***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
هشتمین مجمع کشورهای صادر کننده گاز در دوحه قطر آغاز به کار کرد
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


هشتمین مجمع کشورهای صادر کننده گاز (G.E.C.F) دقایقی پیش با حضور یازده کشور عضو و سه عضو ناظر برگزار شد. به گزارش خبرنگار شانا، کشورهای ایران، بولیوی، ترینیدادوتوباگو، روسیه، قطر، گینه استوایی، لیبی، مصر، نیجریه، ونزوئلا دقایقی پیش گرد هم آمدند تا مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته کمیته اجرایی مجمع را بررسی و به جمع بندی نهایی دست یابند.
عضویت، تامین نیروی انسانی و دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز از جمله مواردی است که امروز در باره آن تصمیم گیری می شود. در صورتی که کشورهای اوپک گازی برای انتخاب دبیر کل به اتفاق نظر نرسند، گزینش براساس حروف الفبای کشورها صورت می گیرد و در این صورت به نظر می رسد الجزایر شانس بیشتری برای دبیرکلی خواهد داشت. وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز سوم دی 1387 در شهر مسکو پایتخت روسیه گردهم آمدند و اساسنامه این مجمع را تصویب کردند؛ با تصویب این اساسنامه، مجمع کشورهای صادرکننده گاز هویت سازمانی یافت. بر پایه این گزارش، مقام های کارشناسی مجمع کشورهای صادر کننده گاز اوایل خرداد ماه جاری جلسه ای را در مسکو برای تصمیم گیری درباره دستور جلسه نشست 30 ژوئن ( 9 تیرماه ) برگزار کردند. مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال 2001 تشکیل شد؛ این مجمع پیش از این هویت سازمانی نداشت، پنج کشور عضو این مجمع یعنی روسیه، ایران، قطر، ونزوئلا و الجزایر 73 درصد از ذخایر جهانی گاز را در اختیار دارند و 42 درصد از تولید جهانی گاز در این پنج کشور صورت می گیرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مجمع صادر کنندگان گاز به دنبال ایجاد فشار بر مصرف کنندگان نیست
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


وزیر نفت تاکید کرد: اعضای مجمع کشورهای صادر کننده گاز نمی خواهند کشورهای مصرف کننده را تحت فشار قرار دهند. به گزارش شانا، مهندس غلامحسین نوذری امروز (سه شنبه 9 تیر) در حاشیه سومین اجلاس وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر گفت: بر اساس اساسنامه مجمع، دبیرکل به صورت سالانه انتخاب می شود که در این صورت دبیرکل مجمع از ابتدای سال میلادی آینده کار خود را آغاز می کند.
وی درباره نحوه انتخاب دبیرکل مجمع یادآور شد: دو نظر در این خصوص وجود دارد، یکی اینکه دبیرکل بر اساس حروف الفبا انتخاب شود که در این صورت کاندیدای الجزایر به دبیر کلی می رسد یا بر اساس اجماع اعضا، کاندیدای یک کشور انتخاب می شود. وزیر نفت ادامه داد: هم اکنون تنها کشوری که کاندیدای خود را معرفی کرده ایران است و پیش بینی می شود با توجه به این مسئله در این اجلاس دبیرکل مجمع انتخاب نشود. وی ساختار اداری، تعیین بودجه برای دبیرخانه مجمع و دیگر مسائل مالی را از جمله مواردی عنوان کرد که در این اجلاس بررسی می شود. نوذری در خصوص نقش مجمع صادر کنندگان گاز در قیمت گذاری گاز گفت: پس از تاسیس سازمان اوپک 10 سال طول کشید تا این سازمان توانست در بازار و قیمت گذاری نفت تاثیرگذار باشد؛ بر این اساس باید به این مجمع هم فرصتی داد تا بتواند به طور کامل شکل گیرد و نقش خود را در بازار گاز پیدا کند. وی با بیان اینکه همکاری های اعضای مجمع بر اساس تعامل است و همه کشورها بر ایفای نقش در بازار گاز عزم جدی دارند تاکید کرد: البته قبلا اعضا بر این موضوع با توجه به تفاوت های بازارهای نفت و گاز اجماع نداشتند که پس از تاکید مجمع بر نقش خود در ساماندهی بازار گاز، همه اعضا به این اجماع رسیدند. به گزارش شانا، اجلاس وزیران کشورهای صادر کننده گاز از ساعت 9 و 10 دقیقه صبح به وقت قطر با سخنران خوشامدگویی وزیر نفت قطر آغاز به کار کرده است. این اجلاس اولین اجلاس وزیران این مجمع پس از اجلاس مسکو است که در آن اساسنامه مجمع تصویب شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کانون مستقل بازنشستگان شرکت نفت فلات قاره ایران تأسیس می‌شود
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


با موافقت کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌های وزارت کشور، کانون مستقل بازنشستگان شرکت نفت فلات قاره ایران تأسیس می‌شود.
به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مدیر منابع انسانی این شرکت با اعلام این خبر گفت: با تقاضای تأسیس این کانون در جلسه 9 اردیبهشت ماه امسال در کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌های وزارت کشور بررسی و موافقت شد. کانون مستقل بازنشستگان شرکت نفت فلات قاره ایران که به عنوان نخستین نهاد مستقل بازنشستگان در سطح وزارت نفت مطرح است، با تأیید مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره و دستور مدیر منابع انسانی این شرکت و پیگیری‌های آقای کامران عادلی رانکوهی در شرف تأسیس است. سید علی صدرالسادات در زمینه روند شکل‌گیری این کانون گفت: در سال های گذشته کانون های بازنشستگی در صنعت نفت به صورت منطقه‌ای در شهرهایی مانند اهواز، آبادان، اصفهان و ... تشکیل می‌شده و صندوق بازنشستگی نیز دفاتری را در شهرهای بزرگ ایجاد می‌کرده است. این رویه به دلیل این که هیچ‌گونه تفکیکی بین بازنشستگان شرکت‌های مختلف صنعت نفت وجود نداشت، دارای ضعف‌هایی بود که آن را با عدم توفیق رو به رو می کرد. وی افزود: بر همین اساس و پس از رایزنی با آقای کرباسیان، ما ایده‌ای مبنی بر تشکیل کانون مستقل بازنشستگان شرکت نفت فلات قاره ایران مطرح کردیم که به جای منطقه‌ای بودن، به صورت کانونی حرفه‌ای و سازمانی اداره شود؛ این پیشنهاد با استقبال رئیس هیئت مدیره صندوق‌های بازنشستگی نفت رو به رو و مقرر شد این اقدام به صورت آزمایشی در شرکت نفت فلات قاره ایران آغاز شود. صدرالسادات با بیان این که به منظور تشکیل این کانون استدلال‌های مختلفی مطرح شده است، گفت: نوع کار اقماری در شرکت نفت فلات قاره ایران به گونه‌ای است که کارکنان آن در طول مدت خدمت با همکاران خود ارتباط صمیمانه و نزدیکی برقرار می‌کنند که با فرا رسیدن بازنشستگی این ارتباط به یکباره قطع و خلاء جبران‌ناپذیری در این زمینه به وجود می‌آید. با تشکیل کانون مستقل بازنشستگان به صورت حرفه‌ای و سازمانی در این شرکت، از ایجاد این خلا جلوگیری شده و بازنشستگان می‌توانند علایق خود را گسترش داده و به تعمیق آن بپردازند. وی در باره مزیت دیگر ایجاد کانون مستقل بازنشستگان شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن این کار ارتباطات تخصصی و حرفه‌ای بازنشستگان در بخش‌های مختلف سیستم برقرار می‌شود و کارمندان بخش‌های مختلف می‌توانند پس از بازنشستگی همچنان ارتباط سازمانی خود را با همکاران خود حفظ کنند. همچنین با توجه به حضور کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در بیش از 210 شهر کشور و عدم وجود نمایندگی کانون بازنشستگی کنونی صنعت نفت در بیشتر این شهرها، در صورت تشکیل کانون مستقل بازنشستگان در این شرکت به نوعی سراسر کشور زیر پوشش این کانون قرار می‌گیرد. به گفته صدرالسادات، با توجه به موافقت وزارت کشور با تشکیل کانون مستقل بازنشستگان شرکت نفت فلات قاره، مجمع عمومی آن در روز دوشنبه هشتم تیرماه جاری تشکیل و هیات مدیره این کانون تعیین شد. مدیر منابع انسانی شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار امیدواری کرد با تشکیل موفقیت‌آمیز این کانون، بازنشستگان شرکت نفت فلات قاره ایران دوباره گرد هم جمع شوند تا از این طریق کانونی تخصصی، حرفه‌ای و صنفی در سطح صنعت نفت کشور شکل گیرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افزایش ظرفیت انتقال نفت به واحد بهره برداری اهواز 3
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


با اجرای پروژه احداث خط لوله 4 اینچ نفت از چاه شماره 375 میدان اهواز به طول بیش از دو کیلومتر، ظرفیت انتقال نفت به واحد بهره برداری شماره 3 اهواز واقع در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون افزایش می یابد.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، هم اکنون روزانه 120 هزار بشکه نفت از مخزن آسماری میدان اهواز و روزانه 34 تا 35 هزار بشکه نفت از مخزن بنگستان این میدان برای انجام عملیات فرآورشی به واحد بهره برداری شماره 3 اهواز ارسال می شود. در دو ماه نخست امسال، 9 میلیون و 596 هزار و 390 بشکه نفت به واحد بهره برداری شماره 3 اهواز برای انجام عملیات فرآورشی و ارسال به پالایشگاه نفت تهران و مبادی صادراتی در جزیره خارگ ارسال شده است. از سوی دیگر، نفت تولیدی از میدان آزادگان نیز به واحد بهره برداری شماره 3 اهواز ارسال می شود؛ در این زمینه این واحد بهره برداری نقش مهمی در شتاب دهی به اجرای طرح توسعه و تولید زودهنگام میدان عظیم نفتی آزادگان دارد. بر اساس این گزارش، با تلاش متخصصان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، خط لوله 12 اینچ انتقال نفت میدان آزادگان به واحد بهره برداری شماره 3 اهواز نیز به طول 100 کیلومتر در ابتدای خردادماه سال جاری راه اندازی و به شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون تحویل داده شد. این خط در همسویی با روند عملیات اجرایی فاز نخست طرح تولید زودهنگام از میدان آزادگان و اجرای پروژه های نصب تفکیک گر و تلمبه در کلاسترهای شمالی و جنوبی تاسیسات این میدان، احداث شد و به بهره برداری رسید. به طور متوسط روزانه 21 هزار تا 25 هزار بشکه نفت از میدان آزاداگان به واحد بهره برداری شماره 3 اهواز منتقل می شود؛ ضمن این که به موازات فعالیت های انجام شده در میدان آزادگان مانند حفاری، فعالیت اکتشاف، احداث و توسعه تاسیسات روزمینی (خطوط انتقال و تاسیسات آب و برق)، فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون با هدف افزایش ظرفیت تحویل گیری و فرآورش و انتقال نفت بیش از 180 هزار بشکه در روز از این میدان در تاسیسات واحد بهره برداری شماره 3 اهواز در حال انجام است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اختصاص40میلیارد ریال اعتبار برای گازرسانی روستایی چهار محال و بختیاری
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


مدیر عامل شرکت گاز استان چهار محال و بختیاری از تخصیص 40 میلیارد ریال اعتبار برای گازرسانی به روستاهای این استان در سال جرای خبرداد. اسماعیل هیبتیان در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این با اجرای 200 کیلومتر شبکه گذاری 4900 خانوار روستایی در استان چهار محال و بختیاری از گاز بهره مند خواهند شد، گفت: هم اکنون عملیات گازرسانی به 30 روستای این استان در دست اجراست که با پایان آن نزدیک به پنج هزار خانوار ساکن در آنها زیرپوشش گازطبیعی قرار خواهند گرفت.
وی اظهار داشت: سه روستا از توابع شهرستان شهرکرد،20 روستا از توابع شهرستان لردگان، 4 روستا از توابع شهرستان اردل، سه روستا از توابع شهرستان کوهرنگ،30 روستایی هستند کهعملیات گازرسانی آنها در دست اجراست. هیبتیان گفت: علاوه بر عملیات گازرسانی به 30 روستای یاد شده، طراحی گازرسانی به 89 روستا انجام شده و گازرسانی به 20 روستای دیگر نیز در دست طراحی است که در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آنها نیز آغاز خواهد شد. مدیرعامل شرکت گاز استان چهار محال و بختیاری گفت: این شرکت هم اکنون بخش های مختلفی از جمله گازرسانی به روستاها، گازرسانی به مناطق جدید شهرها، گازرسانی به صنایع، محورهای صنعتی و جایگاه های CNG، خطوط انتقال، همچنین مقاوم سازی و بازسازی تاسیسات گازرسانی و پژوهش فعالیت می کند. وی افزود: گازرسانی به مناطق جدید شهرهای استان چهار محال و بختیاری تا پایان خرداد پیشرفت فیزیکی قابل قبولی داشته و هم اکنون چهار پروژه عمده توسعه شبکه گازرسانی به شهرستان های شهرکرد، بروجن، اردل، فارسان و کیار دردست اجراست. هیبتیان گازرسانی به قطب های صنعتی فرادنبه و دیمه و 14جایگاه سی.ان.جی استان چهارمحال و بختیاری را از مهمترین طرح های گازرسانی در بخش صنعت عنوان کرد و گفت: هم اکنون عملیات گازرسانی به هشت جایگاه سی.ان.جی تکمیل و گازرسانی به پنج جایگاه نیز با بیش از 90درصد پیشرفت ادامه دارد. مدیر عامل شرکت گاز استان چهار محال و بختیاری با بیان این که خط انتقال گاز10 اینچ اردل ـ پشت کوه به طول 23 کیلومتر با اعتبار پنج میلیارد ریال مهم ترین پروژه در دست اجرای این شرکت در زمینه خطوط انتقال است، گفت: تقویت خط انتقال اردل، عنوان نمونه ای از تقویت زیرساخت های گازرسانی از طریق تقویت خطوط انتقال گاز است. وی همچنین توجه به بخش های پژوهش و پدافند غیرعامل در شرکت گاز استان چهار محال و بختیاری را مهم خواند و افزود: برای اجرایی شدن این برنامه ها در این دو بخش، سه هزار میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. هیبتیان همچنین سقف کل گازرسانی این استان 85 درصد اعلام کرد و افزود:تاکنون حدود 4/76 درصد جمعیت استان زیرپوشش گاز طبیعی قرار گرفته اند و 9 درصد باقی مانده نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال 1393) از گازطبیعی بهره مند خواهند شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
صرفه جویی 8 میلیون لیتر بنزین با جانشینی سی.ان.جی در استان کرمانشاه
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


مدیر عامل شرکت گاز استان کرمانشاه با تاکید بر توسعه جایگاه های سی.ان.جی گفت: با گازرسانی به این جایگاه ها در دو ماهه نخست امسال،بیش از 8 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده است.
محمد حسین رضایی روش در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: این مقدار کاهش مصرف بنزین موجب شده است تا علاوه برصرفه جویی اقتصادی ایجاد شده، آلاینده های زیست محیطی نیز به میزان چشمگیری کاهش یابند. وی با تاکید بر مزایای اقتصادی و آثار زیست محیطی بهره گیری از گازطبیعی فشرده (سی.ان.جی) به جای بنزین، از عزم توجه شرکت گاز استان کرمانشاه برای گسترش جایگاه های سی.ان.جی دراین استان خبرداد و اظهار داشت: در استان کرمانشاه هم اکنون 18جایگاه عرضه سی.ان.جی فعال و 40 جایگاه دیگر نیز در دست احداث است که به تدریج به بهره بردرای خواهند رسید. مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه گفت:با احداث این جایگاه ها و افزایش شمار آنها در استان مشکل کمبود جایگاههای سی.ان.جی در این استان برطرف خواهد شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کاهش 60 درصدی واردات گاز ایران از ترکمنستان در 3 ماه نخست امسال
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


مدیر منطقه 4 عملیات انتقال گاز از کاهش حدود 59 درصدی واردات گاز از ترکمنستان در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبرداد. مهندس مجتبی شیخ بهایی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: در سه ماه نخست سال پیش، واردات گاز از ترکمنستان یک میلیارد و 137میلیون و 925 هزار متر مکعب بوده که با کاهشی نزدیک به 60 درصد، در مدت مشابه سال جاری به 677 میلیون و 828 هزار و 689 متر مکعب رسیده است.
شیخ بهایی افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور و جانشینی آن با گاز وارداتی را از دیگر عوامل مهم در روند کاهش واردات گاز برشمرد. مدیر منطقه 4 عملیات انتقال گاز یادآور شد: تعامل مناسب شرکت انتقال گاز ایران با ستاد (شرکت ملی گاز ایران)، ارتباط پیوسته و تنگاتنگ با رسانه ملی و رسانه های گروهی با هدف اطلاع رسانی مطلوب در جهت فرهنگ سازی و به کار گیری تمهیدات لازم برای افزایش و توسعه خطوط انتقال گاز در مناطق عملیاتی، از دیگر دلایل این روند کاهشی است. انتقال بیش از 20 میلیارد مترمکعب گاز در یک سال مدیر منطقه 4 عملیات انتقال گاز، حجم گاز انتقالی از این منطقه عملیاتی را در سال گذشته بیش از20 میلیارد و 650 میلیون متر مکعب و حجم جا به جایی گاز از منطقه 4 عملیات انتقال گاز را در سه ماه نخست امسال چهار میلیارد و 297 میلیون متر مکعب اعلام کرد. به گزارش شانا، پیشینه خرید گاز ایران از ترکمنستان به سال 1374بر می گردد؛ قراردادی که به مدت 25 سال میان دو کشور امضا شد و ترکمنستان را متعهد کرد تا صدور گاز به ایران را با قیمت ثابت در طول مدت قرارداد به تدریج تا سقف سالانه 8 میلیارد متر مکعب افزایش دهد. این حجم صدور گاز با احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به ایران موسوم به «کربجه – کردکوی» به طول 200 کیلومتر که شرکت ایرانی ملی مهندسی و ساختمان نفت آن را با صرف هزینه ای افزون بر 195میلیون دلار احداث کرد، محقق شد. کردکوی نقطه دریافت واردات گاز از ترکمنستان براساس قرارداد ایران و ترکمنستان کربجه به عنوان نقطه آغاز طرح در خاک ترکمنستان و کردکوی نیز به عنوان نقطه تحویل گاز در خاک ایران مشخص شد و به این ترتیب واردات گاز ایران از ترکمنستان از سال 1376 آغاز شد و به تدریج تا سال 1379 به 3/3 میلیارد مترمکعب و در سال های اخیر به بیش از شش میلیارد مترمکعب در سال رسید. با پایان زمان قرارداد میان دو کشور در زمستان سال گذشته، دو طرف الحاقیه ای مبنی بر ادامه همکاری تا شش ماه آینده (30 ژوئن 2009 برابر با 9 تیر 1388) امضا کردند و هم اکنون که این زمان قراردادی به پایان رسیده است، مقام های ایران و ترکمنستان گفت و گو برای تعیین فرمول جدید قیمت را از مدت ها پیش آغاز کرده اند که همچنان ادامه دارد. تلاش برای تعمیق روابط و مناسبات میان دو کشور به نظر می آید با توجه به افزایش توان ظرفیت تولید گاز و احداث خطوط جدید انتقال گاز، استان های شمالی مانند گلستان و مازندران در زمستان مشکل خاصی نداشته باشند، اما تعمیق روابط میان دو کشور موضوعی است که جمهوری اسلامی ایران به آن بها می دهد و به آن پایبند است؛ از این رو تلاش می کند ضمن عمق بخشیدن به مناسبات دو کشور، همکاری با این کشور را برای دریافت گاز با قیمت مناسب و در چارچوب فرمول ادامه دهد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
آغاز عملیات اجرایی کارخانه گاز و گاز مایع 1700 اوایل در سال آینده
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


مجری طرح بهینه سازی و نوسازی تاسیسات روزمینی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه گاز و گاز مایع 1700 مسجد سلیمان در اوایل سال آینده خبر داد. مهندس هوشنگ کریمی در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب با بیان این که طراحی مهندسی طرح به وسیله یک شرکت مشاور داخلی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: مدت انجام این کار 9 ماه پیش بینی و با اتمام آن، مناقصه برای انتخاب پیمانکار مرحله طرح و ساخت (EPC) صورت می گیرد.
وی افزود: سرمایه مورد نیاز برای ساخت این کارخانه 3 هزار و 400 میلیارد ریال برآورد شده که بر اساس مطالعات انجام شده در کمتر از دو سال مستهلک خواهد شد. مهندس کریمی اظهار داشت: کارخانه گاز و گاز مایع 1700 (NGL-1700) با هدف فرآورش گاز مخزن کارون بنگستان و گازهای همراه نفت پراکنده در منطقه مسجدسلیمان احداث می شود. مجری طرح بهینه سازی و نوسازی تاسیسات روزمینی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در باره سیاست شرکت ملی نفت ایران مبنی بر بازیافت بهینه اتان از منابع گازی توضیح داد: خوراک کارخانه گاز و گاز مایع 1700 روزانه 120 میلیون فوت مکعب سیال تولیدی مخزن نفتی کارون و 60 میلیون فوت مکعب گازهای همراه میدان های حوزه مسجد سلیمان است. وی گفت: براساس محاسبات به عمل آمده، حدود 10 هزار بشکه در روز نفتای سنگین، 12 هزار بشکه ترکیبات سنگین تر از اتان و 156 میلیون فوت مکعب گاز شیرین سبک از فرآورش این گازها حاصل خواهد شد. مهندس کریمی افزود: با توجه به طبیعت گازهای خوراک این کارخانه، فرآیند توربین انبساطی به عنوان منبع اصلی تامین سرمای مورد نیاز انتخاب شده و کارخانه دارای واحدهای اصلی شیرین سازی، نم زدایی، بازیافت ترکیبات سنگین تر از اتان، تصفیه مایعات گازی، تراکم گازهای اسیدی و تسهیلات جانبی است. مجری طرح بهینه سازی و نوسازی تاسیسات روزمینی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: مایعات گازی سنگین تر از اتان تولیدی این کارخانه به منظور فرآورش تکمیلی به واحد تفکیک ماهشهر که در آینده احداث خواهد شد و نفتای تولیدی آن برای صادرات به بندر ماهشهر انتقال خواهد یافت. وی افزود: محصول گاز سبک نیز برای تزریق در مخزن گازی کارون بنگستان به عنوان اولویت نخست اختصاص داده می شود. به گزارش شانا، محل احداث کارخانه منطقه هفت شهیدان در 27 کیلومتری شهرستان مسجدسلیمان تعیین شده است. منطقه نفت خیز و گاز خیز مسجدسلیمان هم اکنون فاقد کارخانه گاز و گاز مایع است و بخشی از گازهای همراه نفت تولیدی در این منطقه به مخازن تزریق و قسمتی نیز به مشعل های سوزا انتقال و سوزانده می شود. در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب که وسعت آن نزدیک به 400 هزار کیلومتر مربع است و در میان پنج شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون، گچساران، آغاجاری و مسجدسلیمان تقسیم شده، هم اکنون 14 کارخانه گاز وگاز مایع و یک پالایشگاه گاز مایع موجود است و ساخت پنج کارخانه گاز و گاز مایع و یک پالایشگاه مایعات سنگین تر از اتان در ماهشهر جزء طرح های تعریف شده این شرکت است. هم اکنون در مجموع 3 میلیارد و 740 میلیون فوت مکعب در روز گاز غنی در کارخانه های گاز و گاز مایع موجود فرآورش می شود که حاصل آن تولید روزانه 3 میلیارد و 360 میلیون فوت مکعب گاز سبک، 160 هزار بشکه مایعات گازی و 34 هزار بشکه نفتا است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سرمایه گذاری روسی در توسعه بخش انرژی چین
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


پکن از احتمال سرمایه گذاری شرکت های روسی در توسعه بخش نفت و گاز چین خبر داد. به گزارش شانا به نقل از سایت خبری بلومبرگ، دولت چین اعلام کرد پس از امضای توافقنامه چین و روسیه مبنی بر گسترش روابط تجاری، شرکت های روسی ممکن است در بخش اکتشاف نفت و توزیع گاز طبیعی در چین سرمایه گذاری کنند.
کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین امروز (سه شنبه 9 تیرماه) در وب سایت خود گزارش داد: شرکت های روسی در ساخت مخزن های زیرزمینی ذخیره سازی گاز طبیعی در چین مشارکت می کنند. این کمیسیون همچنین گزارش داد: شرکت های چینی به توسعه میدان های نفت و گاز و ساخت واحدهای تولید گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) در روسیه ترغیب شده اند. وزارت بازرگانی چین در روز 27 خردادماه اعلام کرد: چین و روسیه همچنین توافقنامه ای به ارزش سه میلیارد دلار برای همکاری تجاری و توسعه صنایع سبک، تکنولوژی پیشرفته و انرژی های روز امضا کرده اند. ایگور سچین، معاون نخست وزیر روسیه نیز پس از بیانیه وزارت بازرگانی چین، اظهار کرد: ارزش صادرات نفت روسیه به چین تا 20 سال آینده از 100 میلیارد دلار خواهد گذشت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رشد 39 درصدی تولید محصولات پتروشیمی مارون در سال گذشته
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


مجتمع پتروشیمی مارون در سال گذشته 139 هزار و 52 تن پلی اتیلن سنگین تولید کرد که این رقم در مقایسه با سال 86رشدی معادل 8/39 درصد را نشان می دهد. به گزارش شانا، شرکت پتروشیمی مارون با تولید دو میلیون و 567 هزار تن انواع محصولات میانی و نهایی در سال 1387 موفق شد جایگاه دوم تولید انواع محصولات پتروشیمی را در میان شرکت های تابعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به خود اختصاص دهد.
مجتمع پتروشیمی مارون توانست با عرضه این محصولات علاوه بر کمک به رفع وابستگی به خارج از کشور، در جهت رشد و شکوفایی صنعت پتروشیمی گام های بلندی بردارد. مجتمع پتروشیمی مارون (الفین هفتم) واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) شهریور ماه سال 1385 با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد. اجرای مهندسی اصولی این طرح را شرکت های لینده، بازل و شل عهده دار بوده اند، همچنین مهندسی تفصیلی و خدمات خرید تجهیزات داخلی و خارجی به وسیله کنسرسیومی از شرکت های نارگان، سازه، پیدک و EIED اجرا شده است. محصولات تولیدی این مجتمع در تولید انواع پلاستیک ها، صنایع نساجی، رنگ ها، الیاف مصنوعی، عایق های الکتریکی، چسب ها، جوهر چاپ، ضد زنگ، ضدیخ خودرو و صنایع آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
معامله 34 هزار و 216 تن محصول در رینگ داخلی و صادراتی پتروشیمی
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


براساس اعلام شرکت بورس کالای ایران در معاملات روز گذشته (دوشنبه 8 تیر) رینگ داخلی و صادراتی محصولات پتروشیمی بورس کالا 34 هزار و 216 تن محصول در گروه های قیر، روغن، مواد پلیمری و شیمیایی معامله شد. به گزارش شانا، در رینگ داخلی و صادراتی محصولات پتروشیمی در گروه قیر 26 هزار و 710 تن انواع قیر به صورت نقدی و به ارزش 79 میلیارد و 819 میلیون و 300 هزار ریال معامله شد.
همچنین 6 هزار و 726 تن پلی اتیلن به ارزش 70 میلیارد و 144میلیون و 494 هزار ریال در گروه مواد پلیمری همچنین به صورت نقدی و سلف معامله شده است. در گروه مواد شیمیایی 510 تن کالا به ارزش 917 میلیون و 760 هزار ریال به صورت نقدی و در گروه روغن نیز 270 تن اسلاگ واکس و روغن پایه به ارزش 2 میلیارد و 133 میلیون ریال به وسیله مشتریان خریداری شده است. روزگذشته 145هزار و 706 تن انواع کالا در سه رینگ فلزات، پتروشیمی و کشاورزی به همراه شمش طلا در مجموع به ارزش 772 میلیارد و 546 میلیون و 164 هزار ریال داد وستد شده است. براساس این گزارش، در روز شنبه (6 تیر ماه) نیز در رینگ داخلی و صادراتی پتروشیمی 29 هزار و 50 تن محصول داد و ستد شده است. در گروه قیر، 28 هزار و 490 تن انواع قیر به صورت نقدی در 11 رینگ معاملاتی داخلی و صادراتی به ارزش 89 میلیارد و 580 میلیون و 100 هزار ریال معامله شد. در گروه مواد شیمیایی نیز 60 تن اوره صنعتی و 500 تن متانول در مجموع به ارزش 922 میلیون و 260 هزار ریال به صورت نقدی در دو رینگ فروخته شد. در این روز 29 هزار و 620 تن انواع کالا عرضه شده بود که تنها برای 29 هزار و 260 تن آن در دو رینگ پتروشیمی و کشاورزی تقاضا وجود داشته است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تخصیص منابع مالی برای توسعه میدان های نفتی خلیج فارس ضروری است
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 تير 1388


به منظور دستیابی به تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از میدان های نفتی فلات قاره ایران در خلیج فارس، تخصیص منابع مالی به منظور افزایش تولید از میدان های موجود و همچنین برای توسعه میدان های جدید، ضروری است. مدیر عملیات و تولید شرکت نفت فلات قاره ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار داشت: شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین در نظر دارد با توسعه افزایش تولید از میدان های موجود و توسعه میدان های جدید، تولید نفت خام ایران در خلیج فارس را به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
محمد باقر سلیمانی با بیان این که با منابع مالی موجود، توسعه میدان های موجود و میدان های جدید به زودی تحقق نمی یابد، افزود: با توجه به محدودیت موجود در تأمین اعتبار برای پروژه های توسعه ای شرکت نفت فلات قاره، نمی توان پیش بینی دقیقی از افزایش تولید نفت در سال های آینده ارائه داد. به گفته سلیمانی، در صورت تخصیص منابع مالی، روند اجرای فعالیت های توسعه ای میدان های متعددی در خلیج افرس شتاب می گیرد و بر این اساس می توان به ازای تولید هر یک از این میدان ها، پیش بینی دقیقی از تولید نفت خام در آینده ارائه داد. وی با بیان این که دستیابی به تولید نفت خام از میدان های نفتی خلیج فارس وابسته به توسعه میدان های این منطقه است، توضیح داد: هم اکنون در منطقه عملیاتی قشم، توسعه میدان هنگام (مشترک با عمان) در دستور کار قرار دارد. تولید نفت خام در فاز نخست طرح توسعه میدان هنگام 16 هزار بشکه و در فاز دوم به 36 هزار بشکه در روز می رسد؛ البته تولید از این میدان با پنج هزار بشکه در روز آغاز می شود و به تدریج افزایش می یابد؛ هم اکنون مطالعات برای افزایش تولید نفت در فاز دوم توسعه میدان هنگام در حال انجام است. دستیابی به متوسط تولید روزانه 726 هزار بشکه نفت از خلیج فارس در سال جاری به گفته سلیمانی، بر اساس برنامه ریزی ها برای افزایش تولید نفت خام ایران از خلیج فارس، شرکت نفت فلات قاره امسال دستیابی به متوسط تولید روزانه 726 هزار بشکه نفت را هدف قرار داده است. مدیر عملیات و تولید شرکت نفت فلات قاره ایران یادآور شد: هم اکنون تولید نفت خام ایران از میدان های نفتی فلات قاره در خلیج فارس، حدود 670 هزار بشکه در روز است
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رشد بیش از یک هزار درصدی گازرسانی به روستاهای خوزستان در دولت نهم
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


مهندس ناصر افشین از رشد بیش از یک هزار درصدی گاز رسانی به روستاها و رشد بیش از 100 درصدی به شهرهای این استان در طول عمر دولت نهم خبرداد. به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان در جمع خبرنگاران، فعالیت های انجام شده در دولت نهم در زمینه گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع استان خوزستان را بسیار مثبت توصیف کرد و گفت: دستاوردهای فراهم شده در دولت نهم در قیاس با 37 سال پیش از فعالیت این دولت (از سال 1348، تاریخ تاسیس این شرکت تا سال 1384) از برجسته ترین فعالیت های انجام شده در نظام جمهوری اسلامی است.
رشد 112 درصدی گازررسانی به شهرهای استان خوزستان افشین گفت: فعالیت انجام شده در زمینه گازرسانی به شهرهای استان خوزستان در چهار سال گذشته بسیار چشمگیر بوده؛ به گونه ای که 17 شهر جدید گازرسانی شده است؛ مقایسه عملکرد شرکت گاز استان خوزستان در دولت نهم نسبت به 37 سال پیش از آن (از سال 1348 تا 1384) نشان می دهد که گازرسانی به شهرهای استان خوزستان 112 درصد رشد داشته است. مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان تصریح کرد: هم اکنون 40 شهر در استان خوزستان از نعمت شبکه گاز مصرفی برخوردارند؛ عملیات اجرایی گازرسانی به 11 شهر دیگر نیز در حال انجام است. افشین یادآور شد: شهرهای آغاجاری، ایذه، باغملک، بستان، بهبهان، حمیدیه، دهدز، رامهرمز، سوسنگرد، قلعه تل، ماهشهر، هفتگل، ملاثانی، ویس، شیبان، دزآب، میانرود، صفی‌آباد، جایزان، رامشیر، هویزه، شوشتر، میانکوه، شوش، اهواز، الوان، امیدیه، اندیمشک، بندرامام، دزفول، شادگان و شاوور از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند و از جمله شهرهای سبز استان است. افشین روند گازرسانی به دو شهر آبادان و خرمشهر با توجه به پیچیدگی های کار در این دو شهرستان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: گازرسانی به دو شهر یاد شده به اضافه تمام روستاهای این دو شهرستان از مصوبات سفر هیئت دولت به استان خوزستان بوده است؛ برای بهره‌برداری از شبکه‌های گاز و خطوط انتقال در شهرستان آبادان باید حدود 775 کیلومتر لوله‌گذاری انجام شود. وی ادامه داد: عملیات لوله گذاری این شهر به میزان 600 کیلومتر انجام شده و تنها 175 کیلومتر باقی مانده است؛ ظرفیت اشتراک پذیری در شهر آبادان به میزان حدود شش هزار و 500 اشتراک ایجاد شده که از این میزان یک هزار و 900 مشترک از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده اند. افشین در باره روند اجرای پروژه گازرسانی به دو شهر خرمشهر گفت: بخشی از این شبکه به بهره‌برداری رسیده و حدود پنج هزار و 500 ظرفیت اشتراک پذیری نیز ایجاد شده است. وی افزود: هم اکنون یک هزار و 300 خانوار در این شهر از نعمت گاز برخوردارند که با تعامل مردم و همکاری دستگاه های اجرایی شهرستان های آبادان و خرمشهر، مردم این دو شهرستان تا پایان سال آینده به شهر سبز تبدیل خواهند شد. رشد بیش از یک هزار درصدی گازرسانی به روستاهای استان خوزستان مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان یادآور شد: فعالیت انجام شده در زمینه گازرسانی به روستاهای استان خوزستان نیز در چهار سال گذشته بسیار چشمگیر بوده؛ به گونه ای که به 332 روستای جدید گازرسانی شده است؛ مقایسه عملکرد شرکت گاز استان خوزستان در دولت نهم نسبت به 37 سال پیش از آن (از سال 1348 تا 1384) نشان می دهد که گازرسانی به روستاهای استان خوزستان یک هزار و 113 درصد رشد داشته است. افشین ادامه داد: هم اکنون 631 روستا از چهار هزار و 300 روستا در استان خوزستان از نعمت شبکه گاز مصرفی برخوردارند؛ عملیات اجرایی گازرسانی به 298 روستای دیگر نیز در حال انجام است و پوشش گاز در بخش روستایی به 25 درصد رسیده است. سرمایه گذاری بیش از دو هزار میلیارد ریالی در بخش گازرسانی خوزستان مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان گفت: در چهار سال فعالیت دولت نهم بیش از دو هزار و 808 میلیارد ریال در شرکت گاز استان خوزستان سرمایه گذاری شده است؛ این میزان سرمایه گذاری به طور عمده در بخش های خطوط انتقال گاز، گازرسانی به شهرها و روستاها، گازرسانی به صنایع و شهرک های صنعتی و اجرای طرح های سی.ان.جی و دیگر پروژه های مرتبط صورت گرفته است. افشین تصریح کرد: سرمایه گذاری های انجام شده در چهار سال گذشته نویدبخش آینده ای روشن توام با توسعه استان در بخش گازرسانی است، ضمن این که ادامه روند سرمایه گذاری و اجرای پروژه های عمرانی منوط به تخصیص بودجه از سوی شرکت ملی گاز ایران است. رشد 91 درصدی اجرای شبکه و خطوط گاز در استان خوزستان افشین در باره فعالیت های انجام شده در بخش خطوط انتقال گاز، افزود: بیش از 520 کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز از سوی شرکت گاز استان خوزستان احداث و یک هزار و 677 کیلومتر شبکه گذاری شهری، یک هزار و 791 کیلومتر شبکه گذاری روستایی و 220 کیلومتر خطوط تغذیه بخش صنایع اجرا شده است. وی یادآور شد: مقایسه فعالیت های انجام شده در این زمینه در چهار سال عملکرد دولت نهم با مجموع فعالیت های انجام شده در 37 سال پیش از دولت نهم نشان می دهد که اجرای شبکه گذاری و توسعه خطوط گازرسانی در استان خوزستان بیش از 91 درصد رشد داشته است. افشین گفت: در سال گذشته نیز 40 هزار مشترک به مشترکان گاز در استان خوزستان افزوده شده است که به طور طبیعی این موضوع موجب رشد 5/1 درصدی مصرف گاز در این استان شده است. رشد 68 درصدی گازرسانی به صنایع استان خوزستان وی گفت: گازرسانی به صنایع استان (واحدهای صنعتی و نیروگاه ها) در چهار سال گذشته نسبت به دوره زمانی 37 ساله پیش از فعالیت دولت نهم، 68 درصد رشد داشته است؛ 276 کیلومتر محور صنعتی برای گازرسانی در استان وجود دارد که 367 هزار و 254 انشعاب و 441 هزار و 92 مشترک را شامل می‌شود. افشین ادامه داد: 95 درصد گاز مصرفی استان خوزستان در بخش صنایع مصرف می‌شود؛ میزان قراردادهای منعقده شده با صنایع استان برای گازرسانی به آنها در چهار سال گذشته بیش از یک میلیون و 502 هزار و 22 متر مکعب در ساعت بوده است. وی با بیان این که گازرسانی به صنایع استان خوزستان به صورت جدی در حال انجام است، افزود: در سال گذشته پنج واحد کشت و صنعت نیشکر در جنوب استان و دو واحد کشت و صنعت نیشکر نیز در شمال استان از نعمت گاز برخوردار شدند؛ شهرک‌های صنعتی اهواز، شوشتر، آبادان و خرمشهر گاز رسانی شده و عملیات اجرایی گازرسانی به دو شهرک صنعتی بهبهان و دزفول نیز در دست انجام است. احداث 59 جایگاه سی.ان.جی؛ 29 جایگاه ساخته شده، 30 جایگاه نیز در حال ساخت مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان گفت: از 59 جایگاه دو منظوره و تک منظوره سی.ان.جی که در دستور کار برای احداث قرار داشته 29 جایگاه به بهره‌برداری رسیده و 30 جایگاه دیگر نیز در دست اجرا است. افشین افزود: جایگاه های سی.ان.جی در استان خوزستان با افت فشار رو به رو نیستند، زیرا گاز مورد نیاز این جایگاه ها در این استان تولید می شود. عبور لوله های گاز از زیر بستر رودخانه های خوزستان با روش HDD مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان گفت: به منظور حفظ مسائل زیست محیطی و افزایش پایداری خطوط لوله گاز، با تعریف و اجرای یک پروژه مهم، دو خط لوله 30 اینچ و 16 اینچ از زیر بستر رودخانه کارون در شهرستان اهواز با روش حفاری به روش جهت دار افقی (HDD) گذر داده شد. افشین افزود: سه رشته خط لوله نیز در حوزه شهرستان آبادان در زیر بستر رودخانه بهمنشیر عبور داده شده است؛ اجرای این پروژه ها ضمن طولانی بودن عمر خطوط انتقال و تامین گاز مصرفی مردم و صنایع استان در شمال و جنوب استان خوزستان، در افزایش پایداری شبکه گازرسانی نیز بسیار مثبت است. اختصاص 508 میلیارد ریال اعتبار به گازرسانی خوزستان مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان از اختصاص 508 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای تامین بودجه گازرسانی این استان و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با تخصیص این میزان، اجرای بسیاری از پروژه های گازرسانی در استان خوزستان شتاب بیشتری می گیرد. افشین ادامه داد: این درحالی است که مطالبات شرکت گاز استان خوزستان به میزان 180 میلیارد ریال از کارخانجات و صنایع استان هنوز وصول نشده است. وی در باره بهره برداری از خطوط پنج و شش سراسری یادآور شد: خط پنجم سراسری که برای تزریق گاز به میدان نفتی آغاجاری است به بهره برداری رسیده و خط ششم سراسری نیز که گاز شیرین مورد نیاز مصرف استان و کشور را تامین می کند، به بهره‌برداری رسید؛ اعتبار مورد نیاز ادامه خط ششم سراسری که گاز پالایشگاه بید بلند 2 به میزان روزانه 106 میلیون متر مکعب را به اهواز می‌ رساند، تامین و پیمانکار آن نیز مشخص شده است. افشین در باره رشد جمعیت و تاثیر آن بر افزایش میزان مصرف گاز در استان خوزستان تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، نیاز خوزستان به مصرف روزانه گاز از 34 میلیون متر مکعب کنونی به روزانه 180میلیون مترمکعب در سال 1393 خواهد رسید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تمام خطوط لوله گاز کشور «بیمه تمام خطر» شد
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: این شرکت با همکاری بیمه ایران و یک شرکت بین المللی در زمینه بیمه، تمام خطوط لوله فشار قوی و ضعیف گاز در سراسر کشور را بیمه تمام خطر کرد. مهندس رضا الماسی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که در سال گذشته، روزانه 550 میلیون مترمکعب گاز بدون وقفه و مستمر در شبکه انتقال گاز کشور خطوط انتقال جریان داشته است، افزود: بروز حوادث طبیعی همچون زلزله در خطوط لوله گاز کشور با وجود ضریب ایمنی بالا امری پیش بینی نشده است؛ از این رو وجود خدمات بیمه ای می تواند پشتوانه ای محکم در این زمینه باشد.
وی ارزش قرارداد بیمه خطوط لوله گاز سراسر کشور را معادل ارزش شبکه انتقال گاز در ایران عنوان کرد. این قرارداد میان شرکت انتقال گاز ایران و دو شرکت بیمه داخلی و خارجی منعقد شده است. مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران این صنعت را «ایمن، سبز و پاک» توصیف کرد و گفت: شبکه انتقال گاز کشور شبکه ای عظیم و پایدار است که با توجه به برنامه پیش بینی شده در سند چشم انداز 20 ساله، گسترشی چشمگیر خواهد یافت. الماسی با بیان این که نرخ رشد کنونی صنعت گاز طبیعی در دنیا 5/1 تا 2 درصد است، اظهار داشت: این نرخ رشد در بخش پایین دستی صنعت گاز طبیعی ایران حدود 10 درصد است. شبکه مخابراتی پالایشگاه گاز خانگیران تا استان گیلان، نو می شود مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: هم اکنون تمام خطوط لوله سراسر کشور زیر پوشش شبکه رادیویی و بی سیم قرار دارد و امسال قرار است شبکه مخابراتی حد فاصل بین پالایشگاه گاز خانگیران تا استان گیلان تعمیر و تعویض شود. وی ارتباط رادیویی موجود بین منطقه عسلویه و استان تهران را ستون فقرات شبکه مخابراتی کشور خواند و گفت: امسال علاوه بر ارتقای شبکه مخابراتی جنوب به شمال کشور در نظر داریم برای تعویض، تعمیر و اتصال شبکه مخابراتی بخش غربی کشور به شبکه اصلی مخابراتی مشاور انتخاب کنیم.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تمدید گواهینامه های مدیریتی منطقه 3 عملیات انتقال گاز برای سومین بار
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


گواهینامه های مدیریتی کیفیت (ISO 9001:2008) بهداشت (ISO 14001,2004) و ایمنی و محیط زیست (OHSAS 18001,2007) منطقه 3 عملیات انتقال گاز برای سومین دوره متوالی به وسیله شرکت نوف نورد آلمان تمدید شد. به گزارش شانا به نقل از روایط عمومی منطقه 3 عملیات انتقال گاز مهندس علیرضا خندقی رییس تحلیل سیستم ها و مدیریت انرژی این منطقه عملیاتی افزود: به دنبال ممیزی خارجی ( ممیزی Recertification) انجام شده از سوی نمایندگی شرکت توف نورد در ایران، سیستم های مدیریتی منطقه 3 عملیات انتقال گاز برای صدور مجدد گواهینامه های مدیرتی یاد شده مورد تائید قرار گرفت.
وی با بیان تمدید این گواهینامه ها برای سومین دوره متوالی، تصریح کرد: با تمدید دوره اخیر از سوی شرکت آلمانی گواهینامه سیستم های مدیریتی این منطقه عملیاتی برای سه سال دیگر مورد استفاده قرارخواهد گرفت. رییس تحلیل سیستم ها و مدیریت انرژی منطقه 3 عملیات انتقال گاز با تأکید بر اینکه التزام این منطقه عملیاتی گاز بر استقرار استانداردهای بین المللی است، اظهار داشت:با استقرار استاندادهای بین المللی آثار سیستم های مدیریتی و کیفیت آنها، ایمنی نیروی انسانی و توجه به مسایل زیست محیطی افزایش خواهد یافت. وی گفت: استقرار و توسعه استانداردهای بین المللی از اهداف کلان و استراتژیک منطقه 3عملیات انتقال گاز ایران است. منطقه 3 عملیات انتقال گاز از مناطق دهگانه زیرمجموعه شرکت انتقال گاز ایران است که هم اکنون مدیریت انتقال گاز طبیعی در استان های تهران، قزوین، زنجان، قم و بخش هایی از سمنان را برعهده دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
امضای توافقنامه بین دولتی پروژه نابوکو در ترکیه
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


کمیسیون اروپا از امضا توافق نامه بین دولتی کشور های عضو پروژه خط لوله نابوکو در 22 تیرماه آینده در ترکیه خبر داد. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری ریانووستی از بروکسل، سخنگوی سیاست انرژی کمیسیون اروپا روز گذشته اعلام کرد که توافقنامه بین دولتی 12 کشور عضو پروژه خط لوله گازی نابوکو در 13 ژوئیه جاری (دوشنبه 22 تیر) در آنکارا، پایتخت ترکیه امضا خواهد شد.
فران ترادلاس اسپونی، در این باره ادامه داد: کمیسیون اروپا دعوتنامه ای را برای حضور در مراسم امضای قرارداد دریافت کرده است. وی از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد. سخنگوی سیاست انرژی کمیسیون اروپا افزود: این توافقنامه بر پایه اصول پایبندی متقابل، برابری و بی طرفی است. پروژه خط لوله نابوکو با هزینه ای افزون بر هفت میلیارد و 900 میلیون دلار قرار است گاز آسیای مرکزی را از طریق ترکیه و با عبور از بلغارستان، رومانی و مجارستان به اتریش انتقال دهد. بنا بر این گزارش، کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عراق نیز عرضه کنندگان احتمالی گاز به این خط لوله خواهند بود. پروژه خط لوله نابوکو ادامه خط لوله کنونی باکو-تفلیس- ارزوروم خواهد بود و قرار است سالانه 20 میلیارد متر مکعب گاز در آن به جریان درآید. همچنین دو سوم طول این خط لوله از خاک ترکیه عبور خواهد کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
الشهرستانی به ژاپن دعوت شد
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


ژاپنی ها از وزیر نفت عراق دعوت کرده اند تا ضمن حضور در توکیو، چشم اندازهای سرمایه گذاری ژاپن در پروژه های نفتی کشورشان را بررسی کنند. به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، کیوشی موری، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت بازرگانی ژاپن در گفت و گوی تلفنی با بلومبرگ گفت: انتظار می رود که حسین الشهرستانی هفته آینده به ژاپن سفر کند تا در سمیناری که 10 ژوئیه (19 تیرماه) در خصوص «سرمایه گذاری ژاپن در عراق» توسط وزارت بازرگانی ژاپنی ها برگزار می شود، حضور یابد.
این روزها وزارت نفت عراق در حال برگزاری اولین دور مناقصه های میدان های نفتی و گازی خود است که پس از حدود سه دهه وقفه برگزار می شود. عراق، سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر نفتی است و قصد دارد تا با بهره گیری از سرمایه گذاری ها و فناوری شرکت های خارجی، تولید نفت خود را تا 60 درصد افزایش دهد. بر این اساس، تاکنون قرارداد خدماتی میدان نفتی رمیله به کنسرسیومی به رهبری بی.پی انگلیس اعطا شده است. موری در ادامه اظهارات خود گفت: امیدواریم در این جلسه موضوع های مختلف از جمله نفت و انرژی و نیز ریسک سرمایه گذاری ها برای شرکت های ژاپنی به بحث گذاشته شود. وی افزود: از شرکت های پالایشی، بازرگانان و صنایع وابسته به خودرو سازی نیز دعوت شده است تا در این نشست حضور داشته باشند. عبدالمهدی العمیدی، معاون مدیر کل اداره قراردادها و مجوزهای نفتی عراق گفت: این کشور از شرکت نیپون اویل، بزرگ ترین پالایشگر ژاپن همچنین شرکت انی ایتالیا خواسته است تا اصلاحاتی در پیشنهادهای خود در باره میدان نفتی الناصریه لحاظ کنند. شرکت‌های اینپکس و جی.جی سی ژاپن در این مناقصه با شرکت نیپون اویل همراه هستند. کازویا هوندا سخنگوی شرکت اینپکس از اظهار نظر در باره حضور این شرکت در نشستی با حضور وزیر نفت عراق خودداری کرد. روزنامه سانکی ژاپن نیز روز جمعه نوشت که سفر الشهرستانی به ژاپن احتمال برنده شدن شرکت‌های ژاپنی در مناقصه‌ها را افزایش خواهد داد. عراق پس از ملی شدن صنعت نفت در سال 1972 در زمان رژیم صدام، شرکت‌های نفتی خارجی را از این کشور بیرون راند و هم اکنون از آنها باردگیر دعوت کرده است تا در پروژه‌های نفتی این کشور حضور مجدد پیدا گنند. جمعا 22 شرکت از 35 متقاضی شرکت کننده در مناقصه واجد شرایط حضور در مناقصه‌های نفتی و گازی عراق شناخته شده اند. ژاپن در سال 2006 با امید به پیروزی در مناقصه‌های نفتی آینده عراق، توافق کرد تا سه میلیارد و 500 میلیون دلار وام به منظور بازسازی این کشور پرداخت کند. ژاپن همچنین به راه‌اندازی مجدد پالایشگاه بصره در جنوب عراق نیز کمک هایی اهدا کرده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بهره مندی یک میلیون و 132هزار نفر ازجمعیت استان مرکزی از گازطبیعی
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


مدیر عامل جدید شرکت گاز استان مرکزی گفت: تا پایان خرداد ماه امسال بیش از یک میلیون و 132هزار نفر از جمعیت این استان زیر پوشش گازطبیعی قرار گرفته اند. غلامرضا مشایخی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که گازرسانی به بخش های مختلف شهری، روستایی و صنایع با تکیه بر زیر ساخت ها در دستور کار این شرکت قرار دارد، افزود: از ابتدای فعالیت این شرکت تا پایان فصل بهار امسال به مدد تلاش مجموعه کارکنان ستادی و عملیاتی شرکت گاز استان مرکزی با احداث نزدیک به 4700 کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی، بیش از یک میلیون و 132 هزار نفر از جمعیت این استان از گازطبیعی بهره مند شده اند.
وی همچنین شمار انشعاب های نصب شده در استان مرکزی را تا پایان خردادماه امسال 185هزار و 255 مورد اعلام و تصریح کرد: در مدت زمان یاد شده (ابتدای فعالیت شرکت گاز استان مرکزی تا کنون) به احداث بیش از 47 کیلومتر خط انتقال گاز نیز در نقاط مختلف استان اقدام شده است. مشایخی با بیان این که خردادماه امسال برای جذب 318 هزار و 427 مشترک ایجاد ظرفیت شده است، میزان اشتراک پذیری تا زمان یاد شده را 296 هزار و 173 مورد اعلام کرد. مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: مشترکان بخش های خانگی، تجاری،صنعتی و نیروگاهی این استان در سه ماه نخست امسال، یک میلیون و 85 هزار مترمکعب گاز مصرف کردند که بیش از 301 میلیون متر مکعب آن مربوط به خردادماه امسال است. استان مرکزی دارای 29 شهر و یک هزار و 272 روستاست که هم اکنون 27 شهر و 296 روستای آن زیرپوشش گازطبیعی قرار دارند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
توافق الجزایر و نیجریه برای همکاری مشترک گازی
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


وزیر انرژی و معادن الجزایر از توافق کشورش با نیجریه برای همکاری های گازی در هر دو کشور خبر داد. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری داوجونز، شکیب خلیل گفت: الجزایر و نیجریه به منظور توسعه قرارداد خط لوله سراسری صحرا توافق کردند تا عملیات اکتشاف گاز را در هر دو کشور به وطر مشترک ادامه دهند.
الجزایر، نیجر و نیجریه روز گذشته (12 تیر) توافق کردند تا یک خط لوله با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد دلار احداث کنند. این خط لوله قرار است گاز نیجریه را به سواحل الجزایر برای عرضه به بازار اروپا انتقال دهد. خلیل در مصاحبه با خبرگزاری داوجونز گفت: شرکت ملی نفت نیجریه (ان.ان.پی.سی.) در عملیات اکتشاف گاز در الجزایر شرکت می کند و الجزایر نیز در عملیات اکتشاف ذخایر انرژی نیجریه حضور خواهد داشت. وی در ادامه افزود: این قرارداد عملیات تولید را نیز شامل می شود. خط لوله سراسری صحرا قرار است سالانه تا 30 میلیارد متر مکعب گاز نیجریه را از طریق خط لوله چهار هزار و 128 کیلومتری با عبور از کشور نیجر در غرب آفریقا و الجزایر به اروپا عرضه کند. شرکت های گازپروم، توتال و شل از جمله شرکت های بین المللی خواهان حضور در این پروژه هستند. اتحادیه اروپا که یک چهارم گاز و یک سوم نفت خود را از روسیه وارد می کند، اعلام کرد پروژه خط لوله سراسری صحرا می تواند به تنوع بخشی منابع انرژی این اتحادیه کمک کند. بر اساس برآوردها، میزان ذخایر گاز طبیعی نیجریه 180 تریلیون فوت مکعب است و این کشور هفتمین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان به شمار می رود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
انتصاب مدیرعامل شرکت پالایش نفت کرمانشاه
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور حکمی حمیدرضا کاویانپور را به سمت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پالایش نفت کرمانشاه منصوب کرد.
به گزارش شانا در حکم مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران خطاب به کاویانپور آمده است: به استناد مصوبه مورخ هفتم تیر 1388 مجمع عمومی، نظر به تعهد و سابقه جنابعالی و به موجب این حکم به سمت نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پالایش نفت کرمانشاه منصوب می‌شوید. اهمیت و جایگاه پالایشگاه کرمانشاه در منطقه غرب کشور، مسئولیت بسیار مهمی را متوجه شما و تمام همکاران آن مجموعه می کند که امید است با یاری خداوند متعال و بهره‌مندی از تجربیات مدیران پرتلاش، تخصص کارشناسان و کارکنان کوشا و فداکار در انجام وظایف و امور محول سربلند باشید. فرصت را مغتنم شمارده از خدمات مهندس قدرت هوشنگی در دوران طولانی خدمت در صنعت نفت تشکر و قدردانی می‌کنم و در آغاز دوره پر افتخار بازنشستگی، سلامتی و شادکامی برای ایشان آرزومندم.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بغداد: قرارداد رمیله بزودی امضا می شود
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


بغداد به زودی قرارداد توسعه میدان گازی رمیله، بزرگترین میدان نفتی در عراق، را امضا خواهد کرد. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری داوجونز از بغداد، عبدالمهدی العمیدی معاون مدیر کل قراردادها و مجوزهای نفتی وزارت نفت عراق به خبرگزاری داوجونز گفت: مرحله بعد از مناقصه، امضای هر چه سریعتر قرارداد میدان نفتی رمیله خواهد بود.
میدان نفتی رمیله بزرگترین میدان نفتی عراق و همچنین یکی از میدان‌های نفتی بزرگ جهان است. شرکت بریتانیایی بی.پی و شرکت سی.ان.پی.سی چین قرارداد توسعه این میدان را در نخستین دور مناقصات این کشور که روز سه شنبه 9 تیرماه و پس از 30 سال وقفه برگزار شد، به دست آورند. حسین الشهرستانی وزیر نفت عراق نیز روز سه شنبه گفت که پیش‌بینی می‌شود قرارداد این مناقصه ظرف چند هفته آینده امضا شود. همچنین یکی از مدیران ارشد سی.ان.پی.سی گفت: از برنده شدن در مناقصه میدان نفتی رومیله خوشحال و منتظر آغاز به کار در این میدان هستیم. الشهرستانی از اعطای مناقصه میدان نفتی رومیله به عنوان "دستاوردی بزرگ" یاد کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
حفاری بیش از 62 هزار متر چاه توسعه و تعمیری در مناطق نفت خیز جنوب
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


معاون حفاری مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از حفاری 62 هزار و 400 متر چاه های توسعه و تعمیری در گستره عملیاتی این شرکت در 3 ماه نخست سال جاری خبر داد. مهندس حمید بورد در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب گفت: از این میزان حفاری 51 هزار متر مربوط به چاه های توسعه ای و 11 هزار و 400 متر روی چاه های تعمیری بوده است.
وی افزود: در مدت پیش گفته در مجموع حفاری 16 حلقه چاه توسعه ای به اتمام رسید که مطابق 100 درصد برنامه پیش بینی شده است و در بخش تعمیری نیز 14 حلقه چاه طبق برنامه تعمیر شد. مهندس بورد با اشاره به توجه به استفاده از روش حفاری انحرافی و جهت دار در مناطق نفت خیز جنوب، اظهار داشت: در حالی که در سه ماه نخست سال گذشته یک حلقه چاه انحرافی به متراژ یک هزار و 700 متر حفاری شد، در مدت مشابه امسال با حفاری چهار حلقه چاه انحرافی متراژ حفاری چاه های جهت دار به 5 هزار و 550 متر افزایش یافت. معاون حفاری مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این زمینه به حفاری انحرافی روی چاه های تعمیری به متراژ 6 هزار و 476 متر اشاره کرد که نسبت به دوره گذشته یک هزار و 76 متر فزونی دارد. وی یادآوری کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد، 140 عملیات لوله مغزی سیار نیز بر روی چاه های تعمیری این شرکت انجام شد که از برنامه پیش بینی شده جلوتر است. مهندس بورد کاهش چشمگیر زمان های از دست رفته در انجام عملیات حفاری را از موفقیت های این معاونت در سال 88 خواند و ابراز امیدواری کرد با تامین به موقع اعتبارات، روند تحقق برنامه حفاری در مناطق نفت خیز جنوب بر اساس برنامه زمان بندی شده پر شتاب دنبال شود. معاون حفاری مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: حفاری 55 حلقه چاه توسعه ای و 75 چاه تعمیری در دستور کار این شرکت برای سال جاری تعریف شده است. شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پنج شرکت بهره برداری نفت و گاز شامل کارون، مارون، گچساران، آغاجاری و مسجدسلیمان زیرمجموعه دارد که در حوزه عملیاتی این شرکت ها در مجموع تا کنون افزون بر دو هزار 500 حلقه چاه حفاری شده است. بخش عمده حفاری چاه های توسعه ای در 400 هزار کیلومتر مربع وسعت عملیاتی این شرکت به وسیله دکل های حفاری خشکی شرکت ملی حفاری ایران و چاه های تعمیری با استفاده از دکل های شرکت پیرا حفاری ایران انجام می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اجرای بیش از 200 پروژه در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


با هدف کاهش آلاینده های زیست محیطی بیش از 200 پروژه در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در دست اجراست. به گزارش شانا در مناطق نفت خیز جنوب، روابط عمومی این شرکت اعلام کرد: این پروژه ها در زمینه کاهش آلاینده های هوا از منابع ثابت و متحرک، آلودگی پساب های خروجی، آلاینده های خاک، سوزاندن نفت چاه ها، افزایش سطح فضای سبز، آموزش مسائل زیست محیطی، کنترل مصرف انرژی و دفع اصولی پسماندها تعریف شده است.
از مهم ترین این پروژه ها، بهینه سازی، تعویض و تعمیر خطوط لوله، بهسازی و ترمیم حلقه اصلی گاز احیاء مخازن بی بی حکیمه و گچساران، تعمیرات کلی تلمبه ها و کمپرسورهای هوا و راه اندازی سامانه پساب واحدهای نمک زدایی است. همچنین تعمیرات اساسی تفکیک گرها، مخازن آب و نفت و کوره های حرارتی، کاشت صدها هزار اصله نهال در اطراف تأسیسات، ساخت و راه اندازی دو دستگاه تفکیک گر سیار نفت (MOS) و احداث گودال های پسماند صنعتی در مجاور تأسیسات از دیگر پروژه هاست. همچنین طراحی، پیگیری و نظارت بر احداث 26 ایستگاه حفاظت کاتدی جدید از دیگر پروژه هایی است که نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از بروز خوردگی خارجی خطوط لوله نفت و گاز دارد. شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که با توان تولید 760 هزار بشکه نفت خام در روز از تولید کنندگان عمده نفت کشور محسوب می شود. تأسیسات نفت و گاز این شرکت در مناطقی از چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان و فارس استقرار دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قاچاق سوخت در کردستان 75 درصد کاهش یافت
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


اسماعیل نجار گفت: با اقدام های کنترلی که در زمینه عرضه فرآورده های نفتی در استان کردستان انجام شد، میزان قاچاق سوخت در مرزهای این استان بیش از 75 درصد کاهش یافت. استاندار منطقه کردستان در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که این منطقه 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، افزود: یکی از مشکلات عمده منطقه کردستان در سال های اخیر، رواج قاچاق فرآورده های نفتی بود، البته قاچاق سوخت با وجود مرز طولانی با کشور عراق بسیار طبیعی است و ما هم تصمیم نداریم سوخت رسانی به آن طرف مرز را کاملا قطع کنیم، زیرا آن طرف مرز نیازمند سوخت ما هستند، اما متاسفانه برخی فرصت طلبان با سوء استفاده از این وضعیت مشکلاتی را برای مصرف کنندگان واقعی ایجاد می کنند.
وی ادامه داد: عراق هیچ کنترلی روی مرزهای خود ندارد، ولی به دلیل این که در آن طرف مرز به سوخت ما نیاز دارند، برای آن که در کنار محدود کردن قاچاق، راه عبور سوخت از مرز را هم نبندیم، در بازارچه های مرزی سوخت را برای نیاز آن طرف تامین می کنیم. به گفته نجار، سال گذشته جایگاه مرزی عرضه فرآورده های نفتی باشماق مریوان در زمینی به مساحت 2 هزار و 350 مترمربع با ظرفیت ذخیره سازی 90 هزار لیتر نفت گاز و 45 هزار لیتر بنزین سال گذشته در این استان احداث شد. وی اجرای طرح سهمیه بندی بنزین را یکی از طرح های موثر برای کاهش مصرف سوخت در استان اعلام و تصریح کرد: این طرح یک سال پیش از دیگر استان های کشور (در سال 85) برای نخستین بار در کردستان اجرا شد و در مرحله نخست اجرای طرح سهمیه بندی میزان مصرف سوخت (به ویژه بنزین که عمدتا به صورت قاچاق از منطقه خارج می شد) در منطقه نزدیک 30 درصد کاهش یافت. استاندار کردستان در باره روند قاچاق فرآورده های نفتی در این استان گفت: بیشترین فرآورده هایی که از طریق قاچاق به آن طرف مرز منتقل می شد، بنزین بود که با سهمیه بندی آن، روند قاچاق سوخت به سمت گازوئیل و نفت گاز رفت که البته هم اکنون و با کنترل های بسیار نسبت به گذشته روند قاچاق در منطقه به شدت محدود شده است. نجار با بیان این که در مناطق مرزی هیچ وقت قاچاق سوخت به صفر نخواهید رسید، تصریح کرد: علاوه بر اجرای طرح سهمیه بندی سوخت در سراسر مرز پایگاه های بازرسی را مستقر و کانال های زیادی حفر کرده ایم و عملا قاچاق به سختی و کندی در منطقه انجام می شود. استان کردستان واقع در غربی ترین نقطه ایران، مرز وسیعی با کشورهای همسایه دارد. داشتن 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق به ویژه در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت نابسامان کشور عراق اهمیت حفظ امنیت این منطقه را دوچندان می کند. مناطق کوهستانی استان کردستان و وجود راه های ارتباطی با کشور همسایه حفظ امنیت این منطقه را نسبت به دیگر استان های کشور متمایز می کند. با این همه استان کردستان در یکی دو سال گذشته موفقیت های بسیاری را در زمینه سوخت رسانی به مناطق کوهستانی و مبارزه با قاچاق کالا به دست آورده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ابراز ناخرسندی وزیر نفت کویت از مذاکرات ال.ان.جی با قطر
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


وزیر نفت کویت روز چهارشنبه گذشته (10 تیرماه) ضمن ابراز ناخرسندی از شرایط قرارداد واردات ال.ان.جی قطر گفت دو کشور همچنان برای خرید گازی در حال مذاکره هستند. به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری ترید عربیا، شیخ احمد عبدالله الصباح وزیر نفت کویت در گفتگو با خبرنگاران در محل پارلمان این کشور اظهار داشت: مذاکره با قطر همچنان در حال پیگیری است. هر گاه قطر‌ی ها شرایط قرارداد را بهبود دادند ما به اظهارات آنها گوش می‌دهیم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا کویت از شرایط ارائه شده توسط قطر راضی است، گفت: خیر ما از شرایط پیشنهاد شده آنها خشنود نیستیم. الصباح گفت: در تجارت همه به دنبال خرید کالایی هستند که بهترین و مناسبترین شرایط را داشته باشد، و این دقیقا همان کاری است که ما در مبادله با شرکت شل انجام داده‌ایم. شرکت دولتی نفت کویت (کی.پی.سی) هفته گذشته قراردادی با شرکت رویال داچ شل برای واردات ال.ان.جی در تابستان امسال امضا کرد. ال.ان.جی خریداری شده از شل برای تولید برق استفاده خواهد شد. کویت برای جبران کمبود برق در تابستان، با همسایه خود قطر نیز برای واردات ال.ان.جی در حال مذاکره است. کویت یکی از بزرگترین مصرف کنندگان برق در جهان است. این کشور برای تامین برق مورد نیاز سیستم‌های تهویه هوا و خنک کننده‌ها در گرمای تابستان، شاهد بیشترین میزان تقاضای گاز برای نیروگاه‌های تولید برق این کشور در تابستان است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تمام انبارهای ناحیه صنعتی کارون به خارج شهر اهواز منتقل می شود
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در بازدید از انبارهای کالای شرکت، بر ساماندهی، بهینه سازی و توسعه انبارها تاکید کرد. به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، مهندس غلامرضا حسن بیگلو از انبار کالای پروژه های مازاد و انبار لوله های جداری واقع در کریت کمپ و انبارهای کالای حفاری در ناحیه صنعتی کارون اهواز بازدید و روند اجرای پروژه ساماندهی و توسعه انبارها را از نزدیک پیگیری کرد.
در این بازدید مدیر، معاونان و روسای مدیریت تدارکات و امور کالا ضمن ارائه توانمندی های این مدیریت در تامین، نگهداری و توزیع کالای مورد نیاز شرکت، حذف کالاهای مازاد بی مصرف در انبارها را خواستار شدند. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب سپس در نشستی، ضمن قدردانی از تلاش کارکنان مدیریت تدارکات و امور کالا، بر ساماندهی، بهینه سازی و توسعه انبارها تاکید کرد. مهندس غلامرضا حسن بیگلو اظهار داشت: قابلیت ها و توانمندی های مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت در سطح کشور بی نظیر است. مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این نشست گفت: زنجیره تامین کالا در مناطق نفت خیز جنوب، علمی و مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی است و ساماندهی انبار ها در همین چارچوب صورت می گیرد. مهندس خواجویان افزود: انبارهای شرکت از وسیع ترین انبارهای کالا در وزارت نفت است و از نظر کنترل انبار و موجودی در وضعیت ایده آل هستیم. مدیریت تدارکات و امور کالا به عنوان یکی از مدیریت های ستادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مسئولیت تدارک و تأمین همه اقلام مورد نیاز و مرتبط با عملیات صنعتی و غیر صنعتی در سطح مناطق نفت خیز جنوب مشتمل بر قطعات یدکی، حفاری و بهره‌برداری، اقلام عمومی، پروژه‌ها و خرید مستقیم قطعات مورد نیاز دستگاه ها و تجهیزات لازم در جهت استمرار عملیات جاری تولیدی و اجرای طرح ها و پروژه‌ها و انجام تعمیرات اساسی در حوزه فعالیت این شرکت را به عهده دارد. هم اکنون به منظور انجــــام وظایف محوله، تاسیسات و انبارهایی به وسعت حدود یک میلیون و 360 متر مربع در اختیار این مدیریت است و از طریق واحــــد تجهیز و توسعـــه انبارهـــا شرح نیازهای متعددی در دست تهیه و اجرا قرار دارد که مهم ترین پــــروژه آن، احداث انبار لوله و لوله‌هـــای جداری در منطقه کریت کمپ است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افزایش 9/10 درصدی صادرات خط لوله کنسرسیوم خزر
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


صادرات نفت خط لوله کنسرسیوم خزر در شش ماه نخست سال 2009 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9/10 درصد افزایش یافت. به گزارش شانا، پایگاه خبری قزاقستان تودی به نقل از سرویس خبری شرکت خط لوله کنسرسیوم خزر (سی.پی.سی.) گزارش داد: صادرات نفت خط لوله کنسرسیوم خزر که از طریق پایانه «اوزریکا-2» واقع در جنوب قزاقستان انجام می شود طی ماه های ژانویه تا ژوئن، 9/10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
به گزارش این شرکت، در شش ماه نخست سال جاری میلادی 17 میلیون و 172 هزار و 643 تن نفت از طریق این خط لوله در بندر «نووروسیسک» صادر شده است. صادرات نفت از طریق این خط لوله در دوره مورد بررسی در سال گدشته میلادی 15 میلیون و 481 هزار و 772 تن بوده است. در ماه ژوئن 2009 صادرات نفت این خط لوله دو میلیون و 847 هزار و 825 تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 3/7 درصد (دو میلیون و 655 هزار و 23 تن) افزایش را نشان می دهد. خط لوله کنسرسیوم خزر از میدان «تنگیز» قزاقستان به پایانه نفتی در نزدیکی بندر«نووروسیسک» روسیه در دریای سیاه امتداد دارد. طول این خط لوله یک هزار و 580 کیلومتر است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ساخت دستگاه تعمیر و تست شیر کنترل سوخت ژنراتور و کمپرسور در فجرجم
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


رئیس تعمیرات ابزار دقیق شرکت پالایش گاز فجر جم از ساخت دستگاه "تعمیر و تست"شیر کنترل سوخت ژنراتور و کمپرسور به وسیله گروه مهندسی ابزار دقیق دراین پالابیشگاه خبر داد. به گزارش شانا مهندس مهرداد علیزاده با بیان این که ساخت این دستگاه در فروردین امسال به پایان رسیده است، افزود: با ساخت این دستگاه، در سه ماه گذشته، سه دستگاه شیر کنترل سوخت تعمیر و مورد استفاده قرار گرفته است.
وی ارزش ریالی مشابه خارجی این دستگاه را یک میلیون دلار و مشابه ایرانی آن را نیز 400 میلیون ریال اعلام کرد و تصریح کرد: برای ساخت دستگاه تعمیر و تست شیر کنترل سوخت ژنراتور و کمپرسور در پالایبشگاه فجر جم، تنها پنج میلیون ریال هزینه شده است که صرفه جویی چشمگیری در این زمینه به شمار می آید. علیزاده گفت: تا قبل از ساخت این دستگاه، بخشی از توربین ها و کمپرسورهای پالایشگاه فجرجم به هنگام ایجاد مشکل برای آنها،از سرویس خارج می شد در حالی که با ساخت دستگاه تعمیر و تست شیر کنترل سوخت ژنراتور و کمپرسور، این مشکل به کلی برطرف شده است. رئیس تعمیرات ابزار دقیق شرکت پالایش گاز فجر جم یادآور شد: در گذشته تعمیر اینگونه شیرها در دیگر پالایشگاه های کشور و یا با هزینه ای بالا در خارج از کشور انجام می شد اما ساخت این دستگاه ضمن آنکه تعمیر آن را در داخل پالایشگاه میسر کرد موجب جلوگیری از خروج مقادیر زیادی ارز نیز شده است. علیزاده با بیان این که این دستگاه فشار صفر تا 100 بار و سیگنال20 تا160 میلی آمپر را تولید و تست شیر کنترل سوخت را انجام می دهد، اظهار داشت: شیر کنترل سوخت ژنراتور و کمپرسور سوخت مورد نیاز موتور جت را به منظور به حرکت در آوردن آن تامین می کند و از آن در نیروگاه های پالایشگاه بهره گرفته می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قیمت های کنونی نفت رضایت بخش است
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


رییس اوپک اظهار کرد قیمت های کنونی نفت برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان رضایت بخش است. به گزارش شانا به نقل از بلومبرگ، خوزه ماریا بوتلهو دو واسکنسیلوس، رییس اوپک و وزیر نفت آنگولا، دیروز (12 تیر ماه) در پکن پایتخت چین، خاطر نشان ساخت: قیمت های کنونی نفت برای اعضای اوپک رضایت بخش است.
دو واسکنسیلوس تصریح کرد: قیمت کنونی نفت برای همه ما، از جمله تولید کنندگان و مصرف کنندگان مناسب است. وی در مصاحبه با خبرنگاران در کنفرانس جهانی تینک تانک در پکن چین، یادآور شد: اقتصاد جهانی بهبود یافته است و قیمت کنونی نفت برای ما متعادل است. قیمت نفت در سال جاری با 50 درصد افزایش به بالاترین میزان خود در هفت ماه گذشته رسید به طوری که به دنبال خوش بینی ها نسبت به افزایش دوباره سطح تقاضا، قیمت این ماده در تاریخ 11 ژوئن (21 خرداد ) به 73 دلار و 23 سنت در هر بشکه رسید. کامل الحرمی، یک تحلیل گر مستقل مسایل نفتی در کویت دیروز (12 تیر ماه) اظهار کرد: تغییر سهمیه های تولید اوپک، در نشست سپتامبر آینده اعضا این سازمان بعید به نظر می رسد و این در حالی است که شرایط بازار در آن زمان نیز مانند امروز است و قیمت نفت نزدیک به سطوح فعلی 70 دلار در هر بشکه خواهد بود. دو واسکنسیلوس یادآور شد: سازمان کشور های صادر کننده نفت( اوپک) در حال حاضر با تولید 25 میلیون بشکه نفت در روز سبب شده تا تعادل در بازار نفت برقرار شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف اعضای اوپک نفت 80 دلاری است، پاسخ داد: هیچ قیمتی مد نظر اوپک نیست. دو واسکنسیلوس در این کنفرانس عنوان کرد: قیمت 60 دلار در هر بشکه قیمت متعادلی است. قیمت نفت در دسامبر گذشته از رکود 147 دلار در هر بشکه ماه ژوئیه 2008 به قیمت 33 دلار در هر بشکه نزول یافت. دو واسکنسیلوس گفت: بازار نفت در حال حاضر در شرایط بسیار حساس و شکننده ای قرار دارد و تغییر ناچیز شرایط نیز منجر به افزایش ناگهانی قیمت های نفت خواهد شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قطع موقت جریان گاز در منطقه 14 شهرداری تهران
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 تير 1388


بنابر اعلام شرکت گاز استان تهران، جریان گاز مشترکان برخی محدوده های منطقه 14 شهرداری روز یکشنبه (14 تیر) به مدت 6 ساعت قطع خواهد شد.
به گزارش شانا، خیابان پاسدار گمنام، خیابان اله دادی، کوچه های حبیبی، محمودی، رحیمی، بختیاری، برزو، نجفی، خراسانی، حمام، قربانی و کوچه های منشعب از آن شامل کوچه های تورانی، نبی زاده، قریشی، کوشکی، حاج علی، حاج سلطان، شهمیرزاد و خیابان غلام رضایی حد فاصل تاجیک و گرگانی محدوده هایی هستند که گاز مشترکان ساکن در آنها از ساعت 9 صبح تا 15 بعد از ظهر در روز یاد شده (14 تیر) با قطع گاز رو به رو خواهند بود. شرکت گاز استان تهران از مشترکان ساکن در این محدوده‌ها خواسته است با هدف رعایت کامل مسائل ایمنی، هنگام باز برقراری جریان گاز، در محل سکونت یا کسب خود حضور داشته باشند. مشترکان ساکن در این محدوده ها درصورت نیاز و برای کسب آگاهی بیشتر می توانند با شماره تلفن 194 (امداد گاز) و 81972255 (روابط عمومی شرکت گاز استان تهران) تماس بگیرند.
 
بالا