eng-nasiri
عضو جدید
ابزارهاي ساخت برنامههاي مالتي مديا
در هر پروژه چندرسانهاي , انبوهي از عناصر گرافيكي , صوتي , تصويري و انيميشن بر اساس يك طرح و سناريو در يك مجموعه گردآوري ميشوند. ابزارهاي ساخت مالتيمديا در واقع استوديو و كارگاهي براي منظم كردن اجزا و المانهاي سازنده يك برنامه چندرسانهاي هستند. بنابراين هر يك از اين نرمافزارها به ابزارهاي ويرايشي داخل مجهز شدهاند و يكي از جنبههايي كه آنها را هم متمايز ميسازد نيز وجود همين ابزارهاي ويرايش دروني است. البته هم توليدكنندگان اين نرمافزارها و هم كاربران ميدانند كه مثلا ويرايشگر تصوير اين نرمافزارها , هيچگاه معادل يك نرمافزار ويرايشگر تخصصي تصوير نميباشد و وجود اين ويرايشگرها صرفا براي راحتي كاربر و سرعت بخشيدن به مراحل پروژه ميباشد. در هر صورت اگر بخواهيد مقايسهاي بين اين نرمافزارها انجام دهيد, اين مطلب نميتواند ملاك خوبي باشد. حتي اگر تا اين لحظه خودتان نيز پروژه چندرسانهاي نساخته باشيد, بر اثر كار كردن و ديدن برنامههاي چندرسانهاي , حتما ساخت مالتيمديا تنظيم سناريو , مقدم بر گردآوري مواد اوليه و ديگر اجزاي پروژه ميباشد. هر كسي كه بخواهد برنامهاي چندرسانهاي توليد نمايد, بايد ابتدا طرحي را در ذهن بپروراند. توليدكنندگان نرمافزارهاي چندرسانهاي نيز بر همين اساس روشهاي گوناگوني در پيش گرفتهاند. در سناريوي چندرسانهاي , محتواي پروژه سازماندهي شده و ترتيب ارائه محتوا مشخص ميگردد و وقايع يا eventها كه منجر به حركت كاربر در برنامه ميشود نيز تعريف ميگردند. بر اين اساس ابزارهاي چندرسانهاي به سه گروه تقسيم ميشوند: ـ ابزارهاي Based ـ ) pageمبني بر صفحه) ـ ابزارهاي Based ـ Iconيا driven ـ) event مبتني بر آيكون يا رويدادگرا) ـ ابرازهاي Time - Basedيا Presentation (مبتني بر زمان يا نمايشي) ـ ابزارهاي Based ـ Page در اين سيستمها , نوشتن سناريو يا Autoring و المانهاي تشكيل دهنده پروژه به صورت صفحات يك كتاب سازماندهي ميشوند. در هر مجموعه ممكن است هزاران صفحه گنجانده شده باشد. از اين ابزارها در مواقعي استفاده ميشود كه امكان ديدن هر يك از صفحات به صورت مستقل وجود داشته باشد. اين ابزارها امكان لينك كردن صفحات با نظم و ترتيب مشخص , را فراهم ميكنند. شما قادر خواهيد بود كه صفحات را يكييكي ورق زده و يا از يك صفحه به صفحه ديگري پرش نماييد. اين ابزارها نيز امكان پخش صدا , انيميشن و فيلم را در اختيار شما ميگذارند. اما كاربردي كه احتمالا تجسم كردهايد , چيزي مانند صفحات سيستم Help ويندوز , خواهد بود. اشتباه نكنيد ! اين ابزارها , محيطهاي ساخت پروژه چندرسانهاي ميباشند و اين طرز تلقي صفحهاي بيشتر از آنكه به پروژه صفحهاي اشاره كند , ساخت و پيادهسازي سناريويي كه داراي قالب صفحهاي است را تسهيل ميكند. ابزارهاي Based ـ Icon در اين سيستمها اجزاي سازنده چند رسانهاي و وقايع (event) به صورت اشيايي در يك ساختار يا فرايند , سازماندهي ميشوند. در صورتي كه سناريوي شما داراي ساختار فلوچارتي باشد, اين ابزارهاي drivenـ event به پايهسازي و سازماندهي پروژه كمك خواهند كرد. بر همين پايه محيطهاي توسعه چندرسانهاي based ـ Icon داراي مجموعه Iconهايي نظير exit.beep و غيره هستند كه كاربر , آنها به همراه اجزاي پرش يا Branching در كنار هم چيده و همان سناريوي پروژه را به صورت ويژوال يا بصري در اين استوديو , ترسيم ميكند. همانطور كه احتمالا حدس زدهايد , اين ابزارها , براي استفاده در ساختارهاي navigation پيچيده , ميباشند. يكي از موارد ميتواند , ساخت بازيهاي فكري ساده باشد. ابرازهاي Time - Based در سناريوهايي كه داراي ساختار زماني ميباشند , اجزا و وقايع در طول محور زمان ساماندهي ميشوند. سناريوهايي كه داراي نقطه شروع و پايان مشخص هستند (مثل يك داستان) با استفاده از اين ابزارها راحتتر پيادهسازي ميشوند. سرعت اجراي سناريو را ميتوانيد تنظيم نماييد و در ابزارهاي پيشرفته از اين نوع , ميتوانيد از يك نقطه محور فرضي زمان به نقطه ديگري پرش نماييد و بدينوسيله قابليتهاي تعامل را به پروژه اضافه كنيد. از ابزار مناسب استفاده نماييد در بهترين شرايط بايد با توجه به ساختار سناريو از ابزاري استفاده شود كه بيشترين انطباق را داشته و به پيادهسازي بهتر طرح , كمك نمايد, اما ميدانيم كه دلايل گوناگون مثل آشنا نبودن تيم پروژه با اين ابزارها , شرايط واقعي را از شرايط ايدهآل تفكيك ميكند. امروزه با توجه به پيشرفت نرمافزارها , اين مسئله اهميت گذشته خود را ندارد. پس به جاي در نظر گرفتن بهترين شرايط و انتخاب بهترين ابزار , فقط سعي نماييم كه بدترين ابزار را انتخاب نكنيم ! و البته با توجه به سرعت رشد اين صنعت به استفاده از آخرين نسخه نرمافزار نيز فكر كنيد. در ابتداي اين مقاله به يكي از ويژگيهاي اين نرمافزارها , يعني قابليتهاي ويرايشي اشاره شد. در بخش بعدي به بررسي ديگر ويژگيهاي نرمافزارهاي ساخت چندرسانهاي ميپرداريم. ويژگيهاي برنامهنويسي برنامهنويسي ويژوال يا بصري شايد سادهترين روش توليد باشد. اگر بخواهيد صدايي را بخش كنيد و يا بخواهيد عكسي را نمايش دهيد , فقط كافي است , Icon مورد نظر را drag كنيد. ابزارهاي مالتيمدياي ويژوال نظير Action ,Autorware , Iconware و Passport Producer براي ساخت مالتيمديا از نوع Presentation بسيار مناسب ميباشند. ابزارهايي كه امكان اسكريپتنويسي دارند , نظير Hyper card , Super card , Director و Toolbook , ابزارهاي قويتري محسوب ميگردند. هر چه تعداد دستورات و عملكردهاي زبان اسكريپتنويسي بيشتر باشد , آن ابزار قويتر خواهد بود. اين زبانها شباهتهاي زيادي به يكديگر داشته و هنگامي كه يكي را فرا گيريد , كار كردن با بقيه مشكل نخواهد بود. بنابراين در هنگام انتخاب ابزارهاي مالتيمديا همانند نرمافزارهاي برنامهنويسي متداول , به دنبال نرمافزاري باشيد كه داراي امكانات debug بهتر و مرجع syntax كاملتر باشد. در بسياري از پروژههاي پيشرفته , نياز به دسترسي به فرمانهاي سيستم عامل خواهيد داشت. بر روي كامپيوترهاي Mac اين مطلب به معناي آن است كه بايد به فرمانها و دستورات خارجي (XCMD و XFCNها كه به زبان C يا پاسكال نوشته شدهاند) دسترسي يابيد. بر روي PC بايد بتوانيد DLLها و رابطهاي كنترل ويندوز MCI را فراخواني نماييد. ويژگيهاي interactivity اين ويژگي را همه ميشناسند , اما اگر بخواهيم آن را بهتر بيان كنيم , ميتوان چنين گفت : interactivity براي كاربر امكان كنترل محتوا و مسير اطلاعات را فراهم مينمايد. ابزارهاي چندرسانهاي بايد يك يا چند سطح از interactivity را تامين نمايند : ـ انشعاب (Branching) ساده . اين عمل توسط كليك ماوس يا گذشت زمان و هر رويداد ديگري , انجام ميگيرد. ـ انشعاب شرطي. اين حالت عملا بر اساس toـgo حاصل از نتايج thenـif ايجاد ميشود.
در هر پروژه چندرسانهاي , انبوهي از عناصر گرافيكي , صوتي , تصويري و انيميشن بر اساس يك طرح و سناريو در يك مجموعه گردآوري ميشوند. ابزارهاي ساخت مالتيمديا در واقع استوديو و كارگاهي براي منظم كردن اجزا و المانهاي سازنده يك برنامه چندرسانهاي هستند. بنابراين هر يك از اين نرمافزارها به ابزارهاي ويرايشي داخل مجهز شدهاند و يكي از جنبههايي كه آنها را هم متمايز ميسازد نيز وجود همين ابزارهاي ويرايش دروني است. البته هم توليدكنندگان اين نرمافزارها و هم كاربران ميدانند كه مثلا ويرايشگر تصوير اين نرمافزارها , هيچگاه معادل يك نرمافزار ويرايشگر تخصصي تصوير نميباشد و وجود اين ويرايشگرها صرفا براي راحتي كاربر و سرعت بخشيدن به مراحل پروژه ميباشد. در هر صورت اگر بخواهيد مقايسهاي بين اين نرمافزارها انجام دهيد, اين مطلب نميتواند ملاك خوبي باشد. حتي اگر تا اين لحظه خودتان نيز پروژه چندرسانهاي نساخته باشيد, بر اثر كار كردن و ديدن برنامههاي چندرسانهاي , حتما ساخت مالتيمديا تنظيم سناريو , مقدم بر گردآوري مواد اوليه و ديگر اجزاي پروژه ميباشد. هر كسي كه بخواهد برنامهاي چندرسانهاي توليد نمايد, بايد ابتدا طرحي را در ذهن بپروراند. توليدكنندگان نرمافزارهاي چندرسانهاي نيز بر همين اساس روشهاي گوناگوني در پيش گرفتهاند. در سناريوي چندرسانهاي , محتواي پروژه سازماندهي شده و ترتيب ارائه محتوا مشخص ميگردد و وقايع يا eventها كه منجر به حركت كاربر در برنامه ميشود نيز تعريف ميگردند. بر اين اساس ابزارهاي چندرسانهاي به سه گروه تقسيم ميشوند: ـ ابزارهاي Based ـ ) pageمبني بر صفحه) ـ ابزارهاي Based ـ Iconيا driven ـ) event مبتني بر آيكون يا رويدادگرا) ـ ابرازهاي Time - Basedيا Presentation (مبتني بر زمان يا نمايشي) ـ ابزارهاي Based ـ Page در اين سيستمها , نوشتن سناريو يا Autoring و المانهاي تشكيل دهنده پروژه به صورت صفحات يك كتاب سازماندهي ميشوند. در هر مجموعه ممكن است هزاران صفحه گنجانده شده باشد. از اين ابزارها در مواقعي استفاده ميشود كه امكان ديدن هر يك از صفحات به صورت مستقل وجود داشته باشد. اين ابزارها امكان لينك كردن صفحات با نظم و ترتيب مشخص , را فراهم ميكنند. شما قادر خواهيد بود كه صفحات را يكييكي ورق زده و يا از يك صفحه به صفحه ديگري پرش نماييد. اين ابزارها نيز امكان پخش صدا , انيميشن و فيلم را در اختيار شما ميگذارند. اما كاربردي كه احتمالا تجسم كردهايد , چيزي مانند صفحات سيستم Help ويندوز , خواهد بود. اشتباه نكنيد ! اين ابزارها , محيطهاي ساخت پروژه چندرسانهاي ميباشند و اين طرز تلقي صفحهاي بيشتر از آنكه به پروژه صفحهاي اشاره كند , ساخت و پيادهسازي سناريويي كه داراي قالب صفحهاي است را تسهيل ميكند. ابزارهاي Based ـ Icon در اين سيستمها اجزاي سازنده چند رسانهاي و وقايع (event) به صورت اشيايي در يك ساختار يا فرايند , سازماندهي ميشوند. در صورتي كه سناريوي شما داراي ساختار فلوچارتي باشد, اين ابزارهاي drivenـ event به پايهسازي و سازماندهي پروژه كمك خواهند كرد. بر همين پايه محيطهاي توسعه چندرسانهاي based ـ Icon داراي مجموعه Iconهايي نظير exit.beep و غيره هستند كه كاربر , آنها به همراه اجزاي پرش يا Branching در كنار هم چيده و همان سناريوي پروژه را به صورت ويژوال يا بصري در اين استوديو , ترسيم ميكند. همانطور كه احتمالا حدس زدهايد , اين ابزارها , براي استفاده در ساختارهاي navigation پيچيده , ميباشند. يكي از موارد ميتواند , ساخت بازيهاي فكري ساده باشد. ابرازهاي Time - Based در سناريوهايي كه داراي ساختار زماني ميباشند , اجزا و وقايع در طول محور زمان ساماندهي ميشوند. سناريوهايي كه داراي نقطه شروع و پايان مشخص هستند (مثل يك داستان) با استفاده از اين ابزارها راحتتر پيادهسازي ميشوند. سرعت اجراي سناريو را ميتوانيد تنظيم نماييد و در ابزارهاي پيشرفته از اين نوع , ميتوانيد از يك نقطه محور فرضي زمان به نقطه ديگري پرش نماييد و بدينوسيله قابليتهاي تعامل را به پروژه اضافه كنيد. از ابزار مناسب استفاده نماييد در بهترين شرايط بايد با توجه به ساختار سناريو از ابزاري استفاده شود كه بيشترين انطباق را داشته و به پيادهسازي بهتر طرح , كمك نمايد, اما ميدانيم كه دلايل گوناگون مثل آشنا نبودن تيم پروژه با اين ابزارها , شرايط واقعي را از شرايط ايدهآل تفكيك ميكند. امروزه با توجه به پيشرفت نرمافزارها , اين مسئله اهميت گذشته خود را ندارد. پس به جاي در نظر گرفتن بهترين شرايط و انتخاب بهترين ابزار , فقط سعي نماييم كه بدترين ابزار را انتخاب نكنيم ! و البته با توجه به سرعت رشد اين صنعت به استفاده از آخرين نسخه نرمافزار نيز فكر كنيد. در ابتداي اين مقاله به يكي از ويژگيهاي اين نرمافزارها , يعني قابليتهاي ويرايشي اشاره شد. در بخش بعدي به بررسي ديگر ويژگيهاي نرمافزارهاي ساخت چندرسانهاي ميپرداريم. ويژگيهاي برنامهنويسي برنامهنويسي ويژوال يا بصري شايد سادهترين روش توليد باشد. اگر بخواهيد صدايي را بخش كنيد و يا بخواهيد عكسي را نمايش دهيد , فقط كافي است , Icon مورد نظر را drag كنيد. ابزارهاي مالتيمدياي ويژوال نظير Action ,Autorware , Iconware و Passport Producer براي ساخت مالتيمديا از نوع Presentation بسيار مناسب ميباشند. ابزارهايي كه امكان اسكريپتنويسي دارند , نظير Hyper card , Super card , Director و Toolbook , ابزارهاي قويتري محسوب ميگردند. هر چه تعداد دستورات و عملكردهاي زبان اسكريپتنويسي بيشتر باشد , آن ابزار قويتر خواهد بود. اين زبانها شباهتهاي زيادي به يكديگر داشته و هنگامي كه يكي را فرا گيريد , كار كردن با بقيه مشكل نخواهد بود. بنابراين در هنگام انتخاب ابزارهاي مالتيمديا همانند نرمافزارهاي برنامهنويسي متداول , به دنبال نرمافزاري باشيد كه داراي امكانات debug بهتر و مرجع syntax كاملتر باشد. در بسياري از پروژههاي پيشرفته , نياز به دسترسي به فرمانهاي سيستم عامل خواهيد داشت. بر روي كامپيوترهاي Mac اين مطلب به معناي آن است كه بايد به فرمانها و دستورات خارجي (XCMD و XFCNها كه به زبان C يا پاسكال نوشته شدهاند) دسترسي يابيد. بر روي PC بايد بتوانيد DLLها و رابطهاي كنترل ويندوز MCI را فراخواني نماييد. ويژگيهاي interactivity اين ويژگي را همه ميشناسند , اما اگر بخواهيم آن را بهتر بيان كنيم , ميتوان چنين گفت : interactivity براي كاربر امكان كنترل محتوا و مسير اطلاعات را فراهم مينمايد. ابزارهاي چندرسانهاي بايد يك يا چند سطح از interactivity را تامين نمايند : ـ انشعاب (Branching) ساده . اين عمل توسط كليك ماوس يا گذشت زمان و هر رويداد ديگري , انجام ميگيرد. ـ انشعاب شرطي. اين حالت عملا بر اساس toـgo حاصل از نتايج thenـif ايجاد ميشود.