ابداع یک آزمایش ساده خون برای شناسایی «قاتل خاموش»

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92051508295
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۷



دانشمندان دانشگاه کمبریج مدعی شده‌اند که یک آزمایش ساده و ارزان خون می‌تواند سالانه جان هزاران انسان را از مشکلات خطرناک فشار خون نجات دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته محققان، در صورت تشخیص زودهنگام می‌توان از خطرات جانی برای این بیماران جلوگیری کرد.

این پژوهش حول نوعی فشار خون بالای ایجاد شده با تومورهای خوش‌خیم و کوچک غده فوق کلیوی انجام شده است.

با وجود خطرناک بودن این بیماری، می‌توان آن را با یک آزمایش 15 پوندی تشخیص داده و با برداشتن تومورها طی یک عمل جراحی لاپاراسکوپی به درمان فشار خون بالا پرداخت.

این کار می‌تواند نیاز به استفاده از داروهای مادام‌العمر فشار خون را از بین برده و همچنین تا حد زیادی احتمال حمله و سکته قلبی و دیگر شرایط مرگبار را کاهش می‌دهد.

این درمان برای افراد کمتر از 40 سال نتیجه بهتری داشته و حدود 10 هزار مرد و زن در دهه‌های 20 و 30 سال می‌توانند سالانه از مزایای آن بهرمند شوند. این تاکید بر زیر 40 سال از آن جهت بوده که پس از این سنین، فشار خون بالا تاثیرات مخرب خود را بر بدن می‌گذارد.

بنیاد قلب انگلیس این پژوه را یک دستاورد هیجان‌انگیز خوانده، اما تاکید کرد که تشخیص زودهنگام بسیار ضروری است.

فشار خون بالا بر یک سوم بزرگسالان تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به حمله و سکته قلبی را سه برابر می‌کند.

این بیماری که به دلیل نامشخص ماندن علائم آن تا بدتر شدن شرایط با عنوان «قاتل خاموش» شناخته شده، بزرگترین عامل مرگ‌ومیر در جهان شمرده می‌شود.

گونه‌ای که توسط تومورهای خوش‌خیم غده فوق‌کلیوی ایجاد می‌شود، بطور ویژه‌ای نگران‌کننده است. این بیماران با خطر پنج برابر بیشتر ابتلا به حمله قلبی نسبت به سایر گزینه‌های بالابرنده فشار خون مانند کشیدن دخانیات و تنش روبرو هستند.

پزشکان از مدتها قبل می‌دانستند که این تومورها باعث افزایش فشار خون می‌شود اما تصور می‌شد که تنها تعداد نسبتا کمی از بیماران تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

این در حالیست که پژوهش دانشمندان کمبریج که در مجله Nature Genetics منتشر شده، نشان می‌دهد که این تومورهای خوش‌خیم مسئول یکی از هر 10 مورد از این بیماری هستند.

محققان از اسکنهای پیشرفته برای شناسایی این تومورهای سه میلیمتری در مردان و زنان مبتلا به فشار خون بالا استفاده کردند. محققان سپس تومورها را برداشته و دی‌ان‌ای آنها را بررسی کردند.

این کار نشان داد که اکثر قریب به اتفاق آنها از یک جهش ژنتیکی برخوردارند که تولید هورمون آلدوسترون را که عامل افزایش فشار خون بوده، افزایش می‌دهد.

این تومورها توسط یک آزمایش خون بسیار دقیق و ارزان قابل شناسایی هستند که بعد می‌توان آنها را طی دو روز اقامت در بیمارستان و انجام عمل لاپاراسکوپی حذف کرد.

انتهای پیام
 
بالا