آیا ولایت فقیه را قبول دارید؟

آیا ولایت فقیه را قبول دارید؟

  • چه قرآن قبول داشته باشد چه نه قبول دارم

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    43
وضعیت
موضوع بسته شده است.

kung

اخراجی موقت
این پست به هیچ عنوان سیاسی نمی باشد و سعی بر آن شده در چهارچوب قوانین تاپیک موضوع اعلام شود پس لطفا وارد بحث سیاسی نشود این موضوع یک موضوع کاملا دینی و اعتقادی است.

نکته بعد اینکه در مورد گزینه ها دقیقا مساوات رعایت شده و مثل اشخاصی که هدف خاصی دارند قرار داده نشده مثلا 6 انتخاب برای یک گروه یک انتخاب برای گروه دیگر . مجموع آرای دو گزینه اول با مجموع آرای دو گزینه آخر مقایسه خواهد شد که جوابشان تایید یا عدم تایید مساله ولایت فقیه هست.

عبارت قرآن به جای اسلام آورده شده است این بدان معنا می باشد که در اسلام معتبر ترین سند همان کتاب قرآن است تمامی احادیث و روایتها قابل سندیت نیستند چرا که می تواند هرکسی از خودش روایتی را بازگو کند و خیلی از اختلافات موجود در مسلمانان بر سر همین روایات می باشد بطوری که ما شاهد 72 فرقه و گروه از مسلمانان هستیم در نتیجه تنها چیز که مورد توافق تمامی مسلمانان هست همین کتاب قرآن می باشد پس عبارت قرآن به جای اسلام آورده شده است .

کسانی که گزینه سوم را انتخاب می کنند ( چون قرآن قبول دارد من هم قبول دارم ) می بایست سندیتی برای ادعایشان از قرآن ارئه دهند که البته می تواند یک نفر سند را ارائه دهد و مابقی با اعلام قبول داشتن آن سند رای خود بدهند در غیر اینصورت تمامی آرای گزینه 3 باطل شده اعلام می شود واین اشخاص باید گزینه 4 را انتخاب کنند.

در مورد گزینه 1 سند ارئه شده و در متن زیر موجود می باشد و نیازی به ارائه سند برای انتخاب کنندگان گزینه یک وجود ندارد مگر آنکه بخواهند مطلب را تکمیل تر کنند.

ولایت فقیه چیست ؟

در اصطلاح ولایت به معنای حکومت ، صاحب اختیار کاری بودن و خود عبارت ولی به معنای حاکم می باشد
ولایت فقیه حاکمیت یک فرد آگاه به قوانین اسلامی برجامعه می باشد، این فرد در واقع نماینده خدا بر روی زمین تا ظهور امام زمان ( شخصی که به عقیده برخی از مسلمانان ناجی بشریت است و حدود 1400 سال هست که عمر دارد و از دیده ها پنهان است !) جهت نظارت بر اجرا قوانین اسلامی و راهبری یک کشوربا ملتی مسلمان است .این فرد بر سرونوشت یک ملت تصمیم می گیرد !فلسفه وجودیت ولایت فقیه آنچه که آقای خمینی بنیانگذاری کردند فراتر از قوانین نظارت بر اجرای احکام اسلامی می باشد و آنرا در قانون اساسی ایران قرار دادند که این فرد قدرتهای سیاسی اجرایی بسیار بالایی را نیز دارا می باشد. فرد فوق علاوه بر سرنوشت افراد مسلمان بر سرنوشت افراد غیر مسلمان که نیز در آن سرزمین اسلامی زندگی می کنند تصمیم می گیرد. در مورد فلسفه وجودیت و اعتقادات مسلمانان در رد و یا قبول ولایت فقیه بحث بسیار و مطالب گسترده می باشد که از حوصله این تاپیک خارج است و همچینین تمامی افرادی که در ایران زندگی می کنند بصورت عملی وجودیت ولایت فقیه را لمس کرده اند و از اختیارات و توانایی های اجرای این فرد آگاه هستند پس نیازی به توضیح بیشتر در این زمینه نمی باشد.

اما نظر قرآن در مورد ولایت
أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْك السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ مَا لَكم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلىٍّ وَ لا نَصِيرٍ (107) سوره ی بقره.
آيا نمى‏دانستى كه حكومتِ آسمانها و زمين، از آن خداست ؟! و جز خدا، ولى و ياورى براى شما نيست ؟
در رمز نام ولایت و لا آیت که تبیین می دارد که نیست آیتی را ولایتی، چراکه آنجایی که آیت است خود محتاجِ ولایت و هدایت است و محدود. آنچه مسلم است که حکومت از آن آدم نیست و حاکم یگانه خداست .(در مورد خداوندی خدا بحث بر سرخالق خلقت و خدای حقیقی است نه آنچه صرفا در ادیان گفته شده و این هیچ ارتباطی به هیچ دینی ندارد ) صاحب هستی بر انسانها حکومت زور نمی کند بلکه در روان آدمیان حاکم است.

قرآن در آیه ی 257 سوره ی بقره می فرماید :
اللَّهُ وَلىُّ الَّذِينَ ءَامَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظلُمَتِ إِلى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطغُوت يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلى الظلُمَتِ أُولَئك أَصحَب النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ
خداوند، ولى و سرپرستِ كسانى است كه ايمان آورده‏اند، آنها را از ظلمتها، به سوىِ نور بيرون مى‏برد. كسانى كه كافر شدند، اولياىِ آنها طاغوتها هستند، كه آنها را از نور، به سوىِ ظلمتها بيرون مى‏برند، آنها اهل آتشند و هميشه در آن خواهند ماند.
خداوند در آیه ی فوق به وضوح بیان میدارد که هیچ ولی برای آدمیان جز خدای یکتا نمی باشد و گر آدمیانی ادعایِ ولایت دارند بی شک از طاغوتیان و ستمگرانند. آنان خود را راهبر دینی مینامند و از اهلِ بهشت، و مخالفانِ خود را اهلِ جهنم، پس آنان را به نامِ دینِ خدا سرکوب می کنند. خداوند در قرآن و خطاب به این افراد می فرماید :

قُلْ إِن كانَت لَكمُ الدَّارُ الاَخِرَةُ عِندَ اللَّهِ خَالِصةً مِّن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْت إِن كنتُمْ صدِقِينَ (94) سوره ی بقره.
بگو : اگر ( آن چنان كه مدعى هستيد ) سراى ديگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه ساير مردم، پس آرزوى مرگ كنيد اگر راست مى‏گوييد !؟

آنان نه تنها آرزوی مرگ نمی کنند بلکه آنجایی که قدرتِ بی قدرِ حکومتِ طاغوتیشان را به خطر میبینید بسیار نفاق و جنگ و جنایت میکنند. همانا نمی دانند که خداوند ظلم بر دیگران را تنها گناهِ نابخشودنیِ انسان می خواند. پس آزمندانه حفظِ قدرتِ نظامی و باطلِ این جهان را به نام دین خدا از واجباتِ خود میدانند و به آن نام، انسانها را می فریبند. به راستی که میانِ آنان و پیامبرانی که بر پایه ی ایمانشان قدرتِ دنیا را رها می کردند و بار رسالت را در تنهایی بر دوشِ خود می کشیدند، تا جایی که از به صلیب کشیده شدن در راهِ خداوند بیمی نداشتند، فاصله ی بسیاری است. پس چگونه خود را واسطه ی پیامبران و امامان با دیگر آدمیان می نامند ؟!

وَ لَن يَتَمَنَّوْهُ أَبَدَا بِمَا قَدَّمَت أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمُ بِالظلِمِينَ (95) سوره ی بقره.
ولى آنها، به خاطر اعمال بدى كه پيش از خود فرستاده‏اند، هرگز آرزوى مرگ نخواهند كرد، و خداوند از ستمگران آگاه است.
وَ لَتَجِدَنهُمْ أَحْرَص النَّاسِ عَلى حَيَوةٍ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْف سنَةٍ وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَن يُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصِيرُ بِمَا يَعْمَلُونَ (96) سوره ی بقره.
و آنها را حريص‏ ترينِ مردم، حتى حريص تر از مشركان، بر زندگىِ ( اين دنيا، و اندوختن ثروت ) خواهى يافت، تا آنجا كه هر يک از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود ! در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر ( الهى ) باز نخواهد داشت و خداوند به اعمالِ آنها بيناست.

آنچنان که گفته شد خداوند در قرآن کرارا ً ولایتِ بی واسطه و هدایتِ خود بر انسانها را آشکارا بیان میدارد و بارها تاکید میورزد که هر والی به جز خداوندِ تعالی طاغوت است و تقربِ حق و طلبِ صراط المستقیم را بر انسان یاد آور میشود.






منابع : کتاب قرآن ، کتاب سوشیانت نوشته کامرون




 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: A&S

مسیح 110

عضو جدید
این پست به هیچ عنوان سیاسی نمی باشد و سعی بر آن شده در چهارچوب قوانین تاپیک موضوع اعلام شود پس لطفا وارد بحث سیاسی نشود این موضوع یک موضوع کاملا دینی و اعتقادی اس
کجای قران نوشته است که :
حضرت علی ولی الله است ؟
وعلی باید بعد از پیامبر خدا زمام امور مسلمین به دست اورد .........؟
کجای قران نوشته شده است ؟
هیج جای قران ننوشته است ؛ پس آنچه شیعه میگویند دروغ است :biggrin:
کیف کردید چنین استنباط کردم :D
 
آخرین ویرایش:

shahidi721

اخراجی موقت
قبول دارم.این رو هم بحثی سیاسی میدانم بحث بدی نیست ولی سیاسی است چمن دیانت ما عینا سیاست ماست ممنون
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تورو جان بچت ولمون کن
تا الان 5بار از این نظر سنجی ها شرکت کردم
اقا ما نیستیم
بای
 

مسیح 110

عضو جدید
در قران نوشته شده است :
اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم
خدا را وپیامبرش را واولی الامر را اطاعت کنید :
.
.
.
خوب امروزه اولی الامر , چه کسانی هستند که از انان اطاعت کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟
 

ddahmadss

عضو جدید
کاربر ممتاز
این پست به هیچ عنوان سیاسی نمی باشد و سعی بر آن شده در چهارچوب قوانین تاپیک موضوع اعلام شود پس لطفا وارد بحث سیاسی نشود این موضوع یک موضوع کاملا دینی و اعتقادی است.

نکته بعد اینکه در مورد گزینه ها دقیقا مساوات رعایت شده و مثل اشخاصی که هدف خاصی دارند قرار داده نشده مثلا 6 انتخاب برای یک گروه یک انتخاب برای گروه دیگر . مجموع آرای دو گزینه اول با مجموع آرای دو گزینه آخر مقایسه خواهد شد که جوابشان تایید یا عدم تایید مساله ولایت فقیه هست.

عبارت قرآن به جای اسلام آورده شده است این بدان معنا می باشد که در اسلام معتبر ترین سند همان کتاب قرآن است تمامی احادیث و روایتها قابل سندیت نیستند چرا که می تواند هرکسی از خودش روایتی را بازگو کند و خیلی از اختلافات موجود در مسلمانان بر سر همین روایات می باشد بطوری که ما شاهد 72 فرقه و گروه از مسلمانان هستیم در نتیجه تنها چیز که مورد توافق تمامی مسلمانان هست همین کتاب قرآن می باشد پس عبارت قرآن به جای اسلام آورده شده است .

کسانی که گزینه سوم را انتخاب می کنند ( چون قرآن قبول دارد من هم قبول دارم ) می بایست سندیتی برای ادعایشان از قرآن ارئه دهند که البته می تواند یک نفر سند را ارائه دهد و مابقی با اعلام قبول داشتن آن سند رای خود بدهند در غیر اینصورت تمامی آرای گزینه 3 باطل شده اعلام می شود واین اشخاص باید گزینه 4 را انتخاب کنند.

در مورد گزینه 1 سند ارئه شده و در متن زیر موجود می باشد و نیازی به ارائه سند برای انتخاب کنندگان گزینه یک وجود ندارد مگر آنکه بخواهند مطلب را تکمیل تر کنند.

ولایت فقیه چیست ؟

در اصطلاح ولایت به معنای حکومت ، صاحب اختیار کاری بودن و خود عبارت ولی به معنای حاکم می باشد
ولایت فقیه حاکمیت یک فرد آگاه به قوانین اسلامی برجامعه می باشد، این فرد در واقع نماینده خدا بر روی زمین تا ظهور امام زمان ( شخصی که به عقیده برخی از مسلمانان ناجی بشریت است و حدود 1400 سال هست که عمر دارد و از دیده ها پنهان است !) جهت نظارت بر اجرا قوانین اسلامی و راهبری یک کشوربا ملتی مسلمان است .این فرد بر سرونوشت یک ملت تصمیم می گیرد !فلسفه وجودیت ولایت فقیه آنچه که آقای خمینی بنیانگذاری کردند فراتر از قوانین نظارت بر اجرای احکام اسلامی می باشد و آنرا در قانون اساسی ایران قرار دادند که این فرد قدرتهای سیاسی اجرایی بسیار بالایی را نیز دارا می باشد. فرد فوق علاوه بر سرنوشت افراد مسلمان بر سرنوشت افراد غیر مسلمان که نیز در آن سرزمین اسلامی زندگی می کنند تصمیم می گیرد. در مورد فلسفه وجودیت و اعتقادات مسلمانان در رد و یا قبول ولایت فقیه بحث بسیار و مطالب گسترده می باشد که از حوصله این تاپیک خارج است و همچینین تمامی افرادی که در ایران زندگی می کنند بصورت عملی وجودیت ولایت فقیه را لمس کرده اند و از اختیارات و توانایی های اجرای این فرد آگاه هستند پس نیازی به توضیح بیشتر در این زمینه نمی باشد.

اما نظر قرآن در مورد ولایت
أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْك السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ مَا لَكم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلىٍّ وَ لا نَصِيرٍ (107) سوره ی بقره.
آيا نمى‏دانستى كه حكومتِ آسمانها و زمين، از آن خداست ؟! و جز خدا، ولى و ياورى براى شما نيست ؟
در رمز نام ولایت و لا آیت که تبیین می دارد که نیست آیتی را ولایتی، چراکه آنجایی که آیت است خود محتاجِ ولایت و هدایت است و محدود. آنچه مسلم است که حکومت از آن آدم نیست و حاکم یگانه خداست .(در مورد خداوندی خدا بحث بر سرخالق خلقت و خدای حقیقی است نه آنچه صرفا در ادیان گفته شده و این هیچ ارتباطی به هیچ دینی ندارد ) صاحب هستی بر انسانها حکومت زور نمی کند بلکه در روان آدمیان حاکم است.

قرآن در آیه ی 257 سوره ی بقره می فرماید :
اللَّهُ وَلىُّ الَّذِينَ ءَامَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظلُمَتِ إِلى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطغُوت يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلى الظلُمَتِ أُولَئك أَصحَب النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ
خداوند، ولى و سرپرستِ كسانى است كه ايمان آورده‏اند، آنها را از ظلمتها، به سوىِ نور بيرون مى‏برد. كسانى كه كافر شدند، اولياىِ آنها طاغوتها هستند، كه آنها را از نور، به سوىِ ظلمتها بيرون مى‏برند، آنها اهل آتشند و هميشه در آن خواهند ماند.
خداوند در آیه ی فوق به وضوح بیان میدارد که هیچ ولی برای آدمیان جز خدای یکتا نمی باشد و گر آدمیانی ادعایِ ولایت دارند بی شک از طاغوتیان و ستمگرانند. آنان خود را راهبر دینی مینامند و از اهلِ بهشت، و مخالفانِ خود را اهلِ جهنم، پس آنان را به نامِ دینِ خدا سرکوب می کنند. خداوند در قرآن و خطاب به این افراد می فرماید :

قُلْ إِن كانَت لَكمُ الدَّارُ الاَخِرَةُ عِندَ اللَّهِ خَالِصةً مِّن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْت إِن كنتُمْ صدِقِينَ (94) سوره ی بقره.
بگو : اگر ( آن چنان كه مدعى هستيد ) سراى ديگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه ساير مردم، پس آرزوى مرگ كنيد اگر راست مى‏گوييد !؟

آنان نه تنها آرزوی مرگ نمی کنند بلکه آنجایی که قدرتِ بی قدرِ حکومتِ طاغوتیشان را به خطر میبینید بسیار نفاق و جنگ و جنایت میکنند. همانا نمی دانند که خداوند ظلم بر دیگران را تنها گناهِ نابخشودنیِ انسان می خواند. پس آزمندانه حفظِ قدرتِ نظامی و باطلِ این جهان را به نام دین خدا از واجباتِ خود میدانند و به آن نام، انسانها را می فریبند. به راستی که میانِ آنان و پیامبرانی که بر پایه ی ایمانشان قدرتِ دنیا را رها می کردند و بار رسالت را در تنهایی بر دوشِ خود می کشیدند، تا جایی که از به صلیب کشیده شدن در راهِ خداوند بیمی نداشتند، فاصله ی بسیاری است. پس چگونه خود را واسطه ی پیامبران و امامان با دیگر آدمیان می نامند ؟!

وَ لَن يَتَمَنَّوْهُ أَبَدَا بِمَا قَدَّمَت أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمُ بِالظلِمِينَ (95) سوره ی بقره.
ولى آنها، به خاطر اعمال بدى كه پيش از خود فرستاده‏اند، هرگز آرزوى مرگ نخواهند كرد، و خداوند از ستمگران آگاه است.
وَ لَتَجِدَنهُمْ أَحْرَص النَّاسِ عَلى حَيَوةٍ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْف سنَةٍ وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَن يُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصِيرُ بِمَا يَعْمَلُونَ (96) سوره ی بقره.
و آنها را حريص‏ ترينِ مردم، حتى حريص تر از مشركان، بر زندگىِ ( اين دنيا، و اندوختن ثروت ) خواهى يافت، تا آنجا كه هر يک از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود ! در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر ( الهى ) باز نخواهد داشت و خداوند به اعمالِ آنها بيناست.

آنچنان که گفته شد خداوند در قرآن کرارا ً ولایتِ بی واسطه و هدایتِ خود بر انسانها را آشکارا بیان میدارد و بارها تاکید میورزد که هر والی به جز خداوندِ تعالی طاغوت است و تقربِ حق و طلبِ صراط المستقیم را بر انسان یاد آور میشود.






منابع : کتاب قرآن ، کتاب سوشیانت نوشته کامرون





تا اونجایی که من میدونم شیعه جعفری فقط به ولایت فقیه اعتقاد داره و دلیل آوردن هم برای فقط شیعیان جعفری هست که میگویند به ولایت فقه اعتقادی نداریم نه مثلا اهل تسنن و 70 فرقه دیگر مد نظر شما:gol:
 

shahidi721

اخراجی موقت
این پست به هیچ عنوان سیاسی نمی باشد و سعی بر آن شده در چهارچوب قوانین تاپیک موضوع اعلام شود پس لطفا وارد بحث سیاسی نشود این موضوع یک موضوع کاملا دینی و اعتقادی اس
کجای قران نوشته است که :
حضرت علی ولی الله است ؟
وعلی باید بعد از پیامبر خدا زمام امور مسلمین به دست اورد .........؟
کجای قران نوشته شده است ؟
هیج جای قران ننوشته است ؛ پس آنچه شیعه میگویند دروغ است :biggrin:
کیف کردید چنین استنباط کردم :D
نه اصلا شوخی جالبی نبود
 

مسیح 110

عضو جدید
در قران امده است:
ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند (۵۵)
خوب اینجا منظور خدااز (ولی شما همان کسی است) که که در حال نماز زکات میدهد
خوب این ولی الله کیست که در حال نماز زکات میدهد ؟
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گزینه 3
یا ایها الذین آمنوا اطیعو الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم;)

به اضافه روایت و احادیث و نظریه های معتبر از تعداد زیادی از عالمان دینی معتبر در باب ولایت فقیه
 

kung

اخراجی موقت
آقای مسیح_110 نظر شما باطل است چون که بنا بر اعتقادات شخصیت رای دادی و سندی از قرآن برای ادعای خود ارائه نکردی در مورد نظر سنجی همه چیز واضح است و توضیح کامل داده شده است تنها گزینه که می تونستی انتخاب کنی گزینه 4 بوده است ما جمله اسلام و نظر اهل شیعه را نگفتیم ما ادعایمان بر اساس قرآن تنها سند معتبر بین تمامی مسلمانان هست این تاپیک فقط مخصوص اهل شیعه نیست و نظر تمامی مسلمانان و غیر مسلمانان در آن ذکر شده است و البته سندهایی هم از خود قرآن در رد ولایت دارد ذکر شده است. شما قرآن رو رها کردی به تاریخ چسبیدی!!!!
فکر کنم جوابهای شما بسیار داده شده است و پاسخی دیگر بر شما نیست چون هدف شما و نیت شما کاملا واضح است بدون اینکه توانایی در میل به آن هدف داشته باشید.
از مابقی دوستان خواهشمندم از بحث های حاشیه ای بپرهیزند تاپیکهای بسیار برای بحثهای حاشیه ای موجود است
 

ddahmadss

عضو جدید
کاربر ممتاز
این پست به هیچ عنوان سیاسی نمی باشد و سعی بر آن شده در چهارچوب قوانین تاپیک موضوع اعلام شود پس لطفا وارد بحث سیاسی نشود این موضوع یک موضوع کاملا دینی و اعتقادی است.

نکته بعد اینکه در مورد گزینه ها دقیقا مساوات رعایت شده و مثل اشخاصی که هدف خاصی دارند قرار داده نشده مثلا 6 انتخاب برای یک گروه یک انتخاب برای گروه دیگر . مجموع آرای دو گزینه اول با مجموع آرای دو گزینه آخر مقایسه خواهد شد که جوابشان تایید یا عدم تایید مساله ولایت فقیه هست.

عبارت قرآن به جای اسلام آورده شده است این بدان معنا می باشد که در اسلام معتبر ترین سند همان کتاب قرآن است تمامی احادیث و روایتها قابل سندیت نیستند چرا که می تواند هرکسی از خودش روایتی را بازگو کند و خیلی از اختلافات موجود در مسلمانان بر سر همین روایات می باشد بطوری که ما شاهد 72 فرقه و گروه از مسلمانان هستیم در نتیجه تنها چیز که مورد توافق تمامی مسلمانان هست همین کتاب قرآن می باشد پس عبارت قرآن به جای اسلام آورده شده است .

کسانی که گزینه سوم را انتخاب می کنند ( چون قرآن قبول دارد من هم قبول دارم ) می بایست سندیتی برای ادعایشان از قرآن ارئه دهند که البته می تواند یک نفر سند را ارائه دهد و مابقی با اعلام قبول داشتن آن سند رای خود بدهند در غیر اینصورت تمامی آرای گزینه 3 باطل شده اعلام می شود واین اشخاص باید گزینه 4 را انتخاب کنند.

در مورد گزینه 1 سند ارئه شده و در متن زیر موجود می باشد و نیازی به ارائه سند برای انتخاب کنندگان گزینه یک وجود ندارد مگر آنکه بخواهند مطلب را تکمیل تر کنند.

ولایت فقیه چیست ؟

در اصطلاح ولایت به معنای حکومت ، صاحب اختیار کاری بودن و خود عبارت ولی به معنای حاکم می باشد
ولایت فقیه حاکمیت یک فرد آگاه به قوانین اسلامی برجامعه می باشد، این فرد در واقع نماینده خدا بر روی زمین تا ظهور امام زمان ( شخصی که به عقیده برخی از مسلمانان ناجی بشریت است و حدود 1400 سال هست که عمر دارد و از دیده ها پنهان است !) جهت نظارت بر اجرا قوانین اسلامی و راهبری یک کشوربا ملتی مسلمان است .این فرد بر سرونوشت یک ملت تصمیم می گیرد !فلسفه وجودیت ولایت فقیه آنچه که آقای خمینی بنیانگذاری کردند فراتر از قوانین نظارت بر اجرای احکام اسلامی می باشد و آنرا در قانون اساسی ایران قرار دادند که این فرد قدرتهای سیاسی اجرایی بسیار بالایی را نیز دارا می باشد. فرد فوق علاوه بر سرنوشت افراد مسلمان بر سرنوشت افراد غیر مسلمان که نیز در آن سرزمین اسلامی زندگی می کنند تصمیم می گیرد. در مورد فلسفه وجودیت و اعتقادات مسلمانان در رد و یا قبول ولایت فقیه بحث بسیار و مطالب گسترده می باشد که از حوصله این تاپیک خارج است و همچینین تمامی افرادی که در ایران زندگی می کنند بصورت عملی وجودیت ولایت فقیه را لمس کرده اند و از اختیارات و توانایی های اجرای این فرد آگاه هستند پس نیازی به توضیح بیشتر در این زمینه نمی باشد.

اما نظر قرآن در مورد ولایت
أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْك السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ مَا لَكم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلىٍّ وَ لا نَصِيرٍ (107) سوره ی بقره.
آيا نمى‏دانستى كه حكومتِ آسمانها و زمين، از آن خداست ؟! و جز خدا، ولى و ياورى براى شما نيست ؟
در رمز نام ولایت و لا آیت که تبیین می دارد که نیست آیتی را ولایتی، چراکه آنجایی که آیت است خود محتاجِ ولایت و هدایت است و محدود. آنچه مسلم است که حکومت از آن آدم نیست و حاکم یگانه خداست .(در مورد خداوندی خدا بحث بر سرخالق خلقت و خدای حقیقی است نه آنچه صرفا در ادیان گفته شده و این هیچ ارتباطی به هیچ دینی ندارد ) صاحب هستی بر انسانها حکومت زور نمی کند بلکه در روان آدمیان حاکم است.

قرآن در آیه ی 257 سوره ی بقره می فرماید :
اللَّهُ وَلىُّ الَّذِينَ ءَامَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظلُمَتِ إِلى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطغُوت يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلى الظلُمَتِ أُولَئك أَصحَب النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ
خداوند، ولى و سرپرستِ كسانى است كه ايمان آورده‏اند، آنها را از ظلمتها، به سوىِ نور بيرون مى‏برد. كسانى كه كافر شدند، اولياىِ آنها طاغوتها هستند، كه آنها را از نور، به سوىِ ظلمتها بيرون مى‏برند، آنها اهل آتشند و هميشه در آن خواهند ماند.
خداوند در آیه ی فوق به وضوح بیان میدارد که هیچ ولی برای آدمیان جز خدای یکتا نمی باشد و گر آدمیانی ادعایِ ولایت دارند بی شک از طاغوتیان و ستمگرانند. آنان خود را راهبر دینی مینامند و از اهلِ بهشت، و مخالفانِ خود را اهلِ جهنم، پس آنان را به نامِ دینِ خدا سرکوب می کنند. خداوند در قرآن و خطاب به این افراد می فرماید :

قُلْ إِن كانَت لَكمُ الدَّارُ الاَخِرَةُ عِندَ اللَّهِ خَالِصةً مِّن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْت إِن كنتُمْ صدِقِينَ (94) سوره ی بقره.
بگو : اگر ( آن چنان كه مدعى هستيد ) سراى ديگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه ساير مردم، پس آرزوى مرگ كنيد اگر راست مى‏گوييد !؟

آنان نه تنها آرزوی مرگ نمی کنند بلکه آنجایی که قدرتِ بی قدرِ حکومتِ طاغوتیشان را به خطر میبینید بسیار نفاق و جنگ و جنایت میکنند. همانا نمی دانند که خداوند ظلم بر دیگران را تنها گناهِ نابخشودنیِ انسان می خواند. پس آزمندانه حفظِ قدرتِ نظامی و باطلِ این جهان را به نام دین خدا از واجباتِ خود میدانند و به آن نام، انسانها را می فریبند. به راستی که میانِ آنان و پیامبرانی که بر پایه ی ایمانشان قدرتِ دنیا را رها می کردند و بار رسالت را در تنهایی بر دوشِ خود می کشیدند، تا جایی که از به صلیب کشیده شدن در راهِ خداوند بیمی نداشتند، فاصله ی بسیاری است. پس چگونه خود را واسطه ی پیامبران و امامان با دیگر آدمیان می نامند ؟!

وَ لَن يَتَمَنَّوْهُ أَبَدَا بِمَا قَدَّمَت أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمُ بِالظلِمِينَ (95) سوره ی بقره.
ولى آنها، به خاطر اعمال بدى كه پيش از خود فرستاده‏اند، هرگز آرزوى مرگ نخواهند كرد، و خداوند از ستمگران آگاه است.
وَ لَتَجِدَنهُمْ أَحْرَص النَّاسِ عَلى حَيَوةٍ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْف سنَةٍ وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَن يُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصِيرُ بِمَا يَعْمَلُونَ (96) سوره ی بقره.
و آنها را حريص‏ ترينِ مردم، حتى حريص تر از مشركان، بر زندگىِ ( اين دنيا، و اندوختن ثروت ) خواهى يافت، تا آنجا كه هر يک از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود ! در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر ( الهى ) باز نخواهد داشت و خداوند به اعمالِ آنها بيناست.

آنچنان که گفته شد خداوند در قرآن کرارا ً ولایتِ بی واسطه و هدایتِ خود بر انسانها را آشکارا بیان میدارد و بارها تاکید میورزد که هر والی به جز خداوندِ تعالی طاغوت است و تقربِ حق و طلبِ صراط المستقیم را بر انسان یاد آور میشود.






منابع : کتاب قرآن ، کتاب سوشیانت نوشته کامرون






چه اجماع جالبی واقعا:biggrin:بچه ها با مبانی مغناطیس و دینامیک و طراحی سیستم و طراحی راسکم و... اطلاعات دینی کسب میکنن بعد اینجا به اجماع میرسند


یه باره دیگه برای اون عزیزانی که واقعا دنبال اینن که واقعا ولایت فقه چی هست گوشزد میکنم کتاب ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت اثر استاد جوادی آملی رو بخونن
 

ooraman

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا اونجایی که من میدونم شیعه جعفری فقط به ولایت فقیه اعتقاد داره و دلیل آوردن هم برای فقط شیعیان جعفری هست که میگویند به ولایت فقه اعتقادی نداریم نه مثلا اهل تسنن و 70 فرقه دیگر مد نظر شما:gol:

فرقه؟!!!!!:eek:سنی رو میگی فرقه؟!!!....:biggrin:

سنیا با حدود یک میلیارد جمعیت در جهان فرقه هستن و لابد شیعه ها با 200 میلیون اخرین و برترین ؟!!!
لابد الانم میخوای بگی کمیت مهم نیست کیفیت مهمه؟یا مثلا هرچی تعداد پیروان بیشتر باشه مگه دلیل بر درست بودنشه؟!!!
 

kung

اخراجی موقت
گزینه 3
یا ایها الذین آمنوا اطیعو الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم;)

به اضافه روایت و احادیث و نظریه های معتبر از تعداد زیادی از عالمان دینی معتبر در باب ولایت فقیه

نام سوره قرآن و شماره آیه باید ذکر شود و توضیح خود قرآن نیز بابت آیه فوق همانطور که من ذکر کردم
 

مسیح 110

عضو جدید
نه اصلا شوخی جالبی نبود
من شوخی نکردم ......من دارم با سخن کجکی این کاربران صحبت میکنم که قران به تنهایی برای هدایت مردم کافی نیست بلکه به دستور خود قران که فرموده است :
هرچه پیامبر به شما دستور داده است عمل کنید وهرچه شما را از آن نهی نموده است ترک کنید
وپیامبر اکرم فرمود :
من در میان شما دو چیزی گران بها می گذارم که باید به هردو تمسک کنید واین دوتا تا ابد با هم هستند :
یکی قران
دومی اهل بیتم
پس قران بدون اهل بیت , هیچ ارزش ندارد
با همین قران حضرت علی را تکفیر کردن وکشتند
قران ناطق حضرت علی است

.
.
.
کجای قران نوشته است که نماز صبح دو رکعت است
پس چرا دو رکعت میخوانیم
 

kung

اخراجی موقت
در قران امده است:
ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند (۵۵)
خوب اینجا منظور خدااز (ولی شما همان کسی است) که که در حال نماز زکات میدهد
خوب این ولی الله کیست که در حال نماز زکات میدهد ؟
معنی اصلی همه چیز را بازگو کرده است
کسانی که ایمان آورده اند زکات می دهند نه ولی !!! معانی را سعی بر تغییرشان نکنید
 

ddahmadss

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقای مسیح_110 نظر شما باطل است چون که بنا بر اعتقادات شخصیت رای دادی و سندی از قرآن برای ادعای خود ارائه نکردی در مورد نظر سنجی همه چیز واضح است و توضیح کامل داده شده است تنها گزینه که می تونستی انتخاب کنی گزینه 4 بوده است ما جمله اسلام و نظر اهل شیعه را نگفتیم ما ادعایمان بر اساس قرآن تنها سند معتبر بین تمامی مسلمانان هست این تاپیک فقط مخصوص اهل شیعه نیست و نظر تمامی مسلمانان و غیر مسلمانان در آن ذکر شده است و البته سندهایی هم از خود قرآن در رد ولایت دارد ذکر شده است. شما قرآن رو رها کردی به تاریخ چسبیدی!!!!
فکر کنم جوابهای شما بسیار داده شده است و پاسخی دیگر بر شما نیست چون هدف شما و نیت شما کاملا واضح است بدون اینکه توانایی در میل به آن هدف داشته باشید.
از مابقی دوستان خواهشمندم از بحث های حاشیه ای بپرهیزند تاپیکهای بسیار برای بحثهای حاشیه ای موجود است

شما هم تشیع رو ول کردی چسبیدی به وهابیت

جالبه برای ایجاد دو دستگی از لیبرال ها دموکراتها نژاد پرستها و دیکتاتورها و وهابی ها و ... کمک میگیری اما باز هم محکوم به شکستی.بحث حاشیه ای سیخی چند

کپی پیست میکنی فک میکنی دانشت زیاده؟دوست داشتم کامنت های بعد از این مطلب وبلاگ هم میخوندی نه اینکه سریع تاپیک بزنی.کل حرفات فاصله بین دو تا کلیک رو موس کامپیوتره.

برادر کتاب ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت رو بخون.بعد یه نظر به پست اولت بنداز(اگه تا حالا ننداختی) اگه جواب هیچ کدوم از سوالاتو نگرفتی بیا تا روشنت کنم.
 

tatu_lover1366

عضو جدید
من شوخی نکردم ......من دارم با سخن کجکی این کاربران صحبت میکنم که قران به تنهایی برای هدایت مردم کافی نیست بلکه به دستور خود قران که فرموده است :
هرچه پیامبر به شما دستور داده است عمل کنید وهرچه شما را از آن نهی نموده است ترک کنید
وپیامبر اکرم فرمود :
من در میان شما دو چیزی گران بها می گذارم که باید به هردو تمسک کنید واین دوتا تا ابد با هم هستند :
یکی قران
دومی اهل بیتم
پس قران بدون اهل بیت , هیچ ارزش ندارد
با همین قران حضرت علی را تکفیر کردن وکشتند
قران ناطق حضرت علی است

.
.
.
کجای قران نوشته است که نماز صبح دو رکعت است
پس چرا دو رکعت میخوانیم

یک لطفی میفرمایید واسه دوستان توضیح بدید که چرا بحث رو به حاشیه میکشید و از مسیر اصلیش خارج میکنید؟و اینکه قصدتون از اینکار چیه؟
 

kung

اخراجی موقت
من شوخی نکردم ......من دارم با سخن کجکی این کاربران صحبت میکنم که قران به تنهایی برای هدایت مردم کافی نیست بلکه به دستور خود قران که فرموده است :
هرچه پیامبر به شما دستور داده است عمل کنید وهرچه شما را از آن نهی نموده است ترک کنید
وپیامبر اکرم فرمود :
من در میان شما دو چیزی گران بها می گذارم که باید به هردو تمسک کنید واین دوتا تا ابد با هم هستند :
یکی قران
دومی اهل بیتم
پس قران بدون اهل بیت , هیچ ارزش ندارد
با همین قران حضرت علی را تکفیر کردن وکشتند
قران ناطق حضرت علی است

.
.
.
کجای قران نوشته است که نماز صبح دو رکعت است
پس چرا دو رکعت میخوانیم

دو چیز گرانبها قرار دادند خانوادش و قرآن چه ربطی به ولایت داشت !!! همان کارهایی که ملایان برای پیچاندن قضیه می کنند!! قرآن بدون خانواده پیامبر رفت زیر سئوال یعنی حرف خدا و قدرت خدا نمی تواند نگه دار اسلام و با ایمانان باشد !!!! بعدشم هرکی که ولی فقیه شد یعنی از خانواده پیامبر است :surprised:

همانطور که پیامبر اسلام گفته یک ساعت تفکر بهتر از 70 سال عبادت است . عبادت فقط آن نمازی که به ان شکل می خوانید نیست می تواند نماز شکلهای دیگری داشته باشد
 

ddahmadss

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببینید ولایت فقیه در تشیع مطرح هست و لزومی نمیبینم بخوام به غیر تشیع اثباتش کنم گرچه در برابر اون هم قابل اثبات هست اما میدونم که قبولی از طرف اون صورت نمیگیره(اونایی که این بحث رو مطرح کردن البته) وگرنه هستند کسانی که تشنه حقیقت هستند
 

مسیح 110

عضو جدید

دلايل اثبات ولايت فقيه


نويسنده:آيت الله جوادي آملي (حفظه الله)





ضرورت بحث و گفتگو درباره ي مسئله ولايت فقيه

مسئله ولايت فقيه يکي از مهم ترين مسائل جامعه اسلامي است که بحث و گفتگو درباره ي آن از دو جهت ضروري است ؛ اول آنکه ولايت فقيه سنگ بناي نظام جمهوري اسلامي است و بر هر فرد مسلمان و انقلابي لازم است که اين اصل اساسي را خوب بشناسد و سپس بر مدار آن حرکت کند و دوم آنکه دشمنان اسلام و انقلاب فهميده اند که ظلم ستيزي انقلاب و نظام اسلامي ، از اين اصل مهم و مترقي سرچشمه گرفته است و براي منحرف ساختن چنين نظام و انقلابي ، بايد به قلب نيرو دهنده و ستون استوار آن هجوم برند و به همين جهت است که پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، در هر زمان مناسبات شبهاتي در زمينه ي اين اصل بي بديل مطرح شده است. (1)
معناي واژگان «ولايت » و « فقيه » در اصطلاح ولايت فقيه

مقصود از واژه ي ولايت در بحث ولايت فقيه ، سرپرستي است ، (2) اما « ولايت » فقيه نه از سنخ ولايت تکويني است و نه از سنخ ولايت بر تشريع و قانون گذاري و نه از نوع ولايت محجوران و مردگان ، بلکه ولايت مديريتي بر جامعه اسلامي است که به منظور اجراي احکام و تحقق ارزش هاي ديني و شکوفا ساختن استعدادهاي افراد جامعه ( اثاره ي دفائن عقول ) و رساندن آنان به کمال و تعالي در خور خويش ، صورت مي گيرد. (3)
 

مسیح 110

عضو جدید
مقصود از فقيه در بحث ولايت فقيه ، مجتهد جامع الشرايط است ، نه هر کس که فقه خوانده باشد. فقيه جامع الشرايط بايد سه ويژگي داشته باشد ؛ اجتهاد مطلق ، عدالت مطلق و قدرت مديريت و استعداد رهبري. يعني از سويي بايد صدر و ساقه ي اسلام را به طور عميق و با استدلال بشناسد و از سوي ديگر در تمام زمينه ها حدود و ضوابط الهي را رعايت کند و از هيچ يک تخطي و تخلف نکند و از سوي سوم، استعداد و توانايي مديريت و کشورداري و لوازم آن را واجد باشد. (4)

دليل عقلي اثبات ولايت فقيه

برهان عقلي بر ضرورت ولايت فقيه در عصر غيبت ، نظير برهان بر نبوت و امامت است ؛ زيرا آنچه که اثبات کننده ي نبوت عامه است ، يکي نياز بشري به قوانين الهي است و ديگر نياز به وجود فردي است که به دليل مسانخت و هم جنسي با انسان ها ، ضمن اسوه بودن توان تدبير و اجراي همه قوانين الهي را داشته باشد.
اثبات امامت عامه نيز با همان دو اصل ، يعني احتياج انسان به قوانين الهي و نياز به رهبري اجتماعي است، زيرا هر چند که با رحلت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم تشريع قوانين الهي به اتمام مي رسد ، ليکن بسياري از عمومات و اطلاقات ، تخصيص و يا تقييد يافته و علم به آنها در نزد کسي است که به منزله جان نبي در ارتباط باطني با نبي اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي باشد. از اين رو بعد از رحلت پيامبر صلي الله عليه و اله و سلم نياز به شخصي است که هم آگاه به قوانين اسلامي باشد و هم عهده دار ولايت و سرپرستي اجتماع باشد ، اما در زمان غيبت بعد از آن که بيان مقيدات و مخصصات شريعت نبوي به حد نصاب رسيد، ديگر کمبودي در بخش قوانين احساس نمي شود، ليکن اين مقدار ، جوامع انساني را از انسان قانون شناس و اميني که عهده دار سرپرستي و اجراي قوانين باشد ، بي نياز نمي کند . اين نياز همان امري است که ضرورت ولايت فقيه عادل و مدير مدبر را در زمان غيبت امام زمان (عج) اثبات مي کند. (5)
 

مسیح 110

عضو جدید
دليل عقلي - نقلي اثبات ولايت فقيه

صلاحيت دين اسلام براي بقا و دوام تا قيامت ، يک مطلب روشن و قطعي است و هيچ گاه بطلان و ضعف و کاستي در آن راه نخواهد داشت ؛ « لا ياتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه » (سوره فصلت ، آيه 42)، و تعطيل نمودن اسلام در عصر غيبت و عدم اجراي احکام و حدود آن، سد از سبيل خدا و مخالفت با ابديت اسلام در همه شئون و عقايد و اخلاق و اعمال است و از اين دو جهت هرگز نمي توان در دوران غيبت که ممکن است معاذ الله هزاران سال بينجامد ، بحث علم احکام اسلامي را به دست نسيان سپرد و حکم جاهليت را به دست زمامداران خود سر اجرا کرد و نمي توان به بهانه اين که حرمان ما بعد از برکات ظهور آن حضرت عليه السلام نتيجه ي تبهکاري و بي لياقتي خود مردم است ، زعامت ديني زمان غيبت را نفي نمود و حدود الهي را تعطيل کرد. تأسيس نظام اسلامي و اجراي احکام و حدود آن و دفاع از کيان دين و حراست از آن در برابر مهاجمان ، چيزي نيست که در مطلوبيت و ضرورت آن بتواند ترديد کرد و اگر چه جامعه اسلامي از درک حضور و شهود آن حضرت محروم است ، ولي هتک نواميس الهي و مردمي و ضلالت و گمراهي مردم و تعطيل اسلام هيچ گاه مورد رضايت خداوند نيست و به همين دليل انجام اين وظايف برعهده ي نمايندگان خاص و عام حضرت ولي عصر عليه السلام است. بررسي احکام سياسي و اجتماعي اسلام، گوياي اين مطلب است که بدون زعامت فقيه جامع الشرايط ، تحقق اين احکام امکان پذير نيست و عقل با نظر نمودن به اين موارد ، حکم مي کند که خداوند يقينا اسلام و مسلمانان را در عصر غيبت بي سرپرست رها نکرده و براي آنان ، واليان جانشين معصوم تعيين فرموده است . (6)
 

kung

اخراجی موقت
شما هم تشیع رو ول کردی چسبیدی به وهابیت

جالبه برای ایجاد دو دستگی از لیبرال ها دموکراتها نژاد پرستها و دیکتاتورها و وهابی ها و ... کمک میگیری اما باز هم محکوم به شکستی.بحث حاشیه ای سیخی چند

کپی پیست میکنی فک میکنی دانشت زیاده؟دوست داشتم کامنت های بعد از این مطلب وبلاگ هم میخوندی نه اینکه سریع تاپیک بزنی.کل حرفات فاصله بین دو تا کلیک رو موس کامپیوتره.

برادر کتاب ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت رو بخون.بعد یه نظر به پست اولت بنداز(اگه تا حالا ننداختی) اگه جواب هیچ کدوم از سوالاتو نگرفتی بیا تا روشنت کنم.

نه ادب تو مشخص هست که دانشت زیاده . من مثل تو بیکار نیستم کتابهای ملایان که معرف حضور تمام دنیا هستند بخوانم . شما که خوندی سندیت از قرآن ارائه بده نظرت هم برای خود قابل احترام هست و عدم احترام به نظر دیگران توسط تو نشان دهنده !! چی هست !!!!؟ خودت جواب بده
 

ddahmadss

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرقه؟!!!!!:eek:سنی رو میگی فرقه؟!!!....:biggrin:

سنیا با حدود یک میلیارد جمعیت در جهان فرقه هستن و لابد شیعه ها با 200 میلیون اخرین و برترین ؟!!!
لابد الانم میخوای بگی کمیت مهم نیست کیفیت مهمه؟یا مثلا هرچی تعداد پیروان بیشتر باشه مگه دلیل بر درست بودنشه؟!!!

اولا در جواب پست اول که کردش 72 فرقه اینجوری بیان کردم و من فرقش نکردم.

بعدشم اگه میدونستم سنی به حق هست حتما سنی میشدم نه شیعه.
 

مسیح 110

عضو جدید
دلايل نقلي اثبات ولايت فقيه

بررسي اجمالي احاديث منقول و نيز تبيين وظايف فقها در متون فقهي راجع به مسائل عمومي و مهم امت اسلامي ، خواه در ولايت بر افتا، خواه در ولايت بر قضا و خواه در ولايت بر صدور احکام غره و سلخ شهور ، خواه در دريافت وجوه شرعي که متعلق به خود مکتب و مقام امامت است ( از قبيل انفال و اخماس و ميراث بي وارث) خواه از قبيل اموال عمومي ( مانند اراضي مفتوح العنوه ) و نيز در موارد جزئي و شخصي ( مانند شئون غايب و قاصر ) نشان مي دهد که هم مضمون آن نصوص از اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام صادر شده است و هم عصاره ي اين احکام و فتاوي از دوره ي طه و يس عليه السلام استفاده شده است و اگر چه امکان مناقشه در سند برخي از احاديث يا سداد و صحت بعضي از فتاوي وجود دارد ، ليکن مدار ديانت اصلي ترين هدفي است که روايت مأثور و فتاواي مزبور ، رسالت ابلاغ آن را بر عهده دارند. (7)
 

مسیح 110

عضو جدید
اثر خصوصيات عقلي و نقلي درعزل ولايت فقيه

خصوصيات عقلي و نقلي اي که براي ولي فقيه ذکر شده است ، نه تنها شاهد بر انتصاب ولي فقيه است ، بلکه نشانه انعزال او نيز مي باشد. توضيح مطلب اين است که ... در اسلام شخص فقيه عادل نيست که حاکميت دارد ، بلکه فقه و عدالت است که حکومت مي کند و از اين رو ولي فقيه همان گونه که حق ندارد به تبعيت از آراي مردم عمل نمايد ، نمي تواند به رأي و نظر خود از حدود و وظايفي که براي او مقدر شده است ، تجاوز نمايد. تنها فرق ميان ولي فقيه و ديگران، عهده داري مقام ولايت است ... لذا او همانند ديگر افراد و بلکه قبل از همه موظف به رعايت و انجام دستورهايي است که بنابر احکام اسلام و مطابق با مصالح اجتماعي صادر شده است . بنابراين شخص فقيه بايد حدوثا و بقائا واجد همه اوصاف ياد شده بوده ، همواره در معرض سنجش با شرايط و موازين عقلي و نقلي اي باشد که براي مقام ولايت تعيين شده است و هر گاه او از حدود مقرره تعدي و تجاوز نمايد و يا اين که به دليل کسالت يا کهولت توان انجام وظايف خود را از دست بدهد، بدون اين که نيازي به عزل داشته باشد ، از مقام خود منعزل است. (8)
 

مسیح 110

عضو جدید
پي نوشتها :

1. آيت الله جوادي آملي ؛ ولايت فقيه ؛ ولايت فقاهت و عدالت ؛ قم : نشر اسراء ، چاپ اول ، 1378 ، ص 121.
2. همان ، ص 122.
3. همان ، ص 129.
4. همان، صص 7-136.
5. آيت ا... جوادي آملي ؛ ولايت فقيه ؛ رهبري در اسلام ؛ قم : نشر فرهنگي رجاء ، چاپ اول ،1367- صص 8-127.
6. ولايت فقيه؛ ولايت فقاهت و عدالت ، صص 8-167.
7. همان ، ص 184.
8. ولايت فقيه ؛ رهبري در اسلام ، صص 9-188.

منبع: فصلنامه ي پويا شماره ي
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا