سلام .
آموزشهای مکس معماری رو با آموزش ساخت وسایل و تجهیزات دکوراسیون داخلی ادامه میدم . از اونجایی که بعضی از دوستان تازه مکس رو شروع کردن ، ترجیح میدم از یک مدل آسون شروع کنم و به تدریج اون رو کامل تر کنم .
مدلی که قراره باهم در عرض 15 دقیقه بسازیم یک صندلیه که رندرش رو میتونید اول ببینید :
برای شروع ساخت این صندلی ، اول snap رو در حالت 2.5 بعدی تنظیم کنید . بعد از اون از قسمت اشکال 2 بعدی خط رو انتخاب کرده و روی grid ها شروع کنید به ترسیم اسکلت اولیه صندلی به شکل زیر . ارتفاع این صندلی 90 سانتیمتره .
چنانچه قصد بالا و پایین بردن یا تنظیم نشیمنگاه صندلی رو داشتید گزینه segment رو فعال کرده و تنظیم رو انجام بدید . در این صورت می تونید از تنظیمات عددی و دقیق پایین فحه استفاده کنید ( جهات محورها رو اگه توی ترسیم رعایت کرده باشید ارتفاع z خواهد بود .
برای طبیعی تر شدن این صندلی بهتره لبه ها گرد بشه . برای اینکار vertex رو از زیر مجموعه های خط انتخاب می کنیم و بعد با نگه داشتن ctrl ورتکس هایی که قراره در اون محل پخ داشته باشیم رو انتخاب می کنیم و از زیر مجموعه ها گزینه fillet رو انتخاب می کنیم و عدد دلخواه رو بهش می دیم .
بعد از اتمام یک قسمت از کنار صندلی با انتخاب گزینه spline و گرفتن یک کپی در حالیکه spline فعاله یک لبه دیگه صندلی رو می سازیم . اینطوری تمام تنظیمات و. کار هایی که روی قسمت اول انجام دادیم کپی می شن و همینطور لبه دیگه صندلی هم با لبه دیگه توی یک لایه هستن.
لازمه برای ادامه کار این دو لبه به هم متصل بشن . طبق شکل زیر از گزینه connect استفاده کنین و vertex بالایی یک لبه رو به همتاش در سمت دیگر متصل کنین.
بعد از اتصال طبق روش پخ زنی که قبلا گفتم این دو لبه رو هم پخ بزنید .
یک نکته کوچیک این جا باید بگم اونم اینه که اگه خواسته باشین اصولی کار کنین باید مدریت صحیح snap ها رو بلد باشین تا ترسیم کاملا منطقی ای داشته باشین . راست کلیک روی علامت snap باعث باز شدن کادر کنترل snap ها میشه . دقت کنید بستن این پنجره با علامت ضربدر گوشه بالای اون انجام میشه . گزینه پایینی باعث پاک شدن کلیه تنظیمات خواهد شد .
برای ساختن جای پشتی صندلی از دید بالا یک arc رو ترسم می کنیم و به اندازه 90 سانتی متر میاریمش بالا .
حالا جای این کمان رو با ابلاترین segment عوض می کنیم .
برای اتصال این کمان جدید از گزینه attach در حالیکه spline فعاله استفاده می کنیم . برای اتصال vertex ها هم بعد از انتخاب دو vertex نزدیک هم گزینه weld رو فعال کنید .
برای قسمت پایین هم از این لبه یک کپی می گیریم و طبق روش قبل اون رو به بدنه متصل می کنیم .
فراموش نکنید برای نقاطی که گوشه ها صاف نیستند از منوی چهارتایی که توی کلیک راست هست ( در حالیکه vertex مربوطه فعاله ) گزینه مناسب مربوط به گوشه سازی رو انتخاب کنید .
به علت محدودیت گذاشتن عکس داخل یک پست ادامه رو در پست بعدی ببینید .