آشنایی با IP

hamidelahi

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسانی که درباره شبکه ها رایانه ای اطلاعات مختصر دارند به طور حتم می دانند که هر شبکه رایانه ای دارای آدرس است که به وسیله اعداد مشخص می شود.
این اعداد از ۴ بخش تشکیل شده است که هر بخش عدد بین صفر تا ۲۵۵ را شامل می شود.در اینترنت هم این مقوله وجود دارد، یعنی زمانی که شما به اینترنت وصل می شوید در کل یک عدد منحصربه فرد ۴ بخشی دارید؛ این عدد نشان دهنده نقطه اتصال یا همان نود Nod شماست. به عبارتی شما یک نقطه منحصر به فرد در شبکه جهانی اینترنت می شوید.به عنوان مثال: عدد ۲۱۹.۲۱۸.۱۳۹.۱۷ یک آدرس IP است.هم چنین هر رایانه هنگام که به شبکه ای متصل شود، یک آدرس IP به آن تعلق م گیرد. این آدرس در واقع آدرس رایانه در شبکه است و از طریق آن دیگر رایانه ها م توانند با یکدیگر ارتباط برقرار و به منابع یکدیگر دسترس پیدا کنند .

● IP دایم و IP موقت
در مجموع اعداد اختصاصی به رایانه در هنگام اتصال به اینترنت به عنوان IP منحصر به فرد است این اعداد بسته به نوع ای پی استاتیک یا دائم و موقت تعبیر می شود.در IP دائم یک عدد IP دائمی به کاربر داده می شود که برای تحقق این امر کاربر باید یک IP دائم برای یکسال یا بیشتر اجاره کند. در مقابل کاربران معمولی به خصوص تلفنی یا Dailup دارای IP موقت هستند یعنی هر بار که متصل می شوند یک عدد IPبه آن ها داده می شود و در نهایت پس از قطعی اتصال کاربر IP از وی گرفته می شود و به کاربر بعدی داده می شود.
● هر اتصال به اینترنت یک IP
می توان گفت یک مرکز ارائه خدمات اینترنتی یا همان ISp ها دارای یک محدوده ای پی هستند که ۳ رقم سمت راست آن متغیر است. به طور مثال یک ای اس پی ممکن است ای پی بین ۲۲۴.۲۲۳.۰۹.۰۱۰ تا ۲۲۴.۲۲۳.۰۹.۳۲۰ داشته باشد یعنی این مرکز می تواند حدود ۲۱۰ کاربر را هم زمان پشتیبانی کند.بنابراین ممکن است کاربر هر بار که به اینترنت متصل م شود فقط عدد سمت راست آدرس آن تغییر کند. البته این موضوع بستگ به آن دارد که ISPچند شبکه داشته باشد. زیرا آدرس هر شبکه با دیگر متفاوت خواهد بود. به طور معمول اگر چند شماره تلفن در اختیار دارید هر کدام متعلق به یک از شبکه ها ISP خواهد بود.اگر کاربر از طریق مودم و خط تلفن به اینترنت متصل شود، هر بار یک آدرس IP متفاوت به آن تعلق م گیرد.
● کاربرد IP در شبکه
هرگاه بیش از ۲ رایانه به وسیله اتصالات مخابراتی به هم متصل شود و طبق قرارداد باهم تبادل اطلاعات کند یک شبکه تشکیل می دهد.هر رایانه حاضر در شبکه دارای یک عدد IP بین اعداد ۰.۰.۰.۰ تا ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ تعریف می شود که این عدد منحصر به هر رایانه در یک شبکه است. اگر چند شبکه به هم متصل باشد باز هم باید این انحصار پابرجا باشد.
● کاربرد IP در اینترنت
اینترنت هم از میلیون ها رایانه به هم متصل تشکیل شده است؛ فردی از کشور دیگری یک عکس از یک وب سایت را که در کانادا میزبانی می شود درخواست می کند در اینترنت هزاران رایانه «میابر» و «روتر» یا همان مسیریاب است که وظیفه جابه جایی اطلاعات را دارد حال چگونه می توان رایانه کانادایی میزبان عکس مورد نظر را پیدا کرد و پس از یافتن عکس، چگونه دریابیم که این فرد هلندی را چگونه پیدا کنیم و به کجای شبکه برایش اطلاعات ارسال کنیم؟ تمام این سوالات با تعریف یک IP منحصر به فرد برای تمام اعضای این شبکه با میلیون ها کاربر حل می شود. پس یک عدد مانند ۲۱۸.۲۱۹.۱۶۷.۳۲ به شما داده می شود تا خیال مدیریت شبکه راحت شود که شما را به سادگی بیابند.
● معنی یک ای پی
ی پی مانند شماره تلفن کامل است. درباره ای پی کاربر یک محدود عددی خاص به یک مرکز سرویس دهنده اینترنت یا Isp داده می شود که به صورت جهانی ثبت می شود.
● با IP هرگز در اینترنت پنهان نخواهیم بود
IP یک الزام فنی در شبکه محسوب می شود و هرگز با این سیاست در شبکه تدوین و تعریف نشده است که هویت کاربر را افشا کند؛ اما تنها برای شناسایی کاربر یک عدد منحصر به فرد اجباری بوده است. اما گاهی اوقات ممکن است این موضوع مشکل ساز شود و یک هکر مبتدی با داشتن IP کاربر در زمان اتصال به اینترنت وارد رایانه شده و اطلاعات کاربر تهدید شود.به عنوان مثال اکثر وب سایت ها دارای امکاناتی است که کلیه خصوصیات یک کاربر همراه با ای پی اتصال شبکه وی را ذخیره می کند که البته بیشتر برای تجزیه و تحلیل است و به صورت خاص مورد استفاده قرار نمی گیرد مگر آن که مدیران وب سایت مذکور افکار نامطلوبی داشته باشند!
● IP دائم مطلوب نیست
کاربران که با مودم یا موارد مشابه به اینترنت متصل م شوند باید توجه کنند که در بیشتر موارد شماره IP آن ها برا مدت که اشتراک دهنده اینترنت تعیین م کند به طور مثال یک ماه یا بیشتر بدون تغییر باق م ماند.این امر بسیار خطرناک است و در واقع م توان گفت افراد که مودم کابل دارند به دلیل داشتن سرعت بالا و IP ثابت طعمه ها بسیار خوب برا هکرها هستند و در صورت به دام افتادن ممکن است بسیار بیشتر از دیگران لطمه بخورند. چون اغلب هکرها از PC این افراد برا حمله به رایانه های دیگر استفاده می کنند. بیشتر کاربران کشورهای اروپایی که با استفاده از این نوع اتصال از اینترنت استفاده می کنند و به تجارت الکترونیک، خرید و فروش و مبادله پول از طریق اینترنت می پردازند بیشتر در معرض حمله هکرها هستند.همین امر باعث شده است که کلاه برداران اینترنت به راحت رایانه های محافظت نشده را پیدا کنند و با سرقت شماره کارت ها اعتبار، صاحب رایانه را دچار زیان ها مال کنند.
● IP هم قابل اعتماد نیست
یک ای پی خیلی هم قابل اعتماد نیست برخی از نرم افزارها هستند که به انتخاب خود کاربر به طور خودکار IP را در هنگام اتصال تغییر می دهند .به عنوان مثال نرم افزارهایی وجود دارد که به وسیله آن می توانند در هر اتصال با یک ای پی تقلبی خود را شهروند معرفی کنند.مصداق بارز این موضوع هکرها هستند که هرگز نمی خواهند رد پایی از خود به جای بگذارند.
 
بالا