آشنایی با رشته مهندسی کشاورزی -آب

badboy

عضو جدید
هدف این رشته استفاده از آب در کشاورزی است . بنابراین یک مهندس آب باید با آب و ویژگی های آن،طریقه انتقال آب به محل مصرف و طریقه استحصال آب آشنا باشد و برای تسلط به موارد فوق لازم است که از دانش های دیگری از قبیل:
زمین شناسی، هوا شناسی،خاک شناسی،گیاه شناسی،طراحی و ساخت تاسیسات آبی و مکانیزم مصرف آب توسط خاک و گیاه اطلاع داشته باشد . به عبارت دیگر این گرایش ،علم آب وخاک است و دانشجویان درباره نحوه رساندن آب تا مزرعه توسط کانالها یا لوله های انتقال آب و شبکه های توزیع آب در زمین زراعی، تامین نیاز محصولات زراعی و باغی با روشهای مختلف آبیاری،خارج ساختن آبهای اضافی از پیرامون ریشه به منظور تنفس ریشه گیاه توسط شبکه های زهکشی و احداث سد های انحرافی و خاکی برای آبیاری کشاورزی،آموزش می بینند.
توانایی های لازم :
مهندسی کشاورزی دارای 10 گرایش است که در این میان سه گرایش مهندسی آب ،مهندسی اقتصاد کشاوزی و مهندسی ماشین های کشاورزی از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضي و فنی،دانشجو می پذیرد. به عبارت دیگر در این سه گرایش دانشجویان باید بر دروس ریاضی و فیزیک مسلط بوده و بتوانند بخوبی تجزیه و تحلیل کرده و محاسبه کنند و ازعهده دروس مهم این رشته برآیند .

 

badboy

عضو جدید
درس های این رشته در طول تحصیل :

درس های این رشته در طول تحصیل :

دروس مشترک در گرایش های آب ،اقتصاد کشاورزی و ماشین های کشاورزی :

ریاضیات عمومی ،فیزیک عمومی ،شیمی عمومی ،آمار و احتمالات ،برنامه نویسی کامپیوتر،هواشناسی،آبیاری عمومی ،اقتصاد کشاورزی ،خاک شناسی عمومی، زراعت عمومی ،مساحی و نقشه برداری ،باغبانی عمومی، عملیات کشاورزی ،زراعت غلات ،آشنایی با کامپیو تر



دروس تخصصی مهندسی کشاورزی _آب :

استاتیک ،مقاومت مصالح ، هیدرولیک ،نقشه برداری ،طراحی سیستم های آبیاری ،ا صول زهکشی ،هیدرولوژی آب های سطحی ،آب های زیر زمینی ،مهندسی زهکشی ،پمپاژ وایستگاه های پمپاژ ، تامین آب شرب روستاها، مصالح و روش های ساختمانی ،هیدرولیک انهار ،طراحی ساختمان های انتقال آب ، حفاظت آب و خاک واقتصاد مهندسی



به نقل ازکتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی ، مرکز انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور :gol:
 
هدف اصلی مهندسی اب

هدف اصلی مهندسی اب

علم آبياري ، علم آب و خاك است و دانشجويان اين رشته درباره نحوه رساندن آب تا مزرعه توسط كانالها يا لوله‌هاي انتقال آب و شبكه‌هاي توزيع آب در زمين زراعي ، تامين نياز محصولات زراعتي و باغي با روشهاي مختلف آبياري ، خارج ساختن آبهاي اضافي از پيرامون ريشه به منظور تنفس ريشه گياه توسط شبكه‌هاي زهكشي و احداث سدهاي انحرافي و خاكي براي آبياري كشاورزي آموزش مي‌بينند.
دانشجويان رشته آبياري بخشي از دروس رشته مهندسي عمران آب و بخشي از دروس رشته كشاورزي را مطالعه مي‌كنند. چرا كه هدف اين رشته استفاده از آب در كشاورزي است. بنابراين يك مهندس آبياري بايد با آب و ويژگي‌هاي آن ، طريقه استحصال آب، طريقه انتقال آب به محل مصرف و طريقه مصرف آب آشنا باشد و براي تسلط به موارد فوق لازم است كه از دانشهاي ديگري از قبيل زمين‌شناسي ، هواشناسي ،‌ خاك‌شناسي، گياه‌شناسي، طراحي و ساخت تاسيسات آبي و مكانيزم مصرف آب توسط خاك و گياه اطلاع داشته باشد.
براي مثال بايد بداند كه يك باغ به چقدر آب نياز دارد و گياه باغي چه فرقي با گياه علوفه‌اي دارد؟ يا اين كه بداند در كشت سنتي، كشت مكانيزه و كشت آبياري تحت فشار چقدر آب مصرف مي‌شود و همچنين بايد بداند كه يك سد چه ارتفاع، عرض ، حجم و بيرون‌ريزي آب بايد داشته باشد.
مهندس عمران آب‌سازه‌هاي آبي را طراحي مي‌كند اما مهندس آبياري طراحي‌هاي هيدروليكي تاسيسات آبي را انجام مي‌دهد. براي مثال مهندس آبياري حجم،‌ارتفاع و عرض سد را تعيين مي‌كند و مهندس عمران مشخص مي‌كند كه سد مورد نظر بايد با چه آماتور و سيماني ساخته شود و مقاومت آن چقدر بايد باشد.
هدف دوره تربيت كارشناسان كارآموزي است كه بتوانند علاوه بر عهده‌دار شدن مسووليت در رشته‌هاي آبياري و امور آب كشور در برنامه‌ريزي و آموزش علوم آبياري و زهكشي منشاء خدمات شايسته باشند.
طول اين دوره 4 سال است كه طي آن دانشجويان با فراگرفتن 20 واحد دروس عمومي، 31 واحد دروس علوم پايه ، 30 واحد دروس اصلي كشاورزي و 54 واحد دروس تخصصي نظري، عملي و كارهاي صحرايي مهارتهاي لازم براي انجام دادن امور فوق را كسب مي‌كنند.
داوطلبان بايد در علوم پايه رياضي و تجربي قوي، در رابطه با آب، خاك و مصرف بهينه آب علاقه‌مند و براي اشتغال در كارهاي صحرايي داراي توان جسمي كافي و روحيه لازم باشند. فارغ‌التحصيلان مي‌توانند تا سطح كارشناسي ارشد و بالاتر ادامه تحصيل دهند و يا در وزارت كشاورزي و امور آب سازمانهاي آب منطقه‌اي وزارت نيرو ، واحد آب وزارت جهاد کشاورزي و مهندسان مشاور رشته آب كشور به كار اشتغال ورزند.

 
مادیگه داریم کم کم ازپاسخ دادن شماناامید میشیم .بابانظری وایده ای بدید.برای ارسال پیامهای جدید باید شماهم همراهیم کنید باتشکر
 

hfarhadi

عضو جدید
مهندسی آب چگونه رشته ای است؟!

مهندسی آب چگونه رشته ای است؟!

با سلام خدمت همه عزیزان دانشجویان مهندسی آب، فارغ التحصیلان،..این تاپیک را با ذکر چند سوال آغار میکنم»
1- مهندسی آب چیست؟ و هدف از پایه گذاری این رشته چه بوده؟
2- یک مهندس آب چه قابلیتهایی دارد؟چه قابلیتهایی طی 4 سال دانشجویی پیدا میکند؟
3- آیا این رشته کشاورزی است، عمران است، محیط زیست است،....؟
4- آیا فارغ التحصیل رشته آب قادر به انجام کارهای کشاورزی هست؟ آیا قادر به انجام کارهای هیدرولوژیکی و در طرف دیگر عمرانی و ... هست؟
با ذکر این چند سوال بحث را با همکاری شما دوستان پی بگیریم تا انشاءالله به نتیجه ای برسیم.
 

hfarhadi

عضو جدید
مهندسی آب

مهندسی آب

با سلام.
ما یه استاد داشتیم به نام آقای پروفسور خانجانی، شاید خیلیا اسم ایشون را شنیدن،میفرمودن که وقتی ما طرح رشته مهندسی آب را به وزارت علوم دادیم، با مخالفتهای زیادی مواجه شدیم و بالاخره بعد از چقدر دردسر کشیدن و پشت سر گذاشتن مشکلات، این رشته تصویب شد، میگفت بچه ها شما مهندسی آب میخونین جایی نگین آبیاری،ما خیلی زحمت کشیدیم تا این شد! ما میخواستیم همینجور که رشته های برق مکانیک هست، رشته ای باشه به نام آب!بعد میفرمودن، بعد از برپا شدن مهندسی آب یکی از اساتید دانشگاه شیراز به من زنگ زد و گفت: خانجانی حالا که این رشته رو زدین، چه احساسی داری؟!! من(خانجانی) گفتم: همون حسی دارم که وقتی تو اتاقم نشستم و دارم با لیوانم چایی میخورم!!!
بله!. این داستانی بود که از تاریخچه آب بلد بودم!
حالا چی شده؟......... تو پستهای دیگه انشاءالله، شما هم همکاری کنین.
 

hadi_haghjuie

عضو جدید
یادش بخیر پروفسور خانجانی ! در دوران کارشناسی افتخار دیدار ایشان نصیبم شده واقعا انسان بسیار دوست داشتنی هستند.ولی واقعا جایگاه مهندسی آب کجاست؟ به نظر من ارزش مهندسی آب دست خود ماست.این خود ما هستیم که بدون باور عمیق این رشته سعی داریم همیشه بازار کار این رشته رو بد جلوه بدیم.دوستمون به موضوع دقیقی اشاره کردن خواهش میکنم همگی تجربیاتتون رو بیان کنین.ای کاش مسئولین برنامه ریزی این رشته از همون دوران کارشناسی 3 گرایش کارشناسی ارشد رو اعمال میکردن.اگه دروس اختیاری بسیار مفید این رشته جایگزین بعضی از دروس بی مصرف این رشته میشدن اونوقت مهندسی آب جایگاه واقعی خودش رو مشخص تر میکرد.واقعا از دوست عزیزمون به خاطر طرح این موضوع تشکر میکنم.
 
آخرین ویرایش:

sadeghi_elmira

عضو جدید
سوال های جالبی هستن که به شدت ذهنم رو به خودش مشغول کرده!!!اما پاسخی داده نشده؟!!!چرا؟!!
و دیگر اینکه پروفسور خانجانی در کدام دانشگاه تدریس می کنند؟
 

hadi_haghjuie

عضو جدید
سوال های جالبی هستن که به شدت ذهنم رو به خودش مشغول کرده!!!اما پاسخی داده نشده؟!!!چرا؟!!
و دیگر اینکه پروفسور خانجانی در کدام دانشگاه تدریس می کنند؟
سلام،1- پاسخ به این سؤال نیازمند این موضوع هست که واقعاً ما با واقعیت (ونه از سر ناامیدی و یا تعصب)با این موضوع روبرو بشیم.من ودوستم آقای فرهادی وقتی دیدیم انگار طرح این سؤال زیاد واسه بقیه مهم نیست بی خیالش شدیم.ولی واقعا از دوستان می خوام که افکارشون رو در مورد سؤال های بالا به صورت نوشته دربیارن تا همه از نظراتشون استفاده کنیم.
2-پروفسور خانجانی دکترای منابع آب از آمریکا دارن واستاد دانشگاه شهید باهنر کرمان هستن.
 

hfarhadi

عضو جدید
مهندسی آب

مهندسی آب

مهندسی آب رشته ای بسیار قوی است و زمینه کاری فراوانی دارد اما......!!! آیا در ایران هم صدق میکند؟!!!!
یه سری به سایت دانشگاه های خارجی بزنین که مهندسی آب را دارن
مثل EXETER و WaterLoo تا اونجایی که میدونم مهندسی آب دانشگاه EXETER هست که این دانشگاه رو دانشگاه کرده. تو سایت سری به درس های(course) دوره کارشناسی بچه هاشون بزنین. سوای اینکه چه قابلیت های خوبی داره که درسها رو به صورت جزوه وار درس داده و هر کس میتونه مطالعه کنه و یاد بگیره، این درسهارو با اونچه که ما تو دانشگاهامون میخونیم مقایسه کنید. تفاوت از فرش تا عرشه. یکی از بچه های ارشد موفق از دوستانم همینکارو کرد بعد گفتم نظرت چی بود گفت چیزی که بچه های کارشناسی اونجا میخونن منه ارشدی بلد نیستم.

چرا باید اینجوری باشه
چرا ....
چرا باید درسهای آبرسانی شهری اختیاری باشه اما درسهای زراعت و باغبانی الزامی
خدا کمکون کنه.
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام.
1. مهندسي آب يكي از زير شاخه هاي رشته كشارزي هستش.
2. مهندس بعد از فارق التحصيل شدن توانايي طراحي سيستم هاي تحت فشار آبياري، محاسبه رواناب و رونيابي سيل، انجام كارهاي هوا شناسي و اقليم شناسي، طراحي سيستم هاي انتقال آب و ... رو داره.
3. همونجور كه گفتم اين رشته زير مجموعه رشته كشاورزي هستش. براي همينم مي گن كشاورزي شاخه آب.
4. انجام كامل فعاليت كشاوري به اونن معني نه. چون اطلاعاتشون در زمينه زراعت و باغباني فقط خلاصه شده در 6 واحد زراعت و باغباني.
اميدوارم راضيتون كرده باشه.
 

hfarhadi

عضو جدید
کشاورزی است آری ولی...

کشاورزی است آری ولی...

با سلام
بله این رشته زیر شاخه کشاورزی است و قبول دارم که واسه همین باید درسهای کشاورزی رو خوند.
اما 1- چرا پیشتر آبیاری رو داشتیم الان تبدیل شده به آب؟
2- چرا وقتی تو جهاد کشاورزی میگی آب، تعجب میکنن میگن همون آبیاری تا نگی راضی نمیشن؟
حالا موضوع اینا نیست. موضوع اینه که کاش یک نظم منسجم تری داشت. مهندسی آب تعریفی داره بالاخره.یا اینوری یا اونوری
دانشجویان این رشته بهتره هرچه زودتر دنبال علاقشون تو این رشته برن، درسهای متنوع زیادی تو این رشته خونده میشه، یکیو بگیرن که بعد از 4 سال روی اون سرمایه گذاری بیشتری بشه.
متشکر
 

mahsa_af سبز

عضو جدید
سلام
من به شخصه فکر میکنم این خصوصیت که واحدهایی در زمینه های متفاوت میخونیم خیلی خوبه . چون به نظرم اکثر ما بدون اطلاع کامل وارد رشته های دانشگاهی میشیم و این یه فرصت هست واسه بچه های آب که بتونم با اطلاع کامل رشته کاملا تخصصی رو دنبال کنن.
و یکی دیگه هم اینکه در چندین زمینه آمادگی داره که کار کنه و وارد اجتماع بشه.

در مورد دروسی مثل باغبانی هم اگه اشتباه نکنم برای رشته آبیاری 4 واحد بوده ولی ما 3 واحد پاس کردیم .
تغییر روند آموزشی در این رشته در دانشگاه ها همزمان انجام نشد ، مثلا شیراز از دانشگاه کرمان عقب تر بود . رشته آب تازه کاره(در ایران)خیلیها اصلا اسمشو نشنیدن و این باعپ تاسف هست . من فکر میکنم فقط با فعالیت بچه های آب میشه به جامعه نشون داد که چقدر این رشته میتونه مفید باشه و کاربردش زیاده .

جالبه که من توی شهر خودمون دیدم که توی سازمان آب کار مارو بچه های مهندسی مکانیک و زمین شناسی انجام میدن:w19:
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استادمون ميگفت دليل اينكه آبياريو كردن آب به خاطر كلاسش بوده تا فارق التحصيلا با اين آب براي قديمي اشتباه گرفته نشن
 

soltan-ab

عضو جدید
حرفای یه تازه وارد

حرفای یه تازه وارد

سلام.من زیادی تازه واردم که بتونم تو بحثا شرکت کنم آخه سال اولی کارشناسیم ولی با این وجود خیلی دوست داشتم از بحثای مفیدتون استفاده کنم!ازتون بابت مطالب خوبتون متشکرم:smile:
 

s_abi87

عضو جدید
سلام.بابت طرح این موضوع ممنون!منم راجع به رشتمون زیاد شنیدم... یکیش اینکه شایعه شده میخوان رشتمونو ببرن زیرگروه فنی طوری که آب به دو شاخه ی عمران و کشاورزی تبدیل بشه.....البته یکی از اساتید آب هم میگفتن مث اینکه همچین خبرایی هس!!!حالا واقعا نمیدونم بالاخره عملی میشه یا نه؟!
 

s_abi87

عضو جدید
سلام.بابت طرح این موضوع ممنون!منم راجع به رشتمون زیاد شنیدم... یکیش اینکه شایعه شده میخوان رشتمونو ببرن زیرگروه فنی طوری که آب به دو شاخه ی عمران و کشاورزی تبدیل بشه.....البته یکی از اساتید آب هم میگفتن مث اینکه همچین خبرایی هس!!!حالا واقعا نمیدونم بالاخره عملی میشه یا نه؟!
 

arezoo bahrami

عضو جدید
؟؟؟؟؟؟؟؟؟

؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من الانم که سال سومم.علامت سوالم
ولی امید وارم کار پیدا کنم
اونجوری همه چی حله
 

mohamadreza!

عضو جدید
مهندسی آب یا آبیاری یا کشاورزی_آب؟

مهندسی آب یا آبیاری یا کشاورزی_آب؟

سلام به همه دوستای خوبم خوشحالم از اینکه اینهمه مهندس آب اینجا جمعشون جمعه یه درخواست ازتون دارم اول قبل از اینکه در مورد رشتمون بحث کنیم خودتون رو حالا تو هر تاپیکی که جاشه معرفی کنین و اینکه از کدوم دانشگاه فارغ التحصیل شدین یا مشغول به تحصیلین میخوام از این بی سروسامونی در بیایم من محمدرضا هستم از ساری استان مازندران از دانشگاه آزاد قاءمشهر رشته مهندسی کشاورزی آب فارغ التحصیل شدم اطلاعاتی که من از رشتم و دانشگاهی که توش درس خوندم دارم حتما با شما فرق میکنه شما هم لطف کنین بگین آزادین یا سراسری و اسم دقیق رشتتون رو بگین البته اگه خودتون تمایل دارین.ما باید بدونیم مسئولین چه خواب هایی برامون دیدن
 

royan aria

عضو جدید
با سلام.
1. مهندسي آب يكي از زير شاخه هاي رشته كشارزي هستش.
2. مهندس بعد از فارق التحصيل شدن توانايي طراحي سيستم هاي تحت فشار آبياري، محاسبه رواناب و رونيابي سيل، انجام كارهاي هوا شناسي و اقليم شناسي، طراحي سيستم هاي انتقال آب و ... رو داره.
3. همونجور كه گفتم اين رشته زير مجموعه رشته كشاورزي هستش. براي همينم مي گن كشاورزي شاخه آب.
4. انجام كامل فعاليت كشاوري به اونن معني نه. چون اطلاعاتشون در زمينه زراعت و باغباني فقط خلاصه شده در 6 واحد زراعت و باغباني.
اميدوارم راضيتون كرده باشه.


نمیخوام نظرتون را رد کنم ولی خیلی هم باهاش موافق نیستم:eek:
مهندسی اّب زیرشاخه کشاورزی نیستش بلکه گرایش آبیاری کشاورزی زیر شاخه مهندسی آبه
به خاطر همینه که بچه های عمران گرایش ارشدشونو می تونن مهندسی آب(همون عمران آب ) شرکت کنن و بچه های مهندسی آب هم میتونن در ارشد وارد زیر شاخه عمران بشن
آبیاری زهکشی تنها یکی آز شاخه های مهندسی آبه
 

آقا فرشید

عضو جدید
سلام به تمام مهندسین آب یا همون آبیاری قدیم عزیز
من یه تازه واردم
فارغ التحصیل همین رشته ام اینجا در شیراز که وضع کاری خیلی خرابه جاهای دیگه هم همین جوره؟
:warn:
 

salamat ravandi

عضو جدید
سلام به همه مهندسین آب
من به اینکه یه مهندس آب هستم افتخار میکنم. تمام آدمای بزرگ دنیا کسایی مثل انیشتین(اولین پسر انیشتین) در مورد آب کار کردن.شیخ بهایی در مورد آب کار کرده. داوینچی در مورد آب کار کرده. به نظر من حل تمام مشکلات و مسائل مربوط به آب از عهده ی یک مهندس آب ساخته است نه یه مهندس عمران. عمرانی ها به دید بسته به همه ی مسائل نگاه میکنن ولی آبی ها نه.برای ساخت تمام سازه هایی که با آب سرکار دارند یه مهندس آب لازمه که به شکل هیدرلیکی طراحی کنه.این طراحی فقط از عهده ی یه مهندس آب ساخته است.
من اگه هزار بار کنکور بدم، دوباره به رشته ی آب وارد میشم.
البته من دانشجوی ارشد سازه هستم.
 

pariaa

عضو جدید
سلام به همه مهندسین آب
من به اینکه یه مهندس آب هستم افتخار میکنم. تمام آدمای بزرگ دنیا کسایی مثل انیشتین(اولین پسر انیشتین) در مورد آب کار کردن.شیخ بهایی در مورد آب کار کرده. داوینچی در مورد آب کار کرده. به نظر من حل تمام مشکلات و مسائل مربوط به آب از عهده ی یک مهندس آب ساخته است نه یه مهندس عمران. عمرانی ها به دید بسته به همه ی مسائل نگاه میکنن ولی آبی ها نه.برای ساخت تمام سازه هایی که با آب سرکار دارند یه مهندس آب لازمه که به شکل هیدرلیکی طراحی کنه.این طراحی فقط از عهده ی یه مهندس آب ساخته است.
من اگه هزار بار کنکور بدم، دوباره به رشته ی آب وارد میشم.
البته من دانشجوی ارشد سازه هستم.
منم با نظرتون کاملا موافقم، با اینکه اطرافیان بعنوان دانشجو رشته کشاورزی 4 سال بهم نگاه کردن ولی اهمیت ندادم و الانم کاملا از انتخابم راضیم.;)
 

mona m

عضو جدید
م

م

به نظر من رشته ما کاملا فنیه و همونطور که بعضی از دوستان گفتن نباید مهندسی کشاورزی گرایش اب باشه و در اصل باید مهندسی اب گرایش کشاورزی باشه چون ما کاربرد اب در کشاورزی رو میخونیم نه کاربرد کشاورزی در اب!!
ودر کل توی همه گرایش های کشاورزی فقط اب مهندسیه (و البته ماشین الات کشاورزی) و بازار کار رشته ما به دلیل اینکه فارغالتحصیلای کمتری داره نسبت به خیلی از رشتههای خوب مهندسی بهتره
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظر من رشته ما کاملا فنیه و همونطور که بعضی از دوستان گفتن نباید مهندسی کشاورزی گرایش اب باشه و در اصل باید مهندسی اب گرایش کشاورزی باشه چون ما کاربرد اب در کشاورزی رو میخونیم نه کاربرد کشاورزی در اب!!
ودر کل توی همه گرایش های کشاورزی فقط اب مهندسیه (و البته ماشین الات کشاورزی) و بازار کار رشته ما به دلیل اینکه فارغالتحصیلای کمتری داره نسبت به خیلی از رشتههای خوب مهندسی بهتره
این تکش یه خورده مشکوک می زنه.
 
بالا