«معماري گروهي» حلقه مفقوده در آموزش طراحي معماري

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز


دانشكده معماري، دانشگاه علم و صنعت ايران
مظفر فرهنگ,خاك زند مهدي,چنگيز فهيمه,فرشادفر ليلا
فناوري آموزش (فناوري و آموزش) تابستان 1388; 3(4):337-349.


معماري گروهي موضوعي راهبردي و بحث برانگيز در موفقيت فرايند طراحي معماري امروز محسوب مي شود. همان طور که مي دانيم؛ گروه فقط به مثابه مجموعه اي از افراد عمل نمي كند، بلكه به نحوي از توانمنديهاي مجموع افراد فراتر مي رود. در اين گونه طراحي، ساختمان، گسترش ذره ذره مشاركت در طراحي است كه فراتر از يك تك بنا است و حاوي ارتباطات اجتماعي کليه افرادي است كه درگير فرايند طراحي بوده اند. بر اين اساس شيوه پيشنهادي مقاله مبتني بر برخورد با معماري گروهي يک امر ضروري است؛ زيرا در طي رشد جوامع و گسترش علم، اجزا يک گروه با کمک هم مي توانند چرخ دنده هاي ماشين طراحي را حرکت دهند.
هدف اين مقاله حرکت در راستاي اصول پايه تفكر در طراحي گروهي مي باشد. با توجه به چنين رويکردي به بررسي مفهوم گروه و کار گروهي در معماري پرداخته ايم تا با شناسايي گام هاي طراحي گروهي، در يک طراحي گروهي دانشجويي با دانشجويان همراه شويم و نقاط ضعف و قوت حرکت آنان را در گام هاي متفاوت شناسايي کنيم و بر اساس اهميت اين مساله در عصر حاضر اثرات آموزش در به کارگيري اين فعاليت را در دانشجويان بررسي نماييم. در همين راستا و به منظور بررسي تاثيرات آموزش در بالا بردن كيفيت طراحي گروهي در دانشجويان، آزموني از دانشجويان دانشگاه هنر اصفهان به عمل آمد. اين آزمون به صورت برگزاري جلسات اسكيس دو ساعته و تشكيل گروه هاي پنج نفره و به روش تحقيق آزمون فرض تك متغيري و با توجه به مستقل بودن گروه ها و برابري واريانس آنها در جامعه به شيوه آزمون t-student (-t تک متغيري) براي گروه هاي مستقل صورت گرفت. اين تست ها شامل دو آزمون تست اوليه در شرايط عدم آگاهي و آشنايي دانشجويان با كار گروهي انجام شد و سپس تست تکميلي از دانشجويان مورد نظر به عمل آمد. پس از طي دوره آموزش و تشريح كار گروهي گرفته شد كه نتايج اين تست ها در مقاله حاضر مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.


(منبع:ایران سازه)
به حجم 521.87 كيلوبايت
در فرمت فشرده [Pdf]
Download

لينك كمكي
دانلود
 
بالا