دانشكده معماري، دانشگاه علم و صنعت ايران
مظفر فرهنگ,خاك زند مهدي,چنگيز فهيمه,فرشادفر ليلا
فناوري آموزش (فناوري و آموزش) تابستان 1388; 3(4):337-349.
هدف اين مقاله حرکت در راستاي اصول پايه تفكر در طراحي گروهي مي باشد. با توجه به چنين رويکردي به بررسي مفهوم گروه و کار گروهي در معماري پرداخته ايم تا با شناسايي گام هاي طراحي گروهي، در يک طراحي گروهي دانشجويي با دانشجويان همراه شويم و نقاط ضعف و قوت حرکت آنان را در گام هاي متفاوت شناسايي کنيم و بر اساس اهميت اين مساله در عصر حاضر اثرات آموزش در به کارگيري اين فعاليت را در دانشجويان بررسي نماييم. در همين راستا و به منظور بررسي تاثيرات آموزش در بالا بردن كيفيت طراحي گروهي در دانشجويان، آزموني از دانشجويان دانشگاه هنر اصفهان به عمل آمد. اين آزمون به صورت برگزاري جلسات اسكيس دو ساعته و تشكيل گروه هاي پنج نفره و به روش تحقيق آزمون فرض تك متغيري و با توجه به مستقل بودن گروه ها و برابري واريانس آنها در جامعه به شيوه آزمون t-student (-t تک متغيري) براي گروه هاي مستقل صورت گرفت. اين تست ها شامل دو آزمون تست اوليه در شرايط عدم آگاهي و آشنايي دانشجويان با كار گروهي انجام شد و سپس تست تکميلي از دانشجويان مورد نظر به عمل آمد. پس از طي دوره آموزش و تشريح كار گروهي گرفته شد كه نتايج اين تست ها در مقاله حاضر مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
(منبع:ایران سازه)