اونجایی که خدا به پیامبر میگه: بگو شما ایمان نیاورده اید، بلکه اسلام آورده اید! به نظر من نشون میده که مهم ایمان آوردنست. اصلاً مگه میشه بدون ایمان به یک دین، اعمال اونو انجام بدی و بعد بگی پیرو اونی؟!
پس یا پیرو نباش و یا اگه هستی، با ایمان پیروی کنی... اگه ایمان نداری، پیروی نکن! اصل اینه... شهید مطهری میخواد اینو بگه؛ که با "ایمان" پیرو اسلام باش. دیگه عکسشو نمیگه... فقط میگه هرکاری که انجام میدی، با ایمان و یقین انجام بده. خصوصاً مسلمانیت رو... میگه با ایمان عجینش کن!
یه سریا می ترسن از طی این راه (شک به یقین). این آدما حال و حوصله ی تحقیق ندارن! البته تو این دوره و زمونه دیگه کافیه یه دل روشن و نگاه بی غرض داشته باشی، تا بفهمی حق چیه! خیلی نیازی نیست واسه درک حقانیت اسلام، فلسفه و الهیات پاس کنی. پس حوصله ی آنچنانی نمی خواد.
واقعاً میگما! خیلی چیزا اصلاً تابلو شده... فقط باید چشم باز کنیم.
1- طرف داره کورکورانه تقلید میکنه. یه جاهایی، با خودش میگه: " خب که چی این حجاب؟!" بعد اهل تحقیق محقیم نیست... می پیچه، میره! خب این کلاً طی نکرده شک به یقین رو... اصولشو انجام نداده. پس تِمام.
2- طرف داره کورکورانه تقلید میکنه. یه جاهایی، با خودش میگه: " خب که چی این حجاب؟!"بعداهل تحقیق محقیم هست... میره تحقیق میکنه، ببینه کله گنده های مذهبش چی میگن... . حالا دو حالت پیش میاد: الف| قانع میشه. ایمانش محکم تر میشه. ب| قانع نمیشه، حالا به دلایلی... اصلاً میره از دین خارج میشه. خب خارج شه! [اصولاً این آدما از اولشم دنبال خارج شدن بودن!!]
در کل برای عده ای شک بهانه ست. هدفشون یقین نیست. اینا اهل رسیدن به یقین نیستن، چون دوست ندارن پایبند به هیچ یقینی باشن.
به نظر من بالاخره باید کلنجار بریم. و اگه با تمام مطالعات و تفحصات و گشت و گذار و حق طلبی، تلاش برای به یقین رسیدن و... دیدی که یقینی تو این اعتقادت نیست. بهتره بذاریش کنار!
اینایی که می نویسم خیلی خلاصه ستا!
_______________
.
.
.
شک برای بشر خوبست. امّا نه اینکه یک هدف خوبی باشد، منزل خوبی باشد. نه، جایگاه خوبی نیست. شک برای انسان دالان خوبیست... معبر خوبیست برای رسید به ایمان و یقین.
انسان اگر بخواهد اهل تحقیق باشد، اوّل کارش این است که در آنچه از راه تقلید از پدر و مادر فراگرفته است، شک بکند. [مثال: دختر بچه ای که مادرش با حجاب/ بی حجابه و دختر معتقدات اون مادر رو د رمورد حجاب خود به خود/ کورکورانه می پذیره.]
* هر پیغمبری بدون استثنا تقلید و تبعیت کورکورانه از اسلاف و گذشتگان و محیط را نقد کرده است.*
قرآن در یکجا می فرماید: "اولو کان اباؤهم لایعلمونَ شیئاً ولا یهتدون". قرآن وقتی دعوت می کند به اینکه ریشه ی تقلید را از گردن دور بیاندازید، دعوت به شک می کند.
تا مادامی که انسان در سنن محیط خودش تردید نکند، تا مادامی که انسان در تقلید از پدران و مادران تردید نکند، هرگز موفق به تحقیق نخواهد شد.
___________
* غزالی: "گفتارها را فائده این بس است که تو را در آنچه موروثی گرفته ای، به شک می اندازد."
آره ننه میدونم تو فقط به خاطر من میخوای شوور کنی
آره والا اینا هیش کدوم آخا نیستن :|
فک کنم باس بی آخا جون سر کنی ، منم مجبورم درد بی آخاجونی بکشم
واخعا تو روحشون
اسلام از ما کَندِه اباجی جان، خبر نداری شوما!
بعدم این دو ردیف دندونِ زردِ سیگاری هیچ گسو ب گمراهی نمی ندازه، مطمئن باش!
دوستتونم خوبه، یه مدتی باشگاهشو بسته
حوصله اش ک بیاد سرجا، میاد محبتت دوستانش رو جبران می کنه