آذين آقاجاني: اين روزها دانشمندان تحقيقات متعددي را در زمينه رنگها آغاز كردهاند. در يكي از آخرين پژوهشها يافته محققان حاكي از آن است ما از رنگهايي كه براي بيان احساساتمان استفاده مي كنيم بسيار سودمندتر از آن هستند كه پيش از اين تصور ميشد.
اين پژوهشها ميگويند افرادي كه افسرده يا نگران هستند بسيار مشتاقاند تا حالات روحيشان را به رنگ خاكستري ربط دهند، در حالي كه افراد شادتر، رنگ زرد را ترجيح ميدهند. اين مطالعه كه در مجله BMC Medical Methodology به چاپ رسيده است، ميتواند به پزشكان در ارزيابي حالات كودكان و بيماران ديگري كه از نظر كلامي مشكل دارند، كمك شاياني كند.
نويسندگان پژوهش فوق و پيتر ورول، يكي از متخصصان بيماريهاي معده و روده از بيمارستان دانشگاه منچستر به لايو ساينس گفتند: «اين راهي براي اندازهگيري ميزان عصبانيت و افسردگياي است كه از راه زبان، آن را ميسنجند. نكته جالب توجه اين است كه اين روش نسبت به سؤالپيچ كردن بيماران براي كشف حالات روحي آنها نتيجهبخشتر است.»
ورول ميگويد:«رنگها معمولاً بهعنوان استعاره براي بيان حالات اشخاص به كار ميروند، اما هيچ كسي تا به حال با روشي نظاممند به ارتباطات بين رنگها و حالات اشخاص نپرداخته است.»
براي بررسي اين موضوع، وي و همكارانش هشت رنگ را انتخاب كردند (قرمز، نارنجي، سبز، بنفش، آبي، زرد، صورتي و قهوهاي) و هر كدام از آنها را به چهار سايه رنگ كاهش دادند. پس از انجام بررسيهاي لازم، محققان تصميم گرفتند رنگها را در چرخهاي به نمايش بگذارند.
سپس آنها اشخاص عاقل و كامل را براي اجراي اين آزمايش به كار گرفتند كه از ميان آنها، 105 نفر سالم، 110 نفر نگران و 108 نفر افسرده بودند. نتيجه چاپي چرخه رنگ را از طريق پست به اشخاص مورد نظر ارسال كردند. از هر نفر خواسته شد كه رنگ مورد علاقه و همچنين رنگي را كه توجه او را به خود جلب كرده است، انتخاب كند. در پايان از آنها خواستند رنگي را انتخاب كنند كه بيانگر حالات روحي در هر روز در چند ماه اخير است. گروه ديگري كه از 204 داوطلب سالم تشكيل ميشد هر رنگ را به عنوان مثبت، منفي يا خنثي دستهبندي كردند.
همه مردم خواه افسرده، خواه نگران يا سالم، آبي و زرد را دوست داشتند. رنگ آبي شماره 28 بر روي چرخه رنگها، محبوبترين رنگها در ميان اشخاص سالم شناخته شد، در حالي كه آبي شماره 27 (كه اندكي تيرهتر از شماره 28 است) نخستين جايگاه را در ميان اشخاص نگران و افسرده به خود اختصاص داد. در اين ميان، رنگ زرد با شماره 14 به عنوان رنگي كه از همه بيشتر چشمها را به خود خيره ميكرد، برگزيده شد. اما زماني كه به حالات روحي پرداخته شد، گروهها از هم فاصله گرفتند. به هر حال، تنها 39 درصد اشخاص سالم حالت روحي خود را به يك رنگ خاص نسبت دادند. از ميان آنها زرد با شماره 14 محبوب ترين انتخاب بود و 20 درصد آرا را به خود اختصاص داد. در اين اثنا، حدود 30 درصد افراد نگران، سايه رنگي از خاكستري را انتخاب كردند، در حالي كه انتخاب بيش از نيمي از داوطلبان افسرده نيز همان گزينه بود. در مقايسه، داوطلبان سالم تنها در 10 درصد مواقع حالت روحيشان را به سايه رنگ خاكستري نسبت ميدادند.
پژوهشگران همچنين به اين نكته پي بردند زماني كه يك حالت روحي را به رنگها نسبت ميدهند، اشباع رنگ مطرح ميشود و مهم جلوه ميكند.
لينک خبر: http://www.iran-newspaper.com/HTMLRe...sContent_49503
منبع خبر: ايران
اين پژوهشها ميگويند افرادي كه افسرده يا نگران هستند بسيار مشتاقاند تا حالات روحيشان را به رنگ خاكستري ربط دهند، در حالي كه افراد شادتر، رنگ زرد را ترجيح ميدهند. اين مطالعه كه در مجله BMC Medical Methodology به چاپ رسيده است، ميتواند به پزشكان در ارزيابي حالات كودكان و بيماران ديگري كه از نظر كلامي مشكل دارند، كمك شاياني كند.
نويسندگان پژوهش فوق و پيتر ورول، يكي از متخصصان بيماريهاي معده و روده از بيمارستان دانشگاه منچستر به لايو ساينس گفتند: «اين راهي براي اندازهگيري ميزان عصبانيت و افسردگياي است كه از راه زبان، آن را ميسنجند. نكته جالب توجه اين است كه اين روش نسبت به سؤالپيچ كردن بيماران براي كشف حالات روحي آنها نتيجهبخشتر است.»
ورول ميگويد:«رنگها معمولاً بهعنوان استعاره براي بيان حالات اشخاص به كار ميروند، اما هيچ كسي تا به حال با روشي نظاممند به ارتباطات بين رنگها و حالات اشخاص نپرداخته است.»
براي بررسي اين موضوع، وي و همكارانش هشت رنگ را انتخاب كردند (قرمز، نارنجي، سبز، بنفش، آبي، زرد، صورتي و قهوهاي) و هر كدام از آنها را به چهار سايه رنگ كاهش دادند. پس از انجام بررسيهاي لازم، محققان تصميم گرفتند رنگها را در چرخهاي به نمايش بگذارند.
سپس آنها اشخاص عاقل و كامل را براي اجراي اين آزمايش به كار گرفتند كه از ميان آنها، 105 نفر سالم، 110 نفر نگران و 108 نفر افسرده بودند. نتيجه چاپي چرخه رنگ را از طريق پست به اشخاص مورد نظر ارسال كردند. از هر نفر خواسته شد كه رنگ مورد علاقه و همچنين رنگي را كه توجه او را به خود جلب كرده است، انتخاب كند. در پايان از آنها خواستند رنگي را انتخاب كنند كه بيانگر حالات روحي در هر روز در چند ماه اخير است. گروه ديگري كه از 204 داوطلب سالم تشكيل ميشد هر رنگ را به عنوان مثبت، منفي يا خنثي دستهبندي كردند.
همه مردم خواه افسرده، خواه نگران يا سالم، آبي و زرد را دوست داشتند. رنگ آبي شماره 28 بر روي چرخه رنگها، محبوبترين رنگها در ميان اشخاص سالم شناخته شد، در حالي كه آبي شماره 27 (كه اندكي تيرهتر از شماره 28 است) نخستين جايگاه را در ميان اشخاص نگران و افسرده به خود اختصاص داد. در اين ميان، رنگ زرد با شماره 14 به عنوان رنگي كه از همه بيشتر چشمها را به خود خيره ميكرد، برگزيده شد. اما زماني كه به حالات روحي پرداخته شد، گروهها از هم فاصله گرفتند. به هر حال، تنها 39 درصد اشخاص سالم حالت روحي خود را به يك رنگ خاص نسبت دادند. از ميان آنها زرد با شماره 14 محبوب ترين انتخاب بود و 20 درصد آرا را به خود اختصاص داد. در اين اثنا، حدود 30 درصد افراد نگران، سايه رنگي از خاكستري را انتخاب كردند، در حالي كه انتخاب بيش از نيمي از داوطلبان افسرده نيز همان گزينه بود. در مقايسه، داوطلبان سالم تنها در 10 درصد مواقع حالت روحيشان را به سايه رنگ خاكستري نسبت ميدادند.
پژوهشگران همچنين به اين نكته پي بردند زماني كه يك حالت روحي را به رنگها نسبت ميدهند، اشباع رنگ مطرح ميشود و مهم جلوه ميكند.
لينک خبر: http://www.iran-newspaper.com/HTMLRe...sContent_49503
منبع خبر: ايران