كمك ،HELP ، سئوالات، FAQ ، درخواست ( پروژه هاي درسي )

وضعیت
موضوع بسته شده است.

cerulean.del

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمونه های مشابه

نمازخانه سارین در MITیک نمونه عالی از کاربرد دراماتیک نور روز است . نمازخانه که بوسیله نور روز روشن شده توجه را به محراب و زمینه مجسمه آن معطوف میدارد ، که بصورت دراماتیکی توسط نور گیر سقفی بزرگی از بالا روشن شده است . انوار مواج نور از آبنمای اطراف دیوارهای مدوربازتاب میابند. چشم از گذر ورودی محصور شده با دیوارهای نیمه شفاف خود را از محیط خارج با محیط ملایم داخل تطبیق میدهد.
در این نمازخانه فضای ورودی تطابق چشم را از محیط روشن خارج به محیط ملایم داخل فراهم میکند.

کلیسای کریستال

کلیسای کریستال شاید یکی از برجسته ترین و عجیب ترین ساختمانهای قرن میباشد . پوسته کلسیا شامل پانلهای شیشه ای 6 تا 9 میلیمتری میباشد که با نقره روکش شده است . روکش فوق انتقال نور را 82 درصد و اشعه حرارتی را 80 درصد کاهش میدهد ، ولی شفاف بوده و امکان دید واضح را به خارج و نیز ارتباط حیاتی با طبیعت فراهم میسازد . اسکلت نگهدارنده به رنگ سفید است که با دقت به شکل مشبک طراحی شده که بطور موثر نور روز را یکنواخت کرده و از درخشش آن جلوگیری میکند.
نور روز از بالای ساختمان و همچنین از قسمتهای پایین آن وارد شده از کف و سایر سطوح بازتاب میشود. این ساختمان طوری قرار گرفته که نور خورشید اکثرا" از پشت سر جمعیت نشسته وارد میشود و بنابراین خیرگی که مانع دید خوب است کاهش میدهد . خنک کردن فضا بوسیله جریان طبیعی هوا از طریق پانلهای شیشه ای و درها انجام میگیرد . بطوری که از وسایل مکانیکی خنک کننده استفاده نمیشود . در زمستان حرارت خورشیدی به سیستم گرمایش کمک کرده ولی در تابستان به حدی ملایم است که ایجاد گرمای زیاد نمیکند.

موزه هنری کیمبل

از زیباترین ساختمانها در جهان است که در زمره کلاسیکهای تمام دوران است معمار آن لوئیس کان است که به دلیل حساسیتش نسبت به نور در طراحی به شاعر نورپرداز معروف شده است. این موزه چکیده تمام طراحیهای خوب نور پردازی میباشد.
از قدیم نور پردازی موزه های هنری با شک و تردید همراه بوده است زیرا اشعه ماورائ بنفش موجود در نور خورشید تاثیر مخرب بر عناصر موجود در آن بخصوص در نقاشیها دارد ، کان برای این کار ملایمترین نور را انتخاب کرد که اولا" تاثیر مخرب نداشته باشد و دوما" در صورت وجود به کمترین مقدار باشد.
این موزه از یک سری طافهای مدور بتونی متصل به یکدیگر تشکیل شده است که یک نور گیر سقفی شفاف در امتداد برامدگی هر طاق قرار دارد. نور از طریق اتصالات نور طبیعی معلق که زیر نورگیر سقفی است بازگرداننده و تسویه میشود . اتصالات شامل قابی است که صفحه ای فلزی به آن متصل شده و دارای سوراخهای ریز است که اجازه نفوذ مقداری نور را داده تا هر گونه کنتراست شدید ممکن بین قسمتهای تحتانی اتصالات و اطراف آن را تعديل کند .

فضای ورودی موزه کیمبل که در آن نحوه هرس درختان طوریست که برای انتقال دید از محیط بسیار روشن خارج به محیط داخل به صورت چتر هرس شده اند.

مدرسه ولکام تگزاس

نورگیریهای سقفی وقتی روشنایی الکتریکی هماهنگی خواهند داشت که از آنها به طیق غیر مستقیم همراه با روشنایی الکتریکی استفاده شود نمونهای از ان را می توان در این مدرسه پیدا کرد.

ساختمان تحصیلات نیوگلند

درختان ، بوته ها و پیچکها برای تصفیه کردن روشنایی طبیعی نور استفاده میشود که در این میان درختان کاشته شده در محیط خارج روبروی پنجره ها وسیله موثری جهت پیشگیری درخشش بیش از حد نوراند.

نورگیرهای سقفی

نورگیرهای سقفی ابزار بسیار خوبی برای گردآوری و دریافت مقدار زیادی نور از دهانه کوچکی میباشند، حتی در شرایط آسمان تمام ابری میزان روشنایی آنها چند برابر مقدار روشنایی است که به سطح عمود پنجره میتابد.
نورگیرهای سقفی ابزار موثری جهت رساندن روشنایی به عمق فضاهای داخلی میباشند حتی میتوان برای استفاده از نور روز در طبقات پایین ساختمانهای چندین طبقه از طریق کاربرد چاههای مرتفع و ابزارهای منعکس کننده استفاده کرد.

مدرسه مونت رز

شرایطی که این مدرسه در آن قرار گرفته است طوری است که در تمام ساعات روز آفتاب میدرخشد و چون پوشش گیاهی در این منطقه کم است درخشندگی بیش از حد هم وجود دارد.
نور از طریق نورگیریهای سقفی گنبدی شکل پلاستیکی و پنجره با سایه بان خارجی با قابلیت انتقال 20درصد وارد کلاس میشود.خیرگی حاصل از پنجره به وسیله حفاظ چوبی و کف پوش ضد بازتاب کنترل میشود.

نورگیر کلرستوری

نحوه اسقرار عمودی است و نسبت به نورگیرهای سقفی که بصورت افقی هستند نور کمتری را دریافت میکنند که با تعیین موقعیت آنها و یا به وسیله احداث سایه بان در آن میتوان از تابش مستقیم آفتاب به داخل جلوگیری کرد.

مدرسه طراحی هاروارد

ساختمان بحث برانگیزی است که طرح فضای داخلی آن دارای موافقین و مخالفینی است.
مهمترین فضا استودیوعظیمی است که دانشجویان طراحی از طلوع تا غروب خورشید دارند کار میکنند.
فضای استودیو شامل پنج سطح پلکانی است که نیمه نیمه روی هم قرار دارند که سراسر آن به وسيله کلرستوریها و سطوح سقف پوشش داده میشوند که جهت آنها رو به شرق میباشند در حالی که کنترل نور خورشید در برخی از فسمتها در ساعاتی عملا" ممکن نیست اما روشنایی فضای داخلی بصورت شگفت انگیز مطلوب است. نور از طریق کلرستوری به داخل رسیده و در عین حال سطوح سقف مانع دید به روشنایی آسمان میشود.
در معماري آغاز مسيحيت و نيز در معماري بيزانس همواره تلاش مي شده است هر چه بيشتر به فضاي داخلي جنبه روحاني داده شود و فضايي رؤيايي بيافرينند و روشن است كه نورپردازي در اين راه نقش عمده داشته است . براي نمونه به بررسي كليساي ايا صوفيه در استانبول مي پردازيم . بخش پائين گنبد اصلي – كه در واقع سقف اصلي كليسا است و قطري بيش از 30 متر دارد- به تمامي از پنجره هاي نزديك به هم تشكيل شده است و به بيننده اين احساس را مي دهد كه گنبد با تمام عظمتش در هوا به صورت معلق ايستاده است . نوري كه از اين پنجره ها و نيز از پنجره ها ي بخش بالاي ساختمان به داخل مي تابد به فضاي داخل حال و هوائي كاملاً بيگانه با دنياي مادي مي دهد .
ايده اصلي سبك گوتيك كه «ساختن بخشي از آسمان در روي زمين» بود فضائي غير مادي طلب مي كرد. دو عامل مي توانستند در حل اين مشكل كمك كنند . عامل اول انتقال باربر ساختمان به بيرون بود. و نور پردازي مناسب را مي توان عامل دوم دانست . ابعاد عناصر سازه اي در درون را تا حد امكان كم كردند و به اين ترتيب توانستند كه در سطوح آزاد شده پنجره هاي بسيار بزرگ بكار گيرند. نوري كه از بخش بالاي ديوارهاي ناومياني به داخل مي تابد چنان شديد است كه در اين بخش هيچ قسمت تاريكي باقي نمي ماند . بيننده واقعاً خيال مي كند كه سقف مياني بالاي سر او معلق است. به عكس بخش پائين ناومياني نيمه تاريك است . دو ناوكناري با داشتن ابعاد لازم براي عناصر سازه اي در قسمت پائين ديوارهايشان امكان چنين نورپردازي اي را نمي دهد . انسان در اين قسمت خيال مي كند كه در فضاي نيمه تاريك زميني ايستاده است و وقتي به بالا نگاه مي كند «آسمان » روشني را كه جايگاه هر آنچه كه خدائي است مي بيند . سقف كليسا مي بايستي«سقف بلند و معلق» آسمان را القا كند و در همين راستا است كه در سقف تيره رنگ كليساي سن شاپل Sainte-Chapelle در پاريس نيز ستاره هاي طلائي رنگ نقاشي شده است.
 

cerulean.del

عضو جدید
کاربر ممتاز
نور پردازي در كليساي گوتيك بر طرح كلي خدايي تأكيد مي كند.

در كليساهاي ساختة پالاديو نيز نورپردازي يكي از عوامل اصلي در شكل پردازي فضاي داخلي است . پنجره ها به گونه اي در نظر گرفته شده اند كه درجمع نوري كه از پنجره ها به داخل مي تابد بر روي سطوح وسيع و سفيد رنگ ديوارها منعكس شده و فضاي داخل را با نوري تأثير گذار و شخصيتي ويژه ، روشن مي سازد . درست در تضاد با كليساهاي اواخر دوران گوتيك كه حال و هوائي كاملاً سختگيرانه دارند كليساهاي پالاديو در انسان ايجاد راحتي مي كنند و گرما مي بخشند. پالاديو از نور تنها براي ايجاد حال و هواي خاص استفاده نكرده است بلكه نورپردازي را وسيله اي براي تأكيد بر طرح كلي فضائي آن قرار داده است .
فضا در سبك باروك پر از تضاد است و بايستي حواس را بفريبد. در انجا نيز نورپردازي بسيار مهم است ، ترتيب دادن متناوب بخش روشن بخش هائي كه در سايه هستند باعث مي شود كه تصور عمق تقويت گردد. بيننده خيال مي كند كه فضا تا بي نهايت ادامه دارد . سازه ساختمان با نورپردازي مناسب به صورتي «غير خوانا» در مي آيد و تمامي ساختمان حالتي خيال برانگيز به خود مي گيرد . در اين دوره بخصوص در بناهاي آخر دوران باروك استفاده از نور مستقيم نيز رايج بود . اغلب در اين ساختمانها بيننده تقريباً نمي توانست پنجره ها را ببيند و روشنائي فضاي داخلي از انعكاس نور روي ديوارها تأمين مي شد.
استفاده از ترفندهاي گوناگون نوري براي تقويت قدرت خيالپردازي از دوران باروك تا امروز معمول بوده است . در معماري مذهبي با استفاده از فرم هاي خاص و نور پردازي متناسب با آن پديده هايي بينايي به وجود مي آيد كه از نظر ادراكي دقيقاً قابل تعريف نيستند و جاي تعبير و تفسير دارند و گذشته از آن حال و هوائي عرفاني به انسان مي دهند.
روزنه هاي عمودي – درها و پنجره ها – مي توانند علاوه بر عملكرد به عنوان منبع نور ، وسيله اي ارتباطي نيز بين داخل و خارج باشند اما پنجره هاي سقفي بيشتر جنبه نوري دارند و كمتر وسيله ارتباطي با بيرون هستند . درست به همين علت است كه نورپردازي از طريق پنجره سقفي داراي اثري ويژه است . تمامي توجه به چيزي جلب مي شود كه در اين نور قرار گرفته است و از طريق اين نور نوعي مركزيت پيدا كرده است . اين يكي ازدلايل استفاده از نور سقف در كليساها و موزه ها است . يعني درست مكانهائي كه در آنها نه تنها نيازي به ارتباط بينايي بين داخل و خارج نيست كه اغلب اين ارتباط نامطلوب نيز مي باشد.
نورپردازي طبيعي از بالا ، كنزو تانگه ،جام تعميد در كليساي جامع توكيو ، 1964 ، ژاپن ،تابش نور به درون و نگاه به بيرون به دلايل مختلف امروزه نيز ممكن است اين تمايل وجود داشته باشد كه روزنه ها به گونه اي طراحي شوند كه نور از آنها وارد شود اما امكان ديد به ما از بيرون وجود نداشته باشد . در ساختماني كه گوردن بونشافت Bunshaft Gordon براي مركز نگه داري كتب و دست نوشته هاي ارزشمند وابسته به كتابخانه دانشگاه ييل ساخته است ، ديوارهاي خارجي از صفحات بزرگ و بسيار نازك مرمر سفيد پوشيده شده اند و درست به مقداري نور از آنها مي گذرد كه داخل سالن روشن باشد اما نور به شدتي كه بتواند باعث خسارت به اين گونه كتابها بشود ، نباشد
معمار انقلابي فرانسه اتين لوئي بوله يكي از استادان مسلم نورپردازي در معماري به حساب مي آيد . او در پروژه اش براي ياد بود نيوتن كه با تركيبي از فرم هاي اوليه طراحي شده ، به وسيله نور حال و هوائي مذهبي به وجود آورده است (1784). در بخش بالاي كره سوراخها به ترتيبي در نظر گرفته شده اند كه تمامي نوري كه از سوراخها به داخل مي تابدبه وسط كره ) يعني جائي كه مي بايستي مجسمه يا لوحه يادبود نيوتن قرار گيرد)بتابد . به اين ترتيب نيوتن در قسمت روشن وسط قرار دارد و گرداگرد آن تاريكي به عنوان نمادي از مجهولات و بر بالاي سر او كهكشان كه به وسيله سقف كروي و سوراخهاي روشن به جاي ستارگان نشان داده شده است .
نمونه ديگر استفاده از آب و آئينه ، كليسائي است كه ريچارد نويترا در گاردن گروو Garden Grove در كاليفرنيا ساخته است. يك ديوار طولي بنا از شيشه است و ديوار ديگر از آئينه در كنار ديوار شيشه اي يك آبنما ساخته شده است بطوري كه نور بر روي سطح اين آب منعكس شده وارد بنا مي شود و سپس در آئينه منعكس شده و باز مي گردد.
در ساختمان جديد «بانك هنگ كنگ و شانگهاي » در هنگ كنك كه نورمن فاستر آن را ساخته است سعي شده تا با استفاده از يك آئينه مقعر غول آسا سالن ورودي را كه در داخل ساختمان قرار دارد و بيش از سي متر ارتفاع دارد روشن كنند. با استفاده از يك آئينه كه در بيرون ساختمان است ابتدا نور به داخل ساختمان منعكس مي شود و سپس با استفاده از آئينه دوم نور 90 درجه تغيير جهت پيدا كرده و از بالا به داخل سالن ورودي تابانده مي شود.
اين نوع نور پردازي بخصوص در ساختمان موزه ها هر روزه مورد استفاده بيشتري قرار مي گيرند و اين به دو دليل است : يكم اينكه امروزه همه خواستار نور طبيعي هستند به اين دليل كه اين نور براي شناسائي رنگها به مراتب بهتر از نور ساختگي است . دوم اينكه نور بايد درست در جهتي تابانده شود تا نور نتواند چشم بيننده را آزار دهد .

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

این مسجد از شاهکارهای دوره صفوی است . در این مسجد ورود نور از راه روزنه های است کوچک، بر فراز گنبد خانه که حالتهای گوناگونی را در طول روز ایجاد میکند از آنجا که به علت گردش نور خورشید تابش نور در طول روز فقط در تعدادی از این روزنه ها میتابد فضای داخلی مسجد در هر ساعت روز حال و هوای متفاوت و مخصوص به خود دارد . این مسجد به علت ورودی خاص آن که از طریق عبور از فضاها و راهروهای نیمه تاریک به فضای اصلی صورت میگیرد نور فضای داخلی مسجد حالتی استثنائی به آن میدهد.

نتيجه گيري:

هرفضا با نور دو چهره مي يابد ، روز و شب كه با تغيير مقدار نور، ايندو با هم پيوند مي يابند.
نور موضوعي است كه در هر دوره زماني، احساس و مفهومي خاص به معماري و زندگي داده است.مي توانيم بگوييم ،آن زمان كه آتش در آتشكده ها در عهد زرتشت مقدس بوده بخاطر نور و گرماي آن بوده است، بدين ترتيب نور نيز مورد ستايش قرار مي گرفته است . حتي در دوره هاي بعد، كه اعتقاد به خورشيد و پرستش آن وجود داشته است، نور بخاطر روشن نمودن عالم ،كه مسير حركت زندگي را نشان مي داده است، مورد توجه بوده است، و يك حس خدايي بودن را القاء مي كرده است.
نور مي تواند به عناوين مختلفي براي القاء مفهوم و هدفي مورد استفاده قرار گيرد، به عنوان مثال با ايجاد يك روزن و هدايت نور به موضوعي باعث تاكيد در آن موضوع شويم، و يا با استفاده از حركت هاي ملايم و نرم نور يك حس روحاني را به فضا بدهيم كه در هنگام ورود به چنين فضاهايي يك احساس احترام و سرفرود آوردن به انسان دست مي دهد، و انسان خود را در مقابل عظمت بي پايان و نامحدودي مي يابد،و حقارت را در خود درميابد.از تاثير آن در كليساها و مساجد بسيار مورد استفاده قرار گرفته است.مثلا با ارتفاع دادن به بنا و نور پردازي هايي بر روي سطوح مورد نظر اين كار را انجام مي دهند،و يا با استفاده از پنجره هاي واقع در دالان ها و نور پردازي مخصوص آنها باعث حركت و يادر هشتي ها باعث مكث شده اند، كه اين مفهوم را مي توان با حركت انسان در اين دنيا و رسيدن به قيامت كه محل مكث است در ارتباط ديد.
 

cerulean.del

عضو جدید
کاربر ممتاز
نور


تنها راه مشاهده اشيا، نور است. بنابراين پرداختن به مبحث نور در معماري به معناي پرداختن به مبحث چگونه ديدن است. نور است که مفهوم روشنايي، تاريکي، رنگ و زيبايي و زشتيِ بصري را شکل داده است. نور اثري خاص و مهم را در معماري ايفا مي کند تا آنجا که تيغه بندي يک خانه بايد بر اساس نور باشد. در حالت ايده آل اين نور است که مشخص مي کند مکان هاي عمومي و خصوصي در کجاي خانه قرار گيرند.


نور نشانه ي حرکت و تلاش است چرا که خداوند متعال در قرآن کريم مي فرمايد:


«فَالِقُ الإصبَاحِ و جَعَلَ الَّيلَ سَکَنا و الشَّمسَ و القَمَرَ حُسبَانا ذَلِکَ تَقدِيرُ العَزِيزِ العَلِيمِ»4


ترجمه: او شکافنده صبح است وشب را مايه آرامش و و خورشيد و ماه را وسيله حساب قرار داده است، اين اندازه گيري خداوند تواناي دانا است.


بنابراين بايد مناطق روشن خانه اختصاص به کارهايي داشته باشد که در آن حرکت و تلاش بيشتري صورت مي گيرد نظير اتاق کار و آشپرخانه؛ طبعاً مناطق تاريک تر نيز براي مکان هايي اختصاص مي يابند که محل آرامش و سکون است نظير اتاق خواب.


اتاق مطالعه، محلي است که هم نياز به آرامش دارد و هم نور! به نظر مي رسد که در خانه، اتاق مطالعه بايد در مناطق تاريک تر قرار گيرد زيرا، نورِ مطالعه تنها براي روشن کردن محدوده کتاب کافي است که اين امر به دستِ چراغ هاي مطالعه حل مي شود. بيشترِ اماکن خصوصي محلي است که نياز به آرامش و سکون دارد و برعکس بيشتر اماکن عمومي نياز به حرکت دارد و معمولا عمومي بودن مترادف است با متحرک بودن.


رنگ، معجزه طبيعت است زيرا قادر است واقعيات را در پرده اي از خيال قرار دهد. فردي که در اتاقي کوچک و سرد قرار گرفته است واقعيت کوچک و سرد بودن را مي فهمد اما اگر از رنگي مناسب در اتاق استفاده شود، توهم بزرگ و گرم بودن اتاق به وي القا مي شود و او اتاق را بزرگ تر و گرم تر از پيش مي بيند.


اما رنگ مولود نور است. رنگ ها از تجزيه رنگ سفيد به وجود مي آيد و بدون نور نيز ديده نمي شود. اصولا بدون نور چيزي به عنوان رنگ واقعيت ندارد، پس قدرت اعجاز رنگ به ميزان و کيفيت نور وابسته است.


هر چه نور بيشتر و طبيعي تر باشد ما نياز کمتري به نورهاي مصنوعي و رنگ هاي گرم داريم.


براي استفاده از نور طبيعي، قوانين عمومي وجود دارد که با مراجعه بدان، مي توان از نور بهترين استفاده را کرد.


اتاق رو به شمال: اين اتاق، در معرض مستقيم تابش قرار ندارد و نور سرد و زيادي احساس مي شود. اين اتاق ها محل مناسبي براي مطالعه است.


اتاق رو به جنوب: در طول روز، نور گرمي به اتاق مي تابد. البته شدت آن به فصل هاي سال و زاويه تابش خورشيد وابستگي دارد. از آنجا که نور، چراغ سبزِ تحرک است بهتر است که بيشترين فعاليت هاي خانه نظير آشپزخانه در اين اتاق ها قرار گيرد.


اتاق رو به شرق: صبح ها نور زيادي دريافت مي کند اما پس از چند ساعت سايه هاي بلند و طولاني مدت حاکم خواهد شد.


اتاق رو به غرب: نور خوبي دارد، منتها اگر وسايل خانه زياد باشد، عصر، سايه هاي بلندي در اتاق ايجاد مي شود.5


پرداختن به نور طبيعي شاملِ پرداختن به چگونگي ورود آن به خانه است. پنجره، درِ نور است. قهراً پنجره اي که بزرگ است خانه را روشن تر نشان مي دهد اما اين همه ي قصه ي پنجره نيست. ابعاد پنجره بايد متناسب با مکان مورد نظر باشد. قطعاً يک مکان عمومي نياز بيشتري به پنجره بزرگ دارد تا يک مکان خصوصي.


پرده يا کـرکره اي که پـنجره را مي پـوشـاند فيـلتر نور است. به وسـيله پرده يا کرکره مي توان نور را تنظيم کرد و يا با آن به بازي پرداخت. نمي توان براي همه پنجره ها سليقه ي محض را بکار برد. به عنوان مثال، در جايي که نور کافي نيست نبايد از پرده ي ضخيم استفاده کرد. در جايي که نياز به حداکثر نور است پرده ي نازک مفيدتر است.


بايد بخاطر داشت که نور طبيعي چندان در کنترل ما نيست، نور طبيعي براي روشن و تاريک کردن حدي دارد و ما تنها قادريم از حداکثر توانايي آن استفاده کنيم نه اينکه بر توانايي او بيفزاييم. در اينجا بحث نور مصنوعي پيش مي آيد، چيزي که توانسته شب را روشن تر از روز کند.


گرچه مي توان بوسيله رنگ ها، نور طبيعي را روشن تر جلوه داد اما قطعا رنگ، يک مکمل است و در جايي که تاريکي زيادي وجود دارد، بحث رنگ بي فايده است. اما نور مصنوعي خود يک اصل است. بي نياز از نور طبيعي است و گاهي اين نور مصنوعي است که محور روشنايي قرار مي گيرد نه نور طبيعي. نور مصنوعي علي رغم صرف انرژي، تنوع مختلفي را در رنگ ها ايجاد مي کند. بگونه اي که مي توان در روز بر روي ديوار، رنگي متفاوت از شبش داشت.


نور مصنوعي علي رغم فوايدش، ضررهايي هم دارد. اگر از نورهاي نامناسب استفاده شود انسان را دچار ناراحتي هاي بدني و تأثيرات روحي از قبيل سردرد، ناراحتي چشمي، تاريکي آشپزخانه و نديدن کاري که در حال انجام آن هستيد، مي شويد6.
 

archi_atish

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه;)
بجه ها اگه كسي تحليل كاراي زاها حديد رو داره لطفا برام لينك كنه
خيلي ضروري هستش
مي30....:redface:
 

marya_com

عضو جدید
سوال ها را بعد جایی میگذارید؟
که ما که امسال آزمون نداریم هم بتونیم استفاده کنیم؟
 

massoomeh

عضو جدید
قمصر

قمصر

سلام
اگه کسی هست که نقشه تقسیمات قمصر کاشان رو داره برام بفرسته .خیلی ضروریه:w09:
 

marya_com

عضو جدید
یه ساختمون میخوام که شبیه یه چیزی از طبیعت باشه مثلا یه حیوان یا یه گل یا یک پرنده از این چیزا ولی متاسفانه نتونستم چیزی پیدا کنم که پلان هم داشته باشه plz اگه میتونین کمک کنید
:gol::gol:
فکر میکنم کانسپت اپرای سیدنی لوتوس(گل نیلوفر آبی)
 

golii

عضو جدید
سلام
ممنون از این برنامتون
کی شروع میشه؟تا کی وقت ثبت نام هستش؟
 

golii

عضو جدید
با سلام به تمام دوستان عزیزم .
طبق قولی که برا راه اندازی تاپیک ویژه داوطلبان کارشناسی ارشد امسال دادم این تاپیک به صورت موقتی ایجاد میشه تا یکسری از کارهای مقدماتی رو برای شروع کار در این تاپیک داشته باشیم .
این تاپیک تا پایان آزمون اسکیس یعنی تیرماه 88 مخصوص دوستان داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد 88 هست.
اهداف این تاپیک به این شرح اعلام میشه :
0- برگزاری آزمونهای آنلاین , و اعلام نتایج به صورت خصوصی
1- معرفی منابع درجه بندی شده برای آزمون ارشد سراسری - آزاد
2- اطلاعیه های مربوط به آزمون امسال
3- رفع اشکال در دروس آزمونی
4- تجزیه و تحلیل آزمونهای سالهای قبل
5- بررسی روند آمادگی آزمون اسکیس
6- تمرینات تخصصی مربوط به اسکیس
7- جمع آوری شیت های اسکیس همزمان در این تاپیک و آموزش مقدماتی اسکیس

دوستانی که بری آزمون امسال آماده می شن ، لطفا برای ثبت نام این اطلاعات رو به پیغام شخصی من بفرستن تا من اونها رو در آزمون آنلاین هم ثبت نام کنم . :
نام - نام خانوادگی ، نام پدر - شماره شناسنامه ، محل تولد ، محل اقامت فعلی - دانشگاه فارغ التحصیلی - سال فارغ التحصیلی- تعداد دفعات شرکت در آزمون ارشد تابه حال - رتبه احتمالی و ارسال کارنامه در صورت شرکت در هر کدام از آزمونهای سال قبل -

موفق باشید


میشه نحوه ثبت نام رو بگین من زیاد با سایت شما اشنایی ندارم
پیام خصوصی کجا باید بزاریم؟
 

golii

عضو جدید
معماری دیجیتال

معماری دیجیتال

من مطلب در مورد معماری دیجیتال می خواستم
اگه کمک کنین ممنون میشم
لطفا برام mail کنین با تشکر
arch_6500@yahoo.com
 

negar777

عضو جدید
روستای شهرستانک

روستای شهرستانک

کسی پروژه روستا..روستای شهرستانک نزدیک کرج رو کار نکرده؟
 

mokhtarinejad

عضو جدید
قرار واسه نشون دادن 4فصل به طور جدا گونه توی 4 شیت( 24.24) با استفاده از رنگ وخط یا اشکال هندسی نشون بدیم برداشتمون از 4 فصل چی بوده من نمیدونم چی کار کنم لطفا کمکم کنید:w28:
 

آگرین

عضو جدید
معماری زیست محیطی
گروه معماری سایت( (SITE
SITE Partnership
نیکولاس گریمشا و شرکا
موزه آب تنسی - چاتانوگا ، تنسی
موزه آب تنسی بر بالای تپه کیرکمن در مجاورت آکواریوم آب شیرین تنسی و اسکله راس قرار دارد و شرکت SITE در سال 1992 آن را ساخته است . این مرکز به تاریخچه ، دانش ، فرهنگ و حفاظت آب اختصاص دارد و به منظور درک و شناخت عمیق رابطه انسان با گرانبهاترین منبع کره زمین تأسیس شده است . این مجتمع با توجه به شکل دایره ای محدودة پروژه آرایش یافته و قصد آن بوده است که در هماهنگی کامل با چشم انداز اطراف ساخته شود .


نقشه دایراه ای شکل ، اشاره ای هم به نخستین ریشه های کیهان شناسی دارد . به زمانی که خانه ها و یادمانهای آیینی همانند بازتابی از دین انسانها به خورشید ، ماه و زمین ، به شکل دایره ساخته شده است. سا ختار مرکز از یک رشته دیوار (یا ((پاساژ)) ) اطلاعات تشکیل شده است که نمایشگاههای بیرونی را در بر می گیرند و در پوشش گیاهی و توپوگرافی تپه ادغام می شوند. این دیوار های متحرک ، موزه را به بخشهای فرهنگ ، دانش ، زیستگاه ، فناوری و کشاورزی تقسیم میکنند و به ویدئو ، واقعییت مجازی ، نمایشگر های حس پذیر ، و همچنین فواره و باغ و پدیده های طبیعی مجهز هستند که برای تشریح نیرو و موارد استفادة آب به کار می روند. افزون بر این فضاها ی روایتگر ، موزه چندین مکان بزرگ نیز برای نشستها و نمایشهای ویژه در اختیار دارد. [1]

[1]- مجله معمار شماره 26 مرداد و شهریور 1383
 
آخرین ویرایش:

behnaz_arch

عضو جدید
با استفاده از رنگ که راحت میشه فصلها رو بیان کرد اما من نمی دونم کدوم احجام رو می شه واسه فصلها به کار برد به نظر من (این نظر شخصی منه) برای فصل زمستون از خطوط منحنی و رنگهای سفید و خاکستری و آبی مایل به خاکستری می تونید استفاده کنید
برای تابستان از همه رنگهای مکمل و حجمهای متنوع می تونی استفاده کنی
برای پائیز از نارنجی و مکمل آبی اون، ولی در مورد حجمش نظری ندارم ولی مثل بهاره به نظرم
برای بهار هم سفید و قهوه ای برای حجمش هم مثلث و هرم که معنی هجوم رو برسونه مناسبترین باشه به نظرم

البته اگه اشتباه می کنم دومان جان منو هم راهنمایی کنید لطفا:eek:
 

niarash

عضو جدید
پروژه محوطه سازي و طراحي منظر

پروژه محوطه سازي و طراحي منظر

با سلام :gol:
اگه كسي پروژه اي آماده در زمينه طرحي منظر ومحوطه سازي تاسيسات آبي( تصفيه خانه آب) يا مطالبي مربوط به موضوع مربوطه داره ممنون ميشم .خيلي نياز به اين پروژه دارم . آدرس mail : toranj0001@yahoo.com
:)
 

farzane_f

عضو جدید
سلام به همه معمارای عزیز...
یه موضوع تحقیق برای هندسه کاربردی می خوام استادمون گفته که ارتباط بین هندسه و معماری رو نشون بدیم میشه کمکم کنید:cry:
 

archi_atish

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه معمارای عزیز...
یه موضوع تحقیق برای هندسه کاربردی می خوام استادمون گفته که ارتباط بین هندسه و معماری رو نشون بدیم میشه کمکم کنید:cry:
عزيزم احجام چيزيه كه ما با اون خيلي سرو كار داريم و اگه بي انصافي نكنيم بايد ريشه ي اون رو تو هندسه پيدا كنيم.در واقع ما خيلي از طرحامون بازي با احجام هستش
شايد كار و تحقيق در مورد احجام مختلف بتونه موضوع خوبي برات باشه:gol:
 

daneshamooz

عضو جدید
سلام اگه لطف کنید این تحقیق را برای من هم بفرستید .... توی مدرسه یک پرژه درباره اینکه رابطه آب و معماری بهم دادن :surprised:
 

golii

عضو جدید
من در مورد معماری دیجیتال مطلب و منبع می خواستم
لطفا کمکم کنین
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام به تمام عزیزانم که امسال قصد شرکت در آزمون ارشد رو دارن .
دفترچه ها توی باجه های پستی وجود داره .لطفا تهیه و نسبت به ثبت نام اقدام کنید .

از دوستان عزیز درخواست می کنم که پاسخ سوالاتی رو که به شکل پیام شخصی براشون ارسال شده بفرستن تا من برنامه درسی منطبق بر آزمون رو براشون بفرستم .
 

cerulean.del

عضو جدید
کاربر ممتاز
ازدید همگان نور"جزء اساسی و ضروری در ساختمان است . که کار آن روشن کردن فضا به منظور قابل رویت ساختن آن است .در هنر ساختمان سازیی یا به عبارتی معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصرو مفاهیم دیگر از قبیل ساختار" نظم فضایی "مصالح" رنگ و .... مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفاکند . ولی واقعیت این است که در بسیاری از موارد در ساختمان سازیو معماری های داخلی به نور بیشتر از یک عامل روشن کننده که باعث کاهش مصرف نور مصنوعی و در نتیجه کاهش مصرف برق !

می شود " نمی نگرند و فقط به مواردی از قبیل این که نور جنوبی و شمالی بر نور شرقی و غربی ارجحیت دارد و در مواقع ناچاری نور شرقی از نور غربی بهتر است "توجه می شود و معماران به صورت کلیشه ای و از روی عادت آن را رعایت می کنند و اگر در ساختمان سازی نیازی به نور پردازی و ایجاد مفاهیم و تاکید هایی توسط نور باشد منحصرا به استفاده از نور مصنوعی می پردازند و با انواع درجات و رنگ های نور مفهوم و طرح خود را اجا می کنند .

در صورتی که با نگاهی به تاریخ معماری گذشته ( تقریبا هر نوع معماری تاریخی ) نور به عنوان یک عنصر مجزا به کار گرفته شده و به نتایج بسیار زیباییهم رسیده اند .

یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی " توالی و دگرگونی آن در در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود . در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپر سیونیست ها دیده می شود . هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک کردند و در زیر نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند . از مشخصات این سبک توجه به رنگ و نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیای مختلف در یکدیگر و تاثیر رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خالص و ناب می باشد . قاعدتا لازم نیست که چنین تحولی در سبک معماری داخلی ما نیز به وجود آید " با توجه به اینکه ما ساختمان هایی داریم که عنصر نور را به قدری قوی و جذاب در خود به کار گرفته اند که هر بیننده ای را به خود جذب می کند . این مقاله به بررسی نقش نور در معماری و معماری داخلی به عنوان یک جزء سازنده و مفهوم بخش می پردازد و در خاتمه امید بر این دارد که در آینده در ساختمان ها همانند نیاکانمان شاهد به کارگیری نور طبیعی به صورت یک عنصر کاملا اثر بخش باشیم .



نور و طبیعت

نور طبیعی که حامل انرژی حیات بخش درونی است به عنوان یکی از منابع وجود حیات بر روی زمین محسوب می گردد. علاوه بر آن نور می تواند با رنگ ها و جلوه های متفاوت خود باعث تغییر چهره یک مکان شود زیرا نور در هر یک از فصول سال " در آب و هواهای متفاوت و یا در هر زمانی از طول روز دارای چهره ای مخصوص به خود می باشد .

ضمنا هر مکانی دارای نور خاصی است که تنها به آنجا تعلق دارد برای مثال در صحرای یک منطقه استوایی تابش به قدری شدید و سایه ها آنقدر کوتاه است که اشیا به چشم بیننده مرتعش و در حال ذوب شدن به نظر می آیند .

به همین ترتیب نور موجود در مناطق کوهستانی " جنگلی و یا سواحلی نیز دارای ویژگی های مکانی مخصوص به خود و متمایز از سایر مناطق است . زمانی که نور را به داخل فضای ساخته شده هدایت می کنیم در اصل نوعی ارتباط بین ساختمان و محیط خارج از آن ایجاد کرده ایم . بدین وسیله می توان جلوه های متفاوتی از فضای داخلی را که هر یک دارای ماهیت خاص خود از لحاظ ادراک فضایی می باشند " ایجاد کرد .

نور و بشر

از دوران ما قبل تاریخ همواره اجسام نورانی که تجسمی از یک شی ء زنده را در ذهن بیدار می کردند توسط بشر مورد ستایش و احترام قرار گرفته و مشتاقانه برایشان جشن می گرفتند " آنها را عبادت کرده و می پرستیدند.

این توجه بیش از اندازه به عنصر نور در اغلب فرهنگ های اولیه بشری و در جوامعی با آداب و رسوم و عقاید مذهبی متفاوت همچنان در طول زمان مشاهده می شود . برخی از جوامع نور خورشید را در تشریفات مذهبی شان به کار می برند و برخی دیگر درخشش اجسام نورانی را به عنوان عامل ایجاد فعل و انفعالاتی رمز آلود جهت دست یابی به حیطه هایی ماورای دنیای زمینی تلقی می کردند.

حتی امروزه در بسیاری از مدارس شرقی که به تدریس یوگا اشتغال دارند برای ایجاد تمرکز ذهنی از اجسام نورانی مانند لامپ " خورشید "ماه " بلور و نور آتش استفاده می کنند .

در اغلب ادیان " نور نماد عقل الهی و منشا تمامی پاکی ها و نیکی هاست و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد . در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی " یعنی جایگاه نفس آدمی است که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل " در معماری اغلب بناهای مذهبی " نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است . فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجد اسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند . انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از اشیا و احجام " در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به نوعی خلسه فرو می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در درونش بیدار می شود .

 

cerulean.del

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در جلسه پيش اشاره كرديم كه زيبايي يك اثر هنري در نتيجه تركيب عناصر مختلف شكل گرفته است . به گونه اي كه جدا نمودن هر يك از آنها موجب تخريب اثر مي شود . در اين جلسه راجع به نور صحبت خواهيم كرد . نور چيست ؟ شناخت و آگاهي انسان از طبيعت مديون شناخت وجود نور است . نور عاملي است كه باعث شناخت و رويت اجسام در طبيعت مي گردد . بدون نور زندگي وجود نخواهد داشت. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]نور تأثير بسزايي در سلامتي و رشد و نمو انسان دارد . امروزه در علوم پزشكي براي بيماران از نور و تشعشعات نوري استفاده مي كنند .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]بعد و زيبايي :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]هرچه ابعاد يك شكل بزرگتر باشد فرم آن نيز زيباتر خواهد بود . جابجايي اشياء از زواياي مختلف باعث ايجاد بعد در اشياء شده و باعث مي شود اشياء دو بعدي يا سه بعدي به نظر برسند . البته زماني يك شيء دو بعدي يا سه بعدي به نظر برسند . البته زماني يك شيء سه بعدي ديده مي شود كه رأس آن كاملاً مقابل بيننده باشد و زواياي آن به موازات چشم بيننده نباشد . به طوريكه زوايا از چشم بيننده فرار كنند و به عمق بروند به وسيله نور مي توان سه بعدي بودن اشياء را تقويت يا تضعيف نمود . [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فوتون :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در نور يك ذراتي به نام فوتون وجود دارد كه وقتي از راه چشم به مغز مي رسند باعث رويت نور مي شوند . به عبارت ديگر لايه هاي امواج نور كه داراي حركت هستند روي مغز تأثير گذاشته و نور را براي انسان قابل رويت مي كنند . در قسمت پايين مغز رشته هاي عصبي قرار گرفته اند كه نسبت به طول موج شيء آن را تشخيص مي دهند . يعني وقتي نور به اشياء مي تابد ، اشياء‌ نسبت طول موجشان تشخيص داده مي شوند .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]رشته هاي عصبي با توجه به طول موج نورهاي رسيده مي تواند بافت ، شكل ، اندازه ، رنگ ، سردي و گرمي شيء مورد مشاهده را تشخيص دهد . تشخيص حركت ، موقعيت ، رنگ ، شكل و بافت نشأت گرفته است .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تأثيرات نور :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]نور يكي از مهمترين عناصر بصري است . بسياري از طراحان و معماران در طرحهاي خود سعي در استفاده بهينه از منابع نور و نحوه تابش آن دارند .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]حتي در خريد و فروش منازل مسكوني نيز جهت تابش نور يك عامل بسيار مهم در قيمت خانه محسوب مي شود . زيرا روشن بودن اتاق ، شادي و نشاط آورده و كم بودن نور حالت غم و در خود فرو رفتن و افسردگي مي آورد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در بررسي آثار هنري نيز به خوبي مشهود است كه نور بيشترين حس را در آثار هنري ايجاد مي كند . اوج احساسات عاطفي هنرمندان به وسيله نور به تصوير كشيده شده است . مثلاً آنها براي نشان دادن حالتهاي غم يا شادي در عضلات صورت انسان از جمله تابش نور بهره مي گيرند . همچنين هنرمندان براي اينكه حجم اشياء را نشان دهند و از حالت يك بعدي اشياء به طبيعت اصلي آنها كه داراي بعد و فرم است بروند، از وجود جنبه هاي مختلف نور بهره مي برند . به عنوان مثال وقتي نور به صورت سطح به احجام كروي تابانده شود مسطح به نظر مي رسند .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]با كمي دقت در اطراف مي توانيد احجام و فرمهاي بسيار زيادي را بيابيد كه به علت نور پردازي غلط و يا قرار گرفتن در جاي نا مناسب زيبايي آنها به چشم نمي آيد . زيرا نور پردازي نا مناسب ، زيبايي . از بين برده و بافت ها را مسطح نشان مي دهد . در حاليكه نور پردازي مناسب باعث مي شود احجام سه بعدي به نظر برسند و نيز سه رنگ مختلف در اين ابعاد به وجود آيد و بافت ها نيز زيباتر به نظر مي آيد حتي وقتي حجم مورد نظر يك رنگ واحد يا يك بافت واحد داشته باشد . يكي از پايه گذاران سبك كلاسيك رامبراند بوده است كه روي مبحث نور و تأثيرات آن بر سوژه تحقيقات زيادي انجام داده است .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]منابع روشنايي [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]خورشيد منبع روشنايي است . در خانه بوسيله پنجره از اين منابع نوري بهره مند يم شويم . دومين منبع نور پس از خورشيد آتش مي باشد از انواع وسايل قديمي مي توان از پيه سوز ، شمعدان ، چلچراغ اشاره كرد . پس از كشف نيروي برق توسط اديسون روشنايي برق جايگزين وسايل قديمي شد . امروزه انواع وسايل روشنايي ، مانند لوسترهاي متنوع سقفي و ديواري لامپ هاي شمعي چراغ هاي ثابت سقفي و ديواري كه نور را بصورت مخفي پخش مي كنند استفاده مي شود . [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]منابع نور مصنوعي :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]از انواع ديگر لامپها مي توان به مهتابي يا فلورسنت اشاره كرد كه به صورت خطي يا دايره اي در اندازه هاي مختلف توليد مي شود . مي توان اشاره كرد كه منابع مختلف بسيار زيادي نور مصنوعي را بوسيله قاب هاي مختلف بوجود بياوريم . لازم بذكر است كه لامپهاي مهتابي بسيار كم مصرف بوده و استفاده ازآنها مقرون به صرفه مي باشد . لامپ هاي هالوژن را براي زيبايي قاب هايي كه تنوع شكلي و رنگي دارند عرضه مي كنند كه نور آنها بسيار زيبا مي باشد . لامپ هاي هالوژن در دو نوع با ترانس و بدون ترانس در بازار عرضه مي شوند . از معايب لامپ هاي هالوژن بدون ترانس اين است كه مصرف زيادي دارند و زودتر مي سوزند . امابدليل نداشتن ترانسكاربرد آنها بيشتر و مقرون به صرفه تر مي باشد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]لامپ هاي كم مصرف : [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] امروزه به منظور رعايت مسائل بهداشتي اقتصادي و جلوگيري از مصرف فوق العلاده انرژي ،استعمال بسيار توصيه مي شود .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]از خصوصيات لامپ هاي كم مصرف ، نور زياد ، مصرف كم و عمر طولاني آنها مي باشد . اما اين نوع لامپها از انواع ديگر لامپها گرانتر هستند .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]پروژكتور:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] پرژوكتور نوعي لامپ پر مصرف است كه عليرغم مصرف زياد انرژي و توليد حرارت زياد داراي نور زياد و زيبا مي باشد ، لذا مقرون به صرفه و اقتصادي نيست . [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]بعضي از اشياء مانند شيشه ، آينه ، انواعي از پلاستيك و پارچه بدون صرف انرژي به درخشش بيشتر نور لامپ كمك مي كنند . لذا از اين وسايل به مقدار زياد در مصرف انرژي صرفه جويي مي كند . نهايتاً اين لامپ ها با ايجاد سايه و روشن در محيط علاوه بر اينكه روشني بخش خانه هستند از وسايل تزييني خانه نيز به شمار مي روند .[/FONT]
http://www.memarblog.com/?p=626


 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
@r@h plz help meeee سوالات و درخواست های معماری 2

Similar threads

بالا