امپدانس درصد ترانسفورمر

rashidishahram

مشاور صنعت برق
انتخاب دقیق امپدانس درصد ترانس به چه چیز بستگی دارد؟ دوستان نظرات خودشون رو اعلام کنند.
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
...
سوال را واضح تر بفرمائید .
قبل از ساخت ترانسفورماتور می با یست امپدانس درصد را به صورت دقیق لحاظ کنیم ( به عبارتی قصد داریم ترانسفورماتوری با امپدانس درصد X طراحی کنیم ) و یا نه ترانسفورماتور را داریم و حالا می خواهیم امپدانس درصد آن را محاسبه کنیم .
با تشکر
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
منظور در حین طراحی بصورت دقیق امپدانس درصد را چقدر در نظر باید گرفت و سفارش ساخت داد؟ با توجه به این که امپدانس درصد را می توان در یک بازه مثلا از 5 تا 7 در نظر گرفت چرا مثلا 5 یا 6 یا 6.25 و... در نظر گرفته می شود
 

Amirabadi

عضو جدید
انتخاب دقیق امپدانس درصد ترانس به چه چیز بستگی دارد؟ دوستان نظرات خودشون رو اعلام کنند.

اگر امپدانس درصد ترانسفورماتور کاهش یابد، مقدار جریان اتصال کوتاه در ثانویه ترانس افزایش می یابد و از سوی دیگر افت ولتاژ در بار نامی بهبود می یابد و شرایط راه اندازی موتورها نیز بهبود می یابد.
اگر امپدانس درصد ترانسفورماتور افزایش یابد، مقدار جریان اتصال کوتاه در ثانویه ترانس کاهش می یابد و از سوی دیگر افت ولتاژ در بار نامی بیشتر می گردد و شرایط راه اندازی موتورها نیز به دلیل افت ولتاژ شدید در ترمینال موتور های بزرگ سخت تر می گردد.
بنابراین برای تعیین امپدانس درصد ترانسفورماتور ابتدا باید محدوده های قابل قبول ولتاژ برای بارهای متصل به ثانویه ترانسفورماتور معلوم گردد. مثلاً افت ولتاژ در ترمینال موتور ها در حالت کار عادی %5 و در زمان راه اندازی %15 می تواند باشد. سپس مقدار سطح اتصال کوتاه در ثانویه ترانسفورماتور را (که معمولاً یک تابلوی توزیع یا MCC می باشد) با افزایش امپدانس درصد ترانسفورماتور تا حد ممکن کاهش می دهیم.
به عنوان مثال با یک حساب سرانگشتی و با صرف نظر از اثر جریانی بارهای دوار و فرض باس بی نهایت در اولیه یک ترانسفورماتور 1600KVA, 20/0.4KV مقدار اتصال کوتاه سه فاز متقارن با امپدانس ولتاژ %6 عدد 38.5KA و با امپدانس ولتاژ %8 عدد 28.9KA خواهد شد.
در حالت اول تابلوی LV و کلیدها باید دارای ظرفیت اتصال کوتاه حداقل 40KA باشند ، در حالیکه در حالت دوم این مقدار می تواند حداقل 31.5KA در نظر گرفته شود.
 
آخرین ویرایش:

rashidishahram

مشاور صنعت برق
ممنون از جواب آقای امیرآبادی به خاطر توضیحشون. جواب درسته. البته باید اضافه کنم که مقدار اتصال کوتاه و افت ولتاژ را باید در بدترین حالتها در نظر گرفته و مقدار اپتیمم امپدانس درصد را انتخاب کرد.
 

parshassas

عضو جدید
امپدانس درصد ترانسفورماتور

امپدانس درصد ترانسفورماتور

یکی از پارامترهای ترانسفورماتور امپدانس درصد می باشد و به مستقیم به قدرت ترانسفورماتور و منس هسته و شینه های به کار رفته در آن می باشدو توسط آزمایش اتصال کوتاه قابل محاسبه می باشد.
 
بالا