نوک تیز :• خطهای نازک • آکسانهای تند ( طراحی کارکتر،  طراحی بک گراند ، نماهای کلی و ...) • هاشور ( سایه پردازی به طراحی کارکتر  و طراحی بک گراند و استوری بورد ) • خط ضخیم و نازک ( حس 
دادن به کاربه  خصوص در مورد تائید به اعضای حرکتی کاراکترها ) نوک گرد :• خطهای معمولی•  سایه های کلی نوک کند :• خطهای نرم • سایه های ملایم • شفاف کاری نوک دراز :  • خطهای بلند • 
شفاف کاری• خط ضخیم و نازک • مغزی به حالت تخت یا افقی  خطوط مدادی: این خطوط هم برای گرم کردن دست تا قبل از طراحی و هم جهت ساخت  انواع هاشور و سایه روشنها به کار می رود .
	
	
	
		
		
		
		
	
	
گام سایه ها: سطوح تیره و روشن روی طرح را می توان با  روی هم قرار دادن خطوط هاشوری و استفاده از نرمی و سفتی مدادهای مختلف  بوجود آورد . 
	
	
	
		
		
		
		
	
	
در اینجا 5 شماره سایه ازگام 9 شماره ای سایه ها نشان  داده شده است .این 5 نوع سایه آنهایی هستند که شما و حتی افراد پیشرفته  بدانها نیاز دارید . این 5 نوع سایه را همانند موسیقیدانها که نتها
 را  تمرین می کنند بارها تمرین کنید . پس از اینکه در گام خاکستریها مهارت پیدا  کردید ، دارای آن قدرتی خواهید شد که طراحی معمولی را به طراحی با ارزش و  عمیق تبدیل کنید .برای تمرین این سایه 
ها می توان از انواع شکلها و اجسام  حتی به صورت ذهنی استفاده کرد با این تفاوت که در طراحی انیمیشن این نکته  همیشه باید مد نظر باشد که 1- اجسام یا کاراکترها ساخته شده از اجسام 
هندسی  هستند که با تناسباتی به هم مرتبط هستند . پس وقتی از یکه مکعب یا بیضی  طراحی می کنید ، با این دید از آن طراحی کنیدکه آن مکعب سر یک آدم آهنی یا  آن بیضی ، دماغ یک کاراکتر 
است . پس سعی کنید از جهات مختلف یک حجم طراحی  کرده و به دفعات نور پردازی آن را تغییر دهید .2- از جهات مختلف یک حجم  طراحی کنید به طوریکه بعداً بتوانید بدون دیدن مستقیم آن حجم ، 
جهات دیگرش  را تصویر کنید .3- اجسام را زنده ببینند آنها را زنده طراحی کنید .