سلام اگه ممکنه راجع به کنتراست و انواعش با عکس توضيح بدين.خيلی مرسی
[FONT='Arial','sans-serif']کنتراست:[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif'] وقتي از کتنراست رنگ صحبت ميشود منظور وجود روابط و تاثيراتي است که هم تمايز ميان رنگها و هم تاثيرات متقابل ميان انها را از نظر بصري مورد بررسي و مقايسه قرار ميدهد. به اين ترتيب وجود [/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif'] وجود کنتراست ميان رنگها صرفا به معناي وجود تضاد ميان انها نيست بلکه بررسي روابط و مقايسه ميان انهاست.به عنوان مثال وقتي از سياه و سفيد به عنوان نهايت کنتراست روشني- تيرگي نام برده ميشود[/FONT][FONT='Arial','sans-serif'],[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif'] مقايسه ايي بر اساس مفهوم تيرگي و روشني ميان انها صورت گرفته است.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif'] مشهورترين نظريه در خصوص کنتراست رنگ مربوط به وجودهفت کنتراست رنگ است که به شرح زير است: [/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']1.[/FONT][FONT='Arial','sans-serif']کنتراست ته رنگ:[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']اين کنتراست از ساده ترين کنتراست هاي هفت گانه رنگ است.براي رسيدن به اين کنتراست کافيست از رنگهاي خالص استفاده کنيم.وقتي گفته ميشود رنگهاي خالص منظور سه رنگ اصلي نيست بلکه همه رنگهاي چرخه رنگ تا زماني که با سياه سفيد خاکستري يا رنگ مکملشان ترکيب نکرديم.شديد ترين کنتراست ته رنگ نيز ميان سه رنگ اصلي :قرمز ابي زرد که هيچ وجه مشترکي از لحاظ رنگين بودن با هم ندارند به وجود مي ايد.در اثار نقاشان مدرن به ويژه نقاشان انتزاع گرا(آبستره) اين کنتراست مورد توجه قرار گرفته.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']2.[/FONT][FONT='Arial','sans-serif']کنتراست تيرگي-روشني رنگ[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']چنانچه تصور شود که رنگها ميان دو قطب تيره و روشن قرار گرفته اند و هر رنگي از تيرگي مخصوص بر خوردار است.به عنوان مثال در چرخه 12 رنگي ايتن روشنترين رنگ زرد و تيره ترين ان بنفش است.به طور کلي رنگها را ميتوان با سياه تيره تر و با سفيد روشن تر کرد. به هر ميزان که رنگها را با سفيد يا سياه مخلوط کنيم در مقاب درجات مختلفي از ارزش رنگي يا درجات تيرگي-روشني يک رنگ ايجاد ميشود که به راحتي قابل مقايسه با رنگ مايه هاي (تناليته هاي) مختلف خاکستري خواهد بود. درجات مختلف خاکستري هاي رنگي مي توانند در کنار يکديگر کنتراست تيرگي-روشني رنگ را به وجود بياورند. "اميل نولده" دراثر "پيامبر" از کنتراست شديد تيرگي -روشني استفاده کرده براي نمايش رنج و دردي که در چهره ديده ميشود.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']3.[/FONT][FONT='Arial','sans-serif']کنتراست رنگ هاي سرد وگرم[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']کنتراست سرد وگرم بر پايه احساس دروني از ديدن رنگها به وجود ميايد.در اثار نقاشان امپرسيونيست به کار ميرفته.که عموما رنگ ها را به صورت لکه هاي نسبتا درشتي به روي بوم ميگذاشتند.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']4.[/FONT][FONT='Arial','sans-serif']کنتراست رنگ هاي مکمل[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']وقتي دو رنگ مکمل در کنار هم قرار ميگيرند تاثير گذاري انها به روي هم طوري است که يکديگر را از نظر درخشش و قدرت فام به شديد ترين مرتبه ارتقا ميدهند.دو رنگ اصلي وقتي با هم ترکيب ميشوند درخشش رنگين يکديگر را خنثي ميکنند.در کارهاي "ون گوگ" "گوگن" "سزان" استفاده از اين کنتراست را ميتوان مشاهده کرد.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']5.[/FONT][FONT='Arial','sans-serif']کنتراست همزمان[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']اين کنتراست ناشي از تاثير عمومي رنگها به روي احساس بينايي است و با رابطه ميان رنگ هاي مکمل ايجاد ميشود.وقتي ما يک رنگ را ميبينيم به طور همزمان و در همان لحظه رنگ مکمل انرا از نظر بصري طلب ميکنيم و چنانچه ان رنگ وجود نداشته باشد چشم و ذهن ما به طور همزمان ان را به وجود مياورد.وقتي ما رنگ قرمزي را ميبينم چشم به طور همزمان رنگ مکمل ان يعني سبز(مخلوط زرد و ابي) را ميسازد البته به صورت ذهني به وجود مي اورد و ملموس نيست بلکه فقط احساس ميشود.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']6. [/FONT][FONT='Arial','sans-serif']کنتراست کيفيت[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']منظور از کيفيت حالت خلوص و اشباع رنگ است.وقتي که يک رنگ خالص در کنار رنگهاي نا خالص که با سياه و سفيد و يا مکمل خود مخلوط شده اند قرار ميگيرد کنتراست کيفيت رنگ ايجاد ميشود.به عبارت ديگر به محض اينکه يک رنگ با سياه تيره و با سفيد روشن شود و يا با خاکستري و يا رنگ مکمل خود مخلوط شود از حالت خلوص خارج ميشود و درخشش رنگين خود را از دست ميدهد. در هنرهاي بصري با بهره گرفتن از کنتراست کيفيت اوج درخشش رنگ ها به نمايش گذاشته ميشود.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']7.[/FONT][FONT='Arial','sans-serif'] کنتراست کميت (وسعت سطح)[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']اين کنتراست مربوط به رابطه متقابل دو يا چند سطح رنگين از نظر وسعت است.در اين کنتراست رابطه بزرگي و کوچکي سطوح رنگين نقش اصلي را بازي ميکند.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']در کنتراست کميت دو عامل مهم است:[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']1.ميزان درخشش و خلوص رنگ[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']2.ميزان بزرگي سطح يا لکه رنگي[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']"گوته" براي ميزان روشني رنگها اعدادي را پيشنهاد کرده است:[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']زرد 9[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']نارنجي 8[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']قرمز 6 [/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']سبز 6[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']ابي 4[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']بنفش 3[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']بنابراين وسعت سطح متناسب دو رنگ زرد و بنفش برابر 1 به 3 است.يعني وسعت سطح رنگ بنفش بايستي 3 برابر وسعت سطح رنگ زرد باشد.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']و به همين صورت رنگهاي ديگر...[/FONT]