یه سوال

somi91

عضو جدید
سلام خدمت همه ی دوستان
یه سوال داشتم ... اگه کسی جوابمو می دونه ممنون میشم راهنمایی کنه...
سوالم اینه که اصلا چرا خدا انسان رو آفرید ؟ آفرینش انسان فقط برای این بود که بیاد رو زمین و خدا رو عبادت کنه و اگه بنده ی خوبی بود بره بهشت و اگه نبود بره جهنم ؟همین؟؟؟؟ آخرش که چی؟
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
اول باید بدونیم که دیدگاه منه مخلوق با خالق فرق میکنه،همینطور که از سوال شما معلومه....
و البته این اقتضای انسان بودنه....
انسان اگه کاری میکنه حتما" باید هدفی داشته باشه وگرنه اون کار براش بیهوده س....
چون دنبال منفعت هست...
اما در منظر خالق اینجور نیست....
چرا؟چون اون بی نیاز هست...نیازی نداره کاری بکنه که حتما" هدفی به دنبال داشته باشه که درقبال اون هدفی که دنبال میکنه منفعت بهش برسه....
پس بعضی از امور از سر فیض و کرم هست...از جمله آفرینش انسان و کلا" جهان هستی....
اما هدف غایی و نهایی از این آفرینش چیه؟فقط به تکامل رسیدن انسان
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نا نی به کف آری و به غفلت نخوری
خدا همه ی جهان هستی رو در اختیار انسان قرار داده تا انسان که اشرف مخلوقاتش هست به تکامل برسه....
هرچند خداوند وسایل تکامل هر موجودی رو در اختیارش میذاره....
موجود بی جان به صورت طبیعی و جبری به سمت کمال حرکت میکنه و انسان از طریق اختیار و آزادی به تکامل میرسه....
و این مختار بودنه انسان هست که تمییز میده بهشتیا رو از جهنمی ها....
اما در مورد بحث عبادت،در قرآن اومده ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای عبادت...
قطعا" خدا به عبادت منه مخلوق احتیاجی نداره.... بر عکس من بهش احتیاج دارم....
من احتیاج دارم که معبودم رو ستایش کنم....
و همین قرب اللهی انسان رو به تکامل میرسونه....
در کل انسان در هر بعدی میتونه به تکامل برسه...
به این نکته هم توجه داشته باشیم که این دنیا فانی هست و دنیای باقی،دنیای دیگریست...
و این نیست که همه چیز تموم بشه....
 
آخرین ویرایش:

pakzad_saeed

عضو جدید
با احترام کامل به نظر دوستان گرامی اگه هدف نهایی و برترین سعادت و رسالت انسان بهشت برین هستش که رویای عرب در بیابان(بهترین جایی که یک فرد در بیابان می تونه داشته باشه یعنی کسی که جایی مثل بهشت شاید یک محیط دیگه رو دوست داشته باشه)
آیا جاودانه شدن در بهشت برین معنا پذیر؟ واقعا ؟ تا بینهایت بیکار بی هدف آیا این واسه ذهن انسان قابل هضمه؟تا ابد لذت؟
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
با احترام کامل به نظر دوستان گرامی اگه هدف نهایی و برترین سعادت و رسالت انسان بهشت برین هستش که رویای عرب در بیابان(بهترین جایی که یک فرد در بیابان می تونه داشته باشه یعنی کسی که جایی مثل بهشت شاید یک محیط دیگه رو دوست داشته باشه)
آیا جاودانه شدن در بهشت برین معنا پذیر؟ واقعا ؟ تا بینهایت بیکار بی هدف آیا این واسه ذهن انسان قابل هضمه؟تا ابد لذت؟
سلام دوست عزیز...
سوالتون جامع هست و از کل تعمیم به جزء دادین که قیاس درستی صورت نگرفته.....
و بخاطر همین گنگ شده....
شما ابتدای صحبتتون اشاره به هدف نهایی و برترین سعادت و رسالت انسان کردین که این موضوع مربوط میشه به کل جامعه ی بشری...
اما در ادامه ،صحبتتون رو تعمیم دادین فقط به یک جامعه و اعراب زمان جاهلیت...
که اینطور بحثا قاعدتا" نتیجه ی درستی ازش برداشت نمیشه....
موضوع بحثتون رو مشخص کنید بهتره و نتیجه ی بهتری میشه گرفت....
موضوع بحثتون کدوم یکی هست:
هدف نهایی از آفرینش انسان؟
یا نگرش و باور عرب زمان جاهلیت به جهان باقی؟
 

علّامه

عضو جدید
اول باید بدونیم که دیدگاه منه مخلوق با خالق فرق میکنه،همینطور که از سوال شما معلومه....
و البته این اقتضای انسان بودنه....
انسان اگه کاری میکنه حتما" باید هدفی داشته باشه وگرنه اون کار براش بیهوده س....
چون دنبال منفعت هست...
اما در منظر خالق اینجور نیست....

چرا؟چون اون بی نیاز هست...نیازی نداره کاری بکنه که حتما" هدفی به دنبال داشته باشه که درقبال اون هدفی که دنبال میکنه منفعت بهش برسه....
پس بعضی از امور از سر فیض و کرم هست...از جمله آفرینش انسان و کلا" جهان هستی....
اما هدف غایی و نهایی از این آفرینش چیه؟فقط به تکامل رسیدن انسان
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نا نی به کف آری و به غفلت نخوری
خدا همه ی جهان هستی رو در اختیار انسان قرار داده تا انسان که اشرف مخلوقاتش هست به تکامل برسه....
هرچند خداوند وسایل تکامل هر موجودی رو در اختیارش میذاره....
موجود بی جان به صورت طبیعی و جبری به سمت کمال حرکت میکنه و انسان از طریق اختیار و آزادی به تکامل میرسه....
و این مختار بودنه انسان هست که تمییز میده بهشتیا رو از جهنمی ها....
اما در مورد بحث عبادت،در قرآن اومده ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای عبادت...
قطعا" خدا به عبادت منه مخلوق احتیاجی نداره.... بر عکس من بهش احتیاج دارم....
من احتیاج دارم که معبودم رو ستایش کنم....
و همین قرب اللهی انسان رو به تکامل میرسونه....
در کل انسان در هر بعدی میتونه به تکامل برسه...
به این نکته هم توجه داشته باشیم که این دنیا فانی هست و دنیای باقی،دنیای دیگریست...
و این نیست که همه چیز تموم بشه....
سلام به دوستان
دوست عزیز راستش این قسمتی از فرمایشتون رو که رنگی کردم رو متوجه نشدم یعنی ما که نیازمندیم کارمون هدف داره و خدا که بی نیازه هدف نداره؟
راستش من ملازمه بین این حرفتون رو نگرفتم که چطور نیازمندی با هدف داشتن تلازم داره که بعد نتیجه گرفتین که خدا که بی نیازه ...
از این هم که بگذریم فکر کنم هنوز جواب سوال داده نشد چون خب چرا ما اصولا باید به کمال برسیم؟ چه نیازی هست؟
اگه در مورد بند اول توضیح بدین بعد به سراغ سوالات بعدی هم میرم
یا علی
 

pakzad_saeed

عضو جدید
درود برشما من منظورم از اعراب جاهلیت و تصویر سازی بهشت برای اونا اینه که برای مثال اگر پیامبر در اروپا برای مردم فرستاده می شد وعده بهشت چه بود چه تصوری از بهشت به اونا داده میشد آیا زنان زیبا و نهرهای روان و درختان سرسبز و شراب بود چون همه اونارو داشتند آیا بهشت اونا باز یک همچین زندگی تکرار می شد پس این برای اعراب لذت بخش بود
موضوع دوم آیا وقعا آرامش ابدی دراینه که ما تا بینهایت لذت ببریم آیا خسته نمی شیم گیرم هم خسته نشیم آیا رسالت و سعادت انسان در اینه که تا بی نهایت شاد باشه و لذت ببره
درکنار این مساله بیشتر به نظر میاد تمام شدن و به پایان رسیدن آرامش ابدی باشه شاید
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
سلام به دوستان
دوست عزیز راستش این قسمتی از فرمایشتون رو که رنگی کردم رو متوجه نشدم یعنی ما که نیازمندیم کارمون هدف داره و خدا که بی نیازه هدف نداره؟
راستش من ملازمه بین این حرفتون رو نگرفتم که چطور نیازمندی با هدف داشتن تلازم داره که بعد نتیجه گرفتین که خدا که بی نیازه ...
از این هم که بگذریم فکر کنم هنوز جواب سوال داده نشد چون خب چرا ما اصولا باید به کمال برسیم؟ چه نیازی هست؟
اگه در مورد بند اول توضیح بدین بعد به سراغ سوالات بعدی هم میرم
یا علی
سلام دوست عزیز...
بله شاید من نتونستم منظور رو خوب برسونم....
ببینین قطعا" خداوند برای هر اموری هدفی داره،اما معنای هدف برای خالق و مخلوق متفاوته....
ما قبول داریم که خداوند بی نیاز هست و محتاج هیچ چیز نیست و انسان موجودی نیازمند و محتاج....
درسته؟
قطعا" انسان هرکاری که انجام میده بهش نیازمنده....
آب میخوره چون نیاز داره عطشش رو برطرف کنه...
غذا میخوره چون نیاز داره گرسنگیش رو برطرف کنه...
می خوابه چون نیاز داره خستگیش رو برطرف کنه....
و سایر امور...
اینا امور مادی بود....توی امور معنوی هم همینطوره....
مثلا" به مسجد یا حسینیه ای کمک میکنه،به فقیری کمک میکنه،دست نوازش سر یتیمی میکشه...یا عبادت میکنه....
برای چی؟
برای اینکه نیاز معنوی روح خودش رو برطرف کنه یا پاسخی به باورهای اعتقادی مذهبی خودش بده...
وقتی کار معنوی میکنه احساس رضایت و آرامش داره....روحش جلا پیدا میکنه....
چرا؟
چون به نیاز معنوی روحش پاسخ داده....
پس انسان برای هرکاری چه مادی چه معنوی،هدفی داره که این هدف در جهت منفعت هست...کسی کاری نمیکنه که به ضررش باشه....
پس هدف در انسان بخاطر رفع نیاز هست اما این تعریف درمورد خداوند کاملا" متفاوته...
چون خداوند نیازمند و محتاج نیست که دنبال کسب منفعت باشه....
پس هرچند خداوند هم در امورش هدف داره اما بالفعل این تعریف برای خالق و مخلوق متفاوته....
چون خداوند در جهت کسب منفعت نیست،بلکه در جهت رسوندن منفعت هست....
در کل خداوند نیازی نداره که برای رفع نیاز خودش این جهان و انسان رو آفریده باشه....
بلکه انسان رو آفرید تا اون رو بالاترین درجات کمال برسونه و موجودی پست و ناچیز(نطفه) در مسیر کمال خود به جایی برسه که بااین کمالات محدود،مظهری از کمالات نامحدود خداوندی باشه....

بزرگوار سوال در مورد هدف از آفرینش انسان بود نه اینکه چرا باید به کمال برسیم....
و گمان میکنم پاسخ چرایی هدف از آفرینش انسان کامل بیان شد....

اما اگه موضوع صحبت حضرتعالی اینه که چرا باید به کمال برسیم،این مربوط میشه به فطرت انسانی....
انسان فطرتا" کمال طلب هست و خواستار رسیدن به تکامل....
اینو توی زندگی اجتماعی هم مشاهده میکنیم....
وقتی میگیم کمال و سیر تکاملی فقط حرکت معنوی نیست....
اینو توی همه ی ابعاد میشه دید....
مثلا" شما دوست دارین سطح علمیتون بیشتر باشه،ثروتتون بیشتر باشه،املاکتون بیشتر باشه...
خب اینا همش به کمال رسیدن هست اما در بعد مادی.....کلا" انسان موجودیه که از ناقص بودن بیزاره...اگه بدونه میتونه به یه درجه ی بالاتری از مرتبه ی وجودی برسه تلاشش رو میکنه یا آرزوی اون رو داره....
پس میل به تکامل فطری هست که اینم لطف خداوند هست که شامل انسان شده تا با حرکت اختیاری خودش به کمال مقصود و نهایی سوق پیدا کنه....
حالا اینکه انسان مسیر کمال رو درست تشخیص بده و در راه صحیح اون قرار بگیره یا نه به اختیار خودش هست....
اما برای رسیدن به سر منزل مقصود باید این سیر تکاملی طی شود....

خوشحال میشم شما هم در بحث شرکت کنین و نظرتون رو در مورد هدف از آفرینش انسان و همینطور اینکه چرا باید به کمال برسیم رو بیان کنین.....
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
درود برشما من منظورم از اعراب جاهلیت و تصویر سازی بهشت برای اونا اینه که برای مثال اگر پیامبر در اروپا برای مردم فرستاده می شد وعده بهشت چه بود چه تصوری از بهشت به اونا داده میشد آیا زنان زیبا و نهرهای روان و درختان سرسبز و شراب بود چون همه اونارو داشتند آیا بهشت اونا باز یک همچین زندگی تکرار می شد پس این برای اعراب لذت بخش بود
موضوع دوم آیا وقعا آرامش ابدی دراینه که ما تا بینهایت لذت ببریم آیا خسته نمی شیم گیرم هم خسته نشیم آیا رسالت و سعادت انسان در اینه که تا بی نهایت شاد باشه و لذت ببره
درکنار این مساله بیشتر به نظر میاد تمام شدن و به پایان رسیدن آرامش ابدی باشه شاید
سلام بزرگوار....
من نظر شخصی خودم رو میگم و خوشحال میشم دوستان دیگه هم توی بحث شرکت کنن و از نظراتشون استفاده ببریم....

ببینین اسلام دین همگانی هست و قرآن کتابی برای همه ی عصرها...
این نیست که تاریخ انقضایی داشته و وعده ها مخصوص زمان خاصی باشن....
اگر اینجور بود اینهمه آمار جهانی که داره نشون میده دارن به دین اسلام رو میارن واسه چیه؟
اونم در قرن 21،قرن تکنولوژی....
پس قطعا" اسلام پیامی فراتر از اینها داره....
باید اون پیام رو دریافت....
نکته ی بعد اینکه انسان بالفطره طالب و دوستدار زیبایی،خوشی و سعادت هست...
کسی نمیتونه اینو منکر بشه....
هیچکس از زشتی،درد و رنج و گرفتاری خوشش نمییاد....
پس پیام قرآن مخصوص جامعه ی خاصی نیست چون با فطرت انسانها سازگاره...
فرقی نمیکنه اروپا باشه یا آسیا....
نکته ی بعد اینکه ما هنوز بینش کامل و دقیقی از جهان باقی نداریم...
نمیتونیم با صراحت کامل قضاوت کنیم....
 

somi91

عضو جدید
ممنون از همه تون
شرمنده چند وقته پیش نیومد به تاپیک سر بزنم
 

somi91

عضو جدید
اول باید بدونیم که دیدگاه منه مخلوق با خالق فرق میکنه،همینطور که از سوال شما معلومه....
و البته این اقتضای انسان بودنه....
انسان اگه کاری میکنه حتما" باید هدفی داشته باشه وگرنه اون کار براش بیهوده س....
چون دنبال منفعت هست...
اما در منظر خالق اینجور نیست....
چرا؟چون اون بی نیاز هست...نیازی نداره کاری بکنه که حتما" هدفی به دنبال داشته باشه که درقبال اون هدفی که دنبال میکنه منفعت بهش برسه....
پس بعضی از امور از سر فیض و کرم هست...از جمله آفرینش انسان و کلا" جهان هستی....
اما هدف غایی و نهایی از این آفرینش چیه؟فقط به تکامل رسیدن انسان
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نا نی به کف آری و به غفلت نخوری
خدا همه ی جهان هستی رو در اختیار انسان قرار داده تا انسان که اشرف مخلوقاتش هست به تکامل برسه....
هرچند خداوند وسایل تکامل هر موجودی رو در اختیارش میذاره....
موجود بی جان به صورت طبیعی و جبری به سمت کمال حرکت میکنه و انسان از طریق اختیار و آزادی به تکامل میرسه....
و این مختار بودنه انسان هست که تمییز میده بهشتیا رو از جهنمی ها....
اما در مورد بحث عبادت،در قرآن اومده ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای عبادت...
قطعا" خدا به عبادت منه مخلوق احتیاجی نداره.... بر عکس من بهش احتیاج دارم....
من احتیاج دارم که معبودم رو ستایش کنم....
و همین قرب اللهی انسان رو به تکامل میرسونه....
در کل انسان در هر بعدی میتونه به تکامل برسه...
به این نکته هم توجه داشته باشیم که این دنیا فانی هست و دنیای باقی،دنیای دیگریست...
و این نیست که همه چیز تموم بشه....


منظور شما اینه که خدا انسان رو برای تکامل آفریده واینکه خدا تو قرآن میگه "جن و انس رو نیافریدم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند" برای رسیدن انسان به کماله؟

ولی چه لزومی داره که انسان خلق بشه تا به کمال برسه؟ فایده ی اینکار چیه؟ خدا اینهمه انسان و موجود دیگه رو خلق کنه فقط برای اینکه انسان به کمال برسه؟

خب از همون اول انسان رو خلق نکنه که اینهمه دردسر هم نداشته باشه

ببخشید من اینقد رک حرف میزنم آخه این سوالیه که همیشه تو ذهنمه و هیچوقت نتونستم براش جوابی پیدا کنم
 

*avast*

اخراجی موقت
منظور شما اینه که خدا انسان رو برای تکامل آفریده واینکه خدا تو قرآن میگه "جن و انس رو نیافریدم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند" برای رسیدن انسان به کماله؟

ولی چه لزومی داره که انسان خلق بشه تا به کمال برسه؟ فایده ی اینکار چیه؟ خدا اینهمه انسان و موجود دیگه رو خلق کنه فقط برای اینکه انسان به کمال برسه؟

خب از همون اول انسان رو خلق نکنه که اینهمه دردسر هم نداشته باشه

ببخشید من اینقد رک حرف میزنم آخه این سوالیه که همیشه تو ذهنمه و هیچوقت نتونستم براش جوابی پیدا کنم
سوالات جالبیه:)
 

M . S . A

عضو جدید
چرا؟چون اون بی نیاز هست...نیازی نداره کاری بکنه که
حتما" هدفی به دنبال داشته باشه که درقبال اون هدفی که دنبال میکنه منفعت بهش برسه....

اشتباهه ! خداوند حکیم است یعنی تمامی کارهای او دارای هدف است و کار بیهوده در افعال او راه ندارد ! چون اگر کاری بیهوده انجام شود نشان از نقص و ناآگاهی خواهد بود که منجر به این خواهد شد که خداوند در بخشی از علم خود ناتمام و نیازمند باشد که با علت العلل بودن خداوند در تضاد است !

آیا جاودانه شدن در بهشت برین معنا پذیر؟ واقعا ؟ تا بینهایت بیکار بی هدف آیا این واسه ذهن انسان قابل هضمه؟تا ابد لذت؟آیا جاودانه شدن در بهشت برین معنا پذیر؟ واقعا ؟ تا بینهایت بیکار بی هدف آیا این واسه ذهن انسان قابل هضمه؟تا ابد لذت؟



خداوند از روح خود در انسان دمید !! روح خداوند از بین رفتنی نیست ! پس روح انسان تا ابدیت خواهد بود !!
 
آخرین ویرایش:

M . S . A

عضو جدید
ولی چه لزومی داره که انسان خلق بشه تا به کمال برسه؟ فایده ی اینکار چیه؟ خدا اینهمه انسان و موجود دیگه رو خلق کنه فقط برای اینکه انسان به کمال برسه؟

ملاصدرا اثبات می کنه که کل هستی رو به سوی کمال داره نه فقط انسان !
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
منظور شما اینه که خدا انسان رو برای تکامل آفریده واینکه خدا تو قرآن میگه "جن و انس رو نیافریدم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند" برای رسیدن انسان به کماله؟

ولی چه لزومی داره که انسان خلق بشه تا به کمال برسه؟ فایده ی اینکار چیه؟ خدا اینهمه انسان و موجود دیگه رو خلق کنه فقط برای اینکه انسان به کمال برسه؟


خب از همون اول انسان رو خلق نکنه که اینهمه دردسر هم نداشته باشه

ببخشید من اینقد رک حرف میزنم آخه این سوالیه که همیشه تو ذهنمه و هیچوقت نتونستم براش جوابی پیدا کنم
برای رسیدن موجودات به کمال هست نه فقط انسان تنها...
همینطور که توی پستهای قبلم اشاره شد موجودات بسته به اینکه فاقد جان باشن(جامدات) یا جاندار،مختار باشن یا نه سیر تکاملی رو طی میکنن...اما از بین تمام موجودات و مخلوقات خدا این انسان هست که به واسطه ی اختیار و آزادی که داره میتونه هدف رو خودش تعیین کنه...
اما اینکه انسان عبادت میکنه نفعی برای خدا نداره و فایده ی این عبادت به خالق بر نمیگرده...چرا که اون بی نیاز مطلقه...اینهمه مخلوقات خداوند در آسمانها و زمین و ... تسبیح خداوند میگن و این عبادت و تسبیح انسان در برابر اینا هیچه....

پس نفع عبادت به مخلوق برمیگرده،عبادت باعث شکوفایی استعدادهای انسانی،آرامش روحی و روانی و حرکت در راستای هدف خلقت و تکامل انسانی و قرب الهی میشه...

نه فقط انسان تنها...!!
ببینید خداوند جهان و انسان رو آفرید تا همه بسوی کمال رهسپار بشن و سیر تکامل رو طی کنن و قابلیتهای نهفته ی خودشون رو به کمال و فعلیت برسونن...
از یک طرف هم جهان رو مسخر انسان کرد،یعنی در اختیار انسان گذاشت...
در قرآن هم آفرینش زمین برای انسان دونسته شده،چراکه انسان اشرف مخلوقات و گل سرسبد خداوند هست...و آفرینش جهان،مقدمه ی آفرینش آدمی هست...
پس مقام آدمی اینقد بالا هست که این جهان و زینتهای اون برای رفاه و آسایشش آفریده شده...

و باید توجه داشته باشیم اینهمه آفرینش و آسایش برای انسان،قطعا دارای هدف هست و اون رسیدن به کمال مطلق و سیر تکامل هست...
اصولا اصل آفرینش یک گام تکاملی عظیمه...یعنی چیزی رو از عدم به وجود آوردن و از نیست هست کردن...


اقتضای خالق بودن خلق کردنه...همینطور که اقتضای خورشید روشنایی و اقتضای آتش گرم کردنه....
خالق بدون خلق و آفرینش رو نمیشه آفریدگار خوند....

قبلانم توی تاپیکهای دیگه گفتم،موجودات بسته به محدودیتی که دارن جلوه ای از صفات و اسماء خداوندی رو ظهور میدن...
و هر موجود بنابه گنجایش و محدودیتش اوصاف و اسماء خداوندی هم درش فرق میکنه....
حالا لطفی شامل انسان شده،انسانی که اشرف مخلوقات خونده شده(به این عبارت واقعا دقیق فکر کنین) و برخی از اوصاف خداوندی منجر به خلقت انسان شده...
انسانی که صاحب اختیار هست برای انتخاب و رسیدن به هدف غایی...


 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
اشتباهه ! خداوند حکیم است یعنی تمامی کارهای او دارای هدف است و کار بیهوده در افعال او راه ندارد ! چون اگر کاری بیهوده انجام شود نشان از نقص و ناآگاهی خواهد بود که منجر به این خواهد شد که خداوند در بخشی از علم خود ناتمام و نیازمند باشد که با علت العلل بودن خداوند در تضاد است !
پست بعدی بنده رو که دوستان از همون پست نقل قول گرفته بودن رو ملاحظه بفرمایید،موضوع رو بازتر کردم...
ضمن اینکه بنده هم همین نظر رو دارم....
 

نیچه

عضو جدید
نه فقط انسان تنها...!!
ببینید خداوند جهان و انسان رو آفرید تا همه بسوی کمال رهسپار بشن و سیر تکامل رو طی کنن و قابلیتهای نهفته ی خودشون رو به کمال و فعلیت برسونن...
از یک طرف هم جهان رو مسخر انسان کرد،یعنی در اختیار انسان گذاشت...
در قرآن هم آفرینش زمین برای انسان دونسته شده،چراکه انسان اشرف مخلوقات و گل سرسبد خداوند هست...و آفرینش جهان،مقدمه ی آفرینش آدمی هست...
پس مقام آدمی اینقد بالا هست که این جهان و زینتهای اون برای رفاه و آسایشش آفریده شده...

و باید توجه داشته باشیم اینهمه آفرینش و آسایش برای انسان،قطعا دارای هدف هست و اون رسیدن به کمال مطلق و سیر تکامل هست...
اصولا اصل آفرینش یک گام تکاملی عظیمه...یعنی چیزی رو از عدم به وجود آوردن و از نیست هست کردن...

شما فرض کنین در جهان با این همه عظمت، هیچ انسانی زندگی نمیکرد.
این همه سیاره و ستاره و. و تنها ساکنان زمین دایناسورها هستند.

هدف خلقت این مجموعه چیه؟

به کمال رسیدن دایناسور؟
آماده شدن بستر برای حضور انسان؟
اگر انسانی در کار نباشد، چه کسی مفهوم خدا را به وحود می آورد؟ تیرانازاروس هم تسبیح خدا میگفت؟

از طرفی شما فرمودین سایر حیوانات هم تسبیح خدارو میگن، این برگرفته از اعتقادات دینی شماست؟
چون توی هزاران مستند در مورد حیوانات تا حالا کوچکترین اشاره ای به عبادت حیوانات به درگاه پدیده ای به نام خدا نشده.
 

M . S . A

عضو جدید
شما فرض کنین در جهان با این همه عظمت، هیچ انسانی زندگی نمیکرد.
این همه سیاره و ستاره و. و تنها ساکنان زمین دایناسورها هستند.

هدف خلقت این مجموعه چیه؟

به کمال رسیدن دایناسور؟
آماده شدن بستر برای حضور انسان؟
اگر انسانی در کار نباشد، چه کسی مفهوم خدا را به وحود می آورد؟ تیرانازاروس هم تسبیح خدا میگفت؟

از طرفی شما فرمودین سایر حیوانات هم تسبیح خدارو میگن، این برگرفته از اعتقادات دینی شماست؟
چون توی هزاران مستند در مورد حیوانات تا حالا کوچکترین اشاره ای به عبادت حیوانات به درگاه پدیده ای به نام خدا نشده.

الان اهمیت و سختی کار سقراط و افلاطون برام مشخص شد !!

آیا خدا یک مفهومه ؟ آیا چیزی که هست برای وجودش باید دلیل بیاره ؟ آیا شما می تونید اثبات کنید که وجود دارید و فقط تخیلات ذهن منی نیستید که روی تخت تیمارستان بستری شدم و همه ی اینها فقط خیالات منه ؟
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
شما فرض کنین در جهان با این همه عظمت، هیچ انسانی زندگی نمیکرد.
این همه سیاره و ستاره و. و تنها ساکنان زمین دایناسورها هستند.

هدف خلقت این مجموعه چیه؟

به کمال رسیدن دایناسور؟
آماده شدن بستر برای حضور انسان؟
اگر انسانی در کار نباشد، چه کسی مفهوم خدا را به وحود می آورد؟ تیرانازاروس هم تسبیح خدا میگفت؟

از طرفی شما فرمودین سایر حیوانات هم تسبیح خدارو میگن، این برگرفته از اعتقادات دینی شماست؟
چون توی هزاران مستند در مورد حیوانات تا حالا کوچکترین اشاره ای به عبادت حیوانات به درگاه پدیده ای به نام خدا نشده.
تمام سوالاتی که پرسیدین قابل بحث و بررسیه...
حتی براتون اثبات میکنم که تیرانازاروس هم تسبیح خدا میگفت...
اما اول یه سوال شما اصلا خدا و وجود خدا رو قبول دارید؟!!
 

M . S . A

عضو جدید
اما اول یه سوال شما اصلا خدا و وجود خدا رو قبول دارید؟!!​




آیا مهمه ایشون به خداوند اعتقاد دارن ؟ آیا تفکرات ایشون می تونه باعث وجود یا عدم وجود خداوند بشه ؟ آیا اصلا خدایی که وجودش گیر اعتقاد ایشون باشه قابل پرستشه ؟؟
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
آیا مهمه ایشون به خداوند اعتقاد دارن ؟ آیا تفکرات ایشون می تونه باعث وجود یا عدم وجود خداوند بشه ؟ آیا اصلا خدایی که وجودش گیر اعتقاد ایشون باشه قابل پرستشه ؟؟
قطعا اگه مهم نبود نمی پرسیدم...
به هرحال در مورد موضوعی میخوایم صحبت کنیم که اعتقادات نقش اصلی دارن...اعتقاد به وجود یا عدم وجود خدا...
شاید نیاز باشه ریشه ای تر صحبت کنیم...
من منتظر پاسخ خودشون هستم...
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

نیچه

عضو جدید
تمام سوالاتی که پرسیدین قابل بحث و بررسیه...
حتی براتون اثبات میکنم که تیرانازاروس هم تسبیح خدا میگفت...
اما اول یه سوال شما اصلا خدا و وجود خدا رو قبول دارید؟!!

خدا منظورتون خالقی برای جهان آفرینش هست، با اونیکه ادیان ابراهیمی معرفی کردن؟
اگر ادیان رو میگین، به نظرم کار خود آدماس.
اما اگه آفریدگار منظورتونه، نمیشه نظری قطعی داد.
چون نمیشه دانشی برای این موضوع یافت، همش حاصله ساده سازی ها و استنباط های ناقص ذهن ماست.

اینجا یعنی نمیتونیم بحث کنیم؟
 

نیچه

عضو جدید
آیا مهمه ایشون به خداوند اعتقاد دارن ؟ آیا تفکرات ایشون می تونه باعث وجود یا عدم وجود خداوند بشه ؟ آیا اصلا خدایی که وجودش گیر اعتقاد ایشون باشه قابل پرستشه ؟؟

آیا مهم هست شما از خدایی دفاع کنی؟
آیا مهم هست که خدایی در کتابش قران بگه اگر الله را یاری کنید، یاریتان میکند.


آیا اگر آدم ها در جهان آفرینش نبودن، الله نیازی به یاری داشت؟


سوره محمد آیه 7 :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ


اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اگر الله را يارى كنيد ياريتان مى‏كند و گامهايتان را استوار مى‏دارد (
 

M . S . A

عضو جدید
خدا منظورتون خالقی برای جهان آفرینش هست، با اونیکه ادیان ابراهیمی معرفی کردن؟
اگر ادیان رو میگین، به نظرم کار خود آدماس.
اما اگه آفریدگار منظورتونه، نمیشه نظری قطعی داد.
چون نمیشه دانشی برای این موضوع یافت، همش حاصله ساده سازی ها و استنباط های ناقص ذهن ماست.

اینجا یعنی نمیتونیم بحث کنیم؟

خدایی که ادیان ابراهیمی معرفی می کنند ، همون خالقه آفرینشه و گرنه در مساله صفات خداوند به مشکل برخواهید خورد
 

M . S . A

عضو جدید
آیا مهم هست شما از خدایی دفاع کنی؟
آیا مهم هست که خدایی در کتابش قران بگه اگر الله را یاری کنید، یاریتان میکند.


آیا اگر آدم ها در جهان آفرینش نبودن، الله نیازی به یاری داشت؟



سوره محمد آیه 7 :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ


اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اگر الله را يارى كنيد ياريتان مى‏كند و گامهايتان را استوار مى‏دارد (

مهم اینه که فهمیدید تفکر من و شما نمی تونه حقیقتو عوض کنه !

يا ايها الذين امنوا ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبت اقدامكم
اين آيه مؤ منين را تحريك مى كند به جهاد، و وعده نصرتشان مى دهد، در صورتى كه خدا را نـصـرت دهـنـد. و مـنـظـور از (نصرت دادن به خدا) جهاد در راه خدا و تنها به منظور تـاءيـيد دين او و اعلاى كلمه حق است ، نه اينكه جهاد كنند تا در زمين سرورى نمايند، و يا غنيمت به چنگ آرند، و يا شجاعت و هنر خود را نشان دهند.
و مـراد از ايـنـكـه فـرمـود: (خـدا هم شما را يارى مى كند) اين است كه اسباب غلبه بر دشـمـن را بـرايـتـان فـراهـم مـى سـازد، مـثـلا تـرسـى از شـمـا در دل كـفار مى اندازد، و امور را عليه كفار و به نفع شما جارى مى كند و دلهاى شما را محكم و شـجاع مى سازد. بنابراين ، عطف (يثبت اقدامكم ) بر نصرت ، عطف خاص بر عام مى شـود. و اگـر تـثـبـيت را اختصاص به (اقدام ) داد و در بين انواع نصرت ، فقط ثبات قـدم را كه كنايه اى است از تشجيع و تقويت دلها ذكر كرد براى اين است كه تقويت دلها روشن ترين مصاديق نصرت است .
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
خدا منظورتون خالقی برای جهان آفرینش هست، با اونیکه ادیان ابراهیمی معرفی کردن؟
اگر ادیان رو میگین، به نظرم کار خود آدماس.
اما اگه آفریدگار منظورتونه، نمیشه نظری قطعی داد.
چون نمیشه دانشی برای این موضوع یافت، همش حاصله ساده سازی ها و استنباط های ناقص ذهن ماست.

اینجا یعنی نمیتونیم بحث کنیم؟
حرفاتون هم تناقض داره هم ابهام....!
شما طبق نظر خودتون تعریفی از خدا میخواید بکنید و از دو منظر بررسی میکنید و از هر دو بعد هم به بی خدایی میرسید...یعنی از تعریف خدا به بی خدایی میرسید...
و این تناقض هست....

ادیان ابراهیمی خدایی غیر از خالق جهان آفرینش معرفی نکردن...
تعریفتون از آفریدگار چیه؟
منشاء این آفریدگار ذهن بشر هست؟


نه کی همچین حرفی زده؟
داریم بحث میکنیم که...
 

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز
خدا چرا انسان رو آفرید؟
اصلا خدا چرا حیوانات رو آفرید؟
اصلا خدا چرا جهان رو آفرید؟
آخرش که چی؟یکی میکشه،یکی رو میکشن،آخرش هم میریم بهشت یا جهنم.خب که چی بشه؟
همه این سوالات از سردرگمی مغز نشات میگیره.مثل اینه که بگیم ما چرا درس میخونیم،آخرش که میمیریم خب درس و علم رو کجای دلم بذارم؟کسی که این سوالات رو میپرسه هدف نهایی رو نمیدونه چیه؟نمیدونه اصلا واسه چی داره زندگی میکنه؟اگر کسی جواب اینها رو دانست میشه همون:سال ها فکر من این است همه شب سخنم،به کجا میروم آخر غافل از احوال خویشتنم...
در اینصورت کارها همه به قصد رضای خدا انجام میشه و میشه قربة الی الله.این قربة الی الله کلید امیدواری در تمام کارهاست
 

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز
حرفاتون هم تناقض داره هم ابهام....!
شما طبق نظر خودتون تعریفی از خدا میخواید بکنید و از دو منظر بررسی میکنید و از هر دو بعد هم به بی خدایی میرسید...یعنی از تعریف خدا به بی خدایی میرسید...
و این تناقض هست....

ادیان ابراهیمی خدایی غیر از خالق جهان آفرینش معرفی نکردن...
تعریفتون از آفریدگار چیه؟
منشاء این آفریدگار ذهن بشر هست؟


نه کی همچین حرفی زده؟
داریم بحث میکنیم که...
خدا چرا انسان رو آفرید؟
اصلا خدا چرا حیوانات رو آفرید؟
اصلا خدا چرا جهان رو آفرید؟
آخرش که چی؟یکی میکشه،یکی رو میکشن،آخرش هم میریم بهشت یا جهنم.خب که چی بشه؟
همه این سوالات از سردرگمی مغز نشات میگیره.مثل اینه که بگیم ما چرا درس میخونیم،آخرش که میمیریم خب درس و علم رو کجای دلم بذارم؟کسی که این سوالات رو میپرسه هدف نهایی رو نمیدونه چیه؟نمیدونه اصلا واسه چی داره زندگی میکنه؟اگر کسی جواب اینها رو دانست میشه همون:سال ها فکر من این است همه شب سخنم،به کجا میروم آخر غافل از احوال خویشتنم...
در اینصورت کارها همه به قصد رضای خدا انجام میشه و میشه قربة الی الله.این قربة الی الله کلید امیدواری در تمام کارهاست
 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
خدا چرا انسان رو آفرید؟
اصلا خدا چرا حیوانات رو آفرید؟
اصلا خدا چرا جهان رو آفرید؟
آخرش که چی؟یکی میکشه،یکی رو میکشن،آخرش هم میریم بهشت یا جهنم.خب که چی بشه؟
همه این سوالات از سردرگمی مغز نشات میگیره.مثل اینه که بگیم ما چرا درس میخونیم،آخرش که میمیریم خب درس و علم رو کجای دلم بذارم؟کسی که این سوالات رو میپرسه هدف نهایی رو نمیدونه چیه؟نمیدونه اصلا واسه چی داره زندگی میکنه؟اگر کسی جواب اینها رو دانست میشه همون:سال ها فکر من این است همه شب سخنم،به کجا میروم آخر غافل از احوال خویشتنم...
در اینصورت کارها همه به قصد رضای خدا انجام میشه و میشه قربة الی الله.این قربة الی الله کلید امیدواری در تمام کارهاست

مخاطب پست شما منم؟!!

اگر آره؛این صجبت شما با بحثی که من با اون دوستمون داشتم چه ارتباطی داره؟!
 
بالا