cloud computing

SN20

عضو جدید
سلام.:gol:
چند مدته که مطالبی رو در مورد کلود تو جاهای زیادی میبینم و خیلی منو مشتاق کرده که بیشتر در این مورد بدونم.به همین دلیل هم به خاطر اینکه به جواب سوالهام برسم وهمه با هم یه چیزی یاد گرفته باشیم اینجا یه پست زدم.با یه سوال کلی شروع میکنم.
اگه بخوایم یه تعریف کامل واسه کلود بگیم اون تعریف چی هست؟
منتظر جوابتون هستم.:smile:
 

SN20

عضو جدید
یکی از تعاریف کلود

یکی از تعاریف کلود

سلام.:gol:
چند مدته که مطالبی رو در مورد کلود تو جاهای زیادی میبینم و خیلی منو مشتاق کرده که بیشتر در این مورد بدونم.به همین دلیل هم به خاطر اینکه به جواب سوالهام برسم وهمه با هم یه چیزی یاد گرفته باشیم اینجا یه پست زدم.با یه سوال کلی شروع میکنم.
اگه بخوایم یه تعریف کامل واسه کلود بگیم اون تعریف چی هست؟
منتظر جوابتون هستم.:smile:



کلود یه نوع پردازش اینترنت محوره که از اون اطلاعات و نرمافزار ها رو برای استفاده عموم مردم دراختیار رایانه ها و دیگر ابزار های ارتباطی قرار میدن.
:que: البته تا حالا اینطور نشده چونکه خیلی از کارشناسا دلیل اصلیشو بحث امنیت میدونن.
این قسمتی از تعاریفیه که تو سایت computerworld.com اومده اگه خواستید میتونید سر بزنید و هر چیز جالبی به نظرتون اومد اینجا بگید.مرسی:gol:
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
تعریف شخصی من با همین اطلاعات کمم اینه:
پردازش ابری یعنی به جای اینکه پردازش اطلاعات رو کامپیوترمون انجام بده با ارسال اطلاعات و درخواست ها به یه دیتاسنتر،از اونا بخوایم پردازش رو انجام بدن.
 

SN20

عضو جدید
همونطور که دوستمون Drago گفتن کلود یه محیط پردازشیه اینترنتی هست که ما میتونیم خیلی از کار ها ی پردازشیمون رو اونجا انجام بدیم (در واقع در محیط این ابر پردازشگر) ولی تاسفاتی هنوز در کاره که میگه مساله امنیت یکی از موانعیه که باعث شده اونجور که باید از کلود استقبال نشه.
در حالی که شرکت های واسطه سرگرم بررسی تو زمینه امنیت هستن متخصصین تو این بحث اعلام کردن که هیچ راه حل ساده ای واسش وجود نداره که این نگران کننده هست.
البته این نوع پردازش حامی ها ی مخصوص به خودش رو داره مثلا خیلی جالبه که بدونید یکی از طرفدار های واقعا سرسخت کلود محرمانه ترین سازمان اطلاعاتی تو دنیا یعنی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) هست.
تا جایی که معاون رییس بخش اطلاعات سیاسی اونجا تو یکی از سخنرانی هاش گفته:
این سازمان سرگرم راه اندازیه سیستمی براساس منطق ابری هست و معتقده که فناوری ابری باعث میشه که محیط منعطف تر و امن تری به وجود بیاد مخصوصا وقتی که اطلاعات تو محدوده یک فایروال قرار میگیره.
 

JUMONG360

کاربر فعال تجارت الکترونیک
گوگل

گوگل

واینکه پایه گذار محاسبات ابری الان سیستم عامل گوگل کروم هست راجب امنیتشم تا حالا کسی نتونسته ویروس براش بنویسه البته تا حالا...
 

(FARZANEH)

عضو جدید
ویژه گی های محاسبات ابری

ویژه گی های محاسبات ابری

تعریف محاسبات ابری همون طور که دوستان گفتن اما ویژگی جالب اون پشتیبانی کامل سخت افزاری و نرم افزاری، شما دیگه نیاز به داشتن سخت افزار خاصی ندارید فقط داشتن یک مودم ساده که بتونه شما رو به این ابر متصل کنه یا یک گوشی موبایل با قابلیت اتصال به اینترنت کافیه،با اتصال به ابر شما میتونید هر نرم افزاری رو با هر ورژن و هر پشتیبانی سخت افزاری که بخواهید داشته باشید
البته این ابر محاسباتی ویژگی های دیگه ای هم داره از جمله اینکه شما دیگه مشکل حمل و نقل فایل رو ندارید،دیگه مشکل تهیه نسخه خاصی از نرم افزار رو ندارید، محدودیت در ذخیره سازی ندارید و...
البته محاسبات ابری خالی از عیب نیست، یکی از مشکلات اون امنیتشه (البته شرکت معتبر کاسپر اسکای بنا به نظر استفاده کننده گان از ابرتوانسته تا 80درصد امنیت رو تضمین کنه)
یکی دیگر از مشکلات محاسبات ابری ،نیازمندی به اتصال دائم اینترنت است که ممکن است در کشور ماباعث بروز مشکل شود
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

*future*

عضو جدید
سلام دوستان
رایانش متحرک (mobile computing ) یکی از زیر شاخه های رایانش ابری است..........
اگه کسی منابع یا اطلاعاتی در این زمینه داره ،ممنون می شم واسم بذاره!
تشکر
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
این تاپیک رو خواستم بالا بیارم تا در مورد cloud computing همه با هم بحث کنیم
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
سلام من یه مطالبی در اینترنت در این مورد خوندم مطلبی رو اینجا میذارم تا همه یه اطلاعاتی در موردش داشته باشیم بعد در مورد مزایا و معایبی که گفته بحث کنیم :

در محاسبات ابری هم شرکت ها و سازمان ها و افراد دیگر برای نرم افزار، سخت افزار یا شبکه پولی پرداخت نمی کنند، بلکه توان محاسباتی و سرویس های نرم افزاری مورد نیازشان را خریداری می کنند. این ایده در واقع صرفه جویی بزرگ و بهره وری زیادی در منابع IT را به همراه خواهد داشت. بدین ترتیب کافی است وسیله شما (PC، موبایل، تلویزیون، حتی یخچال!) یک رابط نرم افزاری (مرورگر) برای استفاده از سرویس های آنلاین و یک دسترسی به اینترنت داشته باشد، خواهید دید که قادر هستید به راحتی از توان محاسباتی برای انجام کارهای دیجیتالی خود بهره بگیرید. در چنین شرایطی مساله دیگر این نیست که از راه دور لامپ های منزلتان را روشن و خاموش کنید، ساعت دیجیتال شما که با یک ارتباط بی سیم به شبکه متصل است می تواند خودش را با نرم افزار قرار ملاقات های شما روی سرور سیستم عامل web تان هماهنگ کند تا به خاطر خواب ماندن قرارتان را از دست ندهید! Cloud Computing به شما اجازه می دهد به تمام برنامه های کاربردی و اسناد خود، از هر جایی از دنیا دسترسی پیدا کنید و شما را از گرفتاری های استفاده از کامپیوترهای دسک تاپ رهایی می بخشد و به شما کمک می کند با دیگران همکاری کنید.یک تغییر بسیار عمده را در چگونگی ذخیره سازی اطلاعات و اجرای برنامه های کاربردی به وجود آورده است. به جای قرار گرفتن برنامه های کاربردی و داده ها بر روی یک کامپیوتر شخصی منفرد، همه چیز بر روی ابر یا Cloud که مجموعه ای متشکل از چندین کامپیوتر و سرور است که از طریق اینترنت به آن ها دسترسی می یابیم میزبانی می شود. این نوع Computing مبتنی بر وب، شما را از گرفتاری های مرتبط با استفاده از کامپیوترهای دسک تاپ رهایی می بخشد و اشکال جدیدی از همکاری گروهی را پیش روی شما باز می کند. اما علیرغم جذابیت این گرایش جدید، Cloud Computing به درد همه کاربران نمی خورد. اجازه دهید ببینیم کاربران متوسط و end user چه مزایایی از به کار گیری Cloud Computing کسب می کنند و چرا برخی از کاربران نهایی باید از استفاده از برنامه های کاربردی مبتنی بر وب، لااقل برای الان، پرهیز کنند.
مزایا و نقاط قوت Cloud Computing

* هزینه های کامپیوتری کم تر

*کارآیی توسعه یافته

*هزینه های نرم افزاری کم تر

*ارتقای نرم افزاری سریع و دائم

*سازگاری بیشتر فرمت اسناد

*ظرفیت نامحدود ذخیره سازی

*قابلیت اطمینان بیشتر به داده
* دسترسی جهانی به اسناد

*در اختیار داشتن آخرین و جدیدترین نسخه


*همکاری گروهی ساده تر

*مستقل از سخت افزار


نقاط ضعف Cloud Computing

*نیاز به اتصال دائمی به اینترنت دارد

*با اتصال های اینترنتی کم سرعت کار نمی کند

*می تواند کند باشد


*ویژگی ها ممکن است محدود باشند:

این وضعیت در حال تغییر است اما بسیاری از برنامه های کاربردی مبتنی بر وب به اندازه همتای دسک تاپ خود دارای ویژگی ها و امکانات غنی نیستند. به عنوان مثال، شما می توانید کارهای بسیار زیاد با برنامه PowerPoint انجام دهید که امکان انجان همه آن ها توسط برنامه ارائه Google Docs وجود ندارد. اصول این برنامه ها یکسان هستند، اما برنامه کارردی که بر روی ابر قرار دارد فاقد بسیاری از امکانات پیشرفته PowerPoint است. اگر شما یک کاربر با تجربه و حرفه ای هستید، ممکن است نخواهید از Cloud Computing استفاده کنید.
*داده های ذخیره شده ممکن است از امنیت کافی برخوردار نباشند.


چه کسانی باید از Cloud Computing استفاده کنند؟

*کسانی که به طور مشترک بر روی اسناد و پروژه ها کار می کنند.
* افرادی که دائما در حال سفر هستند.
*کاربرانی که در مورد هزینه ها نگران هستند.
*کاربرانی با نیازهای روزافزون


چه کسانی نباید از Cloud Computing استفاده کنند؟
*کسانی که به اینترنت مناسب دسترسی ندارند
*افراد آفلاین
*افرادی که به مسائل امنیتی حساس هستند.

من کل متن رو خلاصه کردم ولی متن اش جالبه اگه خواستین می تونین از سایت زیر بخونین
منبع :http://www.monaseb.com/magazine-knowable/knowable-internet/246-what-is-cloud-computing
 
آخرین ویرایش:

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
خوب من نظرمو میگم تا بحث کنیم به نظر من تکنولوزی خوبیه ولی اون جوری که باید اطلاع رسانی بشه نشده من خودم از آنتی ویروس پاندا که ویژگی cloud computing داره استفاده می کنم واقعا سرعتش خوبه هم اینکه چون به اینترنت وصله نیاز به آپدیت اینا نداره
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
cloud computing یا همون رایانش ابری یکی از پارامترهای مهم در دنیای وب رو شامل شده، که مهمترین بخشش که همه افراد عام و خاص باهاش در ارتباط هستن همون فضاهایی هست که یک وبگاه در اختیار شما قرار می دهند، مانند سایت ebay که یک بخش رو به شما اختصاص می دهد جهت فروش محصولات خود، یکی از مهمترین بخش های این ابرها امنیتشان می باشد که باید به هر نحوی چه از بیرون و چه از فضای داخلی که کاربر از آن ها استفاده می کند امن باشد، اما در اختیار قرار دادن بعضی ابزارها مانند آپلودرها باعث کاهش امنیت می شود که نیازمند بحث و بررسی بسیار زیاد می باشد که هم اکنون در دانشگاه های معتبر جهان به عنوان دفاعیه هایی در مقاطع ارشد مطرح می گردد.:D
 

پیوست ها

  • Cloud Computing.rar
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0

mohandeseit

دستیار مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
من موضوع پایان نامم همین cloud بوده سعی میکنم با اجازه استادم قسمتهایی ازون که حاصل ترجمه مقالات مختلف بوده رو اینجا بذارم.
 

mohandeseit

دستیار مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]سير تکاملي محاسبات بگونه اي است که ميتوان آن را پس از آب، برق، گاز و ‌تلفن بعنوان عنصر اساسي پنجم فرض نمود. در چنين حالتي، کاربران سعي ميکنند بر اساس نيازهايشان و بدون توجه به اينکه يک سرويس در کجا قرار دارد و يا چگونه تحويل داده ميشود، به آن دسترسي يابند. نمونه هاي متنوعي از سيستم هاي محاسباتي ارائه شده است که سعي دارند چنين خدماتي را به کاربران ارئه دهند. برخي از آنها عبارتند از: محاسبات کلاستري، محاسبات توريو اخيرا محاسبات ابري. محاسبات ابري ساختاري شبيه يک توده ابر دارد که بواسطه آن کاربران ميتوانند به برنامه هاي کاربردي از هر جايي از دنيا دسترسي داشته باشند. بنابراين، محاسبات ابري ميتواند با کمک ماشين هاي مجازي شبکه شده، بعنوان يک روش جديد براي ايجاد پوياي نسل جديد مراکز داده مورد توجه قرار گيرد. بدين ترتيب، دنياي محاسبات به سرعت به سمت توسعه نرم‌افزارهايي پيش مي رود که به جاي اجرا بر روي کامپيوترهاي منفرد، بعنوان يک سرويس در دسترس ميليون ها مصرف کننده قرار ميگيرند. محبوبيت سه نوع مختلف محاسبات که به آنها اشاره شد، از ديد موتور جستجوي گوگل نيز مورد ارزيابي قرار گرفته است. اين بررسي نشان ميدهد که محاسبات کلاستري در حال حاضر نسبت به دو مورد ديگر مقبوليت کمتري دارد، محاسبات توري در رتبه دوم قرار گرفته است، و پردازش آن با فاصله زيادي از آنها در حال افزايش جلب توجه افراد بيشتري است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]محاسبات ابري به گونه اي از سيستم هاي توزيع شده و موازي اطلاق مي گردد که مجموعه اي از کامپيوترهاي مجازي را که به يکديگر متصل هستند شامل ميشود. اين کامپيوترها بطور پويا عرضه شده و بعنوان يک يا چند منبع محاسباتي يکپارچه بر اساس توافقات سطح سرويس ديده ميشوند و اين توافقات در طول مذاکرات سرويس دهندگان و مصرف کنندگان برقرار ميگردند. محاسبات ابري سعي دارد ايجاد پوياي نسل جديدي از مراکز داده اي را، با ارائه کردن سرويس ها و خدمات در ماشين هاي مجازي شبکه شده بصورت پويا، بگونه اي ممکن سازد که کاربران بتوانند از هر جايي از دنيا به برنامه هاي کاربردي دسترسي داشته باشند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]يک مثال معمول و ساده براي محاسبات ابري مربوط به محاسبه و پرداخت هزينه هاي آب، برق و تلفن است. شرکتي براي محاسبه و صدور صورتحساب و دريافت آن از مشتريان، ممکن است از نرم افزارهاي خاصي استفاده کند. مثلا نرم افزاري را تهيه و روي سيستم خود نصب کند و همراه آن، سخت افزارهاي لازم را نيز تهيه کرده و هزينه هاي نگه داري و ارتقا را بپردازد. اما روش ديگر ميتواند به اين صورت باشد که شرکتي اين نرم افزار را روي سرور خود قرار دهد و نسبت به نگه داري و توسعه آن اقدام کرده و همواره سعي در بهره بردن از فنّاوري روز دنيا براي نرم افزار هايش را داشته باشد. در اين شرايط تمام سازمان هايي که نياز به صدور صورتحساب و دريافت مبلغ از مشتريان را دارند، از طريق ارتباط با اين نرم افزار و استفاده از منابع موجود روي سرورهاي ارائه شده، عمليات خود را انجام ميدهند. بسيار واضح است که سازمان هاي استفاده کننده از اين امکانات، هيچ مسئوليتي در قبال نگه داري سخت افزار و نرم افزار و منابع مربوط به اين سيستم را نخواهند داشت و تنها از سرور خود انتظار دارند که بهترين خدمات را بصورتي کاملا مطمئن دريافت کنند و در قبال استفاده از اين خدمات مبلغي را به دارنده نرم افزار يا ارائه کننده سرويس بايد پرداخت کنند. اين يک نمونه کاملا کاربردي از فن آوري محاسبات ابري در جهان فنّاوري اطلاعات است. حضور گسترده و روز افزون شرکتهاي بزرگي نظير [/FONT][FONT=&quot]Microsoft[/FONT][FONT=&quot]،[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Google[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]Amazon[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]Sun[/FONT][FONT=&quot] و ... در عرصه رقابتي محاسبات ابري، نشان از توسعه سريع و تسلط اين گونه از محاسبات در دنياي فنّاوري اطلاعات دارد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

mohandeseit

دستیار مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]ديدگاه هاي مختلف در خصوص محاسبات ابري[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]در حال حاضر محاسبات ابري از ابعاد مختلف موضوع بسيار بحث برانگيزي است. از اين رو، محققان زيادي به بررسي تفاوت بين اين دو مقوله پرداخته اند. براي اينکه يک ديد اوليه بدست آوريم، ابتدا ديدگاه دو نفر از پيشتازان اين عرصه را مورد بررسي قرار ميدهيم. [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]Run Daniel[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]مسئول بخش استراتژي هاي خدمات ابري در[/FONT][FONT=&quot]HP[/FONT][FONT=&quot]، بعنوان مثالي از سرويس هاي ابري، از خدماتي نام مي‌برد که در حال حاضر از طريق پروتکل هاي اينترنتي و مبتني بر [/FONT][FONT=&quot]Ajax[/FONT][FONT=&quot] ارائه ميشود که بجاي قرار گرفتن در کلاينت، در مرورگر ارائه مي شوند. تکنيک هاي مجازي سازي و تکنولوژي هاي اتوماسيون بر روي بهبود اين خدمات تمرکز کرده اند. به عقيده او ما چيز هايي داريم که نياز داريم هميشه در دسترس باشند، به اين ترتيب مي توانيم در ابر قرار بگيريم و آن چيزي که در ابر قرار ميدهيم، بطور فراگير، پايدار و براي هميشه آنجا خواهد بود. ما ميتوانيم ابر ها را بکار بگيريم تا تکنولوژي را در اختيار افراد و گروه هاي وسيعتري قرار دهيم. حتي افرادي که از تکنولوژي بدليل پيچيده بودن يا گران بودن آن استفاده نمي کنند. [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]Franco Travostino[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]از افراد برجسته در [/FONT][FONT=&quot]eBay[/FONT][FONT=&quot]، تفاوت عمده بين محاسبات توري و محاسبات ابري را در پيدايش ابر از مفهوم [/FONT][FONT=&quot]web 2.0[/FONT][FONT=&quot] مي داند. تاثير آن زماني است که مشتريان شما از 2500 به 30000 مي رسند و هر ساعت هزاران کاربر به آن اضافه ميشوند و ابر بر حسب حجم تقاضايي که داريد به شما پاسخ مي دهد. من تصور ميکنم در آينده سه نوع ابر داشته باشيم. ابرهاي با مقياس بسيار زياد که توسط فروشنده ها ارائه ميشود و به مرور بزرگتر مي شوند. تعداد کمي ابر متعلق به مراکز با موقعيت هاي خاص، مثلا گروهي از افراد که قصد داشته باشند پردازش هاي رياضي را بصورت موازي انجام دهند. نوع سوم هم متعلق به شرکت هايي است که ابرهاي خود را ايجاد کرده اند. ابر موقعيت خوبي را براي نوآوران و کارآفرينان ايجاد کرده است تا بتوانند در بازار ويژگي هاي جديد را آزمايش کنند. هر کس که ارزش يک پيشنهاد با قيمت متغير را بداند ميتواند از مزاياي ابر استفاده کند. ما هميشه بايد در نظر داشته باشيم که 4 بعد مختلف وجود دارد: افراد، پروسه ها، اطلاعات و تکنولوژي. همچنين اگر ما بتوانيم بر موضوع اعتماد غلبه کنيم و اين اعتماد را ايجاد کنيم که ابر ميتواند همانند يا حتي بهتر از تکنولوژي داخلي شرکت، خدمات را مديريت کند، خواهيم ديد که سرويس هاي زيادي روي ابر ايجاد خواهد شد، همانند ابزارهايي که در صنايع ديگر ايجاد ميگردد. نهايتا اينکه مجازي سازي ما را به جايي خواهد رساند که ما به هيچ وجه داده هاي محرمانه يا شخصي را از دست نخواهيم داد، حتي اگر سيستم عامل با مشکل مواجه شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

mohandeseit

دستیار مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]مزایای اصلی رایانش ابری عبارتند از:[/FONT]
  • [FONT=&quot]چابکی:کاربر می تواند در زمان نیاز میزان منابع مورد استفاده را کاهش یا افزایش دهد.. [/FONT]

  • [FONT=&quot]هزینه: ادعا می شود که این فناوری هزینه ها را به میزان زیادی کاهش می دهد و هزینه سرمایه ای را به هزینه عملیاتی تبدیل می کند این بظاهر موانع ورود به بازار را کاهش می دهد؛ زیرا رایانش ابر، مشتریان را از مخارج سخت افزار، نرم افزار و خدمات و همچنین از درگیری با نصب و نگهداری نرم افزارهای کاربردی بشکل محلی میرهاند. همچنین هزینه ی توسعه ی نرم افزاری را کاهش داده و فرآیند را مقیاس پذیرتر مینماید. [/FONT]

  • [FONT=&quot]عدم وابستگی به دستگاه و مکان[/FONT] [FONT=&quot]: کاربران می توانند در هر مکانی و با هر دستگاهی (مثل [/FONT][FONT=&quot]PC[/FONT][FONT=&quot] یا تلفن همراه) به وسیله یک مرورگر وب از راه اینترنت به سامانه ها دسترسی داشته باشند. [/FONT]
  • [FONT=&quot]چند مستاجری : این ویژگی امکان به اشتراک گذاری منابع وهزینه ها بین گروهی از کاربران را بوجود می آوردو بدین وسیله موارد زیر را امکان پذیر می سازد: [/FONT]
    • [FONT=&quot]متمرکز سازی زیر ساختها در مکانهایی با هزینه کمتر(مثل مکانهایی با هزینه برق یا قیمت زمین کمتر) [/FONT]
    • [FONT=&quot]افزایش بکارگیری و کارایی برای سامانه هایی که در اغلب مواقع بیش از ۱۰ تا ۲۰ درصد بکارگیری نمی شوند [/FONT]
  • [FONT=&quot]قابلیت اطمینان: در صورتی که از سایتهای چندگانه استفاده شود فابلیت اطمینان افزایش می یابد. [/FONT]
  • [FONT=&quot]مقیاس پذیری: کاربران میتوانند در زمان تقاضا و به صورت دینامیک منابع را تدارک ببینند و نیازی به تدارک پیشین برای زمانهای حداکثر بار مصرف منابع ([/FONT][FONT=&quot]Peak Load[/FONT][FONT=&quot] ) [/FONT][FONT=&quot]نیست. . [/FONT]

  • [FONT=&quot]امنیت[/FONT] [FONT=&quot]: به دلیل تمرکز داده ها و منابع امنیتی بیشتر و پیچیده تر امنیت افزایش می یابد، اما نگرانی ها به دلیل از دست دادن کنترل روی داده های حساس همچنان پابرجاست. امنیت در رایانش ابری اغلب بیشتر یا برابر با سیستمهای سنتی می باشد زیرا ارائه دهندگان رایانش ابری به منابع اختصاصی امنیتی دسترسی دارند که بیشتر مشتریان از عهده خرید این منابع بر نمی آیند. [/FONT]
  • [FONT=&quot]نگهداری[/FONT] [FONT=&quot]: به دلیل عدم نیاز به نصب برنامه های کاربردی برای هر کاربر نگهداری آسانتر و با هزینه کمترانجام می شود.شرکت هایی که سکوهای خودشان را پیاده سازی و اجرا میکنند ، باید زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری خودشان را خریداری و نگهداری نمایند و کارمندانی را برای مراقبت از سیستم استخدام کنند، همه ی اینها میتواند پر هزینه و زمان بر باشد. درحالیکه رایانش ابر نیاز به انجام این کارها را از میان میبرد.هر دستگاه ساده که توانایی اتصال و برقراری ارتباط با سرور را داشته باشد،برای استفاده از خدمات رایانش ابر کافی است و میتواند نتایج را با دیگران به تشریک مساعی بگذارد [/FONT]
  • [FONT=&quot]سنجش پذیری[/FONT] [FONT=&quot]: منابع در رایانش ابری باید قابل اندازه گیری باشند و لازم است که میزان مصرف منابع برای هر کاربر و هر منبع بر اساس واحدهای ساعتی،روزانه،هفتگی،ماهانه اندازه گرفت. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

mohandeseit

دستیار مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
[h=3][FONT=&quot]اقتصاد[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/h]
[FONT=&quot]کاربران رایانش ابری می توانند از هزینه سرمایه ای لازم برای خرید سخت افزار و نرم افزار و خدمات دوری کنند؛ زیرا آنها تنهابرای آنچه که استفاده می کنند به عرضه کنندگان پرداخت می کنند و هزینه اولیه ای برای خرید تجهیزات به آنها تحمیل نمی شود. سایر مزایای این شیوه اشتراک زمانی عبارتند از[/FONT] [FONT=&quot]: موانع ورود به بازار کمتر،هزینه و زیر ساخت اشتراکی،سربار مدیریتی کمتر و دسترسی سریع به طیف وسیعی از برنامه های کاربردی.
عموما کاربران می توانند در هر زمانی قراردادشان را پایان دهند (و به این وسیله از ریسک و عدم قطعیت در نرخ بازگشت سرمایه جلوگیری کنند)و غالبا سرویس ها تحت پوشش یک قرارداد سطح سرویس ([/FONT]
Service Level Agreement)[FONT=&quot] با جریمه های مالی قرار می گیرند.. بنا به گفته نیکلاس کار ([/FONT]Nicholas Carr[FONT=&quot]) ،اهمیت راهبردی(استراتژیک) فناوری اطلاعات با استاندارد شدن و ارزان تر شدن آن کاهش می یابد.او استدلال می کند که تغییرالگوواره[/FONT]ٔ[FONT=&quot] رایانش ابری شبیه به جایگزینی ژنراتورهای مولد برق با شبکه های توزیع برق است که در اوایل قرن بیستم رخ داد. اگر چه کمپانیها ممکن است بتوانند هزینه های پیش پرداختی سرمایه ای را حذف کنند اما در مورد هزینه های عملیاتی کاهش چندانی صورت نمی گیرد و ممکن است در عمل هزینه های عملیاتی افزایش یابند. در مواردی که هزینه های سرمایه ای نسبتا کوچک باشند یا سازمان انعطاف پذیری بیشتری در مورد هزینه های سرمایه ای نسبت به هزینه های عملیاتی داشته باشد، از دیدگاه مالی رایانش ابری انتخاب مناسبی نخواهد بود. سایر عواملی که بر میزان کاهش هزینه بالقوه استفاده از رایانش ابری تاثیر می گذارند، عبارتند ازمیزان بازدهی مرکز داده ها ی کمپانی در مقایسه با فروشندگان رایانش ابری ، هزینه های عملیاتی فعلی کمپانی، میزان پذیرش و استفاده از رایانش ابری و نوع کاربردی که باید در ابر میزبانی شود. [/FONT]
[FONT=&quot]از دیدگاه سخت افزاری رایانش ابری در مقایسه با فناوری های مشابه قبلی سه جنبه جدید دارد: [/FONT]
  • [FONT=&quot]ایجاد تصور و توهم دسترسی به منابع نامحدود فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و در نتیجه، از بین بردن نیاز کاربر به برنامه ریزی تدارک منابع فناوری اطلاعات برای مصارف آینده [/FONT]
  • [FONT=&quot]از بین بردن نیاز به سرمایه گذاری پیشاپیش برای منابع فناوری اطلاعات. شرکتهای تجاری می توانند در اندازه کوچکتر کارشان را آغاز کنند و بر اساس نیاز در زمان دلخواه منابع سخت افزاری مورد نیاز خود را افزایش یا کاهش دهند. [/FONT]
  • [FONT=&quot]امکان پرداخت برای استفاده از منابع فناوری اطلاعات در واحدهای زمانی کوتاه مدت مورد نیاز آن منبع.(مثال[/FONT] [FONT=&quot]: برای پردازشگر در واحد ساعت؛یا برای رسانه‌های ذخیره‌سازی در واحد روز) [/FONT]
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
خوب اونقدر گفتم بیاین بیاین بحث کنیم هیچ کس نیومد منم خودم بحث رو شروع می کنم اگه آقا محمد اومد یا یکی از بچه ها اومد باهاشون بحث رو ادامه میدیم
خوب ما میگیم همه چی رو سرور هست و کلا همه کارها یه اون بستگی داره خوب سرور رایانش ابری چه مشخصاتی داره چه پردازنده ای یا دیتابیسی استفاده می کنه که این قدر قوییه؟اگه سرور مشکل پیدا کنه و یا ارتباطش قطع بشه یا کلاینت اینترنتش قطع بشه اونوقت امنیت دچار مشکل نمیشه ؟آیا راه حلی واسه این داره؟
 
آخرین ویرایش:

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
خوب ما میگیم همه چی رو سرور هست و کلا همه کارها یه اون بستگی داره خوب سرور رایانش ابری چه مشخصاتی داره چه پردازنده ای یا دیتابیسی استفاده می کنه که این قدر قوییه؟اگه سرور مشکل پیدا کنه و یا ارتباطش قطع بشه یا کلاینت اینترنتش قطع بشه اونوقت امنیت دچار مشکل نمیشه ؟آیا راه حلی واسه این داره؟
نکته اول همینه : ما نمیگیم همه چی روی سرور هست.اگه یه بحث کلاینت/سروری ساده باشه که مربوط میشه به دهه‌ی ۸۰.ما میگیم همه چی روی cloud هست.cloud چیه؟ مجموعه ای که میتونه کار رایانش رو برای ما انجام بده.این مجموعه شامل پایگاه داده،محل ذخیره سازی،پردازنده و ... میشه.برای این کار یه دیتا سنتر خیلی خیلی بزرگ تصور کنید.
مسئله بعدی مسئله ی مجازی سازی هست (Virtualization).رایانش ابری فرزند مجازی سازیه.مثلا همون قابلیت Scalability یا مقیاس پذیری رو به وضوح از مجازی سازی به ارث برده.شما مجموعه ای از پردازنده های تجاری عظیم داری که به مقدار مورد نیاز در اختیار مشتری قرار میدی.
اگه پست های بالا رو خوب بخونی یه جا در مورد قابلیت اطمینان و استفاده از سایت های مجزا نوشته شده.یعنی غیر از بک آپ گیری،به جای یک محل،در چند محل همین ابر رو پدید بیاریم.
دقت کنید که برای استفاده‌ی مفید و درست از کلاود نیاز به اینترنت معقول داریم.
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
نکته اول همینه : ما نمیگیم همه چی روی سرور هست.اگه یه بحث کلاینت/سروری ساده باشه که مربوط میشه به دهه‌ی ۸۰.ما میگیم همه چی روی cloud هست.cloud چیه؟ مجموعه ای که میتونه کار رایانش رو برای ما انجام بده.این مجموعه شامل پایگاه داده،محل ذخیره سازی،پردازنده و ... میشه.برای این کار یه دیتا سنتر خیلی خیلی بزرگ تصور کنید.
مسئله بعدی مسئله ی مجازی سازی هست (Virtualization).رایانش ابری فرزند مجازی سازیه.مثلا همون قابلیت Scalability یا مقیاس پذیری رو به وضوح از مجازی سازی به ارث برده.شما مجموعه ای از پردازنده های تجاری عظیم داری که به مقدار مورد نیاز در اختیار مشتری قرار میدی.
اگه پست های بالا رو خوب بخونی یه جا در مورد قابلیت اطمینان و استفاده از سایت های مجزا نوشته شده.یعنی غیر از بک آپ گیری،به جای یک محل،در چند محل همین ابر رو پدید بیاریم.
دقت کنید که برای استفاده‌ی مفید و درست از کلاود نیاز به اینترنت معقول داریم.
میشه بیشتر توضیح بدی من نفهمیدم:((البته بیشتر دو سطر آخرو نفهمیدم ) و اینکه اینترنت معقول ولی خوب اینترنت احتمالش هست قطع بشه واسه اون راه حلی نداره ؟
 

mohandeseit

دستیار مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
لایه‌ها:

کاربر(Client)

کاربر رایانش ابری متشکل از سخت افزار و نرم افزاری است که برای تحویل برنامه های کاربردی از ابر استفاده می کند و یا آنکه به طورویژه تنها برای تحویل سرویسهای ابر طراحی شده است که در هر دو موارد بدون وجود ابر بی استفاده باشد.مثال: رایانه ها،تلفن ها و سایر دستگاهها،سیستم‌عامل ها
برنامه های کاربردی(Application)

سرویس‌های برنامه کاربردی ابری یا "نرم‌افزار به عنوان سرویس"(SaaS نرم افزار را به صورت سرویس روی اینترنت تحویل می دهند و بدین وسیله نیاز به نصب نرم افزار روی رایانه های مشتریان را ازبین می برند و نگهداری و پشتیبانی را ساده تر می سازد. ویژگیهای اصلی این سرویسها عبارتند از:

  • دسترسی و مدیریت نرم افزار تجاری از طریق شبکه
  • فعالیتهایی که از سوی مراکزی اداره می شوند و نه در مکان هر یک از مشتریان و در نتیجه مشتریان می توانند از راه دورواز طریق وب به برنامه ها دسترسی داشته باشند.
  • مدل تحویل نرم افزار به مدل یک-به-چند(یک نسخه در حال اجرا از برنامه - مدل چند مستاجری) نزدیک تر است تا مدل یک-به-یک.
  • به روز رسانی و ارتقای نرم افزار به صورت مرکزی اداره می شود و نیاز به بارگیری(دانلود) وصله ها یا ارتقا دهنده ها را برطرف می سازد.
بستر(Platform)

سرویس‌های بستر ابری یا "بستر به عنوان سرویس"(PaaS) بستر رایانشی ویا پشتهٔ راهکار -که اغلب روی زیرساخت ابری اجرا شده و برنامه کاربردی ابری را تغذیه می‌کند- را به صورت سرویس ارایه می‌دهد. سرویس بستر ابری استقرار برنامه‌های کاربردی را بدون هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت لایه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیرین آسان می‌سازد.
زیرساخت(Infrastructure)

سرویس‌های زیرساخت ابری یا "زیرساخت به عنوان سرویس"(IaaS) زیرساخت رایانه‌ای را که عموما یک بستر مجازی است را به صورت سرویس ارایه می‌دهند. کاربران به جای خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار و فضای مرکز داده (دیتا سنتر) ویا تجهیزات شبکه، همه این زیر ساخت‌ها را به صورت یک سرویس کاملا برونسپاری(Outsource) شده می‌خرند.صورتحساب سرویس معمولا بر اساس مدل رایانش کاربردی(Utility Computing) و میزان منابع مصرف شده صادر می‌شود و بنابر این هزینه منعکس کننده میزان فعالیت است.این شیوه در واقع تکامل یافته مدل عرضه سرورهای خصوصی مجازی است.
سرور(Server)

لایه سرورها متشکل از سخت افزار و نرم افزاری است که مخصوصا برای تحویل سرویسهای ابر طراحی شده اند. به عنوان مثال می توان از پردازنده های چند هسته ای و سیستم عمل های ویژه ابر نام برد.
 
آخرین ویرایش:

mohandeseit

دستیار مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
میشه بیشتر توضیح بدی من نفهمیدم:((البته بیشتر دو سطر آخرو نفهمیدم ) و اینکه اینترنت معقول ولی خوب اینترنت احتمالش هست قطع بشه واسه اون راه حلی نداره ؟

متوجه نشدم چی رو نفهمیدی ولی ببین وجود ابر برای استفاده از سخت افزار ونرم افزار الزامیه.به قول یکی از استادای استنفورد که تو ی مقاله گفته بود" cloud computing آدمو یاد فیزیک کوانتوم و اربیتالها میندازه."
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
متوجه نشدم چی رو نفهمیدی ولی ببین وجود ابر برای استفاده از سخت افزار ونرم افزار الزامیه.به قول یکی از استادای استنفورد که تو ی مقاله گفته بود" cloud computing آدمو یاد فیزیک کوانتوم و اربیتالها میندازه."
اینو نفهمیدم چه جوری در چندین محل ابر پدید بیاریم ؟ :" در مورد قابلیت اطمینان و استفاده از سایت های مجزا نوشته شده.یعنی غیر از بک آپ گیری،به جای یک محل،در چند محل همین ابر رو پدید بیاریم. "
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
اینو نفهمیدم چه جوری در چندین محل ابر پدید بیاریم ؟ :" در مورد قابلیت اطمینان و استفاده از سایت های مجزا نوشته شده.یعنی غیر از بک آپ گیری،به جای یک محل،در چند محل همین ابر رو پدید بیاریم. "
واسه فهمیدنش میتونی از مفهوم CDN کمک بگیری.هرچند ارتباط خاصی به هم ندارن اما برای فهمیدن بد نیست.شما وقتی میخوای یه چیزی رو از یه جایی دانلود کنی،یا خودش به صورت اتوماتیک میفهمه که از کجا هستی یا خودت دستی انتخاب میکنی،درسته؟ خب با این کار نزدیک ترین سرور به تو اون فایل رو برات میفرسته.حالا این هم اونجوری تصور کن.همون داده ها،همون تکنولوژی،همون قابلیت پردازش رو چند تا توزیع میکنیم.اینطوری اگه سایت (منظور محل هست نه وب سایت) A آتیش گرفت یا بمب گذاشتن توش،مردم هنوز میتونن کارشون رو با سایت B انجام بدن.
 

irpersian20

عضو جدید
خوب من نظرمو میگم تا بحث کنیم به نظر من تکنولوزی خوبیه ولی اون جوری که باید اطلاع رسانی بشه نشده من خودم از آنتی ویروس پاندا که ویژگی cloud computing داره استفاده می کنم واقعا سرعتش خوبه هم اینکه چون به اینترنت وصله نیاز به آپدیت اینا نداره

سلام
میشه در مورد این ویژگی پاندا تو ضیح بیشتری بدهید؟
چطور خودش رو اپدیت میکنه؟ یعنی رو سیستم شما هیچ چیزی نصب نیست؟ یا دانلود کردید؟ میشه نحوه کار رو بیان کنید ممنون
 

R-Quantum

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
میشه در مورد این ویژگی پاندا تو ضیح بیشتری بدهید؟
چطور خودش رو اپدیت میکنه؟ یعنی رو سیستم شما هیچ چیزی نصب نیست؟ یا دانلود کردید؟ میشه نحوه کار رو بیان کنید ممنون
با تشکر از دوست عزیز که زحمت این لینک ها رو کشیدند:
http://research.pandasecurity.com/arguments-against-cloud-based-antivirus
http://www.addictivetips.com/windows-tips/what-is-cloud-antivirus-review-of-panda-cloud-antivirus-software-screenshots
 

irpersian20

عضو جدید

بعد مصرف cpu , ram هم از سیستم ما میگیره؟ به چه اندازه ؟ و این مقدار برای چی مصرف میکنه؟ اینکه پردازش هاش رو ابر هست.
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
بعد مصرف cpu , ram هم از سیستم ما میگیره؟ به چه اندازه ؟ و این مقدار برای چی مصرف میکنه؟ اینکه پردازش هاش رو ابر هست.
بله مطمئنا هر فرآیندی که روی سیستم اجرا میشه حتما یه مقدار ram و سی پی یو هم نیاز داره.مقدارش خیلی کم هست،به اندازه ای که اون ابزارهای گرافیکی لود بشه (رم)،ارتباط با سرور برقرار بشه و اطلاعات لازم ارسال و دریافت بشه (سی پی یو و رم).
پردازش روی ابر هست اما به هرحال برای ارتباط با ابر ما به شبکه هم نیاز داریم که شبکه خودش سی پی یو و رم لازم داره.همچنین برای ذخیره کردن کش محلی (Local Cache) هم باید کارهایی انجام بشه.وقتی هم که شما آنلاین نیستید و از کش محلی استفاده میشه فرآیند تطابق الگوی ویروس هم نیاز به پردازنده داره.

یه سوالی : ما قراره در مورد پردازش ابری صحبت کنیم یا آنتی ویروس؟؟
 

sanamsayna

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
بله مطمئنا هر فرآیندی که روی سیستم اجرا میشه حتما یه مقدار ram و سی پی یو هم نیاز داره.مقدارش خیلی کم هست،به اندازه ای که اون ابزارهای گرافیکی لود بشه (رم)،ارتباط با سرور برقرار بشه و اطلاعات لازم ارسال و دریافت بشه (سی پی یو و رم).
پردازش روی ابر هست اما به هرحال برای ارتباط با ابر ما به شبکه هم نیاز داریم که شبکه خودش سی پی یو و رم لازم داره.همچنین برای ذخیره کردن کش محلی (Local Cache) هم باید کارهایی انجام بشه.وقتی هم که شما آنلاین نیستید و از کش محلی استفاده میشه فرآیند تطابق الگوی ویروس هم نیاز به پردازنده داره.

یه سوالی : ما قراره در مورد پردازش ابری صحبت کنیم یا آنتی ویروس؟؟
قراره در مورد رایانش ابری صحبت کنیم دلیل اینکه بحث به آنتی ویروس کشید مثالی بود که من گفته بودم ببخشید
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mohandeseit cloud AV شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات 0

Similar threads

بالا