مسابقه علمی *** کی این علف هرز را می شناسه ؟

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام به همگی

آفرین هردو درست جواب دادین
هرکدووم مایل هستین سوال بعد رو مطرح کنید لطفا


سیاه تخمه

سیاه دانه (حبه السودا)
نحوه استفاده : به صورت خام همراه با نان و غذا و عسل و روغن آن برای ضماد و چرب کردن مفید است
خواص : گیاه شناسی :
سیاه دانه، شونیز بیابانی، سیاه تخمه گندم، حبه سودا، گیل نیک، علف چنگ، سیاه دانه گندم، ارکل چمن اوتی
نام انگلیسی: Corncockle - Common corncokle – wild sawager – bastard nigella
نام علمی: Agrostemma githago
خانواده: Caryophyllaceae

سياه دانه حاوي 30 تا40 درصد ماده روغني و 0.5 تا يک ونيم درصد اسانس با بوي نامطبوع و قندهاي مختلف ، مواد صنعتي و ساپونوئيدي است.
سیاه دانه گرم و گیاه سیاه دانه علاوه برخواص درمانی در بیماریهای گوارشی ،تنفسی و کلیوی دارای خواص ضد تشنجی است.
گیاه سیاه دانه به دل گیاه سیاه دانه به دلیل داشتن ماده ای موسوم به تیمو کیتون در دانه های خود دارای اثر خود دارای اثرات ضدتشنجی است .نتایج آزمایشهای مختلف به عمل آمده نشان داد که گیاه سیاه دانه می تواند موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت تشنج شود. همچنين از دانه هاي آن، اثر ضدتوموري و ضدباکتري نيز مشاهده شده و ممکن است اثر ضدنفخي آن مربوط به داشتن اثر ضدباکتريايي باشد.
بيماري نفخ ، بسيار شايع است بيشتر مردم جامعه به دليل بي توجهي و رعايت نکردن رژيم غذايي مناسب و زياده روي در غذا دچار آن مي شوند.
از اسانس سياه دانه، ماده اي به نام نيژلون استخراج مي شود دانه اين گياه اثر قاعده آور، ضد کرم ، مسهل و زياد کننده ترشحات شير دارد از دانه هاي آن براي مصارف مذکور و دفع گازهاي معده و بيماري هاي نزله اي دستگاه تنفسي استفاده مي شود
خواص سیاه دانه از نظر احادیث :
از حضرت رضا (علیه السلام) نقل شده است که :
سیاه دانه شفای از هر دردی است به جز مرگ. بخصوص برای قرقرهای شکم ( صدای شکم ) و درد شکم و خصوصا اگر با عسل خورده شود سودمند است و روایت شده که برای تب یک روز درمیان و تب غالبه سه قاشق عسل و سیاه دانه بخوریدزیرا این دو نه به حرارت مایلند نه به برودت و نه به تبعها( صفرا ، سوداء ، بلغم و خون ) و شفای این دو در آنهاست​
http://fa.parsiteb.com




سياه تخمه - سياهدانه - علف‌ چنگ - حبه سودا - سياه تخمه گندم

نام علمى: Agrostemma githago L
نام انگليسى: Wild savager, Corn cockle, Corn flower


گياهچه
لپه‌ها بزرگ، به طول ۳ سانتى‌متر و عرض ۱۰ ميلى‌متر، خشن، با انتهائى مدوّر که در قسمت قاعده و در ناحيهٔ دمبرگ باريک شده است. اولين برگ‌هاى حقيقى سرنيزه‌اى شکل، نوک تيز و داراى رگبرگ ميانى بزرگ هستند.
گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى: گياهى علفي، يک‌ساله يا دوساله، پائيزه، ايستا، به ارتفاع ۶۰ تا ۱۰۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن کرک‌دار و در بخش‌هاى بالا منشعب است. برگ‌هاى اين گياه، متقابل، باريک، خطى با نوک دراز، کرک‌دار و داراى رگبرگ ميانى بزرگ به پهناى ۲ تا ۱۰ ميلى‌متر است. - اندام‌هاى زايشى : گل‌ها بزرگ، منفرد، مستقر بر روى دمگلى بلند، با گلبرگ‌هائى ارغوانى رنگ و داراى کاسبرگ‌هائى باريک و سبزرنگ که بزرگتر از گلبرگ‌ها هستند. در هر گياه تقريباً ۲۰۰ بذر بزرگ توليد مى‌شود. بذرها سياه‌رنگ، سه گوش و به طول ۳ ميلى‌متر هستند و از اين نظر شبيه بذر غلات دانه‌ريز هستند و به همين علت همراه آنها برداشت شده و هنگام کاشت مجدد، مزارع ديگر را آلوده مى‌کنند. بذرها در پائيز جوانه زده و زمستان را به حالت روزت سپرى مى‌کنند. موسم گلدهى اين گياه خرداد تا شهريورماه است.
محل رشد و پراکنش
اين علف هرز اکثراً در محصولات زراعى پائيزه و به‌خصوص غلات دانه‌ريز مشاهده مى‌شود. در استان‌هاى کردستان و آذربايجان سياه تخمه از جمله مهمترين علف‌هاى هرز مزارع گندم و حبوبات به‌شمار مى‌آيد.

http://vista.ir
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دست شما درد نكنه دوست عددي جان....
مصوم جان بفرماييد سوال بعد رو كه منتظريم...
نه گلم
شما درست گفتید و من خیلی زیاد سوال طرح کردم.....
دوست دارم خودتون این سوال رو مطرح کنید عزیزم.....
ما منتظریم.
 
بالا