توربوماشین ها

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
توربوماشین ها
توربوماشین دستگاهی است که در آن حرکت یک سیال غیر محبوس بنحوی تغییر داده می شود که قدرت را به یک محور انتقال دهد یا از آن قدرت بگیرد و یا به نحوی که باعث ایجاد نیروی جلوبرنده شود.
ماشین هایی را در نظر بگیرید که قدرت را از محور به سیال منتقل می نمایند. این قدرت توسط عضوی به نام روتر. چرخ و یا پروانه که تعدادی پره دارد و روی محور سوار شده است به سیال منتقل می گردد. این ماشین ها به نام های زیر شناخته می شوند:
1- پمپ. توربوماشینی است که سیال آن مایع است.
2- کمپرسور. با انتقال قدرت به گاز. فشار زیاد و سرعت کمی به آن می دهد.
3- فن موجب حرکت گاز می شود و تغییر مختصری در فشار آن ایجاد می کند.
4- دمنده. فشار و سرعت قابل توجهی به گاز می دهد.
به توربوماشین هایی که در آن ها قدرت از سیال به محور انتقال یابد توربین گوییم. توربین ها به دو دسته تقسیم می شوند:
در یک توربین ضربه ای فشار استاتیک سیال در حین گذر از بین پره های چرخ تغییر نمی کند. چرخ پلتون از این نوع است. در توربین های عکس العملی فشار استاتیک سیال در حین جریان بین پره ها مرتبا کاهش می یابد. یعنی در این جریان سیال دچار انبساط می شود و هر جفت پره مجاور بمثابه یک نازل متحرک عمل می کنند.
به توربوماشین های مثل موتور جت که نیروی جلوبرنده ایجاد می کنند موتور جلوبرنده گویند. عموما در این ماشین ها از احتراق سوخت استفاده می شود. اگر هوای لازم جهت احتراق یک دیفیوزر از محیط اطراف گرفته شود یک ماشین تنفس هوایی خواهیم داشت که عینا مانند موتور جت است. از طرف دیگر اگر عامل اکسید کننده توسط ماشین حمل شود تا بتواند در خارج از جو نیز عمل احتراق را انجام دهد آن را راکت گویند. سوخت راکت می تواند جامد یا مایع باشد.
اگر نظر بدهید ادامه آن را می نویسم............................
 

پرشيا

عضو جدید
مطلبت تا همين الان 6 تا بازديد داشته. شما ادامه بده احتمالا اونايي كه دنبال مطلب مرتبط تو اينترنت ميگردند اين مطلب رو هم پيدا ميكنند. ;)
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
توربوماشین ها

توربوماشین ها به لحاظ امتداد حرکت اصلی سیال نسبت به محور نیز طبقه بندی می شوند.
اگر جریان سیال در بین پره ها یا تیغه های یک توربوماشین اساسا به موازات محور باشد آن را ماشین جریان محوری می نامیم. موتور جت یک ماشین جریان محوری می باشد.
اگر امتداد حرکت سیال در قسمت گردنده ماشین در امتداد عمود بر محور باشد آن را توربوماشین جریان شعاعی می نامیم. نمونه این ماشین ها پمپ سانتریفیوژ است. جریان آب در قسمت ورودی در امتداد محور است. ولی با رسیدن به پروانه توسط پره های آن حرکتی شعاعی می یابد. سپس آب از پیرامون پروانه خارج شده و سرانجام از یک دیفیوزر عبور می کند. وظیفه دیفیوزر تبدیل انرژی جنبشی سیال به انرژی فشاری است. بالاخره به ماشین هایی که در آنها امتداد حرکت سیال در ماشین ترکیبی از امتدادهای شعاعی و محوری باشد ماشینهای جریان مختلط گفته می شود.
 

Mahka

عضو جدید
جالبه بعد از ديدن مطالب دوستان مكانيكي يه مهندس شيمي از توربو ماشين ها صحبت ميكنه و يه مهندس برق جواب ميده. البته شكي نيست كه پروسس اكثرا كار مهندسين شيميه و برقي ها هستند كه انرژي توربو ماشين ها رو تامين ميكنند يا ازشون انرژي ميگيرن. به هر حال ممنون حداقل اميدوار شدم يكي هم به مطالب مورد نظر من علاقه منده .
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
توربین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.


پرش به: ناوبری, جستجو
واژهٔ توربین برای اولین بار به وسیلهٔ (Claude Burdin (۱۷۹۰-۱۸۷۳ در سال ۱۸۲۸ به وجود آمد که از لغت یونانی به معنی چرخنده یا سر گردان مشتق شده‌است. توربین موتوری چرخنده‌است که می‌تواند از یک سیال انرژی به‌دست آورد.
ساده‌ترین توربین‌ها یک بخش چرخنده و تعدادی پره دارند که به بخش اصلی متصل شده‌است سیال به پره‌ها برخورد می‌کند و بدین ترتیب از انرژی ناشی از متحرک بودن آن استفاده می‌کند به عنوان اولین توربین‌ها می‌توان آسیاب بادی و چرخاب را نام برد.
توربین‌های گاز، بخار و آب معمولاً پوشش محافظی در اطراف پره‌هایشان دارند که سیال را کنترل می‌کنند پوشش‌ها و پره‌ها می‌توانند اشکال هندسی مختلفی داشته باشند که هر کدام برای نوع سیال و بازده متفاوت است.
کمپرسور یا پمپ دستگاهی مشابه توربین است ولی با عملکرد بر عکس به طوری که این دستگاه انرژی را می‌گیرد و باعث حرکت یک سیال می‌شود.



[ویرایش] انواع توربين

توربين های بخار برای توليد برق در نيروگاه های حرارتی که از ذغال سنگ ،نفت و انرژی هسته اي استفاده ميکنند به کار برده می شوند روزی از آنها برای هدايت وسايل نقليه مانند کشتی استفاده ميشد.
توربين های گازی اين توربين ها معمولاً دارای يک ورودی،فن،کمپرسور، محفظه متراکم کننده و يک نازل است.
توربين های ترانسونيک جريان گاز در اکثر توربين ها همواره سرعتی زير صفر دارد در اين نوع توربين ها سرعت گاز هنگام خروج بالاتر از صفر است.اين توربين ها در فشار بالاتری کار ميکند ولی معمولاً بازده کمی دارند و خيلی مرسوم نيستند. توربين های کنترا رتاتينگ دو توربين که يکی بالا ديگری پايين در جهت مخالف هم می چرخند اين سيستم پيچيدگی هايی دارد که توليد آن را کاهش می دهد.
توربين های سراميک توربين های با فشار بالا که از آلياژ نيکل و فولاد ساخته شده اند معمولا دارای سيستم های خنک کننده پيچيده هستند اخيرا پره های سراميکی روی توربين های گازی امتحان شده است.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
کمپرسور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.


کُمپرِسورها یا فشارنده‌ها یک کمپرسور می‌تواند برای فشرده کردن گاز یا مایعات بکار رود. البته در حالت دوم به آن پمپ می‌گویند. در برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کمپرسورها وسایلی هستند که توسط آنها هوا فشرده شده و سپس به سمت قسمت احتراق فرستاده می‌شود.
کمپرسورها یکی دیگر از انواع تجهیزات متحرک دوار مورد استفاده در صنایع فرآیندی هستند.ازکمپرسورها برای فشرده کردن گازها استفاده می شود. در حقیقت کمپرسورها وسایلی هستند که با صرف انرﮊی مکانیکی فراوانی، گاز را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آنرا فشرده می سازند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می شود (فشار آن افزایش می یابد) نیز افزایش می یابد. معمولاً گاز پر فشار خروجی از کمپرسور ها را از یک سیسنم خنک کننده عبور می دهند تا دمای گاز دوباره به حد معمولی باز گردد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و خانگی طراحی شده اند.بد نیست بدانید که حتی پمپ آکواریوم که برای وارد کردن هوا به آکواریوم ماهی‌ها استفاده می‌شود نیز یک نوع فشرده‌ساز (کمپرسور) است.
کمپرسورها به طور عمومی دارای دو نوع محوری و شعاعی هستند:
  • کمپرسور محوری هوا را از میان پره‌های خود عبور داده و به سمت عقب میراند.
  • کمپرسور شعاعی (گریز از مرکز) بیشتر در موتورهای قدیمی استفاده می‌شده است. این نوع از کمپرسور دارای پره‌های بسته است و هوا را از میان پره‌های خود عبور نمیدهد بلکه هوا را در جهت شعاع خود به سمت بیرون میراند و هوا پس از برخورد به پخش کننده (دیفیوژر) از سرعتش کاسته شده و به دما و فشارش افزوده می‌شود.
 

javadaria61

عضو جدید
انواع موتور هاي جت

انواع موتور هاي جت

انواع موتور جت:
۱.توربين گاز ۲.توربو فن ۳.رم جت
۴.پالس جت ۵.پرشر جت ۶.توربو جت
۷.توربو پراپ

توربين گاز:
در حقيقت تمامي موتورهاي جتي که داراي توربين هستند توربين گاز ناميده مي شوند ولي اصطلاح توربين گاز بيشتر به موتورهاي جتي داده ميشود که هدف استفاده از آنها توليد رانش نيست بلکه چرخاندن توربين و اکثرا براي توليد برق است و برخي اوقات در طراحي و نحوه قرار گرفتن توربين ها و نازل با انواع ديگر موتور جت تفاوت عمده اي دارند . در توربين هاي بخار براي چرخاندن توربينها ابتدا آب را توسط سوختهاي فسيلي حرارت ميدهند تا آب تبديل به بخار شود و بخار سبب چرخش توربين ميشود که اين سيستم داراي ضعفهايي است از جمله حجيم بودن دستگاهها و تشکيلات نيروگاه ولي در توربين گاز مرحله تبديل آب به بخار حذف شده است و گاز هاي داغ خروجي که در توربين بخار هدر ميشوند در اين حالت مستقيما سبب چرخش توربين ميگردد .

توربوفن:
موتور هاي توربو فن در واقع داراي فرايندي مابين دو موتور توربوجت و توربو پراپ هستند . تفاوت اين موتور با موتور توربو پراپ در اين نکته است که پنکه موتور توربوپراپ کاملا خارج از پوسته و بدنه موتور قرار دارد ولي در موتور توربوفن اين پنکه کاملا در داخل پوسته موتور قرار دارد . از اين نوع موتور جت براي سرعت هاي مادون صوت استفاده ميگردد .توربوفن ها داراي بازدهي نسبي زيادي هستند . بخشي از هواي ورودي توسط پنکه اين موتور توسط داکتي و جدا از محفظه احتراق و توربين ولي در امتداد آنها به سمت نازل پيش برده ميشود که در نهايت نيز به گاز هاي داغ توليدي ميپيوندد و بر نيروي رانش توليدي ميافزايد . در زير شکلي برش خورده از يک موتور توربو فن مشاهده ميشود ولي داکت هدايت هوا در شکل مشخص نيست .


رم جت:
رم جتها را توربين گازي به حساب نمي آورند زيرا اين نوع از موتور جت داراي کمپرسور و توربين نميباشد موتور رم جت اکثرا به عنوان موتور دوم مورد استفاده قرار ميگيرد به اينصورت که هواپيما يا راکت در ابتدا توسط موتور اصلي خود به پرواز در ميايد و پس از رسيدن به سرعت معين که ميزان فشار و سرعت لازم هواي ورودي براي رم جت تامين گرديد موتور رم جت خود را روشن ميکند . رم جتها نسبت به انواع ديگر موتورهاي جت توليد رانش بيشتري ميکنند ولي براي شروع پرواز مناسب نميباشند .

پالس جت:
پالس جتها يکي از انواع قديمي موتور جت ميباشند که بعضي اوقات بدليل مشترکاتي با رم جت يکي شمرده ميشوند .پالس جت ها همانند رم جت نه داراي کمپرسور هستند و نه داراي توربين ولي از نظر کار کرد تفاوت عمده اي دارند .موتورهاي پالس جت در گذشته کاربرد داشتند و در هواپيما هاي قديمي به عنوان پيشران استفاده ميشدند ولي هم اکنون استفاده چنداني ندارند چراکه امروزه موتور هاي توربو جت با بازدهي بالا جايي براي انواع ديگر باقي نگذاشتند ولي به دليل سيستم کارکرد جالبي که اين موتور دارد به تشريح دونوع از اين موتور ميپردازيم .در موتورهاي پالس جت به خصوص نوع دريچه دار عمل احتراق با فرض ايده آل حجم ثابت است . دقت شود که پالس جت ها بر خلاف رم جت ها در سرعت صفر نيز قابليت استارت و کار ايي هستند .( در مورد پالس جت ها اين باور عمومي وجود دارد که حداکثر سرعت پرنده اي که با پيشران پالس جت حرکت ميکند زير 750 کيلومتر بر ساعت ميباشد )

سيکل کارکرد پالس جت دريچه دار : احتراق :
در اين فاز احتراق سوخت منجر به تشكيل توده بزرگي از گرما و فشار ميشود فشار حاصل منجر به بسته ماندن شير يكطرفه كه در پشت هوا و سوخت محترق ميباشد ميگردد در نتيجه توده محترق بناچار فقط در مسيرمورد نظر ميتواند حركت كند.

انفجار:
در اين مرحله سوخت و هواي منبسط شده از نازل خارج ميگرددو گازهاي داغ خروجي منجر به توليد نيروي رانش ميگردد.

سوخت گيري:
گازهاي داغ بدليل انعطاف پذيري و دارا بودن جرم تمايل به حفظ حركت خود به سمت نازل را دارند حتي اگرفشار داخل موتور كمتر فشار محيط باشد خروج اين گازها از محفظه احتراق موجب افت فشار در محفظه و بازشدن شير يكطرفه ميگردد و مقداري سوخت و هوا به اين محفظه وارد ميشود

فشردگي:
بدليل فشار كم موجود بين هوا و سوخت ورودي و گازهاي داغ خروجي مقداري از اين گازهاي داغ به محفظه احتراق باز ميگرددكه اين عمل موجت محترق شدن اين توده هوا و سوخت ميشود و سيكل به مرحله اول باز ميگردد .

سيکل کارکرد پالس جت بدون دريچه :
در پالس جت هاي بدون دريچه خمي که مابين محفظه احتراق و نازل قرار دارد دقيقا کاري را انجام ميدهد که دريچه در نوع دريچه دار انجام ميدهد .با وجود اين خم در اين ناحيه کاهش فشار ايجاد شده و مقداري از گاز هاي در حال خروج را به محفظه احتراق باز ميگرداند .و بقيه مراحل دقيقا همانند نوع دريچه دار ميباشد که در بالا توضيح داده شد .

پرشر جت:
اين موتور جت امروزه كاربردي در صنايع هوايي و به عنوان پيشران جت ندارد . اين موتور را ميتوان طرحي ابتدايي از موتور رم جت دانست . در اين پيشران جت سوخت از قسمت بالايي به داخل لوله اي چند تكه كه از بالا به پايين قطور تر ميگردد پاشيده ميشود و از قسمت بالايي و دهانه لوله و همچنين از فواصلي كه مابين اين لوله چند تكه وجود دارد هواي تازه وارد لوله شده و با سوخت مخلوط ميگردد . سپس مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شده و محترق ميگردند . براي گرم كردن سوخت پيش از عمل احتراق ، لوله سوخت رسان را در محفظه احتراق و بدور جدار داخلي آن ميپيچانند و به اين ترتيب سوخت گرما را از توده گاز داغ محترق شده دريافت ميكند و گرم ميشود ، به اين ترتيب عمل احتراق نيز با كيفيت بهتري انجام ميگردد.

توربو جت:
توربو جتها از انواع متداول موتورهاي جت هستند که در اکثرهواپيماهاي جنگنده و پرنده هايي که با سرعتهاي زياد حرکت ميکنند استفاده ميگردد . در زير به طرز کار موتور توربو جت ميپردازيم
1 . در مرحله اول هوا از طريق دهانه ورودي وارد ابتداي قسمت کمپرسور ميشود .
2 . در مرحله بعدي هوا توسط کمپرسور فشرده شده و بطرف ديفيوژر فرستاده ميشود .
3 . پس از کاسته شدن سرعت و افزايش فشار و دماي هوا در ديفيوژر هوا به محفظه احتراق و سپس لوله احتراق فرستاده ميشود .
4 . پس از عمليات احتراق در موتور گاز هاي داغ توليدي باعث چرخش توربين و در نتيجه محور متصل به توربين ميگردد.از نکات قابل توجه در طراحي يک توربو جت طراحي بخش نازل و خروجي است چراکه هدف استفاده از توربوجت نيروي رانش پرنده ميباشد . در بهترين حالت فشار ستون هواي داغي که از موتور خارج ميگردد با فشار جو اطراف پرنده برابر است .



توربو جت با جريان محوري (با کمپرسور محوري چند مرحله اي)



توربو جت با جريان مرکزي (با کمپرسور سانتريفيوژ چند مرحله اي)

توربو پراپ:
موتور جت توربو پراپ ، موتوري است ما بين موتور توربوفن و توربو جت .طرز کارکرد اين موتور با توربو جت دقيقا همسان ميباشد . پروانه بزرگ که به شفت اصلي متصل است نيروي رانش يا تراست توليد ميکند نيروي تراست توليدي پروانه همراه با نيروي رانش توليدي توسط گازهاي داغ خروجي نيروي رانش برايند را توليد ميکند






منبع: سايت فدک
 

javadaria61

عضو جدید
سریعتر از صوت

سریعتر از صوت

چگونه هواپیما جت پرواز می کند؟

اگر فنری را فشار دهیم و رها کنیم فنر به شکل اولیه اش بر می گردد.هوا هم به همین طریق عمل می کند.اگر هوا را گرم کنیم منبسط می شود یعنی مولکولهای آن سعی می کنند از هم دور شوند و به فضای بیشتری نیاز دارد.
گرم کردن هوا اصلی است که در هواپیماهای جت از ان استفاده می شود.یعنی در واقع گرم کردن نیروی به وجود می آورد.که از این نیرو در هواپماهای جت استفاده می کنند.
اگر بادکنک یا بالونی را از هوا پر کنیم و سپس آن را رها کنیم هوایی که از دهانه بادکنک با فشار خارج می شود بادکنک را به پرواز در می آورد.این آزمایش بیانگر قاون سوم نیوتن است که اساس و پایه ساختمان موتور جت می باشد.بر اساس قاونون سوم نیوتن((هر نیروی وارد بر جسم دارای عکس العملی مساوی آن است)).در هواپیماهای جت نیروی حاصل از گازهای سوخته شده در حال خروج سبب عکس العمل شدیدی می شود که هواپیما جت را به جلو می راند.به عبارت دیگر گازهای سوخته شده خیلی سریع منبسط می شوند و هنگامی که این گازها از هواپیما خارج می شوند هواپیما را به جلو می رانند.موتورهای جت مدلهای مختلفی دارند ولی بر اساس و ساختمان کار همگی آنها یکی است.

طرز کار موتور جت در مدلهای مختلف

در یک موتور بنزینی پروانه دار که در اصطلاح آن را((توربوپراپ))می نامند موتور گاز بسیار سوزان و گرمی تولید می کند که سبب می شود هواپیما به جلو رانده شود.و همزمان با آن پروانه را هم به چرخش در می آورد.جریان هوا از کمپسر یا دستگاه فشار هوا عبور می کند و از اطاق سوخت می گذرد.
موتور کمپرسور هوایی یکی از ساده ترین موتورهای جت می باشد.وقتی با سرعت زیادی در آسمان حرکت می کند هوا در جلو آن جمع می شود و مطابق شکل جریان سوخت و هوا را عبور می کند.در این هواپیما باید جریان باد در ان حرکت کند تا موتور آن به کار افتد.بنابراین برای شروع کار هواپیما((مادر))مانند((b-52)) هواپیمای((x-15))را با خود حمل می کند و به پرواز در می آورد تا موتور آن شروع به کار کند.
در موتور توربینی هوا از یک دریچه به داخل کشیده می شود.یک کمپرسور و یک پنکه بزرگ هوای فشرده را به اطاقک سوخت وارد می کنند.در اطاقک سوخت هوای فشرده با مواد سوخت با هم آمیخته می شوند و منفجر می گردند.گازهای سوخته شده که گسترش یافته اند با قدرت زیادی از عقب موتور هواپیما ذخارج می شود.جریان هوای داغ و بسیار گرم پره های توربین را که روی صفحه کمپرسور قرار گرفته می چرخاند.در بعضی از مدل ها هواپیما جت در انتهای خروجی مجددا سوخت با جریان هوای گاز قبلی که بسیار سوزان و داغ است آمیخته می شود و به این ترتیب نیروی بیشتری برای به جلو راندن هواپیما به وجود می آید.


برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید​


نخستین طراح موتور جت

در گذشته نیز فکر ساخت چنین موتوری وجود داشته است.چرا که در 130 سال قبل از میلاد مسیح یک ریاضیدان یونانی به نام((هرون))دستگاهی ساخت که فشار هوا کار می کرد.او در اسکندریه می زیست و احتمالا نخستین کسی است که چنین دستگاهی را ساخته است.
وی بخار آب جوش را با یک لوله به درون یک گوی فلزی چرخنده که دو لوله در دو جهت مختلف از آن خارج می شدند هدایت کرد.بخار آب که با فشار از دو لوله خارج می شد گوی زرا می چرخاند.دستگاه هرون فقط وسیله ای تفتنی بود که یک اصل علمی را بیان می کرد اما هیچ گونه کاربردی نداشت.
در سال 1865 یک مهندس فرانسوی به نام((چارلزدلویه))اولین طرح موتور جت را تهیه کرد.ولی جت یک باله ی او اصلا ساخته نشد.دو انگلیسی به نام های((بولتر))و((ادوارد))نیز چنین جتی را طراحی کردند.آان می خواستند هواپیمای سه باله ای با موتور جت بسازند ولی به علت عقاید مردم در آن زمان که تصور می کردند جسمی که از هوا سنگین تر باشد نمی تواند پرواز کند موفق به ساختن آن نشدند.
نخستین پرواز موفقیت آمیز با هواپیما جت موشوم به ((he-178))در 27 آگوست 1939 در آلمان انجام شد.

چرا از موتور جت پروانه دار استفاده می کنند؟

موتور جت ملخ دار موتور جتی است که به ملخ مجهز است.
توربین گازی در این موتورها با پروانه ها با هم کار می کنند.توربین گازی سبک تر از مونورهای پستونی است و موقع پرواز ارتعاش ندارد.به کمک موتورهای توربین پروانه دار فاصله نشست و برخاست هواپیما نسبت به نوع هواپیما های دیگر کمتر می شود.
این نوع هواپیماها نمی توانند پروازهای طولانی و سرعت زیاد داشته باشند. اما در پرواز با مسافت های متوسط می توان از چنین هواپیماهایی استفاده کرد.در غیر این صورت از نظر اقتصادی استفاده از هواپیماهای پیستونی و هواپیماهای جت با صرفه است.

دیوار صوتی چیست؟

سرعت صوت در هوا در صفر درجه سانتیگراد 331 متر بر ثانیه است.در دمای کمتر از صفر درجه از سرعت صوت کم می شود و در دمای بالاتر از صفر درجه بر سرعت صوت اضافه می شود.در دمای 2 درجه بالای صفر سرعت صوت 342 متر در ثانیه یا 2/1231 کیلومتر در ساعت می باشد.صوت به شکل موج در هوا حرکت می کند.
یکی از نخستین کسانی که خاصیت موجی صوت را کشف کرد(ارنست ماخ)فیزیکدان اتریشی بود.سال 1870 از اجسام در هوا عکس های گوناگون گرفت.او متوجه شد که اجسام در حال پرواز وقتی به مولکول های هوا برخورد می کنند موج های مرتعشی به وجود می آورند.برخورد این اجسام با یک مولکول در هوا سبب می شود که این مولکول با مولکول ها به همین ترتیب ادامه پیدا کند و موج های ارتعاشی به وجود آیند.هواپیما در حال پرواز مرتب به مولکول های هوا برخورد می کند و این موج های ارتعاشی به وجود آیند.هواپیما در حال پرواز مرتب به مولکول های هوا برخورد می کند و این موج ها را به وجود می آورد.وقتی سرعت هواپیما به سرعت صوت برسد این امواج دیواری از هوای فشرده به وجود می آورند.هنگامی که سرعت هواپیما از سرعت صوت بیشتر شود این دیوار را می شکند و در نتیجه صدای بسیار شدیدی و بلندی به وجود می آید.در صورتی که سرعت امواج این صدا از سرعت صوت بیشتر باشد در فضا باقی می ماند.البته در داخل هواپیما صدایی شنیده نمی شود . به زمین می رسند.بنابراین هواپیمای مافوق صوت صوت را دنبال خود می کشد.اگر چنین هواپیمایی با این سرعت از بالای سرمان پرواز کند پس از چند لحظه صدای بسیار بلند و شدیدی را می شنویم و چنانچه ما به همان سمت و با همان سرعت حرکت کنیم این صدا را به طور مداوم می شنویم.


برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید​


ماخ چیست؟

هواپیماهایی که سرعتش کم بود با مشکلات کمتری رو به رو می شدند.اما هواپیماهایی که در ارتفاع بالا و با سرعت زیاد پرواز می کردند با مشکلاتی مواجه بودند.خلبان دیگر نمی توانستند هواپیما را هدایت کنند زیرا لرزش و تکان هواپیما بیش بیش از حد بود و آنان نمی توانستند حتی لرزش دست خود را کنترل کنند.در حقیقت خلبانان با دیوار صوتی که در مقابل آنها به وجود می آمد رو به رو می شدند.دانشمندان این پدیده را بررسی کردند و به زودی به علت آن پی بردند.
((ارنست ماخ))نخستین کسی بود که در این زمینه تحقیق کرد به همین علت واحد اندازه گیری سرعت هواپیما را با عدد ماخ که به نام اوست می سنجند.

عدد ماخ

می داینم سرعت صوت در نزدیکی زمین 342 متر بر ثانیه یا مساوی 2/1231 کیلومتر در ساعت است.بنابراین سرعتی که برابر با 2/1231 کیلومتر در ساعت باشد یک ماخ است.
در ارتفاع 10700 متری که دما تقریبا 45 درجه سانتیگراد و سرعت صوت 303 متر بر ثانیه است یک ماخ 1090 کیلومتر در ساعت می باشد.بنابراین هنگامی که می گویند هواپیمایی با سرعت 2 ماخ د رحال پرواز است یعنی دو برابر صوت پرواز می کند.

اثرات صوتی کدامند؟

نخستین گروه خلبانی که عملا با اثرات صوتی رو به رو شدند خلبانان هواپیماهای جنگی در جنگ جهانی دوم بودند.آنان با سرعتی در حدود 700 کیلومتر در ساعت پرواز می کردند.هنگامی که خلبانان برای فرار از دشمن ناگهان مجبور به کم کردن ارتفاع هواپیما می شدند احساس می کردند که یک با دیواری نامریی برخورد می کنند و سپس هواپیما به لرزش در می آمد و کنترل آن بسیار مشکل می شد.برخی از این هواپیماها پس از برخورد با دیوار صوتی در آسمان متلاشی می شدند.علت این لرزشها آن بود که وقتی هواپیماها با چنین سرعت زیادی در پرواز بودند در اثر تراکم هوا دیوار نامریی مقابل آنها به وجود می آمد و در اثر تصادم هواپیما با این دیوار موج های ارتعاشی ایجاد می شد.در آن زمان تصور می کردند که عبور از چنین دیواری نامریی غیر ممکن است.

چه کسی برای نخستین با از دیوار صوتی عبور کرد؟

آزمایش های مختلف در تونل های باد نشان داد که دیوار صوتی قابل نفوذ است و می توان آن را شکست.لرزش ها و تکان ها شدیدی که در اثر سرعت مافوق صوت به وجود می آیند را می توان با ساختن بدنه دوکی شکل و بال ها نوک تیز کم کرد.بال هایی که به شکل مثلث هستند نیز در کاستن لرزش و افزایش سرعت هواپیما موثرند.
بالاخره در چهاردهم اکتبر سال 1947 برای نخستین بار یک خلبان آمریکایی به نام((سی یک گر))با هواپیما به شکل موشک از نوع((bell x1))با پرواز افقی توانست دیوار صوتی را بشکند.در این پرواز سرعت او به 1630 کیلومتر در ساعت می رسید.پس از آن هواپیما شکاری((f-86))ساخته شد.سرعت این هواپیما به یک ماخ می رسید.
امروزه در اروپا و آمریکا هواپیماهای جنگی وجود دارند که سرعت آنها به 2 ماخ(2400 کیلومتر در ساعت)می رسد.هواپیمای جاسوسی((لاکهید))(sr-71)می تواند با سرعت 3 ماخ پرواز کند.بالاترین رکورد سرعت هواپیما مربوط به هواپیمای آمریکایی((اx-15))می باشد.این هواپیما به شکل موشک است.در پرواز آزمایشی این هواپیما را از یک هواپیمای بویینگ 747 در ارتفاع 33 کیلومتری پرتاب کردند.در نتیجه هواپیمای((x-15))با سرعتی در حدود 7250 کیلومتر در ساعت پرواز کرد.

پرواز هواپیماهای مافوق صوت(سوپر سونیک)با چه مشکلاتی رو برو است؟

رقابت در خط های هوایی مسافربری سبب شد که مهندسین به ساختن هواپیماهای مسافربری بپردازند که سریعتر از صوت و حتی دو برابر آن پرواز کنند.در اروپا با استفاده از تجربیات به دست آمده از هواپیماهای ارتشی دو مدل ساخته شد که به هم بسیار شبیه بودند.یکی از مدل روسی((tu-114))و دیگری کنکورد ساخت مشترک کشورهای فرانسه و انگلستان بود.هواپیمای روسی توپولف 114 نخستین پرواز خود را در 31 دسامبر 1968 انجام داد و هواپیمای کنکورد در دوم مارس 1969 در شهر((تولوز))پرواز کرد.
کنکورد توانست با سرعتی بیشتر از 2385 کیلومتر در ساعت پرواز کند و کمتر از سه ساعت فاصله ی بین قاره ی اروپا و آمریکا را طی کند.
استفاده از هواپیمای((sst))یا هواپیمای مسافربری سوپر سونیک(مافوق صوت)سال های طولانی با مشکلات زیادی روبرو بود.مثلا کارخانه هواپیما سازی آمریکایی((بویینگ))که سومین مدل هواپیمای((sst))مافوق صوت را طراحی کرده بود به علت وجود سه مانع بالاخره از ساختن این هواپیما منصرف شد.
1.هزینه تهیه آن بسیار گران بود(یک کنکور 150 میلیون دلار هزینه داشت).
2.محدودیت مسافر(یک هواپیما کنکورد فقط می تواند 228 نفر با خود حمل کند در صورتی که یک جمبوجت 480 گنجایش دارد).
3.به علت سر و صدای بسیار زیاد آن بسیاری از کشورها صنعتی دنیا مانند آمریکا ژاپن انگلستان بلژیک و آلمان عبور از آن را از کشورشان ممنوع اعلام کرده اند.
امروزه در شرکت های هواپیمایی بزرگ مانند((ایرفرانس))و((بریتیش ایروز))از هواپیمای کنکورد جهت پرواز به آمریکا شمالی و جنوبی و همچنین خاورمیانه استفاده می کنند.در شوروی از هواپیمای مافوق صوت برای راه های دور در بعضی مناطق آسیا استفاده می شود.


برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید​


جریان های هوایی جت و علت پرواز از هواپیماها در مسیر آنها

پس از اینکه هواپیماها توانستند در ارتفاع بسیار زیاد پرواز کنند متخصصین هواشناسی و خلبانان به وجود جریان ها تند هوا در ارتفاع بین 8 تا 12 هزار متری زمین پی بردند.این جریان ها از غرب به شرق حرکت می کنند و سرعت آنها به 500 کیلومتر در ساعت می رسد.چون نخستین هواپیماهای جت در چنین ارتفاعاتی حرکت می کردند نام این جریان های تند هوایی را((جریان های هوایی جت))نامیدند.هواپمای که در چنین جران هایی قرار گیرد درست مانند انسانی است که در یک روز طوفانی در جهت وزش باد بدود.
هواپیمایی که با سرعت 950 کیلومتر در ساعت در حال پرواز است اگر در جریان هوایی جتی با سرعت 400 کیلومتر در ساعت قرار گیرد سرعت آن معادل 1100 کیلومتر در ساعت و حتی بیشتر خواهد بود.جریان هوایی جت سبب می شود که هواپیما سوخت کمتری مصرف کند و زودتر به مقصد برسد.
مدت پرواز هواپیماهای که از لندن به نیویورک پرواز می کنند یک ساعت طولانیتر از هواپیماهای است که از نیویورک به لندن می روند.این امر به علت جریان هوایی جت است.

پرواز عمودی

هر چه سرعت هواپیما بیشتر باشد بلند شدن و نشستن آن هم سریعتر انجام می گیرد.بنابراین مسیر حرکت و باند چنین هواپیمایی باید طویل باشد.مهندسین سازنده ی چنین هواپیمایی سالها تلاش می کنند هواپیمایی بسازند که با همین شرایط بدنه و سرعت هنگام بلند شدن و نشستن مانند هلیکوپتر باشد یعنی به طور عمودی از روی زمین بلند شود و بنشیند.
برای این کار موتور چنین هواپیمایی را می توان به دو شکل ساخت.یکی اینکه لوله اگزوز را هنگام برخاستن و نشستن هواپیما به طرف پایین برگردانید.دیگر اینکه یک موتور اضافی که اگزوز آن به طرف پایین باشد روی هواپیما نصب کنیم تا هنگام برخاستن و فرود آمدن از آن استفاده کنیموالبته با انجام این کار وزن هواپیما زیاد خواهد شد.چنین روشی را روی بسیاری از هواپیماها آزمایش کرده اند ولی تنها در هواپیماهای انگلیسی هاریر نتیجه داده است.این طرح نشست و برخاست هواپیما به صورت عمودی در هواپیما جت((دی او 31))آلمان که مخصوص حمل و نقل بود نیز به کار گرفته شد ولی اکنون تولید آن متوقف شده است.
درباره ی هواپیماهای مسافربری هم به کارگیری چنین موتورهایی به نتیجه نرسیده است زیرا بسیار گران تمام می شوند.


برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید​


منبع: سایت میلیتاری

 

javadaria61

عضو جدید
نحوه کار کرد موتور های جت

نحوه کار کرد موتور های جت

موتورهای جت به چند دسته اساسی تقسیم می شوند:
  • توربوفن Turbo Fan
  • توربوجت Turbo Jet
  • توربوپراپ Turbo Prop
  • پالس جت Pulse Jet
  • پرشر جت Pressure Jet
  • رم جت Ram Jet
  • سکرام جت Scram Jet
در حقیقت، تمام موتورهای جت که توربین دارند، نوع پیشرفته تری از همان موتورهای توریبن گازی هستند که در زمانهای دورتر استفاده می شده است. از موتورهای توربین گازی بیشتر برای تولید برق نه تولید نیروی رانش استفاده می شود. موتورهای جت کلاً بر پایه ی موارد زیر کار می کنند: هوا از مدخل وارد موتور جت شده و سپس با چرخاندن توربین نیروی لازم را برای مکش هوا برای سیکل بعدی آماده کرده و خود از مخرج خارج می شود. در این حالت فشار و سرعت هوای خروجی، بدون در نظر گرفتن اصطکاک، با سرعت و فشار هوای ورودی برابر است. سیکل کاری موتورهای جت پیوسته است، این بدین معناست که هنگامی که هوا وارد کمپرسور می گردد، به سوی توربین عقب موتور رفته و آن را نیز همراه با خروج خود به حرکت در می آورد، یعنی نیروی لازم برای مکش در حقیقت به وسیله توربین انتهایی موتور تولید شده است و بدین گونه است که همزمان با ورود هوا به کمپرسور، توربین نیز به وسیله نیروی تولید شده توسط سیکل قبلی در حال چرخش است و نیروی آن صرف چرخاندن کمپرسور می شود. در این فرآیند، دوباره نیروی تولید شده توسط این سیکل به توربین داده شده و توربین نیروی لازم جهت ادامه کار را فراهم می آورد.
موتور توربوفن با ضریب کنار گذر پایین F-119 پرات اند ویتنی
1- موتورهای توربوفن یا Turbo Fan
موتورهای توربوفن در حقیقت چیزی میان موتورهای توربوجت و توربو پراپ هستند. بازده موتورهای توربوفن بسیار زیاد است، و به همین علت هم در بسیاری از هواپیماهای مسافربری و ترابری در سرعت های ساب سونیک Sub Sonic از آن ها استفاده می شود. در موتورهای توربوفن، ابتدا هوا کمپرس شده سپس وارد اتاقک احتراق می شود و بعد از انفجار از طریق شیپوره یا نازل خروجی خارج شده و در طی این فرآیند، نیروی تراست لازم را جهت رانش هواپیما به جلو تامین می نماید. البته در موتورهای توربوفن، مقادیر دیگری از هوا از طریق کنارگذر نیز عبور داده می شود که در نهایت به گازهای خروجی داغ پیوسته و نیروی تراست را افزایش می دهد. تفاوت موتورهای توربوفن با توربوپراپ در این است که موتورهای توربوپراپ، فن یا ملخ ایجاد کننده تراستشان در خارج از پوسته موتور قرار گرفته اما در موتورهای توربوفن، ملخ یا فن تولید کننده تراست کاملاً در درون پوسته موتور قرار گرفته است.
دیاگرام یک موتور توربوفن با ضریب کنار گذر بالا
2- موتورهای توربوجت یا Turbo Jet
موتورهای توربو جت، بیشتر بر نیروی تولیدی از گازهای خروجی اتکا دارند و در هواپیماهایی بیشتر کاربرد دارند که با سرعت های مافوق صوت حرکت می کنند. در موتورهای توربوجت، ابتدا، هوا وارد کمپرسور شده و متراکم می گردد. اما چون این هوا با سرعت نسبتاً زیادی وارد موتور گردیده برای احتراق مناسب نمی باشد و بیشتر سوخت مصرف شده، بدون اشتعال هدر می رود. به همین دلیل هوا به قسمت دیفیوژر یا همان کاهنده سرعت فرستاده می شود تا از سرعت آن کاسته شود. در دیفیوژر، ابتدا از سرعت هوا کاسته و بر دما و فشار آن افزوده می شود. سپس این هوای آماده برای احتراق، به اتاقک احتراق فرستاده می شود. در اتاقک احتراق یا Combaustion Chamber، هوا ابتدا وارد لوله احتراق گشته، با سوخت مخلوط شده سپس منفجر می گردد. قسمتی از نیروی حاصله از این انفجار صرف گرداندن توربین شده و مابقی برای تولید نیروی رانش به کار می رود. گاهی در هواپیماهای توربوجت، بعد از شیپوره خروجی یا نازل، قسمتی به نام پس سوز یا After Burner قرار می دهند که بر نیروی تراست می افزاید.
دیاگرام کار موتور های توربوجت، توربوپراپ و توربوفن
After Burner یا قسمت پس سوز چگونه کار می کند؟
هنگامی که گازهای خروجی از موتور خارج می شوند، هنوز مقداری اکسیژن و سوخت مصرف نشده دارند که در قسمت پس سوز، با مشتعل ساختن دوباره گازهای خروجی و افزایش 4 برابر سوخت معمولی به این مخلوط، به طور قابل توجهی بر نیروی تراست می افزایند. البته استفاده از پس سوز فقط در شرایط اضطراری و شرایط جنگی مجاز است در غیر این صورت مجاز نیست. تنها هواپیمای مسافربری با پس سوز، هواپیمای کنکورد Concorde ساخت مشترک آلمان، انگلیس و فرانسه است که به علت ایجاد آلودگی صوتی زیاد و مصرف سوخت بالا، بازنشست شد.

3- موتورهای توربوپراپ یا Turbo Prop:
موتورهای توربو پراپ، در حقیقت از نیروی ملخ برای تولید تراست استفاده می کنند و تنها وجه جت بودن آنها، تولید نیروی لازم برای این چرخش توسط موتور جت است. طرز کار موتورهای توربوپراپ عیناً مانند موتورهای جت توربینی دیگر است و تنها وجه تمایز آنها این است که نیروی تولید توسط توربین بیشتر صرف چرخاندن ملخ می شود تا کمپرسور، به همین دلیل برای تولید نیروی بیشتر، تغییراتی هم در توربین موتورهای توربوپراپ داده می شود.

4- موتورهای پالس جت یا Pulse Jet:
موتورهای پالس جت دارای توربین، کمپرسور، یا شفت نمی باشند و تنها قطعه متحرک البته در نوع دریچه دار، دریچه آن می باشد. در این گونه موتورها، ابتدا توده بزرگی از انفجار در داخل موتور صورت می پذیرد که سبب بسته ماندن دریچه می شود. چون تنها راه فرار هوا از موتور قسمت انتهای آن می باشد هوا به طرف آنجا هجوم می آورد.در نتیجه تر ک هوا، خلا یا حالت مکشی به وجود آمده که باعث باز شدن دریچه و ورود هوای تازه می شود. در این حالت، مقداری هوای محترق شده از خروج بازمانده و صرف تراکم و انفجار گاز تازه وارد می گردد و سیکل به همین ترتیب ادامه پیدا می کند.در نوع بدون دریچه، از یک خم برای ایفای نقش دریچه استفاده می شود که با انفجار گازها و بدلیل وجود این خم، کاهش فشار صورت گرفته و مقداری از گازهای خروجی باز می گردند به همین ترتیب سیکل ادامه داده می شود.

5- موتورهای پرشر جت یا Pressure Jet:
از این گونه موتورها در حال حاضر استفاده ای نمی شود و شرح کارکرد آنها در اینجا اضافی است.

6- موتورهای رم جت یا Ram Jet:
موتورهای رم جت، هیچ قطعه ی متحرکی ندارند و در نگاه اول، مانند یک لوله توخالی به نظر می رسند که بیشتر در سرعت های مافوق صوت به کار می روند. موتورهای رم جت نیز مانند پالس جت، دارای توربین، کمپرسور یا ... نمی باشند استفاده از آنها به عنوان موتور دوم معمول است که بیشتر در موشکها به کار می روند. در این گونه موتورها، برای روشن شدن موتور ابتدا باید سرعت هوا به مقدار لازم برسد در صورت رخداد چنین حالتی، موتور جت به طور خودکار خود را روشن می کند. در موتور رم جت، هوا با سرعت زیاد وارد موتور شده و به علت سرعت بیش از حد، در قسمت دیفیوژر به خوبی کمپرس و متراکم شده و دما و فشار آن بسیار بالا می رود. در این حالت مخلوط هوا و سوخت منفجر گشته و با خروج از موتور، نیروی تراست بسیار زیادی را آزاد می کنند. این موتورها قدرت بسیار زیادی را دارا می باشند اما برای شروع پرواز و برخاست مناسب نمی باشند.
نمای یک موتور توربوجت چند محوره
7- موتورهای سکرم جت یا Scram Jet:
نام این موتورها از دو واژه Super Sonic و Combustion گرفته شده که به معنای انفجار در سرعت مافوق صوت است. این گونه موتور ها در سرعت های هایپر سونیک Hyper Sonic به کار می روند و طرز کار آنها بسیار مشابه موتورهای رم جت با تغییراتی می باشد. این نکته قابل توجه است که مشتعل ساختن مولکول های هوا در حالی که هوا با سرعت بالای 4 ماخ وارد موتور می گردد، مانند روشن کردن کبریت در گردباد تورنادو است! و از همین جا می توان درک کرد که چه تکنولوژی عظیمی در این لوله توخالی به کار گماشته شده است. شایان ذکر است که اولین هواپیمای دارای موتور سکرم جت، هواپیمای X-43 است که سرعت آن بالای 7 ماخ می باشد.

اجزای اصلی موتورهای جت:
1- کمپرسور: کمپرسورها وظیفه متراکم کردن هوای ورودی را بر عهده دارند. کمپرسورها بر دو نوع هستند: 1- کمپرسورهای محوری 2- کمپرسورهای شعاعی یا گریز از مرکز. کمپرسورهای محوری که در اکثر موتورهای جت امروزی استفاده می شود، از چند طبقه فن یا پنکه به تعداد مشخص (دو یا بیشتر) تشکیل شده است که هرچه به سمت درون بیشتر پیش برویم، از زاویه پره های فن ها کاسته می شود و همچنین توسط همین تیغه ها یا پره ها، به سیال جهت حرکت داده شده و با کاهش زاویه پره ها، به فشار سیال یا هوا افزوده و از سرعتش کم شده و در نتیجه متراکم می گردد. اما در کمپرسورهای شعاعی یا گریز از مرکز، که بیشتر در موتورهای گازی ساده یا قدیمی کاربرد داشته است، در اصل هوا به یک مانع برخورد کرده و سپس توسط پره های آن به قسمت دیفیوژر یا کاهنده سرعت منحرف می شود که این فرآیند با ازدیاد فشار همراه است، در نتیجه هوا متراکم می گردد.
کمپرسور محوری چند مرحله ای یک موتور توربوجت
2- سیستم احتراق:
سیستم احتراق، شامل سوخت پاش، جرقه زن و اتاقک و لوله احتراق می گردد. فرآیند انفجار در درون لوله های احتراق صورت می پذیرد که این عمل با وارد شدن هوا به اتاقک و مخلوط شدن آن با سوخت سپس انفجار آن به وسیله شمع جرقه زن انجام می شود. انژکتور Injector وسیله است که با استفاده از نیروی موتور، سوخت را به پودر تبدیل می کند و حکمت این کار در بهتر مشتعل شدن در صورت تبدیل به پودر نهفته است. البته سوخت قبل از ورود به انژکتور، مقداری گرم شده تا برای احتراق آماده تر باشد. ابتدا انژکتور سوخت را روی هوای متراکم می پاشد و سپس این مخلوط آماده انفجار است که به وسیله شمع جرقه زن، این عمل صورت می گیرد.
محفظه احتراق Can-Type یک موتور توربوجت
3- سیستم توربین:
در اینجا، ابتدا هوای منفجر شده به پره های توربین برخورد کرده و نیروی لازم جهت گرداندن کمپرسور و مکش هوا برای سیکل بعدی تولید می شود که این نیرو به وسیله شفتی به کمپرسور انتقال داده شده و باعث حرکت آن می شود. قبل از توربین، استاتور توربین وجود دارد که برای تنظیم جهت حرکت سیال هوا برای ورود به قسمت توربین به کار می رود. توربین ها نیز به دو دسته محوری و شعاعی تقسیم می شوند که نوع محوری چند طبقه است. چون دمای کارکرد توربین بسیار بالا می باشد، در ساخت آن از آلیاژهای مخصوصی استفاده می شود.

4- سیستم خروج گازهای داغ:
این سیستم، در حقیقت تولید تراست واقعی را برای رانش هواپیما به جلو می کند و سهم اصلی را در تولید و توضیع فشار دارد. در مدل های متحرک، زاویه پره های شیپوره انتهایی موتور برای میزان کردن فشار قابل تنظیم است. گفتنی است سیستم پس سوز یا After Burner بعد از این بخش نصب می شود. به این قسمت، نازل Nozzle هم گفته می شود.

5- سیستم کشش برگردان یا Thrust Reversation System:
در سیستم کشش برگردان، به وسیله دریچه هایی، نیروی تراست موتور برعکس می شود، بدین صورت که خلبان در هنگام فرود نیروی برگردان را فعال ساخته و از آن به عنوان ترمز استفاده می کند، یعنی نیروی موتور در جهت عکس اعمال می شود. البته توضیح خود این سیستم و کلیه سیستم های دیگر هر یک می تواند به اندازه یک کتاب توضیحات تکمیلی نیاز داشته باشد اما در اینجا به ذکر همین نکات کوتاه و جزئی و اجمالی بسنده می شود. در صورت اظهار علاقه خوانندگان به چگونگی کار کرد این موتور ها مقالات بیشتر را در این زمینه شاهد خواهید بود. لازم به ذکر است که ساخت موتورهای جت به صورت خانگی هم امکان پذیر است و هم اکنون رواج بسیاری در بین جوانان علاقه مند به این علم دارد و یک چنین موتورهای جت دست سازی به طور گسترده ای در هواپیماهای مدل قدرتمند به کار گرفته می شوند.




IRAN CIVIL AVIATION CENTER
 

Musha

عضو جدید
turboshaft engine

turboshaft engine

salam
man tamirkar va eyb yabe motoraye TURBOSHAFT hastam ke nami azashun borde nashod
motoraye turbo shaft bishtar ru vahede torque sanjide mishan chon mesle motore pistuni nirushono be shaft kharej mikonan
ye motore 613 poundi mitune 2930 asbe bokhar niru bede
motore 4b-8d ke ruye balgarde 214 estefade mishe dar har sa'at bish az 800 litr sukhte jp4 misuzune
masrafesh ziad nis
chon chizi hadar nemide
:cool:
 
salam
man tamirkar va eyb yabe motoraye TURBOSHAFT hastam ke nami azashun borde nashod
motoraye turbo shaft bishtar ru vahede torque sanjide mishan chon mesle motore pistuni nirushono be shaft kharej mikonan
ye motore 613 poundi mitune 2930 asbe bokhar niru bede
motore 4b-8d ke ruye balgarde 214 estefade mishe dar har sa'at bish az 800 litr sukhte jp4 misuzune
masrafesh ziad nis
chon chizi hadar nemide
:cool:
سلام دوست عزیز
خوش اومدید و ممنون از اطلاعاتتون
لطف کنید در این سایت فارسی تایپ کنید
ضمنا میتونید در تاپیک مهارت های اعضای تالار مهندسی شیمی خودتون رو معرفی کنید تا دوستانی که نیازمند به اطلاعات شما هستند فقط به شما مراجعه نمایند ....
 

Musha

عضو جدید
سلام
میخوهید درباره موتورای توربوشفت هم بدونید:
موتورای توربو شفت موتورایی هستند که توسط توربین گازهای سنگین شده را به یک محور هنتقال میدهند. هین موتور ها بیشتر روی هلیکوپترها استفاده شده ولی بعضا برای مولد برق یا کارهای دیگر هم استفاده میشوند. اگه بشتر میخواهید بدونید،سوال کنید، :)جواب میدم حتما
 
بالا