داشتن مرجع تقلید به این خاطره که ما الان از زمان ائمه(علیهم السلام) خیلی دور افتادیم و فعلا هم که دسترسی به امام زمان(ارواحنا فداه) نداریم.
بحث مرجع تقلید داشتن یه بحث عقلی هم هست.احادیثی که به دست ما رسیده ممکنه دست کاری شده باشن و یا معنی حدیث چیز دیگه ای باشه و نیاز به دونستن ادبیات عرب باشه تا بتونیم بفهمیم معنیش چیه.مثلا تو زبون فارسی خودمون.فرض کنین یه نفر خارجی تازه فارسی یاد گرفته.بعد ما از جملات کنایه ای و عامیانه فارسی و مربوط به منطقه خودمون بهم بگیم.طرف ممکنه یه چیز دیگه برداشت کنه.بنابراین:اولا که ما به عربی تسلط نداریم برای فهم دقیق
از دیگر لوازم شناخت حدیث هم علم رجاله.یعنی شناخت کساییکه حدیث رو روایت کردن.ممکنه دروغگو بوده باشن.کما اینکه احادیث جعلی در زمان خود عمر هم درست میشده.
ممکنه اصلا یه سخن از معصوم یه جا طبق مصلحتی گفته شده باشه.در صورتی که نظر کلی این نبوده.مثلا امام صادق(علیه السلام) یه بار یکی از یارانشون رو از خودشون طرد کردن طوریکه خود اون آقا هم بهش برخورد.بعدا معلوم شد که حضرت منظور دیگه ای داشتن و اگه اشتباه نکنم بخاطر دشمنان اینجوری باهاش صحبت کرده بودن
بحث مرجع تقلید داشتن یه بحث عقلی هم هست.احادیثی که به دست ما رسیده ممکنه دست کاری شده باشن و یا معنی حدیث چیز دیگه ای باشه و نیاز به دونستن ادبیات عرب باشه تا بتونیم بفهمیم معنیش چیه.مثلا تو زبون فارسی خودمون.فرض کنین یه نفر خارجی تازه فارسی یاد گرفته.بعد ما از جملات کنایه ای و عامیانه فارسی و مربوط به منطقه خودمون بهم بگیم.طرف ممکنه یه چیز دیگه برداشت کنه.بنابراین:اولا که ما به عربی تسلط نداریم برای فهم دقیق
از دیگر لوازم شناخت حدیث هم علم رجاله.یعنی شناخت کساییکه حدیث رو روایت کردن.ممکنه دروغگو بوده باشن.کما اینکه احادیث جعلی در زمان خود عمر هم درست میشده.
ممکنه اصلا یه سخن از معصوم یه جا طبق مصلحتی گفته شده باشه.در صورتی که نظر کلی این نبوده.مثلا امام صادق(علیه السلام) یه بار یکی از یارانشون رو از خودشون طرد کردن طوریکه خود اون آقا هم بهش برخورد.بعدا معلوم شد که حضرت منظور دیگه ای داشتن و اگه اشتباه نکنم بخاطر دشمنان اینجوری باهاش صحبت کرده بودن
آخرین ویرایش: