اسكيس - مشاوره

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تمرین خط لرزان

http://

http://

خط اسکیسی

http://

http://

http://

خسته نباشید دوست عزیز
عکس اول خوبه و با حوصله کشیدین
عکس دوم یکم حوصله کمتر شد
خطوط عکس سوم اشتباه هستن چون تمام خطوط کمانش کردن و مشخصه که دستتونو روی کاغذ پرتاب کردین. اینجور خطوط سریع رو اگه روزی صد بار هم روشون تمرین کنید نمیتونه کمک خاصی بکنه چون کنترلی رو کشیدنشون نیست و در یک لحظه کشیده میشن
به جای تمرین دایره فک کنم تمرین کمان کنی بهتر باشه. البته این نظر منه شاید هم اشتباه باشه
موفق باشید
 

dokhtar 68

عضو جدید
خسته نباشید دوست عزیز
عکس اول خوبه و با حوصله کشیدین
عکس دوم یکم حوصله کمتر شد
خطوط عکس سوم اشتباه هستن چون تمام خطوط کمانش کردن و مشخصه که دستتونو روی کاغذ پرتاب کردین. اینجور خطوط سریع رو اگه روزی صد بار هم روشون تمرین کنید نمیتونه کمک خاصی بکنه چون کنترلی رو کشیدنشون نیست و در یک لحظه کشیده میشن
به جای تمرین دایره فک کنم تمرین کمان کنی بهتر باشه. البته این نظر منه شاید هم اشتباه باشه
موفق باشید
مرسی از اینکه نظر دادین رو کارم. دقیقا حق با شماست. صفجه دوم خسته شده بودم حوصله نداشتم . صفجه سوم آخه دستم داشت روی کاغذ میسوخت. روی آ2 تمرین میکنم واسه همین دستمو میخواستم زود بر دارم. چون وقتی دوست خیلی زیاد روی کاعذ گشیده میشه میسوزه .
تمرین دایره تا حدی که بتونم یه دایره بکش و بیضی نشه فک میکنم نیاز باشه خیلی جاها. الان دیگه دستم توی دایره کشیدن راه افتاده
یه تمرین دیگه برای خط مونده انجام بدم بعدش دیگه پرسپکتیو .
ممنون که نظر میدین.
 

ReD_CoDE

متخصص REVIT
کاربر ممتاز
بچه ها با مداد تمرین نکنید
فقط و فقط unipin 0.3 or 0.5 و برای راحتی بیشتر سر روان نویسو تهش قرار بدید یکم تعادل ایجاد کنه
هرچند از همه بهتر خودنویسه اما چون قیمتش بالاست و کاراییش نه چندان بالا توصیه نمیشه
یه خودنویس اسکیس خوب از 50-60 تومن شروع میشه تا 200-300 تومن
فراموش کنید تمرینای اسکیس دانشگاهو که باید کوزه و کتری و گل و بلبل میکشیدید
خط قوی بزنید نه سرسی
سرسری بشه اول و آخر خطاتون حالت منحنی میگیره که کاملا تابلواه
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه سوال! اول با مداد کشیدی بعد با روان نویس از روش رفتی! یا نه فقط با روان نویس کشیدی.
در ضمن دستتم به نظرم خیلی خوبه.


سلام..ممنون.تمرین کردنو با مداد میکشم
اینام بعضیارو با مداد کشیدم و روش با روان نویس..البته هر جا که دستم زیاد رون نباشه با مداد میکشم و بعد با روان نویس نمیدونم شاید درست نباشه!!ولی خوب عادت کردم!اما باید فکر زمانش کرد دیگه!
 
آخرین ویرایش:

Nasim_Feiz_A

عضو جدید
سلام
من این چند روز نرسیدم تمرین بکشم، حالم خوب نبود! ........ :razz:
چقدر آدم ها و درخت های خوشگلی کشیدیـــــــــــــد :w38: ...............
از تمرینات vorojak_errorجان خوشم اومد ، منم این تمرین رو انجام میدم .............

راستـــــــــــــــــــی ، غیر از یکی از دوستان کسی دیاگرام های اقلیمی رو نکشیده ؟!

فکر نمیکنید دیگه خط کشیدن کافی باشه ؟! اگه به باقی تمرینات نرسیم با این همه سرعت در خط راست کشیدن هم کاری از دستمون بر نمیاد!!!!!

اگه نمیتونید در زمان کوتاه دست قوی داشته باشید ، حداقل طوری بکشید که قوی به نظر برسه!!!!! مثلا=====>اگه یک خط کش کهنه داشته باشید که لبه هاش کمی ساییده شده باشه ، خود به خود خط لرزون با کیفیت تولید میکنه!! { البته میتونید در جهتی که دستتون ضعیفه این خط کش رو قرار بدید و در جهات دیگه با دســـــــــــت قوی بکشید!

توصیه ای برای اونایی که مثل خودم با دوربین مبایل های کم پیکسلی! عکس میگیرند و میذارند=====>

دقت کنید قبل از عکس گرفتن حتما از قسمت Settings گوشی خود ، حالت turn on macro را انتخاب کرده باشید....

قبل از آپلود ، عکس های خود را حتما ویرایش کنید ===>حتی با برنامه ی Microsoft Office Picture manager که در Office موجود هست هم میتوانید در قسمت Edit Pictures ===> اگر عکستان نیاز به کادربندی داشت و مثلا از حاشیه فرش و یا انگشت خود هم عکس گرفته بودید با گزینه crop برای عکس کادر جدیدی تعریف کنید....
با ctrl+Q یا Auto Correct هم میتوانید نور عکس را کمی تغییر دهید تا عکس واضح تر دیده شود .......... { چقدر کتابی توضیح دادم ! :D }
اونایی هم که فتوشاپ بلدند که دیگه عالیه ، اما همین برنامه هایی که عکستون رو باز میکنید اکثرا قسمت Edit دارند که توش Crop و Exposure و Auto Levels داشته باشه .... من خودم عکس هامو با برنامه ACDSee Pro3 ویرایش میکنم ...... با کمک گرفتن از این دستور های تنظیم نور حتی میتونید اونقدر عکس رو روشن کنید و خطوط رو تیره و پررنگ کنید طوری که انگار واقعا عکس رو اسکن کردید !
 
آخرین ویرایش:

Nasim_Feiz_A

عضو جدید
برای تمرینات تاپیکمون برنامه بریزیم

برای تمرینات تاپیکمون برنامه بریزیم


ReD_CoDE گرامی یه سری برنامه گفته بودید که خیلی جالب بودند ====>
1
- هر شخص حداقل 10 تا فیگور در حالات مختلف ارائه کنه (حالا چه از سایتی، کتابی، جایی، یا خودش کشیده یا از جایی برداشته، زیاد مهم نیست)
2- هر شخص حداقل 10 درخت با توضیح نوع و کاربرد اقلیمیش و اندازه تنه و چترش و .... بگذاره
3- انواع جزئیات:
4- موضوعات مختلف اسکیس (سعی کنید موضاعتتون تکراری نباشه مثلا اگر کسی اومد طراحی کتابخانه، کیوسک اطلاع رسانی، غرفه تجاری تفریحی، مدرسه، مهدکودک و ... رو گفت دیگه کسی اونارو تکرار نکنه و بگرده دنبال موضوعات جدید، هر موضوعی که به ذهنش میرسه)
بعد از اینکه یا دایره کاملی از موضوعات رو جمع کردیم شروع می کنیم به بحث در مورد هرکدومشون، چه فضاهایی میخوان، چه ضوابطی دارن، چه فرمایی براشون خوبه، چه سازه ای مهمه براشون، و ...
5- انواع شیت بندی A3 و روشهایی که وجود داره، مثلا روش نه قسمتی و نحوه قراردادن ایده و روند طراحی و سایت پلان و پلان و نما و مقطع و پرسپکتیوها و ...
.........
پیشنهاد میکنم حالا که آقای مهندس حسینی نیستند ، هرکدوم از بچه ها نظرشون رو بگن و شما که در زمینه برنامه ریزی نکته بین تر و فعال تر هستید از بین پیشنهادات معقول دوستان و ایده های خودتون یه برنامه تعیین کنید تا با هم جلو بریم، امیدوارم بقیه دوستان هم موافق باشند ......

برنامه ی مبهم خودم اینجوریه =====>
پرسپکتیو ها + اقلیم + تمرین ترکیب حجم + روکشی پرسپکتیو ===> دیاگرام های سایت و ... + جمع آوری مطالعات مجموعه موضوعات مشابه +تمرین روکشی پلان و نما====> تا 13 فروردین =====> انواع سازه سقف +تمرینات برش + روکشی از اسکیس های کتاب + هرروز یک اسکیس
این برنامه خام رو فعلا در نظرگرفتم تا به هر مرحله که برسم ، و این چهارچوب اولیه رو پیش بردم با توجه به زمان بندی به تمریناتم شاخ و برگ میدم.........!!!!
موضوعات اسکیس رو در چند گروه دسته بندی کردم ، دسته اول مربوط به حمل و نقل و ماشین هست !
از نویفرت ابعاد ماشین ها ، موتور ، اتوبوس و..... می نویسم ، و هر چی مطلب درباره پارکینگ و مسیر چرخش اتومبیل و ... هست جمع آوری می کنم، موضوعات مشابه ای هم که در زیرمجموعه 1 قرار میدم شامل : پارکینگ ها ، پارکینگ طبقاتی ، پمپ بنزین ، عوارضی ، کارواش ، نمایشگاه اتومبیل ، نمایندگی فروش ، تعمیر و تعویض ایران خودرو
و....
خیلی کوچیک و سریع و فشرده در چند صفحه همه ی اطلاعات رو مینویسم { یک نوع خلاصه نویسی مصور میشه ! } و به خاطر کمبود وقت از آثار معماران و مجله و کتاب هایی که دارم ، هرچی صفحه درباره این موضوعات باشه و ساختمونی با این موضوعات باشه ، شماره صفحات و کتاب ها رو فهرست میکنم ، که در اسکیس هایی که از 13 اردیبهشت شروع میکنم و به همین ترتیب که مطالعات رو جلو میبرم ، خیلی سریع بتونم سراغ آثار مشابه برم و اطلاعات رو مرور کنم و با درنظر گرفت اونا طرح بزنم ......


دوستان عزیز شما هم برنامه هاتون رو بگید تا ببینیم با هم دیگه اینجا چطور میتونیم تا قبولی پیش بریم .............متشکرم


 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
بچه ها با مداد تمرین نکنید
فقط و فقط unipin 0.3 or 0.5 و برای راحتی بیشتر سر روان نویسو تهش قرار بدید یکم تعادل ایجاد کنه
هرچند از همه بهتر خودنویسه اما چون قیمتش بالاست و کاراییش نه چندان بالا توصیه نمیشه
یه خودنویس اسکیس خوب از 50-60 تومن شروع میشه تا 200-300 تومن
فراموش کنید تمرینای اسکیس دانشگاهو که باید کوزه و کتری و گل و بلبل میکشیدید
خط قوی بزنید نه سرسی
سرسری بشه اول و آخر خطاتون حالت منحنی میگیره که کاملا تابلواه

خط لرزان كه واسه كروكي ميكشيم خط با حوصله اي هست و روان نويس حالا چه uni pen چه drowing نوكش نميده و واسه اين كار جواب ميده
اما براي خطوط اسكيسي فوري خراب ميشه
بهتره براي خطوط اسكيسي از اتود 8mil و كاغذ a2 استفاده كنيم
بابا حالا گفتن دستمون بسوزه ديگه خودكشي كه نميخواد
بيچاره كاغذه


اینو از رو اون فیگورا که دوستان گذاشتن کشیدم!مشاهده پیوست 89675

اين كه اول با مداد بعد روان نويس اشتباهه


ReD_CoDE گرامی یه سری برنامه گفته بودید که خیلی جالب بودند ====>
1
- هر شخص حداقل 10 تا فیگور در حالات مختلف ارائه کنه (حالا چه از سایتی، کتابی، جایی، یا خودش کشیده یا از جایی برداشته، زیاد مهم نیست)
2- هر شخص حداقل 10 درخت با توضیح نوع و کاربرد اقلیمیش و اندازه تنه و چترش و .... بگذاره
3- انواع جزئیات:
4- موضوعات مختلف اسکیس (سعی کنید موضاعتتون تکراری نباشه مثلا اگر کسی اومد طراحی کتابخانه، کیوسک اطلاع رسانی، غرفه تجاری تفریحی، مدرسه، مهدکودک و ... رو گفت دیگه کسی اونارو تکرار نکنه و بگرده دنبال موضوعات جدید، هر موضوعی که به ذهنش میرسه)
بعد از اینکه یا دایره کاملی از موضوعات رو جمع کردیم شروع می کنیم به بحث در مورد هرکدومشون، چه فضاهایی میخوان، چه ضوابطی دارن، چه فرمایی براشون خوبه، چه سازه ای مهمه براشون، و ...
5- انواع شیت بندی A3 و روشهایی که وجود داره، مثلا روش نه قسمتی و نحوه قراردادن ایده و روند طراحی و سایت پلان و پلان و نما و مقطع و پرسپکتیوها و ...
.........
پیشنهاد میکنم حالا که آقای مهندس حسینی نیستند ، هرکدوم از بچه ها نظرشون رو بگن و شما که در زمینه برنامه ریزی نکته بین تر و فعال تر هستید از بین پیشنهادات معقول دوستان و ایده های خودتون یه برنامه تعیین کنید تا با هم جلو بریم، امیدوارم بقیه دوستان هم موافق باشند ......

برنامه ی مبهم خودم اینجوریه =====>
پرسپکتیو ها + اقلیم + تمرین ترکیب حجم + روکشی پرسپکتیو ===> دیاگرام های سایت و ... + جمع آوری مطالعات مجموعه موضوعات مشابه +تمرین روکشی پلان و نما====> تا 13 فروردین =====> انواع سازه سقف +تمرینات برش + روکشی از اسکیس های کتاب + هرروز یک اسکیس
این برنامه خام رو فعلا در نظرگرفتم تا به هر مرحله که برسم ، و این چهارچوب اولیه رو پیش بردم با توجه به زمان بندی به تمریناتم شاخ و برگ میدم.........!!!!
موضوعات اسکیس رو در چند گروه دسته بندی کردم ، دسته اول مربوط به حمل و نقل و ماشین هست !
از نویفرت ابعاد ماشین ها ، موتور ، اتوبوس و..... می نویسم ، و هر چی مطلب درباره پارکینگ و مسیر چرخش اتومبیل و ... هست جمع آوری می کنم، موضوعات مشابه ای هم که در زیرمجموعه 1 قرار میدم شامل : پارکینگ ها ، پارکینگ طبقاتی ، پمپ بنزین ، عوارضی ، کارواش ، نمایشگاه اتومبیل ، نمایندگی فروش ، تعمیر و تعویض ایران خودرو
و....
خیلی کوچیک و سریع و فشرده در چند صفحه همه ی اطلاعات رو مینویسم { یک نوع خلاصه نویسی مصور میشه ! } و به خاطر کمبود وقت از آثار معماران و مجله و کتاب هایی که دارم ، هرچی صفحه درباره این موضوعات باشه و ساختمونی با این موضوعات باشه ، شماره صفحات و کتاب ها رو فهرست میکنم ، که در اسکیس هایی که از 13 اردیبهشت شروع میکنم و به همین ترتیب که مطالعات رو جلو میبرم ، خیلی سریع بتونم سراغ آثار مشابه برم و اطلاعات رو مرور کنم و با درنظر گرفت اونا طرح بزنم ......


دوستان عزیز شما هم برنامه هاتون رو بگید تا ببینیم با هم دیگه اینجا چطور میتونیم تا قبولی پیش بریم .............متشکرم



من هنوز تو دياگرامش موندم آخه ما نكات رو كه حفظيم ديگه واسه چي دوباره بنويسيم؟؟
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان عزیزم
خسته نباشید به می گم به همتون . خیلی دوست دارم در این مرحله از کار به عنوان یه فعالیت جدید اگر خدا بخواد وارد این تاپیک بشم و مراحل ناگفته ایی رو بگم . البته بیشتر تجربیات شخصیم هست در آزمون ها ولی به خاطر اینکه مطالبی رو که حس می کنم باید گفته بشه در هیچ کتابی یافت نخواهید کرد ، ترجیح میدم اینها رو به عنوان بخش دوم آموزشهای اسکیس به دوستان ارائه کنم . امیدوارم مطالب بتونه مفید و تاثیر گذار باشه .

 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
مواردی که عنوان میک نم هر کدوم در یک پست به صورت جداگانه مطرح میشه تا اگه دوستان سوالی هم در موردش داشتن بتونن از همون پست نقل قول بگیرن . ضمن اینکه تاکیدم بر تمام مواردی که عنوان میک نم به قدری هست که موفقیتتون رو می تنید باهاشون تضمین کنید بنابر این خواهشم این هست ساده ازش نگذرید .

توصیه اول : با خودمون رو راست باشیم .

دوست خوبم ، هر کجا که هستی و در هر شهری با هر امکاناتی و توی هر دانشگاهی که درس می خونی اولین چیزی که ازش ترس داری اینه که امکاناتت چقدره . اینکه آیا به یه معلم اسکیس دسترسی داری یا نه . به این فکر می کنی که ابزارت کامل هست یا نه . کتابهایی که بقیه دارن رو تو داری یا نه . فلان مارک قلم و یا فلان کاغذ برای تمرین .

نمی خوام خیلی این موضوع رو باز کنم . ولی یه نگاهی به وضعیت خودت بنداز و ببین که چقدر درگیر ابزار شدی . چقدر مهم بود برات که کدوم کتاب و سی دی فلان استاد رو داشته باشی . نگاه کن دقیق . به

همه کتابهایی که دورو برت هست . به همشون . نوشته های اساتید مختلف . همشون نوشتن از کجا شروع کنید و در نهایت نتیجه رو گذاشتن و شیتهای اسکیس آخر کتاباشون هست . راستشو بگو . چند بار شروع

کردی به تمرین و باز رفتی آخر کتاب رو ورق زدی و حسرت خوردی و دست از کار کشیدی و مایوس شدی ؟ چقدر آرزو کردی تو هم کاش اسکیست خوب بود . چقدر شروع کردی به تمرین و گذاشتی رفتی و یه

هفته بعد باز اومدی چند تا خط کشیدی و رفتی و ...

حس آشناییه مگه نه ؟

تو هیچ کتابی ننوشته باید عاشق کار کردنت باشی . نتیجه رو باید فراموش کنی . از این کوهی که داری می ری بالا باید به پشت سرت نگاه کنی و از پیشرفتت لذت ببری و نباید به بالا نگاه کنی و از باقیمونده راه

بترسی و مایوس بشی . پس ضمن تمریناتی که می کنی روی هر کدوم تاریخ بزنید و همش رو نگه دارید و از اینکه دارید پیشرفت می کنید لذت ببرید . از همه مراحل خصوصا خط کشیدن . با خطها حرف بزنید . اونها

رو درست مکتوب کنید .ارزش خطها به اصالتیه که شما بهشون میدید . بی حوصلگی یعنی از بین بردن ارزش کار و شک نکنید که هیچ وقت نتیجه نخواهید گرفت .

برای هر تمرینی یه تعدای رو مشخص کنید زمانش رو هم مشخص کنید و با قدرت و جدیت و در بهترین شرایط سعی کنید تمرین رو تمام کنید . برای اتمامش به خودتون یه موضوع خوب هدیه بدید . مثلا یه فنجون

چای !!

ساده است . شاید خیلی هم پیش پا افتاده به نظر بیاد ولی اگه بتونید خط صاف واقعی و با تکنیک و تاکتیک بکشید شما مقدمات رو به سرعت پشت سر گذاشتید . در ضمن زمان هم برای تمرینات مقدماتی خیلی

زیاد باید باشه .

فراموش نکنید حتی وقتی شیت می بندید هم باید تمرین خط ها رو ادامه بدید . کشیدن خط دست و ذهنتون رو همیشه آماده نگه میداره . فراموش نکنید خط کشیدن رو باید تاجایی ادامه بدید که فرآیند ترسیم خط از

حالت خود اگاه به حالت ناخود آگاه در بیاد . اونوقت اتصال دستها به مغز برای ترسیم تصورات از آب خوردن هم ساده تر میشه و در غیر اینصورت زجر اورترین و مشمئز کننده ترین کاره .

موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
توصیه دوم : اول دلگرمی و اعتماد به نفس بعد تمرین ...

همه شماهایی که قراره آزمون اسکیس امسال شرکت کنید یه ترس دارید . اونم اینه اگه فلان موضوع رو دادن و شما هیچی برای ارائه کردن نداشتید چکار کنید . این باعث میشه که همیشه با اضطراب و بدون تمرکز تمرین کنید و این اصلا به درد نمی خوره .
راه حل :
برای 10 تا موضوع 10 تا حجم مختلف رو کپی و حفظ کنید . تاکید می کنم کپی و حفظ . یعنی بتونید بدون اینکه اون رو ببینید یا زیر دستتون باشه بتونید ترسیمش کنید . این 10 موضوع رو تا جایی که می تونید به صورت کلیات انتخاب کنید و ترجیحا با تمام جزییات بررسیش کنید .
در هر مرحله ای که هستید . اگه قراره از امروز شروع کنید هم این کار رو بکنید . حداقل ها رو که داشته باشید مطمئن باشید با خیال راحت تر تمرین می کنید . تمرکز می کنید . اونوقت تمریناتتون هدف دار میشه . بی هدفی در تمرینات یعنی وقت هدر دادن . برای اینکه هیچ سوء تفاهمی پیش نیاد می گم که منظورم از اینکار کپی کردن در آزمون نیست . چون یه معمار به راحتی می تونه اصول رو تبدیل به خواسته خودش بکنه . بنابر این احجام و فضاها رو در ذهن داشته باشید . با هر خطی حتی بدترین خط دنیا هم که داری تمرین می کنی این کار رو اول از همه انجام بده . خیالت که راحت شد برگرد سر تمرینات پایه ایی و برای زیبا تر ترسیم کردن کارهات ، اصولی تر شدنش ، تطبیقش با اقلیم و سایت و همجواریها و حیطه بندیها و اصول فنیش تلاش کن . به کارت رنگ ارزش بپاش و معماری کن . اسکیس نمایش هویت معماری شماست نه تابلوی یه نقاش احساساتی و توسط یه تعداد معمار تصحیح می شه و نه معلم نقاشی . بدترین خطها و اسکیسهای لکور بوزیه هم برای ما ارزشمند به حساب میاد . باور کنید اگه اونا رو من یا شما بکشیم ، هیچ کس حتی زحمت نگاه کردنش رو هم به خودش نمیده که هیچ ، سرزنش هم خواهید شد.
پس دومین پیشنهاد به شما اینه که اول اعتماد به نفستون رو با یه سری اندوخته اولیه به دست بیارید و بعد با خیال آروم و بدون استرس تمرینات هدفدارتون رو انجام بدید .
موفق باشید .
 
آخرین ویرایش:

memmar

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی از راهنماییتون..........فقط میشه لطفا یه مفدار فونت و درشت کنید...........

بازم مرسسی از وقتی که گذاشتید..............:gol:
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به دوستان عزیز وdoomann عزیز
ببخشید شرمنده من میخواستم کارمو بزارم پستای جدید و دیدم...و خیلی ممنون از توصیه های کاملتون.
این پرسپکتیو ها رو از مجله نگاه کردم ولی بعضی جاهاشو عوض کردم...یکی رو همش با مداد و اون یکی ام با مداد و روانویس.سایه هاش احتمالا یه جاهایش ایراد داره..هدفمم تمرین پرسپکتیو و یه ذهنیتی از حجمش بود!!
یه سوال :چه ایرادی مگه هم با مداد و هم با رونوانویس باهم کار کرد؟به نظرم بعضی جاها رو میشه اینجوری کشید!

003.jpg 004.jpg
 

ReD_CoDE

متخصص REVIT
کاربر ممتاز
سلام به دوستان عزیز وdoomann عزیز
ببخشید شرمنده من میخواستم کارمو بزارم پستای جدید و دیدم...و خیلی ممنون از توصیه های کاملتون.
این پرسپکتیو ها رو از مجله نگاه کردم ولی بعضی جاهاشو عوض کردم...یکی رو همش با مداد و اون یکی ام با مداد و روانویس.سایه هاش احتمالا یه جاهایش ایراد داره..هدفمم تمرین پرسپکتیو و یه ذهنیتی از حجمش بود!!
یه سوال :چه ایرادی مگه هم با مداد و هم با رونوانویس باهم کار کرد؟به نظرم بعضی جاها رو میشه اینجوری کشید!

مشاهده پیوست 89961 مشاهده پیوست 89962
ستی جون اگر گفتم سعی کنید با مداد یا اتود طراحی نکنید دلیلش اینه که اولا اتود زدن و روش خط کشیدن اعتماد به نفس رو پایین میاره و از طرفی سرعت رو میگیره
ما باید عادت کنیم اگر روند طراحی تو ارشد 4 ساعته الان تو 2 تا 3 ساعت بتونیم شیتامون رو ببندیم و البته منکر این نیستم که تو ارشد برای دقیقتر شدن باید از اتود زدن و روکشی استفاده کرد اما اتود زدن اونجا با اتود 0.3 و خیلی نرم و کمرنگه و روکشی با راندو و راپید یا خودنویس کامل میشه.
فردا روز تو ارشد شاید نیم ساعت تو فضا باشیم، منظورم از فضا رو توضیح میدم:
من تا حالا اسکیس ارشد شرکت نکردم اما دوستی داشتم اسکیس ارشد شرکت کرد و نمره خوبیم آورد، دقیقا حرفای دومان رو میزد
برای هر کاربری حدود 10 فرم رو انقدر تکرار کرده بود که ملکه ذهنش شده بود، میگفت تا برگه سوال رو دیدم رو زمین نشستمو نیم ساعت تو فکر فرو رفتم، تو اون مدت داشتم حجمها و فضاهایی که از قبل تو ذهنم بودو مرور میکردم تا ببینم چه ترکیبی از اون حجما خوبه، بعد نیم ساعت دست بکار شدم
اینم میدونیم که تو آزمون دست و فکر به سرعت وقتی که تو اتاقمون نشستیمو همه چی ایده آله نیست، مداد کلا دست رو تنبل میکنه، جلوی ترسیم سریع رو میگیره
متاسفانه اکثر اساتیدی که تو دانشگاه بهمون درس دادن تخصصی معماری نبودن و بیشتر گرافیک و نقاشی و ..... بودن و برا همین سعی داشتن اصول اتود زدن رشته خودشون رو یاد بدن، یا اصول کروکی زدن با مداد رو
من تمام پست هایی که دومان عزیز تو این چندساله تو تاپیک های مختلف داشته رو خوندم
واقعا بی تعارف میگم، درک کرده اسکیس معماریو، اصولی که توضیح میده و میگه اصولیه که باید فکر کرد و تجزیه و تحلیل کرد تا متوجه شد منظورش چیه و با حرفاش به چی خواهد رسید
ایشالا به کمک دومان و سعی و تلاش همه بچه ها بتونیم نه تو آزمون اسکیس بلکه در برابر وجدانمون سرافراز باشیمو و اصولی و از رو علاقه اسکیس رو یاد بگیریمو خوشحال باشیم چندماه کنار هم بودیمو به هم کمک کردیمو نتیجه خوبیم گرفتیم.
 

n!mv

عضو جدید
توصیه دوم : اول دلگرمی و اعتماد به نفس بعد تمرین ...

همه شماهایی که قراره آزمون اسکیس امسال شرکت کنید یه ترس دارید . اونم اینه اگه فلان موضوع رو دادن و شما هیچی برای ارائه کردن نداشتید چکار کنید . این باعث میشه که همیشه با اضطراب و بدون تمرکز تمرین کنید و این اصلا به درد نمی خوره .
راه حل :
برای 10 تا موضوع 10 تا حجم مختلف رو کپی و حفظ کنید . تاکید می کنم کپی و حفظ . یعنی بتونید بدون اینکه اون رو ببینید یا زیر دستتون باشه بتونید ترسیمش کنید . این 10 موضوع رو تا جایی که می تونید به صورت کلیات انتخاب کنید و ترجیحا با تمام جزییات بررسیش کنید .
در هر مرحله ای که هستید . اگه قراره از امروز شروع کنید هم این کار رو بکنید . حداقل ها رو که داشته باشید مطمئن باشید با خیال راحت تر تمرین می کنید . تمرکز می کنید . اونوقت تمریناتتون هدف دار میشه . بی هدفی در تمرینات یعنی وقت هدر دادن . برای اینکه هیچ سوء تفاهمی پیش نیاد می گم که منظورم از اینکار کپی کردن در آزمون نیست . چون یه معمار به راحتی می تونه اصول رو تبدیل به خواسته خودش بکنه . بنابر این احجام و فضاها رو در ذهن داشته باشید . با هر خطی حتی بدترین خط دنیا هم که داری تمرین می کنی این کار رو اول از همه انجام بده . خیالت که راحت شد برگرد سر تمرینات پایه ایی و برای زیبا تر ترسیم کردن کارهات ، اصولی تر شدنش ، تطبیقش با اقلیم و سایت و همجواریها و حیطه بندیها و اصول فنیش تلاش کن . به کارت رنگ ارزش بپاش و معماری کن . اسکیس نمایش هویت معماری شماست نه تابلوی یه نقاش احساساتی و توسط یه تعداد معمار تصحیح می شه و نه معلم نقاشی . بدترین خطها و اسکیسهای لکور بوزیه هم برای ما ارزشمند به حساب میاد . باور کنید اگه اونا رو من یا شما بکشیم ، هیچ کس حتی زحمت نگاه کردنش رو هم به خودش نمیده که هیچ ، سرزنش هم خواهید شد.
پس دومین پیشنهاد به شما اینه که اول اعتماد به نفستون رو با یه سری اندوخته اولیه به دست بیارید و بعد با خیال آروم و بدون استرس تمرینات هدفدارتون رو انجام بدید .
موفق باشید .
من با اکثر صحبتاتون راجع به اعتماد به نفس کاملا موافقم و ازتون ممنونم که این مسئله رو مطرح کردید ، ولی میشه در مورد کپی کردن احجام و حفظ کردن اونها بیشتر توضیح بدید که منظورتون دقیقا چیه ؟ نمیخوام بدون اینکه کاملا حرفتون رو متوجه بشم نظر بدم ، خدای ناکرده هم قصد جسارت ندارم ولی فک نمی کنم که کار درستی باشه ، مثالش میشه تالار تختی ، نمی دونم حجم حفظ شده اونجا چه کمکی می کرد یا مثلا ایستگاه آپادانا که از یه دید خاص خواسته بودن یا مقبره شاعر که بازم از یه زاویه خواسته بودن که پرسپکتیوتون رو امتحان کنن، و اصلا از اون فاصله حجم خیلی مهم نبود ، ! یاد شیت نفر اول اسکیس همون سال میفتم که فضای رو باز کار کرده بود خیلی نمی تونست از این قاعده پیروی کنه ، ممنون میشم اگه بیشتر توضیح بدید ...
 

n!mv

عضو جدید
سلام به دوستان عزیز وdoomann عزیز
ببخشید شرمنده من میخواستم کارمو بزارم پستای جدید و دیدم...و خیلی ممنون از توصیه های کاملتون.
این پرسپکتیو ها رو از مجله نگاه کردم ولی بعضی جاهاشو عوض کردم...یکی رو همش با مداد و اون یکی ام با مداد و روانویس.سایه هاش احتمالا یه جاهایش ایراد داره..هدفمم تمرین پرسپکتیو و یه ذهنیتی از حجمش بود!!
یه سوال :چه ایرادی مگه هم با مداد و هم با رونوانویس باهم کار کرد؟به نظرم بعضی جاها رو میشه اینجوری کشید!



مشاهده پیوست 89961 مشاهده پیوست 89962

من راجع به کنکور سراسری نظر میدم با آزاد کاری ندارم ، استفاده از مداد هیچ ایرادی نداره ، و اصلا نوع ارائه خیلی مهم نیست ، اگه بتونید با مداد خوب راندو کنید نه تنها عیب نداره خیلی هم واسه خودتون تو مسئله زمان خوب هم هست ، نفر اول اسکیس 89 کارشو با مداد بسته بود البته مداد کنته با فیکسر ، کار دیتیله و خوبی بود ، چون شما واسه اسکیس حداقل یه زمان رو واسه اتود کردن کار به صورت دیاگرام می خواید پارسال یکی از موارد درخواستی همین دیاگراما بود چه بهتر اگه بتونید مدادیاتون رو خیلی سریع به کار اصلی تبدیل کنید ...
 

ReD_CoDE

متخصص REVIT
کاربر ممتاز
من راجع به کنکور سراسری نظر میدم با آزاد کاری ندارم ، استفاده از مداد هیچ ایرادی نداره ، و اصلا نوع ارائه خیلی مهم نیست ، اگه بتونید با مداد خوب راندو کنید نه تنها عیب نداره خیلی هم واسه خودتون تو مسئله زمان خوب هم هست ، نفر اول اسکیس 89 کارشو با مداد بسته بود البته مداد کنته با فیکسر ، کار دیتیله و خوبی بود ، چون شما واسه اسکیس حداقل یه زمان رو واسه اتود کردن کار به صورت دیاگرام می خواید پارسال یکی از موارد درخواستی همین دیاگراما بود چه بهتر اگه بتونید مدادیاتون رو خیلی سریع به کار اصلی تبدیل کنید ...
ایشالا دومان جان میاد و خودش جواب رو مینویسه
اما مشکل از یه سوء تفاهم شروع میشه
منظور از حجم حفظی این نیست که مثلا من ایستگاه راهن تهران رو ببینم و دقیقا همون حجم رو حفظ کنم، نه، یعنی اون ایستگاه رو ببینم، حجمشو در بیارم، ببینم چه حجمایی بهش اضافه یا کم کنم یا کدوم حجم رو تغییر بدم تا یه حجم بهتر در بیاد
یا یه روش دیگه، یه سری حجم ترکیبی بسازم و بیام تجزیه تحلیل کنم که این حجم به درد چه کاربریایی میخوره و تو ذهنم اونو برای اون کاربریا مدنظر داشته باشم، سر آزمون بنا به سوال اون حجم رو پخته ترش کنمو و روش کار کنم
حتی حجم چیه میشه از رو پلان هم همین کارها رو کرد
مثلا تو تهران روبروی میلاد نور یه مسجد ساختن به شیوه نو، همه چیش عوض شده، گنبدش گنبد قدیم نیست، منارش عوض شده و ..... به این میگن معماری، یعنی اگر لوکوربوزه هم یه حجمو یه ساختمون طراحی کرد بتونی همونو بهترش کنی، منظور شما تقلیده اما منظور دومان نوآوریه و دوری از تقلیده
کل معماری تو جهان رو میشه التقاطی دونست، چیزایی قبلا هست ما به زبون خودمون باسازی و عرضه اش میکنیم
این حجمو لازم نیست پرسپکتیو پرنده اش یا چیزای دیگه اشو حفظ کرد، کافیه اصول طراحیشو بلد باشیم
مدادم خوبه بله برای رتبه 1 ارشد نه برای ماهایی که میخوایم تو 3-4 ماه کار کنیم اونی که رتبه 1 اه حداقل 2-3 سال کار کرده و انواع و اقسام تکنیک ها رو امتحان کرده
هرکسی با توجه نقاط ضعف و قوت خودش میاد برنامه برای خودش میچینه که تو ارشد میخواد چیکار کنه
شاید باورتون نشه اما من هرروز خودمو میذارم تو اون جو و میگم الان تو این چهار ساعت باید چیکار کنم؟ از کجا شروع کنم؟ به کجا برسم؟ چقدر وقت بذارم برا هر مورد؟ چجوری جلو برم؟ شیت اولم چی باشه؟ و شیتای بعدیم چی؟ و راندو چی؟ ......
 

n!mv

عضو جدید
ایشالا دومان جان میاد و خودش جواب رو مینویسه
اما مشکل از یه سوء تفاهم شروع میشه
منظور از حجم حفظی این نیست که مثلا من ایستگاه راهن تهران رو ببینم و دقیقا همون حجم رو حفظ کنم، نه، یعنی اون ایستگاه رو ببینم، حجمشو در بیارم، ببینم چه حجمایی بهش اضافه یا کم کنم یا کدوم حجم رو تغییر بدم تا یه حجم بهتر در بیاد
یا یه روش دیگه، یه سری حجم ترکیبی بسازم و بیام تجزیه تحلیل کنم که این حجم به درد چه کاربریایی میخوره و تو ذهنم اونو برای اون کاربریا مدنظر داشته باشم، سر آزمون بنا به سوال اون حجم رو پخته ترش کنمو و روش کار کنم
حتی حجم چیه میشه از رو پلان هم همین کارها رو کرد
مثلا تو تهران روبروی میلاد نور یه مسجد ساختن به شیوه نو، همه چیش عوض شده، گنبدش گنبد قدیم نیست، منارش عوض شده و ..... به این میگن معماری، یعنی اگر لوکوربوزه هم یه حجمو یه ساختمون طراحی کرد بتونی همونو بهترش کنی، منظور شما تقلیده اما منظور دومان نوآوریه و دوری از تقلیده
کل معماری تو جهان رو میشه التقاطی دونست، چیزایی قبلا هست ما به زبون خودمون باسازی و عرضه اش میکنیم
این حجمو لازم نیست پرسپکتیو پرنده اش یا چیزای دیگه اشو حفظ کرد، کافیه اصول طراحیشو بلد باشیم
مدادم خوبه بله برای رتبه 1 ارشد نه برای ماهایی که میخوایم تو 3-4 ماه کار کنیم اونی که رتبه 1 اه حداقل 2-3 سال کار کرده و انواع و اقسام تکنیک ها رو امتحان کرده
هرکسی با توجه نقاط ضعف و قوت خودش میاد برنامه برای خودش میچینه که تو ارشد میخواد چیکار کنه
شاید باورتون نشه اما من هرروز خودمو میذارم تو اون جو و میگم الان تو این چهار ساعت باید چیکار کنم؟ از کجا شروع کنم؟ به کجا برسم؟ چقدر وقت بذارم برا هر مورد؟ چجوری جلو برم؟ شیت اولم چی باشه؟ و شیتای بعدیم چی؟ و راندو چی؟ ......

من کاملا با تحلیل حجم ها ، پیدا کردن فرمولوژی موافقم و واقعا به اسکیستون کمک میکنه ، ولی حفظ کردن یه بار معنایی داره که معمولا این مفاهین ازش در نمیاد، شما باید سینماتون سینما باشه ، مدرسه مدرسه ، اینا کاملا درسته واصلا شکی توش نیست ولی اینکه شما یه حجم رو داشته باشید و بخواید اونو بهبود بدین خیلی ( به نظر من ) توی اسکیس سراسری کمکتون نمی کنه ، چون طراح سوال و مصحح کاملا آدمای واردی به این مسا ئل هستن و به نظر من دنبال دست خط خودتونن ، من به شخصه میتونم افرادی رو مثال بزنم که دقیقا همین رویکرد رو تو اسکیس داشتن ، با دستای عالی ولی متاسفانه نتیجه لازم رو نگرفتن در مقابل خیلی از افراد رو میتونم مثال بزنم که واقعا با یه رویکرد ساده و طراحی خودشون نتیجه لازم رو گرفتن ، در ضمن نحوه سوالا داره به سمتی میره که شما واقعا خودتون طراحی کنید نوع سایت یا موارد درخواستی ، حتی نوع پرسپکتیو خواسته شده
در مورد ارائه با مداد هم می خواستم بگم کاش شیت نفر اول رو میدید ، اصلا ارائه ختصی نداشتن ، بدذ نبود ولی خیلی خوب هم نبود ، بیشتر کارشون دیتایل داشت و طراحی خوب
اگه بنده جسارتی هم کردم ونظر دادم بیشتر بابت این بود که ایشالا نتیجه لازم رو بگیرید من خودم شرایط شما رو پارسال داشتم و کاملا در کتون میکنم و امیدوارم همتون موفق باشید
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
من با اکثر صحبتاتون راجع به اعتماد به نفس کاملا موافقم و ازتون ممنونم که این مسئله رو مطرح کردید ، ولی میشه در مورد کپی کردن احجام و حفظ کردن اونها بیشتر توضیح بدید که منظورتون دقیقا چیه ؟ نمیخوام بدون اینکه کاملا حرفتون رو متوجه بشم نظر بدم ، خدای ناکرده هم قصد جسارت ندارم ولی فک نمی کنم که کار درستی باشه ، مثالش میشه تالار تختی ، نمی دونم حجم حفظ شده اونجا چه کمکی می کرد یا مثلا ایستگاه آپادانا که از یه دید خاص خواسته بودن یا مقبره شاعر که بازم از یه زاویه خواسته بودن که پرسپکتیوتون رو امتحان کنن، و اصلا از اون فاصله حجم خیلی مهم نبود ، ! یاد شیت نفر اول اسکیس همون سال میفتم که فضای رو باز کار کرده بود خیلی نمی تونست از این قاعده پیروی کنه ، ممنون میشم اگه بیشتر توضیح بدید ...

از ReD_CoDE عزیز ممنونم به خاطر پاسخهاش و کمک در این بحث .
بذارید یکمی شفاف صحبت کنم . کاری به موضوع نداشته باشید . و اصلا فراموش کنید عنوان طراحی چیه و سایتش چیه . توی 4 ساعت چند تا حجم می تونید بزنید ؟ منظورم اینه که از گنجینه اطلاعات معماری ای که توی 4 سال 5 تا طراحی معماری ، یک طراحی فنی و یک پایان نامه داشتید ، کدومهاش رو می تونید به صورت حجم خام و خشک حداقل با دوتا پرپسپکتیو ناظر و پرنده توی یک شیت ترسیم کنید ؟
نگاهتون رو کلا تغییر بدید نسبت به اسکیس . اسکیس آزمون سنجش طرح و فرم و راندو و پرسپکتیو نیست . اسکیس آزمون شناخت شما از معماریه . و تواناییتون در این زمنیه .

بذارید یه تجربه خوب رو براتون باز گو کنم . البته خاطرم هست توی یه پست دیگه قبلا این موضوع رو گفتم ولی بازم تکرار می کنم چون اهمیتش واقعا بالاست . بذارید یکمی وارد مباحث جانبی بشم تا بتونم نتیجه دلخواه رو از بحث عنوان کنم .
از 150 سال قبل توی معماری معاصر ایران با مدهای معماری خارجی آشنا میشه و اونها رو وارد معماری کوچه و بازار می کنه بدون اینکه بدونه نیت معماران غربی از انجام این نوع کارها چی بوده و بدون حتی یک چرا ، اونها رو به کار می برد . به تدریج سبکهای معماری بدون شناخت و بدون آشنایی با ریشه ها وارد معماری ما شد و ملغمه معماری تو هر کوچه و بازاری دیده می شد و متاسفانه همین حالا هم دیده میشه .
اینها همش یعنی کپی . ولی متاسفانه این کپی در ظواهر همیشه نابود کننده اصل معنا و مفهوم بوده و هست . کما اینکه ما نمونه عملی اون رو توی معماری حال حاضر خودمون شاهدیم . پس لفظ کپی در معماری ، اونم در این تاپیک و همینطور در جامعه معماری ، تقلید و کپی از اصول هست که به هیچ وجه ارتباطی با مسائل ریخت شناسی و زیبایی شناسی فرمی و حجمی نداره ، کما اینکه بعضی اوقات این اصول ، طراح رو به همون سمت سوق خواهد داد .
دوست خوبم ، توی دنیای ما تنها چیزی که وجود داره فضا است . و جالب تر اینکه هر فضایی طراحی نیاز داره و مهم تر از همه این ها اینه که هر طراحی ای هم اصول خودش رو داره . اگه یه روز از شما بخوان یه سوله برای یه کارخونه طراحی کنید ، فک می کنید چقدر درگیر میشید ؟ یه سواله مکعبی شکل ساده . و فک می کنید چطور باید با این قضیه مواجه بشید ؟ عنوان موضوعات شاید ساده به نظر برسن ولی در باطن ، آبستن هزاران موضوع تخصصی و عوامل تاثیر گذارن و اینه که معماری رو می سازه .
اما وقتی صحبت از 10 فرم می شه ، مقصود همه عناصر یه فضاست . علاوه بر ترکیبهای طلایی فرمها با هم ، تناسبات خوب و مشخص ، ارتباطات فضایی ، ریز فضاهای کلیدی ، سناریوهای ماندگاری که برای استرس 4 ساعته می تونه تنها کلید موفقیت باشه و ارتباط حجم با سایت و خیلی گزینه های دیگه .
یه معمار، هیچ وقت نیاز به کپی کردن یه حجم نداره ، چون همه ما خوب می دونیم که حجمهایی که ارزش کپی کردن دارن و از نظر همه زیبا به نظر می رسن اینقدر دیده شدن که به سادگی شناسایی بشن و جدا از نمایش بی سوادی یه معمار، نموداری از یه حرکت زشت و ناپسند باشن .

در مورد ابزار . بارها و بارها این ماجرا بحث شده و سر آخر نتیجه تبیین نشده . دوستان عزیزم با احترام به نظرات همتون باید بگم برای انجام یه کار خوب و شایسته معماری ، ابزار مهم نیست ، توان معمار مهمه . هر قلمی ویزگیهای خاص خودش رو داره و نقاط قوت و ضعف خودش رو . یعنی دستیابی به هدف نهایی و موفقیت در طراحی به نظر شخص من هیچ ارتباطی به نوع قلم نداره . دوستان عزیز 4 ساعت وقت ، برای بستن دو تا طرح توی اسکیس کافیه . اینو با تاکید می گم. سرعت و دقت و توانایی شماست که عقربه های ساعت رو جابجا می کنه . رکوردها فقط بستگی به توانایی و تمرینات شما داره و بدون هیچ شکی هر کس ورزیده تر و آماده تر وارد این میدون بشه ، قطعا نتیجه بهتر و کامل تری رو میگیره.
ابزار رو فراموش کنید . همتون . فقط به فکر اصل کار باشید . این حاشیه ها اینقدر ذهنتون رو مشغول می کنه که از کار اصلیتون جا می مونید . به فکر معماری ، طراحی و اصول و قواعدش باشید . به قول دوست بزرگوار و عزیزم جناب یگانگی ، مهم نیست با چی کار می کنید ، مهم اینه چکار می کنید .
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی ممنون از جواباتون و راهنماییهای بسیار شایسته ...
ولی منم منظورم از اون سوال که (مگه ایرادی داره با مداد.......................)فقط این بود که هدف ارایه یه کار درست و پیاده کردن ایده و خواسته طراح و اونچیزی هست که تو ذهنمون تو اون چند ساعت محدود قرار خدا بخواد نقش ببنده و اینکه با هر ابزاری میشه با توجه به توانایی که هر کس تو خودش سراغ داره این کار و به درستی انجام بده و اینکه نمیتونه اشتباه باشه!!!
بازم ممنونم.
 

n!mv

عضو جدید
از ReD_CoDE عزیز ممنونم به خاطر پاسخهاش و کمک در این بحث .
بذارید یکمی شفاف صحبت کنم . کاری به موضوع نداشته باشید . و اصلا فراموش کنید عنوان طراحی چیه و سایتش چیه . توی 4 ساعت چند تا حجم می تونید بزنید ؟ منظورم اینه که از گنجینه اطلاعات معماری ای که توی 4 سال 5 تا طراحی معماری ، یک طراحی فنی و یک پایان نامه داشتید ، کدومهاش رو می تونید به صورت حجم خام و خشک حداقل با دوتا پرپسپکتیو ناظر و پرنده توی یک شیت ترسیم کنید ؟
نگاهتون رو کلا تغییر بدید نسبت به اسکیس . اسکیس آزمون سنجش طرح و فرم و راندو و پرسپکتیو نیست . اسکیس آزمون شناخت شما از معماریه . و تواناییتون در این زمنیه .

بذارید یه تجربه خوب رو براتون باز گو کنم . البته خاطرم هست توی یه پست دیگه قبلا این موضوع رو گفتم ولی بازم تکرار می کنم چون اهمیتش واقعا بالاست . بذارید یکمی وارد مباحث جانبی بشم تا بتونم نتیجه دلخواه رو از بحث عنوان کنم .
از 150 سال قبل توی معماری معاصر ایران با مدهای معماری خارجی آشنا میشه و اونها رو وارد معماری کوچه و بازار می کنه بدون اینکه بدونه نیت معماران غربی از انجام این نوع کارها چی بوده و بدون حتی یک چرا ، اونها رو به کار می برد . به تدریج سبکهای معماری بدون شناخت و بدون آشنایی با ریشه ها وارد معماری ما شد و ملغمه معماری تو هر کوچه و بازاری دیده می شد و متاسفانه همین حالا هم دیده میشه .
اینها همش یعنی کپی . ولی متاسفانه این کپی در ظواهر همیشه نابود کننده اصل معنا و مفهوم بوده و هست . کما اینکه ما نمونه عملی اون رو توی معماری حال حاضر خودمون شاهدیم . پس لفظ کپی در معماری ، اونم در این تاپیک و همینطور در جامعه معماری ، تقلید و کپی از اصول هست که به هیچ وجه ارتباطی با مسائل ریخت شناسی و زیبایی شناسی فرمی و حجمی نداره ، کما اینکه بعضی اوقات این اصول ، طراح رو به همون سمت سوق خواهد داد .
دوست خوبم ، توی دنیای ما تنها چیزی که وجود داره فضا است . و جالب تر اینکه هر فضایی طراحی نیاز داره و مهم تر از همه این ها اینه که هر طراحی ای هم اصول خودش رو داره . اگه یه روز از شما بخوان یه سوله برای یه کارخونه طراحی کنید ، فک می کنید چقدر درگیر میشید ؟ یه سواله مکعبی شکل ساده . و فک می کنید چطور باید با این قضیه مواجه بشید ؟ عنوان موضوعات شاید ساده به نظر برسن ولی در باطن ، آبستن هزاران موضوع تخصصی و عوامل تاثیر گذارن و اینه که معماری رو می سازه .
اما وقتی صحبت از 10 فرم می شه ، مقصود همه عناصر یه فضاست . علاوه بر ترکیبهای طلایی فرمها با هم ، تناسبات خوب و مشخص ، ارتباطات فضایی ، ریز فضاهای کلیدی ، سناریوهای ماندگاری که برای استرس 4 ساعته می تونه تنها کلید موفقیت باشه و ارتباط حجم با سایت و خیلی گزینه های دیگه .
یه معمار، هیچ وقت نیاز به کپی کردن یه حجم نداره ، چون همه ما خوب می دونیم که حجمهایی که ارزش کپی کردن دارن و از نظر همه زیبا به نظر می رسن اینقدر دیده شدن که به سادگی شناسایی بشن و جدا از نمایش بی سوادی یه معمار، نموداری از یه حرکت زشت و ناپسند باشن .

در مورد ابزار . بارها و بارها این ماجرا بحث شده و سر آخر نتیجه تبیین نشده . دوستان عزیزم با احترام به نظرات همتون باید بگم برای انجام یه کار خوب و شایسته معماری ، ابزار مهم نیست ، توان معمار مهمه . هر قلمی ویزگیهای خاص خودش رو داره و نقاط قوت و ضعف خودش رو . یعنی دستیابی به هدف نهایی و موفقیت در طراحی به نظر شخص من هیچ ارتباطی به نوع قلم نداره . دوستان عزیز 4 ساعت وقت ، برای بستن دو تا طرح توی اسکیس کافیه . اینو با تاکید می گم. سرعت و دقت و توانایی شماست که عقربه های ساعت رو جابجا می کنه . رکوردها فقط بستگی به توانایی و تمرینات شما داره و بدون هیچ شکی هر کس ورزیده تر و آماده تر وارد این میدون بشه ، قطعا نتیجه بهتر و کامل تری رو میگیره.
ابزار رو فراموش کنید . همتون . فقط به فکر اصل کار باشید . این حاشیه ها اینقدر ذهنتون رو مشغول می کنه که از کار اصلیتون جا می مونید . به فکر معماری ، طراحی و اصول و قواعدش باشید . به قول دوست بزرگوار و عزیزم جناب یگانگی ، مهم نیست با چی کار می کنید ، مهم اینه چکار می کنید .

من اگه موضوعی صحبت کردم واسه شفاف شدن بحث بود ، بعد فک کنم صحبتم باعث موضع گرفتن شما شده که من چنین قصدی ندارم ، فقط پیدا شدن راه درست واسه این تاپیکه ، سوالتون درمورد اینکه در اسکیس چندتا حجم میشه زد رو نمی فهمم ،مگه قراره تو یه اسکیس چندتا حجم زده بشه ؟ قبول دارم اطلاعات دوره کارشناسی اصلا ربطی به ازمون اسکیس نداره وکمکی هم نمیکنه ،شما میگید دیگاهمو نسبت به اسکیس تغییر بدم ، من کجا گفتم اسکیس آزمون سنجش طرح و فرم و راندو و پرسپکتیو هست ؟! طراحای سوال هم دیدگاهشون به این سمت رفته که اصلا کسی با قدرت دستش نتونه طراحیشو پنهان کنه ، من احساس میکنم سوال خودم رو دارید به خودم نسبت میدید ...
من عرض کردم نسبت به تحلیل بناها و فرمولوژیشون نه تنها مخالف نیستم بلکه خیلی هم مفید میدونم ولی این معنیش کپی نیست ، اینکه شما بیای چنتا حجم رو واسه یه موضوع حفظ کنی که نمیشه کپی از اصول ، مصحح بچه نیست ، اونم انقدر شناخت داره که کار کپی رو تشخیص بده ، مسلما این روی مصحح تاثیر میزاره واسه درستی حرفم هم میتونم به خیلی از کارای بچه های پارسال اشاره کنم ، من با کپی مخالفم ، تحلیل پلان تحلیل حجم ، تحلیل جزییات در کارای خوب واقعا میتونه کمک کننده باشه ولی کپی نه ، نوع سوال طوریه که شما بتونید تو همون 4 ساعت طراحی کنید ، و واقعا طوری سوال میدن که اگه حفط کرده باشید نتونی پیاده کنی
در مورد فضا هم من چیزی نگفتم وتا حدودی با نظرتون موافقم ولی اگه یادتون باشه شما بحث حجم و فرم رو پیش کشیدید ، منم سوال کردم که واسه فرضا تالار تختی که فضای چند منظوره داره چه طوری حفظ کردن حجم میتونه کمک کنه که مثل اینکه دوباره سوال خودم به خودم برگشت
من واسه این اول سوال کردم که سو تفاهم پیش نیاد که مثل اینکه اومد فک کنم منظور شما از حفظ کردن همون تحلیل معماری های خوب و استفاده از اصولشون تو طراحی باشه، من بحشو تموم میکنم با این جمله که با توجه به تجربه و شناختم از اسکیس سراسری ، کاملا با تحلیل موافق و با کپی و حفظ کردن هر چیزی به جز جزییات کاملا مخالفم.
خیلی از شما ممنونم که وقت گذاشتید واسه نوشته های من و تاپیک
 

ReD_CoDE

متخصص REVIT
کاربر ممتاز
من اگه موضوعی صحبت کردم واسه شفاف شدن بحث بود ، بعد فک کنم صحبتم باعث موضع گرفتن شما شده که من چنین قصدی ندارم ، فقط پیدا شدن راه درست واسه این تاپیکه ، سوالتون درمورد اینکه در اسکیس چندتا حجم میشه زد رو نمی فهمم ،مگه قراره تو یه اسکیس چندتا حجم زده بشه ؟ قبول دارم اطلاعات دوره کارشناسی اصلا ربطی به ازمون اسکیس نداره وکمکی هم نمیکنه ،شما میگید دیگاهمو نسبت به اسکیس تغییر بدم ، من کجا گفتم اسکیس آزمون سنجش طرح و فرم و راندو و پرسپکتیو هست ؟! طراحای سوال هم دیدگاهشون به این سمت رفته که اصلا کسی با قدرت دستش نتونه طراحیشو پنهان کنه ، من احساس میکنم سوال خودم رو دارید به خودم نسبت میدید ...
من عرض کردم نسبت به تحلیل بناها و فرمولوژیشون نه تنها مخالف نیستم بلکه خیلی هم مفید میدونم ولی این معنیش کپی نیست ، اینکه شما بیای چنتا حجم رو واسه یه موضوع حفظ کنی که نمیشه کپی از اصول ، مصحح بچه نیست ، اونم انقدر شناخت داره که کار کپی رو تشخیص بده ، مسلما این روی مصحح تاثیر میزاره واسه درستی حرفم هم میتونم به خیلی از کارای بچه های پارسال اشاره کنم ، من با کپی مخالفم ، تحلیل پلان تحلیل حجم ، تحلیل جزییات در کارای خوب واقعا میتونه کمک کننده باشه ولی کپی نه ، نوع سوال طوریه که شما بتونید تو همون 4 ساعت طراحی کنید ، و واقعا طوری سوال میدن که اگه حفط کرده باشید نتونی پیاده کنی
در مورد فضا هم من چیزی نگفتم وتا حدودی با نظرتون موافقم ولی اگه یادتون باشه شما بحث حجم و فرم رو پیش کشیدید ، منم سوال کردم که واسه فرضا تالار تختی که فضای چند منظوره داره چه طوری حفظ کردن حجم میتونه کمک کنه که مثل اینکه دوباره سوال خودم به خودم برگشت
من واسه این اول سوال کردم که سو تفاهم پیش نیاد که مثل اینکه اومد فک کنم منظور شما از حفظ کردن همون تحلیل معماری های خوب و استفاده از اصولشون تو طراحی باشه، من بحشو تموم میکنم با این جمله که با توجه به تجربه و شناختم از اسکیس سراسری ، کاملا با تحلیل موافق و با کپی و حفظ کردن هر چیزی به جز جزییات کاملا مخالفم.
خیلی از شما ممنونم که وقت گذاشتید واسه نوشته های من و تاپیک
من مثالی رو که شما هی تکرار میکنیدو میزنم، تالار تختی، اول میای به کشتی و ورزش زورخانه ای، اولین حجمی که به ذهنمون میرسه دایره یا کره است که هم شکل کارکردی داره هم شکل وحدت بخش و هم مرکزیت و هم جنبه پویایی و حرکت، بعد میرسمی به شخصیت مرحوم تختی، اینجاست که نگرشا فرق میکنه و حجمای مختلف شکل میگیره، مثلا برای استقامت و پایمردی سریع به ذهنمون مثلث میاد، برای مردونگی و بزرگیش حرکت رو به بالا و فرم قائم و مربع به ذهنمون میاد، من اینا سریع به ذهنم اومد تو وحله اول، ممکنه حجممو امروز با این سه حجم ببندم، پسفردا یهو یه چیزای دیگه ای از تالار تختی به ذهنم بیاد و حجمای دیگه ای با دلایل دیگه ای ببندم، تازه این حجما باید بر اساس همجواری و حیطه بندی و مسائل اقلیمی هم آمیخته بشن، یعنی من اگر فردا بخوام برای تالار تختی حجم و فرم در بیارم تو اقلیم های مختلف حداقل 4 فرم مجزا تعریف باید بکنم، پس میبینیم که حجمامون از یه حجم بیشتر شد
عزیز من هر کتاب اسکیسی ببینی از آرتور امید آذری و صدیق و احسان طایفه همه گفتن باید کار زیاد ببینی و همه رو به حجم و فرم و پلان در بیاری و بعد شروع کنی اونارو با زبان خودت دوباره تعریف کنی
اصلا معماری همینه یعنی هرکسی مکعب رو به شکلی که خودش دوس داره به فضا تبدیل کنه و به قولی آش خودشو با مواد یکسان اما با مزه بهتر بسازه و اینجاست فرق یه معمار از معمار دیگه مشخص میشه و یه آشپز از یه آشپز دیگه
ما بینشمون مثل جریان سبک پست مدرنه، از یه زمینه برداشتهای متفاوتی میشه کرد
لازمم نیست همه مثل هم فکر کنیم، یا همه مثل هم طراحی کنیم، اینطور بود که دیگه تفاوتی نبود.
 
بالا