نقدی بر اسلام و قرآن

ehsansh84

عضو جدید
در ضمن ممنون
خيلي وقت بود كه دلم مي خواست علمم رو به قران بيشتر كنم
امروز با سرچ كردن براي پيدا كردن جواب سوالاتون سايتاي مفيدي پيدا كردم
تشكر

خوب پس میبینی که تاپیک زدن خیلی هم کار بیهوده ای نبوده و اثرات مثبتی هم داشته ;)
من برم یه بررسی روی مطالب لینکهات بکنم برمیگردم.
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دليل بيان نمونه هاي تناقض در قرآن يا كج فهمي هاي قرآني؟

ميخواهيم بدانيم به چه دليل اين حرفها زده مي شود و منشا اين سخنان چيست؟

به چندين علت ميتواند باشد:
1-از روي قصدو قرض شخصي مانند لجاجت و يا براي پول و يا هرچيز ديگري دست به اين كار مي زنند. اين مورد زياد هم خارج از ذهن نيست چون اسلام دشمنان زيادي داشته ، دارد و خواهد داشت. كه اگر اين مورد را درمورد حرفها ضد نقيض در مورد قرآن ناديده بگيريم دلايل زير را هم ميتواند داشته باشد.
2- همه ي ما ميدانيم در دنيا انسان كامل و بدون خطايي وجود ندارد جز معصومين خب نگاهي به ديگر انسانها بياندازيم همه ي آنها جايز الخطا هستند و دچار اشتباهات و كج فهمي هايي ميشوند و دليل اصلي اين است كه ميخواهند به عقل ناقص خود (كه شامل همه ي انسانها ميشود)اكتفا كنند بدون در نظر گرفتن اينكه شايد اشتباه كنند به گماني اين انسان ها بسيار خود خواه خود بين و مغرور هستند و دچار اشتباهاتي از اين قبيل مي شوند .


و شمايي كه مي خواهيد قرآن بخوانيد و بدانيد كه آيا حق است يا خير يا تناقض در قرآن پيدا كنيد در مرحله ي اول بايد به چند نكته توجه كنيد و بدانيد كه قرآن به چه شكل و به چه دليلي و در چه زماني نازل شده توسط چه كسي نوشته شده توسط چه كسي گفته شده .

1-قرآن در طي 23 سال نازل شده

2-آيات قرآن 6236 عدد مي باشند كه در طي 23 سال بصورت تدريجي و يا دفعي نازل شده اند.
3-هر آيه و هر سوره كه نازل شده است شأن نزولي دارد يعني اينكه بدليل اتفاق افتادن مسايلي براي پيامبر و يا مردم آيات نازل شده و آن موضوع را تاييد تفصيل و يا رد كرده است و يا راه صحيح برخورد با آن مسائل را بيان كرده است و در اين ميان داستان هايي عبرت انگيز از سرنوشت پيامبران و يا انسانهاي گذشته براي راهنمايي مردم گفته شده است .
4- چينش آيات و سوره هاي قرآن با سير نزولي ارتباط دارد و به شكلي كه نازل شده چيده شده اند و يا اينكه به دستور خداوند كه جبرئيل به پيامبر رسانده است آيه اي خاص جايش در قرآن تغيير كرده و جابجا شده و همين طور اگر امروز سوره حمد اولين سوره ي قرآن است به اين دليل است كه اين سوره دوبار نازل شده است.
5-هيچ كس بهتر از پيامبران و امامان و معصومين نتوانسته اند آيات قرآن را تفسير كنند و بزرگترين علما هم در تفسير بعضي آيات وا مانده اند و توجه كنيد كه حضرت فاطمه (س) تفاسير گرانقدري از آيات قرآن كرده اند كه هم اكنون به دست امام زمان (عج)ميباشند و به هنگام ظهوربا خود به همراه مياورند و جهانيان را از اين نور بهرمند ميسازند. و اگر کسی گفت قرآن تحریف شده است حرف باطلی بیش نیست اما می توانیم بگوییم که در بعضی اوقات تفاسیری که از قرآن می شوند متفاوت هستند اما در یکی و واحد بودن قرآن شکی نیست.



بررسي تناقضات قرآني به گفته ي مخالفان

اعجاز قرآن
قرآن يك معجزه ي الهي است اعجازي كه در قرآن ديده ميشود دو نوع است اعجاز لفظي و اعجاز معنايي و البته اعجاز علمی بسیاری هم دارد. و البته از جنبه هاي ديگري هم معجزه است.
اعجاز لفظي : قرآن كتابيست كه با توجه به آيات متععد اما رسايي شيوايي و بلاغت خود را دارد چگونه ميتوان فرض كرد اين سخنان كسي است كه امي و بيسواد بوده و در آن سرزمين و روزگار جاهليت عربستان بدور از هر گونه علم و تحصيلي محمد توانسته اين حرفها را بزند به طوري كه بزرگترين دانشمندان هم بعد از مدتي در كتابهاي خود تجديد نظر ميكنند و در نظريات خود تغيير وارد ميكنند اما قرآن کتابی الهی و بدون اشکال است.
اعجاز معنايي: اي كساني كه ميگوييد قرآن سخنان بشري به نام محمد است و تناقضات پيدا ميكنيد جواب يك سوال من را بدهيد محمد چگونه توانسته سخناني را به زبان بياورد كه تا سالها بعد يا معني آنها درك نشده يا كسي به آنها پي نبرده و هنوز هم چيزهايي هستند كه بشر امروز درك نميكند ؟(مانند موضوعات زير)
اعجازهاي علمي قرآن:
پيامبر امي ما چگونه ميتوانسته قضيه هاي علمي اي را بيان كنيد كه تا آن زمان هيچ دانشي به آن دست پيدا نكرده بود مثالي ميزنم مانند پديده ي تاريكي درياها كه در قرآن ذكر شده كه در عمق 400متري دريا تاريكي است در صورتي كه در زمان محمد بهترين غواصها تا عمق 20 يا 30 متري مي توانستند بروند و همينطور مسئله ي پنهان شدن يكي يكي نور كه اين مسئله امروزه اثبات شده كه نور لايه لايه از بين ميرود و در هر عمقي نوري و رنگي پنهان ميشود همانطور كه ميدانيد نور خورشيد از 7 رنگ تشكيل شده كه اين مسئله را در اعماق دريا ميبينيم كه در عمق خاصي از دريا يكي يكي رنگها در هر عمق پنهان ميشوند مثلا زماني كه در اعماق دريا نور وجو دارد و غواص ميتواند اطراف را ببيند و اگر جانوري حركت كند آنرا تشخيص دهد و حتي بگويد اين يك ماهي است كه دارد عبور ميكند اما زماني كه دست غواص زخم شده و آن خون بيرون مي آيد غواص خون را نمي بيند چون رنگ قرمز اولين رنگي است كه ناپديد ميشود.
نمونه هاي ديگري از اعجاز علمي قرآن:
لازم است متذكر شويم كه بسيارى از آيات قرآن كه مطالب علمى را يادآورى مى‏كنند، در معرض تفسير علمى از سوى مفسران و دانشمندان ديگر قرار گرفته‏اند. ولى در ميان آنان، موارد ذيل بيشتر مورد توجه علما بوده است: 1. پيدايش جهان و آفرينش آن، با توجه بر آيات 54 سوره اعراف و 1- 10 سوره فصلت و 10 سوره دخال.
2. كره زمين، شكل و حركتهاى آن بر اساس آيات 22 سوره بقره و 25 مرسلات.
3. تعداد آسمانها، كيفيت قرار گرفتن و خلق آنها با توجه بر آيات 29 بقره و 4 حاقه.
4. پيدايش انسان در كره زمين و كيفيت خلقت او با توجه بر آيات 19 حجر و 30 انبيا و 11 صافات و. 5. زوجيت و لقاح گياهان با توجه بر آيات 36 يس و 22 حجر و. 6. استخراج علوم بشرى از قرآن كريم با توجه بر آيات 89 نحل و 38 انعام 7. فلسفه‏ى غذاهاى حرام و نجس در اسلام با توجه بر آيات 4 مائده و. 8. غذاهاى حلال مورد توجه قرآن با توجه بر آيات 69 نمل 9. سرانجام و پايان جهان با توجه بر آيات 1 و 2 تكوير 10. حيات بر روى سيارات ديگر با توجه بر آيات 29 شورى و. 11. حركت كوهها طبق آيه‏ى 89 نمل 12. مسأله ماهواره با استفاده از آيه‏ى 82 نمل 13. بمب اتمى و هواپيماهاى جنگى بر اساس آيه‏ى 1 به بعد مرسلات 14. ميكرب با ملاحظه‏ى آيه‏ى 1 فاطر.
15. اثر انگشت بر اساس آيه‏ ى 24 نور و آيه‏ى 65 يونس 16. حساب ابجد مطابق آيه‏ ى 1 سوره زلزله 17. فشرده بودن هواى اطراف كره زمين از آيه‏ ى 127 انعام 18. قانون جاذبه و دافعه از آيه‏ ى 10 سوره لقمان.

برای دیدن اعجازهای علمی قرآن به صفحه ی زیر مراجعه کنید:


خداوند در قرآن مي فرمايند: واگر شما را شكي است در قرآني كه بر بنده ي خود (محمد صلي الله عليه و آله وسلم) فرستاديم ، پس بياوريد يك سوره مانند آن ، و گواهان خود را بخوانيد به جز خدا ، اگر راست ميگوييد.
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب پس میبینی که تاپیک زدن خیلی هم کار بیهوده ای نبوده و اثرات مثبتی هم داشته ;)
من برم یه بررسی روی مطالب لینکهات بکنم برمیگردم.

اره اعتراف ميكنم براي من سودمند بوده و تشكر هم ميكنم
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آها یعنی چیزی که آفریده نشده رو پرداخت و مرتب کرد؟ عجب!


اگر زمین تا مدتها زیر آب بوده چطوری در طول 4 روز همه مخلوقات و غذا و برکات روش گسترش داده شده؟
سوال اولتون بله :چون فرمودند گستراند
پس قبلش وجود داشته ،...مثه هر چيز ديگه اي كه قابل گسترش باشه
توي سوال دوم با ناديده گرفتن قدرت خدا گفتين يا منظورتون چيز ديگه اي هست ؟
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون ehsansh84عزیز. این تاپیکا باعث میشه دین مون رو بهتر بشناسیم.حالا قانع شدی ؟ به نظرم دیگه نیازی نیست این تاپیک ادامه داشته باشه.چون با حرفا و نظراتی که دوستان به خصوص تیکا جان دادن این مسئله کاملا روشن شد.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
ممنون ehsansh84عزیز. این تاپیکا باعث میشه دین مون رو بهتر بشناسیم.حالا قانع شدی ؟ به نظرم دیگه نیازی نیست این تاپیک ادامه داشته باشه.چون با حرفا و نظراتی که دوستان به خصوص تیکا جان دادن این مسئله کاملا روشن شد.
بله جواب داده شد ولی ای کاش استارتر محترم هم تعصب رو کنار بگذارند و از این سوالها و به جواب رسیدنها هدف مفیدی داشته باشه:gol:
خب احسان جان سوال بعدی:دی
 

ehsansh84

عضو جدید
پس قبلش وجود داشته ،...مثه هر چيز ديگه اي كه قابل گسترش باشه

منظور از گسترش چه مفهومی میتونه داشته باشه؟ وقتی در طول 4 روز همه نعمات و موجودات و برکات روی آن بوجود آمده گسترش چه مفهومی داره؟ لطفا برداشت شخصی نگید.

توي سوال دوم با ناديده گرفتن قدرت خدا گفتين يا منظورتون چيز ديگه اي هست ؟
بحث رو فکر کنم واضح گفتم. وقتی ترتیب در 2 جا متفاوت گفته شده باشه این تناقض رو میرسونه که حالا دوستان دارن از معنی کلمه و تفاوتش با کلمه خلق کردن مطلب رو توضیح میدن.

مورد سوم چه توضیهی براش هست؟ آیا شما هم معتقدی ستاگان خلق شدن برای مقابله با شیاطین؟ و اینکه ستارگان مثل تیر عمل میکنند؟
 

ehsansh84

عضو جدید
ممنون ehsansh84عزیز. این تاپیکا باعث میشه دین مون رو بهتر بشناسیم.حالا قانع شدی ؟ به نظرم دیگه نیازی نیست این تاپیک ادامه داشته باشه.چون با حرفا و نظراتی که دوستان به خصوص تیکا جان دادن این مسئله کاملا روشن شد.

این رو هم میشه در جواب اون دوستانیکه میگن این گونه تاپیک ها سودی نداره عنوان کرد.

اما اینکه به نظر شما بحث تمام شده است رو فکر کنم استارتر تاپیک باید به این نتیجه برسه نه خواننده.

تا حالا درمورد تاپیک دیگه ای هم این نظر رو دادی که از قول یکی دیگه بیای بگی به نظرم الان تاپیک به نتیجه رسیده؟ یا فقط وقتی یک نظر مخالف میاد همه سعی در این میکنند که سریع بسته بشه؟
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
منظور از گسترش چه مفهومی میتونه داشته باشه؟ وقتی در طول 4 روز همه نعمات و موجودات و برکات روی آن بوجود آمده گسترش چه مفهومی داره؟ لطفا برداشت شخصی نگید.

بحث رو فکر کنم واضح گفتم. وقتی ترتیب در 2 جا متفاوت گفته شده باشه این تناقض رو میرسونه که حالا دوستان دارن از معنی کلمه و تفاوتش با کلمه خلق کردن مطلب رو توضیح میدن.

مورد سوم چه توضیهی براش هست؟ آیا شما هم معتقدی ستاگان خلق شدن برای مقابله با شیاطین؟ و اینکه ستارگان مثل تیر عمل میکنند؟

والا برداشت شخصي و غير شخصي نميدونم ديگه چيه
ولي جواب رو توي پستاي قبلي دادم
اخه اين مشخصه كه يه چيزي گسترده مي شه كه وجود داره ...
در مورد ستاره ها هم
این آیات نمی گوید این همه ستاره و شهاب فقط برای راندن و تعقیب شیاطین است، بلکه یکی از کارهای آن ها این است.

از جمله کاربرد های دیگر آن ها که در قرآن آمده "زینت آسمان" (و زینا السماء الدنیا... 16/ حجر)، هدایت مردم (و بالنجم هم یهتدون 16/ نحل) و غیره است.
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
.

تا حالا درمورد تاپیک دیگه ای هم این نظر رو دادی که از قول یکی دیگه بیای بگی به نظرم الان تاپیک به نتیجه رسیده؟ یا فقط وقتی یک نظر مخالف میاد همه سعی در این میکنند که سریع بسته بشه؟
... به نظرم وقتی سوال جواب داده میشه لزومی نداره که سر همون موضوع دوباره بحث شه...
چرا مخالف...مگه کسی که سوال داره مخالفه ؟!
ای ای...پس هدف از اول مخالفت بوده نه گرفتن جواب...
به نظرم کسایی که جواب شما رو میدن دارن آب تو هاون میکوبن...
 

علّامه

عضو جدید
این تناقضات چطوری توجیه میشه؟
1- آفرینش زمین و آسمان در 6 روز یا 8 روز؟

پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد - (56)سورة الأعراف

بگو آيا شما به آن كس كه زمين را در دو روز آفريد كافر هستيد و براى او همانندهايى قرارمى‏دهيد؟.(9)سورة فصلت
او در زمين كوه‏هاى استوارى قرار داد و بركاتى در آن آفريد و مواد غذايى آن را مقدر فرمود، - اينها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نياز تقاضا كنندگان. (10)سورة فصلت
سپس به آفرينش آسمان پرداخت، ... در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد... (11و 12 ) سورة فصلت


در مورد اول گفته شده آسمان و زمین در 6 روز خلق شده اما در آیه های بعدی در مجموع 8 روز رو مشخص کرده. 2+2+4 = 8

ضمنا بهترین سایتی که دیدم برای چک کردن آیات قران www.ParsQuran.com هست. 3 تا ترجمه داره با امکاناتی مناسب.

2- اول آسمان آفریده شده یا زمین؟

او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد; سپس به آسمان پرداخت; و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود; و او به هر چيز آگاه است. (29)سورة البقرة

آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكل‏تر است يا آفرينش آسمان كه خداوند آن را بنا نهاد؟. (27)سقف آن را برافراشت و آن را منظم ساخت، (28)و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود. (29)و زمين را بعد از آن گسترش داد، (30)سورة النازعات

3- هدف از آفرینش ستارگان:
و آنها ( شهابها ) را تيرهايى براى شياطين قرار داديم، و براى آنان عذاب آتش فروزان فراهم ساختيم. (5) سورة الملك

ما آسمان نزديك ( پايين) را با ستارگان آراستيم، (6)تا آن را از هر شيطان خبيثى حفظ كنيم! (7)آنها نمى‏توانند به (سخنان) فرشتگان عالم بالا گوش فرادهند، (و هرگاه چنين كنند) از هر سو هدف قرارمى‏گيرند! (8)سورة الصافات
دوست عزیز
باید یه مطلبی رو بهتون متذکر بشم و اونم اینکه هر علمی رو برای ورود بهش نباید یکم در موردش اطلاعات داشت؟ شما دارین وارد تفسیر آیات میشین و با کنار گذاشتن چند آیه که شاید در ظاهر با هم

متناقضن سریع میخواین به قول خودتون اسلامو به چالش بکشین. اینطور بحث کردن رو میشه در مورد هر نوشتاری انجام داد و اونو به چالش کشید با بریدن یه سری عبارت و چسبوندن اونا به هم بدون در نظر گرفتن جایگاه و مطالب قبل و بعد.

اما برای اینکه یه جواب به این سوالتون داده باشم میگم که منظور از روز که در آیات اومده از کجا میدونین به یک معنی باشه؟ شما چقدر به ادبیات عرب آشنایی

دارین؟ برای اطلاعتون عرض کنم که اگه نگیم فصیح ترین زبان یکی از فصیح ترین زبانهاست و لغتها در اون معانی مختلفی دارن مثلا

کلمه (عین) به 70 معنا در اون زبان استعمال شده و اگه بخوایم همشو به یه معنی بگیریم بی انصافیه.

کار خـــــــــوبان را قیــــــــــــــاس از خـــــــــــــــــود مگیـــــــــــر گرچــــــــــه باشن در بنشتن شیــــــــــــــــــر و شیـــــــــــــــــــر

برای رفع این تناقض عباراتی رو از تفسیر المیزان علامه طباطبایی براتون میارم تفسیری که در عالم اسلام یه افتخاری برای شیعه

بوده و هست و خواهد بود. پیشنهاد میکنم دوستان اگه مشکل قرآنی داشتن به این تفسیر مراجعه کنن.

و آيه شريفه" أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ" « مگر

اينها كه به كفر گرائيدند با ديد تفكر نديدند چگونه، آسمانها و زمين را كه رتق (بسته) بود فتق كرديم (گشوديم)، و از آب، هر موجود زنده‏اى را ساختيم، پس چرا ايمان نمى‏آورند؟" سوره انبياء، آيه 30"
».

در باره وضع آفرينش آسمانها مى‏فهماند قبل از آنكه به صورت فعلى در آيند، يعنى از يكديگر جدا و متمايز شوند يكپارچه بودند، و آيه

شريفه" ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ وَ هِيَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فِي يَوْمَيْنِ

وَ أَوْحى‏ فِي كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها" « سپس به آسمان كه دودى بود پرداخت، پس به آن و به زمين فرمان داد كه بياييد چه به شوق و

رغبت و چه به جبر و كراهت. گفتند: سر در طاعتت آمديم، آن گاه خداى تعالى به قضاء خود آنها را در دو روز هفت طبقه كرد، و امر

هر آسمانى را در آن آسمان وحى فرمود." سوره حم سجده، آيه 11 و 12"
» كه مى‏فهماند خلقت آسمانها در دو روز صورت گرفته،

البته نه به روزهاى كره زمين، چون روز به معناى يك مقدار معين از زمان است، و لازم نيست كه حتما با روز اصطلاحى ما ساكنان

زمين منطبق باشد.
آرى، روز در هر ظرفى مقدارى است از زمان، در ظرف زمين عبارت است از مدت زمانى كه كره زمين يك بار به دور

خودش بچرخد، و در ظرف قمر- البته قمر مخصوص كره زمين- تقريبا برابر است با بيست و نه روز و نصف، و استعمال كلمه" يوم" در

برهه‏اى از زمان استعمالى است
شايع.

بنا بر اين، خداى تعالى آسمانها را در دو برهه از زمان آفريده، همانطور كه در باره آفرينش زمين فرموده:" خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ ... وَ

قَدَّرَ فِيها أَقْواتَها فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ" پس خلقت زمين در دو روز، يعنى در دو برهه از زمان بوده، و ارزاق آن در چهار روز كه همان چهار فصل باشد تقدير شده است.

پس آنچه از آيات گذشته به دست آمد يكى اين بود كه خلقت آسمان و زمين به اين شكل و وضعى كه ما مى‏بينيم ناگهانى نبوده و به

اين شكل از عدم ظاهر نشده بلكه از چيز ديگرى خلق شده كه آن چيز قبلا وجود داشته و آن، ماده‏اى متشابه الاجزاء و روى هم

انباشته بوده كه خداى تعالى اين ماده متراكم را جزء جزء كرد، و اجزاء آن را از يكديگر جدا ساخت، از قسمتى از آن در دو برهه از

زمان زمين را ساخت، و سپس به آسمان كه آن موقع دود بود پرداخته، آن را نيز جزء جزء كرد، و در دو برهه از زمان به صورت هفت آسمان در آورد.

ديگر اينكه آنچه ما از موجودات زنده مى‏بينيم از آب آفريده شده‏اند، پس ماده آب، ماده حيات هر جنبنده است.

با مطالبى كه گذشت معناى آيه مورد بحث روشن گرديد، پس اينكه فرمود:" هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ"، منظور

از آفريدن آن، جمع كردن اجزاء، و سپس جدا ساختنش از مواد ديگرى متشابه با هم و متراكم در هم است. و به حكم اين آيات خلقت

آسمانها در دو روز و خلقت زمين نيز در دو روز- به آن معنايى كه براى روز كرديم- صورت گرفته و در نتيجه از شش روز دو روز باقيمانده

كه در آن كارى ديگر شده (و آن همان تقدير ارزاق و يا به عبارتى به حركت در آوردن زمين به دور خورشيد است، به نحوى كه در اثر

دور و نزديك شدنش از خورشيد و نيز در اثر ميل به سوى شمال و جنوب، چهار قسم هوا در زمين پيدا (شد: هواى بهارى، تابستانى،

پاييزى و زمستانى و در نتيجه زمين آماده گرديد براى اينكه ارزاق روزى خواران، از آن برويد)

یا علی
 
آخرین ویرایش:

hamecheedoon

عضو جدید
کاربر ممتاز
ظاهرا استارترمون نمی تونه جواب اینهمه آدمو بده. حقم داره

البته این برادران هم باید به اون حق بدن! چون اون یا من یا هرکس دیگه ای در اینجا نمی تونه از تمام منابع و اطلاعاتش واسه اثبات حرفاش استفاده کنه و هر چیزی رو بگه. چون هم تاپیکو می بندن و هم اینکه اون اصلا مجرم شناخته میشه. همینا رو هم که گفته جرات بخرج داده. ولی شما ها همتون میتونید هر چی میدونید و میتونید دلایل مختلفتون را بدون نگرانی و حتی با پشتیبانی بکار بگیرید از هر منبع شرعی.
انصاف میدید که این نا عادلانست.

البته در دنیا دلایل بسیار محکم و قطعی وجود داره که می تونه از بیخ و بن نظر شما را کاملا برگردونه و حتی بعضیا رو به گریه در بیاره! که البته جاش اینجا نیست و تقریبا هیچ جایی نمیشه گفت و من هم نمیگم و دیگه کاری به این مباحث ندارم
در تاپیک "به چالش کشیدن دین هم" نمیدونم چرا وقتی من چند تا دلیل با منبع آوردم بسته شد
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتفاقا اینجا که صحبت کردن خیلی آزاد است( البته تازمانی که خلاف قوانین باشگاه نباشد)

شما هم با خیال راحت هرچه که میخواهید بفرمایید . اگر همه نظراتشان مثل هم باشد که دیگر صحبتی پیش نمی آید .:smile:
 

hamecheedoon

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه- من نمیتونم اینجا هر چیزی رو بگم و عده ای تحت تاثیر قرار بگیرن
علاقه ای هم به اینکار ندارم
هرکسی واسه خودش دلایل و اعتقاداتی داره
بهتره همونجوری که هست بمونه
 

علّامه

عضو جدید
ظاهرا استارترمون نمی تونه جواب اینهمه آدمو بده. حقم داره

البته این برادران هم باید به اون حق بدن! چون اون یا من یا هرکس دیگه ای در اینجا نمی تونه از تمام منابع و اطلاعاتش واسه اثبات حرفاش استفاده کنه و هر چیزی رو بگه. چون هم تاپیکو می بندن و هم اینکه اون اصلا مجرم شناخته میشه. همینا رو هم که گفته جرات بخرج داده. ولی شما ها همتون میتونید هر چی میدونید و میتونید دلایل مختلفتون را بدون نگرانی و حتی با پشتیبانی بکار بگیرید از هر منبع شرعی.
انصاف میدید که این نا عادلانست.

البته در دنیا دلایل بسیار محکم و قطعی وجود داره که می تونه از بیخ و بن نظر شما را کاملا برگردونه و حتی بعضیا رو به گریه در بیاره! که البته جاش اینجا نیست و تقریبا هیچ جایی نمیشه گفت و من هم نمیگم و دیگه کاری به این مباحث ندارم
در تاپیک "به چالش کشیدن دین هم" نمیدونم چرا وقتی من چند تا دلیل با منبع آوردم بسته شد
دوست عزیز خودمونیم ها بی خیال کم آرودین دیگه ... اومدن نداره شما مطمئن باش ما اعتقاداتمون حتی یه ذره درش شک نیست تا با یه فرار رو به جلوی شما اونم از این موردش که آره ما دلیل داریم و نمیتونیم بگیموو ... اگه حرفی منطق داشته باشه هیچکی مخالفت نمیکنه مطمئن باش.

اگه هم میخواستن تاپیکو ببندن تا حالا بسته بودن پس اسن بهونه ها خیلی ...

کاش از تو اون دنیاتون یکی دوتا دلیل واسه ما هم میاوردین استفاده میکردیم
 
آخرین ویرایش:

?Why

عضو جدید
الان اون یکی تاپیک کوشش ؟ :razz:
همون که میگفت جنبه نداری نیا ...

کلی گِل لگد زدیم توش ... همش پَر ؟

ماشالله دوستانِ مذهبی که در انواع و اقسام استدلال ترکونده بودن و ما هم که کم آورده بودیم ! چرا پاک شد ؟

(معلومه شمایی که دنبالِ رو کم کنی و کم آوردن و زیاد آوردن و این چیزایی ها ... ناقلا ...)

ها یه چیز دیگه ... به نظرت این که حتی یه ذره شک به اعتقادات نداری خوبه ؟
اگه انسانها به اعتقاداتشون شک نمیکردن ... الان بنده و شما تو غار نشسته بودیم و با هم گپ میزدیم ...
 

hamecheedoon

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز خودمونیم ها بی خیال کم آرودین دیگه ... اومدن نداره شما مطمئن باش ما اعتقاداتمون حتی یه ذره درش شک نیست تا با یه فرار رو به جلوی شما اونم از این موردش که آره ما دلیل داریم و نمیتونیم بگیموو ... اگه حرفی منطق داشته باشه هیچکی مخالفت نمیکنه مطمئن باش.

اگه هم میخواستن تاپیکو ببندن تا حالا بسته بودن پس اسن بهونه ها خیلی ...

کاش از تو اون دنیاتون یکی دوتا دلیل واسه ما هم میاوردین استفاده میکردیم

انتظار شنیدن این حرفها بود. فکر نکنید که تحت تاثیر استهزا یا تحقیر شما قرار میگیرم
کسانی هم که برخی از اون دلایل محکم رو پیدا کردند قبلا انسانهای خیلی معتقدی بودند و شکی نداشتند. مثل شما

همین امروز تاپیک "به چالش کشیدن دین" بسته شد. چرا میگید نمی بندند؟

شما خودت با حوصله هستی. یه دوری بگرد اگه بخوای می تونی پیدا کنی و به من هم زحمت ندی

خوش باشی
 

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیدونم چرا استارتر این تاپیک نمیاد بقیه سوال هاشو بپرسه...
یه بار هم که تاپیک تون رو نبستن خودتون عقب کشیدین...
شاید هم به حرف من گوش داد که گفتم لزومی نداره این تاپیک ادامه پیدا کنه...:w16:
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
نمیدونم چرا استارتر این تاپیک نمیاد بقیه سوال هاشو بپرسه...
یه بار هم که تاپیک تون رو نبستن خودتون عقب کشیدین...
شاید هم به حرف من گوش داد که گفتم لزومی نداره این تاپیک ادامه پیدا کنه...:w16:
شما فکر کردی استارتر فقط یه نام کاربری داره؟:دی
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه- من نمیتونم اینجا هر چیزی رو بگم و عده ای تحت تاثیر قرار بگیرن
علاقه ای هم به اینکار ندارم
هرکسی واسه خودش دلایل و اعتقاداتی داره
بهتره همونجوری که هست بمونه
هر طور خودتان مایلید . به هر حال ما در خدمتیم ;)
 

hamecheedoon

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر طور خودتان مایلید . به هر حال ما در خدمتیم ;)

مایلم سرم به تنم باشه!
اما نمیدونم من که در بحث این تاپیک اصلا شرکت نکردم چرا علامه خان میگن کم آوردین؟:surprised:!! بی ربطه

تو اون تاپیک من شرکت کردم و اونا کم آورده بودن. بالاخره بستنش. به این میگن فرار
وقتی حقیقت بصورت برهنه خودشو نشون بده همه مدعیان از جلوش فرار میکنن
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیدانم چه طور شد که آن تاپیک بسته شد؟
داشتیم با هم صحبت میکردیم .

منظورتان از حقیقت را متوجه نشدم .
 

hamecheedoon

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیدانم چه طور شد که آن تاپیک بسته شد؟ داشتیم با هم صحبت میکردیم . منظورتان از حقیقت را متوجه نشدم .
بله ما داشتیم صحبت میکردیم. یکی از دوستان( saeid tracer) ادعا می کرد که زمان پیامبر کاغذ در اختیار اعراب بود و از یه منبع مطلبی کپی کرده بود و اصرار داشت که من با منبع ثابت کنم که کاغذ نداشتن. منم از یه منبع علمی مربوط به تاریخ پیدایش کاغذ مطلبی آوردم که گفته ام رو ثابت میکرد بعد من هم از اون خواستم ادعای خودشو مبنی بر وجود کاغذ و همچنین وجود میلیونها مسلمان در عربستان زمان پیامبر را با آوردن منبع ثابت کنه در نتیجه تاپیک بسته شد! من در اونجا غیر از سخن منطقی و حقیقت چیز دیگه ای نگفتم. همین
 
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان. مواردی را دیدم که لازم دانستم به آنها جواب بدهم، ولی نمی توانم قول بدهم که دائماً اینجا باشم و به شبهات پاسخ بدهم.

بهتر است دست اندر کاران سایت، برای سایت یک یا چند فرد متخصص در زمینه های مختلف دینی را دعوت کنند، تا به این شبهات پاسخ داده شود، البته اگر آیدی علامه خودشان استاد هستند که ما اساعه ادب نمی کنیم.

پیش از پاسخ به سه ادعای فوق باید بدانیم تناقض چیست.

تناقض به زبان ساده به معنای ناسازگاری بین دو گزاره است. تناقض وقتی برقرار است که با هیچ تفسیر معقولی نتوان دو گزاره را در کنار هم قرار داد ولی اگر بتوان دو گزاره را طوری تفسیر کرد که با هم سازگار باشند، آنگاه تناقض برقرار نیست:

به مثالهای زیر در مورد شخصی به نام حسین توجه بفرمایید:

مثال1:
گزاره الف)حسین در جاده تهران-قم با سرعت 120 کیلومتر در ساعت رانندگی می کرد.

گزاره ب) حسین در جاده تهران-قم با سرعت 100 کیلومتر در ساعت رانندگی می کرد.

تناقض وجود ندارد. می توان اینگونه برداشت کرد در بخشی از مدت زمان حرکت با سرعت 120 و در در بخشی دیگر با سرعت 100 رانندگی کرده است.


مثال2:
گزاره الف)حسین موقع تحویل سال 1390 در تهران بود.

گزاره ب) حسین موقع تحویل سال 1390 در شیراز بود.

تناقض وجود دارد، زیرا محال است که حسین در یک لحظه در دو شهر مختلف باشد.

این تناقضات چطوری توجیه میشه؟
1- آفرینش زمین و آسمان در 6 روز یا 8 روز؟

پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد - (56)سورة الأعراف

بگو آيا شما به آن كس كه زمين را در دو روز آفريد كافر هستيد و براى او همانندهايى قرارمى‏دهيد؟.(9)سورة فصلت
او در زمين كوه‏هاى استوارى قرار داد و بركاتى در آن آفريد و مواد غذايى آن را مقدر فرمود، - اينها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نياز تقاضا كنندگان. (10)سورة فصلت
سپس به آفرينش آسمان پرداخت، ... در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد... (11و 12 ) سورة فصلت


در مورد اول گفته شده آسمان و زمین در 6 روز خلق شده اما در آیه های بعدی در مجموع 8 روز رو مشخص کرده. 2+2+4 = 8

ضمنا بهترین سایتی که دیدم برای چک کردن آیات قران www.ParsQuran.com هست. 3 تا ترجمه داره با امکاناتی مناسب.


آنچه در این فقره تناقض‌جویی جالب است، اینکه برای چسباندن تناقض به قرآن بدون در نظر گرفتن تعبیرهای مختلفی که در دو گونه آیات آمده، هر دو لفظ «خلق» و «قدّر» به معنای آفریدن معنا می‌شود تا تناقض ادعایی بچسبد، در حالی که، دو معنای متفاوت دارند.
آیاتی که بر شش روز دلالت می‌کند، در آیات قرآن بسیار است که مورد تأیید است و البته بر هیچ عاقلی پوشیده نیست که منظور «روز به وجود آمده از حرکت زمین به دور خورشید» نیست،‌ چون هنوز زمین و خورشیدی در میان نیست.

در آیات دیگر قرآن نیز به صراحت اشاره می‌کند که روز نزد خداوند غیر از آن است که محاسبه می‌کنیم.

در آیه‌ای دیگر تناقض‌جو آفرینش را با استفاده از آیات 9-12 سوره 41 به شمار هشت رسانده و برای این منظور لفظ «قدّر» را نیز به همان معنای آفرینش گرفته است تا شمار تناقضش جفت و جور شود.

در حالی که تقدیر به معنای اندازه‌گیری است، نه خلقت. به همین خاطر برخی از مفسران، مقصود از آیه را چهار فصل دانسته‌اند با توجه به توضیح فوق که منظور از روز، روز محاسبه‌ای ما نیست.

اما اگر «قدّر» را به معنای آفرینش بدانیم، باز خواسته تناقض‌جو برآورده نمی‌شود، زیرا آفرینش حاصل خیزی زمین برای آماده شدن مواد خوراکی (قوت) در آن، جدای از آفرینش زمین نیست؛ بنابراین قسمتی از چهار روز آفریدن اقوات در زمین، همان دو روزی است که زمین آفریده می‌شود، یعنی در واقع مجموع آفرینش زمین و اقوات (خوراکی) چهار روز می‌شود.

این معنا از آیه مطابق با نظر مفسرانی است که کلمه «تتمه» یا کلمه «کلّ ذلک» را در آیه 10 در تقدیر می‌دانند که بر اساس این تقدیر معنی آیه چنین می‌شود:

«مواد غذایی مختلف آن (زمین) را در تتمه و پایان چهار روز قرار داد» یا «کلّ ذلک فی أربعه أیام»؛ یعنی «تمام آنها در چهار روز بوده است.»

مسئله تقدیر کلمات در آیات قرآن بسیار وجود دارد و این از مواردی است که در فصاحت و بلاغت در کلام بسیار کاربرد دارد و در کتاب‌های مربوط به این دو فن آمده است.

هم‌چنین این تفسیر با استفاده از آیات دیگر است که طبق جمله روشن و منطقی تفسیر بعضی از کلام به بعض دیگر، مبنای مستدل و منطقی دارد.
***


گفتیم اگر «قدّر» را به معنای آفرینش در نظر بگیریم، نیز تناقضی در کار نخواهد بود، توضیح تفصیلی در این مورد عبارت است از:
ما در قرآن هشت آیه داریم كه آفرینش زمین و آسمان را در شش روز بیان مى كند ولى از این هشت مورد در چهار مورد اشاره به آفرینش زمین و آسمان مى كند كه در 6 روز بوده (حدید 4، اعراف 54، یونس 3، و هود 7) و در 3 مورد از این هشت مورد اشاره به آفرینش آسمان و زمین و آنچه در میان آنهاست یعنى در شش روز هم آسمان و هم زمین و هم چیزهایى كه در بین آسمان و زمین بوده اند.»

زمین و دو دوران براى پیدایش گیاهان و حیوانات و اقوات و غذاها معرفى مى كند.
بیان مطلب: در آیات 9 تا 12 فصلت كه در آیه ى 9 مى خوانیم زمین را در دو روز آفرید (خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یوْمَینِ) و سپس در آیه ى 10 مى خوانیم او در زمین كوههاى قرار داد و بركاتى در آن آفرید و مواد غذایى مختلف آن مقدّر فرمود اینها همه در چهار روز بود. (وَ جَعَلَ فِیها رَواسِی مِنْ فَوْقِها وَ بارَكَ فِیها وَ قَدَّرَ فِیها أَقْواتَها فِی أَرْبَعَةِ أَیام سَواءً لِلسّائِلِینَ)

و بعد در آیه 12 سوره ى فصلت مى خوانیم «در این هنگام آنها (توده گاز یا دود) را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید. (فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماوات فِی یوْمَینِ وَ...)

اكنون با توجه به مطالب فوق به بررسى اشكال مى پردازیم.

1. با توجه به تقسیم بندى آیات هشتگانه فوق در خلقت آسمان و زمین كه در چهار مورد مى گوید آسمان و زمین در شش روز بوده است و در سه مورد دیگر مى گوید آسمان و زمین و آنچه بین آسمان و زمین است با هم شش روز آفریده شده است و در یك جا هم مى خوانیم آسمان در دور روز و زمین هم در دو روز آفریده شده آیا اینها قرینه نمى شوند هر یك از آسمان و زمین به تنهایى در دو روز خلق شدن و دو روز هم مال آفرینش كوه ها و غذاها و گیاهان اقوات كه جمعاً 6 روز مى شود و این قرینه متصله است جمله (قَدَّرَ فِیها أَقْواتَها فِی أَرْبَعَةِ أَیام)(مواد غذایى مختلف آن رامقدر فرمودند در چهار روز) كه این چهار روز دو روز مال خلقت زمین و دو روز مال خلقت گیاهان حیوانات و اقوات باشد. زیرا آیات چهارگانه از یك سو و آیات سه گانه از سوى دیگر و حتى آیات 9 و 12 فصلت از ناحیه سوم مبین و بیان كننده و از محكمات مى باشند كه اجمال و شبهه موجود در آیه 10 فصلت را برطرف نمایند كه منظور از چهار روز تنها خلقت گیاهان و حیوانات و غذاها نبودن بلكه دو روز مربوط به خلقت زمین است و دو روز مربوط به غذاها و گیاهان.

2. در آیه 10 سوره فصلت كه مى گوید موادغذایى را در چهار روز خلق كردیم «قرینه» و نشانه و علامتى وجود دارد كه منظور هم خلقت زمین و هم خلقت اقوات غذاها با هم چهار روز مى باشد زیرا در این آیه مى گوید: او در زمین كوههایى قرار دارد و بركاتى در آن آفرید. (وَ جَعَلَ فِیها رَواسِی مِنْ فَوْقِها وَ بارَكَ فِیها...)

و مى دانیم بخش عظیم از كره زمین را كوه هاى آن تشكیل مى دهد و با توجه به این كه ریشه و پایه كوهها در اعماق زمین فرو رفته است و خلقت آفرینش كوه ها همان آفرینش زمین است بنابراین لازم نیست براى فهم آیات ما تقدیرى در كلام بگیریم و بگوئیم (كل ذلك) «همه اینها از زمین و غذاها» در چهار روز بودن بلكه آفرینش كوهها و جزء آفرینش زمین به حساب مى آید و اگر كوهها را از زمین جدا كنیم چیزى از زمین باقى نمى ماند.

و جالب این كه در آیات زیادى در مورد آفرینش زمین از آفرینش كوهها سخن مى گوید كه با كشیدن زمین كوهها را در آن قرار دادیم یعنى كوهها جزء زمین مى باشد 3 سوره رعد (وَ هُوَ الَّذِی مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِیها رَواسِی وَ أَنْهاراً...) 19 حجر (وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَینا فِیها رَواسِی)7 ق (وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَینا فِیها رَواسِی...) و آیات دیگر كه حاكى است كه خلقت كوهها جزء خلقت زمین مى باشد.
بنابراین آیه 10 سوره فصلت درباره ى خلقت زمین و كوهها و نیز گیاهان حیوانات مى باشد كه در چهار روز خلقت شدند كه دو روز مربوط به خلقت زمین و دو روز هم مربوط به موادغذایى و اقوات مى باشد و در نتیجه همه آیات هشت گانه قرآن حاكى از این مى باشند كه خلقت آسمان و زمین در 6 روز مى باشد و تناقض در میان آیات وجود ندارد.

3. علاوه بر مطالب فوق علامت و قرینه عرض در یك كلام واحد در اینجا وجود دارد كه نخست بیان بخش نخست از خلقت زمین را دو روز بیان كرده و سپس با اضافه بخش دیگر خلقت غذا كه مجموع چهار روز مى باشد. و نظیر این تعبیر در زبان عرب و تعبیرات فارسى نیز وجود دارد كه فى المثل گفته مى شود از اینجا تا مكه ده روز طول مى كشد و تا مدینه 15 روز یعنى پنج روز فاصله مكه و مدینه است. و ده روز فاصله اینجا تا مكه (نه این كه ده روز با پانزده روز كه 25 روز مى باشد)

و با توجه به آیات روشن و محكم كه خلقت آسمان زمین را شش روز بیان كرده و خلقت هر كدام از آسمان و زمین را دو روز معلوم نمود و نیز در سه آیه خلقت آسمان و زمان و آن چیزهایى كه بین آسمان و زمین است را 6 روز قرار داده یقین پیدا مى كنیم منظور از این چهار روز دو روز مربوط به زمین و دو روز مربوط به خلقت گیاهان و حیوانات و غذاها مى باشد و لذا تفسیر بزرگ زمخشرى در كشاف به قرینه این آیات جمله «كل ذلك» را تقدیر گرفت. معنى آیه: (مواد غذایى آن را مقدر كرد (اینها همه (زمین و غذاها) در چهار روز بوده (وَ قَدَّرَ فِیها أَقْواتَها (كل ذلك) فِی أَرْبَعَةِ أَیام).


2- اول آسمان آفریده شده یا زمین؟

او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد; سپس به آسمان پرداخت; و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود; و او به هر چيز آگاه است. (29)سورة البقرة

آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكل‏تر است يا آفرينش آسمان كه خداوند آن را بنا نهاد؟. (27)سقف آن را برافراشت و آن را منظم ساخت، (28)و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود. (29)و زمين را بعد از آن گسترش داد، (30)سورة النازعات


این دو آیه مقصود متناقض‌جو را تامین نمی‌کند؛ زیرا آنچه در سوره نازعات آمده، خلقت زمین نیست، بلکه گستردن زمین است (دحاها).

حتی کلمه «استوی» در سوره بقره به معنای خلقت نیست، بلکه به معنای استیلا و تسلط یا پرداختن به آن است. در این صورت معنای آیه چنین است: او خدایی است که برای شما آنچه در زمین است بیافرید، سپس به کار آسمان پرداخت و آن را در هفت آسمان استوار ساخت.

حال با توجه به معنای آیه چه اشکالی دارد که آفرینش آسمان، پیش از خلق زمین باشد، اما استوار ساختن آن به هفت آسمان، پس از خلقت زمین صورت گرفته باشد؟!

اگر این کلمه را به معنای خلقت بدانیم و همین طور کلمه (دحاها) در سوره نازعات به معنای خلقت باشد، چندین پاسخ از طرف قرآن‌پژوهان ارائه شده، یکی از آن پاسخ‌ها چنین است:

کلمه «ثم» نه به معنای «ترتیب واقعی» بلکه به معنای «ترتیب ذکری» باشد، به این معنا که در مقام گزارش از آفرینش آسمان و زمین، ابتدا به خلقت زمین اشاره کرده، سپس به خلقت (پرداختِ) آسمان، پس آیه سوره بقره اصولاً در مقام گزارش به حسب وجود واقعی و تحقق خارجی نیست، بلکه در جهت بیان گزارش از واقعیاتی است که صورت گرفته، در مقام گزارش ابتدا آن را بیان کرده که برای مردم اهمیت دارد، که خلقت زمین است، یعنی اگر چه به حسب آیات سوره نازعات، خلقت آسمان‌ها پیش از زمین است اما چون روی زمین، روزی انسان‌ها و منابع آن وجود دارد که مورد توجه و نیاز مردم است، خداوند آن را در ابتدا ذکر کرده، سپس به گزارش خلقت آسمان‌ها (که پیش از آن آفریده شده بود) پرداخته است.

برخی از مفسران کلمه «بعد ذلک»را در سوره نازعات به معنای «مع ذلک» می‌دانند، همان گونه که در آیه «عتلّ بعد ذلک» به معنای «مع ذلک» است. در این صورت، معنای آیه مورد نظر در سوره نازعات این است: زمین را با این حال (آفرینش آسمان) بگسترد، یعنی به همراه آفرینش آسمان، گسترش زمین نیز صورت گرفت.

بر اساس این معنا، می‌توان گفت که اصولاً آفرینش آسمان‌ها و زمین کاملاً تفکیک شده از هم نیستند و آیات صریحاً از آفرینش نام نبرده، بلکه به استوار ساختن آسمان یا گستردن زمین اشاره کرده است.



3- هدف از آفرینش ستارگان:
و آنها ( شهابها ) را تيرهايى براى شياطين قرار داديم، و براى آنان عذاب آتش فروزان فراهم ساختيم. (5) سورة الملك

ما آسمان نزديك ( پايين) را با ستارگان آراستيم، (6)تا آن را از هر شيطان خبيثى حفظ كنيم! (7)آنها نمى‏توانند به (سخنان) فرشتگان عالم بالا گوش فرادهند، (و هرگاه چنين كنند) از هر سو هدف قرارمى‏گيرند! (8)سورة الصافات

آیه اوّل از شهاب سخن می گوید و آیه دوم از ستاره، چه تناقضی در این دو آیه هست؟ مگر اینکه نویسنده فرق ستاره و شهاب را نداند.

ضمن اینکه این دو آیه هدف از خلقت ستاره و شهاب را بیان نمی کنند، بلکه بخشی از کاربرد آنها را مطرح می کنند.


***

آقایان و خانمهای دانشجو، فکر کنم برای شمایی که این تاپیک را خوانده اید، خواندن مطلب زیر از من بد نباشد، خوشحال می شوم بخوانید:

 
آخرین ویرایش:
بالا