خبرها و تازه های علوم دام

tnttn

عضو جدید
ماهي اورنج درياي مازندران در حال انقراض است

:

رئيس كميته ماهيگيري باقلاب شهرستان بابلسر گفت: ماهي اورنج در درياي مازندران در حال انقراض است.




اسماعيل نجف‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابلسر اظهار داشت: كميته ماهيگيري بابلسر در سال 88 تشكيل شده و داراي پنج عضو است.
وي افزود: 850 ماهيگير بابلسر داراي مجوز و بيمه ورزشي بوده كه هر ساله مبلغ 5 هزار تومان به ازاي هر نفر به بيمه پول پرداخت مي‌كنيم، اما در قبال مبلغ پرداخت شده حمايت خاصي نمي‌شود.
رئيس كميته ماهيگيري باقلاب بابلسر بيان داشت: حفاظت محيط زيست به وظايف خود به درستي عمل نكرده و درياي خزر درياي كاملاً بسته بوده و در نتيجه اكولوژي منابع تجديد شونده و محيط زيست آن بسيار شكننده و نيازمند حفاظت و حراست شديد است.
وي بيان داشت: حفاظت از منابع نه تنها در زمينه بهره‌برداري از ذخاير كه بايد به نحو مطلوب و منظم و همه‌جانبه اعمال شود بلكه هرگونه آلودگي آب، تخريب زيستگاه‌ها و برهم زدن محيط زيست را به دنبال دارد.
نجف‌زاده تصريح كرد: تخم‌ريزي و تكثير بيشتر گونه‌هاي ماهيان استخواني درياي مازندران در آب شيرين رودخانه‌ها و تالاب‌ها بوده چراكه صيد مولدان اين ماهيان در موقع مهاجرت به رودخانه به آساني امكان‌پذير است و از طرف ديگر استفاده از آب رودخانه‌ها براي مسائل كشاورزي و آلوده شدن آنها به فاضلاب كارخانه‌ها و سموم كودهاي كشاورزي سبب شده تخم‌ريزي اندك مولدان باقي مانده با مشكلات و خطراتي مواجه شود.
وي افزود: در حال حاضر بيشتر رودخانه‌هاي شمال تحت الشعاع انسان بوده و سبب بروز انواع آلودگي‌ها، تخريب و تغيير در اكوسيستم رودخانه‌ها و منتج به نابودي انواع ماهيان مي‌شود.
نجف‌زاده، برداشت شن و ماسه از بستررودخانه‌ها، آلودگي ناشي از فاضلاب صنعتي، آلودگي ناشي از فاضلاب شهري و روستايي، آلودگي ناشي از تخليه سموم كشاورزي، برداشت بي‌رويه آب رودخانه براي مسائل كشاورزي، عدم رعايت حريم رودخانه، تخريب پوشش گياهي اطراف، مسدو شدن رودخانه، صيد غيرمجاز توسط انواع ادوات معمول دام، تورهاي ماهيگيري و ساليك را از مشكلات اصلي كميته ماهيگيري بابلسر برشمرد.
اين مسئول خاطرنشان كرد: صيد ماهي صوف خيلي كم شده و ماهي اورنج نيز در حدانقراض است.
نجف‌زاده گفت: هيچ‌گونه معرفي براي شناساندن اين ورزش مفرح در رسانه‌ها و جرايد تاكنون صورت نگرفته و از حضور فعال خبرگزاري فارس در امر اطلاع‌رساني مناسب تقدير مي‌كنيم.
وي تصريح كرد: تقاضاي ما از تربيت بدني شهرستان بابلسر اين است با توجه به اينكه تربيت بدني در جايگاه خود متولي اين كميته ورزشي بوده براي توجيه و تقاضاي همكاري با ديگر سازمان‌ها و ارگان‌هاي ذي‌ربط مكاتبات و ارتباطاتي داشته باشد كه اين ورزش بهتر در جامعه معرفي شود.
نجف‌زاده معرفي رسمي به مسئولان در داخل و خارج استان، درنظرگرفتن مكان مناسب براي عرضه ادوات ماهيگيري به صورت تعاوني، پشتيباني همه‌جانبه از كميته براي برگزاري مسابقات استاني و كشوري، تهيه مسائل براي برگزاري اردوها و تورهاي ماهيگيري از خواسته‌هاي كميته ماهيگيري در بابلسر است.

 

tnttn

عضو جدید
كشتارگاه مرغ رحمتي پلمپ شد
:


رييس محيط زيست شهر تهران گفت: با پيگيريهاي اداره حفاظت محيط زيست و حمايت قاطع مراجع قضايي به همراه نيروي انتظامي، كشتارگاه مرغ رحمتي (تهرانپارس) پلمپ شد.




محسن شوكتي،رييس محيط زيست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: كشتارگاه مرغ رحمتي حدود 10 سال آلودگي هاي زيست محيطي به همراه داشته است كه در هر دوره ايي از زمان، تعطيلي آن با مشكلاتي مواجه بوده است.

وي ادامه داد: طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامي كه طبق آن عاملان ايجاد آلودگي ها ي زيست محيطي بايد تحت پيگرد قانوني قرار بگيرند،همكاري لحظه به لحظه مراجع قضايي اين كشتارگاه كه منبع ايجاد آلودگي بود پلمپ شد.

شوكتي با توجه به رايزني هاي مدير اين كشتارگاه كه مانع از اجراي اين حكم مي شد افزود:اين كشتارگاه با پيگيري هاي اداره محيط زيست پلمپ شد.

وي در پايان خواستار خروج ادوات و دستگاههاي موجود اين كشتارگاه و انتقال كامل آن به خارج از شهر شد.

 

tnttn

عضو جدید
تلفات دامی ناشی از آلودگی کارخانه مس خاتون‎آباد بیش از 35هزار رأس است :




مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تلفات دام ناشی از آلودگی کارخانه مس خاتون‌آباد در شهر بابک از زمان بروز آلودگی تاکنون را، بیش از 35 هزار راس اعلام کرد.

دکتر "غلامرضا زیدآبادی" در جمع خبرنگاران گفت: آلودگی ناشی از این کارخانه باعث ذخیره شدن مس در کبد دام و در نتیجه مسمومیت می‌شود و مرگ آن دام را به دنبال دارد.
وی با اشاره به وجود کارخانه مس خاتون‌آباد در شهرستان شهر بابک و آلودگیهای ناشی از فعالیت این کارخانه در منطقه، گفت: فعالیت این کارخانه باعث شده از ابتدای سال تاکنون بیش از 750 راس دام در این منطقه تلف شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مسئولان استان باید در راستای کاهش آلودگی کارخانه مس خاتون‌آباد تدابیری را بیاندیشند.
زیدآبادی یادآور شد: به طور متوسط در منطقه مس خاتون‌آباد حدود 70 هزار راس دام به صورت ثابت وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در زمینه کشتارگاههای دام استان، گفت: بیشتر کشتارگاه‌ها در استان سنتی هستند و در قانون، مدیریت ساختمانی و تجهیز کشتارگاهها با شهرداریها است و در این راستا باید نگاه شهرداری‌ها به این بخش تغییر یابد و توجه به کشتارگاهها در اولویت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کشتارگاههای استان ایده‌آل و استاندارد نیستند، گفت: با این وجود سلامت گوشتهای ذبح شده در کشتارگاهها مورد تایید دامپزشکی است.
زیدآبادی گفت: در 4 ماهه ابتدای سال جاری، 9 کانون بیماری "طاعون" نشخوارکنندگان کوچک در استان شناسایی شده است این در حالی است که در 12 ماه سال گذشته 10 مورد کانون گزارش شده بود.
وی یادآور شد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری نگران‌کننده‌ و قابل انتقال به انسان نیست.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: واردات دامهای قاچاق از مرزها به استان کرمان باعث بروز این مشکل شده است.
وی گفت:‌ وجود قرنطینه ویژه دامها در راستای کاهش انتقال آلودگیهای دامهای وارداتی به سایر دامها در استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 

tnttn

عضو جدید
ایران عضو فدراسیون بین المللی زنبورداران مى شود :

لایحه عضویت ایران در فدراسیون بین المللی زنبورداران به منظور گسترش حضور فعال ایران در سازمانها و مجامع بین المللی و بهره گیری از آن در جهت تامین منافع ملی از سوی رییس جمهور تقدیم مجلس شد.
به گزارش ایانا از به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، لایحه عضویت ایران در فدراسیون بین المللی زنبورداران که بنا به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب هیات وزیران رسیده است، از سوی رییس جمهور برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.
در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: به منظور گسترش حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در سازمانها و مجامع بین المللی و بهره گیری از آن در جهت تامین منافع ملی و تحقق هر چه بیشتر همگرایی منطقه ای و بین المللی در راستای اصول و اهداف استراتژیک سیاست خارجی کشور و بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی عضویت ایران در فدارسیون بین المللی زنبورداران برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس می شود.
یکی از اهداف سازمان ارتقای جنبه های علمی، اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی زنبورداری در تمام کشورها (با همکاری انجمنهای زنبورداران، مراکز علمی و افراد شاغل در عرصه زنبورداری و تسهیل تبادل اطلاعات و بحث و تبادل نظر بین اعضا) است که تنها با برگزاری کنگره ها، کنفرانسها و سمینارها تحقق می یابد. در این برنامه ها زنبورداران، دانشمندان، تجار و قانونگذاران با هم ملاقات می کنند تا به بحث و تبادل نظر بپردازند و از یکدیگر بیاموزند.
یکی دیگر از اهداف سازمان کمک و هدایت افرادی است که بتوانند در عرصه زنبورداری وارد شوند و در بهبود عملیات زنبورداری و افزایش بهره وری و سوددهی محصولات آن کمک کنند./
 

tnttn

عضو جدید
تعطیلی 45 درصد کشتارگاههای سنتی کشورمان :



رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان در خصوص وضعیت اجرای طرح ساماندهی کشتارگاههای سنتی دام در گفت: اجرای این طرح یکی از اولویت های کاری سازمان است و تاکنون 45 درصد کشتارگاه های سنتی تعطیل شده اند.
دکتر سید محسن دستور در خصوص وضعیت اجرای طرح ساماندهی کشتارگاههای سنتی دام در کشور گفت: اجرای این طرح یکی از اولویت های کاری سازمان است و تاکنون 40 تا 45 درصد کشتارگاه های سنتی در استان های مختلف تعطیل شده اند و به کشتارگاههای صنعتی جایگزین شده اند.
وی افزود: کشتارگاههای سنتی از بهداشت کمتری نسبت به کشتارگاههای صنعتی برخوردارند و بر آنیم تا همه ی کشتارگاههای سنتی در کشور را تعطیل کنیم.
دکتر دستور خاطرنشان کرد: تراکم دام ها در برخی از مناطق و همچنین حساسیت های منطقه ای موجب شده اند تا تعطیلی برخی از کشتارگاههای سنتی طول بکشد اما اگر هر کشتارگاهی یا منطقه ای درخواست تعطیلی داشته باشد آمادگی کامل برای این کار وجود دارد.
مدیر کل دامپزشکی گیلان نیز در ادامه این گفت و گو گفت: از 41 کشتارگاه سنتی استان، 36 کشتارگاه تعطیل شده اند و فقط 5 واحد کشتارگاه سنتی در استان داریم.
وی افزود: تعطیلی 90 درصدی کشتارگاههای سنتی استان اقدام موثری در بهداشتی تر شدن عرضه دام به بازار در استان بوده است و در حال حاضر 2 کشتارگاه صنعتی دام در استان وجود دارد که نیاز استان را برطرف می کند.
دکتر بشری معافی تصریح کرد: برای تعطیلی 5 واحد باقیمانده با مقاومت های محلی و ترس از بیکار شدن سلاخ ها مواجه هستیم این درحالیست که 1 واحد در دست ساخت کشتارگاه صنعتی داریم که مشکل اشتغالزایی را برطرف می کند و مردم نیز باید کاملا آگاهی داشته باشند که کشتار دام به صورت سنتی، بهداشتی نیست.
 

tnttn

عضو جدید
رونق صادرات قزل‌آلا :



با توجه به آنکه عراق یکی از بازارهای صادراتی برای ماهی قزل آلا محسوب می شود، روند افزایشی در صادرات این محصول گزارش شده است.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران با اعلام این مطلب گفت:مطابق آمار سه ماهه، صادرات محصولات شیلاتی حدود 9 هزار و 220 تن برآورد شده است که از لحاظ ارزشی 31 میلیون دلار و از لحاظ وزنی 23 درصد نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش داشته است.
دکترعیسی گلشاهی افزود: بازارهای صادراتی عراق از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شده و بدین ترتیب میزان صادرات محصولات شیلاتی به خصوص ماهی قزل آلا از افزایش 10 برابری برخوردار شده است.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از تولید انواع آبزیان می تواند راهی بازارهای صادراتی در کشورهایی چون عراق بشود.
خاویار وحشی دو برابر نوع پرورشی آن قیمت دارد
گلشاهی درباره وضعیت خاویار پرورشی در کشور ادامه داد: با توجه به آنکه ذخایر بخشی خاویار دستخوش تغییرات کاهشی شده است، لازم است تا نسبت به تولید خاویار پرورشی اقدام شود.
وی تصریح کرد: سازمان شیلات کشور مطابق این سیاست نسبت به صدور مجوز برای پرورش دهندگان ماهی خاویاری اقدام کرده است.
مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران یادآور شد: تولید ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و خاویار به بازار انجام شده و می توان خاویار پرورشی را از سالهای آینده در سفره غذایی مردم شاهد بود.
گلشاهی تاکید کرد: به دلیل کمبود ذخایر ماهیان خاویاری و عرضه کمتر این فرآورده، شاهد قیمتهای بالای خاویار در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی بودیم که امیدواریم با ورود خاویار پرورشی به بازار علاوه بر حفظ ذخایر، قیمت این فرآورده متعادلتر شود.
وی با اعلام آنکه به طور متوسط قیمت خاویار وحشی دو برابر خاویار پرورشی است، اظهار داشت: خاویار وحشی با توجه به فصل سال دارای قیمتهای مختلفی است، اما به طور متوسط بالای دو میلیون و 200 هزار تومان در بازار به فروش می رسد که البته درجه بندی آن نیز متفاوت است.
گلشاهی همچنین گفت: گاهی قیمت خاویار در بازارهای جهانی از دو هزار و 100 دلار تا شش هزار دلار در نوسان است که البته بسته به فصل صید و نوع بازار متفاوت خواهد بود.
وی در ادامه افزود: در شرایط حاضر، قیمت خاویار وحشی در بالاترین قیمت خود قرار دارد.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: با ورود تولیدات واحدهای پرورش دهنده ماهیان خاویاری به بازار، قیمت این فرآورده شیلاتی در بازارها متعادلتر خواهد شد. زیرا قیمت خاویار پرورشی نصف قیمت خاویار وحشی است.
گفتنی است، مطابق آمار سازمان شیلات کشور، در سه ماهه نخست سال جاری، 9 هزار و 220 تن از انواع ماهیان زینتی و خوراکی، میگو، کنسرو، پودر ماهی و آبزیان فرآوری شده از کشور صادر شده است که دارای ارزشی معادل 31 میلیون دلار است.
 

tnttn

عضو جدید
توليد مخفيانه 150 موجود دورگه انسان-حيوان در آزمايشگاه‌هاي انگليس :







روزنامه "ديلي ميل " در گزارشي به قلم "دانيل مارتين " و "سايمون كالدول "، مي‌نويسد: جنين‌هاي دورگه انسان-حيوان به منظور استفاده براي علاج بيماري‌هاي درمان‌ناپذير توليد شده‌اند. اين امر مخالفت‌هايي را برانگيخته است و در پارلمان انگلستان نيز خاطرنشان كردند كه اين موضوع از نظر اخلاقي صحيح نيست و به اعتبار كشور لطمه مي‌زند.

در آزمايشگاه‌هاي بريتانيا جنين‌هاي دورگه انسان-حيوان به صورت مخفيانه توليد مي‌شده است

دانشمندان بيش از 150 جنين دورگه انسان-حيوان در آزمايشگاه‌هاي بريتانيا توليد كرده‌اند. محققاني كه به دنبال شيوه‌هاي درمان براي تعداد زيادي از امراض بودند، اين موجودات را ظرف 3 سال گذشته به صورت مخفيانه توليد كردند. اين موضوع فقط يك روز بعد از اينكه گروهي از دانشمندان درباره كابوسي به نام "سياره ميمون‌ها " هشدار داده بودند، آشكار شد؛ در صحنه‌اي از فيلم "سياره ميمون‌ها "، با كار بر روي موجوداتي دورگه از انسان و حيوان به جاهاي باريكي مي‌رسند. مقامات مسئول جنين شناسي و لقاح انساني در حال حاضر به دنبال بررسي اين موضوع هستند كه آيا مي‌توان به اهداكنندگان بابت اهداي جنين پولي پرداخت كرد يا خير. شب گذشته يكي از مخالفان زياده‌روي در تحقيقات پزشكي گفت از اينكه دانشمندان با انسان تا اين حدّ سرسري برخورد مي‌كنند، احساس نفرت مي‌كند.

با تصويب قانون لقاح، راه براي تركيب انواع سلول‌هاي انساني و حيواني باز شد


آمار و ارقامي كه روزنامه "ديلي ميل " اعلام كرده نشان مي‌دهد كه 155 جنين "تركيبي " كه از ژن انسان و حيوان تشكيل شده‌اند، از زمان معرفي رسمي قانون جنين شناسي لقاح انساني در سال 2008 تا كنون به وجود آمده‌اند. اين قانون ايجاد انواع موجودات دورگه، از جمله جنين حيواني كه با اسپرم انسان بارور شود، را مجاز كرده؛ از جمله اين موارد مي‌توان به اين دو نمونه اشاره كرد: "سايبريد " كه در آن هسته سلول انسان در درون سلول حيوان جاي داده مي‌شود؛ و "چيمراس " كه در آن سلول‌هاي انسان را با جنين‌هاي حيوانات تركيب مي‌كنند.

سه آزمايشگاهي كه در لندن به ايجاد جنين‌هاي دورگه مبادرت مي‌كردند، اكنون به دليل كمبود بودجه كارشان را متوقف كرده‌اند

دانشمندان مي‌گويند كه اين فن‌آوري را مي‌توان براي رشد سلول‌هاي اصلي جنين به كار برد و از اين طريق درمان تعدادي از بيماري‌هاي لاعلاج را ميسر كرد. سه آزمايشگاه در انگلستان - در "كالج كينگز لندن "، دانشگاه "نيوكاسل "، و دانشگاه "وارويك "- به محض اجرايي شدن قانون، مجوز انجام اين تحقيقات را دريافت كردند. هر سه آزمايشگاه اكنون به دليل كمبود بودجه، توليد جنين‌هاي دورگه را متوقف كرده‌اند، ولي دانشمندان معتقدند كه در آينده فعاليت‌هاي زيادي در اين زمينه انجام خواهد شد.

يكي از نمايندگان مستقل مجلس اعيان اين موضوع را از نظر اخلاقي نادرست دانست

اين رقم وقتي فاش شد كه يكي از نمايندگان مستقل اعيان انگلستان، "لرد آلتون "، به سؤالي در اين زمينه در پارلمان پاسخ داد. او شب گذشته اظهار داشت: "در پارلمان بر سر ايجاد دورگه‌هاي انسان-حيوان به عنوان موضوعي اخلاقي به بحث پرداختم. هيچ‌كدام از دانشمنداني كه در جمع ما حضور داشتند، به نظر نمي‌آمد كه توجيهي در رابطه با درمان بيماري‌ها با اين روش داشته باشند. ".

بيماري‌ها از سلول‌هاي بزرگ‌سالان نشأت مي‌گيرند نه از جنين‌ها

از نظر اخلاقي منطقي نيست. اين موضوع اعتبار كشور ما را از بين مي‌برد. اين امر شوخي با انسان است. در تمام مراحل بحث فقط همين را از دانشمندان مي‌شنيديم كه اگر به ما اجازه انجام چنين كاري را بدهيد، براي تمام بيماري‌هايي كه نوع بشر مي‌شناسد، درماني خواهيم يافت. اين كار بازي با احساسات است. از 80 شيوه درمان و معالجه كه از طريق سلول‌هاي اصلي انجام مي‌شود، تمامشان از سلول‌هاي اصلي بزرگ‌سالان نشأت مي‌گيرد -نه جنين‌هاي آن‌ها. از جهات اخلاقي و انساني اين موضوع اشكال دارد؛ و هيچ توجيه عملي و يا پزشكي ندارد.

اگر اين كار از نظر دانشمندان درست است، چرا تاكنون آن را مخفي نگه داشته‌اند؟

"ژوزفين كوئينتاوال "، يكي از بنيان‌گذاران كميته اخلاقي توليدمثل گفت: "من واقعاُ از اين كه مي‌بينم اين موضوع تا كجا پيش رفته است، و ما از آن غافل بوده‌ايم، شگفت‌زده شده‌ام. چرا اين موضوع را به صورت سري نگه داشته‌اند؟ اگر به آن‌چه كه انجام داده‌اند، افتخار مي‌كنند، چرا بايد از پارلمان درباره اين موضوع بپرسيم تا برايمان توضيح دهد؟ مشكل بسياري از دانشمندان اين است كه خيلي از كارها را فقط به اين دليل انجام مي‌دهند كه آزمايش و تجربه‌اي كسب كرده باشند. اين توجيه قابل‌قبولي نيست. ".

گروهي از دانشمندان خواستار وضع قوانين جديدي براي مقابله با اين موضوع شده‌اند

اوايل اين هفته، گروهي از دانشمندان برجسته درباره تجربيات "سياره ميمون‌ها " هشدار داده بودند. آن‌ها خواستار قوانين جديدي براي جلوگيري از فعاليت آزمايشگاه‌هايي شده بودند كه در آن به حيوانات خصوصيات انساني مي‌دهند، مثلاً با تزريق سلول‌هاي اصلي انسان‌ها در مغز پستانداران نخستين. ولي "پروفسور رابين لاول باج "، نويسنده اصلي اين گزارش از موسسه ملي شوراي تحقيقات پزشكي گفت كه دانشمندان بابت جنين‌هاي دورگه انسان-حيوان نگران نيستند زيرا بر اساس قانون، اين موضوع ظرف چهارده روز منتفي است.

دليل انجام چنين آزمايش‌هايي شناخت بيشتر رشد انسان‌هاي اوليه بوده است

او گفت: "دليل انجام چنين آزمايش‌هايي شناخت بيشتر رشد انسان‌هاي اوليه و يافتن راه‌هايي براي درمان بيماري‌هاي جدي است و من، در مقام يك دانشمند، احساس مي‌كنم كه توجيهي اخلاقي براي دنبال كردن اين تحقيقات است. تا وقتي كه نظارت كامل بر اين موضوع داشته باشيم -همان‌طور كه تا به حال در اين جا داشته‌ايم- بايد بابت اين تحقيقات به خودمان بباليم. ".

جنين‌هاي دورگه در حالي در بسياري از كشورها ايجاد مي‌شوند، كه نظارت خاصي بر كارشان وجود ندارد

با اين حال، او خواهان نظارت شديدتري بر نوع ديگري از تحقيقات بر روي جنين‌هايي شد كه در آن‌ها جنين حيوانات را با ميزان كمي از مواد ژنتيك انسان تركيب مي‌كنند. دورگه‌هاي انسان-حيوان در كشورهاي ديگر هم ايجاد مي‌شوند، در جاهايي كه در بيشترشان هيچ قانوني وجود ندارد، يا قوانين انگشت‌شماري بر اين موضوع نظارت دارد.
 

tnttn

عضو جدید
افزایش 66 درصدی قیمت یونجه به علت صادرات :


صادرات بی موقع یونجه تولیدی همدان به کشور عراق باعث افزایش 66 درصدی قیمت یونجه در داخل شده است.

رییس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: صادرات بی موقع یونجه تولیدی استان همدان به کشور عراق و همچنین حضور تاجران برای خرید و ذخیره سازی یونجه باعث روند صعودی قیمت این علوفه در بازار داخل شده است.
احمد مقدسی افزود: انبار کردن یونجه های تولیدی توسط تاجران حاضر در استان همدان قیمت یونجه را 66 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده است که قیمت تمام شده آن برای دامدار به ازای هر کیلوگرم 400 تومان برآورد شده است.
وی خاطرنشان کرد: نه تنها قیمت مذکور برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد، بلکه شدت صادرات و انبار این محصول به قدری است که در بازار آزاد نیز برای عرضه چیزی وجود ندارد.

افزایش روزانه قیمت جو
رییس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به افزایش قیمت جو ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم جوی وارداتی به صورت روزانه با افزایش رو به رو شده است. به طوری که قیمت جو که روز گذشته در بندر امام خمینی 440 تومان اعلام شده بود و با احتساب قیمت حمل و نقل به 480 تومان افزایش یافت، صبح امروز با 10 تومان افزایش به 490 تومان رسید.
مقدسی تصریح کرد: از آنجا که جو یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده نهاده های دامی و علوفه مورد نیاز دام است، این سوال اساسی وجود دارد که آیا به ازای خرید هر کیلوگرم جو به قیمت 480 تا 490 تومان یک کیلوگرم شیر فروش می رود؟
وی یادآور شد: افزایش قیمت جو و یونجه طی ماه اخیر باعث افزایش بی رویه قیمت تمام شده شیر شده است.

با گران فروشی برخورد شود
فعال بخش خصوصی اظهار داشت: هرچند قیمت نهاده های دامی همواره با نوسان رو به رو بوده است، اما نمونه چنین افزایشی هیچ وقت گزارش نشده و برخورد خودسرانه تجار برای افزایش قیمت یونجه و جو باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخ داده شود.
مقدسی همچنین گفت: برخورد با گران فروشان و تاجرانی که روزانه قیمت جو را افزایش می دهند، می تواند وضعیت فعلی بازار جو و یونجه داخلی را ساماندهی کند.
وی با اشاره به تاخیر در ابلاغ قیمت نهایی شیر افزود: هرچند در جلسه تشکیل شده در استانداری قیمت مصوب شیر تا پایان شهریورماه تعیین شد، اما به علت تاخیر به وجود آمده در ابلاغ آن توسط استانداری به کارخانه های فرآورده های لبنی، همچنان قیمت پایه خرید 480 تومان است که بسته به بار میکروبی شیر موجود نیز تفاوت خواهد داشت./

 

tnttn

عضو جدید
روند کاهشی تعداد موجودات آبزی دریاچه ارومیه ادامه دارد :


با افزایش دما و سطح تبخیر آب از دریاچه ارومیه، تعداد آرتمیاهای موجود در این حوزه به نیم عدد در هر لیتر رسیده است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام وضعیت بحرانی در دریاچه ارومیه گفت: بحران در دریاچه ارومیه بارها تکرار شده است، اما هنوز اثری از راهکار موثری برای تغییر در روند این بحران انجام نشده است.
دکتر یوسفعلی اسدپور افزود: گرمای هوا و افزایش سطح تبخیر، کاهش سطح بیشتری را در زمینه پسروی دریاچه ارومیه به وجود آورده است. به گونه ای که آرتمیا و سایر گونه های آبزی موجود در این دریاچه بسیار کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: میزان تبخیر آب از سطح دریاچه ارومیه و کاهش شدید اکسیژن موجود در آب باعث فعالیت یک سری از جلبکها که به وجود آورنده رنگ قرمز هستند، شده و رنگ این دریاچه را تبدیل به قرمز گلی کرده است.
اسدپور با اعلام اینکه شروع مرگ زیستی موجودات دریاچه ارومیه به عنوان یک زنگ خطر اولیه محسوب می شود، ادامه داد: امیدواریم که در روزهای آینده با شروع بادهای محلی و کاهش تابش نور خورشید و افت دما و همچنین ورود آب به این دریاچه از وضعیت بحران خارج شویم.

از مهاجرت پرندگان به دریاچه ارومیه خبری نیست
وی تصریح کرد: شوری دریاچه ارومیه در حال حاضر در حد فوق اشباع است و بیش از 350 گرم نمک در هر لیتر گزارش شده است.
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور درباره تعداد آرتمیاهای موجود در آب دریاچه ارومیه یادآور شد: تعداد این موجودات آبزی به نیم عدد در هر لیتر رسیده است که این تعداد روند کاهشی دارد.
اسدپور تاکید کرد: مهاجرت انواع پرندگان به این دریاچه کاهش چشمگیری یافته و در حال حاضر راهکار اصلی جبران وضعیت فعلی، رهاسازی آب و انتقال آب از حوضه های دیگر به این دریاچه است.
وی در پایان اظهار داشت: آرتمیا به عنوان یک غذای زنده برای صنعت پرورش لارو انواع ماهیان خاویاری، میگو، ماهیان سردابی و همچنین در حوزه های زیست فناوری کاربرد دارد که در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار دارد./
 

tnttn

عضو جدید
کشف جمجمه سگ 33 هزارساله در سیبری :



دانشمندان در سیبری موفق به کشف جمجمه یک سگ 33 هزار ساله شدند که نشان‌دهنده شواهدی از اهلی کردن این گونه حیوانات در این منطقه بوده است.

این جمجمه که توسط یک تیم بین‌المللی در کوهستان‌های «آلتای» سیبری کشف شد متعلق به سگی است که مدت زمان اندکی پس از آخرین عصر یخبندان زندگی کرده اما شباهت‌های اندکی با سگ‌های امروزی داشته است.
دانشمندان معتقدند اگرچه پوزه این سگ هم اندازه پوزه سگی هزار ساله است که در منطقه «گرینلند» کشف شده اما دندان‌های آن شبیه به گرگ‌های اروپایی است.
با این وجود، «سوزان کراکفورد» از جمله محققان این تیم بین‌المللی معتقد است: گرگ‌ها معمولا اهلی نمی‌شوند بلکه فرآیند تبدیل شدن گرگ به سگ فرآیندی طبیعی بوده است.
به گفته این دیرینه‌شناس: در آن دوران، انسان‌های برای رفع نیاز خود شمار زیادی از حیوانات را شکار کرده و تلی از استخوان آن‌ها را برجای می‌گذاشتند که این امر موجب تحریک و جذب گرگ‌ها می‌شد.ازاینرو در میان این گرگ‌‌ها، آن دسته‌ای که خطر کمتری ‌داشتند رفتارهای سگ مانند را از خود بروز می‌دادند.
محققان امیدوارند، این کشف، رازهای دیگری از نحوه اهلی شدن حیوانات درنده به دست انسان را برای آن‌ها بازگو کرده و تاریخ رام کردن حیوانات را روشن‌تر سازد.


 

tnttn

عضو جدید
پای مرغ؛ محصول صادراتی ایران به چین و تایوان / آلمان؛ عمده‌ترین خریدار روده‌ گوسفندی ایران :



حکیم مهر - 80 درصد پای مرغ استحصال شده از کشتار روزانه به عنوان محصولی پر مصرف به کشور چین و تایوان صادر می‌شود و کشور آلمان نیز بزرگترین خریدار روده گوسفندی ایران برای تهیه سوسیس است؛ درصورتیکه این محصولات در کشورمان به عنوان ضایعات کشتار دام و طیور تلقی می‌شود اما طی سالهای اخیر درآمدزایی خوبی برای کشتارگاهها و کشور به همراه داشته است.
کشتار دام و طیور دارای انواع امعا و احشام خوراکی و غیرخوراکی است که فرآوری و استفاده از آن برای کشتارگاه‌ها و کشور سودآوری دارد.
این اقلام دارای مصرف داخلی و صادراتی هستند که در داخل فرآوری، تبدیل و بسته‌بندی می‌شوند.
50 درصد از وزن گوسفند زنده از زمان کشتار تا عرضه در بازار مصرف، 45 درصد از وزن گوساله و 28 درصد از وزن مرغ نیز در کشتارگاهها به ضایعات تبدیل می‌شود که اغلب این ضایعات فرآوری و مورد مصرف خوراکی یا غیرخوراکی انسان و دام قرار می‌گیرند.
به‌طور نمونه روده‌ گوسفند پس از فرآوری برای تهیه‌ی سوسیس صادر می‌شود که عمده‌ترین خریدار و صادرات این محصول کشور آلمان است؛ با توجه به این‌که روده‌ی گوسفند نگهداری بالایی دارد سوسیس آلمانی درون روده گوسفند قرار می‌گیرد که این محصول مشتری زیادی در کشور آلمان دارد.
پی داخل شکم دام نیز برای تهیه صابون در کارخانه‌های صابون‌سازی داخلی مصرف می‌شود.
روده شیرین، خوئک، دل، قلوه و جگر، کله و پاچه نیز مصرف خوراکی انسانی دارد.
بخشی از خون استحصال شده در کشتارگاه‌های دام نیز فرآوری و پس از تبدیل به پودر خون، برای تغذیه و مکمل خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با توجه به این‌که امکانات فرآوری خون چندان زیاد نبوده و تبدیل آن نیازمند شرایط خاص است، مقدار زیادی از خون استحصال شده‌ی کشتار گوسفند و گاو پای جالیز‌ها تخلیه می‌شود و امکان تبدیل به پودر خون را ندارد در صورتی‌که پودر خون و پودر استخوان حاصل از کشتار‌ دام و طیور در همه‌ کشتارگاه‌های جهان برای تغذیه‌ی دام و بهترین مکمل غذایی دام و طیور استفاده می‌شود.
پوست دامی نیز به سالامبور تبدیل و اغلب به کشور‌های ترکیه و ایتالیا صادر می‌شود.
لذا با توجه به این‌که همه امعا و احشام دام قابل مصرف داخلی بوده یا بازار مناسب جهانی دارد، با شکل‌گیری صنایع جانبی و امکانات فرآوری آن درآمد بالایی برای کشتارگاهها و ارزآوری خوبی برای کشورمان خواهد داشت.
به گفته‌ی علی‌اصغر ملکی - رییس اتحادیه‌ی تهیه و توزیع گوشت گوسفندی- به دلیل نبود امکانات مناسب مقدار زیادی از خون استحصالی کشتار دام علی‌رغم خاصیت بالای آن، مورد فرآوری و مصرف بهینه قرار نمی‌گیرد. در حالی‌که پودر خون و استخوان غذای دام، طیور و آبزیان است و مصرف بالایی در جهان دارد که می‌تواند درآمد خوبی برای کشتارگاه‌ها داشته باشد.
وی افزود: به دلیل کم‌بودن امکانات فرآوری، همه خون استحصال شده در کشتارگاهها امکان فرآوری را ندارد و دورریز می‌شود.
همچنین مرغ زنده از زمان کشتار تا عرضه در بازار مصرف28 درصد ضایعات دارد که این ضایعات نیز مورد مصرف خوراکی و غیرخوراکی قرار می‌گیرد.
دل، جگر و سنگدان مرغ که در کشتارگاه‌ها فرآوری و بسته‌بندی می‌شود، در بازار مصرف داخلی، تقاضای خوبی داشته و به گفته‌ی حمید رحیمی‌نژاد - دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور - هر روز میزان بالایی دل، جگر و سنگدان به بازار عرضه می‌شود که همه آن خریداری می‌شود و بازار تقاضای افزایش عرضه این محصولات را نیز دارد که این خود درآمدی برای کشتارگاه‌ها است.
رحیلی‌نژاد با اشاره به اینکه پای مرغ پس از پاک و تمیز شدن، با بسته‌بندی‌های دو کیلوگرمی در بازار داخل و خارج عرضه می‌شود، گفت: با توجه به این‌که نهایتا 10 تا 15 درصد پای مرغ در بازار داخل مصرف می‌شود و بقیه‌ی آن در کشورمان مشتری ندارد، طی چند سال اخیر این محصول پس از فرآوری و بسته‌بندی از طریق هنگ‌کنگ وارد بازار چین و تایوان می‌شود که ارز‌آوری خوبی برای کشور و درآمد مناسبی برای کشتارگاه‌ها داشته است.
به گفته‌ی وی هر کیلو پای مرغ تقریبا به ارزش یک دلار صادر می‌شود که تقریبا معادل قیمت بازار داخلی آن است، اما به دلیل نبود تقاضای مناسب در داخل کشور با صادرات، از دورریز آن جلوگیری می‌شود.
دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور اظهار کرد: پای مرغ از محصولاتی است که تقاضای خوبی در بازارهای جهانی، به ویژه چین و تایوان برای مصرف انسانی دارد.
گفتنی است؛ کله، دل، روده و خون مرغ نیز در دیگ پخت تبدیل به پودر گوشت و در بازار خوراک دام، طیور و آبزیان مصرف می‌شود. پر مرغ نیز در تهیه رختخواب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

tnttn

عضو جدید
برگزاری نمایشگاه بین‎المللی صید و شکار! :



نهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی صید و شکار طی سپتامبر جاری در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

نهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی صید و شکار از چهاردهم تا هفدهم سپتامبر سال جاری در شهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار خواهد شد.
در این نمایشگاه بیش از 589 شرکت از 39 کشور جهان حضور خواهند داشت و دستاوردهای خود را در زمینه تجهیزات و وسایل صیادی و شکار به نمایش خواهد گذاشت.
این نمایشگاه در مساحتی بالغ بر 29 هزار مترمربع در مرکز نمایشگاه‌های ابوظبی برگزار می‌شود.
 

tnttn

عضو جدید
واردات آرتمیا از چین انجام می شود :



با وجود آنکه در چند سال گذشته ایران یکی از صادرکنندگان آرتمیا (غذای زنده) محسوب می شد، اما در شرایط فعلی به دلیل بحران موجود در دریاچه ارومیه به واردکننده آرتمیا تبدیل شده ایم.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با وجود آنکه افزایش تبخیر آب از دریاچه ارومیه ادامه دارد و انتقال آبی نیز به این حوزه انجام نشده است، وضعیت موجودات آبزی این دریاچه در وضعیت بحرانی قرار دارد.
دکتر یوسفعلی اسدپور افزود: آرتمیا به عنوان یکی از غذاهای زنده صنعت آبزی پروری محسوب می شود که در پرورش لارو انواع ماهیان خاویاری، دریایی و تکثیر انواع میگوها، ماهیان سردابی، زینتی و گرمابی مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر آن می تواند در بحثهای مربوط به زیست فناوری استفاده شود.
وی با اعلام اینکه آرتمیاهای موجود در دریاچه ارومیه به عنوان یک منبع غذایی برای مراکز تکثیر و پرورش داخلی و خارج از کشور کاربرد داشت، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی واردات این موجودات از کشور چین انجام می شود.
اسدپور ادامه داد: دریاچه ارومیه در سالهای گذشته یکی از صادرکنندگان آرتمیا به حوزه های مختلف و کشورهای دیگر بود که در حال حاضر به دلیل بحران حادث شده به واردکننده این موجودات تبدیل شده ایم.

صادرات 20 تن آرتمیا در سالهای گذشته


وی تصریح کرد: در سالهای قبل از 1379، حدود 20 تن آرتمیا، صید و صادر شد.
این مقام مسئول زمان بحرانی شدن این دریاچه را بیش از 10 سال برشمرد و یادآور شد: شروع کم آبیها و گرم شدن کره زمین باعث شد که شرایط بحرانی در این دریاچه حادث شود.

اسدپور تاکید کرد: صادرات آرتمیا به کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آسیا نظیر تایلند انجام می شد. اما در حال حاضر به دلیل بحران در سایر مراکز طبیعی تولید این موجودات آبزی قیمت آن به بیش از 200 دلار بسته به کیفیت آن رسیده است.
وی اظهار داشت: در ایران به غیر از دریاچه ارومیه در بیش از 17 منطقه (سایت) آرتمیا شناسایی شده است که متاسفانه به دلیل شرایط کم آبی و خشکسالیها این مناطق نیز دچار بحران شده اند.
وی در ادامه افزود: تعداد آرتمیاهای موجود در این دریاچه به نیم عدد در هر لیتر رسیده که نشان دهنده بحران است./

 

tnttn

عضو جدید
رهاسازی بیش از 92 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری و استخوانی در دریای خزر :






با رشد 5/24 درصدی نسبت به برنامه، 92 میلیون و 56 هزار و 405 قطعه انواع بچه ماهی خاویاری و استخوانی تولید و در دو رودخانه منتهی به دریای خزر در استان رهاسازی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، مدیرکل شیلات این استان در این باره گفت: بر اساس برنامه های تولیدی که از سوی سازمان شیلات ایران به این اداره کل ابلاغ شده است باید در سال 1390 تعداد 73 میلیون و 900 هزار قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در استان تولید می شد که با تلاش کارشناسان و نیروهای برجسته سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در سال 1390 که مزین به نام سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری است و با توجه به برنامه ابلاغ شده از سوی سازمان شیلات ایران با رشد 5/24 درصدی نسبت به برنامه، 92 میلیون و 56 هزار و 405 قطعه انواع بچه ماهی خاویاری و استخوانی تولید و در دو رودخانه منتهی به دریای خزر در استان رهاسازی شد.
علی اکبر پاسندی افزود: از مجموع بچه ماهیان رهاسازی شده به ترتیب بچه ماهی کلمه، سفید، کپور دریایی و قره برون بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و بقیه مربوط به سایر گونه های خاویاری از جمله فیل ماهی، چالباش و شیپ است.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل مهاجرت عمده ماهیان باارزش اقتصادی دریای خزر به ویژه ماهیان خاویاری به رودخانه ها جهت تخمریزی، این قسمت از اکوسیستم آبی به عنوان شریان حیاتی دریای خزر محسوب شده و جهت حفظ منابع زنده و تنوع زیستی دریای خزر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
پاسندی ادامه داد: نظر به شوری آب دریا و عدم زاد و ولد انواع ماهیان خاویاری و استخوانی در دریا، رودخانه ها به عنوان زایشگاه طبیعی ماهیان محسوب می شوند به طوری که یکی از مشکلات عدیده در زمان رهاسازی بچه ماهیان نبود آب پایه جاری در این رودخانه هاست که این موضوع نیازمند حمایت جدی مسئولان استان به خصوص محیط زیست و آب منطقه ای را برای برطرف کردن این معضل می طلبد.
وی تصریح کرد: در این راستا شیلات استان یکی از راههای عملیاتی برای برون رفت از این معضل احداث آب بندان در کنار رودخانه گرگان رود و ذخیره آب در زمان غیر زراعی در هنگام رهاسازی مورد استفاده قرار گیرد تا ضمن تامین اعتبار ملی و استانی نسبت به تحقق آن اقدامات لازم انجام گیرد.
مدیرکل شیلات استان گلستان یادآور شد: مباحث صید و صیادی و مشاغل مرتبط با آن به لحاظ مسایل اجتماعی و اقتصادی و همچنین سوابق تاریخی و دیرینه آن و مسایل معیشتی صیادان و مردم ساحل نشین از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در این راستا وجود مسایل مختلف زیست محیطی و بسیاری از مسایل دیگر، همگی دلایلی هستند که اهمیت این دریا و منابع آن را دو چندان کرده و لزوم حفاظت از منابع آبزی آن را اجتناب ناپذیر می کند.
پاسندی تاکید کرد: تعاملات با ارگانهای دریایی و هماهنگیهای ملی و منطقه ای جهت مدیریت منابع محیط زیست دریایی و با انجام اقدامات حفاظتی و برنامه ریزی مدون و زمانبندی شده و هدفمند می توان برنامه های شیلات را در راه رسیدن به اهداف بازسازی ذخایر آبزیان دریا سهل الوصل تر کرد./
 

tnttn

عضو جدید
آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن هپاتیت C بر روی حیوانات :



کشورهای اروپایی موفق به آزمایش نتیجه بخش واکسن هپاتیت C بر روی حیوانات شده‌اند؛ بیماری‌ای ویروسی که می تواند منجر به از کارافتادگی کلیه و بروز سرطان شود.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای این بیماری وجود ندارد و هر ساله در سرتاسر دنیا منجر به مرگ 350 هزار تن می شود.
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی گفته می شود بین 130 تا 170 میلیون نفر در سرتاسر جهان به شکلی از این بیماری آلوده باشند.
تیمی به رهبری دیوید کلاتزمان فرانسوی از دانشگاه پیر و ماری کوری پاریس موفق شده‌اند از اجزای ویروسی این بیماری واکسنی را درست کنند که بر روی موشها و میمونها آزمایش شده است.
به نوشته خبرگزاری فرانسه این اجزا عکس‌العمل ایمنی بدن را ایجاد کرده و به مقاومت آن کمک می‌کنند اما حاوی ذره‌های ژنتیکی عامل تکثیر ویروس نیستند.
این واکسن جدید بر انواع مختلف هپایتیت C موثر بوده و حتی امید است که بتواند در برابر جهش های آن نیز موثر باشد.
مرحله بعدی آزمایش این واکسن بر روی انسان است.
 

tnttn

عضو جدید
راه اندازی بانک ژن اسب ایرانی در البرز :



نخستین بانک ژن اسب ایرانی در یکی از مراکز پرورش اسب استان البرز تشکیل شد.
این بانک ژن با توافق مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی با این مرکز پرورش اسب ایجاد شده است .
صارمی مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: قرار است ژن اصیل ترین اسب های ایرانی شناسایی و در این مرکز نگهداری شود. ترکمن، عرب خوزستان، کرد، اسبچه خزر ، دره شوری و سیستانی اصیل ترین نژاد اسب ایرانی است که قرار است در این بانک ژن نگهداری شود.
حدود 200 هزار راس اسب هم اکنون در مراکز پرورش اسب کشور نگهداری می شود. اسب ایرانی یکی از اصیل ترین نژادهای اسب در دنیا است.
عظیمی پرورش دهنده اسب در این باره گفت: اسب ایرانی باهوش ترین اسب جهان است .
وی افزود: در یک آموزش برابر به دو اسب ایرانی و خارجی ، اسب ایرانی در مدت یک هفته و اسب خارجی در مدت چند ماه می تواند آموزش های ارائه شده را فرا بگیرد. عظیمی مقاومت و انعطاف پذیری بالای اسب ایرانی را از دیگر نشانه های اصالت این اسب دانست و گفت: بسیاری از کشورهای دنیا سعی می کنند برای اصلاح نژاد اسب های خود از ژن اسب های ایرانی استفاده کنند. هم اکنون در 30 مرکز پرورش اسب استان البرز، حدود 3 هزار راس اسب نگهداری و پرورش داده می شود.
 

tnttn

عضو جدید
عرضه مرغ سبز در کرمان / کدام استانها مرغ ارگانیک تولید می‎کنند؟



حکیم مهر - در راستای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و برپایی نمایشگاه ضیافت، برای اولین بار مرغ ارگانیک (بدون آنتی بیوتیک) در استان کرمان عرضه شد.
رییس سازمان بازرگانی استان کرمان گفت: به منظور افزایش کیفیت کالاهای عرضه‎شده و جلب رضایت مصرف‌کنندگان برای اولین بار مرغ ارگانیک در بسته‌بندی‌های سبز رنگ تحت عنوان مرغ سبز در حال عرضه است.

حمید قاسم‌نژاد فرسنگی افزود: نمایشگاه ضیافت که از 7 مرداد ماه به مدت ده روز دایر بوده است به دلیل استقبال گسترده مردم تا 21 مردادماه برپا خواهد بود.
به گفته وی، نظارت همه‎جانبه و استقرار بازرسان سازمان و تعزیرات در محل نمایشگاه به منظور جلوگیری از بروز هرگونه تخلفات احتمالی بسیار مفید و مثمر ثمر بوده است.
قاسم‎نژاد عرضه کالاهای پرمصرف مردم در این ماه از جمله گوشت گرم و سرد، مرغ، روغن، خرما، شکر و سایر اقلام با تخفیف 5 الی 15 درصدی در چند نقطه از شهر کرمان را تدابیری مناسب از جانب سازمان بازرگانی به منظور افزایش رفاه مردم ارزیابی کرد.
بر اساس اعلام شادا تولید مرغ ارگانیک یکی از سیاست‌های اصلی سازمان دامپزشکی کشور است و اکنون در چهار استان کشور از جمله گیلان، ایلام، قزوین و خراسان رضوی در حال تولید است.
 

tnttn

عضو جدید
طرح استاندارد اسلامی غذاهای حلال تدوین می‌شود



نماینده ولی فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان قم گفت: این طرح از طریق سازمان کنفرانس ‌اسلامی پیگیری می‌شود و قوانین آن توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و نظریه فقه شیعه اعمال خواهد شد.

حجت‌الاسلام صالح‌آبادی ‌از وجود سه کشتارگاه در قم خبر داد و اظهار داشت: دو کشتارگاه طیور و یک کشتارگاه دام در قم فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه ذبح طیور و احشام در کشتارگاه‌ها توسط دستگاه صورت نمی‌گیرد، عنوان داشت: ذبح دام و طیور با ذکر «بسم‌الله» توسط انسان و قرار گرفتن دام و طیور رو به قبله انجام می‌شود.
نماینده ولی فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان قم با اشاره به ارائه آموزش‌های لازم به ذابحان خاطرنشان کرد: هنگام ذبح ممکن است ذابح رو به قبله نباشد اما دام و طیور به طور حتم رو به قبله خواهند بود.
وی با بیان اینکه نمایندگان و روحانیون بر نحوه کار کشتارگاه‌ها نظارت دارند، ابراز داشت: در تمام کشتارگاه‌های ایران اسلامی نظارت بر کار کشتارگاه‌ها وجود دارد همچنین با اعزام روحانیون به کشورهایی همچون برزیل، استرالیا، نیوزلند، روسیه و دیگر کشورهایی که از طریق آنها دام وارد می‌شود، بر کار کشتارگاه‌ها نظارت صورت می‌گیرد.
حجت‌الاسلام صالح‌آبادی از تهیه و تدوین طرح استاندارد اسلامی برای تمام غذاهای حلال خبر داد و افزود: در تهیه این طرح تمام کشورهای اسلامی حضور خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: 90 درصد این طرح انجام شده است و نمایندگان ولی فقیه نقش اساسی در این کار ایفا می‌کنند.
نماینده ولی فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان قم ادامه داد: این طرح از طریق سازمان کنفرانس ‌اسلامی پیگیری می‌شود و قوانین آن توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و نظریه فقه شیعه اعمال میشود.

 

tnttn

عضو جدید
جگر چرب به قیمت شکنجه پرندگان!



پرندگانی بخت برگشته در طول زندگی ترسناک خود مجبورند آنقدر غذای چرب بخورند تا بمیرند.

غذایی به نام Foie Gras به معنی جگر چرب غذای تجملی و گران قیمتی است که منشاء آن کشور فرانسه است. برای تهیه این غذا مرغابی و غازها را مجبور می کنند مقدار زیادی چربی بخورند تا بیش از اندازه چاق شده و به بیماری جگر چرب مبتلا شوند.







پرندگان مجبور می شوند مقدار زیادی روغن و غذای چرب بخورند. این حیوانات حتی اگر میلی به خوردن نداشته باشند یک لوله فلزی از گلوی حیوان به داخل معده وارد می کنند و به حیوان غذا می خورانند تا حدی که جگر آنها بزرگ و بزرگتر شود.
سپس آنها را درون قفس های بسیار کوچک قرار می دهند و آنها را مجبور می کنند که در یک حالت ثابت و بدون حرکت بایستند تا انرژی مصرف نکنند.




پاهای آنها در اثر ایستادن های ثابت و طولانی مدت ورم می کندو نمی توانند بخوابند و البته نیازی هم به خواب نیست چون دوباره مجبور هستند غذا بخورند.




آن ها را مجبور به خوردن می کنند تا جایی که بدن آنها نتواند این مقدار غذا را تحمل کند و در نهایت بمیرند. در هنگام مرگ معمولا مقدار زیادی روغن و غذای چرب از دهان آنها خارج می شود.




این پرندگان نه تنها از ناحیه دهان و گلو دچار جراحت می شوند، بلکه تمام مدت زندگی غم انگیز خود از دل درد و ورم و درد پا عذاب می کشند.
 

tnttn

عضو جدید
آشنایی با تقلبات در فروش ماهی



رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان، گفت: برداشتن امعاء و احشاء ماهی توسط برخی فروشندگان می‌تواند یکی از علایم فساد ماهی باشد.

"مجید اسکندرپور"، در رابطه با آشنایی با برخی از تخلفات فروشندگان ماهی، اظهار کرد: بعد از مدتی که ماهی در فروشگاه باقی ماند، فساد شروع شده، ماهی خشک و از ترشحات لزج پوشیده می‌شود و با توجه به اینکه خشک بودن ماهی سوء‌ظن خریدار را برمی‌انگیزد، لذا این فروشندگان دائماً ماهیان را شست‌وشو می‌دهند تا ظاهری طبیعی و مطلوب داشته باشد.
وی با بیان اینکه ماهی مانده فلسهایی بلند شده و میخ مانند دارد که به راحتی کنده می‌شود، افزود: در این حالت برخی از فروشندگان ممکن است اقدام به کندن فسل‌های ماهی کنند تا شک فاسد بودن و مانده بودن ماهی از جانب خریدار از بین برود.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی زنجان، ادامه داد: در صورتی که ماهی تازه نباشد، صلابت نعشی ‌را از دست داده، شل و نرم می‌شود، لذا برخی ماهی‌فروشان به منظور گمراه کردن مشتری، این ماهیها را مدتی در ویترین یخچال یا فریزر قرار داده و زمانی که سخت شد بجای ماهی تازه به فروش می‌رسانند.
وی، کدر و بدون جلا شدن قرنیه چشمها را از دیگر علایم تازه نبودن ماهی عنوان کرد و گفت: در این گونه موارد برخی فروشندگان ماهی، چشمها را از حدقه خارج می‌سازند تا مانده بودن ماهی قابل تشخیص نباشد.
اسکندرپور ابراز کرد: آبششهای ماهیهایی که مدتی مانده باشد دارای رنگ تیره و زننده است و در این حالت جهت گمراه کردن خریدار آن را با خون گاو یا مرغ و غیره یا با رنگهای مصنوعی و قرمز مثل ائوزین و کارمن رنگ می‌کنند و گاهی نیز خون گاو یا مرغ روی سرپوش آبشش یا دهان نیز می‌مالند تا لکه‌های رنگی علایم فساد دیده نشود!
وی با بیان اینکه برخی فروشندگان ماهی گاهی آبششی را که کاملاً آبی تیره شده باشد، به‌طور کامل برمی‌دارند، تصریح کرد: برداشتن امعاء و احشاء ماهی نیز می‌تواند یکی از علایم فساد ماهی باشد.
این مقام مسئول گفت: از دیگر تقلبات متداول، مخلوط بودن ماهیهای تازه و مانده است که تازه‌ها را در رو و مانده‌ها را در زیر قرار می‌دهند یا ماهیان کوچک مانده را در شکم ماهیان تازه قرار می‌دهند و همچنین به منظور مخفی کردن بوی تند ماهیهای مانده، برخی فروشندگان بعد از شست‌وشوی دائم، ماهیها را در بین جلبکهای دریایی قرار می‌دهند تا بوی جلبک‌ها و گیاهان دریایی بوی تند ماهی فاسد را کاهش دهد.
وی در رابطه با خصوصیات و مشخصات ظاهری ماهی تازه و منجمد و فاسد، افزود: اگر ماهی به حالت زنده منجمد شده باشد، دارای رنگ پوست طبیعی است و باله‌های شنا منظم، باز و مستقیم است، همچنین در این حالت مردمک چشم باز و عدسی چشم نیز شفاف است.
اسکندرپور افزود: در صورتی که ماهی زنده بعد از صید منجمد شود دارای باله‌های شنای جمع شده و به بدن چسبیده است و چشمها نیز همسطح با دایره سوراخ چشمی است و از حدقه خارج است.
وی ادامه داد: در صورتی که ماهی بعد از مردن منجمد شود، سرپوش برانشیها در این ماهیها باز است، دهان باز و رنگ پوست بدن تیره‌تر از رنگ طبیعی بدن است.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی زنجان، با یادآوری اینکه اگر ماهی در حین فساد منجمد شده باشد در حالت انجماد بویی از آن به مشام نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: برای اثبات فساد می‌توان قسمتی از برانشها را برداشته به وسیله آب گرم شسته، بعد استشمام کرد یا کاردی را در آب داغ فرو کرده و پس از بیرون آوردن، پاک کرده، سپس آن را در عمق عضلات طرفین تیره پشت فرو کرد و بعد استشمام کرد. همچنین می‌توان قطعه‌ای از گوشت ماهی را بریده، بعد از پختن، بو و طعم آن را آزمایش کرد و در این موارد استشمام بوی گندیدگی نشانه فاسد شدن ماهی منجمد است.
 

tnttn

عضو جدید

52 تن پای مرغ از تبریز به چین صادر شد








مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از صدور گواهی بهداشتی دامپزشکی برای صادرات 52 تن پای مرغ منجمد از تبریز به چین خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، مدیرکل دامپزشکی این استان با اعلام این مطلب گفت: در راستای سیاستهای اقتصادی دولت و همگام با سال جهاد اقتصادی با بهره برداری از یک واحد بسته بندی پای مرغ و گوشت در شهرک صنعتی بیلوردی 52 تن پای مرغ منجمد با گواهی بهداشتی دامپزشکی از تبریز به مقصد کشور چین صادر شد.
دکتر بهراد زندیه افزود: این کارخانه با سرمایه گذاری طرف چینی در شهرک صنعتی بیلوردی احداث شده که ظرفیت بسته بندی سه تن پای مرغ در روز را دارد و به طور مستقیم برای 22 نفر اشتغالزایی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول امسال بیش از 40 هزار جلد پوست خام گاوی و گوسفندی، 16 هزار کیلوگرم گوش و دم گاوی نیز به کشورهای ترکیه و پاکستان صادرات داشته ایم که همگی با نظارت بهداشتی دامپزشکی صورت گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: با تمام توان از سرمایه گذاری در بخش دامپزشکی حمایت کرده و تمهیدات لازم جهت تسهیل صادرات فرآورده های خام دامی اندیشیده شده است./
 

tnttn

عضو جدید
صندوق تخصصی زنبور عسل تشکیل می شود



صندوق تخصصی زنبور عسل با دستور وزیر جهاد کشاورزی و با سهم 51 درصدی بخش خصوصی تشکیل خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان زنبور عسل با اعلام این مطلب گفت: به دنبال دستور وزیر جهاد کشاورزی، صندوق تخصصی زنبور عسل به منظور حمایت از پرورش دهندگان در شمار مجموعه صندوقهای تشکیل شده در صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی تشکیل خواهد شد.

عفت رییسی سرحدی افزود: این صندوق با سهم 49 درصدی دولت و 51 درصدی بخش خصوصی آغاز به کار خواهد کرد که بر اساس آن باید تشکلهای فعال در بخش زنبورداری با 10 میلیارد آورده، موجودی صندوق را برای شروع به کار تامین کند.
وی خاطرنشان کرد: با تشکیل صندوق، نقدینگی موجود در تشکلهای تخصصی زنبورداری تامین خواهد شد و از آنجا که صندوقها وظیفه دارند در کمترین زمان ممکن و با پایین ترین نرخ سود، تسهیلات را در اختیار اعضای اتحادیه ها قرار دهند، از کمبود نقدینگی موجود در بخش کاسته و برای تقویت زیرساختهای تولید برنامه ریزی صورت خواهد گرفت.

61 هزار و 700 بهره بردار عسل، عضو می شوند

فعال بخش خصوصی ادامه داد: با تشکیل صندوق تخصصی زنبورعسل که در حال تشکیل و سپری کردن مراحل پیش از اعلام رسمی است، 61 هزار و 700 بهره بردار زنبور عسل به عضویت این صندوق در خواهند آمد.

رییسی سرحدی تصریح کرد: پرورش دهندگان زنبور عسل تاکنون نتوانسته اند از ابزارهای حمایتی دولت به گونه ای که فعالیتهای تولیدی آنها تقویت شود، استفاده کنند و با تشکیل این صندوق نخستین گام برای حمایت پیشرفته ابزاری آغاز خواهد شد.
وی از برداشت عسل خبر داد و یادآور شد: برداشت عسل در سراسر زنبورستانهای کشور به تناوب از 10 مردادماه آغاز شده و انتظار می رود تا پایان شهریورماه نیز ادامه داشته باشد.
رییسی سرحدی تاکید کرد: برداشت عسل از کلنیها در دو مرحله در سال صورت می گیرد و انتظار می رود با توجه به باران کافی و آب و هوای مناسب برداشت عسل از کلنیها نسبت به سال گذشته تا 70 درصد افزایش پیدا کند.
وی پیش بینی کرد، با بهبود یافتن نسبی وضعیت کلنیها، تلفات صورت گرفته در جمعیت زنبوری کاهش یافته و با تزریق به موقع داروها و آفتکشها، برداشت عسل در مرحله دوم روند بهتری به خود بگیرد./

 

tnttn

عضو جدید
ثبت نخستین اختراع وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ماهیان خاویاری :



نخستین ثبت اختراع وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ماهیان خاویاری در US-Patent (ثبت اختراعات آمریکا) به عنوان عالیترین مرجع ثبت اختراعات جهان توسط محققین موسسه تحقیقات شیلات ایران به ثبت رسید.

به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه تحقیقات شیلات ایران با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت اخذ جایگاه اول علمی کشور در منطقه طی برنامه های توسعه و افق چشم انداز 20 ساله، و نیز ضرورت ثبت یافته های ارزشمند دانشمندان ایرانی در بالاترین محافل علمی جهان، بویژه ضرورت امکان بازگشت هویت در مرحله فراموشی "خاویار ایران" در جهان، پیرو تاکید معاونت فناوری ریاست جمهوری و حمایت و هدایت صندوق حمایت از پژوهشگران کشور از نخبگان علمی، یافته های حاصل از اجرای پروژه های تحقیقاتی دکتر محمود بهمنی فوق دکترای تخصصی اندوکراینولوژی مقایسه ای تولید مثل آبزیان و دانشیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران (به عنوان مجری مسئول) که با همکاری یک تیم تحقیقاتی توانمند در بیش از یک دهه فعالیت مستمر علمی به انجام رسید و موفق به امکان مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی بومی دریای خزر (نظیر ازون برون، شیپ، تاس ماهی ایرانی و...) و نیز غیر بومی دریای خزر (نظیر استرلیاد و...) شد، به عنوان متقاضی ثبت اختراع در بالاترین مرجع ثبت اختراعات جهان یعنی US-Patent اقدام کردند.
نکته حائز اهمیت، علاوه بر پروسه بسیار دشوار ثبت اختراع در US-Patent یا اداره ثبت اختراعات آمریکا به عنوان عالیترین مرجع ثبت اختراعات و اکتشافات جهان که در یک دوره زمانی تا پنج سال و پاسخگویی به چندین مرحله داوری سنگین بین المللی به انجام می رسد، وضعیت ناعادلانه تحریم دانشمندان ایرانی در دستیابی به موفقیتهای علمی جهان بود که خوشبختانه با توجه به سطح بالای علمی و غنای یافته های ارائه شده، این درخواست در اولین مرحله داوری به تصویب رسید و جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین کشور دریافت کننده US-Patent (ثبت اختراع در آمریکا) در زمینه مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی (Method for Artificial Breeding of Farmed Sturgeon) در جهان، شناخته شد تا همچنان نام "ایران" با خاویار در با ارزشترین محافل علمی جهان عجین گشته و در صدر قرار گیرد.
نکته قابل توجه دیگر این است که آمار ثبت اختراعات مخترعان مقیم کشورمان در US-Patent بسیار محدود بوده و این ثبت اختراع، به عنوان نخستین ثبت اختراع علمی مرتبط وزارت جهاد کشاورزی در این مرجع عالی جهانی به شمار می رود.
این اختراع علاوه بر ارائه توانمندی محققان و دانشمندان ایرانی، حاوی الگوهای نوین از روشهای ارتقای تولیدات کمی و کیفی ماهیان خاویاری در شرایط پرورشی به شمار می رود. به طوری که بر این اساس می توان اهداف ذیل را به عنوان مهمترین دستاوردهای اجرایی حاصل از این اختراع مدنظر قرار داد:
1- افزایش روند تولید بچه ماهیان خاویاری (انگشت قد)
2- افزایش روند تولید ماهیان خاویاری جوان
3- فرمولاسیون و تولید جیره غذایی مولدسازی ماهیان خاویاری (نر و ماده)
4- تعیین جنسیت و تعیین مرحله بلوغ ماهیان خاویاری بر اساس شاخصهای هورمونی
5- مولدسازی ماهیان خاویاری (نر و ماده) و تولید اسپرم و تخمک زایا از آنها
6- تولید خاویار پرورشی از ماهیان خاویاری پرورشی (ماده)
7- متدولوژی افزایش راندمان تکثیر ماهیان خاویاری با استفاده از فرمولاسیون GnRH و تخمگیری به روش زنده از مولدین ماده پرورشی/
 

tnttn

عضو جدید
برگزاری یک مسابقه روستایی مرغ گیری در دهانه آتشفشان در جاوه اندونزی:





 

tnttn

عضو جدید
منقار پرندگان به يك حسگر مغناطيسی برای جهت يابی مجهز است :



تحقيقات جديد نشان مي‌دهد پرندگان احتمالا از حسگرهاي موجود در منقار خود برای جهت‌يابي در پروازهای طولاني استفاده مي‌كنند.
گروهي از دانشمندان آلماني موفق به شناسایی الگوهايي سه‌بعدي از كريستالهاي دي‌اكسيد آهن در پوسته منقار بالايی كبوترها شده‌اند كه احتمالا اين پرندگان از آن براي تعيين جهت ميدان مغناطيسي زمين استفاده می‌كنند.
اين كشف جديد نشان مي‌دهد پرندگان مستقل از حركات و جهت پرواز خود، می‌توانند جهت ميدان مغناطيسي زمين را شناسايي كرده و با استفاده از آن همانند قطب‌نما، موقعيت جغرافيايي خود را تعيين كنند.
دانشمندان در گذشته همواره به دنبال پاسخ اين سوال بوده‌اند كه پرندگان چگونه در سفرهاي بسيار طولاني خود كه گاه طول آنها به هزاران كيلومتر مي‌رسد، از مسير اصلي خارج نشده و مقصد خود را گم نمي‌كنند.
به گفته "گرتا فلايشنر" سرپرست مطالعه و محقق دانشگاه "فرانكفورت"، اين احتمال وجود دارد كه كشف جديد در كبوترها براي تمامي پرندگان صدق كند و همه آنها با استفاده از قطب‌نماهاي زيستي خود جهت پروازشان را تعيين كنند.
پيش از اين سلولهاي مشابه حاوي تركيبات آهن در برخي ديگر از پرندگان از جمله سينه‌سرخها و چكاوكها شناسايي شده بود.
 

tnttn

عضو جدید
محاسبات شگفت انگیز زنبور عسل:
براساس این مطالعه که نتیجه آن در پایگاه اینترنتی " لایف ساینس" در آمریکا منتشر شد زنبور عسل قبل از حرکت به سوی شیره گلها محاسباتی را در مغزش که در مقایسه با مغز انسان بسیار ساده است انجام می دهد و از میان راههای مختلف رسیدن به هدف، راهی را انتخاب می کند که علاوه بر کوتاه بودن مسیر، دستاوردش از آن راه بیشتر باشد تا از این طریق تا حد امکان بیشتر شیره گلها را جمع آوری کند.
نتیجه مطالعه ای در انگلیس نشان می دهد زنبور عسل برای رسیدن به گل ها به روشی که هنوز مشخص نشده است راحت ترین و نزدیک ترین راهها را انتخاب می کند تا توان بیشتری برای جمع کردن شیره گلها داشته باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری قطر ، براساس این مطالعه که نتیجه آن در پایگاه اینترنتی " لایف ساینس" در آمریکا منتشر شد زنبور عسل قبل از حرکت به سوی شیره گلها محاسباتی را در مغزش که در مقایسه با مغز انسان بسیار ساده است انجام می دهد و از میان راههای مختلف رسیدن به هدف، راهی را انتخاب می کند که علاوه بر کوتاه بودن مسیر، دستاوردش از آن راه بیشتر باشد تا از این طریق تا حد امکان بیشتر شیره گلها را جمع آوری کند.

محققان دانشگاههای "کوین ماری" و "لندن" در این مطالعه دریافتند زنبور عسل با وجود داشتن ساختاری ساده در مغزش، قادر است در جهت شناسی، مشکلاتی را حل کند که بشر را به حیرت وا می دارد.

ماتیو لیهوریو یکی از محققان حاضر در این مطالعه می گوید: " همانگونه که انسان با بهره گیری از تجهیزات مدرن سعی می کند با محاسبات دقیق و بررسی تمامی راههای رسیدن به هدف، مشکل مسافران را حل کند زنبور عسل نیز چنین محاسبات پیچیده ای را انجام می دهد با این تفاوت که زنبور عسل بر خلاف انسان تجهیزاتی جز ساختار ساده مغز که تنها از 950 هزار سلول مغزی درست شده است ندارد.
 

tnttn

عضو جدید
آلمانی ها، در جست و جوی یک گاو!


:


ایوون نام گاو ماده ای است که بعد از هفته ها جستجو و ده هزار یورو جایزه برای یافتن آن، هنوز در جنگل های ایالت بایرن آلمان، با خیال راحت آزاد است.



به گزارش سرویس بین الملل فارمنیوز ،این گاو، اواخر ماه مه از مزرعه گریخت و در جنگل پنهان شد اما پس از آن که مقامات محلی ایوون را «خطری برای تردد جاده ای» خواندند و مجوز مرگش را صادر کردند، نشریه بیلد، برای «ایوون» زنده ده هزار یورو جایزه تعیین کرد. حتی یک گروه حمایت از حیوانات در اتریش پیشنهاد کرده که حاضر است این گاو را زنده خریداری کند.
ایوون، دوستان زیادی هم دارد. البته اغلب آنها نه برای جایزه، بلکه به خاطر حفاظت از جانش، در تکاپو افتاده اند. صفحه ای که در فیسبوک برای «ایوون» باز شده، اکنون بیش از هفده هزار عضو دارد.
 

tnttn

عضو جدید
علام برنامه کامل کنگره مدیریت بهداشتی گاو اروپا:

برنامه کامل ششمین کنگره مدیریت بهداشتی گاو در اروپا که از هفتم تا نهم سپتامبر 2011 در بلژیک برگزار می‎شود اعلام شد.

برای مشاهده خلاصه برنامه اینجا و برای مشاهده برنامه تفصیلی کنگره مشتمل بر عنوان مقالات سخنرانان اینجا کلیک نمایید.
محورهایی نظیر بهداشت پستان، تولید مثل، بیماریهای متابولیک و عفونی و بویژه بیماریهای نوپدید، انگل‎شناسی، لنگش و مباحثی پیرامون رفاه حیوانات طبق معمول محور مقالات این کنگره هستند.






برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی WWW.ECBHM2011.be مراجعه نمایید.
 

tnttn

عضو جدید
همایش ملی صنعت اسب و اسبداری ایران برگزار می‌شود :



نخستین همایش ملی صنعت اسب و اسبداری ایران در آبان ماه سال جاری با مشارکت دانشگاه گنبدکاووس، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل تربیت بدنی و حمایت دیگر سازمانها، موسسات دولتی و خصوصی استان گلستان در شهرستان گنبد برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان امیدوارند با مشارکت فعال محققان، زمینه تبادل افکار و اطلاعات در زمینه‌های مختلف پرورش اسب را فراهم ساخته و با استفاده از نظرات ارزنده کارشناسان، راهکارهای مناسبی را جهت توسعه این رشته ارائه کنند.
محورهای این همایش شامل اقتصاد، بازاریابی و صادرات اسب، بیمه اسب، اهمیت اشتغالزایی، راهکارهای توسعه پرورش اسب در ایران، پرورش، تغذیه، ژنتیک و اصلاح نژاد، آناتومی و فیزیولوژی، تربیت و رفتارشناسی، معرفی خصوصیات نژادهای اصیل ایرانی، جایگاه و تاسیسات پرورش اسب، اسب در فرهنگ اسلامی است.
بر اساس این گزارش، بهداشت و بیماریها شامل « قرنطینه و پیشگیری، مامایی و تولید مثل، بیماریهای اندامهای حرکتی، بیماریهای متابولیک و تغذیه‌ای، بیماریهای عفونی و انگلی»، توسعه باشگاه داری و عمومی کردن ورزش سوارکاری، توسعه سوارکاری حرفه‌ای و ورزشهای قهرمانی (کورس، پرش، چوگان، درساژ و استقامت)، احیای ورزشهای بومی سوارکاری، اسب در هنر و ادبیات از دیگر محورهایی است که در این همایش مطرح خواهد شد.
گفتنی است، نخستین همایش ملی صنعت اسب و اسبداری ایران در روزهای بیست وششم و بیست و هفتم آبان ماه امسال در استان گلستان برگزار خواهد شد.
 

tnttn

عضو جدید
جوجه هاي تراريخته داروساز ايراني در راهند :







محققان مشهدي در قالب پروژه اي مهم در حال انجام مطالعاتي براي توليد پروتئين هاي نوترکيب توسط جوجه هاي تراريخته (دستکاري ژنتيکي شده) هستند. اين پروتئين ها ماده اصلي توليد داروهاي نوترکيب گران قيمتي محسوب مي شوند که به شکل شيميايي قابل ساخت نيستند و در حال حاضر به کشور وارد مي شوند. بدين ترتيب به زودي شاهد توليد مرغ هايي خواهيم بود که تخم شان مملو از پروتئين هاي نوترکيب است و به گفته محققان طرح، در طول يک سال مي توان به طور متوسط ۶ کيلوگرم پروتئين نوترکيب از تخم هاي يک مرغ تراريخته استخراج کرد. مدير گروه بيوتکنولوژي سلول هاي بنيادي پژوهشکده زيست فناوري دانشگاه فردوسي در گفت و گو با خراسان با بيان اين که توليد جوجه هاي تراريخته يکي از مهم ترين طرح هاي پژوهشکده در سال جاري است، گفت: ممکن است مطالعات زيادي در زمينه توليد پروتئين هاي نوترکيب در کشور انجام شده باشد اما بايد بتوانيم ژن را در بهترين ساختار فضايي پروتئيني بيان کنيم. دکتر حسام دهقاني همچنين در بيان تفاوت اين روش با شيوه هاي ديگر توليد پروتئين توسط حيوانات تراريخته، به ايسنا گفت: اولين حيوانات تراريخته بز و گاو بودند که توليد آن ها به اين شيوه از نظر زماني طولاني و همچنين هزينه بر است و علاوه بر اين فاصله نسل ها، زمان بارداري و زمان بلوغ در اين حيوانات بيشتر است که کسب نتيجه را به تأخير مي اندازد. در واقع توليد پروتئين هاي نوترکيب در جوجه هاي تراريخته نسبت به توليد پروتئين هاي نوترکيب در حيوانات ديگر مانند گاو، گوسفند و بز بسيار باصرفه تر است. علاوه بر اين تغييراتي که سلول هاي پرندگان روي پروتئين ها ايجاد مي کنند، بسيار شبيه تغييراتي است که در بدن انسان رخ مي دهد، بنابراين سلول هاي مزبور براي توليد داروهاي مورد نظر بسيار مناسب است.

به طور ميانگين سالانه ۶ کيلوگرم پروتئين نوترکيب توسط هر مرغ تراريخته توليد مي شود

دهقاني درباره ساير مزاياي توليد پروتئين نوترکيب توسط جوجه هاي تراريخته در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: پروتئين در بهترين شکل ممکن يعني تخم مرغ توليد مي شود و محيط تخم مرغ نيز استريل است. ضمن اين که ميزان پروتئين نوترکيبي که توليد مي شود، به طور ميانگين سالانه ۶ کيلوگرم پروتئين نوترکيب توسط هر مرغ تراريخته است.اگر يک مرغ به طور متوسط ۲۰۰ عدد تخم در سال بگذارد و هر تخم مرغ هم حاوي ۳۰ گرم پروتئين نوترکيب باشد بنابراين مي توانيم از يک مرغ که آغازگر قوي است در سال بالغ بر ۶ کيلوگرم پروتئين نوترکيب استخراج کنيم که اين يکي از مزيت هاي مهم توليد پروتئين نوترکيب از جوجه هاي تراريخته به شمار مي رود چرا که از نظر اقتصادي بسيار باصرفه است.عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي با بيان اين که ساده ترين شکل توليد پروتئين هاي نوترکيب در باکتري است، گفت: شکل پيشرفته توليد اين پروتئين ها در مخمر، سلول هاي کشت و در مرحله بعد حيوانات تراريخته است که در رده حيوانات تراريخته مي توان از گاو، گوسفند و يا بز استفاده کرد در حالي که پروتئين نوترکيب توليدي توسط جوجه تراريخته به ساختار پروتئين هاي مورد نظر بسيار نزديک است وي اضافه کرد: در واقع توليد پروتئين هاي نوترکيب در جوجه هاي تراريخته يک نوع سيستم بيان (توليد پروتئين) است که ژن را به پروتئين تبديل مي کند و از آن براي ساخت پروتئين هاي نوترکيبي استفاده مي شود که نمي توان آن ها را به شکل ديگري توليد کرد. وي با بيان اين که توليد پروتئين هاي نوترکيب در جوجه هاي تراريخته براي اولين بار در کشور صورت مي گيرد، گفت: توليد اين پروتئين ها در جوجه هاي تراريخته براي اولين بار در سال ۲۰۰۷ توسط آمريکا انجام شد و فناوري آن در اختيار کشورهاي معدودي همچون آمريکا، ژاپن و کره است.

فرآيند توليد پروتئين هاي نوترکيب در جوجه هاي تراريخته
دهقاني در تشريح فرآيند توليد پروتئين هاي نوترکيب در جوجه هاي تراريخته گفت: هم اکنون ما در مرحله تحقيق روي سلول هايي هستيم که جوجه از آن ها تشکيل مي شود. ما ژنوم اين سلول ها را تغيير مي دهيم و ژني مربوط به توليد داروي خاص يا پروتئين نوترکيب را وارد ژنوم آن مي کنيم و بدين شکل اين سلول يک سلول تراريخته مي شود و از اين سلول، جوجه تراريخته اي به وجود مي آيد که وقتي اين جوجه به مرغ تبديل مي شود، تخم آن قابليت ترشح دارو را در داخل خود دارد. وي کاربرد پروتئين هاي نوترکيب را در ساخت داروهايي اعلام کرد که از خارج وارد کشور مي شود و داروهاي بسيار گران قيمتي هستند. دهقاني اضافه کرد: اين داروها ترکيب شيميايي ندارند و کارخانه هاي داروسازي ايران هم که به طور شيميايي دارو توليد مي کنند قادر نيستنداين داروها را به شکل پروتئين نوترکيب سنتز کنند. عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي با بيان اين که اين داروها را هم نمي توان در باکتري ها توليد کرد، گفت: اين دارو بايد در موجوداتي ساخته شود که پروتئين آن ها خيلي نزديک به پروتئين انساني است. به عبارت ديگر جوجه هاي تراريخته شبيه کارخانه داروسازي هستند که توليد دارو در تخم آن ها صورت مي گيرد. دهقاني تاکيد کرد: در هر رده اي از داروها، داروهايي وجود دارد که نمي توان آن ها را به صورت شيميايي و يا در باکتري توليد کرد، زيرا باکتري ها در هنگام ساخت پروتئين هاي مورد نظر ، ساختار فضايي لازم را به پروتئين نمي دهند. داروهاي ضدسرطاني و داروهاي بيولوژيکي از اين دسته داروها هستند، بنابراين نياز است که اين داروها در قالب سيستم هاي پيشرفته اي هم چون بهره گيري از موجودات تراريخته توليد شود.

نحوه توليد حيوانات تراريخته
وي درباره نحوه توليد حيوانات تراريخته گفت: توليد حيوانات تراريخته بزرگ مانند گاو، گوسفند و بز با حيوانات تراريخته کوچک مانند موش و جوجه متفاوت است. از آن جايي که حيوانات بزرگ سلول هاي بنيادي ندارند توليد پروتئين در آن ها با کارآيي پايين همراه است اما چون حيوانات کوچک داراي سلول هاي بنيادي هستند مي توان اين سلول ها را در محيط کشت در اختيار داشت و ژنوم آن ها را تغيير داد. توليد حيوانات تراريخته بزرگ هم بدين شکل است که يک سلول لقاح يافته حيوان برداشته و ژنوم به داخل هسته آن تزريق مي شود حالا اين که ژن به چه قسمتي از سلول تزريق مي شود و يا ژن در مناطق روشن ژن يا در مناطق خاموش مي نشيند و يا اين که به طور اتفاقي روي ژن ديگري مي نشيند، به صورت تصادفي است. در اين حالت بايد چند ماهي منتظر ماند تا بچه حيوان به دنيا بيايد و سپس ژن آن را مورد بررسي قرار داد تا مشخص شود که آيا ژن درست کار مي کند يا خير، روش دوم نيز که در پژوهشکده رويان از آن براي توليد گوسفند تراريخته استفاده شد، انتقال هسته بود که از شانس پاييني براي توليد پروتئين نوترکيب برخوردار بود. وي افزود: اما چون حيوانات کوچک مانند موش و جوجه داراي سلول هاي بنيادي هستند بنابراين بسياري از مراحل توليد پروتئين نوترکيب در محيط کشت صورت مي گيرد و در آزمايشگاه مي توان ژنوم آن ها را تغيير داد و از خصوصيات حيوان پيش از تولد آگاه بود.
 

Similar threads

بالا