معرفی ماشین آلات کشاورزی...

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
ردیف کار



ردیف کار غلات دانه ریز :
این ردیف کار برای کاشت غلات دانه ریز مانند گندم، جو، ارزن، ذرت خوشه ای (جهت علوفه) و لوبیاهای روغنی و چشم بلبلی (جهت کود سبز) بر روی زمین مسطح ساخته شده است. دستگاه شامل مخزن بزرگی است که در کف آن سوراخهایی برای خروج بذر از مخزن تعبیه شده است یک محور افقی زائده دار در داخل مخزن قرار دارد که با حرکت خود خروج بذر را از سوراخها تسهیل می نماید.
رایج ترین روش کنترل خروج بذر استفاده از یک چرخ دنده عریض است که در خارج مخزن و زیر هر سوراخ قراردارد. این چرخ دنده بذر خارج شده از مخزن را دریافت کرده و به لوله ریزش تحویل می دهد سطحی از چرخ دنده که در زیر سوراخ واقع می شود و همچنین سرعت گردش چرخ دنده برای میزان بذر قابل تنظیم است. نیروی لازم برای گردش چرخ دنده ها از تایر های ردیف کار تأمین می گردد. بذر خارج شده از چرخ دنده بوسیله لوله ریزش به داخل شیار باریک و کم عمقی که بوسیله دیسک یا پاشنه شیارساز واقع در جلو لوله ریزش ایجاد شده است می ریزد.
پوشش روی بذر تا حدی بوسیله برگشت خود به خودی خاک انجام شده بوسیله چرخ یا زنجیری که پشت هر پاشنه یا دیسک واقع است کامل می گردد عرض کار ردیف کار غلات دانه ریز بسیار متفاوت است، ولی عرض کار اغلب آنها 5/1 تا 3 متر می باشد در صورتی که تراکتور نیروی کششی لازم را داشته باشد می توان 2 تا 3 ردیف کار را در کنار یکدیگر قرار داد و با یک تراکتور کشید فاصله بین ردیف های کاشت بطور معمول 15 تا 25 سانتی متر می باشد.
بعضی از ردیف کارهای غلات دانه ریز دارای مخازنی برای بذر علفهای مرتعی هستند. سیستم کنترل مقدار و انتقال بذر علفهای مرتعی کاملاً از سیستم اصلی دستگاه مجزا می باشد. تنظیم فاصله کاشت در ردیف کار غلات دانه ریز با بستن سوراخهای ریزش بطور متناوب انجام می شود. به این طریق فاصله ردیفهای کاشت در این ردیف کارها به صورت مضربی از فاصله دو واحد متوالی است مثلاً چنانچه فاصله دو واحد ردیف کاری 5/17 سانتیمتر باشد می توان فواصل 35 تا 5/52 سانتیمتری را نیز بدست آورد.
کاشت بذر غلات دانه ریز تحت شرایط دیم در داخل شیار انجام می گیرد. ردیف کارهائی که برای این منظور ساخته شده اند دارای فواصل بیشتری بین ردیف های کاشت هستند. در جلو هر واحد ردیف کار یک شیار ساز قرار دارد که جوی و پشته لازم را به وجود می آورد پاشنه کاشت در داخل جوی عمل می کند ردیف کار (عمیق کار) دیمی که در ایران وجود دارد دارای پاشنه قطوری است که شیار کوچکی در خاک به وجود می آورد در پشت پاشنه کاشت چرخ سنگینی با عاج لاستیکی مثلثی شکل قرار دارد که ضمن فشردن خاک روی بذر، فرم دهی شیار را تکمیل می سازد. :gol::que:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
ربات وجین کن داخل ردیف و بین ردیف (Robocrop in-row weeder)
وجین کن یا کواتیواتور ماشینی است از بین بردن علفهای هرز به طریق مکانیکی، در زمینهایی که به صورت ردیفی کشت شده اند.
معمولا وجین کنها یی(کولتیواتور) که مرسوم است توانایی وجین کردن بین ردیفهای کشت را دارد و توانایی وجین در داخل ردیف را ندارد. تکنولوژی که در این وجین کن ها به کار گرفته شده آن را قادر به وجین کردن در داخل ردیف را می دهد.
در تصویر زیر دستگاه را در حالت کار می بینید.



اجزای ربات وجین کن


غیر از اجزای معمول یک کولتیواتور اجزای جدید دیگری دارد که شامل:
1- کابل برق برای تامین برق مورد نیاز
2- دوربین، که برای هر 2 متر یک دوربین برای مشاهده نصب می شود.
3- کامپیوتر، که اطلاعات تصویری از دوربین را تحلیل میکند و به خروجی ها دستور می دهد.
4- روتور وجین کن که عامل وجین کردن است.
5- سنسور های کنترل و سرعت
6- شیلنگهای هیدرولیک
7- سوپاپ الکتروهیدرولیک که توسط برق و کامپیوتر باز و بسته می شود.
8- موتور هیدرولیکی که رتور وجین کن را می چرخاند.

طرزکار ربات وجین کن
حین پیشروی تراکتور متصل به دستگاه، دوربین اطلاعات تصویری 2 متر در 2 متر را می گیرد، بعد تصویر به کامپیوتر رفته کامپیوتر تصویر را اسکن می کند و فاصله گیاه کاشته شده را محاسبه می کند ، همچنین توسط سنسور سرعت و موقعیت عامل وجین کن وارد کامپیوتر می شود، بعد از آن کامپیوتر با توجه به اطلاعات ورودی یک فرمان خروجی به سوپاپ الکتریکی که توسط برق ورودی مقدار باز یا بسته بودن آن قابل تنظیم است داده می شود، بنابر این دبی روغن که به موتور هیدرولیکی می رود با توجه پارامترهای ورودی تغییر میکند در نتیجه در جایی که فاصله بین دو گیاه کم است روتور وجین کن با سرعت بیشتر وجین می کند تا گیاه اصلی را از بین نبرد و همچنین در جایی که فاصله دو گیاه زیاد تر است با سرعت کمتری می گردد( سعی می کند همیشه و بین دو گیاه در داخل ردیف وجین کند.)

دوستان میتوانند با مراجعه به لینک های زیر اطلاعات دقیقتری جمع آوری کنند این اطلاعات که دراختیار شما دوستان قرار داده شد فقط برداشت شخصی من از این ماشین بوده است و خواهشمند هستم که اشکالات را گوشزد کنید در قسمت نظرات وبلاگ و همچنین تکنولوژی های جدید را به ما معرفی کنید.
 

انجمن سامک

عضو جدید
گاوآهن های برگردان دار

بخش اول

گاوآهن های برگردان دار يكي از ادوات خاك ورزي بوده ومعمولا گاوآهن های موجود درکشور مناسب خاک های ایران وازنوع چندمنظوره می باشند. وباتوجه به مدل آن مناسب برای تراكتورهاي2و 3و4و6 سيلند ربا قدرت( 20 الی 120 قوه اسب بخار ) خواهند بود.
اصولا گاوآهن ها از قسمتهاي مختلف مشروحه زير تشكيل شده اند :
1 ـ شاسي 3 ـ بدنه يا تنه گاوآهن
2 ـ سه نقطه اتصال 4 ـ قسمتهاي برش و برگردان

شاسي :

شاسي در گاوآهن ها ازتسمه های مقاوم بافولاد آلیاژی ویابه صورت مقطع قوطی به ابعاد مختلف و با كيفيت بسیار عالي ساخته شده است.
*** در گاوآهن هاي يك طرفه(طرح فرگوسن)، شاسي اصلي توسط دستك هاي سمت چپ و راست بوسيله پيچ و مهره به سه نقطه اتصال مهار گرديده است.
*** در گاوآهن هاي يك طرفه(طرح ابرهارد)، شاسي چند قسمتی می باشد. بدینگونه که برای هر واحد برش یک عدد شاسی مجزی ومستقل طراحی گردیده است.و توسط رابط هائی به همدیگر متصل می شوند ، وشاسی یک پارچه ای را تحت عنوان شاسی اصلی بوجود می آورند.که تمامی این مجموعه توسط سه عدد رابط نگهدارنده به سه نقطه اتصال مهار می گردند.
*** در گاوآهن هاي دوطرفه، شاسي به طريقي طراحي شده كه:
ـ اولاً‌ دو سري كامل واحد برش ( يك سري در قسمت تحتاني و يك سري در قسمت فوقاني ) به آن متصل مي گردد.
ـ ثانياً‌ به جهت جابجايي خيش هاي تحتاني و فوقاني، در سيستم هيدروليك از شير دو طرفه استفاده گردیده تا شاسي اصلي را حول محور مركزي به چرخاند. گفتني است به جهت ممانعت از چرخش اضافي شاسي، دو عدد پيچ تنظيم در طرفين محور اصلي تعبيه شده است.

سه نقطه اتصال


گاوآهن‌هاي برگردانداررایج دربازارمعمولا از نظر قابليت اتصال به تراكتور مطابق با استاندارد گروه دوم (CAT II) ساخته شده اند و ساختمان برخی از آن ها به طريقي طراحي گردیده كه مي‌توان آن را برای تراکتورهای با استاندارد گروه يك (CAT I) نیز قابل استفاده نمود.
· قسمتهاي مختلف سه نقطه اتصال گاوآهن هاي يك طرفه عبارت است :
الف : ميل لنگ يا تيرك عرضي (میله دوسرلنگ)
ب : نگهدارنده هاي تيرك عرضي يا كرپي
ج : دستك عمودي سمت چپ
د : دستك عمودي سمت راست
هـ : رابط های نگهدارنده دستك ها و شاسي
و : پیچ تنظیم عرض کار
· سه نقطه اتصال در گاوآهن هاي دو طرفه بصورت يكپارچه روي محور اصلي ثابت گرديده و در قسمت بالاي محور اصلي يك عدد جك دو طرفه تعبيه شده تا با استفاده از نيروي هيدروليك تراكتور محور را چرخانده تا موجب چرخش شاسي اصلي و واحدهاي برش وچرخ شيار شخم گردد.
پايه ( تنه ) و قسمتهاي واحد برش


تنه در گاوآهن‌هاي (به غیراز طرح ابرهارد) از جنس ورق بوده ، که بااجرای عملیات حرارتی درمقابل خاک های سخت بسیار مقاوم شده است. تنه (ساقه)توسط پيچ مهره به شاسي اصلی متصل شده است و مجهز به پين ايمني (پیچ ایمنی) بوده ، كه در قسمت زيرين آن واحد برش متصل گرديده است.
قسمتهاي مختلف واحد برش عبارت است از :
1 ـ تيغه
2 ـ پيشاني
3 ـ خاك برگردان
4 ـ پشت بند قورباغه اي ( سينه )
5 ـ رابط پشت بند قورباغه اي و خاك برگردان ( نگهدارنده خاك برگردان )
6 ـ رابط ( بست ) تيغه و خاك برگردان
7 ـ بغل بند ( كفش ) کوتاه وبلند
8 ـ پاشنه ( كفشك )
 

انجمن سامک

عضو جدید

بخش دوم

نحوه اتصال گاوآهن


نظر به اينكه گاوآهن های برگردان دارمتدوال در کشور از نوع سوار شونده بوده و از طرفي اغلب مشاهده مي گردد کارخانه های تراکتورسازی يكي از بازوهاي رابط در تراكتورها رابه طريقي طراحي و توليد نموده اند كه قابل بلند و كوتاه كردن نيستند لذا به منظور آنكه گاوآهن هاپس ازاتصال به تراكتور كاملاً‌ تراز شوند واین عمل ازاهمیت ویژه ای برخوردار بوده، لازم است در هنگام اتصال گاوآهن هاي برگرداندار به پشت تراكتور دقیقا به شرح زیر عمل نمائید:
الف : اقدامات اولیه
1 – قبل ازاتصال گاوآهن به پشت تراکتور تمامی پیچ ومهره های گاوآهن رابازدید نموده ، ودرصورت لزوم به میزان کافی سفت نمائید.
2 – مچی های گاوآهن رابه منظور سهولت اتصال به تراکتور اندکی با گریس چرب کنید.
3 – فاصله بین تمام خیش ها ازیکدیگر باید یکسان باشد ، در صورت متغیر بودن نسبت به اصلاح آن اقدام نمائید.
4 – فاصله بین چرخ های عقب تراکتور را به طور صحیح تنظیم کنید.
5 – تراکتور را به آهستگی وبا دقت با دنده عقب به طرف گاوآهن هدایت نموده، وقتی به گاوآهن نزدیک شد، با استفاده از اهرم هیدرولیک بازوهای اتصال طرفین را به پائین ویا بالا هدایت کنید.به گونه ای که قرقری (گوی) نوک بازوها درامتدادمچی محور عرضی(تیرک عرضی) گاوآهن قرار گیرد.
6 – سپس تراکتوررا متوقف کرده و پدال ترمزها را قفل نموده واز تراکتور پیاده می شوید.
توجه : برای ادامه عملیات هرگز بین تراکتور وگاوآهن قرار نگیرید.


7 – درهنگام اتصال لازم است ابتدا گوی بازوي پائيني سمت چپ تراكتور را به مچي طرف چپ تيرك عرضي گاوآهن متصل نماييد و پین آن را در جای خود نصب می کنید.
8 – با استفاده از دسته پیچ تنظیم، بازوی کششی سمت راست تراکتور را به بالا یا پائین هدایت کرده ، تاگوی بازوی پائینی هم ردیف لنگی (مچی) سمت راست محور عرضی گاوآهن گردد. در این هنگام لنگی (مچی)گاوآهن را به داخل گوی بازوی اتصال کرده و پین آن را در جای خود نصب کنید.
9 – اکنون با کم وزیاد کردن طول بازوی میانی نسبت به اتصال ساق وسط (بازوی میانی تراکتور) به قسمت فوقانی سه نقطه اتصال گاوآهن اقدام كنيد. و پین آن را در جای خود نصب نمائید.
10 – سوار تراکتور شده وگاوآهن را توسط دستگاه هیدرولیک اززمین بلند کنید.
11 – در صورت لزوم زنجیرهای دوطرف بازوهای کششی تراکتوررابه میزان کافی سفت نمائید.
ب : تنظیم های جانبی
چون غالب کاربران ماشین های کشاورزی انجام تنظیم های جانبی را فراموش می کنند ویا به باور غلط آن راضروری نمی دانند . لذا هرگزنمی توانند به یک شخم مطلوب دست یابند. پس لازم است در هنگام اتصال گاوآهن به پشت تراکتور تنظیم های اولیه زیررا برابر دستورالعمل وبه دقت انجام دهید.
1 –تنظیم فاصله دهانه داخلی بین چرخ های تراکتور
2 – تنظیم استقرارمرکزمقاومت ومرکز کشش دریک راستا
 

انجمن سامک

عضو جدید

بخش سوم
تنظيم هاي گاوآهن


برای آن که همواره از گاوآهنی که دراختیار دارید به درستی درمزارع استفاده کنید. و به يك شخم مطلوب دست یافته و بستري مناسب براي كاشت بذر مهيا سازيد لازم است قبل از آغاز به كار تنظيم هاي مهم زير را انجام دهيد :
1 –تنظیم فاصله دهانه داخلی بین چرخ های تراکتور
2 – استقرارمرکزمقاومت ومرکز کشش دریک راستا
3 ـ تنظيم تراز بودن گاوآهن
4ـ تنظيم عرض شيار ( عرض شخم )
5 ـ تنظيم تيرك عرضي
6 ـ تنظيم عمق شخم
7ـ تنظيم چرخ ( در گاوآهن دوطرفه )
8 ـ تنظيم ميزان گردش درگاوآهن دوطرفه


1 –تنظیم فاصله دهانه داخلی بین چرخ های تراکتور

زمانی گاوآهن قادر خواهد بود که بهترین عملکردرادرمزرعه داشته باشد که فاصله بین دو چرخ جلو ودوچرخ عقب تراکتور باتوجه به عرض کار یک خیش تنظیم شود. اگربه طور مثال عرض کار یک خیش گاوآهنی حداکثر حدود 5/35 سانتی متر باشد. باید فاصله دوچرخ جلو تراکتور از یکدیگر 132 سانتی متر و فاصله دوچرخ عقب تراکتور ازیکدیگر 2/142 سانتی متر باشد.
گفتنی است : کارشناسان دراثر انجام آزمایش های مکرر به این نتیجه رسیده اند که درشرایط کار معمولی مناسبترین فاصله برای چرخ های عقب تراکتور 160 سانتی متر می باشد.
تذکر : چون روش تنظیم فاصله دهانه داخلی بین چرخ های تراکتور با توجه به طراحی کارخانه سازنده متفاوت می باشد . لذا ضروری است جهت انجام این تنظیم کتاب راهنمای کاربرد وتنظیم تراکتور خودرا دقیقا مطالعه نمائید.
به منظور ايجاد تعادل گاوآهن در وضعيت افقي و ثابت نگهداشتن عمق شخم لازم است فاصله فيما بين چرخ هاي تراكتور را تنظيم كنيد

2 – استقرارمرکزمقاومت ومرکز کشش دریک راستا

پس از اتصال گاوآهن به تراکتور دقت نمائید که باید مرکزمقاومت گاوآهن درراستای مرکزکشش تراکتور قرارگیرد. برای انجام این عمل باید :
الف = فاصله دهانه داخلی چرخ های جلو تراکتوررا به دقت اندازه گرفته ونقطه وسط آن را مشخص کرده وبرروی زمین علامت بزنید.
ب = فاصله دهانه داخلی چرخ های عقب تراکتوررا به دقت اندازه گرفته ونقطه وسط آن را مشخص کرده وبرروی زمین علامت بزنید
ج = سپس بااستفاده ازنخ یاطناب نازک این دونقطه مشخص شده را به همدیگر وصل نمائید. وطناب را درهمین راستا به طرف عقب تراکتور ادامه دهید. طناب باید از مرکزمقاومت گاوآهن عبور کند .
گفتنی است مرکز کشش تراکتور به طور تقریب نقطه ای است دروسط دوچرخ عقب حدود 10 الی15 سانتی متر جلوتراز اکسل عقب به طرف چرخ جلو ودر ارتفاع محل اتصال مالبندگاوآهن به تراکتور.
د = چنان چه مرکزمقاومت گاوآهن درراستای خط فرضی بین دونقطه مشخص شده نباشد. با تغییر وضیعت استقرار میل لنگ (تیرک عرضی)در روی گاوآهن این مشکل را مرتفع نمائید.

3 ـ تنظيم تراز بودن گاوآهن

نظر به اينكه تراز بودن گاوآهن درحال كارکردن(انجام عملیات شخم) درجهت طولی وجهت عرضی يك اصل بوده و معمولا گاوآهن هاي رایج در بازار نيز براي انجام كار در حالت تراز طراحي وساخته شده اند، لازم است در آغاز عملیات شخم درهرمزرعه ابتدا يك رديف به حالت معمولي زمين را شخم بزنيد سپس در ردیف دوم همانگونه كه گاوآهن داخل خاك مي باشد ودرعمق مورد نظر قرارگرفته است ، تراكتور را متوقف كرده و بوسيله كوتاه و بلند كردن طول بازوهاي رابط عقب تراكتور نسبت به تراز نمودن گاوآهن ازنظرطولی وعرضی اقدام نماييد يعني شاسی گاوآهن را مواز ي سطح زمين كنيد.
*** برای ترازنمودن گاوآهن درجهت طولی بایستی طول بازوی اتصال وسط(ساق) را به میزان کافی بلند ویا کوتاه کنید. توجه داشته باشید دراین وضیعت سطح زیرین پاشنه متصل به خیش انتهائی تا کف شیار شخم باید 2/1 الی8/5 اینچ باشد.
*** برای ترازنمودن گاوآهن درجهت عرضی بایستی طول بازوی های اتصال طرفین تراکتور را به میزان کافی بلند ویا کوتاه کنید.
بديهي است اگر گاوآهن شما هنگام كار تراز نباشد سبب مي شود كه كف شيار شخم پلكاني و ناصاف گردد و خاك شخم خورده بطور يكنواخت پودر نشود چون خيش به طرف زمين شخم نخورده تمايل خواهد داشت. پس باید به خاطر بسپاریم که تراز بودن گاوآهن درحال كار يك اصل می باشد.
برای اطمینان ازتراز بودن گاوآهن می توانید ازدوروش زیر عملیات تنظیم گاوآهن راکنترل نمائید.
1 – درحین اجرای عمل شخم زدن، تراکتوررامتوقف کرده وعمق شخم را در پشت خیش اول وخیش آخر اندازه بگیرید. اگر هردو یکسان بود گاوآهن تراز می باشد.
2 – با قراردادن یک تراز بنائی ویا یک استکان آب برسطح فوقانی شاسی اصلی ترازبودن گاوآهن را کنترل کنید.
4 ـ تنظیم عرض شیار (پهنای شخم)


براي تغيير عرض شيار ( عرض كار ) لازم است وضعيت قرار گرفتن مچي ها نسبت به راستاي تيرك عرضي تغيير كند. چنانچه مچي سمت راست ( سمت شخم ) به طرف تراكتور ( به طرف جلو ) هدايت شود عرض كار كم مي گردد و اگر مچي سمت راست ( سمت شخم ) به طرف گاوآهن ( به طرف عقب ) هدايت شود عرض كار زياد خواهد شد.
با توجه به متفاوت بودن طراحي گاوآهن ها براي انجام اين تنظيم روشهاي زير پيشنهاد مي گردد :
الف : در گاوآهن هاي برگردان دار يك طرفه طرح فرگوسن :
براي انجام چنين كاري بايد پيچ كرپي هاي تيرك عرضي ( ميل لنگ ) گاوآهن را شل كرده و با چرخش تيرك عرضي و تغيير وضعيت قرار گرفتن مچي ها نسبت به كم و يا زياد كردن عرض كار اقدام نماييد.
گفتني است : در گاوآهن 3 خيش طرح فرگوسن عمل چرخاندن تيرك عرضي با دست انجام مي شود لكن در گاوآهن 4 خيش عمل چرخاندن تيرك عرضي با بازكردن پيچ هلالي مدرج و تغيير حالت آن انجام خواهد شد.
توجه :
*** اگر انتهای گاوآهن (خیش آخر) به طرف زمین شخم نخورده (سمت راست) کشیده شود موجب افزایش عرض شخم می گردد.
*** اگر انتهای گاوآهن (خیش آخر) به طرف زمین شخم زده شده (سمت چپ) هدایت شود موجب کاهش عرض شخم می گردد.

ب : در گاوآهن هاي دو طرفه :

در اين نوع گاوآهن با تغيير وضعيت استقرار محور اصلي روي شاسي ( اسكلت ) گاوآهن مي توان عرض كار را تغيير داد.
در قسمت پشت سه نقطه اتصال گاوآهن روي شاسي اصلي پيچ تنظيم تعبيه گرديده كه براي سه حالت ( حداقل عرض كار ـ عرض كار نرمال ـ حد اكثر عرض كار ) مي توان محور اصلي را تغيير وضعيت داد.

ج : در گاوآهن های طرح ابرهارد :

برای انجام این کار ابتداء مهره قفل کننده پیچ تنظیم واقع دروسط تیرک عرضی راشل کنید. سپس با کوتاه ویابلند کردن ( چرخاندن) پیچ تنظیم وضیعت قرارگرفتن تیرک عرضی را به دلخواه خود تعییر دهید.
توجه داشته باشید گردش پیچ تنظیم به سمت چپ عرض شیار را زیاد می کند وگردش پیچ تنظیم به سمت راست عرض شیار را کم می کند
5 ـ تنظيم تيرك عرضي :

به منظور كاهش فشار و نيروي جانبي به اتصالات تراكتور و همچنين بدست آوردن شخمي كامل و با وضعيت مطلوب لازم است تيرك عرضي ( ميل لنگ ) گاوآهن به درستي بر روي شاسي بسته شود. برای این کار ابتداء پیچ های نگهدارنده تیرک عرضی (میل لنگ) گاوآهن را شل کنید، تا تیرک عرضی آزاد شود. وبه آسانی به چپ وراست قابل حرکت وتنظیم باشد. سپس با حرکت دادن تیرک عرضی آن را به منتهي اليه سمت چپ ( سمت شخم ) هدایت نمائید ، تا جائی که فاصله لبه بیرونی شاسی گاوآهن تا خمیدگی مچی به میزان دلخواه تنظیم گردد.
توجه : در گاوآهن های طرح فرگوسن اگر پس از تنظیم مشاهده نمودید میزان خلاصی کافی نمی باشد .با جابجا کردن محل اتصال هلالی پیچ تنظیم برروی شاسی این مشکل را مرتفع نمائید.
6 ـ تنظيم عمق شخم :

چون گاوآهن هاي توليدي غالبا از نوع سوار شونده بوده لذا احتياجي به تنظيم عمق شخم نداشته و بايستي هنگام شخم زدن اهرم هيدروليك تراكتوررا بر روي وضعيت كنترل عمق شخم قرار دهید.
اما به جهت آن که برخی از کشاورزان نیاز به عمق شخم بیشتر یا دقیق تری دارند بایستی زاویه نفوذ تیغه در خاک بیشتر ویا کمتر گردد.که خوشبختانه در طراحی محل اتصال واحد برش به شاسی برای این موضوع هم چاره اندیشی شده است. برای انجام این کار بایددوعدد پیچ ومهره های قسمت انتهای شاسی (مربوط به اتصال قطعه قورباغه ای به شاسی ) در هر خیش را به طور مجزی شل کنید.وبا دست مجموعه برش را حول محور پیچ ومهره بالائی حرکت داده وپس از به دست آوردن زاویه نفوذ دلخواه پیچ ومهره ها را کاملا سفت کنید. پس باید توجه داشت که تمامی زاویه نفوذ خیش ها باید به یک میزان تغییر کند.

7ـ تنظيم چرخ ( در گاوآهن دو طرفه ) :

چون چرخ عقب گاو آهن دو طرفه به دو منظور، يكي تثبيت عمق شخم و ديگري حمل و نقل طراحي گرديده در هنگام شخم، پين چرخ را طوري قرار دهيد كه چرخ در سمت زمين ساده قرار گيرد و بوسيله پيچهاي مخصوص، عمق شخم را تنظيم نماييد و در هنگام حمل و نقل پين چرخ را جابجا نموده و گاوآهن را به صورت افقي در آورده و با پيچ مخصوص در جاي خود ببنديد تا گاوآهن به صورت يكپارچه قرار گيرد.
جک متصل به چرخ گاوآهن حالت سوپاپ اطمینان داشته واز حرکت ناگهانی چرخ ممانعت می نماید.
8 ـ تنظيم ميزان گردش گاوآهن دوطرفه :
با توجه به وضعيت زمين ، ميزان گردش گاو آهن به جهت استقرار خيش هاي فوقاني به جاي خيش هاي داخل خاك، متغيير خواهد بود.
اصولاً‌ گاوآهن دوطرفه حدود 180 درجه گردش دارد. براي اين تنظيم دو عدد پيچ و مهره در طرفين شاسي محور واقع در پشت سه نقطه اتصال تعبيه گرديده كه با بازكردن مهره قفل و كوتاه و يا بلند كردن طول پيچ و محكم كردن مجدد مهره قفل نسبت به اين تغيير وضعيت مي توان اقدام نمود.
 

انجمن سامک

عضو جدید
salam khobin
bebakhshid man reshtam mekanike va ye dastgah tarahi kardam ke nemidonam moshabehe on hast ya na
omadam inja ta az bachehaye keshavarzi komak begiram
dastgahi ke betone khazane berenj ro amade bokone
yani marz doresh ro dorost kone va dakhelesho saf ta beshe bazro rikht
age hamchin chizi vojod dare lotfan komakam konid dar zemn man taze varedam ye jori javabamo bedid ke motevajeh besham
bazam mamnonam

سلام دوست عزیز تا آنجا گه اطلاع دارم چنین دستگاهی تاکنون در داخل کشور تولید نشده است. برای تولید انبوه دستگاه اختراعی خود می توانی به یکی از روش های زیر اقدام کنی
1 - در صورتی که راسا مایل به تولید انبوه می باشید به سازمان جهاد کشاورزی مرکز استان محل سکونت خود مراجعه تا ضمن آگاهی از آخرین اطلاعات آماری ، نیاز بخش کشاورزی به دستگاه مورد بحث ، هدایت وحمایت همه جانبه در مراحل نمونه سازی ، اخذ تائیدیه از مرکز آزمون ماشین های کشاورزی و برخورداری از تسهیلات اعتباری وغیره.
2 - در صورتی که مایل به فروش طرح خود ویا مشارکت با بخش خصوصی جهت تولید انبوه وعرضه آن در بخش کشاورزی کشور می باشید با انجمن سازندگان ادوات وماشین های کشاورزی وقطعات یدکی استان اصفهان تماس بگیرید.
 
آخرین ویرایش:

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی دیسک های سنگین و سبک ادوات کشاورزی:

معرفی دیسک های سنگین و سبک ادوات کشاورزی:

معرفی دیسکهای سنگین و سبک در ادوات کشاورزی


- دیسکهای سنگین
موارد کاربرد:
برای خرد کردن کلوخهای ناشی از شخم و ایجاد سطح یکنواخت و آماده سازی بستر بذر همچنین به عنوان وسیله ای برای خاک ورزی اولیه یعنی دیسک بدون شخم با توجه به شرایط خاک و رطوبت آن مورد استفاده در مزارع بزرگ به ویژه کشت و صنعت ها.
دیسکهای سنگین
مشخصات ویژه
1- ردیف جلو دارای پره دیسکهای لب کنگره ای است که باعث نفوذ بهتر در خاک و خرد کردن بقایای گیاهی و کلوخها می شود.
2- مجهز به شاسی سنگین و محکم برای کار در شرایط سنگین
3- هم پوشانی کامل پره ها - زمینی دیسک نخورده ای باقی نمی گذارد.
4- سیستم تنظیم افقی (تراز کننده) باعث یکنواختی عمق کار و کاهش فشار بر تراکتور است.
5- تنظیم ارتفاع با جک هیدرولیک
6- گلگیرها در شرایط مرطوب قابل تنظیم هستند.
7- وزن دیسک روی هر گروه از 72 تا 140 کیلوگرم در مدلهای مختلف انتخاب اصلح را برای شرایط متفاوت زمینی میسر می سازد.
دیسکهای سبک (تاندوم و افست)
موارد کاربرد:
1- به عنوان ادوات خاک ورزی ثانویه برای شکستن کلوخهای ناشی از شخم و از بین بردن علفهای هرز و آماده سازی بستر بذر در خاکهای سبک
2- مخلوط کردن کود با خاک سطحی
مشخصات ویژه:
1- دیسکهای کششی چرخدار مجهز به جک تنظیم عمق می باشند.
2- یاتاقان بلبرینگهای گردگیردار در محور پره ها موجب دوام و طول عمر دستگاه می باشند.
3- گلگیرهای قابل تنظیم موجب کارآیی بهتر در شرایط مرطوب است.
 

g70

عضو جدید
ادوات کشاورزی

ادوات کشاورزی

آشنایی ساده با ادوات کشاورزی

۱- ديسكهاي سنگين



موارد كاربرد:

براي خرد كردن كلوخهاي ناشي از شخم و ايجاد سطح يكنواخت و آماده سازي بستر بذر همچنين به عنوان وسيله اي براي خاك ورزي اوليه يعني ديسك بدون شخم با توجه به شرايط خاك و رطوبت آن مورد استفاده در مزارع بزرگ به ويژه كشت و صنعت ها.

مشخصات ويژه
- رديف جلو داراي پره ديسكهاي لب كنگره اي است كه باعث نفوذ بهتر در خاك و خرد كردن بقاياي گياهي و كلوخها مي شود.
- مجهز به شاسي سنگين و محكم براي كار در شرايط سنگين
- هم پوشاني كامل پره ها
- سيستم تنظيم افقي (تراز كننده) باعث يكنواختي عمق كار و كاهش فشار بر تراكتور است.
- تنظيم ارتفاع با جك هيدروليك
- گلگيرها در شرايط مرطوب قابل تنظيم هستند.
- وزن ديسك روي هر گروه از 72 تا 140 كيلوگرم در مدلهاي مختلف انتخاب اصلح را براي شرايط متفاوت زميني ميسر مي ساد.
۲- بذركار غلات سوار شونده


موارد كاربرد:
براي كاشت انواع غلات بويژه در زمينهاي آبي با سرعت كار فوق العاده
مشخصات ويژه:



- مجهز به ماركر اتوماتيك، موزع هاي بذر فلزي شياردار، شيار بازكن تك ديسكي
- گيربكس دستگاه مجهز به قفل مخصوص است، كه فقط در هنگام جركت به جلو عمل مي كند.
- مخزن بذر و شافت موزع و محفظه بذر از مواد گالوانيزه و فسمتهاي متحرك بادامكها از فولاد ضد زنگ مي باشد.
- فشار شيار بازكنها با تغيير فشار فنرها به طور منفرد و يا به طور جمعي قابل تنظيم است.
- مقدار كاشت با توجه به نوع بذر از 0.12 كيلوگرم تا 400 كيلوگرم در هكتار قابل تنظيم است.
۳- زيرشكن و لق كننده


موارد كاربرد:

براي شكستن لايه سخت (Hardpan) كه در اثر چندين سال شخم در عمق معيني تشكيل شده جهت نفوذ آب و توسعه بيشتر ريشه گياه.
مشخصات ويژه:
- ساخته شده از فولادهاي آلياژي مقاوم و ضد سايش
- شاسي و ساقها براي استحكام كافي براي كار در شرايط سخت برخوردارند.
- وجود شرخهاي تنظيم عمق امكان نفوذ به عمق دلخواه با توجه به نوع خاك تا عمق 85 سانتيمر را فراهم مي‌سازد.
۴- گاو آهن قلمي (چيزل پلاو) سوار شونده



موارد كاربرد:
براي شخم زمينهاي ديم به منظور حفظ رطوبت خاك، كاهش فرسايش
- هچنين كنترل علفهاي هرز در زمان آبش با نصب تيغه هاي پنجه غازي به جاي تيغه هاي قلمي
مشخصات ويژه:
ساخته شده از فولاد مقاوم، قابل استفاده با تراكتورهاي تا 65 تا 110 قوه اسب، مجهز به چرخ تنظيم عمق.
۵- ديسكهاي سبك (تاندوم و افست)


موارد كاربرد:
- به عنوان ادوات خاك ورزي ثانويه براي شكستن كلوخهاي ناشي از شخم و از بين بردن علفهاي هرز و آماده سازي بستر بذر در خاكهاي سبك
- مخلوط كردن كود با خاك سطحي
مشخصات ويژه:
- ديسكهاي كششي چرخدار مجهز به جك تنظيم عمق مي باشند.
- ياتاقان بلبرينگهاي گردگيردار در محور پره ها موجب دوام و طول عمر دستگاه مي باشند.
- گلگيرهاي قابل تنظيم موجب كارآيي بهتر در شرايط مرطوب است.
- قطعات فرسايشي ادوات كشاورزي

موارد كاربرد:
تيغه هاي فرسايشي شامل سوك گاو آهن، پره ديسك (كروي و مخروطي)، تيغه هاي كولتيواتور و ... تماما از فولاد مخصوص و مقاوم به سايش و ضربه ساخته شده و با روش آهنگري فرمدهي شده و به وسيله كوره ريلي گازسوز منحصر بفرد، در درجه حرارت مناسب آبكاري و سپس ماشينكاري و رنگ‌آميزي مي شوند. با توجه اعمال كنترلهاي لازم و رعايت ابعاد آناليز و سختي تيغه ها در مراحل مختلف توليد، امكان عرضه آنها با كيفيت بسيار مطلوب و مطابق با استانداردهاي بين المللي و مورد قبول فراهم مي گردد. اين شركت علاوه بر تامين نياز اكثر سازندگان داخلي، احتياجات كشاورزان به تيغه هاي فر سايشي مورد مصرف در انواع ادوات كشاورزي را در اقصي نقاط ايران مي نمايند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]ماشينهاي برداشت[/h]

برداشت: در آوردن محصول از زمین و یا درو کردن محصول را گویند، که نسبت به هر محصول روش برداشت متفاوت است، مثلاً برای یونجه، برداشت بصورت خرد کردن گیاه و یا گوجه فرنگی، دانه ، دانه جیدن و یا برای ذرت دانه ای ، فقط خوشه ها برداشت می گردد.
ماشینهای محصولات استراتژیک مانند علوفه ای ( یونجه یا شبدر) ذرت ، غلات ( جو ، گندم ، ذرت شیرین ، چاودار ، جودوسر...) سیب زمینی، چغندرقند ، پنبه و نیشکر را بطور اجمال مورد بررسی قرار می دهیم.
برداشت علوفه
کلمه علوفه بمعنی اعم، محصولاتی چون سورگم ،ارزن، تیموتی، جودوسر، علف مراتع و حتی گندم و جو را شامل می شود اما منظور از کاربرد ، علوفه در این مقاله گیاهان خانواده بقولات ( لگومینوز) یعنی یونجه و شبدر ، اسپرس و بالاخص یونجه می باشد.
یونجه در ایران از شمال تا جنوب کشت می شود ، در منطقه ساوجبلاغ معمولاً 5 چین درسال و گاهی تا 9 چین می رسد و در ایر ان بیشتر بصورت بسته های مکعبی یاآزاد ببازار می آید ولی در سایر ممالک به شکل بسته های سیلوئی تر، سیلوئی خشک و کسانتره نیز در می آیند.
روشهای برداشت یونجه :
یونجه تازه درو شده دارای رطوبت 70 تا 85 درصد بوده که برای انبار کردن می بایست به رطوبت 20 تا 25 درصد رساند که برای تقلیل رطوبت ممکن است علوفه را در مزرعه بطور طبیعی برای مدت چند ساعت تا چند روز، بسته به گرمی هوا و شرایط جوی و یا از گرمکن ها و خشک کردن مصنوعی استفاده کرد.
هریک از روشهای برداشت یونجة، با اتلاف کمی و کیفی همراه است، 5 تا 15 درصد ماده خشک در زیر خشک کردن طبیعی در مزرعه در اثر فعالیت آنزیمها از بین می رود، خرد شدن و ریختن برگها موجب کاهش کیفیت محصول شده ( چون درصد پروتئین برگ ها بیش از ساقه است)،70 درصد از پروتئین گیاه و 90 درصد کاروتن ( ویتامین) دربرگها جمع شده است لذا تابش طولانی آفتاب، شبنم و باران باعث اتلاف موادغذایی گیاه شده.
در مناطق مرطوب و بارانی ، بهترین روش برداشت آن است که فاصله زمانی بین درو تا جمع آوری از مزرعه را کوتاه نمود، آزمایشات نشان داده که روش خشک کردن علوفه بصورت آزاد درمزرعه 32 درصد افت و خشک کردن در انبار 26 درصد و با روش سیلو کردن 14 درصد افت پروتئین به کل پروتئین محصول را بهمره داشته است.
اولین وسیله برداشت علوفه همان داس بوده است که در برداشت غلات از حدود 5000 سال پیش استفاده می شده و هنوز در خیلی از نقاط ایران و جهان سوم استفاده می شود قداره یا شامیله تکمیل شده داس است که عملکردی بیشتر و خستگی جسمی کمتر بهمراه دارد یک کارگر با یک داس معمولی حدود 250 مترمربع که عبارتی برای یک هکتار 40 نفر با شامیله 1000 مترمربع در روز برداشت می نماید (برای 1 هکتار 100 نفر نیاز است).
ماشینهای دروگری که با نیروی دام کار می کردند در سال 1800 میلادی اختراع شد که اولین نمونه آن صفحه مدوری بود که داس روی آن نصب می گردید و سپس دروگرهائی بااصول قیچی با حرکت رفت و برگشتی تیغه ها ساخته و تکمیل گردید.
ساختمان دروگر شانه ای ( رفت و برگشت)
1- شاسی( در 3 نقطه به دوبازوی تحتانی وساق وسط تراکتور متصل می شود)
2-دستگاه رانش ( حرکت از محور تواندهی تراکتور به این دستگاه که شامل تسمه و چرخ است منتقل می شود)
3-فنر تنظیم وزن ( جهت کنترل وزن دروگر می باشد)
4- حامی میله ایست که پوسته و خارج از مرکز را به شاسی متصل می کند
5- نگهدارنده ، شانه برش را نسبت به تسمه رانش در یک راستا قرار می دهد.
6- ضامن، بصورت قطعه ناودانی و تحت فشار یک فنر که در برخورد شانه برش بامانع، شانه آزاد شده.
7- کفش ها ، شانه برش و ملحقات آن روی دو کفش داخلی و خارجی حمل می شوند.
8- تخته ردیف، تخته چوبی به کفش خارجی متصل است و علوفه بریده شده را به طرف داخل نوار برش ، می راند .
9- چوب ردیف، دسته ای چوبی به وسط تخته ردیف متصل است که از بیرون افتادن ساقه ها بریده شده به قسمت درو نشده،جلوگیری می کند .
10- سیستم خارج از مرکز ( اسانتریک) حرکت حاصل از محور تواندهی تراکتور( دورانی) جهت تامین حرکت تیغه های برش توسط این سیستم تبدیل به حرکت رفت و برگشت می شود.
11- شانه برش از تعداد تیغه های مثلثی که در کنار هم روی تسمه ای که زیر بند شانه می نامیم ساخته شده که این شانه برش (یا قسمت برنده دروگر) در داخل انگشتی ها و روی پهنه دروگر ، حرکت رفت و برگشتی دارد.
تیغه ها دارای آجدار( روی تیغه ) برای محصولات ساقه ضخیم (غلات، یونجه ، شبدر، ...) و سطح تیغه ها را آب کرم می دهند تا شیره گیاهی به آن نچسبیده و این نوع تیغه ها در ماشینهای خودگردانی که شانه برش از سطح زمین ارتفاع بیشتری دارد و نزدیک خـــاک و شن نیست بکار می روند. مورد استفاده تیغه های زیر آجدار، شبیه رو آجدار است و پس از کند شدن می توان دوباره تیز کرد، ولی این کار در تیغه های روآجدار عملی نیست.
تیغه های لبه صاف برای علوفه ساقه نازک چون چمن و آنهائی که هنگام درو شیره نمی دهند مناسب است در شانه برش اکثر دروگرها از این نوع تیغه استفاده می شود.
انگشتی ها چهار نوعند:
الف – سنگلاخی ( جنس فولاد یا آهن چکش خوار سخت) و در زمینهای سنگلاخی بکار می روند.
ب – انگشتی تخت، چون فاقد رویه محافظ بوده ، در درو ، محصولات پرپشت زیاد و یا در هم برهم بودن محصول، احتمال گیر کردن محــــصول در انگشتی ها کمتر بوده مورد استفاده قرار می گیرد.
ج – انگشتی معمولی ، انگشتی دو قلو

تنظیمات :
1- تنظیم تیغه
الف – تنظیم تطبیق خط وسط تیغه از خط وسط انگشتی می گذرد که برای انجام این تنظیم ، شانه برش را بطرف داخل و یا خارج، حرکت داد و یا طول جلاق دست را تغییر داد.
ب - تنظیم صفحات پشت بند ، سائیدگی بیش از حد این صفحات، ارتعاش در شانه برش افزایش یافته که صفحات قابل تعویض بوده و یا اینکه با شل کردن مهره های نگهدارنده ، صفحات را به جلو رانده تا تکیه گاه ثابت گردد .
ج – تیغه گیره ها: گیره ها بدون آنکه فشاری به تیغه وارد کنند روی تیغه ها تماس داشته و اگر سرگیره ها فشار زیادی روی تیغه ها وارد کنند سبب سائیدگی ، فشار بار به محور پی تی او وکاهش روانی حرکت شانه شده، لذا بهترین فاصلهحدود 1 میلیمتر بین قسمت عقب کفی انگشتی و زیر تیغه می باشد
د – تنظیم ارتفاع برش، نسبت به شرایط مزرعه و نوع گیاه متفاوت است و درو یونجه باید سعی کرد که جوانه های نزدیک زمین باقی بمانند تا رشد محصول برای چین بعدی سریعتر باشد.
و – تنظیم انگشتی ها: نوک انگشتی ها بطور معمول باید موازی سطح زمین باشند، اما در زمینهای سنگلاخی آنها را کمی بطرف بالا متمایل کرد تا سنگریزها را رد کنند، در مزارعی که محصول خوابیده یا ورس کرده است ، نوک انگشتی ها را بطرف پایین ببرید تا بتوانند بذاحل محصول نفوذ کرده و آنها را بلند کنند، و برای تمایل نوک انگشتی ها با تمایل شانه نسبت به زمین قابل تغییر است، معمولاً بوسیله اهرمی مخصوص صورت گرفته و یا در بعضی دروگرهای سوار، کوتاه و بلند کردن طول ساقه وسط تراکتور عملی می شود.
انواع دورگرها ( رفت و برگشتی) :
1- دروگر خودگردان ( صندلی دار و بدون صندلی)
2- دروگرتراکتوری ( میان سوار، سوار ، نیمه سوار ) و در بعضی از آنها پشت تراکتور ( ساقه ساز) یا کاندیشیز متصل می گردد که در مجموع آن را موور کاندیشیز گویند.
3- دروگر بشقابی ( اصول ضربه ای) بیشتر برای بریدن علف های هرز، مرغزارها، علوفه کنارجاده ها و زمینهای ورزش بکار می روند. (دروگر بــشقابی برای درو یونجه توصیه نمی شود) ، چون محصول بریده شده را با برشهای مجدد به صورت پودر در آورد و اتلاف می شود) زارعین ایرانی بهرحال ، دروگر بشقابی را بر شانه ای ترجیح می دهند چون ساختمان نسبتاً ساده تری داشته تعداد تیغه ها و تنظیمات کمتر و ساده تری داشته.
ساختمان دروگر شانه ای:
1- شاسی
2- دستگاه رانش (تسمه، چرخ تسمه و جعبه دنده) ، جعبه دنده دو وظیفه دارد یکی تغییر مسیر انتقال قدرت ( حرکت دورانی محور تواندهی در سطح افق را به حرکت روانی در سطح قائم تبدیل می کند) و دیگری افزایش سرعت 540 دور در دقیقه محور تواندهی به سرعت مناسب 3000 تا 2500 دور در دقیقه برای بشقابها.
3- دستگاه برش: متشکل از یک جعبه دنده و 2 یا چند بشقاب، معمولاً دارای 2 یا 3 و گاهی 4 تیغه می باشد و حرکت بشقابها از زیر و یا از بالا تأمین می گردد.
تعداد بشقابها از 2 تا 8 متغیر است، قطر بشقابها در چند بشقابی 20 سانتی متر ولی در دو بشقابی های بزرگ، ممکن است به 80 سانتی متر و بیشتر هم برسد،
تعداد تیغه ها در هر بشقاب نیز بسته به نوع دورگر متفاوت است معمولاً 2 یا 3 ولی گاهی به 4 عدد می رسند ( تیغه ها با زوایای مساوی روی هر بشقاب قرار دارند) و شکل تیغه ها درتمام طول مستطیلی است و یا در انتها مثلثی شده اند، دو طرف تیز هستند که پس از سائیده شدن می توان آنها را جابجا کرد و یا تیز کرد.

جعبه دنده دستگاه رانش و برش معمولاً از یکدیگر مجزا بوده لذا باید جداگانه واسکازین(90) ریخت .
4-حفاظ، سرعت دوران زیاد بشقابها سبب پرتاب سنگ و مواد جامد به اطراف می گردد از اینرو نوعی حفاظ ( برزنشی - فلزی) بر روی بشقابها استفاده می کنند.
5-سایر قطعات ( تخته ردیف، وسایل تنظیم چون فنر وزن ، ضامن و ...)
نوع دیگر از دورگرها با اصول ضربه کار می کنند دروگر شلاقی گویند که تیغه ها بصورت عمودی روی یک محور استوانه ای بطور زیگزاک قرار گرفته اند که با چرخش استوانه، علوفه بریده شده به بالا و عقــــب پـــرتاب می گردند و عرض کار دستگاه به پهنای طول استوانه می باشند

درو ساقه ساز یا کاندیشنر
یونجه درو شده را پس ازکاهش محتوای رطوبت برگ به مقدار معین بسته بندی می نمایندو چون ، رطوبت ساقه هنوز بیش از مقدار مجاز است و امکان کپک زدن و ضایعات وجود دارد، ساقه را در چند نقطه ترک داده تا آب آن سریعتر تبخیر شود و امکان خشک شدن همزمان برگ و ساقه پیش می آید، از اینرو وسایلی را برا ی ترک دادن و یا مچاله کردن ساقه و محصول ساخته شده است، که به ساقه سازها معروفند و می توان بطور یک دستگاه مستقل پس از موور( دورگرها) استفاده گردد یا توأماً یک ماشین بوده باشد.
شامل قسمت های : شاسی، دستگاه رانش( تعدادی چرخ دنده) ، شانه برش ، چرح فلک، غلطکها، ردیف کن و کفشها.
اگر سر و صدای زیاد از دستگاه شنیده شد، می تواند اثر نزدیک بودن غلطکها باشد و یا تنظیم غلطکها درست نباشد و اگر در برداشت، برگها صدمه دیده باشند و ریزش آنها در روی زمین بهمراه باشد بـــه دابـــل سرعت زیاد چرخ و فلک است و یا فاصله غلطکها کم است و یا بیش از اندازه له می کند.
جاروها ( ریک ها) کاشت علوفه با درو کردن خاتمه نمی یابد و چون علوفه گیاهی پرآب است باید قبل از انبار کردن خشک شود و خشک کردن محصول در مناطق پر آفتابی، با کاربرد موور کاندیشنر ( دروساقه سازها) ممکن است، مشکلی نباشد ولی در مناطق کم آفتاب و مرطوب و حتی در نواحی خشک، اگر پس از درو بارندگی شود، مسئله آخرین اســــت، لذا در هر دو منطقه برای جمع آوری محصول، لازم است آنها را ردیف نمود که با ماشینهای ریک ( جارو) انجام می شود و گاهی لازم می شود چند ردیف را به علت کم پشتی محصول، یک ردیف کرد تا خوراک مناسب برای ماشینهای عملیات بعدی مثلاً بسته بند فراهم آید و زمانی نیز به علت پرپشتی محصول پس از درو ، ممکن است الزام در دو یا چند ردیف کردن یک ردیف پیش آید.
جابجا کردن ردیف و هوا دادن از دیگر کارهائی است که جارو می تواند انجام دهد جاروهای متداول امروزی به دسته مورب، خورشیدی و بخش کن تقسیم می شوند.
در جاروهای مورب احتیاج به نیروی محرکه داشته که از چرخ آنها و حور توندهی و یا نیروی هیدرولیک تأمین می گردد و از نظر نحوه اتصال به تراکتور نیز دارای دنباله بند، نیمه سوار و سوار هستتند.
جاروهای خورشیدی : در ایران 4 خورشیدی از نوع سوار بوده و انواع بزرگتر آنها ممکن است نیمه سوار باشند و حرکت دورانی از چرخها در اثر تماس نوک انگشتی محیط چرخها با زمین و یا علوفه تأمین می گردد و این نوع جهت تبعیت از بلندی زمین، جهت انجام کار بهتر بوده ( بدلیل سادگی و تنظیمات کمتر) و همچنین جابجائی خورشید ها، مورد پسند بهتری برای کشاورزان است و خورشیدی ها ممکن است توپرو یا توخالی باشند.
اگر در عملیات با جاروی خورشیدی ملاحظه شد که علوفه جا می ماند ، بدلیل شکسته شدن انگشتی هاست که می بایست عوض کرد و همچنین وقتی در حین جارو کردن علوفه می پرد. بدلیل پرش خورشیدی ها است که می بایست فشار تایر ( نیمه سوار) را امتحان نمود و یا سرعت پیشروی را کم نمائیم. و اگر شکستگی پیاپی انگشتی بهمراه بود می توان پوسیدگی و زنگ زدگی آنها را چک کرد و همچنین خیلی سطح زمین قرار گرفته اند را، تنظیم کرد. دلیل اینکه وقتی علوفه به انگشتی گیر می کند این است که سطح مزرعه برای جارو کردن خیلی خیس است.
نوع دگیر جاروها، پخش کن می باشند که در مناطق بسیار مرطوب و کم آفتاب بکار می روند به این به عبارت که علوفه برای خشک شدن چند روزی روی زمین مانده و به زمین جسبیده که با این ماشین آن را بلند کرده و پوف داده تا کپک نزند و بیشتر از نوع سوار می باشد.
بسته بندها ( بیلرها)
ماشینهای دنباله بند بوده و حرکت را از محور توان دهی می گیرند و علوفه را پس از برداشت از زمین بصورت بسته های ( مکعبی ، استوانه ای) در می آورند.
قسمتهای مختلف :‌
1- قسمت بردارنده علوفه
2- قسمت خورنده ( خوراک دهی) بصورت هلیس یا پیچ ارشمیدس
3- چنگالها
4- پیستون
5- فضای بسته بند
6- چرخ ستاره ای ( جهت تنظیم طول بسته )
7- دستگاه گره زن ( معمولاً 2 عدد) که سوزن به ازاء هر گره زن ،‌2 عدد می باشد
8- ناودانی ( تنظیم فشردگی بسته علوفه )
9- چرخ طیار( تبدیل حرکت غیریکنواخت )
ارتفاع بردارنده نسبت به زمین به اندازه ای باشد که اگر زیاد باشد، علوفه روی زمین مانده و اگر کم باشد موجب صدمه خوردن انگشتی ها و همچنین ورود خاک و شن بداخل دستگاه شده لذا مناسبترین فاصله تا زمین حدوداً 1 سانتی متر است که در بعضی بسته بندها، بطور خودکار بردارنده را با سیم بالا و پائین کرده و در نوع دیگر توسط پیچ که روی دستگاه است بالا و پائین می برند.
یکی از موارد مهم در بسته بندی ، کشش نخ است که اگر فشار نخ کم باشد بسته شل شده و اگر فشا بر نخ زیاد باشد ، نخ پاره می شود. تنظیم فشردگی بسته توسط پیچ های لنگی در انتهای فضای بسته بند در بیرون قرار داشته که دو ناودانی را نزدیک و یا دور می کند و طول بسته توسط چرخ ستاره ای است که محل استقرار آن در ناودان می باشد.

نوع دیگر بسته بندی بصورت استوانه ای است که خاصیتهای اینوع نسبت به بسته بند مکعبی بشرح ذیل است:
1- اگر پس از عمل بسته بندی ، بارندگی شود، آب از بسته استوانه ای نفوذ می کند، در حالیکه مکعبی ها بدلیل فشردگی زیاد نفوذ آب سخت است.
2- استوانه ای شکل را با توجه شکل خاصش می توان در فضای باز گذاشت و اگر برای مدت طولانی باشد در انبار قرار می دهند.
3- حجم بسته بندی استوانه ای معادل 30 بسته مکعبی است لذا حمل و نقل آن صرفه جوئی در وقت است
4- جابجا کردن و یا بلند و پائین کردن بسته های استوانه ای با دستگاه بلند کــــــن خودگردان ( لیفتراک) موجب صرفه جویی در هزینه دستمزدهاست.
5- یکی از اصول مدیریت مزار ع علوفه ای این است که بسته ها زودتر از مزرعه خارج شود تا فضای زیر بسته ها امکان رشد سریعتر داشته باشند، از اینرو بسته های لذا استوانه ای این مزیت را دارا می باشند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
چاپرها یا قورمه کن ها
محصولات علوفه ای شامل کلیه علوفه هائی است که قابل مصرف برای دام است و به محصول علوفه اطلاق می کنیم که علاوه بر قطعه، قطعه شدن رطوبت آن در هنگام سیلو کردن 50 تا60٪ بوده باشد تا عمل تخمیر در سیلو براحتی انجام شود.
چاپر شامل است: بردارنده ، استوانه های هادی، استوانه برش ،‌پروانه و مالبند که محور تواندهی از میان آن عبور کرده است.
جهت کاهش مقاومت در مقابل برش ، چاپر از نوع دنــــــباله بند بوده ( 2 ردیفه) نیمه سوار یک ردیفه استفاده می شود. هــــمانطورکه می دانیم هرچه قطعات علوفه خردتر و کوتاه تر باشد امکان خروج هوا سهلتر و تخمیر هوازی بهتر صورت می گیرد لذا :
1- هرچه سرعت دوران استوانه های هادی کمتر باشد طول قطعات کوچکتر است بشرط آنکه سرعت دوران استوانه برش ثابت باشد
2- هرچه سرعت دوران استوانه برش بیشتر با شد طول قطعات کوچکتر می باشد.
3- هرچه تعداد تیغه های مورب روی استوانه برش بیشتر باشد قطعات ریزتر می گردند.
نکته مهم: از انجائیکه حرکت محور تواندهی به استوانه برش منتقل می شود و قطعـــه سنگینی می باشد از اینرو با قطع حرکت تواندهی از سمت بیرون و توقف شدن آن، استوانه برش ادامه حرکت داشته و می خواهد P.T.O را همراه خود بچرخاند و موجب صدمه آن می گردد لذا بهترین وسیله نقلیه کلاچ یک طرفه بین ایندوست که وقتی سرعت P.T.O کمتر از سرعت استوانه برش گردد. ایندو را از هم جدا نماید.
چاپر بیشتر برای خرد کردن ساقه و برگ ذرت علوفه ای بکار می رود و تنظیمات در چاپر عبارتست از: تنظیم ارتفاع برش، طول قطعات درو و شدت برش .
1- ارتفاع برش محصول ، با بالا و پائین بردن تایرها و یا دماغه ها انجام می شود.
2- طول قطعات محصول درو شده، با تنظیم حرکت استوانه های برش و هادی و تعداد تیغه های روی استوانه انجام می شود
3- شدت برش بستگی به فاصله بین چاقوی ثابت و استوانه برش تنظیم می شود
4- سرعت حرکت دستگاه، متناسب با کم پشتی و پر پشتی محصول و نیز پستی و بلندی زمین انجام می شود.
کمباین:
غلات قدیمترین محصول و بیشترین غذای ایرانیان و بخصوص جهان سوم بوده و با محصول برنج در رقابت می باشد. در برداشت غلات نسبت به علوفه مشکلات بیشتری شاهد می باشیم به این معنی که علوفه را می توان پس از درو، از روی زمین جمع کرد ولی غلات را نه تنها نمی شود از روی زمین جمع کرد، بلکه در درو با داس، باید آهسته روی زمین گذاشت تا ریزش دانه کم شود و دیگر، مسئله زمان برداشت غلات نسبت به یونجه است، که اگر زود برداشت شود. سبزو نارس است و اگر دیر برداشت شود دانه ها ریخته و یا آفت و سن به آن حمله ور می گردد.
سرعت پیشروی کمباین همانند پیاده روی انسان 4 کیلومتر در ساعت می باشد ( دویدن انسان 6 کیلومتر در ساعت است) و یک کمباین در روز با 8 ساعت کار در روز، 15 و 16 هکتار را برداشت می کند و با توجه به ثلث افت زمانی ( راننده ، تنظیمات ، قطعات یدکی و تعمیرات...) بازدهی کمباین را 80 درصد نظر می گیرند ومی توان گفت ساعتی 1 هکتار.
عملیات از برداشت تا تهیه نان شامل: درو ، کوبیدن ، جدا کردن گاه و کلش از دانه ، بازدادن ، دانه به آسیاب، آرد ،‌نان ، می باشد که امروزه این عملیاتها طی 4 عمل توأماً انجام می شود که می گویند کمباین ( توأم) الف : برش ، ب: کوبش ج: جدایش د: تمیزش
انواع کمباین از نظرتأمین توان :
1- دنباله بند( توسط مالبند به دنبال تراکتور کشیده می شود)
1-1- برای بکار انداختن و کشیدن کمباین از P.T.O تراکتور استفاده می شود
2- 1- خود کمباین دارای موتور بوده بنام کمباین دنباله بند موتوری
2-خودگردان( خود راه رفته) بر حسب نوع انباشته کردن گندم :
1-2-کیسه ای: مخزن برای انباشتن بذر نداشته و از مجرائی به گونی متصـــــل می شود ( معمولاً 4 خروجی)
2-2- انباره ای: کمباین، مخزن داشته ( با ظرفیت 700/1 تا 4 تن ) که پس از پرشدن در تریلی بمدت 5/1 تا 2 دقیقه تخلیه می کند در حالت ایستاده و یا حین حرکت
نکته : کمباین کیسه ای و یا انباه ای نیز می توان برحسب موقعیت مکان کار تپه ای و یا دشتی باشد
1- تپه ای: در نواحی دیم، شیب دار ، اتاق کمباین افقی بوده و فقط دروگر موازی یا متمایل سطح زمین شده ، لذا جک های هیدرولیکی بین اتاق و قسمت دروگر قرار داده ( دو طرف چرخ های عقب و جلو) تا دماغه حالت شیب بخود گیرد ( سیستم خودکار) و نوع دیگر آن دستی است که توسط راننده انجام می شود.
2- دشت: برای زمینهای صاف ( مزارع آبی) کمباین معمولی کار می کند.
کمباین های امروزه تا 24 نوع محصول را برداشت می کنند ولی در ایران بیشتر جو وگندم بوده و متداول در دنیا ذرت شیرین، سورگوم باقالی، بذر یونجه، یونج و .... بوده که برای هر مورد نیاز به تعویض قطعات در یکدستگاه کمباین می باشند.
کزل: قطعاتی از خوشه گندم که هنوز بطور کامل کوبیده نشده است
کلش،ساقه های خورد شده و یا ساقه های روی زمین ریخته شده را می گویند
کاه : کلش های ریز شده را گویند.
ساختمان و اجزاء قسمتهای مختلف یک کمباین طبق شکل زیر می باشند.
تنظیمات1: سرعت پیشروی کمباین بستگی به شرایط محصول داشته یعنی اگر محصول پر پشت می باشد سرعت زیاد بوده و همینطور برعکس، ضمناً برای اراضی مسطح سرعت بالا و در اراضی شیبدار سرعت پائین است و بطور معمول 2 تا 6/7 کیلومتر در ساعت و متداولش 4 تا 5/3 کیلومتر در ساعت
- سرعت دورانی چرخ و فلک 25٪ بیشتر از سرعت پیشروی کمباین می باشد
- فاصله افقی و عمودی تسمه های روی چرخ و فلک برحسب شرایط جـــــابجا می گردد، به عبارتی طوری باید باشد که در برداشت ، پائین تر موقعیت خوشه را خم کند تا بـــــداخل کمباین هدایت شود ( البته در ایران رعایت نشده ) و سعی می کنند از ته بزنند تا از کاهش نیز استفاده شود
¬فاصله بند کوبنده و ضد کوبنده ( تنظیمات زیر بترتیب انجام می شود اگر بند 1 جواب نداد تنظیمات را به جای اولیه برگردانده و بند 2 را انجام داده )
- اگر در انباره دانة خورد شده زیاد باشد.
1- تنظیم دور کوبنده: دور را کم می کنیم، نه توسط گاز بلکه توسط اهرم تنظیم قطر پولی که بعضی ها بجای پولی چرخ دنده و یدکی دارند
2- تنظیم فاصله کوبنده و ضد کوبنده : فاصله را توسط اهرم مربوطه زیاد می نمائیم.
- دانه جدا نشده درانباره زیاد می باشد یا به عبارتی دانه از غلاف در نیامده.
1- تنظیم فاصله کوبنده و ضد کوبنده : را کم نموده و یا چــــرخ دنده های مربوطه را عوض می نمائیم.
2- سرعت کوبنده را زیاد تر نموده
-در قسمت جدایش ، دانه در پس مانده ه زیاد است ( بانمونه گیری)
1- سوراخ غربالها تنگ است که باید تنظیم نمود
2- سرعت پیشروی وی زیاد است و یا به عبارتی گویند غربالها پیش بار است و اگر سرعت اثری نداشت، شاید، عوامل دیگر باشد ولی بطور کلی گویند غربالها پیش بار است
- دانه در پس مانده های قسمت تمیزش زیاد است
1- سوراخ الکها را تنظیم می کنیم
2-بادپروانه را تنظیم نموده از لحاظ تعداد، جهت ، سرعت
- ریزش دانه در قبل از درو زیاد است
1- سرعت دورانی چرخ و فلک را تنظیم کرده ( کم می نمائیم)
2-فاصله عمودی و یا افقی چرخ و فلک ، را تنظیم نموده ( یعنی ضربه را به محصول کم می نمائیم).
3- مربوط به رقم و زمان برداشت محصول است
-گزل در انباره گندم زیاد است
1- فاصله کوبنده و ضد کوبنده را تنظیم نموده
2- فاصله سوراخهای الکها راتنظیم نموده
3- سرعت بادر را زیاد می نمائیم ( یکی ازعللهای نادر است).
-گزل در پس مانده های قسمت تمیزش زیاد است
1- سوراخ الکها را زیاد کرده
-موارد دیگری نیز بوده، مثلاً اگر محصول کمی مرطوب باشد باعث پیچیدن علوفه بدور کوبنده شده و یا اینکه خود، علف هرز به دلیل اینکه دیرتر از گندم می رسد، لذا موجب مانع و پیچش می گردد که جهت رفع آن دور چرخ و فلک، نوار پیچی می نمایند. ولی دارای عیبی است که ریزش دانه بخاطر ضربه مکرر چرخ و فلک، زیاد می گردد قاعدتاً نباید علف هرز درحین برداشت در مزرعه باشد.

ماشین برداشت سیب زمینی
بطورکلی 3 نوع سیب زمین می باشند
1- سیب زمین کن
2- سیب زمین درار( کششی، نیمه سوار، سوار) همگی حرکت را از P.T.Oتراکتور می گیرند
3- کمباین سیب زمین ( که توأماًً کار سیب زمینی کن و سیب زمین درآر را انجام می دهد
4- ماشین سیب زمینی کن شامل است: تیغه مثلثی که خاک را نرم کرده و توأماً، غده را کمی بالا آورده
5- کارد مرور ( بوش ساقه ، علفهای اطراف ردیف را انجام می دهد)
6- چرخ تنظیم عمق ( لاستیکی) بهمراه اهرم آن که بالا و پائین رفتن آن نفوذ تیغه مثلثی را تغییر می دهد
7- تیغه مثلثی شغل ( علاوه بر گرم کردن خاک، غده را نیز تا حدی به بالا آورده)
8- انگشتی های دوار، میله های فلزی عمود بر زمین به شکل V که بصورت شعاعی قرار گرفته و حین حرکت غده ها از خاک بیرون می آورد
9- ماشین سیب زمین درآر
10- چرخ تنظیم عمق ( در نفوذ تیغه به خاک مؤثر می باشد)
11-تیغه های مثلثی ( یک یا چند تا) که به زیر پائین ترین غده می رود
12-نقاله: نقاله از غده ئی بی انتها 1 یا 2 نقاله که بدور دو غلطک ثابت و متحرک حرکت می کند که حرکت را از P.T.O تراکتور گرفته و یعنی زنجیره ها ، لوله یا میله هائی که غده را به غلط قرار داده شده که علاوه بر انتقال غده ها به بالا، خاکها از آنها جدا شود.
13-کلاچ : وسیله ایمنی درگیر کردن سنگ در سیستم و قطع کردن حرکت P.T.O به دستگاه
14-چرخ حمل و نقل
15-کمباین سیب زمینی، شبیه همان سیب زمینی درار بوده منتهی جند تسمه اضافی قرار داده شده که عمل ارزش و جدا شدن خاکها و سنگها شود و چند کارگر بتوانند روی آن بایستند تا شاخه ها و آشغالهای زائد را در حین با درگیری جدا کند و تنظیمات در تنظیم عمق کار و یا سرعت حرکت دورانی انگشتی ها ( در سیب زمین کن) و نیز تنظیم فاصله انگشتی ها با تیغه بوده و همچنین سرعت نقاله ها و تسمه ها در سیب زمینی درآر و کمباین است و موقعیت آن طوری باشد که حدود1 متر اول در خاک باشند تا آسیبی به محصول نرسد.
10- ماشین برداشت چغندرقند : اکثراً از P.T.O تراکتور نیرو گرفته و لی بعضی از نوع خودگردان می باشند ساختمان کمباین چغندر از سه واحد اصلی ساخته شده است.
الف – واحد سرزن ( چاپر) : سه قسمت است: 1- چاقوی دمار ( تا حدودی شبیه دروگر عمودی که شاخ و برگها را از روی تاج چغندرقند قطع می کند)
2- فلکه انگشتی ( به دنبال چاقوی دوار قرار گرفته است که شاخ وبرگ بریده شد از روی ردیف محصول کنارزده
3- چغندریاب (عمل سرزن تاج چغندر را انجام می دهد که دارای یک چرخ کنگره دار بوده و در پشت آن چاقوی افقی است
4- ب: واحد چغندرکن این واحد عمل در آوردن چغندر را به عهده دارد که دارای دوتیغه مایل به هم به صورت مخروط ناقص ساخته شده که بعضی ماشین بجای 2 تیغه ،‌2 چرخ مورب در کنار هم تشکیل شده است
ج- واحد تمیزکن، عده ها توسط تفاله روی قسمت تمیزکن رفته اولاً با لرزش آن خاکهای اضافی گرفته شده و غده ها پس روی زمین می افتد که امروزه بداخل انباره منتقل می شود.
بعضی از ماشین ، عمل شستشو را قبل از انتقال به کارخانه انجام می دهد تا اولاً خاک چسبیده جدا شوند ثانیاً خاک زراعی به مزرعه برگشته تنظیمات فاصله چاقوی دوار باید آنقدر بالا باشد که فقط شاخ و برگ باغ را بزند و همچنین فلکه انگشتی ها به حدی پائین باشند که نوک انگشتی تقریباً باچغندر تماس داشته باشند.
ماشینهای برداشت پنبه
پنبه گیاه ، غوزه است که داخلش الیاف می باشد که پس از رسیدن کامل پوشیده غوزه چهار شکاف یا بیشتر برداشته و چون تمام بوته های پنبه اغلب همزمان نمی رسند،‌لذا اگر بخواهیم الیاف را از غوزه بچینیم، مجبوریم چند بار در مزرعه رفت و آمد داشته باشیم و هر بار غوزه هادی که باز است برداشت نمود و اگر بخواهم تمام محصول را یکدفعه بچینیم ، 95 درصد غوزه ها باز شده اندو اگر پنبه از نوع مقاوم به باد نباشد باید از ماشین غوزه چمن ( که نیم از آنها رسیده اند) رابرداشت کرد بنابراین دونوع ماشین داریم
1- پنبه چین ها 2- غوزه چین
1- پنبه چین ها: که فقط الیاف را از غوزه جدا می کند وماشین آن از نوع سوار بوده که دارای یک یا بند استوانه عمودی دوار که روی آن چندین سوزن بنام انگلشتی تعبیه گردیده اند( بصورت زیگزال) که استوانه ها حین چرخش، انگشتی ها در غوزه ها فرد رفته و پنبه را از داخل آن بیرون می آورد و سپس از انگشتی ها از میان صفحات استوانه ای شکل عمودی بنام پنبه گیر یا عبور کرده و پنبه ها گرفته شده و بسپس پنبره ها بطرف سبد یا طرف پنبه هدایت شده و در ادامة چرخش انگشتی ها از استوانه دیگری بنام تمیز کن که صفحاتش همیشه مرطوب است پنبه ها گذشته ، تابقایای پنبه چسبیده نیز پاک گردد.
عیب ، چون این ماشین دیدینها ی وارد مزرعه می شود لذا علاوه بر هزینها، خاک مزرعه تیزکوبیده می شود.
2- غوزه چین: غوزه بهمراه پنبه های محتوی آن توسط ماشین از بوته ها جدا می شود
3- عیب اینکار: بخاطر اینکه پنبه غوزه موجود است وبرای انتقال به کارخانه وش و پنبه آن زمان طولانی می خواهد
4- محاسن: عدم ورود چند بار ماشین مزرعه
نکته: اگر منطقه بادخیز باشد از غوزه چین استفاده می گردد و اگر باد نباشد از پنبه چین استفاده می گردد
ساختمان
هادی: در قسمت جلو ماشین قراردارد که ساقه را بلندی زده و بطرف ماشین هدایت میکند
غوزه چین: در پشت هادی است و از نوع انگشتی و یا غلطکی است
تمیزکن و تفاله: بصورت صفحه سوراخ دار که در بعضی ماشنیهاجدید قرار داده اند که در زیر چرخهای انگشتی دار قرار دارد ومحصول روی آن ریخته و پس از اینکه ناخالص های جدا شده، پنبه تمیز به داخل بارکش یا مخزن می رود.
در غوزه چمن ،تنظمی که مهم است تنظیم غلطک هاست که فاصله بین تیغه و غلطک و یادو غلطک اگر زاید باشد غوزه چیده نشده و اگر فاصله کم باشد، ساقه برگ نیز زاید وارد ماشین می گردد که بوسیله اهرمی که در نزدیک راننده است تنظیم می شود.
و سرعت مناسب بستگی به پر پشتی و یا کم پشتی محصول دارد سرعت متوسط با ماشین یک ردیفه 1 تا 5/2 هکتاردر ساعت است
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]ماشينهاي خاكورزي[/h]

چهار هدف اصلی در خاک ورزی
1- مخلوط کردن بقایای گیاهی و حاصلخیزی خاک و غیره
2- آماده سازی بیتر بذر
3- کنترل علف های هرز
4- حفظ منابع آبی و خاکی
خاک ورزی را با توجه به مقدار مخلوط شدن و زیر و رو شدن خاک در زمان عملیات تقسیم بندی می کنند:
خاک ورزی اولیه معمولا خاک سطحی و اغلب بقایای گیاهی را برگردان می کند خاک ورزی اولیه اغلب اولین عملیات پس از برداشت محصول می باشد.
ماشین آلات خاک ورزی ثانویه مقدار کمی از خاک و بقایای مانده از گیاهان را با خاک مخلوط و دفن می کنند.
بنا به دلایل خوب و منطقی بسیاری ما در زمین های زراعی کشت می کنیم در حالیکه از طرفی ممکن است اثرات منفی نیز داشته باشد . اگر سطح خاک خالی و دارای پوشش نباشد یک عامل بسیار خوب برای فرسایش توسط باد و آب است فرسایش یک مسئله مهم است زیرا ما خاک حاصلخیز سطحی که تشکیل شده از مواد آلی و مغذی است را از دست می دهیم و این باعث کاهش حاصلخیزی و باروری خاک میگردد. روش های مدیریتی جهت کنترل فرسایش میتواند کار آمد باشد در یک سیستم مدیریتی جدید از خاک ورزی سبک و ناچیز و همچنین باقی گذاشتن بقایای گیاهی در سطح خاک استفاده می شود. در سال های اخیر اکثر کشاورزان از این راه و روش استفاده می کنند به این روش بدون خاک ورزی ، سیستم مدیریتی باقی مانده های گیاهی ، حفظ خاک و خاک ورزی و .... می گویند امیدواریم در ادامه تصاویر به شما کمک کند تا تفاوت های گاو آهن ها و چگونگی تاثیر آنها بر حاصلخیزی و فرسایش خاک را درک کنید..
گاوآهن های برگردان دار این نوع گاوآهن ها در اروپا استفاده می شده و از آنجا به سایر نقاط جهان منتقل شده است این نوع گاو آهن ها 90 تا 95 درصد بقایای گیاهی را در هر سری عملیات دفن می کنند و تنها 5 تا 10 درصد از بقایا و خاک سطحی زیر و رو نمی گردد.
:گاو آهن های دیسکی
این نوع گاوآهن ها در سر تا سر آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و 80 تا 90 درصد بقایای گیاهی را برگردان می کند و تنها 10 تا 20 درصد بقایا درسطح خاک باقی می ماند..
گاو آهن های چیزل:
این نوع گاو آهن ها بطور مساعد و با ملایمت 70 درصد بقایا را دفن می کنند و ما بقی را در سطح خاک وا می گذارند و فاصله چیزل ها و سرعت تراکتورتعیین کننده میزان کمی کار است..
گاو آهن های ساب سویلر:
این نوع گاو آهن ها برای شکستن نواحی سخت و زیرین خاک برای بهبود نفوذ آب و گسترش ریشه ها استفاده می شود و معمولا 90 درصد بقایای گیاهی در سطح خاک باقی می ماند.
گاو آهن های اسویپ این نوع گاو آهن ها 90 تا 95 درصد بقایای گیاهی را در سطح خاک باقی می گذارند و اغلب برای کنترل علف های هرز مورد استفاده قرار می گیرند
توضیحات بیشتر از منابع فارسی:
گاوآهن های برگردان دار:
گاو آهن های برگردان دار از نظر نیروی کششی به دو دسته تقسیم می شوند :
الف گاو آهن های برگردان دار دامی : گاو آهنی است قدیمی و سبک که بوسیله دام کشیده می شود و طرز کار آن شبیه گاو آهن های تراکتوری است .
ب گاو آهن های برگردان دار تراکتوری :گاو آهن هایی هستند نسبتا سنگین و متناسب با قدرت تراکتور ساخته می شوند که خود این ها هم از نظر اتصال به نیروی محرکه به سه دسته تقسیم می شوند .
1) گاو آهن های برگردان دار کششی:
دارای سه چرخ به نام های چرخ شیار و چرخ عقب و چرخ زمین که این چرخ ها علاوه بر تحمل وزن گاو آهن تعادل آن را هم حفظ می کند . ماربد آن برای اراضی که خاک نقاط مختلف آن مختلف می باشد استفاده می شود . عمل آن بگونه ای است که خاک را برده و سست کرده و با زاویه ای مناسب بر می گرداند و روی خاشاک و مواد آلی را می پوشاند .
2)گاو آهن های برگرداندار نیمه سوار :
این نوع گاو آهن های دارای یک چرخ عقب می باشد که قسمتی از وزن گاو آهن را تحمل میکند این گاو آهن به بازوی طرفین دستگاه هیدرولیک متصل می شود و گاو آهن به وسیله یک چرخ دنباله دار قابل گردش حمل می گردد در حالی که گاو آهن های کششی توسط مالبند دستکاه به مالبند تراکتور متصل و کشیده می شوند.

3)گاو آهن های برگردان دار سوار :
این نوع گاو آهن ها فاقد چرخ می باشند و کاملا بوسیله اتصال سه نقطه به تراکتور وصل می شوند .
گاو آهن های برگردان دار دو طرفه:
این نوع گاو آهن شبیه گاو آهن های یک طرفه است فقط به جای دیرک شاسی آن شبیه گاو آهن های معمولی است که در بالا و پایین شاسی خیش ها به طور قرینه بسته شده است کاربد این نوع گاو آهن ها در اراض شنی و رسی و در زمین های کوچک و کم عرض یا بین ردیف های درخت مورد استفاده قرار می گیرد .
گاو آهن های بشقابی:
به گاو آهن مقعر یا تو گود هم معروف است و برای عملیات خاک ورزی اولیه مورد استفاده قرار می گیرد بشقاب های مقعر به صورت جدا از هم بر روی یک شاسی قرار گرفته اند و عمق کار بوسیله چرخ تنظیم عمق که حداکثر یک سوم قطر بشقاب می باشد انجام می گیرد این چرخ مانع بسیار خوبی است برای اینکه نمیگذارد. مرکز بشقاب با خاک تماس پیدا کند ولی در نوع گاو آهن بشقابی سوار عمق کار بوسیله تراکتور تنظیم می شود و مسلما خاک را مثل گاو آهن های برگردان دار زیر و رو نمی کند بلکه عمل آنها بیشتر مخلوط کردن آنها است
گاو آهن های زیر شکن :
کاربد این نوع گاو آهن ها در زمین های رسی و سفت می باشد و در عمق زیاد حدود 90 سانتی متر کار میکنند و خاک را به هیچ عنوان بر گرداننمی کنند . شخمی که با این نوع گاو آهن زده می شود فقط به منظور سرعت دادن رطوبت در طبقات زیرین خاک زراعی و نفوذ هوا و غیره می باشد .
گاو آهن های چیزل:
در بعضی از نقاط به کلتیواتور مزرعه معروف است در صورتیکه گاو آهن چیزل دارای ساختمانی سنگین تر می باشد و اصولا برای خاک ورزی اولیه بکار برده می شود در حالی که کلتیواتور های مزرعه عمدتا به منظور خاک ورزی ثانویه و از بین بردن علف های هرز مورد استفاده قرار می گیرد . کاربرد این نوع گاو آهن ها به منظور نرم کردن خاک و نفوذ هوا و رطوبت در زمین است . عمق کار آن حدود 40 سانتی متر می باشد و دارای دو نوع سوار و کششی می باشد .
 

انجمن سامک

عضو جدید
آشنایی ساده با ادوات کشاورزی

۱- ديسكهاي سنگين



موارد كاربرد:

براي خرد كردن كلوخهاي ناشي از شخم و ايجاد سطح يكنواخت و آماده سازي بستر بذر همچنين به عنوان وسيله اي براي خاك ورزي اوليه يعني ديسك بدون شخم با توجه به شرايط خاك و رطوبت آن مورد استفاده در مزارع بزرگ به ويژه كشت و صنعت ها.

مشخصات ويژه
- رديف جلو داراي پره ديسكهاي لب كنگره اي است كه باعث نفوذ بهتر در خاك و خرد كردن بقاياي گياهي و كلوخها مي شود.
- مجهز به شاسي سنگين و محكم براي كار در شرايط سنگين
- هم پوشاني كامل پره ها
- سيستم تنظيم افقي (تراز كننده) باعث يكنواختي عمق كار و كاهش فشار بر تراكتور است.
- تنظيم ارتفاع با جك هيدروليك
- گلگيرها در شرايط مرطوب قابل تنظيم هستند.
- وزن ديسك روي هر گروه از 72 تا 140 كيلوگرم در مدلهاي مختلف انتخاب اصلح را براي شرايط متفاوت زميني ميسر مي ساد.
۲- بذركار غلات سوار شونده


موارد كاربرد:
براي كاشت انواع غلات بويژه در زمينهاي آبي با سرعت كار فوق العاده
مشخصات ويژه:



- مجهز به ماركر اتوماتيك، موزع هاي بذر فلزي شياردار، شيار بازكن تك ديسكي
- گيربكس دستگاه مجهز به قفل مخصوص است، كه فقط در هنگام جركت به جلو عمل مي كند.
- مخزن بذر و شافت موزع و محفظه بذر از مواد گالوانيزه و فسمتهاي متحرك بادامكها از فولاد ضد زنگ مي باشد.
- فشار شيار بازكنها با تغيير فشار فنرها به طور منفرد و يا به طور جمعي قابل تنظيم است.
- مقدار كاشت با توجه به نوع بذر از 0.12 كيلوگرم تا 400 كيلوگرم در هكتار قابل تنظيم است.
۳- زيرشكن و لق كننده


موارد كاربرد:

براي شكستن لايه سخت (Hardpan) كه در اثر چندين سال شخم در عمق معيني تشكيل شده جهت نفوذ آب و توسعه بيشتر ريشه گياه.
مشخصات ويژه:
- ساخته شده از فولادهاي آلياژي مقاوم و ضد سايش
- شاسي و ساقها براي استحكام كافي براي كار در شرايط سخت برخوردارند.
- وجود شرخهاي تنظيم عمق امكان نفوذ به عمق دلخواه با توجه به نوع خاك تا عمق 85 سانتيمر را فراهم مي‌سازد.
۴- گاو آهن قلمي (چيزل پلاو) سوار شونده



موارد كاربرد:
براي شخم زمينهاي ديم به منظور حفظ رطوبت خاك، كاهش فرسايش
- هچنين كنترل علفهاي هرز در زمان آبش با نصب تيغه هاي پنجه غازي به جاي تيغه هاي قلمي
مشخصات ويژه:
ساخته شده از فولاد مقاوم، قابل استفاده با تراكتورهاي تا 65 تا 110 قوه اسب، مجهز به چرخ تنظيم عمق.
۵- ديسكهاي سبك (تاندوم و افست)


موارد كاربرد:
- به عنوان ادوات خاك ورزي ثانويه براي شكستن كلوخهاي ناشي از شخم و از بين بردن علفهاي هرز و آماده سازي بستر بذر در خاكهاي سبك
- مخلوط كردن كود با خاك سطحي
مشخصات ويژه:
- ديسكهاي كششي چرخدار مجهز به جك تنظيم عمق مي باشند.
- ياتاقان بلبرينگهاي گردگيردار در محور پره ها موجب دوام و طول عمر دستگاه مي باشند.
- گلگيرهاي قابل تنظيم موجب كارآيي بهتر در شرايط مرطوب است.
- قطعات فرسايشي ادوات كشاورزي

موارد كاربرد:
تيغه هاي فرسايشي شامل سوك گاو آهن، پره ديسك (كروي و مخروطي)، تيغه هاي كولتيواتور و ... تماما از فولاد مخصوص و مقاوم به سايش و ضربه ساخته شده و با روش آهنگري فرمدهي شده و به وسيله كوره ريلي گازسوز منحصر بفرد، در درجه حرارت مناسب آبكاري و سپس ماشينكاري و رنگ‌آميزي مي شوند. با توجه اعمال كنترلهاي لازم و رعايت ابعاد آناليز و سختي تيغه ها در مراحل مختلف توليد، امكان عرضه آنها با كيفيت بسيار مطلوب و مطابق با استانداردهاي بين المللي و مورد قبول فراهم مي گردد. اين شركت علاوه بر تامين نياز اكثر سازندگان داخلي، احتياجات كشاورزان به تيغه هاي فر سايشي مورد مصرف در انواع ادوات كشاورزي را در اقصي نقاط ايران مي نمايند.


دوست عزیز
سلام ضمن تشگر ازاین همه زحمتی که کشیده ای لطفا عکسی که برای گاوآهن قلمی انتخاب کرده اید حذف نمائید .چون اشتباه است ممکن است تازه وارد های بخش ماشین های کشاورزی را گمراه کند . نام این دستگاه گاوآهن برگردان دار دوطرفه مجهز به کاو آهن پیش بر می باشد .
 

BLOOD STONE

عضو جدید
کاربر ممتاز
IH مورد راه اندازی یک سری جدید از نسخه های ردیف محصول دنبال آن تراکتور Steiger Quatrac - RowTrac - برای 2013. ماشین های جدید در بازار آمریکای شمالی است و نخستین نمایش عمومی خود را در نمایش مزرعه پیشرفت در آیووا در پایان ماه اوت را.





بزرگتر کشاورزان، سم پاش و تجهیزات خاکورزی در بخش ردیف محصول ایجاد تقاضا برای قدرت بالاتر و مورد IH RowTrac برای دیدار با این تقاضا را توسعه داده است.
مزایای استفاده از طراحی چهار مسیر وجود دارد، "مدیر بازاریابی Steiger تراکتور میچ قیصر گفت. آهنگ همیشه تحت قدرت و طراحی این معنی است که شما یک سکوی پلهای هنگامی که شما به نوبه خود. "

اگر چه شبیه به Quadtrac، برخی از تفاوت های قابل توجهی در تراکتور جدید وجود دارد. اول این است که مسیر اصلی دیسک چرخ بسیار بزرگتر است.
"ما به اندازه 43 درصد افزایش یافته است،" آقای قیصر می گوید. "در حال حاضر 13 lugs در تماس با دیسک در مقابل هشت lugs در QuadTrac، پس از این است که یک سیستم قدرت مثبت است."

برای جلوگیری از چرخ بزرگتر در بالا بردن تراکتور جدید در بالای Quadtrac، مسکن درایو در حال حاضر از محور درایو افست برای کمک به حفظ مشخصات پایین دستگاه.


RowTrac طراحی شده است به جلو و ادوات بزرگتر در حال حاضر که توسط ردیف زراعی کشاورزان در شمال آمریکا مورد استفاده قرار می.


سه دستگاه مدل های موجود وجود دارد - در 350hp، 400hp و 450hp - و آنها با انتخاب عرض عامل و عرض مسیر می آیند. مرکز مسیر استاندارد 80 اینچ را می توان با ردیف محصول فاصله 20 اینچ و 40 اینچ استفاده می شود، در حالی که محیط 88 اینچ در دسترس است برای استفاده با فاصله محصول 22 اینچ و 120 اینچ عامل مناسب محصول 30 اینچ عرض ردیف.


مسیر باریک تراکتور RowTrac جدید سفر جاده آسان تر می سازد، در حالی که آنها هنوز هم می توانید قدرت خود را به زمین برای کشیدن ادوات بزرگتر است.
تراکتور جدید با کابین به حالت تعلیق در مورد IH Steiger که در سال 2010 که منجر به افزایش راحتی سوار معرفی شد آمده است.

فرد هر gimbel آهنگ 10 درجه به بالا و پایین بیش از زمین خشن، حفظ تماس سازگار با زمین است.علاوه بر این، تعلیق برای Rowtrac متفاوت از Quadtrac به عنوان یک کوه در انتهای هر پرتو غلتکی کنترل رول و مسیر خود منحرف شدن زمین، همراه با برخی از بار قائم، و دو مانت در مرکز رسیدگی به بار اولیه عمودی. در حالی که تراکتور در نوسان است که در وسط هر یک از مسیر حرکت می کند به طور مستقل.طراحی جدید متناسب در عرض شاسی بسیار باریک مناسب برای محصول ردیف برنامه های کاربردی است.



در فاصله بین محور جلو و محور عقب اتومبیل بر حسب اینچ RowTrac جدید شش اینچ دیگر که Quadtrac.





برای اطمینان از انتقال قدرت بهینه با RowTrac جدید، در مورد مهندسان IH فاصله بین محور جلو و محور عقب اتومبیل بر حسب اینچ تا 160 اینچ در مقایسه با 154 اینچ در Quadtrac افزایش یافته است.

دستگاه جدید نیز از ویژگی های قاب 1/2-inch فولاد ضخیم سنگین کشیدن و هیدرولیک جریان بالا قادر به 515 لیتر / دقیقه سرعت جریان به کار کاشت و کاشت بزرگ امروز است.

به طور طبیعی دستگاه ترک کارخانه سیستم کشاورزی پیشرفته (AFS) آماده، و خود را AFS700 نمایش اجازه می دهد عملیات بهبود یافته است، و یک رابط با کیفیت به سیستم AFS.

تعمیر و نگهداری آسان در RowTrac جدید بیش از حد، افزایش دسترسی به سرویس منظم وجود دارد، و علاوه بر این چرخ غلتکی بر روی هر آهنگ در حال حاضر به دیدن از طریق تحمل پوشش می دهد برای چک آسان تر از سطح مایع است. برای کمک به صاحبان و گردانندگان بهبود آپ تایم خود را، دستگاه نیز 600 ساعت تعویض روغن فاصله.
 

BLOOD STONE

عضو جدید
کاربر ممتاز
خردکنهای چکشی(خردکنهای عمودی)
قدمت این ماشین ها به حدود سال ۱۹۵۰ بر می گردد. به طور معمول تا قبل از سال ۱۹۵۰ از خردکنهای تیغه - برشی استفاده می شده است اما به دلیل ارزان تر بودن، خردکنهای چکشی نسبت به خردکنهای تیغه- برشی بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.
قسمت اصلی این خردکنها یک روتور است که بر روی آن چکش یا چاقوهایی قرار می گیرند که این چاقوها حالت ارتعاشی و انعطاف پذیر داشته و در صورت برخورد با یک جسم سخت خارجی منحرف شده و از آسیب زیاد به چاقوها جلوگیری می کند. سه تا چهار ردیف چاقو بر روی روتور قرار می گیرند که با سرعتی حدود ۱۶۰۰ دور در دقیقه چرخش می کنند. این تیغه ها به واسطه ی ضربه ای که بر روی ساقه ی گیاه وارد می کنند عمل برش را انجام می دهند که در این قسمت از ذکر جزئیات خودداری می نماییم.


پس از برش و جمع آوری علوفه توسط چاقوها، علوفه به هلیسی که یک محور حلزونی شکل با شعاع دایره های یکسان است، منتقل می شود و از آن جا وارد قسمت دیگری می شوند که دارای تیغه و پروانه هایی می باشند که عمل باد زدن را انجام می دهند و با این کار علوفه را به تریلی(جهت ذخیره) منتقل می کند. بادبزن ها همانند تیغه طراحی شده اند تا با این کار عمل خرد شدن نیز در این مرحله صورت گیرد تا با این عمل، علوفه بیشتر خرد شود و این کار باعث سهولت در جابجایی و سیلو کردن علوفه می گردد. طول مواد خرد شده در خردکنهای چکشی از ۲ سانتیمتر تا ۹ سانتیمتر و گاهی اوقات در حدود ۱۵ سانتیمتر و یا قطعات بلندی که عملا قطع نشده اند تغییر می کند و به طول محصول، رابطه ی بین محصول و جهت حرکت(بخصوص در محصولات خوابیده) و نسبت چرخش گردنده به سرعت پیشروی خردکن بستگی دارد. از آنجا که طول برش متغیر است معمولا مواد خرد شده توسط خردکنهای چکشی، کمتر مناسب سیلو شدن در سیلوهای برجی هستند. در صورتی که محصول در این سیلوها سیلو شوند، مشکلات جدی برای تخلیه ی مواد به وسیله ی تخلیه کن ها و یا دست وجود خواهد داشت و جابجایی مواد سیلو شده به وسیله ی نقاله مشکل خواهد بود. اصولا علوفه ی خرد شده توسط این ماشین به صورت تازه مورد مصرف قرار می گیرد. مواد خرد شده به وسیله ی خردکنهای چکشی معمولا به مصرف تغذیه ی تازه روزانه و تهیه ی بستر می رسد. قسمت بادبزن و پشتی خردکنهای چکشی را می توان باز نمود تا مواد بریده شده بر روی زمین بریزند. این کار زمانی که بخواهیم بقایای ساقه ی گیاهان زراعی پس از برداشت محصول به عنوان کود به زمین اضافه گردد، بسیار کاربرد دارد و معمول می باشد.
خردکنهای چکشی از نوع کششی هستند که به مالبند تراکتور متصل می شوند و توسط تراکتور کشیده می شوند. دارای دو چرخ در عقب هستند که ارتفاع آن ها را تنظیم می کند. این نوع خردکن ها محور تواندهی گرد(PTO گرد) هستند. عرض برش در این نوع خردکنها ۱ تا ۸/۱ متر است. جهت تنظیم ارتفاع برش تیغه ها می توان با بالا یا پایین بردن قسمت انتهایی خردکن ارتفاع تیغه های برش را تنظیم نمود. (به صورت لولایی شکل)
تنظیمات و بعضی از مسائلی که در هنگام کار با خرکنهای چکشی پیش می آید:
در تنظیم خردکنهای چکشی، تنظیم گردنده از اهمیت بیشتری برخوردار است که این کار بر اساس دفترچه ی راهنمای خردکن دقیقا صورت می گیرد. اگر در هنگام کار در ماشین لرزش بوجود آید باید دستگاه را خاموش کرده و بررسی های لازم صورت گیرد که عموما به علت آسیب دیدن چاقوها این مشکل بروز می کند. باید توجه شود که اگر یک چاقو در خردکن چکشی تعویض شد، متعاقب آن، چاقویی که با چاقوی آسیب دیده ۱۸۰ درجه فاصله دارد نیز باید تعویض گردد تا تعادل لازم برقرار شود. در غیر این صورت ماشین آسیب می بیند.
هیچ گاه با بروز لرزش در ماشین به کار ادامه ندهید چو در این صورت علاوه بر کاهش میزان بازدهی دستگاه، به علت لرزش حاصله، فرسایش قطعات و الزامات را شاهد خواهید بود که این کار عمر دستگاه را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
این بود خلاصه ای چند در مورد چاپرهای چکشی. برای دریافت اطلاعات بیستر می توانید به مرجع این مطلب یعنی؛ کتاب تراکتور و ماشینهای کشاورزی(جلد دوم) نوشته ی مهندس منصوری راد مراجعه کنید.
 

BLOOD STONE

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین 3065L


مشخصات فنی
پلاتفرم برش


متر3.9عرض‌های برش
متر4.2
متر4.5
متر4.8
متر5.1
سانتیمتراز 20- تا 130ارتفاع برش
وابلمحرك برش
ضربه در دقیقه1020سرعت
داردشناوری از پهلو
پروانه
متر1.05قطر
عدد6تعداد میله‌ها
دور در دقیقه0 تا 50سرعت قابل تنظیم
هیدرواستاتیكانتقال نیرو
الكتروهیدرولیكتنظیم پروانه


واحد تغذیه


سه زنجیرهزنجیر نقاله
میله هی T شكل دندانه دارمیله‌ها
برقیبرگردان

واحد خرمنكوبی


تخلیه به كمك اهرمسنگ گیر
میلی متر1330عرض
میلی متر500قطر
عدد8تعداد میله‌های دندانه‌ای
دور در دقیقه400 تا 1150سرعت استاندارد سیلندر
پولی متغیرمحرك سیلندر
متر مربع0.62مساحت
عدد12تعداد میله‌ها
درجه112زاویه چرخش
برقیتنظیم زیر سیلندر


پنكه باد

چرخشینوع پنكه
دور در دقیقه500 تا 1000سرعت چرخش
عدد4تعداد پره‌ها
برقیتنظیم سرعت

مخزن غله


لیتر6500گنجایش
درجه0 تا 90میزان چرخش لوله تخلیه
لیتر در دقیقه3600سرعت تخلیه

كاه پران ها


عدد6تعداد كاه‌پران
عدد5تعداد پله‌های كاه‌پران
متر مربع6.3مساحت

سیستم بوجاری


متر مربع3.7مساحت غربال
متر مربع0.4مساحت الك
متر مربع4.1كل مساحت بوجاری

موتور


سیزو دیزل / DS620مارك / نوع
اسب بخار / كیلووات200 / 147قدرت
چرخشی، با خاصیت تمیز كنندگی خودكارتوری رادیاتور
لیتر350گنجیش باك گازوئیل

سیستم حركت


هیدرواستاتیكنوع انتقال نیرو
دنده3تعداد دنده

كابین


لوكس شیشه خمنوع كابین
كولر و بخاریتجهیزات
LH500صفحه نمایش ریزش دانه

ابعاد و اندازه ها

متر8.63طول بدون پلاتفرم برش
متر3.5عرض با تایر‌های استاندارد و بدون پلاتفرم برش
متر3.95ارتفاع با كابین
كیلو گرم11700وزن
650/65R38چرخ جلو
380/75R24چرخ عقب
 

Uchiha Itachi

عضو جدید
معرفی دستگاه پلت (پرس پلت)

دستگاه پلت (پرس پلت) که به طور معمول به صورت تجاری با Pellet Mill و Pellet Press شناخته می شود، ماشینی است که به منظور فشرده سازی محصول استفاده می شود. مکانیزم هر دستگاه پلت را می توان به سه بخش تقسیم کرد. بخش اول واحد پلت ساز است که به طور معمول به عنوان مجموعه دای-رولر (Rollers Assembly) شناخته می شود. بخش دوم واحد برش (Cutter Part) است که منظور قطعه کردن محصول مترکم شده به کار برده می شود. بخش سوم واحد انتقال پلت از دستگاه به خارج ماشین پلت ساز است.
رایج ترین مکانیزم های دستگاه پلت ساز، سیستم تخت (Flat die extrusion) و سیستم حلقوی (Ring die extrusion) است. سیستم دستگاه پلت دای تخت به طور معمول به خاطر تراکم بالاتری که تولید می کند نسبت به انواع دستگاه پلت ساز دای تخت برتری دارد. در مقابل نحوه ساخت دستگاه پلت ساز دای حلقوی هزینه تولید پایین تری دارند و به همین خاطر ارزان تر هستند. پراهمیت قطعه در هر دستگاه پلت ساز بدون توجه به نوع آن دای است، اعم از اینکه دستگاه پلت ساز از نوع دای حلقوی یا دای تخت باشد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که قیمت دای دستگاه پلت از باقی قطعات آن بیش تر است. در دستگاه پلت نوع دای تخت، هزینه دای معمولاً کمتر از انواع دای حلقوی است. این موضوع نیز یکی دیگر از نقاط قوت دستگاه های پلت ساز دای تخت محسوب می شود.
در سال های اخیر، با توجه به رشد کسب و کار های کوچک، تمایل به دستگاه های پلت ساز در ظرفیت های تولید خانگی افزایش یافته است. برای توضیح بیشتر باید توضیح داد که دستگاه پلت ساز با ظرفیت کمتر از پانصد کیلوگرم در ساعت (0.5T/H) به عنوان دستگاه پلت ساز خانگی شناخته می شوند. قیمت دستگاه پلت ساز خانگی، اشغال حداقل فضا و امکان کار با حداقل امکانات از مهم ترین ویژگی های این ماشین ها است که باعث شده تا علاوه بر مشاغل کوچک، بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی بزرگ که به دنبال تولید محصولات تخصصی هستند به این دستگاه پلت ساز خانگی تمایل داشته باشند.
گسترده ترین زمینه کاری دستگاه پلت، تولید خوراک طیور به خصوص دان مرغ است.مزایای استفاده از محصول پلت شده دان مرغ به حدی است که قیمت دستگاه پلت زن دان مرغ، در برابر آن معمولاً ناچیز محسوب می شود.
مهم ترین عامل های استهلاک در هر دستگاه پلت ساز ابتدا خستگی (Fatigue) و سپس سایش (Corrision) است. هر دو این عوامل معمولاً در اثر عملکرد طولانی مدت دستگاه پلت زن به وقوع می پیوندد. خوشبختانه، سایش قابل رویت است اما خستگی با چشم غیرمسلح تقریباً غیرممکن و چشم مسلح نیز در معدودی موارد قابل تشخیص و در بسیاری موارد غیر قابل تشخیص است. به خاطر امکان بروز پدیده مکانیکی خستگی در دستگاه پلت ساز پس از طی عمر کاری طولانی، معمولاً پیشنهاد می شود که دستگاه پلت زن دست دوم در خط های تولید تازه راه اندازی شده استفاده نشود. پیچیدگی های قابل توجه دستگاه پلت باعث شده تا پدیده خستگی در پلت ساز های فرسوده به صورت شکست های مکرر در مقطع زمانی کوتاه بروز کند.
دستگاه های پلت ساز کوچک با پیچیدگی بیشتری نسبت به انواع پلت زن صنعتی دارند، معمولا بیش تر در شرایط کاری بروز خستگی قرار دارند. البته معمولاً هزینه آورهال (تعمیرات سنگین) این سری به مراتب پایین تر است. با این این هزینه تعمیرات پایین تر، معمولاً استفاده از دستگاه پلت ساز کوچک دست دوم (کارکرده) برای تولید محصولات تخصصی در صنایع سنگین با توجه به نقش دستگاه پلت که معمولاً قلب خط تولید محسوب می شود، پیشنهاد نمی شود.
با توجه به تخصصی بودن کاربرد دستگاه های پلت ساز، فروش دستگاه پلت خوراک دام، معمولاً توسط تولید کنندگان انجام می شود. بنابراین، به طور معمول می بایست اپراتورهای دستگاه های پلت ساز با تولید کنندگان در ارتباط هستند و این موضوع منجر انتقال تجربیات از تولید کننده به اپراتور ماشین با سرعت بالایی می شود که منجر به غلبه بر پیچیدگی های فنی دستگاه پلت می شود.
طراحی و ساخت دستگاه پلت ساز نیازمند دانش گسترده ای در علوم مختلف است که مهم ترین آن ها مکانیک، متالوژی و صنایع است. همچنین، دارا بودن سطح بالایی از دانش در سطح کارشناسی برای محصول هدف (محصولی که می بایست متراکم شود.) لازم است، چرا که پروسه متراکم شدن در دستگاه پلت برای هر ماده خاص وابسته به پارامترهای است که یا در آن ماده اختصاصی است یا حتی در مواد دیگر وجود ندارد.
برای مثال، پارامتر که در محصولات طبیعی لیف دار مثل دستگاه پلت کاه و دستگاه پلت یونجه وجود دارد برای محصولی مثل مواد معدنی وجود ندارد.
با توجه به توضیحات ارائه شده، می توان نتیجه گرفت که طراحی مهندسی مهم ترین نقش را در عملکرد موفق هر دستگاه پلت ساز دارد.

دستگاه پلت - دستگاه پلت
دستگاه پلت (Pellet Mill)​

منبع: http://www.isfahan-pellet.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا