گیاهان زینتی در فضای سبز، محیط و منظر

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نیلوفر پیچ

نیلوفر پیچ

نام علمی: Ipomoea purpurea

نام تیره: Convolvulaceae

نوع گیاه: علفی، دائمی


ارتفاع: ارتفاع نیلوفر حدود 5 متر است و گل های قیفی شکل به رنگ بنفش و ارغوانی دارد.



گلدهی: گلدهی نیلوفر از اوایل تابستان آغاز شده و تا پاییز ادامه می یابد.


نیازهای اکولوژیکی: این گیاه نیاز به خاک های هوموس دار با زهکشی مناسب دارد.


تکثیر: به دو طریق کاشت بذور در بهار و تهیه قلمه چوب در تابستان تکثیر می شود.


کاربرد: این گیاه معمولاً نیاز به قیم دارد و برای تزئین پرچین ها، دیوارها و پوشاندن آرک ها از آن استفاده می شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نیلوفر پیچ

نیلوفر پیچ








 
آخرین ویرایش:

alestromeria

عضو جدید
بلدرورت

بلدرورت

[FONT=&quot]بلدرورت[/FONT][FONT=&quot]
(bladderwort)
[/FONT]
[FONT=&quot]بلدرورت یا گیاه مثانه دار در برکه ها، دریاچه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ها و نهرهایی با جریان آب آهسته و در کل در آبهایی با عمق کمتر از 60 سانتیمتر[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]یافته میشود. این گیاه بدون ریشه در نزدیکی سطح آب شناور میشود و شاخه های آن تا 90[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]سانتیمتر و بلندتر رشد میکند و ساقه های آن پر برگ هستند. این ساقه ها تا 20[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]سانتیمتر بالای سطح آب رشد میکنند و خوشه هایی از گلهای زرد رنگ که شبیه گل میمون[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]هستند، بر آنها میشکفد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]ساقه های زیرآبی منشعب شده و برگهای نخ مانند بسیار[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]از آنها جوانه میزند. این برگها دارای کیسه های کوچک و سبکی هستند که مثانه یا[/FONT][FONT=&quot] bladder [/FONT][FONT=&quot]نام دارند. مثانه های جوان شفاف هستند و به تدریج تیره میشوند. هر مثانه در[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]واقع تله ریز و تو خالیی است که ورودی آن یک طرفه است[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]اگر یک حشره آبزی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]کوچک یکی از چهار تار محرک این مثانه را لمس کند، در تله باز میشود و مانند یک جارو[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]برقی، حشره به داخل این کیسه مکیده شده و درب تله در یک چشم برهم زدن –حدود یک 15[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]هزارم ثانیه - بسته میشود[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]ساقه ها که دارای غدد ترشح آنزیم هستند، کار هضم[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]و جذب طعمه را بر عهده دارند. مثانه پس از یک یا دو ساعت آماده شکار طعمه جدید[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]خواهد بود[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT]
[FONT=&quot]براي شكار حشرات از كيسه ايي كه در انتهاي هر برگ آن قراردارد[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]استفاده ميكند. اين گياه بيشتر در كنار آبگيرها و آبهاي كم عمق ميرويد و غالبا بدون[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ريشه است و معمولا بر سطح آب شناور ميباشند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
 

alestromeria

عضو جدید
رزماری

رزماری

[FONT=&quot]نامهای[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گیاه[/FONT][FONT=&quot]:

[/FONT]
[FONT=&quot]لاتین[/FONT][FONT=&quot]: Rosmarinus officinalis

[/FONT]
[FONT=&quot]فارسی: رزماری،[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]رومارن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]عربی: اکلیل الجبل، حصالبان، حصالبان اکسیر[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]انگلیسی[/FONT][FONT=&quot]: Rosemary, Common Rosemary, Moorwort, Herb of memory

[/FONT]
[FONT=&quot]آلمانی[/FONT][FONT=&quot]: Echter Rosmarin, Anthoskraut, krankrautblatter, kranzenkrautblatter

[/FONT]
[FONT=&quot]فرانسه[/FONT][FONT=&quot]: Romarin, Rose marine, Herbe aux couronnes, Feuilles de Rosmarin

[/FONT]
[FONT=&quot]ریخت[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]شناسی : گیاه معطر بوته‌ای و پایا، با شاخه‌های بالارونده، که ارتفاع آن به 2 متر[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]می‌رسد. برگها باریک با انتهائی بدون نوک و سوزنی‌شکل (نازک)، گلها به رنگ سبز تیره[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]و به ندرت صورتی یا سفیدرنگ می‌باشد (6و5[/FONT][FONT=&quot]).

[/FONT]
[FONT=&quot]اندام داروئی: برگ و سرشاخه‌های[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گلدار گیاه، اندام داروئی رزماری را تشکیل می‌دهد (1و2[/FONT][FONT=&quot]).

[/FONT]
[FONT=&quot]زمان جمع‌آوری: برگ[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]و سرشاخه‌های گلدار گیاه رزماری هنگام شروع باز شدن گلها و در فصول بهار و تابستان[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جمع‌آوری می‌گردد (7[/FONT][FONT=&quot]).

[/FONT]
[FONT=&quot]دامنۀ انتشار: پرورش گیاه رزماری در بیشتر نواحی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ایران معمول می‌باشد (1). پرورش‌دهندگان عمده گیاه رزماری را در دنیا کشورهای شمال[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]آفریقا خصوصاً مراکش و تونس و کشورهای جنوب اروپا خصوصاً اسپانیا، فرانسه، ایتالیا،[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]یوگسلاوی و آمریکا تشکیل می‌دهند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]مواد متشکله: مادۀ متشکلۀ اصلی برگ و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]سرشاخه‌های گیاه رزماری را روغن فرار تشکیل می‌دهد فارماکوپۀ گیاهی بریتانیا میزان[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]روغن فرار رزماری را 1% حجم در وزن ذکر کرده است، ولی میزان روغن فرار این گیاه در[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]نقاط مختلف دنیا بین 5/0 تا 5/2[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]درصد گزارش شده است (2و8[/FONT][FONT=&quot]).

[/FONT]
[FONT=&quot]عمده‌ترین[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ترکیبات موجود در روغن فرار گیاه را 1و8 ـ سینئول (1,8[/FONT][FONT=&quot] - cineol)[/FONT][FONT=&quot]، بورنئول[/FONT][FONT=&quot] (Borneol)[/FONT][FONT=&quot]، کامفر[/FONT][FONT=&quot] (Campher)[/FONT][FONT=&quot]، بورنیل استات[/FONT][FONT=&quot] (Bornyl acetate)[/FONT][FONT=&quot]، آلفاپی‌نن[/FONT][FONT=&quot] (α - pinene) [/FONT][FONT=&quot]و[/FONT][FONT=&quot] –B [/FONT][FONT=&quot]پینن تشکیل می‌دهند که بسته به شرایط جغرافیائی محل کشت گیاه، میزان و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]درصد هریک از این مواد متغیر می‌باشد (2و8[/FONT][FONT=&quot]).

[/FONT]
[FONT=&quot]سایر ترکیبات طبیعی موجود در[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]برگ و سرشاخه‌های گلدار رزماری شامل این دسته‌ها می‌شود[/FONT][FONT=&quot]:

[/FONT]
[FONT=&quot]فلاونوئیدها مانند[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جنکوانین[/FONT][FONT=&quot] (Genkwanin) [/FONT][FONT=&quot]و لوتئولین[/FONT][FONT=&quot] (Luteolin)[/FONT][FONT=&quot]، اسیدهای فنلی مانند اسید رزمارینیک[/FONT][FONT=&quot] (Rosmarinic acid)[/FONT][FONT=&quot]، دی‌ترپن‌ها، تری‌ترپن‌ها، تانن‌ها، مواد تلخ، رزین، ساپونین،[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، برخی املاح و ویتامینها[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]موارد استعمال[/FONT][FONT=&quot]: [/FONT][FONT=&quot]از رزماری به صورت خوراکی در ردمان اضطراب، سردرد، میگرن، فشار خون، نفخ و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]بی‌اشتهائی و به صورت موضعی بعنوان مسکن موضعی در درمان دردهای عضلانی و بیماریهای[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]روماتیسمی استفاده می‌شود. همچنین بعلت عطر و طعم مناسب در صنایع آرایشی ـ بهداشتی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]مورد استفاده قرار می‌گیرد (2و9). روغن رزماری یک روغن محرک است و از نظر رایحه و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اثر، گرم و نافذ می‌باشد. اثر محرک رزماری روی سیستم اعصاب مرکزی بسیار برجسته است[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]مصرف رزماری چون موجب سهولت ترشح و دفع صفرا میشود. از این جهت از آن در بیماریهای[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]یرقان و نارسائی اعمال کبد استفاده بعمل می‌آورند. مصرف رومارن در موارد ضعف عمومی،[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]خستگی مفرط و بیحالی بیمار در دوران نقاهت مفید تشخیص داده شده است[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]عوارض[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جانبی: مصرف داروئی موضعی گیاه ویا کاربرد فرآورده‌های آرایشی_ بهداشتی حاوی رزماری[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در برخی از افراد حساس، گهگاه ایجاد قرمزی پوست، درماتیت، حساسیت پوستی و حساسیت به[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]نور ایجاد می‌کند (11و10[/FONT][FONT=&quot]).

[/FONT]
[FONT=&quot]موارد استعمال در پزشکی گذشته: در طب گذشته از[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]رزماری به صورت خوراکی به عنوان مدر و ضدنفخ و به صورت موضعی بعنوان ضد التهاب و ضد[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]درد استفاده می‌کرده‌اند (1[/FONT][FONT=&quot]).

[/FONT]
[FONT=&quot]طی صدها سال از رزماری در مراقبت از پوست و مو[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]استفاده شده و یکی از اجزاء ادکلن[/FONT][FONT=&quot] real [/FONT][FONT=&quot]و جزء اصلی آب تقطیری تهیه‌شده از الکل رقیق[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]و گلهای رزماری است که نوعی مخلوط قابض گیاهی در حامل سرکۀ سیب می‌باشد و به[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پاکسازی، تقویت و سم‌زدائی پوست به ویژه پوست‌های چرب و مستعد آکنه کمک نموده و به[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]داشتن اثرات فوق‌العاده در ایجاد جوانی مشهور است. رزماری برای آبکشی موهای تیره و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]مالش دادن پوست سر مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای تأمین سلامت موها و جلوگیری[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]از ریزش بیش از حد آنها بویژه متعاقب بیماریها واقعاً ارزشمند است. رزماری به[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]برگرداندن رنگ به موهای خاکستری و حتی درمان طاسی مشهور است[/FONT][FONT=&quot].

(((([/FONT]
[FONT=&quot]گیاه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]رزماری یا اکلیل کوهی دارای ترکیبات ویژه ای است که سبب تحریک متابولیسم و تسریع[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گردش خون و سبب گشادکنندگی عروق و مویرگها شده و بدین ترتیب باعث تقویت و شادابی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پوست و مو می گردد[/FONT][FONT=&quot].)))[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنونم از همکاریت عزیز:gol:


یه نکته در مورد زرماری اینکه یه گیاه پوششی هست و از گیاهایی هست که کاربرد زیادی تو فضای سبز داره واسه جاهایی که میخوان فقط با پوششی کار کنن هم خودش تنها هم ترکیبش با گیاهایی مثل اسطوخدوس،ابری نقره ای و ...
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نیمتاج

نیمتاج

نام علمی: Scaevola aemula

نام تیره: Goodeniaceae


نوع گیاه: علفی یک ساله و دائمی

ارتفاع: ارتفاع نیمتاج حدود 15 سانتی متر است و گل های خوشه ای به رنگ ارغوانی روشن می باشد.



گلدهی: گلدهی این گیاه از اواسط بهار آغاز شده و تا اوایل پاییز ادامه می یابد.

از لحاظ اکولوژیکی: طالب خاک هایی با زهکشی مناسب بوده، نسبت به کم آبی مقاوم است.


تکثیر: تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر در هوای آزاد امکان پذیر است.

کاربرد: به دلیل طولانی بودن دوره گلدهی این گیاه در گلکاری دائمی و سبدهای آویز کاربرد فراوان دارد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نیمتاج

نیمتاج












 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نخود گل

نخود گل

نام علمی: Lathyrus latifolius

نام تیره: Papilionaceae

نوع گیاه: علفی یک ساله و چند ساله

ارتفاع: ارتفاع نخود گل 300-180 سانتی متر است و دارای گل های صورتی مایل به ارغوانی و سفید با رگه های صورتی می باشد.


از لحاظ اکولوژیکی: این گیاه به تمام خاک ها مقاوم بوده و نیاز به رطوبت کافی دارد.


تکثیر: تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذور و تهیه قلمه امکان پذیر است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نخود گل

نخود گل













 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هورتانسیا(گل ادریسی)

هورتانسیا(گل ادریسی)

نام علمي: Hydrangea serrata


نام تيره: Hydrangeaceae


نوع گیاه: علفی و دائمی

اندازه گیاه: ارتفاع گیاه حدود 75-70 سانتی متر است.

جنبه زینتی: گل های باز و تخت به رنگ آبی کبود، بنفش و صورتی

جنبه زینتی و زمان ظهور: گلدهی از اوایل تابستان آغاز شده و تا اواسط پاییز ادامه دارد.


نیازهای اکولوژیکی: این گیاه مکان های آفتابی را پسندیده و نسبت به سایه، باد و سرما مقاوم است. به طوری که تا 15- درجه سانتی گراد را تحمل می کند. ادریسی نسبت به اکثر خاک ها سازگار است.

ازدیاد: تکثیر این گیاه به دو صورت امکان پذیر است: 1)در تابستان از سرشاخه های جوان قلمه چوب نرم تهیه کرده و این قلمه ها را زیر آبفشان یا در شاسی سرد ریشه دار می کنند. بعضی از ارقام به وسیله قلمه های چوب سخت که در بهار گرفته می شودتکثیر کرد. 2) تکثیر این گیاه به وسیله کاشت بذر در بهار در گلخانه نیز امکان پذیر است.
کاربرد: از این گیاه برای تزئین حاشیه های دائمی و کاشت در وسط چمنکاری استفاده می شود. این گیاه فقط در مناطق معتدل و مرطوب ایران در فضای آزاد قابل استفاده است.

توضیحات: لازم به ذکر است که رنگ گل گیاه در خاک های اسیدی آبی رنگ و در خاک های قلیایی صورتی خواهد بود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هورتانسیا(گل ادریسی)

هورتانسیا(گل ادریسی)









 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هوستا

هوستا

نام علمی: Hosta halcyon

نام تیره: Liliaceae


نوع گیاه: علفی چند ساله


ارتفاع: ارتفاع هوستا حدود 30 سانتی متر است و دارای گل های بنفش و برگ های به رنگ خاکستری مایل به آبی می باشد.

گلدهی: گلدهی از اوایل تابستان آغاز شده و تا اوایل پاییز ادامه دارد.

از لحاظ اکو لو ژیکی: این گیاه طالب خاک های سبک بوده و نسبت به آبیاری غرقابی حساس است.


تکثیر: تکثیر این گیاه از طریق تقسیم ریشه در بهار امکان پذیر می باشد، لازم به یاد آوری است که به دلیل زینتی بودن برگ های این گیاه می توان از آن در فصول غیر گلدهی نیز بهره جست.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ژربرا

ژربرا

نام علمي: Gerbera jamesonii

نام تيره: Compositae



نوع گیاه: علفی و دائمی

اندازه گیاه: ارتفاع گیاه بین 60-30 سانتی متر است


جنبه زینتی: گل ها به رنگ سفید، صورتی، قرمز و نارنجی

جنبه زینتی و زمان ظهور: گلدهی از اوایل تابستان آغاز شده و تا اوایل زمستان ادامه می یابد.

نیازهای اکولوژیکی: این گیاه طالب خاک های شنی و نسبتاً حاصل خیز بوده و مکان های آفتابی با نور کافی را می پسندد. نیاز به خاک با زهکشی مناسب دارد و نسبت به سرما حساس است.

ازدیاد: تکثیر این گیاه به وسیله کاشت بذور در پاییز و اوایل بهار انجام می شود یا اینکه می توان از سرشاخه های جوان در تابستان تهیه کرد.

کاربرد: کاربرد اصلی این گیاه به عنوان گل شاخه بریده ایست ولی در طرح های گلکاری و کاشت انبوه نیز از آن استفاده می شود.
 

leyli0337

عضو جدید
افرای قرمز

افرای قرمز

افرای قرمز

نام علمی : Acer rubrum

خانواده : Aceraceae

موطن : شمال شرقی آمریکا






کاربرد: سایبان ، حواشی خیابان ، بر سطوح چمن ، کنار آب و تک درخت ، رنگ آمیزی پاییزی

در اوایل بهار گلهای قرمز فراوان به تاج درخت نمایی کاملاً قرمز میدهد .پس از آن برگهای قرمز رنگ شروع به رشد میکنندکه به تدریج سبز درخشان میشوند . دمبرگ و رگبرگها و شاخه های جوان همچنان قرمز رنگ باقی میمانند ودر تابستان میوه های قرمز لابلای برگها رشد میکند . جزو اولین درختانی است که خزان میکند .برگها قبل از ریزش تبدیل به رنگ نارنجی و قرمز میشوند .مناسب ترین مکان رشد آنها در کنار آب است.

ارتفاع : 15 تا 30 متر

قطر تاج پوششی : 12 تا 24 متر

تاج متراکم و بیضی شکل . شاخه ها راست و قامت افراشته .پوست تنه خاکستری تیره و پوسته پوسته .






برگها ساده و متقابل و چند قسمتی . دارای دندانه های نامنظم و درازا و پهنای 5 تا 10 سانتیمتر









گلها قرمز و کوچک و مشخص است که قبل از باز شدن برگها شکوفا میشوند .




میوه ها فندقه های بالدار قرمز به شکل V . تدریجاً دانه ها تغییر رنگ داده و در طول زمستان بر درخت باقی میمانند



سیستم ریشه : عمیق تا متوسط

سرعت رشد : سریع

سرما و گرمای مرطوب را تحمل میکند ولی در برابر گرمای خشک حساس است .

خاک لومی و مرطوب و غنی را ترجیح میدهد ولی خاک قلیایی را نیز میپذیرد . در مقابل غرقابی شدن مقاوم است . تابش مستقیم خورشید و شرایط ساحلی را تحمل میکند . از باد شدید باید محافظت شود .

هرس: شاخه های زیذین نهال جوان حذف شود . بهترین زمان هرس زمستان است . در بهار در اثر قطع اندام ، شیره گیاهی فراوانی خارج میشود .

ابیاری : رطوبت زیاد نیاز دارد .

تغذیه: هر دو سال یکبار در فصل پاییز کود دامی داده شود .

آفات و بیماریها : مورد حمله شته قرار میگیرد . برای درمان باید از سموم فسفره استفاده کرد مانند مالاتیون .نوعی بیماری قارچی هم باعث پژمردگی و در نهایت خشکیدگی گیاه میشود که در صورت بروز باید درخت را قطع کرده و سوزانده شود . بستر درخت بیمار را با محلول بوردو ضد عفونی کرد .
__________________;)
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاربرد گیاهان یک ساله و دوساله در طراحی فضای سبز

کاربرد گیاهان یک ساله و دوساله در طراحی فضای سبز

کاربرد گیاهان یکساله و دوساله در طراحی کاشت فضای سبز
گیاهان یکساله
گیاهان یکساله بیشتر در باغچه های میانی کاشته می شود زیرا این نوع باغچه ها بیشتر در معرض دید قرار می گیرند گرچه محدودیتی نیز برای کاشت این گروه از گیاهان در باغچه های حاشیه ای وجود دارد. زیرا عدم وجود نور کافی در باغچه های حاشیه ای که مکان مناسبی برای کاشت درختان و درختچه های زینتی به شمار می روند رشد و کیفیت رنگ گل آنها را تحت تاثیر قرار می دهند. زیرا اغلب گیاهان یکساله نورپسند بوده و برای ادامه رشد خود نیاز به تابش مستقیم نور خورشید دارند و شاخه ها و برگهای گیاهان بلندتر مانعی برای دسترسی این گونه از گیاهان به نور کافی خواهد بود. در چنین حالتی می بایستی باغچه های حاشیه ای را به اندازه کافی عریض در نظر گرفت ( حدود 3 متر ) و فاصله کاشت گیاهان از یکدیگر را کاملا" رعایت نمود.
گیاهان یکساله در خاکهای غنی از ترکیبات ازته بسرعت رشد نموده و تولید شاخه و برگ انبوه خواهند نمود و این امر مطمئنا" در میزان و کیفیت گلدهی آنها اثر عکس خواهد داشت لذا نباید بسترهای گلکاری را بیش از نیاز گیاه غنی از ازت در نظر گرفت . خاک حاصلخیز باغچه با زهکش قابل قبول ، مکان آفتابی ، آبیاری مرتب روزانه نیاز گیاه را برطرف خواهد نمود.
گلهای نشایی :
روش افزایش اکثر گیاهان نشایی از بذر است .
کشت این گلها به دو طریقه کلی انجام میشود.

یکی در زمین و در هوای آزاد و دیگری در گلدان و ظروف کاشت دیگر.
طبیعی ترین و آسان ترین روش گلکاری روش اول یعنی کاشت در هوای آزاد است .
زمان کاشت بذر به زمان عرضه گل به بازار و محل بستگی دارد. از آنجایی که تنوع زیادی در رویش و زمان گل دهی گیاهان بسته به شرایط محیطی دیده می شود بنابراین نمی توان برنامه هایی را برای کاشت بذر در مقیاس های بین المللی ارائه کرد. حتی در یک محل نیز شرایط از یک سال به سال دیگر تغییر می کند. بهترین برنامه ها نیز نمیتواند ارتباط دقیقی بین کاشت و عرضه به بازار برقرار سازد اماعدم اطمینان را تا حد زیادی از بین میبرد.
برنامه کاشت به این مسئله که آیا گیاهان را روی گل و یا به صورت گیاه سبز به بازار.عرضه کنیم بستگی دارد. از جمله عوامل قابل کنترل در برنامه ریزی دما است. تنوع دمایی موجب تنوع زمانی میشود،چون بذر در دماهای مختلف خاک، در زمانهای متفاوتی سبز میشود. و از طرف دیگر سرعت رشد گیاه سبز تحت تاثیر قرار میگیرد. با توجه به آب و هوای محل میتوان روزهای لازم از کاشت بذر تا زمان گل دهی گیاهان را تعیین کرد و در تولید تجاری از آن بهره جست.
نشا های فصلی
گلهای فصلی بر حسب زمان کاشت به دو گروه بهاره و پاییزه تقسیم میشوند.بذر گلهای بهاره تقریبا در اواخر اسفند و اوایل بهار کاشته میشوند.بسته به شرایط آب و هوایی منطقه و عبور از سرمای زمستان و گرم شدن هوا بذر این گلها در هوای آزاد کاشته میشوند.پریوش-جعفری-آهار-ناز آفتابی-فندقی(تکمه ای)-رعنا زیبا-همیشه بهار-کوکب -اطلسی ... نمونه ای از این گروهند.
شب بو-بنفشه-مینا-گل کلم-همیشه بهار-قرنفل-کریپسوس-میمون...از گروه نشاهای پاییزه هستند.
این گلها به سه دسته یکساله-دوساله و چند ساله(دایمی) تقسیم میشوند.در گلهای یکساله سبز شدن بذر -رشد نشا-گلدهی و در نهایت تولید بذر در طول یکسال کامل میشود .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گلکاری:

گلکاری:

لاله عباسي
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]لاله عباسی از انواع گیاهان زیبا با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. این گیاه دارای گل هایی به رنگ زرد و قرمز است. برای کاشت گل لاله عباسی، گلدان هایی در اندازه های متوسط انتخاب کرده و بذرها را در عمق ۲۰ سانتی متری خاک بکارید. خاک گلدان باید سبک، مرطوب و غنی از خاک برگ، ماسه و بارورکننده های طبیعی باشد. در دو ماه اول پس از کاشت بذر، آبیاری را بطور منظم و هر دو روز یکبار انجام دهید[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif].
برای زهکشی بهتر می توان در کف گلدان دو یا سه سوراخ ایجاد یا از یک زیر
[/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif] گلدانی بزرگ استفاده کرد. گلدان ها را در محلی نورگیر و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. تکثیر این گیاه از طریق بذر و قلمه زدن امکان پذیر است.[/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]گل ابری:[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]Agreatum houstonisum نام علمی :[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]Asteraceae خانواده :[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مشخصات گیاه شناسی:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سرزمین اصلی این کیاه در مکزیک می باشد و از آنجا تنوع رنگ و زیبایی به سایر نقاط دنیا گسترش یافته است.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ابری گیاهی است بوته ای شکل و دائمی ولی در عمل آن را همانندگیاهان یک ساله کشت می نمایند .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ارتفاع این گیاه به 60 سانتیمتر می رسد ولی ارقام پاکوتاه آن به ارتفاع 20-15 سانتیمتر است. برگ ها دندانه دار ،قلبی شکل یا بیضی با پرزهای کم و به رنگ سبز تیره تر می باشد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]گل آذین دیهیم،بسیار متراکم که در کلاپرک های کوچک یا بزرگ که دارای گلهای لوله ای سفید ،قرمز یا غالباً آبی رنگ هستند تشکیل شده است. وقتی که گلها باز می شوند ، برگ ها را می پوشانند به طوری که برگها دیده نشده و بوته غرق گل می شود.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ابری خاک های قابل نفوذ و مرغوب را می پسندد و مکان های گرم و آفتابی را ترجیح می دهد. آبیاری آن می بایستی به قدر کافی باشد و به کود نیازی ندارد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]گل ابری در سایه آفتاب به خوبی رشد می نماید ولی هرچه آفتاب بیشتر ببیند پرگل تر و پا کوتاه تر می گردد.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]طرز ازدیاد:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]تکثیر ابری از طریق بذر ساده بوده و آسان می توان آن را از این طریق تکثیر نمود.برای این منظور بذر آن را در اواخر زمستان(بهمن ماه) در شاسی و هم چنین می توان بذر را مستقیماً در بستر اصلی در آغاز اردیبهشت ماه کشت نمود که در این صورت از نشا کاری صرفنظر می شود.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ابری را می توان از طریق قلمه نیز تکثیر نمود.در این صورت قلمه ها را از روی پایه مادری در اواخر زمستان برداشت کرده در شاسی نیم گرم و یا در گلخانه گرمی می کارند پس از آنکه به خوبی ریشه کردند هر قلمه ریشه کرده را در گلدان کوچکی گذاشته و مواظبت های لازم به عمل می آید تا در اواسط بهار کشت شوند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]کاربرد: [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]واریته های بلند قد در حاشیه ها و یا برای گل بریده و زینت تپه ها استفاده می شود.ولی واریته های پاکوتاه برای تزئین حاشیه پارک ها و نقشه های موزائیکی استفاده می شوند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]هم چنین می توان ابری را در گلدان ،سبد گل روی بالکن ها و در اطراف استخر ها و آب نماها و تزئین نمای ساختمان ها کاشت مخصوصاً به علت آفتاب پسندی گل ابری در تزئین نمای ساختمانها نیز در داخل جعبه های گل کاربرد زیادی دارد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]منبع: کتاب گلهای فصلی تالیف دکتر جمشید حکمتی[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] - گل ایبریس:[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]Iberis. L نام علمی:

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]Brassicaceae خانواده:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مشخصات گیاهشناسی:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]این گیاه بومی جنوب اروپا است. جنس ایبریس گونه های متعددی دارد که اغلب آنها چند ساله هستند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ساقه ها افراشته و برگها ضخیم با دندانه های ظریف و نامنظم است.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در گلدهی کامل،گیاه از گلهای سفید،صورتی،قرمزلاکی،بنفش کم رنگ یا ارغوانی پوشیده می شود.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] یکی از ارقام معروف این گل است که گلهای آن متراکم و مخلوطی از رنگهای مختلف است.Dwarf Fairy[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]طرز کاشت و ازدیاد:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ایبریس را می توان از طریق کاشت بذر تکثیر نمود.بذرها را در اوایل بهار در محل اصلی یا در اسفند ماه روی کوشک انجام می گیرد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]خاک: [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ایبریس در خاکهای رسی،شنی به خوبی رشد و نمو می کند و نقاط گرم و آفتاب گیر را می پسندد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]کاربرد:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از ایبریس در پلات باند گل دهنده،در باغچه ها و در گلدان ها استفاده می کنند.کاشت آن حتی در محیط های بسیار بزرگ نتیجه خوبی دارد. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] .[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]I . amara[/FONT] به صورت گل بریده نیز استفاده می شود و مدت 10-7 روز در آب دوام دارد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ایبریس در باغهای صخره ای نیز می تواند زیبائی خاصی را ایجاد کند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]منبع: کتاب گلهای فصلی تالیف دکتر جمشید حکمتی[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT][/FONT]​
- گل ادريسي:

نام علمي :Hydrangea macrophylla
خانواده: ساکسیفراژه
این گیاه را به خاطر امکان کشت مصنوعی در زمستان به صورت میلیونی در گلدان ها می کارند. انواع پیشرس آنها در اسفندماه و گونه های دیرگل در اواخر خردادماه گل می دهد. این گلها که گوی های درشت به رنگ های سفید وسرخ و قرمز را تشکیل می دهد معروف همگان است.



[/FONT][/FONT]
[/FONT][/FONT]
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مطلب گلکاری:

ادامه مطلب گلکاری:

- گل ميمون:
نام علمی: (Antirrhinum majus) یک گونه گل است. گل میمون یکی از گلهای زینتی است که در باغبانی بسیار معمول است و در فصل تابستان با گلهای رنگارنگ و مخملی خود جلوه خاصی به باغچه ها می دهد. این گیاه از جنس Antirrhinum و متعلق به خانواده scrophulariaceae میباشد. از گلهای زینتی دیگری که از این خانواده در باغبانی معمول است گل انگشتانه Digitalis و گوشی calceolaria را می توان نام برد



- گل هميشه بهار:
آذرگون با نام علمي (Calendala officinalis) كه به گل هميشه بهار معروف است گياهي است علفي و يكساله و ساقه هايي به طول 70-40 سانتي متر دارد. برگهاي ساده ، بيضوي دراز اين گياه پوشيده از كرك با كناره هاي موجدار به رنگ سبز مايل به قهوه اي روشن است و روي ساقه منشعب آن، گلهاي درشت و زيبا ظاهر مي شود. گل هميشه بهار داراي خاصيت معرق با اثر قوي، تصفيه كننده خون و التيام دهنده است و از آن به عنوان نيرودهنده و ضدتشنج استفاده مي شود. اختلالات كبدي و زردي نيز با مصرف اين گياه از بين مي رود، زيرا داراي اثر قطعي روي كيسه صفرا و ترشحات آن و كبد است. مصرف گل يا برگ هميشه بهار براي رفع التهاب و زخم معده و دستگاه گوارش مفيد است. اين گياه التهاب و تورم غدد لنفاوي را رفع مي كند و براي رفع جوشهاي صورت، كورك، پينه بستن دست يا پا، ميخچه و زگيل و زگيل نيز كاربرد دارد. گل هميشه بهار به صورت ضماد نيز به كار مي رود و ضماد حاصل از جوشانده 2 مشت گل در يك ليتر آب در درمان زخم و جراحات، سوختگي ها، سرمازدگي و بيماريهاي مختلف پوست اثر قاطع دارد. از گل هميشه بهار در توليد فرآورده هاي دارويي، مايعات شوينده و... نيز استفاده مي شود.
- رازقی:

نام علمی گل رازقی كه از لحاظ عطر معروفترین گلهای كشور ما است Jasminum Sambac Sol می باشد .
از خانواده زنبق ها Oleaceae كه سرزمین اصلی اش عربستان است ( زنبق نام ناحیه ای است در عربستان ) امروزه پرورش این گل در منطقه وسیعی از آفریقای شمالی گرفته تا خاور زمین و آسیای میانه گسترده شده است .
بوته گل رازقی پُر شاخ و برگ و نیمه بالارو است . برگهای آن دائمی ، صاف ، بیضی شكل و بی كرك با گلهای درشت ، پُر پَر ، سفید رنگ و بسیار معطر . از نیمه اردیبهشت به بعد در طول مدت تابستان گلها مرتبأ شكفته میشوند و هر گل حدود یك هفته تا ده روز دوام دارد .





- میخک:

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
ميخك بومي جزائر اندونزي و اقيانوسيه است و بعلت زيبايي خاصي كه درد امروز در بيشتر نقاط دينا بعنوان درخت زينتي پرورش داده مي شود . البته در مناطق سردسير اين گياه در گلخانه و گرم خانه نگهدري مي شود .در قديم الايام ميخك ادويه اي گران قيمت بوده كه تنها پادشاهان و ثروتمندان مكي توانستند از آن استفاده كنند[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ميخك درختي است كوچك و مخروطي شكل كه برگهاي آن هيچ وقت زرد نمي شود ودر تمام طول سال سبز است . ارتفاع اين درخت تا 10 متر مي رسد . برگهاي آن نوك تيز و بيضوي و دم برگهاي آن قرمز رنگ است و به درخت زيبايي مخصوصي مي دهد [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]گلهاي ميخك كوچك و مجتمع بصورت خوش هايي شامل 10 تا 25 گل مي باشد .[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]وجه تسميه اين درخت بدين دليل است كه غنچه هاي خشك شده آن كه كوچك و بطول يك سانتي متر است بشكل ميخ كوچك مي باشد .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]خواص داروئي: [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ميخك يعني خشك شده غنچه درخت ميخك از دو هزار سال پيش بعوان ادويه بكار مي رفته است . ميخك از نظر طب قديم ايران خيلي گرم و خشك است و داراي خواص بسياري است [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]

- گل مروارید:

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
گل
مروارید Symphoricarpus
بوته ای درختی از گیاهان تیره
کاپری فولیاسه های پُر شاخه است .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]با برگهای بیضی شکل ساده و گلهای ریزه نا معلوم که بجای آنها میوه های گرد قرمز یا سفید میروید .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از این گیاه عموما دو گونه آن در باغها کاشته میشود .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]1[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] – گل مروارید گل ریزه S.parviflora : به بلندی یک متر و میوه های کوچک قرمز مایل به ارغوانی که چندان چنبه زینتی ندارد .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]2[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] – گل مروارید خوشه ای S.racemosus : به بلندی یک تا دومتر که بواسطه خوشه های میوه آن دانه هایش شبیه به مروارید است بنام گل مروارید مشهور است .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]این خوشه ها تا یخبندان روی بوته باقی می ماند .
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]تکثیر :[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]گل مروارید را بوسیله خواباندن شاخه ها و جداکردن پاجوشهای فراوان آن زیاد می کنند و همه جا میتوان آنرا کاشت .[/FONT]
[/FONT]
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مطلب گلکاری:

ادامه مطلب گلکاری:

- گل برف:
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
گل برف یا گل حسرت
convallaria magalis اين گياه از تيره لاله ها Liliaceae است و به[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] انگليسي Lily of the Valley ناميده مي شود .[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در اروپا بصورت وحشي در جنگل ها مي رويد .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]گياهي است دائمي كه داراي ريزوم متعدد و نازك بوده و ارتفاع آن به ۱۰ – ۲۰ سانتيمتر ميرسد .[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ساقه آن نرم و فاقد گره بوده ، برگها به تعداد دو عدد بشكل تخم مرغي ، نيزه اي كه از قاعده گياه خارج[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] مي گردد .[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]گل آذين خوشه اي يكسويه بوده و از گلهاي متعدد كوچك سفيد رنگ و معطر كه شكل زنگوله را دارند[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] ، تشكيل شده است .[/FONT]




- آهار:
نام فارسي: آهار


نام علمي : zinnia L

مورفولوژي :وطن اصلي آهار كشور مكزيك است .ازگياهان يك ساله بوده وكاشت آن از زمانهاي گذشته در ايران معمول بوده است .ساقه راست وبرافراشته ولي به آساني شكسته مي شوند.بزرگي گلهابين۱۵-۵ سانتي متربوده ويابصورت ساده يامضاعف درانتهاي ساقه قرارگرفته است. گلهاساده يا پُرپَرمي باشدكه بسته به گونه هاي مختلف رنگهاي متنوعي دارد.
نحوه كاشت وازدياد:گل آهاراز طريق بذركاري تكثيرمي شود .آهار جزء گياهاني است كه نشاء كردن آن كمي مشكل است ونسبت به جابجايي حساس ميباشد وبراي همين منظور بستراصلي را قبلاًآماده وكودداده وسپس بذررا مستقيماً دربستراصلي (اوايل ارديبهشت ماه درمنطقه لارستان ) بطوردستپاش مي كارند.پس ازسبز شدن بذرويادو يا سه برگه شدن آنرا تنك نموده وبين هربوته 30-40 سانتي مترفاصله ميگذارند.

كاربرد:اين گل براي تزئين تپه گل ويا حاشيه هاي آفتابي بسيارمناسب است وبه واسطه تنوع رنگ گلها وداشتن فرمهاي پاكوتاه وپابلند وطول مدّت گلدهي ازگياهان زينتي بسيار جالب وجذاب مي باشد.
آهاررامي توان بطورانبوهي مخصوصاً درباغچه هاي بزرگ كه نيازبه گياهان مقاوم به كم آب دارند كشت نمود .






-گل ناز:
نام رایج:
گل ناز
portulaca grandiflora نام علمی :
portulacaceae نام خانواده :
گل ناز گیاهی یکساله بوده که این گیاه دارای شاخه و برگ گوشتی می باشدو گلهای آن به رنگهای مختلف و متنوع سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، زرد، بنفش و حنایی قابل رویت است . از این گل در حاشیه چمن کاریها در فضای سبز استفاده میشود.
ساده ترین روش ازدیاد و تکثیر این گیاه از طریق بذر می باشدکه بذر آن در فصل پاییز در کپسولهای کوچکی تشکیل میشود و کاشت بذر از ماه فروردین تا خرداد در خاک سبک صورت میگیرد.
روش دیگر ازدیاد گل ناز تهیه قلمه از ساقه های گوشتی و کاشت آن در خاکهای نرم و سبک است که بعد از چند روز قلمه های ریشه دار شده در محل اصلی کاشته میشوند و در مدت کوتاهی شروع به گلدهی خواهند کرد.
گل ناز مکانهای آفتاب گیر و گرم را می پسندد و خاک آن باید تا حدودی سبک و همیشه مرطوب باشد و آبیاری آن به صورت روزانه انجام میگیرد.




- گل آفتاب پرست:
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نام علمی: Heliotropium spp.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نام انگلیسی: Turnsole,Heliotrop[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دیگرنامهای فارسی: آفتاب پرست، گیاه عقرب[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]گل آفتاب پرست حدود 250 گونه دارد که 20 گونه آن سمی بوده و حاوی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین است. بیش از 15 گونه از این گیاه در ایران تا کنون شناسایی شده اند. [/FONT]
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مطلب گلکاری:

ادامه مطلب گلکاری:

اسطوخودوس ( لاواندر)

نام انگلیسی: Lavender

نام علمی: Lavandula
اسطوخودوس كلمه يونانی است، يعنی حافظ الروح، در زبان فارسی دری به آن شاه سپرم و در زبان عربی انس الروح می گويند.
اسطوخودوس در بیشترنقاط دنیا به حالت خود رو می روید، مخصوصاً در جنوب فرانسه، مناطق مدیترانه و تورنتو به مقدار زیاد وجود دارد و بسته به شرایط محیط و خاک به شکل های مختلف ظاهر می شود.







- استفانوتیس:


نام علمی:Stephanotis floribanda
نام انگلیسی:Wax Flower –Madagascar Jasmine
یاسمنمعطر و زیبای ماداگاسکار یا به شکل پرپشت رشد می کند ویا رشد ضعیفی داشته برگهایش را از دست می دهد. اگر گیاه خود را خوب نگهداری کرده باشید، می توانید از آن قلمه نیز تهیه کنید، در غیر این صورت شما حتی گیاه اصلی خود را نیز از دست خواهید داد.
گیاه سالم و جوانه هایی را تولید می کند که هم می توانید قبل از گلدهی و هم بعد از گل دهی از آنها برای تکثیر استفاده کنید. از اواسط بهار تا اوایل تابستان، با استفاده از یک چاقوی تیز قلمه های انتهایی ساقه را به طول 10 سانتی متر جدا کنید. ابتدا آنها را در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده، سپس هریک را در گلدانی متوسط حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. خاک را کمی مرطوب کنید و قلمه ها را در شرایط نور مناسب، ولی دور از تابش مستقیم خورشید، در دمای 21 – 20 درجه نگاه دارید.

ریشه دهی آرام انجام می گیرد و ممکن است حتی تا 3 ماه طول بکشد. بعد از ریشه دهی، زمانیکه گیاه جدید شروع به رشد می کند، کیسه پلاستیکی را بردارید و هر دو قلمه را در گلدان بزرگتری حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید تا یک حلقه سیمی در دو جهت مخالف رشد کنند و یا 2 تا 3 قلمه را در گلدانی بزرگ بکارید تا در طول یک میله چوبی بلند رشد کنند.
آبیاری بیش از اندازه، بویژه در مراحل تکثیر نباید انجام گیرد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مطلب گلکاری:

ادامه مطلب گلکاری:

-شمعدانی:
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نام علمی : Pelargonium species[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نا انگلیسی: Pelargonium[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]انواع شمعدانی را می توان به آسانی از اوایل تا اواخر تابستان تکثیر نمائید. قلمه های انتهایی ساقه را با یک چاقوی تیز به طول 10 سانت جدا کنید، سپس انتهای قلمه را ، پس از جداکردن برگهای پائینی در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و به آرامی در گلدانی متوسط حاوی کمپوست بذر و قلمه قرار دهید. لازم است قلمه را با کیسه پلاستیکی بپوشانید.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]فقط دقت کنید که قلمه را از تابش مستقیم خورشید دور نگاه دارید تا از تعرق و کاهش آب در بافت گیاه جلوگیری شود. قلمه را در شرایط مناسب و کافی نور قرار دهید. خاک نباید خیلی خیس باشد و فقط مرطوب کنید، البته خیلی هم خشک نباشد. ریشه دهی قلمه یک ماه طول خواهد کشید. گیاهان تازه رشد کرده باید در شرایط طبیعی به رشد ادامه دهند. دمای محیط را همچنان 18 درجه نگاه دارید و گیاهان جدید را در شرایط مناسب نوری قرار دهید مهمترین چیز برای شمعدانی اول نور مناسب و سپس بستری قوی و سبک است. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]زمانی که ریشه ها به اندازه کافی رشد کردند، می توانید گیاه جدید را به گلدانی بزرگتر حدود 14 سانت قطر دهانه منتقل کنید، خاک گلدان بهتر است کمپوست با پایه پیت باشد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در آبیاری گیاه بسیار دقت کنید و بیش از اندازه آبیاری نکنید. به خاطر داشته باشید قبل از هر آبیاری، خاک باید تقریباً خشک باشد.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] -آنتوریوم:
گياه آنتوريوم حداقل 26 گونه زينتي دارد و بخش اسپات رنگي آن اصطلاحاً بنام گل شناخته شده است و دوام بسيار طولاني بصورت شاخه بريده دارد. براي نگهداري آنتوريوم از گلخانه‌هايي با تهويه مناسب استفاده مي‌شود كه رکود هوا يا کمبود اکسيژن نداشته باشد. براي نگهداري آنتوريوم خاک سبک با PH اسيدي و غني از مواد غذايي مناسب است. در سال‌هاي اخير با گسترش کشت و کار آنتوريوم و در حقيقت ارزشي که اين گياه در بازار جهاني گل و گياه دارد براي آن کمتر از بستر خاک استفاده مي‌شود، و صرفاً در محيط فاقد خاک و در محيط هيدروپونيك به کمک مواد غذايي خاص پرورش مي‌يابد.
آنتوریوم ،Anthurium جنسی از خانواده آراسه ها Aracees است که اقسامی از آن بواسطه برگهای پهن و فلزی رنگ با رگهای سفید و نیز گلهایش جالب توجه بوده و در گرمخانه ها می کارند . اين گياهان بوسيله پا جوش تقسيم مي‌شوند و رشد ساقه‌اي ندارند بلندی این گیاه به 30 الی 80 سانتیمتر می رسد .
دو رقم از این گل که تاکنون شناخته شده است عبارتند از :
1 – آنتوریوم شزریانوم A.Schezerianum: که یکی از زیباترین گلها با برگهای پهن جالب است .
2 – آنتوریوم آندرآنوم A.Andreanum: با شاخه های عمودی و رنگهای عالی و برگهای بسیار پهن و شاخه های گل زیبا .
شاخه های گل آن بسیار مورد توجه است و مدتها در آب دوام می آورد .
این نوع گل بخصوص برای پرورش در گلخانه مناسب است .
زیرا در این مکان است که مقدار رطوبت ، درجه حرارت و آبیاری به راحتی قابل کنترل می باشد.
نوع آنتوریوم شزریانوم A.Schezerianum برای پرورش در آپارتمان ، یک گل بسیار مناسب است .
این گیاه در شرایط مناسب مرتبا گل داده و برگهای بسیار زیبای آن به رنگهای قرمز درخشان یک ماه و حتی بیشتر دوام می آورد .
مواظبت های زراعی :
نور : نور ملایم در درجه اول .
حرارت : محیط گرم .
رطوبت : خاک را باید مرطوب نگاه داشت .
جابجا کردن : در زمان جابجا کردن گیاه ( تعویض گلدان ) خاک گلدان باید از مخلوط زیر تهیه شود :
1 – خزه ، در حال پوسیدن یا تورب ( پیت) دو قسمت .
2 – ورمیکولیت ( از سنگهای معدنی است که بعدا به رُس تبدیل می شود ) یک قسمت .
3 – پرلیت ( این هم از سنگهای معدنی است که به رُس تبدیل می شود منتها ذرات آن درشت تر است ) یک قسمت . سپس آن را بطور یکنواخت مخلوط کرده و در گلدان مصرف کنید .
کود :
هر ماه یکبار باید از کودهای قابل حل در آب برای آنتوریوم شزریانوم A.Schezerianumاستفاده کرد و برای نوع آنتوریوم آندرآنوم A.Andreanum ماهی دو بار .
تکثیر : ازدیاد این گیاه از طریق قلمه زدن ساقه انجام می شود.


[/FONT]
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مطلب گلکاری:

ادامه مطلب گلکاری:

نرگس
گیاه نرگس از خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae ) و تیره Narcissus می‌‌باشد.
نرگس گیاهی دائمی و پیازدار می‌‌باشد. پیازهای آن درشت و دارای ورقه‌های فلسی یا مطبق است. به عبارت دیگر پیاز آن می‌تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت تر گردد. گلهای نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند. برگهای این گیاه از بن ریشه بصورت صاف یا شیاردار بیرون می‌‌آیند و در طول ساقه قرار میگیرند.نرگس‌ها به اندازه‌های مختلف یافت می‌شوند از گلهای 5 اینچی روی ساقه‌های 2 فوتی گرفته تا گلهای 5/0 اینچی روی ساقه 2 اینچی.

نرگس‌ها شاید آسانترین و مطمئن‌ترین پرورش از میان خانواده تمام گلها هستند و برای افراد مبتدی در باغبانی ایده‌ آل است. پیاز و برگها حاوی کریستالهای سمی هستند که فقط حشرات اصلی می‌توانند بدون آسیب رساندن به آن از آن مصرف کنند هر چند ممکن است جانوران آنها را از زیر خاک بیرون بیاورند.
تکثیر نرگس‌ها
نرگس‌ها به دو روش تکثیر می‌شوند. 1- روش تکثیر غیر جنسی (تقسیم پیاز) که دقیقاً نتیجه‌اش گلی است مانند گل پیاز اصلی. 2- روش تکثیر جنسی (دانه) که نتیجه‌اش گلهایی خواهد بود جدید و متفاوت. دانه‌ها در بخش تخمدان ایجاد می‌شوند این بخش متورم در پشت گلبرگهاست. پس از شکوفه کردن بخش تخمدان متورم می‌شود اما خالی از دانه است. گهگاه باد یا حشرات با آوردن گرده‌های جدید از گلهای دیگر می‌توانند باعث گرده افشانی گل در طول مدت گلدهی آن شوند. وقتی این اتفاق روی داد در تخمدان یک یا تعداد کمی دانه ایجاد می‌شود. نرگس‌های دورگه به‌وسیله گرده افشانی گل‌ها با تماس دادن و مالیدن دانه گرده از یک گل به کلاله گل دیگر بوجود می‌آیند در نتیجه تخمدان می‌تواند تا 25 دانه را در خود ایجاد کند. که هر کدام از آنها یک گیاه کامل را بوجود خواهد آورد. اما برای گلدهی گیاهی که از دانه پرورش می‌یابد باید تا 5 سال صبر کرد.
گلدار بودن نرگس از شش هفته تا شش ماه طول می‌کشد که این بستگی به جایی که شما زندگی می‌کنید و همچنین نوع گونه‌ای که پرورش می‌دهید دارد. بعد از گلدهی اجازه دهید تا گیاه نرگس پیازش را برای سال بعد بازسازی کند. برگها تا آن هنگام سبز هستند. هنگامی که برگها زرد شدند شما می‌توانید آنها را قطع کنید اما تا قبل از آن خیر.
رده بندی انواع نرگس

رده بندی یک گونه کشت شده (قابل کشت) نرگس بر پایه توصیف و سنجش یا از یک رده بندی ارائه شده توسط فردی که گونه‌ها را به ثبت می‌رساند، پایه‌ گذاری شده است.
کد رنگ‌های استفاده شده برای توصیف رنگ نرگس‌ها به قرار زیر است:
W- سفید (سفید گونه) G- سبز Y- زرد P – صورتی O- نارنجی R- قرمز
در توصیف گل نرگس هر نرگس را به دو بخش تقسیم می‌کنیم
تاج گل و گلبرگ با استفاده از حروف کد رنگ که مناسب هستند توصیف می‌شوند. نحوه نوشتاری مورد استفاده برای توصیف رده بندی نرگس به شرح زیر است.
1- تقسیم بندی بر اساس شکل ظاهری که از 1 تا 13 شماره گذاری می‌شود. 2- حرف یا حروف کد رنگ باید به درستی برگهای گلبرگ را توصیف کند و پس از آن خط تیره قرار می‌دهیم. 3- حرف یا حروف کد رنگ باید به درستی بخش تاج گل را توصیف کند.
برای مثال نرگس «زمزمهٔ فرشته» از یک نوع 5 –زرد – زرد است. و به صورت زیر نمایش می‌دهند: (5-Y-Y)
- در نوع چهارم از تقسیم بندی کلی نرگس‌های دوتایی حروف کد رنگ به توصیف دقیق مخلوط گلبرگ‌ها و شبه گلبرگها که با نظم خاصی قرار گرفته‌اند می‌پردازد. - اگر گلبرگ و تاج گل دارای یک رنگ واحد باشد از یک کد رنگ برای رده بندی آن استفاده می‌شود. چه نرگس‌های وحشی و چه نرگس‌هایی که قابل کشت و پرورش هستند اگر دارای نامهایی با مشخصات بالا باشند به صورت طبیعی در یکی از تقسیم بندی‌های 1 تا 12 قرار می‌گیرند قسمت سیزدهم مختص نرگس‌هایی است که دارای اصطلاحات علمی گیاه‌شناسی هستند.
تقسیمات سیزده گانه نرگس از روی شکل ظاهری نرگس

نوع اول- شیپوری: یک گل روی ساقه، تاجی به شکل شیپور که حدوداً به اندازه گلبرگ‌ها و گاهی بلندتر از گلبرگهاست.
نوع دوم- تاج بلند: یک گل روی ساقه که اندازه تاج آن بین تا یک گلبرگ کامل است.
نوع سوم- تاج کوتاه: یک گل روی ساقه و اندازه تاج آن کمتر از بلندی گلبرگ‌هاست.
نوع چهارم- دوگانه: نرگس‌هایی که دارای گلبرگ‌ها و یا تاج خوشه‌ای هستند. و روی یک ساقه می‌تواند یک یا بیش از یک گل داشته باشد.
نوع پنجم- سه پرچمی: معمولاً بیش از یک گل روی ساقه دارند سرگل افتاده و بخش گلبرگها عموماً به صورت تاب خورده و برگشته و دارای بافتی ابریشمی است. گلهای این نوع نرگس مانند زنگ‌های آویزان است.
نوع ششم- سیکلامینوس: یک گل روی ساقه گلبرگ‌ها به طور مشخصی برگشته هستند و تاج آن کشیده و باریک است (مثل این می‌ماند که گلبرگها به‌وسیله باد خم شده‌اند)
نوع هفتم- جانکوئیلا: دارای گلهای کوچک و گلبرگهای پهن است. عموماً چندین گل روی ساقه است. و گلها بسیار معطر هستند ساقه دارای مقطع عرضی گرد و بخش‌های ساقه و برگ آن نازک شبیه به نی است.
نوع هشتم- تا زِ تا: عموماً دارای 3 الی 20 گل روی یک شاخه قوی است. گلها عموماً خوشبو و دارای تاج بسیار کوتاهی هستند. گلبرگ‌ها گرد و تا حدی مضرس هستند.
نوع نهم- شاعرانه: عموماً یک گل روی ساقه دارد گلبرگهای سفید رنگ که در بعضی موارد با رنگ تاج در محل اتصال رنگین شده با تاج کوچک صافی که دارای بله‌های قرمز رنگ است. این گل معطر است.
نوع دهم- بالبوکدیم دورگه: گلهایی کوچک شبیه «دامن دورچین» دارد.
نوع یازدهم- تاج مضرس (شکاف دار) : لبه‌های تاج آن دارای شکاف عمیق است (معمولاً شکافها به اندازه طول تاج هستند)
نوع دوازدهم- نرگس‌های متفرقه: نرگس‌هایی که در رده‌بندی‌های ذکر شده بناشده. و عموماً جزء نرگسهای دو رگه هستند.
نوع سیزدهم- انواع گونه‌های وحشی و دورگه
مراقبت از نرگسها

نکاتی برای موفقیت در پرورش نرگس
  • ماههای مرداد و شهریور بهترین زمان برای کشت نرگس در انگلیس هستند تا ریشه‌ها قبل از شروع زمستان قابلیت رشد را پیدا کنند اگر چه پیازها باید تا ماه مهر کشت شوند ولی تا آبان ماه قابل کشت هستند.
  • برای کشت، آنها را بطور مجزا با فاصله‌های cm 15 در یک خاک با زهکشی خوب و مناسب کشت کنید به طوری که حدود cm 10 خاک روی پیازها باشد. یک مقدار کود معمولی را با خاک مخلوط کنید و در زیر محل کاشت بریزید و اگر خاک رسی و سنگین است مقداری شن با آن مخلوط کنید تا به زهکشی خاک کمک کند. پیازها را در زمینی که از آب اشباع است نکارید.
  • نرگس‌ها برای گلدهی سال بعد خود نیاز به انرژی سرازیر شده از ساقه و برگ به پیازها دارند. به همین دلیل برگها را از محل طوقه قطع نکنید چون این کار باعث می‌شود آنها ضعیف شوند. هنگامی که 6 هفته سپری شد بعد از گلدهی می‌توانید برگها را قطع کنید چون تأثیری بر گلدهی سال بعد ندارد.
  • بعد از پژمرده شدن گلها آنها را از بخش زیرین و پشت تخمدان قطع کنید.
  • هر پیازی را که در ساقه و برگ آن نشانی از بیماری است خارج کرده و آن را بسوزانید.
  • پس از گلدهی گیاه را هفته‌ای یک بار آبیاری و به‌وسیله کودهای غنی از تپاس تغذیه کنید تا هنگامی که برگها زرد شوند.
  • تعداد زیادی از نرگس‌ها، خیلی خوب به طور طبیعی سبز شده و نیاز به جابجایی ندارند. اگر شما باغ کوچکی دارید و دسته‌های نرگس خیلی زیاد و بزرگ شده‌اند می‌توانید آنها را خارج کرده و تقسیم کنید.
  • پیازهای خارج شده را در مکانی خنک تاریک و با تهویه مناسب تا زمان کشت بعدی ذخیره کنید.
  • هم قبل از انبار کردن هم قبل از کشت دوباره، تمام پیازهایی را که هنگام لمس کردن حس می‌کنید نرم هستند یا حالت اسفنجی پیدا کرده‌اند را جدا کرده و بسوزانید.
  • پیازهای کشت شده در گلدان (برای 16 الی 20 هفته) باید حداقل در عمق 5 تا 10 سانتی متری کاشته شوند. که این بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه دارد.
  • بهترین گونه‌ها برای پرورش بستگی به مکانی دارد که می‌خواهید کشت کنید. اگر محیط بزرگی از زمین سبز دارید که می‌خواهید در آنجا نرگس‌ها را کشت کنید نوع «نرگس نما» بهترین نتیجه را دارد. گونه‌های مختلف را در یک بخش با هم مخلوط نکنید که این یک نتیجه کشت خوب نیست.
  • برای حاشیه و کناره‌های کوچک باغهای سنگی بهتر است از انواع کوچک‌تر برای پرورش مانند «دو به دو» یا «پرتاب شعله» استفاده شود.
  • در طول زمان پرورش، حداقل دوبار به‌وسیله قارچ کش شاخ و برگ نرگس‌ها را سمپاشی کنید.
تعداد گونه‌های نرگس

گیاه شناسان در این مورد اختلاف نظر دارند اما حداقل 25 گونه وجود دارد که بعضی از آنها با تنوع بسیار زیاد هستند و دارای چندین دورگه طبیعی هستند با توجه به این گونه‌ها لیست بانک اطلاعاتی فعلی نرگس نمایانگر بیش از 13000 دورگه است که در بین تقسیمات رده بندی شده دوازده گانه قرار می‌گیرند.
پرورش نرگس در گلدان
بهتر است شما از گلدانهای دو گالنی به عنوان اندازهٔ استاندارد نرگس‌ها و از گلدانهای یک گالنی برای نرگس‌های مینیاتوری و پیازهای کوچک استفاده کنید. بهتر است گلدانها را با کلراکس ضدعفونی کرده و اجازه دهید خاکشان به خوبی زهکشی شود. ترکیب خاکی که من استفاده کردم عبارتست است از یک بخش پرلیت و سه بخش خاک استرلیزه. در انتهای گلدان بر روی یک لایهٔ نازک خاک یک مشت از کود 0-10-10 بریزید. اجازه ندهید پیازهای نرگس با کود تماس داشته باشند. و سعی کنید پیاز در 3/1 فوقانی قرار گیرد. اگر پیاز را نزدیک سطح خاک بکارید ریشه‌ها پیاز را به سمت بیرون از خاک هل می‌‌دهند. فقط پیازهای متوسط را در گلدانهای یک گالنی بکارید. براساس اندازهٔ پیازها می‌توانید سه الی چهار پیاز را در یک گلدان بکارید. اگر ملاحظه کردید که مقداری از یک پیاز به خارج از خاک آمده است خاک را به آرامی و با دقت کنار زده و پیازها را در سطوح پایین تری از خاک بکارید. برای نمایش پیازها ترجیح دادم که آنها با هم در تماس نباشند. روشی که اتخاذ کردم ای بود که پیازها را حداقل به اندازهٔ قطر یک پیاز از هم دور قرار دهم و با فاصلهٔ برابر از لبه‌های گلدان. بعد از اول نوامبر گلدان را آبیاری سنگین نمایید و اجازه دهید پیت ماس سطح خاک کاملاً از آب اشباع شود. برای هفتهٔ اول هر روز آبیاری کنید. اگر ملاحظه کردید که خاک فوقانی گلدان در حال خشک شدن است به آن آب اضافی دهید. اگر خاک شما قلیایی است از آنجایی که نرگس محیط اسیدی را ترجیح می‌‌دهد برای حفظ اسیدیتهٔ خاک برای گلدانهای یک گالنی یک قاشق چای خوری Iron rite و دو قاشق برای گلدانهای دو گالنی اضافه کنید. بعد از شکوفه زدن یک مشت کود 5-10-10 به گلدان اضافه کنید. این امر با اضافه کردن کمی پتاسیم کمک می‌کنند که گیاه برای گلدهی سال بعد پیاز خود را بازسازی کند نرگس نیاز به یک دورهٔ تابستانهٔ گرمایی دارد. پیازهای نرگس در گلدانها و مخازن عمیق که به ریشه‌ها اجازهٔ رشد می‌‌دهند بیشتر رشد می‌کنند. می‌توانید پیاز را برای 2-3 سال در داخل گلدان نگهداری کنید. می‌توانید پیازها را در آورده تمییز نمایید و در یک کیسهٔ کاغذی یا نایلونی ریخته برچسب زده و در یک جای خشک و خنک تا پاییز نگه داری کنید.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مطلب گلکاری:

ادامه مطلب گلکاری:

-گل ساعتی:
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نام علمی: Passiflora caerulea[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نام انگلیسی: Passion Flower[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] گل ساعت ، گیاهی سریع الرشد است که ساقه های بلند و بالارونده ای را تولید می کند که می توانید قلمه های زیادی از آنها بگیرید.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از اوایل تابستان، قلمه های ساقه ای به طول 10 سانت را با استفاده از یک چاقوی تیز بریده و سپس برگهای های پائینی قلمه را جداکنید. انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و در گلدانی متوسط حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. گلدانها را در دمای 20-18 درجه تا زمان ریشه دهی که حدوداً یک ماه به طول خواهد انجامید نگاه دارید.
[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]پس از ریشه دهی و تشکیل گیاه جدید، کیسه پلاستیکی را برداری
د و به طور منظم با کود مایع تغذیه کنید و به پروش و رشد گیاه در نور مناسب و کافی تا اواخر پائیز و اوایل زمستان ادامه دهید. سپس آبیاری را کاهش دهید. آبیاری باید به اندازه ای باشد که علائم کم آبی در گیاه ظاهر نشود. دراوایل بهار گیاه جدید را دوباره در گلدانی با اندازه بزرگتر حاوی کمپوست گلدانی بکارید. ممکن است در طول سال، از اوایل تا اواسط تابستان مجبور به تعویض گلدان شوید. البته تا جایی که ممکن است، تا زمان گلدهی گیاه در بهار، این کار را انجام ندهید.
[/FONT]




-لیلیوم (زنبق رشتی):
Lilium
خانواده: لیلیاسه (سوسنی ها)
مدتها است که سوسنی ها را برای استفاده در آپارتمانها پرورش می دهند. اما با پیدایش سوسنهای هیبرید آمریکائی که واریته های آنها دارای گلهای فراوان و رنگهای زیباست این امر بیشتر متداول شده است.
واریته ای از آنها به نام (هارمونی) را به آسانی می توان در گلدان کاشت. بدین گونه که چندین پیاز را درگلدان بزرگی با خاک سبک و مرغوب کاشته و پس از آنکه ساقه آنها به 60 – 80 سنتی متر رسید نوک هر ساقه با تعداد 6تا 8 گل درشت کاملاً باز برنگ نارنجی زیبا آراسته می شود.
پیازها را در فروردین ماه در گلدانهای بزرگی که به راحتی آب اضافی را از خود عبور دهد و ته آنها را بستری از شن به اندازه 2 سانتی متر پوشانده است می کارند. بدین گونه که ابتدا گلدان را تا نیمه از خاک مناسب پر می کنند و پیازها را روی آن قرار می دهند، سپس بقیه گلدان را با خاک پر کرده و بصورت توده ای و پشته ای در می آورند.
این خاک نیز باید حاوی دو حجم خاک باغچه شن دار و دوحجم تورب و یک حجم ریگ درشت باشد. آنگاه آنقدر آب می دهند که دیگر جذب نشود. در این موقع باید گلدانها را در یک زیرزمین تاریک که حرارت آن از 10 درجه تجاوز نکند بچینند و هنگامی که جوانه های گیاه به 8-7 سانتی متر رسید سوسن ها را به محلی که دارای حرارت معتدلی باشد منتقل سازند.
اگر آنها را در نزدیکی پنجره ای بگذارند بزودی ساقه ها رشد کرده و گلها ظاهر می شود. گلدان هایی که در اواسط اسفندماه بدین روش آماده شده باشند در اواخر اردیبهشت گل می دهد و آنهایی که در اوایل فروردین ماه تهیه شده اند در آخرین روزهای خرداد گل خواهد داد.
آب دادن به آنها باید پی در پی اما به مقدار کم صورت گیرد تا خاک گلدان را آب نبرد.
سایر هیبریدهای این خانواده عبارتند از:
"سینابار" با گلهای قرمز آجری
"آنشانتمان" یا جادو با گلهای قرمز پرتغالی
"جان ایوتز" با گلهای زرد


-عروسک پشت پرده:
گیاهی علفی، پایا، با ریزومی خزنده و ساقه ای گوشه دار و راست است. برگ ها دم دارند و در گروه های دوتایی قرار گرفته اند. در قسمت فوقانی ساقه از بغل برگ ها گل سفیدی می روید. کاسه گل آنها به شکل پوسته ای با شبکه رگبرگی رشد می کند و پس از گل دادن به صورت کیسه ای در می آید و میوه گرد آن را احاطه می کند. رنگ آن پرتقالی یا نارنجی و میوه آن به رنگ پرتقالی یا قرمز و سته است. این گیاه را اغلب در باغات می کارند که در آنجا نیز به آسانی به نقاط دیگر گسترش می یابد.
برای مصارف دارویی میوه ی رسیده آن را از داخل کیسه خشک شده آن بیرون می آورند و روی شبکه های توری در سایه پهن و خشک می کنند یا در خشک کن با حداکثر 40 درجه سانتیگراد حرارت این کار را انجام می دهند. آن ها بدبو هستند و طعم تلخی دارند. این میوه ها محتوی نوعی ماده اصلی تلخ به نام فیزالین (Physaline)، آلکالوئیدها، مواد رنگی آلی و مقدار زیادی ویتامین C هستند.این مواد دفع اسید اوریک را تسریع می کنند و بنابراین در ناراحتی های کلیوی و مجاری ادرار، نقرس و روماتیسم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از میوه ها های رسیده این گیاه دم کرده ای به مقدار 15 تا 30 گرم در نیم لیتر آب تهیه می کنند و دو لیوان در روز می آشامند. به خاطر وجود مقدار زیادی ویتامین C در این میوه ها دم کرده آن را دربهار و در دوران نقاهت نیز مصرف می کنند. همچنین در سالاد می توان از میوه های تازه و بدون غلاف آن که کمی تلخ است استفاده کرد که بسیار سالاد خوشمزه می شود.
مشاهده پیوست 59150مشاهده پیوست 59151



 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مطلب گلکاری:

ادامه مطلب گلکاری:

-پرنده بهشتی:
نام علمی: Strelitzia reginae
نام انگلیسی: Bird of Paradise Flower
تکثیر پرنده بهشتی نیاز به هنر و صبر زیاد دارد. بذرهایش به رنگ قهوه ای تیره، همراه با توده کرکهای نارنجی هستند.
تکثیر بذرها در دستگاه تکثیر کننده در دمای ثابت 24 درجه، 6 ماه طول خواهد کشید. بذرهایی که با این روش جوانه می زنند، زمانی که به اندازه کافی بزرگ شدند می توانید جابه جا کنید و با دقت آنها را از دستگاه بیرون آورید و مراقب باشید تا به ریشه های ترد و شکننده نشاءها صدمه نزنید. سپس آنها را در گلدان متوسطی حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید تا در شرایط نوری مناسب رشد کنند.
این گیاه را در اواسط تا اواخر بهار با روش تقسیم گیاه سالم و بالغ نیز می توان تکثیر کرد ولی تشخیص گیاهانی که جدید رشد کرده اند و جداکردن آن ها از پایه مادری بدون ایجاد صدمه به گیاه مادری و جوانه های آن، کار آسانی نیست.
ابتدا خاک را مرطوب کنید و گیاه را از گلدان بیرون آورید. بادقت هر گیاه جدید را که حداقل دارای 3 یا 4 برگ یا بیشتر است جداکنید، شاید کمی مشکل باشد زیرا ریشه های گوشتی و شکننده گیاه مادری، به شکل فشرده و انبوه بوده و هرگونه صدمه نیز باعث پوسیدگی و از بین رفتن آنها می شود.
گیاه جدید را در گلدان بزرگی حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید. مراقب باشید تا هرگونه مزاحمت و آسیب را به حداقل برسانید. دوران سخت و مراقبت شدید 2 تا 3 ماه بطول خواهد کشید، زیرا در این مدت ریشه دهی انجام خواهد گرفت. گیاه را باید در دمای 20 درجه و نور مناسب و کافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید و خاک نسبتاً مرطوب باید باشد
مشاهده پیوست 59152


-اگزاکوم:
نام علمی: Exacum affine
نام انگلیسی:
Persian Viole
بذرها را بصورت تنک در سینی بذر، یا گلدانی متوسط حاوی خاک برگ و ماسه کاشته و در دمای 21 درجه نگاه دارید. زمانی که نشاء ها به اندازه کافی بزرگ شدند که بتوان آن ها را جا به جا کرد، ابتدا خاک را مرطوب کنید و با دقت آنها را بیرون آورید، سپس در گلدانهای کوچکتری با خاک سبک و غنی بکارید.

گیاه را بیش از اندازه آبیاری نکنید، زیرا در مرحله اولیه رشد نشاء ها بسیار حساس بوده و در اثر رطوبت زیاد، به آسانی پوسیده و پژمرده شده و از بین می روند، حتی بعد از کاشت نشاء ها نیز در آبیاری بسیار دقت کنید و از آبیاری بیش از اندازه خودداری نمائید.

- كوكب:
این گل از خانواده کاسنی و دائمی می باشد ریشه های غده ای کوکب در برابر سرما مقاومتی ندارد و در محل های سرد و در فصل پاییز به محل گرمتری منتقل میشوند.تقسیم این ریشه ها در اغاز فصل بهار صورت میگیرد باید به دقت انجام شود. ریشه های غده ای کوکب زمانی رشد ونمو می کنند که همراه با یک جوانه برگی سال پیش باشد که روی ساقه باقی مانده از سال گذشته قرار دارد.در غیر این صورت ریشه غده ای کوکب در خاک می پوسد و رشد و نمو نمی کند.
گلهای درشت کوکب به رنگ سرخ ابی سفید قرمز جلوه گر میشوند.در نواحی کوهستانی کوکب رشد فوق العاده ای دارد و گلهای ان بسیار درشت است.
کوکب با گلبرگ رشته ای شکل و کوکب بذری از انواع جدید کوکب هستند.
مشاهده پیوست 59153


 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
درخت چریش

درخت چریش

درخت چریش بومی هند و سایر مناطق گرمسیر و نمیه گرمسیر جهان هست در شهر بوشهر هم وجود دارد ، شاید علت وجود گیاهان شرق آسیا و هند و آفریقا در بوشهر بخاطر اینه که بوشهر همیشه یک بندر فعال تجاری بود که تجار از همه کشورها از طریق این شهر با ایران داد و ستد میکردند و کشورهای استعمارگر هم بارها به این شهر آمدن و همیشه هم با خودشون علاوه بر تکنولوژی جدید گیاهان مناطق دیگری هم آوردن... از این حرفا بگذریم به بحث اصلی یعنی درخت چریش برسیم از این درخت عصاره حشره کش استخراج میشه و این فقط بخشی از ویژگی های این درخت هست.

دوتا نام علمی برای چریش دیدم که هر دوتا اسم مربوط به یک گیاه هست :
1- Azadirachta indica
2- melia indica
چریش از خانواده سنجد تلخ ، Meliaceae هست.





این درخت در برخی خیابان ها و کوچه ها در سطح شهر بوشهر دیده می شود و شهرداری هم به کاشت

هر چه بیشتر این گیاه کمک کرده و این درخت واقعا از هر جنبه چه برگها و گل و میوه زیبایی خاصی داره.





از اردیبهشت ما شروع به گلدهی میکنه و گلها به صورت خوشه ایی سفید رنگ هستند

و بتدریج گلها تبدیل به میوه هایی در حد و اندازه زیتون میشه و در نهایت به رنگ زرد در میاد.








چریش تنه جوشه های زیادی تولید میکنه که این باعث میشه قدرت هرس پذیری بالاتری داشته باشه.



اینم یک عکس تکی از برگ :



میوه :







روش تکثیر هم عمدا از طریق پاجوش ها و قلمه ساقه و گاهی بذر صورت میگیرد.




منبع : من یک جوانه ام
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
کاج مُطبّق آروکاریا (Araucaria Excelsa)

کاج مُطبّق آروکاریا (Araucaria Excelsa)








کاج مُطبّق آروکاریا (Araucaria Excelsa)
امروزه کاج مُطبّق با توجه به زیبایی فوق‌العاده در میان مردم طرفداران بی‌شماری پیدا کرده است. این گیاه که بومی مناطق گرم و مرطوب و موطن اصلی آن جزیره‌ی نورفلک استرالیا می‌باشد، در محیط‌های باز و مناطقی چون شمال کشور به سرعت و در آپارتمان به کندی رشد می‌کند، به‌طوری که در شرایط مطلوب حداکثر دو طبقه در سال به آن اضافه می‌شود.
این گیاه به اکسیژن فراوان نیاز دارد.
شرایط نگهداری گیاه در محیط‌های آپارتمانی
نور: اگر چه سایه را تحمل می‌کند اما نزدیکی به پنجره با نور مطلوب همانند پنجره‌های شرقی، شمالی و پاسیوها را بهتر می‌پسندد. نور کافی باعث ایجاد طبقات منظم‌تر و فاصله‌ی طبقاتی کم‌تر می‌شود. بهتر است برای داشتن گیاهی استوار و بدون انحنا هر چند وقت یک‌بار گلدان آن را 180 درجه بچرخانید تا به طرف نور متمایل نشود.
پخش پنج دقیقه موسیقی ملایم در روز، برای شادابی و طراوت این گیاه بسیار مفید است….
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آروکاریا یا کاج مطبق یا کاج طبقه‌ای یا کاج خانگی
مشخصات:‌
اسم علمی کاج مطبق Araucaria excelsa و از خانواده Araucariaceae می باشد. این گیاه بومی جزیره نور فولک درجنوب کالدونی جدید است. ارتفاع آن ۱ تا ۲ متر و گسترش آن ۸۰-۹۰ سانتیمتر می باشد . گیاهی است همیشه سبز و دارای برگ های سوزنی آروکاریا به مرور ، شاخه های تحتا نی خود را از دست می دهد . یک واریته آن دارای قد کوتاهی است که در گلدان کاشته می شود. درتابستان میتوان گلدان آن را در هوای آزاد و نیمه سایه یعنی در سایه سایر درختان قرارداد. رشد این گیاه بسیار بطئی است.
مراقبت:کاج مطبق به نور معمولی ، هوای خنک ، خاک همیشه خیس، رطوبت نسبی بین ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد .
کود: ۲ گرم در لیتر سولفات آمونیوم ، هر سه هفته یکبار از فرودین تا شهریور ماه، احتیاجات غذایی این گیاه را بر آورده می کند.
خاک: مخلوطی از دو قسمت خاک برگ، یک قسمت تورب و یک قسمت ماسه خاک مطلوب آروکاریا می باشد.
ازدیاد: این گیاه را نمی توان به آسانی تکثیر کرد ولی با کمی حوصله و پیشتکار می توانید موفق شوید. کاج مطبق از طریق کشت بذر از اواسط بهار تا اوایل تابستان ، در دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد تکثیر می شود. بذرها را به صورت تک یا پراکنده در سینی بذر یا ظروف کم عمق با قطر دهانه ۱۴ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. سعی کنید میزان رطوبت را توسط پوشاندن ظرف با یک ورقه پلاستیکی شفاف یا شیشه بالا ببرید البته گاهگاهی پوشش را بردارید تا از یجاد رطوبت بیش از حد جلوگیری شود و یا اینکه فضای کوچکی را جهت تهویه در پوشش ایجاد کنید. هنگامی که بذر ها جوانه زدند و به بلندی ۵ تا ۵/۷ سانتیمتر رسیدند، می توانید نشاءها را به آرامی بیرون آورده و در گلدانی حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید.
 

Similar threads

بالا