آسیت

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی آسیت در جوجه های گوشتی و عوامل محیطی
مقدمه:
آسیت را تجمع آب در حفره شكمی توصیف كرده‌اند و علت آن نیاز به تأمین اكسیژن بالا جهت بافتها عنوان شده است. این عارضه بیشتر در جوجه خروس‌های در حال رشد بویژه در مناطقی كه ارتفاع آن زیاد است و در مناطقی كه استرس سرمایی وجود دارد دیده می‌شود. در شدیدترین حالت تا 25% مرگ و میر نیز دیده شده است. هرچند مرگ و میر رایج در این بیماری 12-5 درصد می‌باشد.
تاریخچه این بیماری :
این عارضه برای نخستین بار در ارتفاعات بالا در کشور بولیوی در جوجه های گوشتی دیده شد و به دنبال آن در سایر کشورهای جهان و از جمله در ایران هم گزارش شد، چون این عارضه اکثراً در مناطق با ارتفاع بیش از 1400 متر از سطح دریا مشاهده می شد آن را بیماری ارتفاعات بالا نامیدند.

طبق آمار و ارقام، مجموعه لاشه حذفی از 5/3% در سال 1986 به 19% در سال 1994 افزایش یافت، سالانه 50 بیلیون دلار در اثر تلفات ناشی از آسیت به صنعت مرغ گوشتی دنیا خسارت وارد می شود.
علایم ظاهری :
افزایش تنفس و افزایش میزان فعالیت ، از دست دادن درخشش پرها ، متسع شدن شکم به دلیل تجمع مایع ، کوچک بودن نسبت به جوجه های دیگر ، له له زدن همراه با صدایی مثل غرغره کردن ، جوجه های مبتلا اغلب به روی پشت می میرند ، قرمز شدن پوست شکم و پر خون شدن عروق محیطی و در پرندگان مسن تر اغلب سیانوز در اطراف تاج و ریش دیده می شود .
پرخونی عضلات، اتساع ناحیه شکم وتجمع مایعدر داخل محوطه بطنی

http://i15.tinypic.com/6g1w855.jpg
پاتولوژی :
1- سیستم قلبی-عروقی: علائم آن شامل
تحلیل رفتن میوفیبریل قلبی، از بین رفتن سارکومرها و میتوکندری ها ، شل و نرم شدن قلب، تجمع مایع در پریکارد ، افزایش
PCV ، تعداد RBC،WBC و غلظت هموگلوبین ، افزایش غلظت لاکتات دهیدروژناز در قلب ، افزایش در تعداد قطرات کوچک چربی ، افزایش در ذخایر گلیکوژن میوکارد
افزایش ضخامت سرخرگ ششی ، افزایش
RV/TV ، سست شدن مویرگها و فیبروزی شدن کپسول کبد تورم سلول های کبدی و چسبیدن فیبرین به سطح آن .
2- ریه:
وجود تعداد زیادی گره های غضروفی، استخوانی و لنفاوی در شش پرندگان مبتلا ،30% افزایش در ضخامت سد بافتی خون – گاز، هیپرتروفی ماهیچه صاف در پارا برونشیول ، سنتز کلاژن اضافی در ریه ها و اختلال در ساختمان آلوئولی از نشانه های این بیماری در طیور است .

اتساع ورید میانخالی خلفی
http://i18.tinypic.com/5ymd3yw.jpg


اتساع قسمت راست قلب
http://i17.tinypic.com/4y5kyg2.jpg

ژله ای شدن مایع آسینی، وگرد شدن لبه های کبد.
http://i9.tinypic.com/506lf0m.jpg

روند ایجاد عارضه :

افزایش نیاز به اکسیژن باعث افزایش پمپ خون از قلب به ریه ها می شود که در نتیجه آن باعث افزایش فشار خون سرخرگی و بسته نشدن کامل دریچه ها می شود که به دنبال آن برگشت خون به داخل سیاهرگهای اصلی و افزایش فشار را خواهیم داشت که نهایتاً باعث آسیب دیدن سلولهای کبد و بزرگ شدن آنمی شود .
خروج پلاسما از رگها و تجمع آن در داخل حفرات بدن باعث افزایشسلولهای خونی و افزایش ویسکوزیته خون مشود در نتیجه نیاز به فشار بالا برای جریان یافتن در مویرگها می باشد .که باعث تشدید عارضه می شود .

عوامل مـؤثر در بروز عارضه :

الف ) سرعت رشد و ترکیب بدن :
افزایش سرعت رشد موجب افزایش نیاز به اکسیژن و افزایش وقوع آسیت میگردد. از لحاظ ترکیب بدن نیز سوخت ساز نیتروژن و پروتئین در مقایشه با چربی به اکسیژن بیشتری نیاز دارد ، اما لاشه جوجه ها به طور واقعی پروتئین و نیتروژن کمتری نسبت به مقدار چربی دارند ، لذا جوجه هایی که ذخیره چربی بیشتری دارند به آسیت حساسترند.نیاز جوجه‌های گوشتی به اكسیژن زیاد به دلیل فرآیند متابولیكی سوخت و ساز بدن آنها می‌باشد. در شرایطی كه رشد خیلی سریع باشد و در صورتی كه هوا خیلی سرد باشد لازم است كه شش‌ها اكسیژن بیشتری در اختیار خون قرار دهند. در مناطق مرتفع فشار اكسیژن كمتری در هوای دم وجود دارد و در شرایطی كه متابولسیم بدن بالاست لازم است خون بیشتری به شش فرستاده شود و در نتیجه فشار زیادی به بطن راست پرنده وارد می‌شود. در شرایط طبیعی بطن راست نسبتاً كوچك می‌باشد ولی در شرایط آسیت بطن راست بزرگ و متسع شده و اندازه آن دو برابر می‌شود. آسیت عمدتاً در اثر كمبود اكسیژن ایجاد می‌شود و در مطالعاتی كه بر روی لاشه طیور مرده انجام گرفته وجود مایع در حفره بطنی به راحتی قابل تشخیص است همچنین بزرگ شدن بیش از اندازه بطن راست، بزرگ شدن دهلیزها، پرخون شدن شش‌ها خیز و ادم به خوبی قابل تشخیص است. شش‌ها ممكن است توسط آلودگی‌های محیطی یا عفونت‌های دستگاه تنفسی، آسیب دیده و این موضوع باعث تشدید بیماری می‌شود. پرندگان مبتلا از نظر میزان گلبولهای قرمز خون بالا می‌باشد فشار سرخرگ شش ممكن است دو برابر گردد پرندگانی كه توسط آسیت می‌میرند، معمولاً لاشه آنها كوچكتر از لاشه پرندگانی است كه در اثر بیماری تلف شده‌اند، مشكل آسیت در جوجه‌های گوشتی به این دلیل است كه حجم شش‌های جوجه‌های گوشتی نسبت به وزن بدن و نیازهای متابولیكی آنها كوچك می‌باشد.
میزان رشد: تردیدی وجود ندارد كه میزان رشد یك عامل مهم در نیاز به اكسیژن می‌باشد و خود می‌تواند به طور بالقوه منجر به بروز آسیت شوند.می توان اختلاف فاحشی را در وزن پرندگان مبتلا به آسیت و پرندگان سالم مشاهده كردند و در این حالت پرندگان مبتلا به آسیت كوچكتر بودند و ظاهراً این در تفاوت مربوط به این واقعیت است كه رشد سریع مشكل فیزیولوژی قلب را تشدید می‌كند و در نتیجه بروز آسیت را تشدید و باعث كاهش رشد و در نهایت، مرگ می‌شود. اندازه متابولیكی بدن بیشتر از اندازه واقعی بدن در ارتباط با اختلالات متابولیكی قابل بحث است.
تركیب بدن: عامل دیگری است كه بر میزان نیاز به اكسیژن تأثیر می‌گذارد و در نتیجه منجر به بروز آسیت می‌شود به این معنی كه نیاز به اكسیژن جهت متابولیسم چربی با نیاز متابولیسم پروتئین با هم متفاوت می‌باشند. نیاز به اكسیژن برای متابولیسم ازت و پروتئین نسبت به چربی بالا است.
بدن طیور عمدتاً از ماهیچه تشكیل شده است ولی 80% آن آب است ولی بافت چربی 90% چربی دارد و بنابراین نیاز به اكسیژن طبیعتاً بالا است افزایش چربی بدن در پرندگان منجر به افزایش معنی‌داری در نیاز به اكسیژن جهت متابولیسم آن می‌شود.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
ب) ارتفاع:
از آنجا كه با افزایش ارتفاع فشار اكسیژن كاهش می‌یابد بنابراین تنش شدیدتری به سیستم قلبی ریوی زمانی كه میزان اكسیژن در برونش‌ها كاهش می‌یابد وارد می‌گردد، با افزایش ارتفاع افزایش چشمگیری در بروز آسیت دیده می‌شود در ارتفاع بالای 100 متر افزایش در اندازه بطن راست و میزان RBC و هماتوكریت دیده می‌شود كه خود میزان بروز آسیت را افزایش می‌دهد.
پ) برنامه نوری:
هر برنامه نورهی که میزان ساعات روشنایی در آن زیاد باشد ، منجر به افزایش تلفات ناشی از آسیت خواهد شد . زیرا مصرف خوراک پرنده افزایش مییابد که منجر به سوخت ساز بیشتر و نیاز به اکسیژن بالاتر میشود.
ت) محیط:
شامل دمای محیط ، کیفیت هوای آشیانه ، نوع سوخت سالن ها ، نحوه نگه داری تخم مرغ نطفه دار و شرایط جوجه در آوری و کیفیت بستر میباشد . کاهش دما موجب میشود تا پرنده دمای بدن خود رابا افزایش سوخت و ساز و تولید انرژیِ اضافی تنظیم کند که این امر موجب افزایش مصرف اکسیژن میشود . وجود بخار آب و دی اکسید کربن گرد و غبار و گاز های سمی و آمونیاک( بر اثر بستر نامناسب ) و سوختن وسیله گرمازا موجب افزایش نیاز اکسیژن میشود.
درجه حرارت محیط: بر تقاضای اكسیژن توسط پرنده مؤثر هستند و آلاینده‌های محیطی دارای اثرات منفی بر ساختمان ریوی می‌باشد.
در سالن‌های پرورش طیور سطح آمونیاك، با افزایش سن پرنده افزایش می‌یابد و شاید یكی از دلایلی كه میزان وقوع آسیت با افزایش سن بیشتر می‌گردد همین عامل باشد و همچنین استفاده مجدد از بستر، سطح آمونیاك را به سرعت افزایش می‌دهد. درجه حرارت پایین نیز اغلب مشكل‌زا است. به دلیل این كه در درجه حرارت پایین میزان خوراك مصرفی افزایش می‌یابد ولی میزان رشد بسیار ناچیز است.
در درجه حرارت بالا نیز به دلیل له‌له‌زدن(1) پرنده، اكسیژن بیشتری مورد نیاز است و این عامل باعث كاهش رشد می‌شود در شرایط تجاری درجه حرارت پایین محیطی مهمترین عامل در بروز آسیت می‌باشد. به عنوان مثال در درجه حرارت 10 درجه سانتی‌گراد نسبت به 26 درجه سانتی‌گراد نیاز پرنده به اكسیژن تقریباً دو برابر می‌شود. نیاز اكسیژن در زمانی كه میزان مصرف غذا بالا است و نیاز متابولیكی نیز بالا می‌باشد، دو برابر می‌گردد و پرندگانی كه در ارتفاعات بالا نگهداری می‌شوند غالباً با درجه حرارت پایین شبانه روبرو می‌گردند كه خود منجر به بروز آسیت می‌شود. می توان گفت: لاین‌های ژنتیكی كه از نظر ابتلا به آسیت حساس می‌باشند تولید هورمون تیورئید، در آنها محدود می‌گردد. بویژه زمانی كه درجه حرارت محیطی پایین می‌باشد، كاهش فعالیت غده تیروئید منجر به كمبود اكسیژن و در نتیجه بروز آسیت می‌شود.
نوع سوخت سالنها:
باعث رقابت با پرنده در مصرف اکسیژن می شود .

نگهداری تخم مرغ و محیط جوجه در آوری: مداخله در تبادلات اکسیژنی در پوسته تخم مرغ در طی نگهداری و ناکافی بودن سطح اکسیژن در انکوباتورها ممکن است موجب آسیت در جوجه های گوشتی شود.

ج) وضع سلامتی گله :
هرگونه عفونت و یا آلودگی كه بر عملكرد شش و قلب تأثیر گذارد، ( نظیر آسپرژِلوس ، بروشیت عفونی و ...) منجر به بروز آسیت می‌شود و از آنجا كه عفونت‌های شدید ویروسی باعث تخریب ساختار شش می‌گردد اغلب منجر به كاهش میزان رشد می‌شود. تحت شرایط تجاری عفونت‌های آسپرژیلوس بیشترین مشكل را ایجاد می‌نماید.
د) تغذیه :
استفاده از جیره های پر انرژِی ( پلت ) خصوصا در زمان تغییر جیره از جیره آغازین به جیره رشد مساله ساز است . تعادل و کیفیت منبع پروتئین نیز بسیار مهم میباشد زیرا دفع نیتروژن اضافی از بدن به سوختن و صرف اکسیژن نیاز دارد و کابولیسم پروتئین اضافی باعث ساخت اسید اوریک و چربی خواهد شد که ساخت آنهابه اکسیژن زیادی احتیاج دارد . کمبود ویتامین e و سلنیوم ، وجود مایکوتوکسین ها در جیره و استفاده از پودر ماهی با میزان بالای هیستامین ( 200 قسمت در میلیون ) نیز باعث بروز آسیت میگردد . تغذیه آزاد و در حد اشتهای پرندگان در مقایسه با تغذیه محدود موجب بروز آسیت بیشتری میگردد.افزایش سدیم جیره تعدل آب و الکترلیت ها را به هم میزند که محدود کردن سدیم جیره به 19/ درصد موجب کمتر شدن آسیت میشود. کمبود ویتامین E و سلنیوم
مایکو توکسین های موجود در جیره


- کنجاله ماهی با میزان بالای هیستامین (
ppm 200)
- محدودیت غذایی: تغذیه آزاد باعث افزایش آسیت می شود .
تركیب جیره غذایی:
تركیب جیره غذایی و یا سیستم غذا رسانی نقش مهمی در بروز آسیت می‌تواند داشته باشد در بیشتر موارد تغییر در برنامه غذایی به دلیل تغییر در میزان رشد در بروز آسیت تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این سطح مواد مغذی جیره و همچنین توازن الكترولیت و آب و سطح مناسب سدیم جیره باید درنظرگرفته شود بروز آسیت در جوجه‌های گوشتی كه سطح بالایی سدیم دریافت می‌كنند بیشتر است. علاوه بر سدیم جیره باید به سدیم موجود در آب آشامیدنی نیز توجه شود. چون سدیم موجود در آب آشامیدنی باعث افزایش حجم خون می‌شود. همچنین آسیت به طور ثانویه ممكن است به دلیل ریكستز نیز بوجود آید به دلیل نقص در ساختار قفسه سینه. مشاهده می شود جوجه‌های گوشتی که از جیره‌ای كه از نظر فسفر كمبود شدید داشت تغذیه شدند ریكتنر را از خود نشان دادند در این جوجه‌ها علائمی از افزایش میزان تنفس دیده می‌شد و لذا سطح CO2 سرخرگی افزایش یافت و سطح O2 سرخرگی كاهش یافت و این پرندگان علائمی از نارسایی قلبی- عروقی را از خود نشان دادند و لذا در اثر ابتلا به آسیت مُردند.
تراكم موادغذایی و محدودیت غذایی نیز می‌تواند منجر به بروز آسیت شود. آسیت در بیشتر مواقع زمانی كه از جیره‌های حاوی سطوح بالای انرژی استفاده شود دیده می‌شود مخصوصاً زمانی كه جیره به شكل پلت باشد همچنین تغییر جیره از جیره آغازین به جیره رشد اگر از نظر انرژی با هم تفاوت زیادی داشته باشند دیده می‌شود.
در تحقیقی مشاهده كردند كه جوجه‌هایی كه از جیره حاوی Kcal/Kg3100 انرژی متابولیسمی دریافت كرده بودند نسبت به جوجه‌هایی كه Kcal/Kg2700 انرژی قابل متابولیسم دریافت كرده بودند بزرگ شدن بطن راست دیده می‌شد. علاوه بر این نسبت انرژی به پروتئین و میزان چربی جیره نیز در بروز آسیت موثر می‌باشند. البته محققین به این نتیجه رسیده‌‌اند كه میزان چربی جیره تأثیر كمی بر بروز آسیت دارد ولی سطح انرژی به پروتئین از عوامل مؤثر در بروز آسیت می‌باشد.

 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
عامل دیگری كه در برنامه غذایی جهت جلوگیری از آسیت باید به آن توجه داشت توازن مقدار پروتئینی جیره می‌باشد همانطور كه می‌دانیم پروتئین خام منبع اسیدهای آمینه می‌باشد و اگر میزان پروتئین و اسید آمینه بیش از نیاز پرنده باشد باید ازت اضافی از بدن خارج شود و جهت آمین زدائی ما احتیاج به اكسیژن بیشتری خواهیم داشت و همین عامل بروز آسیت را افزایش می‌دهد.
ز) رابطه ژنتیك و بروز آسیت:
رابطه ژنتیك و بروز آسیت و نارسایی قلبی احتمالاً مربوط به میزان رشد می‌باشد اگرچه سویه‌های جدید جوجه‌های گوشتی كه جهت رشد سریع انتخاب شده‌اند قادر نیستند كه حجم زیادی از اكسیژن را مصرف كنند. پرندگانی كه صفات افزایش رشد و ضریب تبدیل غذایی آنها بهبود یافته است به آسیت بیشتر حساس هستند متأسفانه طراحی این انتخاب درست نبوده است چون كاملاً واضح است كه افزایش میزان رشد وقوع آسیت را افزایش می‌دهد. همچنین جوجه‌هائی كه دارای رشد سریعی هستند اگر در درجه حرارت پایین محیطی پرورش یابند وقوع آسیت در آنها افزایش می‌یابد. همچنین محققین به این نتیجه رسیده‌اند كه جوجه‌های گوشتی كه از تخم‌مرغ حاصله از مرغان جوان هچ می‌گردند نسبت به جوجه‌هایی كه از تخم‌مرغ‌های حاصله از مرغان مادر مسن هچ می‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به آسیت می‌باشند. به دلیل این كه جوجه‌هائی كه از تخم‌مرغ مادران جوان هچ می‌شوند جثه‌ای كوچكتر دارند. لذا شش‌های آنها كوچك بوده و نسبت به آسیت حساس می‌باشند.
- ژنتیک و سن گله مادر:
پرندگان دارای صفات اختصاصی رشد زیاد و راندمان غذایی بالا به آسیت حساس تر هستند.
جوجه های نر نسبت به جوجه های ماده به آسیت حساس تر هستند.
جوجه های گوشتی هچ شده از گله های مادر جوان نسبت به جوجه هایی که از گله های مادر پیرتر هچ می شوند برای ابتلا به آسیت مستعد تر هستند.
پیشگیری از وقوع آسیت :
1) انتخاب نژادی که استعداد ژنتیکی کمتری برای بروز آسیت داشته باشد .
2) پرورش جوجه هایی که گله مادر جوان نیستند تحت شرایط مدیریتی مناسب
3) نگهداری دما محیط در شرایط مطلوب مخصوصا در هفته اول
4) پرورش جداگانه جنس نر و ماده
5) کاهش ساعات روشنایی در مراحا اولیه رشد
6) پیشگیری از بیماری های تنفسی
7) تهویه مناسب در ماشین جوجه کشی و سالن پرورش
8) مدیریت و کنترل برنامه غذایی و محدودیت غذایی و دسترسی به خوراک به مدت 13-14 ساعت در روز و محدود کردن سدیم به 19/ درصد و استفاده از غدای آردی

نحوه اجرای برنامه غذایی:
- ترکیب خوراک
- خوراک هایی با انرژی پایین در کل سیکل زندگی استفاده شود .
- شکل خوراک: استفاده بیشتر از غذای آردی نسبت به خوراک پلت شده باعث کاهش آسیت می شود .
- تغذیه با محدودیت زمانی
- دسترسی به خوراک به مدت 10-8 ساعت در روز.
- تغذیه یک روز در میان از سن 20-7 روزگی.
- محدود کردن سطح سدیم جیره به19/0%.
- کاهش آلودگی خوراک





درمان:
وبه نظر می‌رسد هیچگونه درمان مؤثری در بیماری آسیت وجود ندارد و پرندگانی كه علائم آسیت را نشان می‌دهند به سرعت می‌میرند. البته توسط رژیمهای غذایی می‌توان از بروز آسیت و نارسایی بطن راست جلوگیری نمود. اگرچه این روش‌ها منجر به كاهش میزان رشد می‌شوند و لذا اقتصادی بودن این روشها در هر منطقه‌ای باید جداگانه محاسبه شود. لذا توصیه می‌شود درجه حرارت سالن در حد مطلوب نگاه داشته شود این مسئله بویژه در دو هفته اول بسیار مهم می‌باشد زمانی كه جوجه‌ها به سرماخوردگی بسیار حساس هستند درجه حرارت محیطی بویژه برای پرندگانی كه دارای پر كمی می‌باشند و پوشش بدنی آنها ضعیف است بسیار مؤثر می‌باشد. آلودگی نیز شش‌ها را اذیت كرده و به آنها آسیب می‌رساند و لذا منجر به بروز آسیت می‌شود.
مهمترین آلوده‌كننده‌ها: گرد و غبار و آمونیاك می‌باشند اگر سطح آمونیاك در حدی باشد كه انسان به راحتی بتواند آن را تشخیص دهد لذا در این سطح شش‌ها آسیب خواهند دید. مدیریت بستر، مدیریت آبخوری مهمترین عواملی هستند كه بر سطح آمونیاك مؤثر می‌باشد جریان مناسب هوا در اطراف پرنده لازم می‌باشد و باید كنترل شود.
همچنین بیماری و حساسیت ناشی از تزریق واكسن‌ها نیز می‌تواند بر روی سیستم تنفس اثر گذارد و منجر به بروز آسیت گردد. كنترل بهداشت مرغداری بیسار مهم است و مهمترین عامل جیره و برنامه غذایی می‌باشد آسیت را می‌توان توسط اعمال محدودیت غذایی یا استفاده از تراكم پایین مواد مغذی در جیره كاهش داد. البته باید همواره یك توازن اقتصادی مابین كاهش مرگ و میر در اثر شیوع بیماری آسیت و كاهش میزان رشد هر گله برقرار شود. براساس یك قانون پذیرفته شده 10% كاهش مرگ و میر برابر است با 10% كاهش رشد در هر گله، در شرایط عملی كاهش 10% مرگ و میر باید كمتر از 10% كاهش وزن ایجاد نماید تا مدیریت یك سیستم اقتصادی شود. باید توجه به برنامه غذایی و جیره‌های داده شده می‌توان میزان بروز آسیت را به حداقل رساند.
1- جیره‌هایی با انرژی پایین در طی دوران پرورش :
جیره آغازین (Starter) با انرژی Kcal/Kg 2850
جیره رشد (Grower)Kcal/Kg 2950
جیره پایانی (Finisher)Kcal/Kg 3100
2-استفاده از جیره‌های آردی (mash): از جیره‌های آردی به جای جیره پلت استفاده كنید. البته استفاده مطلق از جیره آردی خوب نمی‌باشد چون ریخت و پاش در این روش زیاد می‌باشد.
3- برنامه غذایی: یك روز درمیان را در 20-7 روزگی درنظربگیرید زمانی كه سطح آسیت در گله شما بالا باشد مدت محدودیت غذایی را طولانی كنید مدیریت آب نیز در این سیستم بسیار حساس است.
4- زمان خوردن غذا: زمان خوردن غذا را محدود كنید و به مدت 10-8 ساعت غذا دراختیار پرنده قرار دهید و میزان آب را جهت جلوگیری از رطوبت بستر كنترل كنید.
5- آلودگی: سموم را در خوراك‌ها به حداقل برسانید.
6- سدیم جیره: سدیم جیره را مطابق با نیاز پرنده برآورد سازید.
علاوه بر این برنامه نورد دهی متناوب به خاطر كاهش سرعت متابولیكی و در نتیجه نیاز كمتر به اكسیژن به طور موفقیت‌آمیزی در كاهش شیوع آسیت به كار گرفته شده است. اگر چه این محدودیت ممكن است سبب كند شدن رشد سوماتیكی شود اما چون مانع رشد اعضایی چون دستگاه قلبی- ششی و كلیوی می‌شود ممكن است طیور را قادر سازد كه با دستگاه قلبی و تنفسی قویتر وارد مرحله رشد و پایانی شوند. علاوه بر راه‌حلهای كوتاه مدت گفته شده در دراز مدت نیز باید راه‌حل متناسبی انتخاب گردد راه‌حل دراز مدت برای كاهش شیوع عارضه آسیت اصلاح مقاومت به آسیت است، صفتی كه می‌تواند در موازات با صفات مطلوب دیگر اصلاح شود. چون همبستگی مثبتی بین هماتوكریت و شیوع آسیت وجود دارد می‌توان از روی میزان هماتوكریت جوجه‌های مقاوم به آسیت را از طریق برنامه‌های اصلاح نژادی انتخاب كرد.
نتیجه :
هیپوکسی عامل اصلی بروز آسیت در جوجه های گوشتی بوده و هر عاملی که باعث ناهماهنگی و عدم تعادل بین میزان اکسیژن فراهم شده در بدن شود منجر به هیپوکسی می گردد.
عواملی که بر سلامت سیستم قلبی – ریوی تأثیر می گذارند سبب تشدید بروز آسیت می شوند.
با مدیریت صحیح (تغذیه، تهویه، بهداشت و…)می توان تا حد زیادی از وقوع آسیت جلوگیری کرد.





Refrence :
Shloberg, A., Zodikov, I., Beheim, 2002.
The Effects of poorventilation, Low tem peruture, type of feed and scx of bird on the development of ascites in broilers. phislopatho; Logical factors. Avian plthol. 21: 36-382.
1-Leeson, S., Diaz, G., and Summers, J.D.1995. Poultry Metabolic Disorders and Mycotoxins. University Books. Guelph, Ontario, Canada, PP: 29 – 46.
Jordan,F. T. W. 1370, poultry disease.- 2
انتشارات جهاد دانشگاهی دامپزشکی دانشگاه تهران، چاپ اول.
3- استورکی، پی. دی. مترجمین: پناهی دهقان، م. ر. رسول نژاد فریدونی، زنده روح کرمانی، ر. ، مدیر صانعی، م. معافی محمود آبادی، م. میرسلیمی، م.، نیک نفس، ف.، تابستان 1374، فیزیولوژی پرندگان، واحد آموزش و پژوهش معاونت کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر، چاپ اول.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
با جازه، یه کوچولو درمورد آسیت:

با جازه، یه کوچولو درمورد آسیت:

آسیت Asites :

مقدمه:

همراه شدن اکسیژن ناکافی با تهویه ضعیف و فیزیولوژی پرنده ( کم بودن ظرفیت حیاتی و یا خصوصیات نژادی) سبب ایجاد آسیت می شوند. آسیت یک بیماری است که در جوجه های گوشتی رخ می دهد و در سر تا سر جهان این بیماری وجود دارد اما این بیماری در مناطق مرتفع بسیار شایع تر است. این بیماری به علت یک سری مجموعه سبب شناسی رخ می دهد و با کاهش تهویه، افزایش ارتفاع و بیماری های تنفسی مستعد تر می شود. ایجاد بیماری 1 تا 5 درصد و مرگ و میر حاصل از آن 1 تا 2 درصد است ولی در مناطق مرتفع تا 30 درصد هم می رسد. عامل اصلی یجاد این بیماری تنگ شدن سرخرگ ریوی است.

نشانه های این بیماری:
مرگ ناگهانی که به صورت سریع گسترش پیدا می کند، رشد ضعیف، ضعف پیش رونده، باد کردگی محوطه بطنی (شکم)، خمودگی، دبرس تنفسی و یا شاید یرقان.

علائم کالبد گشایی:
ضخیم شدن عضله سمت راست قلب، آماس بطنی، ضخیم شدن دریچه ششی قلب، گرفتگی سیاهرگ اصلی، گرفتگی شدید عضلات، ششها و روده های متراکم، کبد بزرگ، طحال گوچک، حضور مایعات در محوطه بطنی، نشت از حفره پریکارد. علائم میکروسکوپیک شامل افزایش ندول های غضروفی در ریه.

تشخیص:
ضایعات مشخص پاتولوژیک، حضور پروتئین مخصوص قلب ( تروفونین T ) در خون که یکی از فاکتور های مشخص تشخیصی است، تفریق از دیگر سندرمهای مرگ ناگهانی و اندوکاردیت باکتریایی.

درمان:
افزایش تهویه، ویتامین C ، گزارش شده است که در امریکای شمالی از این ویتامین استفاده کرده اند و اثرات بسیاری از این ویتامین دیده اند.

پیش گیری:
تهویه مناسب (به خصوص در هنگام جوجه کشی و حمل و نقل جوجه ها)، اجتناب از خریداری کردن جوجه با پیش زمینه ارثی و کنترل بیماری های تنفسی.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
آسیت Asites :

مقدمه:

همراه شدن اکسیژن ناکافی با تهویه ضعیف و فیزیولوژی پرنده ( کم بودن ظرفیت حیاتی و یا خصوصیات نژادی) سبب ایجاد آسیت می شوند. آسیت یک بیماری است که در جوجه های گوشتی رخ می دهد و در سر تا سر جهان این بیماری وجود دارد اما این بیماری در مناطق مرتفع بسیار شایع تر است. این بیماری به علت یک سری مجموعه سبب شناسی رخ می دهد و با کاهش تهویه، افزایش ارتفاع و بیماری های تنفسی مستعد تر می شود. ایجاد بیماری 1 تا 5 درصد و مرگ و میر حاصل از آن 1 تا 2 درصد است ولی در مناطق مرتفع تا 30 درصد هم می رسد. عامل اصلی یجاد این بیماری تنگ شدن سرخرگ ریوی است.

نشانه های این بیماری:
مرگ ناگهانی که به صورت سریع گسترش پیدا می کند، رشد ضعیف، ضعف پیش رونده، باد کردگی محوطه بطنی (شکم)، خمودگی، دبرس تنفسی و یا شاید یرقان.

علائم کالبد گشایی:
ضخیم شدن عضله سمت راست قلب، آماس بطنی، ضخیم شدن دریچه ششی قلب، گرفتگی سیاهرگ اصلی، گرفتگی شدید عضلات، ششها و روده های متراکم، کبد بزرگ، طحال گوچک، حضور مایعات در محوطه بطنی، نشت از حفره پریکارد. علائم میکروسکوپیک شامل افزایش ندول های غضروفی در ریه.

تشخیص:
ضایعات مشخص پاتولوژیک، حضور پروتئین مخصوص قلب ( تروفونین T ) در خون که یکی از فاکتور های مشخص تشخیصی است، تفریق از دیگر سندرمهای مرگ ناگهانی و اندوکاردیت باکتریایی.

درمان:
افزایش تهویه، ویتامین C ، گزارش شده است که در امریکای شمالی از این ویتامین استفاده کرده اند و اثرات بسیاری از این ویتامین دیده اند.

پیش گیری:
تهویه مناسب (به خصوص در هنگام جوجه کشی و حمل و نقل جوجه ها)، اجتناب از خریداری کردن جوجه با پیش زمینه ارثی و کنترل بیماری های تنفسی.

ممنون
 
بالا