شهر حشرات...!

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات چگونه نفس می‌كشند؟



این سوالی است كه در ذهن هركسی شكل نمی‌گیرد، اما دانشمندان تلاش زیادی برای یافتن پاسخ این سوال كرده‌اند. اما آنچه بسیار جالب است این است كه حشرات ریه ندارند ، پس چگونه نفس می‌كشند؟

برای رسیدن به جواب این سوال دانشمندان قوی‌ترین آزمایش اشعه ایكس را كه بسیار دقیق‌تر از آزمایش های بیمارستان ها است، انجام دادند.
پس از انجام این آزمایش آنها توانستند از چگونگی تنفس حشراتی همچون سوسك‌ها، جیرجیرك‌ها و یا مورچه‌ها فیلم برداری كنند.

حشرات این كار را با دم و بازدم هوا در لوله‌های بسیار ظریف اكسیژن انجام می‌دهند. هنگام استراحت ، این موجودات در هر ثانیه تا نیمی از هوای درون لوله‌های اصلی اكسیژنشان را تعویض می‌كنند، آنها این كار را تقریباً به همان سختی نفس كشیدن یك فرد بعد از انجام یک ورزش ملایم انجام می‌دهند.

آزمایش ‌های اشعه ایكس پنجره جدیدی را به دنیای درون این موجودات بسیار كوچك كه تا به حال هیچ كس ندیده بود گشود، این گذرگاه‌های ظریف و كوچک اكسیژن كه تراكی ‪ ۱‬نام دارند به سوراخ‌های بسیار ریزی كه بر روی پوشش خارجی حشرات قرار دارند متصل هستند.

در طول دهه‌های متمادی دانشمندان فكر می‌كردند هوا تنها از طریق این سوراخ‌ها به بدن این موجودات وارد می‌شود ، اما آزمایش‌ها نشان داد علاوه بر آن، كیسه‌ های هوایی نیز نزدیک بال ها، پاها و شكم این حشرات وجود دارد كه هوا را به درون بدن شان تلمبه می‌كند، بنابراین ریه‌های ما به نوعی در مكش هوا به درون و بیرون بدن حشرات نقش بازی می‌كنند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات فراوان‏ترین و متنوع‏ترین جانوران کره زمین هستند. احتمالاً بیش از یک میلیون گونه حشره وجود دارد که در بیشتر مناطق و زیستگاه‏های دنیا یافت می‏شوند.

- حشره‏ها می‏توانند کارهای پیچیده‏ای انجام دهند و معمولاً می‏توانند ساختمان‏های عجیب و غریبی بسازند؛ مثلاً زنبور کوزه‏گر می‏تواند لانه‏اش را از چوب‏های جویده شده یا گل بسازد. زنبور کوزه‏گر لارو حشره‏ها را می‏کشد و آن را برای تغذیه نوزادانش به درون لانه می‏برد.

- بسیاری از حشره‏ها فقط شب‏ها بیرون می‏آیند. یک راه مناسب برای مشاهده آنها، آویزان کردن پارچه سفیدی به یک طناب در یک شب تابستان است. برای دیدن حشرات تاباندن نور یک چراغ‏قوه به یک طرف پارچه ضروری است. پروانه‏ها، بیدها و سایر حشرات پرنده به سمت نقطه نورانی جلب می‏شوند.

بیشتر بدانید
- کوچک‏ترین حشره شناخته شده فقط 2/0 میلی‏متر طول دارد.
- عمر برخی از انواع کوچک حشره‏ها فقط چند ساعت است؛ اما برخی از سوسک‏ها تا چند سال عمر می‏کنند.

- یک مورچه می‏تواند 50 برابر وزن خود را بلند کند.
- بزرگ‏ترین نوع سوسک حمام، 10 سانتی‏متر طول دارد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جیرجیرکها و ملخ‏ها دو نمونه از حشراتی هستند که ترجیح می‏دهند به جای پریدن، به کمک پاهای دراز عقبی خود بجهند. نرها برای جلب جفت، صدای خاصی تولید می‏کنند. ملخ‏ها این کار را با ساییدن پاهای عقبی به یکدیگر انجام می‏دهند و جیرجیرک‏ها برای تولید صدا (جیرجیر کردن) از بال‏های خود کمک می‏گیرند.

- «لوکاست»‏ها نوعی ملخ هستند که در آفریقا یافت می‏شوند. گاهی ممکن است این ملخ‏ها تشکیل گروه‏های بزرگی را بدهند و با حمله به مزرعه‏ها سبب از بین رفتن آنها شوند.
- بسیاری از ملخ‏ها دارای رنگ‏های روشن و براقی هستند. رنگ‏های تند هشدار دهنده‏اند. این رنگ‏ها به شکارچیان می‏فهماند که ملخ می‏تواند کف تلخ ‏مزه‏ای را به سمت آنها تف کند.

- ملخ‏ها ماهیچه‏هایی قوی در پاهای عقبی خود دارند که سبب می‏شود بتوانند به اندازه قابل ملاحظه‏ای بجهند. ملخ می‏تواند هر بار دوازده برابر طولبدن خود بجهد، مثل اینکه کودکی بتواند از روی یک خانه معمولی بپرد.

- جیرجیرک بوته زارشبیه این جیرجیرک بزرگ سبزرنگ، «کتی دید» خوانده می‏شوند. علت این نامگذاری صدایی است که جیرجیرک نر هنگام جلب ماده از خود در می‏آورد. این صدا شبیه به ادای کلمه «کتی دید» است. جیرجیرک‏های ماده گوش‏هایی به صورت شکاف در پاهای جلویی خود دارند که توسط آنها آواز نرها را می‏شوند.

بیشتر بدانید
- جیرجیرک‏ها و ملخ‏ها برگ‏ها و علف‏ها را می‏خورند. برخی از آنها سایر حشرات را هم می‏خورند.
- هر گونه از این جانوران، صدای آواز ویژه خود را دارد.
- برخی از مردم جیرجیرک‏ها را برای شنیدن آوازشان در قفس نگه می‏دارند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشره دعاخوان



حشره دعاخوان با نام علمی praying mantis مانند دیگر حشرات دارای سر،قفسه ی سینه و شکم است.این حشره دارای دو چشم درشت است.سر این حشره یک دور کامل می چرخد واز دو شاخک روی سرش برای راهبری استفاده می کند.وقتی این حشره کمی بزرگتر شد،بال هایش در می آید و قادر به پرواز می شود.این حیوان دارای شش پا است.از چهار پای عقبی اش برای راه رفتن استفاده می کند،اما دو پای جلویی برای شکار است چرا که دارای خارهای تیزی می باشد.حشره دعاخوان می تواند با تغییر رنگ خود را پنهان کند.رنگ این حشره به دو رنگ قهوه ای تیره و سبز تغییر می یابد و این امر به حشرهاین امکان را می دهد تا در پوست درختان و برگ سبز گیاهان پنهان شود و از شکار حیوانات دیگر در امان باشد.

praying mantis حشره ی گوشتخوار است.این حشره از حیوانات دیگر تغذیه می کند نه گیاهان.غذای این حیوان حشراتی چون پشه و جیرجیرک است .

حشرات بزرگتر از حیوانات خزنده ی کوچک و بعضی پرندگان تغذیه می کنند.طول عمر این حشره معمولا از بهار تا پاییز است.این حشره می تواند تا یک سال نیز زنده بماند.عجیب ترین نکته در مورد این حشره این است که جنس های مونث اغلب جنس های مذکر را می خورند و هم نژادهای این حشره نیز اغلب همدیگر را می خورند.

این حشره را به این دلیل praying mantisنامیدند که اغلب در وضعیت شبیه به دعاخواندن قرار می گیرد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سنجاقک و دمزل فلای



سنجاقک‏ها سریع‏ترین حشرات پرنده هستند. آنها در اطراف رودخانه‏ها و برکه‏ها زندگی می‏کنند و می‏توانند با سرعتی بیش از 90 کیلومتر در ساعت شیرجه بروند. دمزل‏فلای‏ها نسبت به سنجاقک‏ها بدنی درازتر و لاغرتر دارند. ضعیف‏ترند و آرام‏تر پرواز می‏کنند.

- بیشتر دمزل‏فلای‏ها بال‏های بی‏رنگی دارند که هنگام پرواز برای شکار حشرات کوچک، می‏درخشند.
- سنجاقک‏ها و دمزل‏فلای‏ها نزدیک آب زندگی می‏کنند. نوزاد آنها «نمف» نامیده می‏شود. نوزادان از تخم‏هایی که روی درختان گذاشته شده است، بیرون می‏آیند و در آب می‏افتند. از آن پس از جانوران آبزی تغذیه می‏کنند و بعد از دو سال به حشره بالغ تبدیل می‏شوند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تفاوت مورچه و موریانه



اگر شما به شاخک مورچه و موریانه دقت کنید،متوجه ی تفاوت آن ها می شوید.

شاخک مورچه زاویه دار است و به سمت داخل خم می شود و در قسمت بالای آن توپکی کوچک قرار دارد.

اما شاخک موریانه شبیه به تسبیح است و هیچ خمیدگی ای ندارد.
مورچه ها داخل آشپزخانه و اطراف آن پیدا می شوند،چون آن ها همیشه به دنبال غذا،بویژه مواد شیرین مانند شکر هستند،اما شما نمی توانید موریانه ها را ببینید،چون آن ها در اتاق زیرشیروانی،داخل چوب زندگی می کنند.
شکل بدن مورچه و موریانه متفاوت است،یک موریانه دارای بدنی ضخیم تر است و بدنش از دو بخش سر و قفسه ی سینه تشکیل شده است،اما بدن مورچه از سه قسمت جداگانه ی سر،قفسه ی سینه و شکم تشکیل شده است.گردن و کمر مورچه باریکتر است.

بال های مورچه و موریانه به یک اندازه نیستند.هر دوی آن ها دارای دو جفت بال هستند،اما بال های عقبی موریانه به راحتی از پایین بال های جلویی قابل مشاهده است،چون موریانه دارای دو جفت بال هم اندازه است،

در حالی که بال های عقبی مورچه قابل مشاهده نیست،چون بال های عقبی کوتاه تر از بال های جلویی هستند.
شاید شما بارها در کارتون دیده باشید که یک موریانه در یک روز کل خانه را ویران می کند،اما مطمئن باشید که این امر صحت ندارد.موریانه ها می توانند باعث آسیب و خسارت جدی به لوازم چوبی خانه ی شما بشوند،اما این امر مدت زیادی زمان می برد،زیرا آن ها روزانه تکه های کوچکی از چوب را می خورند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دنیای مورچه ها:



تصویر یك مورچه سرباز گونه فئیدول كه در مقابل لانه كاملا مراقب است تا از ورود هرگونهپارازیت یا هر دشمنی جلوگیری كند.

مورچه های كارگر تكه برگ هایی را كه جمع كرده اند به لانه می برند.

این مورچه سبز سرباز در برابر عدسی دوربین عكاس آرواره هایش را گشوده و حالتی تهاجمی گرفته است.

مورچه ها برای دفاع از لانه از هیچ دشمنی هر اندازه هم كه بزرگ باشد نمی ترسند. در این تصویر چند مورچه گونه سكروپیا دشمن را محاصره كرده و با گاز گرفتن اعضای دشمنی كه به مراتب بزرگتر از آنها است او را بی حركت كرده اند.

یك مورچه گونه لپتومیرمكس لارو گونه خود را با دقت در میان آرواره هایش گرفته و آن را به مكان امنی منتقل می كند.

یك مورچه كارگر گونه مونوموریوم كیلیانی دانه ای را كه یافته است به لانه می برد.

دو مورچه سبز در حال قطعه قطعه كردن یك مورچه فئیدول كه گونه ای مهاجم محسوب می شود.

این مورچه گونه دوریمیرمكس اینسانوس به سوی مورچه سرخ گونه پوگونیمیرمكس بارباتوس با جثه ای به مراتب بزرگتر كه جرات كرده زیاد از حد به لانه كلنی اش نزدیك شود حمله كرده است.

مورچه های كارگر یا پرستار به دقت از لاروها مراقبت می كنند.

تصویر یك ملكه مورچه های گونه عسل خوار میان اعضای گروهش كه از او مراقب می كنند.

مورچه ها از حس تعاون و همكاری برخوردار بوده و برای بقای كلنی خود دست به هر گونه فداكاری می زنند. در اینجا گروهی از مورچه ها با بدن های خود پلی را ساخته اند تا سایر اعضای گروه بتوانند از روی مانع سر راه عبور كنند
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جالوت بزرگ ترين سوسک دنيا

« جالوت» اسمي است که به بزرگترين سوسک دنيا داده اند. اين سوسکها درجنگل هاي باراني کشور کنگو در آفريقازندگي مي کنند. آن ها به اندازه ي مشت يک انسان بالغ هستند و 100 گرم وزن دارند .

 

plantprothection

عضو جدید
سلام قبل از هر چیز باید جایگاه حشراتو بدونیم:
حشرات بزرگ‌ترین گروه را در بین گروه بندپایان به خود اختصاص می‌دهند بندپایان حیواناتی هستند که دارای یک اسکلت خارجی بوده و اعضای آنها به هم پیوسته می‌باشند حشرات شش پا دارند و بیشتر آنها دارای بال هستندبدن یک حشره از ۳ قسمت تشکیل می‌شود: سر، سینه و شکم.
طبقه بندی علمی​

فرمانرو:جانوران
شاخه:بندپایان
زیرشاخه:شش پایان
رده:حشرات

حدود یک میلیون گونه مختلف حشره در جهان شناسایی و توسط دانشمندان نامگذاری شده‌است مجموع حشرات روی زمین تا مرز ده میلیون گونه مختلف می‌رسد حشرات تقریباً در همه نقاط روی زمین پیدا می‌شوند و همچنین می‌توان آنها را درآبهای شیرین یافت حشرات اولین حیوانات پرنده می‌باشند که در روی زمین بوجود آمدند ۳۵۰ میلیون سال قبل اولین بار آنها توانستند در هوای زمین شروع به پرواز کنند و این میلیونها سال قبل از پرواز پرندگان و خفاشها بود.​
برای بیشتر حشرات قدرت بینایی و بویایی از مهم‌ترین احساسها می‌باشد حشرات دارای چشمهای مرکب هستند به این معنی که چشم حشره از دو قسمت مجزا تشکیل شده‌است هر قسمت از چشم حشره دارای لنز مخصوص به خو می‌باشد حشرات برای بو کشیدن و مزه کردن از شاخکهایشان و بعضی اوقات از قستهای دیگر بدنشان استفاده می‌کنند انها همچنین برای لمس کردن اشیاء از شاخکهایشان استفاده می‌کنند.
حشرات در طول رشد خود به طور دوره‌ای پوست اندازی می‌کنند و یا پوسته خارجی خود را می‌اندازند بعضی از حشرات فقط ۴ یا ۵ مرتبه تییر شکل می‌دهند اما سنجاقک‌های یک روزه و حشرات بدون بال می‌توانند ۲۰ مرتبه یا بیشتر پوست اندازی کرده و تغییر شکل دهند هر بار که یک حشره تغییر شکل می‌دهد شکل بدنش عوض می‌شود این حالت را در حشرات دگردیسی (دگرگونی) می‌نامند بعضی از حشرات با هر پوست اندازی به آرامی تغییر شکل می‌دهند و نوع بالغ آنها بسیار با نوع نوزاد تفاوت دارد این حشرات عبارت‌اند از زنبورهای عسل، مگس‌ها، سوسک‌های بزرگ، پروانه‌ها و زنبورهای معمول

برای کسی که پرواز کردن را نمی فهمد هرچه بیشتر اوج بگیری کوچکتر می شوی​
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گیاهان تیره حشره خواران

گیاهان تیره حشره خواران

تیره حشره خواران Carnivorous Plants
تیره دروزراسه
Droseraceae



گیاهان تیره حشره خواران عموماً علفی غالباً گوشت‌خوار مرکب از 4 جنس و 90 گونه می‌باشند اغلب آن‌ها نیز به استثنای معدودی به جنس Drasera تعلق دارند.

منطقه پراکندگی آن‌ها به صورتی است که در وسعت پهناوری از امریکا، آفریقا، اقیانوسیه، شمال، مشرق و جنوب شرقی آسیا یافت می‌گردند. برگ‌های آن‌ها غالباً واقع در سطح زمین و در آغاز باز شدن دارای حالت پیچ خورده یا تاخورده به شکل عصا و پوشیده از تارهای غده‌ای است. گل‌های آن‌ها نر – ماده و مرکب از قطعات 4 یا 5 تایی (گاهی بیشتر) و مادگی آن‌ها شامل 2 تا 5 برچه منتهی به 2 تا 5 خامه است. برگ عده‌ای از این گیاهان نیز در مقابل ضربه با مواد شیمیایی حساسیت نشان می‌دهد میوه آن‌ها پوشینه شکوفا و محتوی دانه‌های آلبومن داراست.




شکار در کمتر از یک میلی ثانیه
تصور رایج از گیاهان این است که سرعت و ریتم زندگی در میان آنها بسیار کند است اما به نظر می آید سرعت بالای شکار یک گیاه گوشتخوار آن را در میان دیگر گیاهان به یک استثنای قابل توجه تبدیل کرده است.
به گزارش مهر، بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن رویال و محققان دانشگاه گرینوبل انجام گرفته است، گونه گیاهی Bladderwort یکی از سریعترین گیاهان گوشتخوار در جهان است که می تواند با سرعتی باورنکردنی شکار خود را به درون حفره کیسه مانندی فروبکشد. سرعت بلعیدن شکار در این گیاه کمتر از یک میلی ثانیه است از این رو این گیاه به یکی از پرسرعت ترین موجودات قلمرو گیاهان تبدیل شده است.

گیاه مشهور و حشره خوار «دیونیا» نسبت به این گیاه صد برابر کندتر است. محققان با استفاده از دوربین های تصویربرداری پرسرعت و میکروسکوپ های قدرتمند توانستند مراحل به دام افتادن شکار را در سه دسته از گونه Bladderwort تصویربرداری کنند.

تصاویر به ثبت رسیده نشان می دهند غده موجود در هر یک از این گیاهان در ابتدا مقداری آب به بیرون پرتاب می کند که با این کار از میزان تورم تله یا همان غده کاسته و انرژی الاستیک در آن ذخیره می شود و در مرحله دوم انرژی الاستیک ذخیره شده آزاد شده و شکار به درون تله مکیده می شود.

زمانی که تارهای حساس دریچه تله گیاهی تحریک می شوند، عملیات شکار آغاز می شود و به دلیل وجود فشار درونی، دریچه تله به صورت خودکار آمادگی کشیدن اجسام به داخل را دارد. با پرتاب آب به بیرون از تله ، گیاه شکار را که تارهای دریچه تله را تحریک کرده به داخل مکیده و در تله به سرعت بسته می شود و سپس آنزیم های ترشح شده درون غده گیاه، شکار را به تدریج هضم می کند.

اغلب شکار این گیاه گوشتخوار را سخت پوستان کوچک تشکیل می دهند ، اما گاه پیش می آید که جاندارانی بزرگتر مانند کرم ها و یا بچه وزغ ها به دام این گیاه خونخوار افتاده و نیمی از بدن خود را از دست می دهند.

محققان معتقدند با ترکیب تصاویر به دست آمده از این مطالعه می توانند به مکانیزم دقیق شکار در این گیاه گوشتخوار پی ببرند تا در نهایت بتوانند آنچه در هنگام باز و بسته شدن دهانه تله، در سطح مولکولی گیاه رخ می دهد را دریابند.

همچنین محققان باور دارند این مطالعات روزی می تواند به بهبود ابزارهای میکروفلودیک منتهی شود، ابزارهایی مانند چاپگرها و آزمایشگاه های تراشه ای که از مواد طبیعی مانند خون و DNA نمونه برداری می کنند.



لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آیا مورچه‌ها زلزله را پیش‌بینی می‌کنند؟

آیا مورچه‌ها زلزله را پیش‌بینی می‌کنند؟

اولریش شرایبر، زمین شناس آلمانی بر این گمان است که مورچه‌ها می‌توانند زلزله را پیش‌بینی ‌کنند. او ابراز امیدواری می‌کند که روزی بتوان با مشاهده رفتار مورچه‌ها از وقوع زلزله آگاه شد و از مرگ نجات یافت.
این گمان از زمانی در ذهن اولریش شرایبرجان گرفت که حین تحقیقات خود در یک منطقه با کلنی بزرگی از مورچه‌ها مواجه ‌شد.
مشاهده تعداد زیادی مورچه در این منطقه برای این زمین‌شناس آلمانی پرسش‌هایی پدید آورد. از جمله اینکه، وجود شمار بالای مورچه در این منطقه چه معنایی داشت؟ چرا دقیقا در این منطقه؟ آیا این پدیده تنها حاصل تصادف بود؟
این موضوع شامل نوع خاصی از مورچه‌های جنگلی می‌شد به نام مورچه‌های تپه‌ساز. آنچه رفتار این نوع مورچه‌ها را برای شرایبر جالب توجه می‌کرد، این بود که آنها لانه‌های خود را درست در گسست‌های مناطق گسلی زمین بنا می‌کردند.
مناطق گسلی مناطقی هستند که در آن‌ها گسل‌های فراوانی وجود دارد. گسل‌ها شکستگی‌های درون پوسته‌ زمین‌هستند که لغزش سنگ‌ها در دو طرف آنها موجب آزاد شدن میزان زیادی انرژی و بروز زلزله می‌شود.
کارشناسان بر این باورند که گازی که حین زلزله یا پیش از آن از زمین خارج می‌شود باعث گرم شدن لانه‌مورچه‌ها شده و همچنین رطوبت موجود در گسست‌های زمین هم برای مورچه‌ها مطلوب است. به همین دلیل مورچه‌ها تمایل دارند در این مناطق لانه بسازند.
رفتار پرسش‌برانگیز مورچه‌ها
مطالعه بیشتر در رفتار این مورچه‌ها سئوال‌های دیگری را در ذهن شرایبر پدید آورد. آیا ممکن است مورچه‌ها بتوانند زلزله یعنی حرکت ناگهانی لایه‌های سنگی امتداد گسل‌ها را پیش‌بینی کنند؟
او و همکارانش از دانشگاه دویسبورگ ـ اسن آلمان دو سال است که روز و شب دو تپه‌ از مورچگان را در منطقه آیفل زیر نظر گرفته‌ و به کمک دوربین بر روی آنان مطالعه می‌کنند.
آنها بر این باورند که رفتار مورچه‌ها پیش از وقوع زلزله عجیب است. مشاهدات آنها نشان می‌دهد که پیش از زمین‌لرزه مورچه‌ها به هنگام شب بسیار فعال می‌شوند و همچنین نسبت به مواقع عادی تعداد بیشتری از آنها به سطح زمین می‌آیند.
شرایبر تصور می‌کند که مورچه‌ها در این مواقع نسبت به افزایش انتشار گاز و یا امواج الکترومغناطیسی که پیش از وقوع زلزله به بیرون منتشر می‌‌شوند، واکنش نشان می‌دهند.
مطالعات در دیگر مناطق
شرایبر می‌گوید، در سفر دو سال پیش خود که پس از زمین‌لرزه شهر آکوئیلا در شرق ایتالیا انجام داد متوجه شد که مورچه‌ها در گسست‌های این منطقه نیز لانه‌های زیادی ساخته‌اند.
این زمین‌شناس آلمانی قصد دارد مطالعات خود را در استانبول ادامه دهد که به پیش‌بینی دانشمندان، در آینده نزدیک در آن زمین‌لرزه‌بزرگی رخ خواهد داد.
عقاید مخالف
بسیاری از کارشناسان فرضیه شرایبر را رد می‌کنند. برخی از آنها می‌گویند، مورچه‌ها هنگام زمستان در لانه‌های خود می‌مانند و نمی‌توان از آنها به عنوان یک سیگنال هشداردهنده سود جست.
هایکو وویت از همکاران شرایبر در مرکز تحقیقات زمین‌شناسی پوتسدام آلمان معتقد است که نمی‌توان زلزله را پیش‌بینی کرد. او می‌گوید، در گذشته برخی از مشاهدات باعث این گمان شد که فیل‌ها از قابلیت پیش‌بینی زلزله برخودار هستند، اما تا کنون هیچ تحقیق سیستماتیکی نتوانسته است، این ادعا را ثابت کند.
اما شرایبر بسیار خوش‌بین است و باور دارد که روزی خواهد توانست، فرضیه خود را اثبات کند. وی قصد دارد در ادامه مطالعات خود با کارشناسان سایر رشته‌ها نیز به تبادل نظر بپردازد.
منبع: دویچه وله


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شاپرکی به نام کبرا

شاپرکی به نام کبرا

نمایشگاه اینسکتریوم مونترآل در کانادا هم‌اکنون میزبان 1500 گونه پروانه از سراسر جهان است. یک بید کبرا نیز بر شانه سونیا چارست، مدیر فعالیت‌های علمی این نمایشگاه نشسته است. عکس از آسوشیتدپرس

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسک جواهرنشان ژاپنی

سوسک جواهرنشان ژاپنی

سوسک‌های جواهرنشان ژاپنی قرن‌ها است که مورد توجه انسان هستند و از آن‌ها برای تزیین استفاده می‌شود. راز زیبایی این سوسک‌های کم‌نظیر به تازگی توسط دانشمندان کشف شده و آن‌ها را به شگفتی واداشته است.

سوسک جواهرنشان ژاپنی قرن‌ها است که به دلیل رنگ‌های براق و زیبایش مورد توجه قرار گرفته است. می‌توانید رنگ‌های این سوسک را بشمارید؟

بهنوش خرم‌روز:‌ در دنیای متنوع حشرات، ‌نوعی سوسک بسیار زیبا به نام سوسک جواهرنشان ژاپنی وجود دارد که از زمان‌های بسیار دور مورد توجه بود و حتی برای زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما راز این زیبایی و درخشش را دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند.
طیف ‌رنگ‌های سبز و بنفش با درخششی بی‌نظیر در طول بدن سوسک جواهرنشان ژاپنی دیده می‌شود. گفته می‌شود هر دسته از این رنگ‌های چشمگیر،‌ وابسته به لایه‌های متنوعی از کیتین انباشته در رویه بال‌های این سوسک است. این لایه‌ها که در مقیاس نانو هستند، نور را به شکل یک رنگین‌کمان زیبا منعکس می‌کنند.
به گزارش وایرد،‌ این آخرین نتیجه‌ای است که محققین هلندی و ژاپنی به دست آورده‌اند.
دیو کاوانف،‌ متصدی کلکسیون حشرات در آکادمی علوم کالیفرنیا که در این مطالعه هم شرکت داشته در این‌باره می‌گوید:‌ «من خیلی شگفت‌زده شدم. من همیشه فکر می‌کردم تعداد لایه‌ها در تمام طول بدن سوسک‌ها به یک اندازه است،‌ اما تازه فهمیدم که این‌طور نیست. همین تنوع در تعداد لایه‌ها باعث می‌شود که نور به نحوی کم‌تر تصادفی تغییر یابد.»
در اغلب حشراتی که درخشش رنگین‌کمانی دارند،‌ رنگ‌ها بیشتر تصادفی به وجود می‌آیند. در واقع در این حشرات،‌ تغییر رنگ حاصل تغییرات ناگهانی لایه خارجی پوست است. در این حشرات کار اصلی شیارهای موجود روی سطح،‌ ایجاد رنگ‌های زیبا نیست،‌ بلکه منحرف کردن آب و گل و لای روی بدن آن‌ها است. بسیاری از این حشرات در شب فعالند،‌ زمانی که هیچ‌کدام از رنگ‌هایشان دیده نمی‌شود. اما بدن سوسک‌های جواهرنشان ژاپنی سطح صافی دارد و دانشمندان بر این باورند که رنگ‌های این سوسک‌ها در زندگی آن‌ها اهمیت دارد. مثلا به آن‌ها کمک می‌کند یکدیگر را پیدا کنند و نیز در جفت‌گیری آن‌ها نقش دارد.
اگر روزی سر از ژاپن سر در آوردید،‌ در فصل تابستان به جنگل بروید و کمی قدم بزنید تا یکی از این سوسک‌های زیبا پیدا کنید. البته از همین‌جا هم می‌توانید از عکس‌های این موجودات زیبا لذت ببرید.












لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شبکه ارتباطی پیچیده مغز مگس میوه

شبکه ارتباطی پیچیده مغز مگس میوه

ارتباطات سلول‌های مغزی، ‌فوق‌العاده پیچیده است. دانشمندان موفق شده‌اند با استفاده از فلورسانت،‌ کاری کنند که گروه‌های سلول‌های عصبی مغز مگس میوه بدرخشند و از این طریق،‌ تا حدی به ارتباط آن‌ها پی ببرند

بهنوش خرم‌روز:‌ در سال 2007/ 1386 دانشمندان دانشگاه هاروارد موفق شدند ترکیب از پروتئین‌های فلورسانت بسازند و با استفاده از آن‌ها مسیرهای مغزی موش را با استفاده از درخشش فلورسانت پیگیری کنند. این تکنیک کمان مغزی نام گرفت و تا به حال به دانشمندان برای ردیابی ارتباط نورون‌های مغزی کمک بسیاری کرده است. با این حال،‌ این ارتباطات بسیار در هم تنیده‌اند و باز کردن آن‌ها از هم تقریبا ناممکن می‌نمود.

حالا، به گزارش پاپ‌ساینس،محققینی که روی مگس‌های میوه مطالعه می‌کنند،‌ کاری مشابه انجام داده‌اند و ترکیبی از روش‌های کمان‌مغزی را به کار برده‌اند تا کاری کنند که سلول‌های عصبی مغز بدرخشند. به گفته محققین،‌ این روش خیلی ساده‌تر از آن است که بخواهیم سلول خاص یا ارتباطات یک سلول خاص را ردیابی کنیم.
با استفاده از این روش،‌ همان طورکه در این تصویر می‌بینید، بسیاری از سلول‌های عصبی مغز یک مگس را می‌توان دید.




تصویر دوم با استفاده از روشی به نام دی.برین‌باو (dBrainbow) گرفته شده است. در این روش از 6 رنگ استفاده می‌شود و کمک می‌کند بفهمیم کدام سلول‌های مغزی از کدام سلول‌ها نشات می‌گیرند. این روش برای مطالعه چگونگی شکل‌گیری ارتباطات بین نورون‌ها مناسب است. در این تصویر، گروه رنگ‌های قرمز و آبی، ‌سلول‌های عصبی مربوط به حس بویایی را نشان می‌دهند. اما این دو گروه از سلول‌های نمونه متفاوتی شکل گرفته‌اند.




روشی دیگر از این گروه روش‌ها که کمان مگس نام گرفته، 4 رنگ را شامل می‌شود و به سلول‌ها اجازه می‌دهد در هر زمانی در طول تکامل و شکل‌گیری‌شان بر اثر گرما رنگ عوض کنند.
دانشمندان در حال حاضر برای دستکاری ژن‌های مگس میوه روش‌های فراوانی در اختیار دارند. بنابراین می‌توانند کنترل خیلی بیشتری روی رنگ‌ها داشته باشند و فقط نوع خاصی از نورون‌ها را رنگ کنند یا مثلا زیرمجموعه مشخصی از سلول‌های عصبی را با رنگ نشان بدهند.
این تصویر هم با استفاده از روش دی.برین‌باو گرفته شده و گروهی متشکل از حدود 2000 سلول‌ عصبی را نشان می‌دهد که تصور می‌شود در نرها،‌ رفتاری که برای جلب توجه جنس ماده و برقراری ارتباط با او نشان می‌دهد را برعهده دارند.



لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه پشمالو Dasymutilla gloriosa

مورچه پشمالو Dasymutilla gloriosa

مورچه پشمالو Dasymutilla gloriosa که در کالیفرنیای ایالات متحده امریکا زندگی میکند.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آیا حشرات دایناسورها را کشتند؟

آیا حشرات دایناسورها را کشتند؟

امروزه، دانشمندان نظرات نسبتا” خوبی در مورد شرایطی که در دوره ی زمین شناسی کرتاسه وجود داشته است، دارند، شرایطی که ۱۳۵ میلیون سال پیش آغاز و ۷۰ میلیون سال ناگهان با مرگ دایناسورها به پایان رسیده است. آنها تقریبا فکر می کردند که این تحقیقات به حد کافی انجام شده، اما نتایج دو سری تحقیق جدید نشان داد که هنوز هم چیزهای بیشتری برای دانستن وجود دارد. اولین تحقیق بروی تحولات عظیمی که منجر به پایان یافتن این دوره شده ، انجام شده است. آنچه در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد،راز چگونه از بین رفتن دایناسورها و گونه های دیگر و افزایش روز افزون پستانداران است. این سوالات دو دهه قبل با دلایلی از قبیل:
یک شهاب آسمانی غول پیکر یا یک ستاره ی دنباله به شدت با زمین برخورد کرده است، پوشیده شدن سطح خورشید با یک ابر غبار آلود، سرد شدن چشمگیر این سیاره ونابودی گیاهان و حیوانات همه با هم، پاسخ دادخ شده است.اینها دلایل متقاعد کننده ای هستند، اما بسیاری از دانشمندان ،هرگز آنها را نپذیرفتند .دایناسورها ،خیلی سریع مردند، آنها این علل را برای مردن دایناسورها پذیرفتند اما نه مردن ناگهانی و بسیار سریع آنها .بنابر نظریه های فرعی، دایناسورها به علت داشتن آلرژیهایی نسبت به رشد شکوفه های گیاهان یا آتشفشانهای تکان دهنده ،همانند آنچه امروزه در هند اتفاق افتاده و یا بدلیل بیماری از پای درآمده اند.

یکی از تئوریهای جدید در ماه های اخیر این است که:
امروزه نظریه ی بیماری دایناسورها پیشرفت دیگری داشته است و در قالب کتابی به نام، چه چیزی دایناسورها را آزرد؟ توسط انتشارات دانشگاه Princeton به چاپ رسیده است.
نویسندگان این کتاب، جرج و رابرت پینر(George and Roberta Poinar )(جرج یک جانور شناس در دانشگاه ایالت اورگن و یکی از موسسان سازمان بهداشت جهانی و مشاور بیماریهای مسری وعفونی است) متخصص در محافظت از حشرات دیرینه (باستانی) در فسیل صمغ درختان کاج (یک عنصر کلیدی مهم در فیلم پارک ژوراسیک) و همچنین متخصص در ساختار فسیل شده ی دایناسورهاست. در میان چیزهای دیگری که به آن دست آوردند، ساس ها، کنه ها، کرمها، حشرات گزنده و خیلی چیزهای کثیف و نامطبوع دیگری هم یافتند. انگلهای کوچک عفونی، نوعی کرمهای انگلی حلزونی، مگسهای گزنده وانواع مختلف چیزهای نامطبوع وکثیف دیگر از جمله انگلهای روده ای که به همان دوره ی زمین شناسی کرتاسه بر میگردد کشف کرده اند.
پوینارها(جرج و روبرتا پوینار)(Poinars) همچنین برخی از این حشرات را که، ناقل بیماریهای مالاریا و لیشمانیا هستند را از این فسیل ها استخراج کردند. از قرار معلوم این عوامل بیماری زای کنونی از همان موقع به این زمان رسیده است بر خلاف آنها دایناسورها بودند که همان زمان دوام نیاوردند و منقرض شدند.
نویسندگان این کتاب ادعا نمی کنند که همه ی دایناسورها در یک بیماری بزرگ همه گیر مرده اند بلکه اعتقاد دارند، تا اندازه ی زیادی ضعیف شدن آنها بر اثر بیماری های مداوم و همینطور دیگر حوادث و فجایع از قبیل حوادث طبیعی و آتشفشانها (همه اینها با هم) توانستند آنها را به طور کامل از پا درآورند.
پوینارها(Poinars) هنوز تا حدی نتوانستند در مقابل نمایشهای هالیوودی مقاومت کنند. یکی از نقل قولهای برجسته از این کتاب این است: “بزرگترین حیوانات روی زمین یعنی دایناسورها در یک مبارزه ی میان مرگ و زندگی با حشرات برای بقا گیر افتادند.”
دیگر تئوری که در زمینه دوره ی زمین شناسی کرتاسه مطرح شده است، مقاله ای است که در روزنامه Science، روز سه شنبه به چاپ رسید. از بسیاری از شواهد، این امری حتمی است که در آن دوره، جهان خیلی گرمتر بوده است (که به دلیل برخورد یک ستاره دنباله دار و شروع یک دوره یخبندان سریع دایناسورها از بین رفتند) حدود ۹۰ میلیون سال پیش در یک دوره زمانی که تورونیان(Turonian) نام گرفت همه چیز به طور بخصوصی از گرما برشته شدند در خیلی از جاهایی که سالها فوق گرم خانه(”super greenhouse”) نام داشتند درجه حرارت سطح اقیانوسها تا ۱۰۰ درجه فارنهایت هم رسید و به همین دلیل بیشتر نهنگ ها به سوی آبهای قطب شمال پیشروی کردند.
بنابراین چگونه امکان دارد که در همان زمان در قطب جنوب کوههای یخی عظیمی وجود داشته باشد؟ کارشناسان آب وهوایی پاولو(Paleo) قبلا کمی از نشانه های این چیز عجیب وغریب را دیده بودند ،ولی مقاله جدید روزنامه ی Science به طور کاملتری به آن پرداخته است. آندره بارنمان(Andre Bornemann) از موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس(Scripps) به همراه تعدادی از همکارانش از طریق تجزیه وتحلیل میزان ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ بر روی فورامینی فرا(Foraminifera) (نوعی پلانکتون) ، موجودات ریز و صدف دار دریا ،که در آن دوره ی زمانی میزانشان افزایش پیدا کرده بود اطلاعاتی بدست آوره اند.
این مشخص شد که وقتی آب دریا بخار شد و باز به زمین برنگشت (نشان دهنده این است که در جای دیگری به صورت منجمد گرفتار شده است)، باعث می شود که نسبت اکسیژن ۱۸ به اکسیژن ۱۶ در آب دریا تغییر کند (O ۱۸ سنگین تر است بنابراین کمتر بخار می شود). فورامینی فرا(Foraminifera) تاثیر گذار نبودند، آنها فقط اکسیژن را هر کدام به شکلی در داخل پوستشان جای می دهند.
آنچه که محققان کشف کرده اند، یک دوره چند صد هزار ساله است زمانیکه که صدف های فورامینی فرا(Foraminifera) با وجود کوه های یخی بطور فوق العاده ای به اکسیژن ۱۸ دست می یافتند. اگرچه تغییرات در دمای اقیانوس می تواند میزان اکسیژن را هم دگرگون کند، به هر جهت دمای سطح های پایین دریا را تغییر نمی دهد و اتفاقات در سطح بالای دریا هم مهم نیست. با این حال وجود ساکنین سطح پایین دریا یعنی فورامینی فرا نشان دهنده یک عدم توازن اکسیژن است که بر تاثیرات یخها دلالت می کند.
هیچ کس نمی تواند توضیح دهد که چگونه می توان کوههای یخی در یک دنیای بسیار گرم داشته باشید و اما تا کنون هیچکس نیز نتوانسته توضیح دهد که اصلا چگونه جهان به این گرمی شده است.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسک قارچی!

سوسک قارچی!

سوسک قارچی (Iphiclus sedecimmaculatus) متعلق به خانواده Erotylidae که در اکوادور زندگی میکند.





 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ساخت لانه توسط یک سرخرطومی با اصول مهندسی!

ساخت لانه توسط یک سرخرطومی با اصول مهندسی!

شروع کار برای ساخت لانه توسط یک سرخرطومی قهوه‌ای با اصول مهندسی!


جهت دیدن مراحل ساخت به اینجا مراجعه کنید.


 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
قابل توجه مهندسان ... مخصوصا مهندسین معماری و عمران و ... فقط تماشا کنید!

قابل توجه مهندسان ... مخصوصا مهندسین معماری و عمران و ... فقط تماشا کنید!

بله امکانش هست که تصاویر تکراری باشه و اینکه در تاپیک شهر حشرات افسون هم قرار داده شده و شاید شما قبلا دیده باشید اما بازم ببینید!

تاپیکی که در پیش رو دارید میخواد گوشه چشمی داشته باشه به قدرت و هنرنمایی حشرات
و شاید اشاراتی به آیات آفریننده حشرات

خانه سازی مهندس سرخرطومی در 11 مرحله! (احتمال زیاد این حشره از خانواده سرخرطومی Curculionidae هست.)


1. برش کاری در حد لالیگا!



2. قسمت آخر برای تعلیق خانه بُرش نمی خورد




3. اندازه گیری فاصله ها



4. تا کردن برگ – هنر واقعی



5.ادامه ... از قسمت زیر برگ




6. دو قسمت را همزمان کنار هم نگهداشتن




7. نگهداشتن قسمت راست تا قسمت چپ تا بخورد...!




8. مهندسی واقعی ... قدرت واقعی ...



9. خانه اکنون معلق است تا دست دشمنان به آن نرسد



10. تعبیه درب وردی منزل



11. کنترل تکیه گاه و محکم نمودن آن با چسب






?isn’t it the best engineering
آیا این بهترین مهندسی نیست؟





حالا ما مهندسیم یا این حشره ؟؟؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دیرینه شناسان فسیلهای یک مورچه غول پیکر با قدمت حدود ۵۰ میلیون سال را کشف کردند که به بزرگی یک مرغ مگس خوار بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، دیرینه شناسان کانادایی دانشگاه "سایمون فراسر" در بریتیش کلمبیا در میان رسوبات یک دریاچه قدیمی واقع در "وایومینگ" آمریکا موفق شدند فسیلهای مورچه ای به نام Titanomyrma lubeiرا کشف کنند.
این مورچه که در دوره "ائوسن" در ۴۹.۵ میلیون سال قبل می زیسته است به طرز شگفت انگیزی بزرگ و در ابعاد یک مرغ مگس خوار بوده است.
ائوسن گرمترین دوره تاریخ زمین است به طوریکه دمای زمین در این دوره بسیار بالاتر از دمایی بوده است که امروز سبب ایجاد گازهای گلخانه ای در روی زمین شده است همچنین در این دوره اولین پستانداران مدرن امروزی به ظهور رسیده اند.
این دیرینه شناسان در این خصوص اظهار داشتند: "ما نتوانستیم هیچ فسیلی از مورچه های کارگر این گونه را پیدا کنیم و درحال حاضر تنها فسیل ملکه را در اختیار داریم."
بر روی بدن این مورچه بالهایی وجود داشته اند اما هنوز مشخص نیست که این بی مهره غول پیکر چگونه زندگی می کرده است.
براساس گزارش دیلی میل، مورچه های معمولی از جمله مورچه های قرمز و مورچه های "انبردار برگ چین" گونه هایی هستند که طول آنها بیش از ۱.۶ سانتیمتر نیست، درحالی که طول این مورچه به ۵.۱ سانتیمتر می رسیده است.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسکی که قورباغه میخورد!

سوسکی که قورباغه میخورد!



عادت غذایی سوسکهای کوچکی به نام "اپومیز" برای بسیاری از دوزیستان از قبیل قورباغه ها بسیار وحشتناک و دردآور است زیرا این سوسک با حضور در کنار دوزیستان اعتماد آنها را جلب کرده و سپس آنها را به قتل می رساند.
به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از انواع سوسکهای زمینی عادت غذایی بسیار ترسناک و عجیبی دارد. این سوسک که "اپومیز" نام دارد بسیاری از دو زیستان که ابعاد بدن آنها چند برابر ابعاد بدن خودش است را کشته و می خورد، در حالی که معمولا دوزیستان از حشرات تغذیه می کنند نه حشرات از دو زیستان!
غذای معمول این سوسکها دیگر انواع بی مهرگان از قبیل پشه ها، کرمها و حشرات مرده است اما محققان در نهایت ناباوری مشاهده کردند هر زمان این سوسک در کنار یک دو زیست مانند قورباغه قرار می گیرد به راحتی آن را کشته و می خورد.
این سوسکها ترجیح می دهند پیش از شکار کردن یک دوزیست به خوبی شکار خود را شناسایی کنند از این رو در طول روز با به اشتراک گذاشتن پناهگاهشان با دوزیستان در نزدیکی آنها زندگی می کنند اما در شب همه چیز مرگبار شده و سوسک با حمله ای ناگهانی دوزیست را می کشد.
این سوسکها برای تامین غذای خود چندان وسواس به خرج نمی دهند و همه انواع دوزیستان را می خورند، از قورباغه ها گرفته تا وزغ، سمندر آبی و مارمولک.



نحوه به قتل رسیدن دوزیستان به این شکل است که سوسک ابتدا پشت دوزیست را می گزد که در نتیجه آن شکار از خود عکس العمل شدیدی نشان می دهد و تلاش می کند سوسک را به گوشه ای پرتاب کند.
بر اساس گزارش ان بی سی، سپس سوسک در پشت دوزیست شکافی به وجود می آورد که جاندار را طی چند دقیقه فلج می کند و در نهایت سوسک به آرامی خوردن غذایش را آغاز می کند.

منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تهیه کاتالوگی از همه مورچه های جهان

تهیه کاتالوگی از همه مورچه های جهان



دانشمندان آکادمی علوم کالیفرنیا در حال تکمیل پروژه ای هستند که طی آن قرار است از تمامی ۱۲ هزار گونه شناخته شده مورچه ها در جهان تصاویری دیجیتال با جزئیاتی بسیار بالا به ثبت برسد.
به گزارش خبرگزاری مهر، "برایان فیشر" محقق ارشد این پروژه معتقد است مورچه ها حشراتی شگفت انگیز هستند زیرا پیش از انسانها توانستند روشهای کشاورزی را ابداع کنند.
تا کنون در پروژه Antweb از بیش از پنج هزار گونه از مورچه های موجود در جهان عکاسی شده است. فیشر اکنون در نظر دارد با سفر به دور دنیا از مورچه هایی که در موزه ها نگهداری می شوند نیز عکسهایی با بزرگنمایی بالا به ثبت برساند.
برای ثبت چنین تصاویری محققان از نرم افزاری به نام "اتومونتاژ سه بعدی" استفاده می کنند که این نرم افزار می تواند ۳۰ عکس مختلف را از مورچه به ثبت رسانده و آنها را با یکدیگر ترکیب کند.
هر یک از این تصاویر از نقطه تمرکز متفاوتی برخوردار بوده و می تواند جزئیات زیادی را از این حشرات نمایش دهد.
به گفته فیشر پیش از آغاز این پروژه بسیاری از مورچه ها تنها گونه ای از حشرات بودند که یک نمونه از آنها در موزه ای نگهداری می شد.
وی می گوید اما اکنون این کاتالوگ آنلاین مورچه ها برای محققانی که بر روی حشرات مطالعه می کنند، منبع قابل کاربردی و ارزشمندی خواهد بود زیرا در صورتی که دانشمندان به جزئیات دقیقی از گونه های مختلف دسترسی داشته باشند امکان شناسایی گونه های جدید تر افزایش خواهد یافت.
بر اساس گزارش بی بی سی، محققان تا کنون توانسته اند تنها ۱۵ درصد از تمامی گونه های زیستی زمین را شناسایی کنند و به گفته فیشر به نظر می آید انسانها اکنون برای کشف حیات بر روی مریخ اشتیاق بیشتری دارند تا جستجو برای یافتن ۸۵ درصد گونه های زیستی باقی مانده بر روی زمین.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
راز آب نوردی حشرات

راز آب نوردی حشرات

در زندگی یک حشره کوچک، عبور از آب چیزی است در مایه های بالارفتن از یک تپه تیز و لیز که البته کارچندان دشواری هم برای آنها به حساب نمی آید.



چرای دقیقش را دو ریاضیدان دانشگاه MIT به تازگی کشف کرده اند:حشرات آب پیما، طوری کشش سطحی آب را به خدمت می گیرند که تقریبا بدون هرگونه تلاش طاقت فرسایی، می توانند از سراشیب های خیس به سرعت بالابروند. اگر به شکل سطح آب در ظرف ها دقت کرده باشید حتما دیده اید که کنارهای این سطح، شیب رو به بالادارند و تا فاصله کوتاهی، دیواره را همراهی می کنند. پدیده ای که علتش، نیروی چسبندگی بین ذرات آب و دیواره است و در کناره برکه ها و چاله های آب هم دیده می شود.
سرعت و جثه حشرات بزرگی مثل آب دزدک ها، برای پریدن از روی این قسمت کافی است. حشرات کوچک تر از پس این کار بر نمی آیند و این تکه را به صورت یک آب شیب دار می بینند.
اما درعوض، با پاهایشان سطح آب این قسمت ها را طوری تغییر شکل می دهند که نیروهای حاصل، آن ها را به بالای تپه آبی هل می دهد.
برای این که بهتر متوجه داستان بشوید، بد نیست بدانید این همان پدیده ای است که تکه های برشتوک روی شیر یا تفاله های روی چای را به طرف هم می کشد و آن ها را در چند گوشه جمع می کند.
وقتی اجسام کوچک روی سطح آب قرار می گیرند، شکل آن را تغییر می دهند و کشش سطحی را زیاد می کنند. وقتی این مناطق فرو رفته به هم نزدیک می شوند و لبه هایشان روی هم می افتد، ناگهان به طرف یکدیگر کشیده می شوند تا مقدار تغییر شکل و تنش سیستم را به کمترین مقدار برسانند. «این یک روش فوق العاده برای جا به جایی و تغییر مکان است.» این حرف را «جان بوش» می زند که به همراه «دیوید هو»، نحوه حرکت حشرات ریز آب پیما را بررسی کرده اند. برای این کار، آن ها جابه جایی 3 گونه حشره بر روی آب را با سرعت بالا، فیلمبرداری و تصاویر را تحلیل کرده اند.
نتایج نشان داد که این حشره ها با پاهای جلویی و عقبی، سطح آب را بالامی کشند و همزمان از پاهای وسط برای فشاردادن آب به سمت پایین، استفاده می کنند. بدن بیشتر حشراتی که در آبگیرها و برکه ها زندگی می کنند ضد آب است و آن را دفع می کند. اما حشراتی که در این بررسی از آن ها استفاده شد، پنجه های جمع شونده ای داشته و می توانستند به سطح آب چنگ بزنند و آن را بالابکشند.
این دو تکه بالاکشیده شده که زیر پای حشره قرار دارند، مثل لبه مقعر سطح آب، تنش بسیار زیادی پیدا می کنند و مانند تفاله های سطح چای به طرف هم کشیده می شوند تا تنش راکاهش بدهند. همین نیروی جاذبه است که حشره را روی شیب رو به بالاهل می دهد.
پاهای جلویی، بیشترین نقش را در این فرآیند به عهده دارند. پاهای وسطی، آب را به پایین فشار می دهند تا عکس العمل رو به بالای آب، وزن آن ها را تحمل کند و جلوی غرق شدنشان را بگیرد. پاهای عقبی هم آب را کمی بالامی کشند تا تعادل ایجاد شود و حشره روی یک شیب تند، به عقب برنگردد.
روش عجیب و جالب این حشرات برای جابه جایی، اتفاقا سرعت خیلی خوبی هم دارد. آن ها از لبه آب برکه که با سرعتی حدود 30 برابر طول بدن در ثانیه، بالامی روند؛ در حالی که سریع ترین انسان، زمین سفت را با سرعت 5 طول بدن در ثانیه گز می کند.
روزنامه کیهان، شماره 19923 به تاریخ 21/2/90، صفحه 7 (دانش و پژوهش)
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از حشرات برای تست داروهای جدید
حشرات، از جمله برخی از پروانه​ها و مگس سرکه، به عفونت میکروبی در پستانداران واکنش نشان می دهند بنابراین می توان برای تست راندمان داروهای جدید از آنها استفاده نمود و در نتیجه نیاز برای تست حیوانی کاهش می​یابد.دکتر کوین کاواناگ از دانشگاه ملی ایرلند، یافته های تحقیقاتی خود را در این مورد در جلسه​ای برای میکروب شناسی عمومی در دانشگاه هریوت وات ادینبورگ ارائه داد.نوتروفیلها و هموسیتها که یک نوع از سلول های سفید خون و بخشی از سیستم ایمنی پستانداران می​باشند عملکرد مشابه در حشرات دارند و به همان شیوه نسبت به آلودگی به میکروب ها واکنش نشان می دهند. هر دو از سلول های پستانداران و حشرات تولید مواد شیمیایی با ساختار مشابه دارند که حرکت به سطح سلول برای کشتن میکروبهای مهاجم، سپس سلول های سیستم ایمنی میکرب را محصور و آنزیم انتشار آن میشکنند.


حشراتی مانند مگس سرکه (Drosophila)، پروانه بزرگ مومی (Galleria) و نوعی پروانه دوکی(Manduca) می توانند در آزمایش اثر بخشی داروهای ضد میکروبی جدید علیه پاتوژنهای قارچی مورد استفاده قرار گیرند و یا میزان بدخیمی میکروب را سنجش کنند. در حال حاضر آزمایشهای اولیه با استفاده از لارو حشرات برای داروهای جدید انجام شده و سپس با استفاده از موشها آزمایش تایید شده است. همچنین در این روش از کاهش تیمارها تا 90 ٪ نسبت به موش های مورد نیاز خبر داده است بعلاوه تست عملکرد با حشرات خیلی سریعتر ( 48-72 ساعت) جواب میدهد در حالی که در آزمایش با موشها معمولا 4-6 هفته وقت لازم است.


دکترکاواناگ میگوید "ما به اکتشاف خود ادامه خواهیم داد و از تشابهات بین پاسخ های ایمنی بدن حشره و پستانداران استفاده خواهیم کرد تا حشرات به عنوان الگوی تست آزمایشات برای انواع بیماریهای انسان در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این بر ما مشخص شده است که با وجود گذشت بیش از 400 میلیون سال از تکامل و جدایی پستانداران از حشرات نشان داده است عملکرد ساختاری مشابه بین سلولهای ایمنی بدن در حشرات و پستانداران وجود دارد."
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چرا حشرات آواز می‌خوانند؟

حشرات مثل ما تارهای صوتی ندارند امّا بیشتر حشرات در سرتاسر دنیا آموخته‌اند که چگونه آواز بخوانند. اگر شما در یک روز گرم به خارج از شهر بروید، با غروب کردن خورشید، به احتمال زیاد صدای هزاران حشره را می‌شنوید. بیشتر آنها ملخهایی هستند که به وسیلة مالیدن پاهای عقبشان روی برآمدگیهای بالهای جلو تولید صدا می‌کنند. هر نوع از این حشرات نتهای مخصوصی ایجاد می‌کنند و می‌توانید همان‌طور که صدای پرندگان را تشخیص می‌دهید، صدای آنها را نیز شناسایی کنید. حشرات نیز مانند پرندگان به منظور تعیین قلمرو خود و جفت‌جویی آواز می‌خوانند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جنگ و دفاع در دنیای مورچه ها

جنگ و دفاع در دنیای مورچه ها



مورچه ها گرچه جثه بسیار کوچکی دارند اما در همین جثه کوچک دنیایی از توانمندی ها نهفته که دانش بشری در کشف بسیاری از آنها ناتوان بوده است.
همزمان با پیشرفت فناوری های نوین و به روز شدن ابزار و سیستم های تشخیصی و اکتشافی، رازهای هیجان انگیز دنیای مورچه ها نیز بتدریج برملا می شود. جنگ در دنیای مورچه ها یکی از جالب توجه ترین این رازها بوده که البته درک دانشمندان از این موضوع پیشرفت قابل توجهی پیدا کرده است. مورچه هایی که در یک نقطه ساکن هستند و در اصطلاح به آنها مورچه های بومی گفته می شود به مورچه های مهاجم رحم نمی کنند. اما چگونگی نبرد میان آنها خود راز بزرگی است که اکنون پرده از آن برداشته می شود.
گونه ای از مورچه ها که تحت عنوان مورچه آرژانتینی شناخته می شود، بتدریج در سراسر جهان پخش می شوند. رفتار این حشره بخصوص در زمان دفاع از حریم زندگی خود برای دانشمندان از هیجان خاصی برخوردار است. همین نکته موجب شده تا گروهی از دانشمندان دانشگاه استنفورد به مطالعه دقیق رفتار سایر مورچه ها در دفاع از خود در برابر مورچه های مهاجم آرژانتینی بپردازند. آنها متوجه این موضوع شده اند که مورچه های محلی و ساکن مناطق مختلف جهان با استفاده از سم به استقبال مورچه های آرژانتینی می روند. این کشف مهم دریچه تازه ای به سوی دانشمندان گشوده است.
آنها اکنون می توانند درک بهتری از نبرد میان مورچه های محلی و مورچه های مهاجم داشته باشند. این مورچه های مهاجم که خاستگاه آنها آمریکای جنوبی است اکنون در بسیاری از نقاط جهان دیده می شوند و بتدریج بر سراسر زمین مسلط می شوند. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد مورچه های آرژانتینی محدوده وسیعی از کالیفرنیا در آمریکا تا آفریقای جنوبی را زیر پاهای خود گرفته اند. این حشرات حتی در منطقه مدیترانه و مناطق حاره ای زمین نیز گسترده شده اند. اما چگونه ممکن است که چنین حشره ای سر از بسیاری از نقاط جهان در آورد؟ پاسخ به این پرسش را باید در محموله های شکری دانست که از آرژانتین روانه بسیاری از نقاط جهان می شوند. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد در این محموله های شکر شمار قابل توجهی از مورچه های آرژانتینی وجود دارند که از این طریق سیطره خود بر سایر نقاط جهان را گسترش می دهند. تا پیش از این تصور می شد که هیچ نوع مورچه محلی توانایی مقاومت در برابر آنها را ندارد، اما اکنون مشخص شده است که همیشه نیز اینچنین نیست.
دانشمندان دانشگاه استنفورد در تحقیقات اخیر خود متوجه این موضوع شده اند که نوعی از مورچه ها تحت عنوان مورچه زمستانی که همواره مورد تهاجم مورچه های آرژانتینی قرار می گیرند برای نجات خود و محدوده زندگی شان رو به جنگ های شیمیایی می آورند. مورچه های زمستانی توانایی خیره کننده ای در زندگی در محیط های بسیار سرد و خشن دارند. این توانمندی تا به آن حد است که از آن به عنوان یک ویژگی غیرطبیعی یاد می شود. مورچه های زمستانی برخلاف سایر حشرات عمل می کنند و برای دفاع از خود نوعی سم در غدد موجود در شکم خود تولید می کنند. این سم تنها زمانی آزاد می شود که مورچه تحت استرس ناشی از حمله مورچه های دیگر بخصوص مورچه آرژانتینی قرار می گیرد. کشندگی این سم در دنیای مورچه ها قابل توجه است به طوری که تنها یک قطره بسیار کوچک از آن برای از پای درآوردن مورچه مهاجم آرژانتینی کافی است. محققان برای این که از قدرت کشندگی این سم مطمئن شوند آن را در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند تا ۷۹ درصد قدرت کشندگی دارد.
مورچه ها مجموعه ای کامل از تکنیک های دفاعی و تهاجمی را دارند و در عین حال می توان از آنها به عنوان الگویی استثنایی در ایجاد شبکه های همکاری و تعاون استفاده کرد.
دکتر دبورا گوردون از استادان زیست شناسی دانشگاه استنفورد که تخصص ویژه ای در زمینه مورچه ها دارد، می گوید: این برای نخستین بار در تاریخ علم است که بشر به درک روشنی از مقوله چگونگی دفاع در دنیای مورچه های بومی در تقابل با مورچه های آرژانتینی دست یافته است. با استناد به نتایج این بررسی می توان گفت که مورچه های بومی و ساکن نقاط مختلف جهان برخلاف آنچه تصور می شده است توانایی خوبی برای مقابله با مورچه های مهاجم آرژانتینی دارند. او ادامه می دهد: در ابتدای امر حتی من نیز باور نمی کردم مورچه های بومی بخصوص مورچه های زمستانی بتوانند در برابر هجوم مورچه های آرژانتینی مقاومت کنند اما اکنون نظر دیگری دارم. مورچه های زمستانی هیچ گونه نیشی ندارند و به همین دلیل تصور این که این مورچه ها در زمره مورچه های مهاجم قرار بگیرند کمی دشوار به نظر می رسد. اما اکنون حتی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد زیست شناسی دانشگاه استنفورد نیز چگونگی تولید و به کارگیری این سم از سوی مورچه های زمستانی را می بینند.
مورچه های آرژانتینی حشراتی هستند که تقریبا در هر جا و اوضاع جوی می توانند به حیات خود ادامه دهند. این مورچه ها حتی در اوضاع جوی سرد، زمستان های بارانی و تابستان های خشک به راحتی به حیات خود ادامه می دهند. در سال های اخیر ردپای این مورچه ها در مناطق مختلفی از جهان از جمله ژاپن، هاوایی، آفریقای جنوبی و حوزه دریای مدیترانه دیده شده است.
این که گفته می شود مورچه ها حشراتی خاص با توانمندی های خیره کننده هستند حرف تازه ای نیست. مدت هاست که دانشمندان متوجه شده اند مورچه ها موجوداتی باهوش، سختکوش، جنگجو و حتی مسوولیت پذیر و فداکار برای سایر اعضای گروهشان هستند. سراسر زندگی مورچه ها در تلاش سپری می شود.
شیوه زندگی مورچه ها از هرگونه ای که باشند تقریبا مشابه است. همه آنها از مورچه های سرباز گرفته تا کارگر در خدمت و بقای جامعه خود هستند. گونه ای از مورچه ها که تحت عنوان مورچه فئیدول شناخته می شود همواره مورد توجه زیست شناسان بوده است.
مورچه سرباز این گونه همواره مراقبت کاملی از مکان خود به عمل می آورد تا از ورود هرگونه دشمنی جلوگیری شود. مورچه ها از حس تعاون و همکاری بالایی برخوردار هستند و برای حفظ کلنی خود دست به هرگونه فداکاری می زنند. به عنوان مثال مواردی دیده شده است که گروهی از مورچه ها با بدن های خود پلی را ساخته اند تا سایر اعضای گـروه بتوانند از روی مانع سر راه عبور کنند.
مورچه ها برای دفاع از لانه از هیچ دشمنی هر اندازه هم که بزرگ باشد نمی ترسند. گونه ای از مورچه تحت عنوان سکروپیا وجود دارد که دشمن را محاصره کرده و با گاز گرفتن آنها بی حرکتشان می کنند.مورچه ها مجموعه ای کامل از تکنیک های دفاعی و تهاجمی را دارند و در عین حال می توان از آنها به عنوان الگویی استثنایی در ایجاد شبکه های همکاری و تعاون استفاده کرد.

منبع: Popular Science مترجم: مهدی پیرگزی برگرفته از روزنامه جام جم
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بررسی سنجاقک در تونل باد

بررسی سنجاقک در تونل باد

پاول چسلی، عکاس نشنال‌ جئوگرافیک این تصویر را از الگوی عبور جریان هوا در اطراف بدن یک سنجاقک گرفته است. مهندسان با استفاده از تونل باد، شرایط پرواز یا حرکت پرسرعت را شبیه‌سازی می‌کنند.
این تصویر که جزو پرفروش‌ترین آثار نشنال‌جئوگرافیک است، روی جلد برخی از کتاب‌های مهندسی هوافضا و آیرودینامیک نیز منتشر شده است.



منبع: خبر آنلاین
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ثبت بلندترین صدای جهان توسط حشره «قایقران آبی»!

ثبت بلندترین صدای جهان توسط حشره «قایقران آبی»!



دانشمندان در انگلیس با ثبت رکورد حیوانات مختلف در نهایت به این نتیجه رسیدند که بلندترین صدای موجودات در جهان با توجه به اندازه موجودات، متعلق به یک حشره آبی موسوم به «قایقران آبی» است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، منطقه کرمانشاه، پژوهشگران دانشگاه استراثکلاید در اسکاتلند می‌گویند این صدا از مرز 99.2 دسیبل می‌گذرد که برابر با صدای یک ارکستر برای فردی است که در ردیف اول نشسته است.
جیمز ویند میل از پژوهشگران این طرح تحقیقاتی معتقد است فرکانس این صدا در حدود 10 کیلوهرتز و در محدوده شنوایی انسان است.
هر چند 99 درصد صدا در زمان انتقال از آب به هوا از بین می‌رود، اما با این وجود صدای باقیمانده آن‌چنان شدید است که در زمان قدم زدن در ساحل رودخانه می‌توان آن را که در عمق آب تولید می‌شود، شنید.
صدای بوجود آمده از جنس نر بوده و در واقع نشانه فصل جفت‌گیری این حشره است، این صدا بر اثر مالش دو قسمت از بدن و در فضایی به اندازه یک تار مو بوجود می‌آید.
ویند میل می‌گوید: ما واقعا نمی‌دانیم که این حشره چگونه چنین صدای بلندی را با استفاده از فضای محدودی ایجاد می‌کند.

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ثبت بلندترین صدای جهان توسط حشره «قایقران آبی»!

ثبت بلندترین صدای جهان توسط حشره «قایقران آبی»!

گروهی از دانشمندان فرانسوی و اسکاتلندی در بررسیهای خود نشان دادند که پر سر و صدا ترین جانور روی زمین حشره کوچکی به نام "قایقران آبی" است. به گزارش خبرگزاری مهر، این حشره که "قایقران کوچک آبی" یا Micronecta scholtzi نامیده می شود کمتر از ۲ میلیمتر طول دارد اما این جانور کوچک پر سر و صداترین حیوان روی زمین است.
این حشره آبزی که در اروپا بسیار دیده می شود می تواند صدایی به بلندی ۹۹.۲ دسی بل تولید کند. به طوریکه صدای تولید شده توسط این "قایقران کوچک" برابر با صدای یک ارکستر زنده است. گونه نر این حشره برای جذب ماده و جفتگیری این صدا را با اندامهای خود تولید می کند.
محققان فرانسوی و اسکاتلندی به سرپرستی "جیمز ویندمیل" از دانشگاه "استراتسلاید" به این کشف دست یافتند. این دانشمندان با قرار دادن میکروفنهای ویژه ای در زیر آب توانستند صداهای پرقدرت این حشره را ضبط کنند.
"جیمز ویندمیل" در این خصوص توضیح داد: "ما بسیار شگفت زده شدیم چراکه در ابتدا فکر می کردیم این صدا را گونه های بزرگتری چون سیگاراها تولید می کنند. سیگاراها حشرات آبزی کمتر تکامل یافته ای هستند. اما بعد دریافتیم که بی هیچ تردیدی مسئول تولید این صداها قایقران کوچک آبی است."
۹۹ درصد از این صدا زمانی که از آب به هوا می رسد از بین می رود باوجود این، بلندی این صداها آنچنان قوی است که برای گوش انسان قابل شنیدن است.
براساس گزارش وایرد نیوز، به گفته این دانشمندان، حیوانات بزرگ صداهای بلندتری دارند به طوریکه صدای نهنگها به ۱۸۸ دسی بل و صدای فیلهای آفریقایی به ۱۱۷ دسی بل می رسد، اما صدای این جانوران با ابعاد بدن آنها تناسب و سازگاری دارد درحالی که تولید این صدای بلند برای حشره ای دو میلیمتری در نوع خود منحصربفرد است. به همین علت این قایقران کوچک نسبت به ابعاد بدن خود پر سر و صداترین جانور روی زمین است.

منبع


 

Similar threads

بالا