ال پي جي ....آري يا نه؟

dieas

عضو جدید
دوستان متخصص لطفا اگر تجربه و اطلا عات داريد بسم الله

ميدونيد كه اين روزا گاز سي ان جي هم گرونه!!!! نزديك به قيمت بنزين تموم ميشه..
تنها چيزي كه ميصرفه گاز ال پي جي هست وهر كي نصب كرده راضيه و ميگه حتما ال پي جي نصب كن

آيا ايمني لازم رو داره؟
آيا به موتور سمند يا پژو آصيب ميزنه؟
يا هر عيب ديگه اي ميبينيد لطفا بگيد

با تشكر
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام
آره بحث خوبیه !
من چند وقت پیش داشتم یه مقاله در مورد خودرو دوگانه سوز می خوندم اونجا نوشته بود :
اوکتان بنزین معمولی 89 است و گاز سی ان جی 150 و گاز ال پی جی 120 می باشد .
چون اوکتان ال پی جی بسشتر نزدیک به بنزین هست موتور بهتر کر می کند .
و شاید واسه همین باشه که سی ان جی رو ماشین ها بد کار می کنه و....
آنچه در عمل هم می بینیم یه جورایی همین رو تایید می کنه !
اون ماشین هایی که دستی ال پی جی گذاشتن خیلی بهتر از سی ان جی دستی می باشد .
از طرفی هم یک بار ال پی چی بزنی تا 700 کیلومتر باهاش میری .
و ال پی جی کم استهلاکتر از سی ان جی هم است .
اما یک نکته ، ایمنی ؟
اولیش که کسی ال پی جی رو تایید نکرده و مهمتر جایگاهی هم براش نیست !
نمی شه واسه چند تومان با جون خدتون بازی کنید !
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
من هيچ يك رو نميپذيرم نه سي ان جي و نه ال پي جي
يه زماني از اين دو نوع سوخت استفاده ميكردند و صفر هزينه ي پاييني كه داشتن و لي حالا چي ؟ چيز زيادي با بنزين فرق نميكنه و بايد مقداري كه پس انداز كردي بعد از گذشت چند وقت خرج تعمير موتور كني

ال پي : اين كه ميگن چون مايعه و به بنزين بيشتر شبيحه يه سري نظري غير كارشناسيه
صدمه ي اين نوع سوخت به موتور خيلي بيشتر از سي ان ميتونه باشه
يه مثال ساده به خاطر اينكه بتونيم بهتر درك كنيم
تا حالا گاز فندك پر كردي ؟ اسپري حامل گاز ال پي جيه كافيه يه ذره از گاز زماني كه خارج ميشه به انگشتت بخوره . . .
انگشتت يخ ميكنه و اگه ادامه داشته باشه بايد انگشت رو قطع كني (يخ زدگي شديد)
خب فكر كن اين چه بلايي به سر موتور كه نمياره
سوپاپ بيچاره چه ها كه نميكشه
و به مرورو زمان داغون ميشن
تازه از خطر ناكي ال پي بگذريم
چون از هوا سنگين تره راننده اونو حس نميكنه و اگه نشت داشته باشه و به داخل خودرو راه پيدا كنه با يه جرقه متوفي ميشي
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
من هيچ يك رو نميپذيرم نه سي ان جي و نه ال پي جي
يه زماني از اين دو نوع سوخت استفاده ميكردند و صفر هزينه ي پاييني كه داشتن و لي حالا چي ؟ چيز زيادي با بنزين فرق نميكنه و بايد مقداري كه پس انداز كردي بعد از گذشت چند وقت خرج تعمير موتور كني

ال پي : اين كه ميگن چون مايعه و به بنزين بيشتر شبيحه يه سري نظري غير كارشناسيه
صدمه ي اين نوع سوخت به موتور خيلي بيشتر از سي ان ميتونه باشه
يه مثال ساده به خاطر اينكه بتونيم بهتر درك كنيم
تا حالا گاز فندك پر كردي ؟ اسپري حامل گاز ال پي جيه كافيه يه ذره از گاز زماني كه خارج ميشه به انگشتت بخوره . . .
انگشتت يخ ميكنه و اگه ادامه داشته باشه بايد انگشت رو قطع كني (يخ زدگي شديد)
خب فكر كن اين چه بلايي به سر موتور كه نمياره
سوپاپ بيچاره چه ها كه نميكشه
و به مرورو زمان داغون ميشن
تازه از خطر ناكي ال پي بگذريم
چون از هوا سنگين تره راننده اونو حس نميكنه و اگه نشت داشته باشه و به داخل خودرو راه پيدا كنه با يه جرقه متوفي ميشي
به نظر منم درسته تو دراز مدت خرج ماشینت بیشتره
تعویض سوپاپ و تعمیر موتور و ........
من اولاش رازی بودم چون هزینه خیلی پایینی داشت ولی حالا از بنزین استفاده میکنم تازه تا جایی که میتونی گاز میدی و حالشو میبری
 

dieas

عضو جدید
ممنون كه شركت كرديد


خوب دوستان كسي از چگونگي استاندارد مخازن و اينكه چرا ايمني نداره ميدونه؟
بحث موتور حق با شماست
اما يه ماشين مگه چند سال دست يه نفره؟؟!!!!تا به خرج افتاد ميفروشيش!!!

جدا از شوخي...تو اكثر كشورا ال پي جي استفاده ميشه
من فكر ميكنم تو ايران اتصالات بسيار ضعيفند..اتصالات لوله هل شيلنگ ها و به ويژه هنگام پر كردن مخزن
از طرفي براي جلو گيري از ضربه تو تصادف شديد به مخزن سازه اي طراحي نشده
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
اما يه ماشين مگه چند سال دست يه نفره؟؟!!!!تا به خرج افتاد ميفروشيش!!!
ای باب
اینی که تو میگی واسه کشورای پیشرفته س
که بعد 5 سال ماشنارو اسقات میگنن
اخه ماشیناشون بدرد نمی خوره:biggrin:
اینجا عمر مفید ماشینا بالای 10 ساله:eek:

ولی از شوخی در رفته به 6 ماه نکشیده پدر موتور و سوپاپ رو در میاره
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
ای باب
اینی که تو میگی واسه کشورای پیشرفته س
که بعد 5 سال ماشنارو اسقات میگنن
اخه ماشیناشون بدرد نمی خوره:biggrin:
اینجا عمر مفید ماشینا بالای 10 ساله:eek:

ولی از شوخی در رفته به 6 ماه نکشیده پدر موتور و سوپاپ رو در میاره
درسته
 

dieas

عضو جدید


آخه مساله اينجاست هر چي پاترول و شورلت هست مخزن بستن
اخيرا من هر كي رو ديدم( 405 يا سمند ..پيكان...بعضا پارس ....آردي) داره مخزن بسته و بسيار بسيار بسيار زياد راضيه
وقتي ميپرسي چجوريه؟
ميگن از بنزين بهتر را ميره....مسافت زيادي را ميره...خيلي هم ميصرفه...20 تومن ميدي مخزن پر ميشه 1 هفته ميچرخي

ولي من فكر ميكنم اين از اون ارزوني هاست كه يه جورايي گرونه!!!!
يه ذهن حسابگر اين كارو نميكنه...هزينه هايه موتوري و خطرات جانيش نمي ارزه...مگه اينكه به وسيله مكمل سوخت و روغني خاص بر طرف شه
ميمونه ايمني كه كسي نظز نداده هنوز
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
آخه مساله اينجاست هر چي پاترول و شورلت هست مخزن بستن
اخيرا من هر كي رو ديدم( 405 يا سمند ..پيكان...بعضا پارس ....آردي) داره مخزن بسته و بسيار بسيار بسيار زياد راضيه
وقتي ميپرسي چجوريه؟
ميگن از بنزين بهتر را ميره....مسافت زيادي را ميره...خيلي هم ميصرفه...20 تومن ميدي مخزن پر ميشه 1 هفته ميچرخي

ولي من فكر ميكنم اين از اون ارزوني هاست كه يه جورايي گرونه!!!!
يه ذهن حسابگر اين كارو نميكنه...هزينه هايه موتوري و خطرات جانيش نمي ارزه...مگه اينكه به وسيله مكمل سوخت و روغني خاص بر طرف شه
ميمونه ايمني كه كسي نظز نداده هنوز
دوست عزیز من خودم پارس دارم که روشم مخزن گذاشتم ولی اون زمانی میسرفید که کل مخزنو 400 تومن پر می کردم نه حالا که 5000 تومن میدم
در ضمن با هر مخزن حدود 120کیلومتر میره
البته یکی از دوستام که ماشینش پایه گاز سوز میگه که با گاز بهتر میره مخصوصا" تو سرابالاییا که بنزین کم میاره
ولی احتمالا" مشکل از نحوه ساخت موتورشونه که این مشکلو با بنزین دارن
من در مورد موتورای پایه گازسوز زیاد نمی دونم شاید امین جان بهتر بتونه توضیح بده
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
من در حدود 2 ساله که به ماشینم lpg بستم... و کاملا راضیم...
از نظر هزینه خیلی به صرفه تر از بنزین و گازه((اگه موتور تنظیم باشه میتونی با یه مخزن 200 تا 250 کیلومتر راحت بری....چیزیه که خودم تست کرد))
از نظر شتابم خودم با یه پراید دیگه کورس گذاشتم! اون با بنزینو و من با گاز مایع... که آخرشم من جلو زدم../ تو سربالاییام خیلی خوب جواب میده...

در کل...شک نکن...همین فردا برو نصبش کن(قیمت یه مخزن 11 کیلویی طرف شما چنده؟!)



من هيچ يك رو نميپذيرم نه سي ان جي و نه ال پي جي
يه زماني از اين دو نوع سوخت استفاده ميكردند و صفر هزينه ي پاييني كه داشتن و لي حالا چي ؟ چيز زيادي با بنزين فرق نميكنه و بايد مقداري كه پس انداز كردي بعد از گذشت چند وقت خرج تعمير موتور كني

ال پي : اين كه ميگن چون مايعه و به بنزين بيشتر شبيحه يه سري نظري غير كارشناسيه
صدمه ي اين نوع سوخت به موتور خيلي بيشتر از سي ان ميتونه باشه
يه مثال ساده به خاطر اينكه بتونيم بهتر درك كنيم
تا حالا گاز فندك پر كردي ؟ اسپري حامل گاز ال پي جيه كافيه يه ذره از گاز زماني كه خارج ميشه به انگشتت بخوره . . .
انگشتت يخ ميكنه و اگه ادامه داشته باشه بايد انگشت رو قطع كني (يخ زدگي شديد)
خب فكر كن اين چه بلايي به سر موتور كه نمياره
سوپاپ بيچاره چه ها كه نميكشه
و به مرورو زمان داغون ميشن
تازه از خطر ناكي ال پي بگذريم
چون از هوا سنگين تره راننده اونو حس نميكنه و اگه نشت داشته باشه و به داخل خودرو راه پيدا كنه با يه جرقه متوفي ميشي

چاکر داش گلمون...

آقا من شدیدا با حرفات محالفم! چون ساختار رگولاتور هیچ وقت این اجازرو نمیده! رگلاتور یه ورودی و خروجی آب گرم داره که از موتور میاد..پس دمای گاز ورودی به موتورو خیلی پایین میاره..!.واسه همین تنها توصیه ای که میشه اینه که بلافاصله بعد از روشن شدن موتور اونو رو حالت گاز مایع نذارین..!


ممنون كه شركت كرديد


خوب دوستان كسي از چگونگي استاندارد مخازن و اينكه چرا ايمني نداره ميدونه؟
بحث موتور حق با شماست
اما يه ماشين مگه چند سال دست يه نفره؟؟!!!!تا به خرج افتاد ميفروشيش!!!
جدا از شوخي...تو اكثر كشورا ال پي جي استفاده ميشه
من فكر ميكنم تو ايران اتصالات بسيار ضعيفند..اتصالات لوله هل شيلنگ ها و به ويژه هنگام پر كردن مخزن
از طرفي براي جلو گيري از ضربه تو تصادف شديد به مخزن سازه اي طراحي نشده

من خودم یه مدت تو نمایندگی نصب CNG کار می کردم..! بحث نصب و اتصالات که کاملا به ایمنی و اینکاره بودن نصاب بستگی داره!
اما اگه منظورت جنس مخزن و اتصالاته آره ! حق با شماست! الان مخازن LPG ساخت داخل استفاده میشه و واسه CNG هم تا قبل از هدفمند شدن از آلمان وارد میشد که بعد از این قضیه شاهکار دولت مخازن چینی به قیمت سرسام آوری وارد میشه..


اینم ال پی جی...آخششش! خسته شد انگوشتام!
:redface:
ما رفتیم سراغ درس و مقشمون!:cry:
 

rmi-ansys

عضو جدید
من فقط عاشق موتور دیزل هستم و بس.

موتور یعنی دیزل. با خودروی موتور دیزل برانید می‌فهمید یه موتوری است.

توان و به خصوص گشتاور بالا در حجم کم نسبت به سوخت‌های دیگر.

دیزل یه چیز دیگه است.

البته نه با گازوئیل فعلی ایران.
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
با سلام
من در حدود 2 ساله که به ماشینم lpg بستم... و کاملا راضیم...
از نظر هزینه خیلی به صرفه تر از بنزین و گازه((اگه موتور تنظیم باشه میتونی با یه مخزن 200 تا 250 کیلومتر راحت بری....چیزیه که خودم تست کرد))
از نظر شتابم خودم با یه پراید دیگه کورس گذاشتم! اون با بنزینو و من با گاز مایع... که آخرشم من جلو زدم../ تو سربالاییام خیلی خوب جواب میده...

در کل...شک نکن...همین فردا برو نصبش کن(قیمت یه مخزن 11 کیلویی طرف شما چنده؟!)





چاکر داش گلمون...

آقا من شدیدا با حرفات محالفم! چون ساختار رگولاتور هیچ وقت این اجازرو نمیده! رگلاتور یه ورودی و خروجی آب گرم داره که از موتور میاد..پس دمای گاز ورودی به موتورو خیلی پایین میاره..!.واسه همین تنها توصیه ای که میشه اینه که بلافاصله بعد از روشن شدن موتور اونو رو حالت گاز مایع نذارین..!




من خودم یه مدت تو نمایندگی نصب CNG کار می کردم..! بحث نصب و اتصالات که کاملا به ایمنی و اینکاره بودن نصاب بستگی داره!
اما اگه منظورت جنس مخزن و اتصالاته آره ! حق با شماست! الان مخازن LPG ساخت داخل استفاده میشه و واسه CNG هم تا قبل از هدفمند شدن از آلمان وارد میشد که بعد از این قضیه شاهکار دولت مخازن چینی به قیمت سرسام آوری وارد میشه..


اینم ال پی جی...آخششش! خسته شد انگوشتام!
:redface:
ما رفتیم سراغ درس و مقشمون!:cry:

سلام علي جان منور فرموديد

بله درسته كه رگلاتور دماي خروجي گاز از مخزن رو تا حدودي بالا ميبره ولي به هر حال زهر خودشو ميريزه
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
من فقط عاشق موتور دیزل هستم و بس.

موتور یعنی دیزل. با خودروی موتور دیزل برانید می‌فهمید یه موتوری است.

توان و به خصوص گشتاور بالا در حجم کم نسبت به سوخت‌های دیگر.

دیزل یه چیز دیگه است.

البته نه با گازوئیل فعلی ایران.

خب پسر خوب بيا اين تاپيك يكم بحث كنيم در مورد ديزل


http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/252381-بحث-و-گفتگو-حول-موتور-های-دیزل
 

a_rudi

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
ايني كه كدوم خوبه كدوم بده اصلا نظر نمي‌دم
اما توي اين وبلاگ كلي مطلب در مورد سوخت دوم جمع كردم
تا به حال 5تا ماشين دوگانه سوز فابريك داشتم
آخريش هم كه الان زير پام هستش
در كل راضيم
اما چون ماشينها رو خيلي زود عوض كردم به ايرادات موتوري اصلا برنخوردم
ويه مورد اساسي ديگه به نظرات غير كارشناسيه مكانيك‌ها اصلا توجه نكنيد
اخيرا هم كه ديدم يه عده ... اومدن يه دستگاهي اختراع كردن تا روغن رو تزريق كنه تو مسير گاز
چون گاز خشكه و بنزين چرب، اگه من بودم به جاي ايناختراع يوخده درز رينگ كمپرسي رو بيشترش مي‌كردم تا ديگه خشك نسوزه

راستي امين خان خيلي مخلصيم كم پيدايي داداش

http://doganesuz.blogfa.com/
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
ايني كه كدوم خوبه كدوم بده اصلا نظر نمي‌دم
اما توي اين وبلاگ كلي مطلب در مورد سوخت دوم جمع كردم
تا به حال 5تا ماشين دوگانه سوز فابريك داشتم
آخريش هم كه الان زير پام هستش
در كل راضيم
اما چون ماشينها رو خيلي زود عوض كردم به ايرادات موتوري اصلا برنخوردم
ويه مورد اساسي ديگه به نظرات غير كارشناسيه مكانيك‌ها اصلا توجه نكنيد
اخيرا هم كه ديدم يه عده ... اومدن يه دستگاهي اختراع كردن تا روغن رو تزريق كنه تو مسير گاز
چون گاز خشكه و بنزين چرب، اگه من بودم به جاي ايناختراع يوخده درز رينگ كمپرسي رو بيشترش مي‌كردم تا ديگه خشك نسوزه

راستي امين خان خيلي مخلصيم كم پيدايي داداش

http://doganesuz.blogfa.com/

سلام داداش
مرسي
راستش ما كه هميشه اينجاييم و ما از كم سعادتي ماس كه شما رو زيارت نميكنيم
در مورد درز رينگ : اونجوري بايد برابر گاز روغن بريزي توي موتور كلي هم هوا رو آلوده ميكنه

بهترين راه كار براي موتور هاي دوگانه سوز:اين ميتونه باشه كه نسبت تراكم رو افزايش بدي براي سوپاپ ها از سيستم متغيير زمانبندي استفاده كني
سيستم جرقه قوي تري استفاده كني
 

a_rudi

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز

سلام داداش
مرسي
راستش ما كه هميشه اينجاييم و ما از كم سعادتي ماس كه شما رو زيارت نميكنيم
در مورد درز رينگ : اونجوري بايد برابر گاز روغن بريزي توي موتور كلي هم هوا رو آلوده ميكنه

بهترين راه كار براي موتور هاي دوگانه سوز:اين ميتونه باشه كه نسبت تراكم رو افزايش بدي براي سوپاپ ها از سيستم متغيير زمانبندي استفاده كني
سيستم جرقه قوي تري استفاده كني

امين خان اونور سر نميزني.

بله كاملا درسته افزايش ضريب كمپرس موتور كه در همون وبلاگي كه آدرسشو دادم هم علتش كاملا بيان شده و الان در موتور EF7 پايه گازسوز سمند انجام شده و واقعا هم تاثير داره. قدرت با بنزين در اين موتور 115 اسبه و با گاز 103. در مورد سيستم زمان بندي متغير باز و بسته شدن سوپاپها هم كه اين موتور داره. اما سيستم جرقه زني و تغيير زاويه شمع در موتور TU5G كه مربوط ميشه به 206 سدان دوگانه سوز انجام شده اما اختلاف قدرت موتور در حالت گاز و بنزين زياده.
بيشترين تاثير رو ضريب كمپرس داره.

در مورد روغن درون محفظه احتراق به نظرم بسيار كار غلطي هست چون هم آلودگي محيطي داره و هم اينكه اين روغن جاي مقدار اندكي مخلوط سوخت و هوا رو ميگيره پس كاهش قدرت موتور رو به همراه داره.

از بحث تاپيك دور نشيم، به نظر من الان پيمايش عمومي ماشينهاي سي ان جي كه در هر مترمكعب 300 تومنه با يك ليتر بنزين برابري ميكنه كه ليتري 400 يعني سود داره اما اگر خيلي وقت صرف تو صف موندن نشه.
در مورد ال پي قيمت از بنزين بالاتر هم هست در پيمايش يكسان، اون چيزي كه باعث ميشه مردم فكر كنن خوبه فقط تو صف نموندنشه كه اين زمان رو بايد صرف پر كردن كپسولش كرد كه خودش از كارهاي خطرناكه. موكدا توصيه ميكنم به دارندگان خودروي ال پي جي با موتور روشن سوختگيري نكنن كه هيچ جايي اينكار رو بكنن كه ماشين روشن از كنارشون هم رد نشه.

راستي در مورد اون قضيه يخ زدگي،‌ ترموديناميك كه معرف حضور هست. كاهش فشار گاز يعني انبساط و كاهش دما رو در پي داره حالا اگر اون گاز مايع باشه يه تغيير فاز هم بگذاريد تنگش افت دمايي زياده.
در رگولاتور ماشينهاي گازي يه مسير از آب داغ خروجي سيلند داخل رگولاتور ميره كه به شكل يه مبدل گرمايي گاز رو دوباره بعد از كاهش فشار گرم ميكنه و وارد سيلندر ميشه. پس توصيه اگر ميخواهيد عمر سوپاپها زياد بشه وقتي موتور سرده با بنزين حركت كنيد نه گاز.

بدرود
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
سلام
اول از همه بگم که من شخصا هیچ اطلاعی از نحوه کار کرد یا میزان مصرف یا ...... در مورد سی ان جی یا ال پی جی یا.... ندارم( پس چی میگی؟؟؟!!!)
فقط میخواستم عرض کنم که اینجا تنها گاز موجود برای خودرو ها توی پمپ بنزین ها ال پی جی هست.و گاز دیگه ای پیدا نمیشه. از نظر اسیب رسوندن به موتور هم گمون نمیکنم که مشکلی داشته باشه چون ماشینهایی از مدل 2000 دیده ام که با ال پی جی کارمیکنن و هنوز هم سالمن. تنها نکته اش اینه که گاز سوز کردن ماشین به دلیل هزینه اش (که حدود 2500یورو هست) فقط برای ماشینهای جدید میصرفه و توجیهش هم اینه که این 2500 یورو رو به مرور توی چند سال آینده در مصرف سوخت صرفه جویی میکنه پس نتیجه میگیریم که از نظر خراب کردن و استهلاک موتور هم مشکلی وجود نداره. اختلاف قیمتش هم زیاده اما نمیدونم که مثلا در مقایسه با ایکس تومن بنزین میشه چند کیلومتر رفت و با همون ایکس تومن گاز میشه چند کیلومتر رفت! قیمت هر واحد ال پی جی امروز56سنت و هر لیتر بنزین سوپر1.56یورو هر لیتر بنزین معمولی1.48یورو و هرلیتر دیزل یا همون گازوییل 1.29یورو هست. شاید چیزایی که گفتم به دردتون نخوره! فقط خواستم چیزی گفته باشم!
موفق باشید
امین رخ
 

dieas

عضو جدید
سلام
اول از همه بگم که من شخصا هیچ اطلاعی از نحوه کار کرد یا میزان مصرف یا ...... در مورد سی ان جی یا ال پی جی یا.... ندارم( پس چی میگی؟؟؟!!!)
فقط میخواستم عرض کنم که اینجا تنها گاز موجود برای خودرو ها توی پمپ بنزین ها ال پی جی هست.و گاز دیگه ای پیدا نمیشه. از نظر اسیب رسوندن به موتور هم گمون نمیکنم که مشکلی داشته باشه چون ماشینهایی از مدل 2000 دیده ام که با ال پی جی کارمیکنن و هنوز هم سالمن. تنها نکته اش اینه که گاز سوز کردن ماشین به دلیل هزینه اش (که حدود 2500یورو هست) فقط برای ماشینهای جدید میصرفه و توجیهش هم اینه که این 2500 یورو رو به مرور توی چند سال آینده در مصرف سوخت صرفه جویی میکنه پس نتیجه میگیریم که از نظر خراب کردن و استهلاک موتور هم مشکلی وجود نداره. اختلاف قیمتش هم زیاده اما نمیدونم که مثلا در مقایسه با ایکس تومن بنزین میشه چند کیلومتر رفت و با همون ایکس تومن گاز میشه چند کیلومتر رفت! قیمت هر واحد ال پی جی امروز56سنت و هر لیتر بنزین سوپر1.56یورو هر لیتر بنزین معمولی1.48یورو و هرلیتر دیزل یا همون گازوییل 1.29یورو هست. شاید چیزایی که گفتم به دردتون نخوره! فقط خواستم چیزی گفته باشم!






موفق باشید
امین رخ



عزيز كدوم كشوري الان؟
جالب اينه كه حمل ونقل عمومي تو ايران بسيار ضعيفه تازه تو پايتخت...شهرستانها كه هيچي....مردم با وسيله زير پا بهتر به مقصد ميرسن.. بعضي افراد مثل من هم براي كارشون بايد ابزار حمل كنن و محل مشخصي كار نميكنن..وسيله و صرفه جويي تو قيمت تمام شده سوخت واسشون مي ارزه
شايد اونجايي كه شما تشريف داري واسه اين مسءله هم تدبيري كردند..
تو تهران تو ساعت اداري وقتي مي خواي با اتوبوس تندرو(بي آر تي) از غرب تهران(ميدان آزادي|)حركت كني به مقصد شرق تهران(3راه تهرانپارس) دقيقا 1ساعت ونيم طول ميكشه..اعصاب برات نميمونه چون از اوج آلودگي و سر صدا عبور ميكنه..اتوبوس ها هم دو تا در ميون كولر ندارن....
 

dieas

عضو جدید
امين خان اونور سر نميزني.

بله كاملا درسته افزايش ضريب كمپرس موتور كه در همون وبلاگي كه آدرسشو دادم هم علتش كاملا بيان شده و الان در موتور EF7 پايه گازسوز سمند انجام شده و واقعا هم تاثير داره. قدرت با بنزين در اين موتور 115 اسبه و با گاز 103. در مورد سيستم زمان بندي متغير باز و بسته شدن سوپاپها هم كه اين موتور داره. اما سيستم جرقه زني و تغيير زاويه شمع در موتور TU5G كه مربوط ميشه به 206 سدان دوگانه سوز انجام شده اما اختلاف قدرت موتور در حالت گاز و بنزين زياده.
بيشترين تاثير رو ضريب كمپرس داره.

در مورد روغن درون محفظه احتراق به نظرم بسيار كار غلطي هست چون هم آلودگي محيطي داره و هم اينكه اين روغن جاي مقدار اندكي مخلوط سوخت و هوا رو ميگيره پس كاهش قدرت موتور رو به همراه داره.

از بحث تاپيك دور نشيم، به نظر من الان پيمايش عمومي ماشينهاي سي ان جي كه در هر مترمكعب 300 تومنه با يك ليتر بنزين برابري ميكنه كه ليتري 400 يعني سود داره اما اگر خيلي وقت صرف تو صف موندن نشه.
در مورد ال پي قيمت از بنزين بالاتر هم هست در پيمايش يكسان، اون چيزي كه باعث ميشه مردم فكر كنن خوبه فقط تو صف نموندنشه كه اين زمان رو بايد صرف پر كردن كپسولش كرد كه خودش از كارهاي خطرناكه. موكدا توصيه ميكنم به دارندگان خودروي ال پي جي با موتور روشن سوختگيري نكنن كه هيچ جايي اينكار رو بكنن كه ماشين روشن از كنارشون هم رد نشه.

راستي در مورد اون قضيه يخ زدگي،‌ ترموديناميك كه معرف حضور هست. كاهش فشار گاز يعني انبساط و كاهش دما رو در پي داره حالا اگر اون گاز مايع باشه يه تغيير فاز هم بگذاريد تنگش افت دمايي زياده.
در رگولاتور ماشينهاي گازي يه مسير از آب داغ خروجي سيلند داخل رگولاتور ميره كه به شكل يه مبدل گرمايي گاز رو دوباره بعد از كاهش فشار گرم ميكنه و وارد سيلندر ميشه. پس توصيه اگر ميخواهيد عمر سوپاپها زياد بشه وقتي موتور سرده با بنزين حركت كنيد نه گاز.

بدرود

تشكر رفيق
 

shahin.20

عضو جدید
ممنون كه شركت كرديد


خوب دوستان كسي از چگونگي استاندارد مخازن و اينكه چرا ايمني نداره ميدونه؟
بحث موتور حق با شماست
اما يه ماشين مگه چند سال دست يه نفره؟؟!!!!تا به خرج افتاد ميفروشيش!!!

جدا از شوخي...تو اكثر كشورا ال پي جي استفاده ميشه
من فكر ميكنم تو ايران اتصالات بسيار ضعيفند..اتصالات لوله هل شيلنگ ها و به ويژه هنگام پر كردن مخزن
از طرفي براي جلو گيري از ضربه تو تصادف شديد به مخزن سازه اي طراحي نشده

اگه واقعا به فکر ماشینت نیستی....
کاری که الان میکنن قاطیه بنزینشون نفت میریزن نهایت تا میزان 40 60 قدرت و ایمنیش از همه بیشتره +هزینه کمتر...
میتونی راجبش فک کنی.
ولی موتر میاد پایین دیگه...
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
به نظر من گاز سوز کردن ماشین مصرفه اگر بخوای هر روز از ماشینت استفاده کنی ! البته بستگی به قیمت ماشین و درآمد فرد هم دارد .
مثلا برای کسی که تاکسی داره بهترین کار گاز سوز کردن هست اما واسه کسی که ماشین 40 میلیونی سور میشه نیاز نیست هم عقلانی نیست .
یکی از مشکلاتی که در استفاده از CNG می باشد اینه که در بعد تصفیه همواره مقداری گاز ترش وجود دارد که این باعث خوردگی سرسیلند می شود و بعد از چند وقت سبب کاهش توان موتوری میشود . مثلا همین اگر واسه پراید باشه کل موتور ماشین بیاد پایین همه چیز عوض بشه 200 تومان خرج داره فکر کنم 10000 کیلومتری مشکل خاصی نداشته باشه ! پس واسه پراید بدک نیست .
نکته دیگه که دوستان اشاره کردن در هنگام سرد بودن ماشین نباید از گاز استفاده کرد دلیلش هم گفتن .
توچه ! هنگامی که دمای موتور زیاد میشود هم نباید از گاز استفاده کرد زیرا دمای احتراق گاز بیشتر از بنزین است می تواند سبب آسب موتور شود .
در مورد LPG به نظر من اینکه مایع است شاید زیاد مهم نباشد ولی چون عدد اوکتان نزدیکتری به بنزین دارد و اینکه دمای احتراق مطلوب تری نسبت به CNG دارد بهتر است .
 

dieas

عضو جدید
اگه واقعا به فکر ماشینت نیستی....
کاری که الان میکنن قاطیه بنزینشون نفت میریزن نهایت تا میزان 40 60 قدرت و ایمنیش از همه بیشتره +هزینه کمتر...
میتونی راجبش فک کنی.
ولی موتر میاد پایین دیگه...[/QU

داري با من شوخي مي كني؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نفت!!!!!!!!!!!!!


اونوقت اصلا مگه نفت به راحتي گير مياد كه بصرفه... فكر كنم دود ميكنه وحشتناك
واقعا الان اينكارو ميكنن؟
 

dieas

عضو جدید
به نظر من گاز سوز کردن ماشین مصرفه اگر بخوای هر روز از ماشینت استفاده کنی ! البته بستگی به قیمت ماشین و درآمد فرد هم دارد .
مثلا برای کسی که تاکسی داره بهترین کار گاز سوز کردن هست اما واسه کسی که ماشین 40 میلیونی سور میشه نیاز نیست هم عقلانی نیست .
یکی از مشکلاتی که در استفاده از CNG می باشد اینه که در بعد تصفیه همواره مقداری گاز ترش وجود دارد که این باعث خوردگی سرسیلند می شود و بعد از چند وقت سبب کاهش توان موتوری میشود . مثلا همین اگر واسه پراید باشه کل موتور ماشین بیاد پایین همه چیز عوض بشه 200 تومان خرج داره فکر کنم 10000 کیلومتری مشکل خاصی نداشته باشه ! پس واسه پراید بدک نیست .
نکته دیگه که دوستان اشاره کردن در هنگام سرد بودن ماشین نباید از گاز استفاده کرد دلیلش هم گفتن .
توچه ! هنگامی که دمای موتور زیاد میشود هم نباید از گاز استفاده کرد زیرا دمای احتراق گاز بیشتر از بنزین است می تواند سبب آسب موتور شود .
در مورد LPG به نظر من اینکه مایع است شاید زیاد مهم نباشد ولی چون عدد اوکتان نزدیکتری به بنزین دارد و اینکه دمای احتراق مطلوب تری نسبت به CNG دارد بهتر است .


كسي كه ماشين 12 تومني داره و همش باهاش بايد بره اينور اونور...وسيله زير پايه واجب!!!
برا اين چي ميصرفه؟
فكر ميكنيد مخازن سي ان جي كه خود افراد نصب ميكنن(غير شركتي) ايمني لازم رو داره؟

جالبه بدونيد تو بازار قيمت ماشين سمند ال پي جي دار 100 تومن كمتر از بدون ال پي جي هستش!!!
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
كسي كه ماشين 12 تومني داره و همش باهاش بايد بره اينور اونور...وسيله زير پايه واجب!!!
برا اين چي ميصرفه؟
فكر ميكنيد مخازن سي ان جي كه خود افراد نصب ميكنن(غير شركتي) ايمني لازم رو داره؟

جالبه بدونيد تو بازار قيمت ماشين سمند ال پي جي دار 100 تومن كمتر از بدون ال پي جي هستش!!!
من فقط گفتم که LPG بهتر از CNG هست و قابل کتمانم نیست و اما در مورد ایمنی کاملا مشخص هست ! CNG کارخونه ! یعدش CNG دستی و اصلا LPG پشنهاد نمی کنم چون حتی جایگاه سوخت گیر نداره !
درمورد خودرو 12 میلیونی نظر شخصی خودم اینه که اگر می تونه از ینزین استفاده کنه در غیر این صورت یخورده خرج کنه و یک ماشین گازسوز کازخونه بگیره وگرنه CNG بزاره !
اینکه قیمت ماشین با LPG ارزونتره که مشخصه چون از یه طرف یارو ماشین رو کا کشیده از یه طرف مخزن غیر قانونی داره !
مخرن قانونی منفجر میشه چه برسه به مخزن غیر قانونی !
 

dieas

عضو جدید
من فقط گفتم که LPG بهتر از CNG هست و قابل کتمانم نیست و اما در مورد ایمنی کاملا مشخص هست ! CNG کارخونه ! یعدش CNG دستی و اصلا LPG پشنهاد نمی کنم چون حتی جایگاه سوخت گیر نداره !
درمورد خودرو 12 میلیونی نظر شخصی خودم اینه که اگر می تونه از ینزین استفاده کنه در غیر این صورت یخورده خرج کنه و یک ماشین گازسوز کازخونه بگیره وگرنه CNG بزاره !
اینکه قیمت ماشین با LPG ارزونتره که مشخصه چون از یه طرف یارو ماشین رو کا کشیده از یه طرف مخزن غیر قانونی داره !
مخرن قانونی منفجر میشه چه برسه به مخزن غیر قانونی !


موافقم
 

shahin.20

عضو جدید
آره....
من خودم دیدم....
مطمئن نیستم ولی فک کنم نفت سفیده....
دود اینا نداره ولی سخت میسوزه...
 

dieas

عضو جدید
كاش راجع به ايمني مخازن و به خصوص به دليل مايع بودن گاز يه صحبتي ميداشتيم
كسي نظري نداره؟
 

a_rudi

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
كاش راجع به ايمني مخازن و به خصوص به دليل مايع بودن گاز يه صحبتي ميداشتيم
كسي نظري نداره؟

گاز مايع در فشار خيلي خيلي كمتري (حدود 12 برابر) از گاز فشرده يا همون سي ان جي نگهداري ميشه به دليل مايع بودنش،‌ ايمني مخزن خوب حتما بيشتره در فشار كمتر. مخازن سي ان جي هم بسيار تكنولوژي پيچيده‌اي دارند و آزمايشات بسيار سختي رو پشا سر ميزارن. حوادثي كه در انفجار مخزن سي ان جي تو ايران داشتيم چند مورد كه برخورد كردم در اخبار همه مخازن دستكاري شده بودند و يا مخزن ال پي گذاشتن واسه سي ان جي در كارگاه به دليل هزينه كمتر ، ميدونيد كه امروزه با وجود افزايش قيمت اجناس و همينطور سوخت (يعني بازار داغ كارگاه دوگانه سازي) قيمت يه كيت سي ان جي خيلي هم اومده پايين، شايد بگيد قبلا الكي گرون بوده، درست، اما حوادث داره بيشتر ميشه،‌ خدا از سر تقصيرات چيني ها نگذره الهي
 
Similar threads

Similar threads

بالا