نماد یک ایرانی(این دفعه درست)

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
به خشنودی اورمزد
به راستی سمبول ما ایرانیان چیست؟



نگار فروهر باستانی ایران

از آنجایی که هر کشور و ملتی نشانه و سمبولی ویژه از خود دارند. ایرانیان یکی از کهن ترین مردمانی هستند که سمبولی بسیار شگفت انگیز و سرشار از دانش و فرهنگ و خرد از خود به جای گذاشته اند که با اندوه فراوان بسیاری از ما ایرانیان از آن ناآگاه هستیم. این نشان "فره وشی" یا "فروهر" نام دارد که قدمت آن بیش از 4000 سال تخمین زده شده است. تاریخچه فره وشی یا فروهر به پیش از زایش زرتشت بزرگوار این پیر و فیلسوف خرد و فرهنگ و دانش جهان باز میگردد. سنگ نگاره های شاهنشاهان هخامنشی در کاخهای پرسپولیس و سنگ نگاره های شاهنشاهان ساسانی همه حکایت از آن دارد. نکته بسیار شگفت انگیز این نشان ملی ما ایرانیان آن است که تک تک این نشان مفهوم دانشی نهفته است. اینک به تشریح این نشان ملی میپردازیم:

1- قرار دادن چهره یک پیرمرد سالخورده در این نگاره اشاره به شخص نیکوکاری داردو یکتا پرستی دارد که رفتار وظاهر مرتب و پسندیده اش سرمشق والگوی دیگر مردمان بوده است ودیگران تجربیات وی را ارج می نهادند.
2- دست راست نگاره به سوی آسمان دراز شده است که این اشاره به ستایش(دادار هستی اورمزد) خدای واحد ایرانیان دارد که زرتشت در4000 سال پیش آنرا به جهان هدیه نمود.
3- چنبره ای(حلقه ای) در دست چپ نگاره وجود دارد که نشان از عهد وپیمانی است که بین انسان و اهورا مزدا
بسته میشود وانسان باید خدای واحد را ستایش کند وهمیشه در همه امور وی را ناظر بر کارهای خود بداند. مورخین حلقه های ازدواجی که بین جوانان رد وبدل میشود را برگرفته شده از همین چنبره میدانند وآنرا یک سنت ایرانی میدانند که به جهان صادر شده است. زیرا زن وشوهر نیز با دادن چنبره(حلقه) به یکدیگر پیمانی را با هم امضا نموده اند که همیشه به یکدیگر وفادار بمانند.
4- بالهای کشیده شده در دو طرف نگاره اشاره به تندیس پرواز به سوی پیشرفت و ترقی در میان انسانهاست و در نهایت امر رسیدن به اورمزد دادار هستی خدای واحد ایرانیان است.
5- سه قسمتی که روی بالها به صورت طبقه بندی قرار گرفته است اشاره به سه دستور جاودانه پیر خرد و دانش جهان " اشو زرتشت" دارد. که بی شک میتوان گفت تا میلیون سال دیگر تا جهان در جهان باقی باشد این سه فرمان پابرجاست و همیشه الگو و راهنمای مردمان جهان است. این سه فرمان که روی بالهای فروهر نقش بسته شده همان کردار نیک - گفتار نیک - پندار نیک ایرانیان است.
6- در میان کمر پیرمرد ایرانی یک چنبره(حلقه) بزرگ قرار گرفته شده است که اشاره به "دایره روزگار" و جهان هستی دارد که انسان در این میان قرار گرفته است و مردمان موظف شده اند در میان این چنبره روزگار روشی را برای زندگی برگزینند که پس از مرگ روحشان شاد وقرین رحمت و آمرزش الهی قرار بگیرد.
7- دو رشته از چنبره(حلقه) به پایین آویزان شده که نشان از دو عنصر باستانی ایران دارد. یکی سوی راست ودیگری سوی چپ. نخست "سپنته مینو" که همان نیروی الهی اهورا مزدا است و دیگری "انگره مینو" که نشان از نیروی شر واهریمنی است. انسان در میان دو نیروی خیر و شر قرار گرفته است که با کوچکترین لرزشی به تباهی کشیده می شود و نابود خواهد شد. پس اگر از کردار نیک - گفتار نیک - پندار نیک پیروی کند که همیشه نیروی سپنته مینو در کنار وی خواهد بود و او به کمال خواهد رسید وهم در این دنیا نیک زندگی خواهد کرد و هم در دنیای پسین روحش شاد وآمرزیده خواهد بود.
8- انتهای لباس پیرمرد سالخورده باستانی ایران که قدمتی بیش از 4000 سال دارد به صورت سه طبقه بنا گذاشته شده است که اشاره به کردار نیک - گفتار نیک - پندار نیک دارد. پس تنها و زیباترین راه و روش نیک زندگی کردن و به کمال رسیدن از دید اشو زرتشت همین سه فرمان است. که دیده می شود امروز جهان تنها راه و روش انسان بودن را که همان پندارهای زرتشت بوده است را برای خود برگزیده است و خرافات و عقاید پوچ را به دور ریخته است.​

این تنها گوشه ای از آثار نیاکان گرامی ماست که امروز وظیفه ماست از ان پاسداری کنیم. به امید روزی که ایرانی به هویت ملی خویش باز گردد. اینجا تنها این آرزوی داریوش بزرگ که در سنگ نبشته های خود به جای گذاشته است به حقیقت می پیوندد:​

خداوند این کشور (ایران) را از گزند دشمن- دروغ و خشکسالیبه دور نگهدارد
ایدون باد

از همگی معذرت میخام که دفعه اول نتونستم و از دوستایی که کمک کردن بسیار ممنون.
اگر هم تکراری هست معذرت.
با تشکر شاد باشید.
زنده باد پارسی و پارسی زبان.
یاعلی
 

hamidelahi

عضو جدید
کاربر ممتاز
واسه ما ایرانیها ملاک هر نفره که تو گردنمون پلاک فروهره
دستت درد نکنه اما من قبلا خونده بودمش
 

Sarp

مدیر بازنشسته
نه آخه بالا اشتباه نوشته بودی
نفهم هم نیستیم. یه ذره شعور داریم داداش
عزیزم جسارت نکردم

نمیدونم چرا هروقت اسمایل نمیذارم ملت فکر میکنن دارم دعوا میکنم :D



منظورم هم این بود که تو ایران ما با قومیتهای مختلف ، به جز نمادها و فرهنگها و دردها و شادیهای مشترکی مثل نوروز و عاشورا و . .چیزهای غیر مشترک هم داریم !
حالا این دو نماد ، بین ما غیر مشترک هست
نماد فروهر واسه پارسها
بوز قورد واسه ترکها
 

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیزم جسارت نکردم

نمیدونم چرا هروقت اسمایل نمیذارم ملت فکر میکنن دارم دعوا میکنم :D



منظورم هم این بود که تو ایران ما با قومیتهای مختلف ، به جز نمادها و فرهنگها و دردها و شادیهای مشترکی مثل نوروز و عاشورا و . .چیزهای غیر مشترک هم داریم !
حالا این دو نماد ، بین ما غیر مشترک هست
نماد فروهر واسه پارسها
بوز قورد واسه ترکها
منم بابابزرگم(پدری) اصلیتش واسه سرابه یه جورایی منم ترکم
ولی نماد ایران زمینو این میدونم ممنون از بازدیدت
 

►♀☼♀◄

عضو جدید
نشان ما نیه :



بوز قورد
حالا از اين نمادتون تو شهرهاي آذربايجان يا منطقه ي قفقاز يه مجسمه قديمي يا ...كه بتونيم لاقل اونو به صد سال پيش ربط بديم وجود داره؟:دي(البته اگه رژيم منحوس پهلوي خرابشون نكرده:دي)
تايپيك در ارتباط با يه نماد مذهبي ايراني است! و گرنه اگر قرار بر نمادهاي ايراني مثل گرگ هاي عثماني باشه كه همون شير هست..!
 

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از تمام دوستانی که بازدیید کردن
تنها هدف من این بود که یادآوری کنم که ما ایرانیان چه نماد با ارزش و پر محتوایی داریم
زنده باد پارسی و پارسی زبان
 

Sarp

مدیر بازنشسته
حالا از اين نمادتون تو شهرهاي آذربايجان يا منطقه ي قفقاز يه مجسمه قديمي يا ...كه بتونيم لاقل اونو به صد سال پيش ربط بديم وجود داره؟:دي(البته اگه رژيم منحوس پهلوي خرابشون نكرده:دي)
تايپيك در ارتباط با يه نماد مذهبي ايراني است! و گرنه اگر قرار بر نمادهاي ايراني مثل گرگ هاي عثماني باشه كه همون شير هست..!
میدیم یکی میسازن و روش مینویسن مال 101 سال پیش
ممنون از تمام دوستانی که بازدیید کردن
تنها هدف من این بود که یادآوری کنم که ما ایرانیان چه نماد با ارزش و پر محتوایی داریم
زنده باد پارسی و پارسی زبان
زنده باد ایرانی
 

malo0osak

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آن چه از تاریخ ادیان الهی و برخی روایات اسلامی به دست میآید: زرتشت پیامبری از پیامبران الهی است، اگر چه محل و تاریخ تولد وی روشن نمی باشد. این ابهام تا حدی است كه عدهای ظهور اورا در قرن یازدهم قبل از میلاد و برخی در قرن ششم یا هفتم ذكر كردهاند و در مورد محل تولد او نیز، برخی محققان او را آذربایجانی و عدهای او را اهل خوارزم و بلخ میدانند.
(مولون)زادگان او را سیستان و (تاین بى)ظهور زرتشت را در حوزه بین النهرین و بالأخره بعضی او را اهل شهر ری میدانند.(1)
اما با همه اختلاف عجیبی كه در تاریخ و محل ظهور و تولد او وجود دارد، چند نكته را از لحاظ تاریخی، میتوان قطعی تلقی نمود:
1- زرتشت پیامبری از انبیای الهی و از سرزمین ایران باستان بوده است.
2- او دارای كتاب آسمانی بوده و كتابش از بین رفت، با تكیه بر خاطرات و اذهان و به اصطلاح آن چه كه درسینه اشخاص بود، مطالبی جمع آوری شد و به نام كتاب مقدس تكثیر گشت.
3- زرتشت به دست قوم خویش كشته شد.
جهت شفاف تر شدن مطلب در چند روایت زیر دقت نمایید.
در برخی روایات میخوانیم: مشركان مكه از پیامبر(ص)تقاضا كردند از آنها جزیه بگیرد و اجازه بت پرستی به آنها بدهد. پیامبر(ص)فرمود: من جز از اهل كتاب جزیه نمی گیرم. آنها در پاسخ گفتند: شما چگونه چنین میگویی در حالی كه از مجوس منطقه هجر، جزیه گرفتهای ؟ پیامبر(ص)فرمود: مجوس پیامبر و كتاب آسمانی داشتند، پیامبرشان را به قتل رساندند و كتاب او را آتش زدند.
اصبغ بن نباته میگوید: وقتی علی(ع) بر فراز منبر فرمود: از من سؤال كنید، پیش از آن كه مرا نیابید. اشعث بن قیس (منافق معروف ) برخاست و گفت: ای امیرمؤمنان ! چگونه از مجوس جزیه گرفته میشود، در حالی كه كتاب آسمانی بر آنها نازل نشده و پیامبری نداشتهاند؟ علی (ع)فرمود: خداوند كتابی بر آنها نازل كرد و پیامبری مبعوث نمود.
بر اساس روایتی از امام زین العابدین (ع)پیامبر اكرم (ص)فرمود: با مجوسیها طبق سنت اهل كتاب رفتار نمایید.(2)
مرحوم علامه طباطبایی میفرماید: «مراد از مجوس قوم معروفى هستند كه به زرتشت گرویدهاند. این لفظ درقرآن یك بار به كار رفته است، در قرآن (3) مجوس در صف و در ردیف اهل كتاب، یعنى یهود و نصارا و در برابر مشركان قرار گرفتهاند. بنابراین از این آیة شریفه نیز استفاده میشود زرتشتی ها، پیروان پیامبر الهی بودند، امّا همانند سایر ادیان، دین آنها منسوخ و كتاب آسمانی آنها تحریف شد.(4)
آنچه امروز به نام «اوستا» و از زرتشت در دست پیروان او وجود دارد، تنها بخشی از آن کتاب است که مورد تحریف قرار گرفته، از جاهای پراکنده به دست آمده است و اعتبار آن قطعی نیست.
پینوشتها:
1.عبدالله مبلغی آبادانی، تاریخ ادیان و مذاهب جهان، ج 1 ص 334ـ 336.
2.ناصر مكارم شیرازی و جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، ج 14 ص 45ـ 46.
3.حج (22) آیه 17.
4.المیزان، ترجمه فارسی، ج 14 ص 532ـ 537 با تلخیص.
 

Rheoman

عضو جدید
کاربر ممتاز
به خشنودی اورمزد
به راستی سمبول ما ایرانیان چیست؟



نگار فروهر باستانی ایران

از آنجایی که هر کشور و ملتی نشانه و سمبولی ویژه از خود دارند. ایرانیان یکی از کهن ترین مردمانی هستند که سمبولی بسیار شگفت انگیز و سرشار از دانش و فرهنگ و خرد از خود به جای گذاشته اند که با اندوه فراوان بسیاری از ما ایرانیان از آن ناآگاه هستیم. این نشان "فره وشی" یا "فروهر" نام دارد که قدمت آن بیش از 4000 سال تخمین زده شده است. تاریخچه فره وشی یا فروهر به پیش از زایش زرتشت بزرگوار این پیر و فیلسوف خرد و فرهنگ و دانش جهان باز میگردد. سنگ نگاره های شاهنشاهان هخامنشی در کاخهای پرسپولیس و سنگ نگاره های شاهنشاهان ساسانی همه حکایت از آن دارد. نکته بسیار شگفت انگیز این نشان ملی ما ایرانیان آن است که تک تک این نشان مفهوم دانشی نهفته است. اینک به تشریح این نشان ملی میپردازیم:

1- قرار دادن چهره یک پیرمرد سالخورده در این نگاره اشاره به شخص نیکوکاری داردو یکتا پرستی دارد که رفتار وظاهر مرتب و پسندیده اش سرمشق والگوی دیگر مردمان بوده است ودیگران تجربیات وی را ارج می نهادند.
2- دست راست نگاره به سوی آسمان دراز شده است که این اشاره به ستایش(دادار هستی اورمزد) خدای واحد ایرانیان دارد که زرتشت در4000 سال پیش آنرا به جهان هدیه نمود.
3- چنبره ای(حلقه ای) در دست چپ نگاره وجود دارد که نشان از عهد وپیمانی است که بین انسان و اهورا مزدا
بسته میشود وانسان باید خدای واحد را ستایش کند وهمیشه در همه امور وی را ناظر بر کارهای خود بداند. مورخین حلقه های ازدواجی که بین جوانان رد وبدل میشود را برگرفته شده از همین چنبره میدانند وآنرا یک سنت ایرانی میدانند که به جهان صادر شده است. زیرا زن وشوهر نیز با دادن چنبره(حلقه) به یکدیگر پیمانی را با هم امضا نموده اند که همیشه به یکدیگر وفادار بمانند.
4- بالهای کشیده شده در دو طرف نگاره اشاره به تندیس پرواز به سوی پیشرفت و ترقی در میان انسانهاست و در نهایت امر رسیدن به اورمزد دادار هستی خدای واحد ایرانیان است.
5- سه قسمتی که روی بالها به صورت طبقه بندی قرار گرفته است اشاره به سه دستور جاودانه پیر خرد و دانش جهان " اشو زرتشت" دارد. که بی شک میتوان گفت تا میلیون سال دیگر تا جهان در جهان باقی باشد این سه فرمان پابرجاست و همیشه الگو و راهنمای مردمان جهان است. این سه فرمان که روی بالهای فروهر نقش بسته شده همان کردار نیک - گفتار نیک - پندار نیک ایرانیان است.
6- در میان کمر پیرمرد ایرانی یک چنبره(حلقه) بزرگ قرار گرفته شده است که اشاره به "دایره روزگار" و جهان هستی دارد که انسان در این میان قرار گرفته است و مردمان موظف شده اند در میان این چنبره روزگار روشی را برای زندگی برگزینند که پس از مرگ روحشان شاد وقرین رحمت و آمرزش الهی قرار بگیرد.
7- دو رشته از چنبره(حلقه) به پایین آویزان شده که نشان از دو عنصر باستانی ایران دارد. یکی سوی راست ودیگری سوی چپ. نخست "سپنته مینو" که همان نیروی الهی اهورا مزدا است و دیگری "انگره مینو" که نشان از نیروی شر واهریمنی است. انسان در میان دو نیروی خیر و شر قرار گرفته است که با کوچکترین لرزشی به تباهی کشیده می شود و نابود خواهد شد. پس اگر از کردار نیک - گفتار نیک - پندار نیک پیروی کند که همیشه نیروی سپنته مینو در کنار وی خواهد بود و او به کمال خواهد رسید وهم در این دنیا نیک زندگی خواهد کرد و هم در دنیای پسین روحش شاد وآمرزیده خواهد بود.
8- انتهای لباس پیرمرد سالخورده باستانی ایران که قدمتی بیش از 4000 سال دارد به صورت سه طبقه بنا گذاشته شده است که اشاره به کردار نیک - گفتار نیک - پندار نیک دارد. پس تنها و زیباترین راه و روش نیک زندگی کردن و به کمال رسیدن از دید اشو زرتشت همین سه فرمان است. که دیده می شود امروز جهان تنها راه و روش انسان بودن را که همان پندارهای زرتشت بوده است را برای خود برگزیده است و خرافات و عقاید پوچ را به دور ریخته است.​

این تنها گوشه ای از آثار نیاکان گرامی ماست که امروز وظیفه ماست از ان پاسداری کنیم. به امید روزی که ایرانی به هویت ملی خویش باز گردد. اینجا تنها این آرزوی داریوش بزرگ که در سنگ نبشته های خود به جای گذاشته است به حقیقت می پیوندد:​

خداوند این کشور (ایران) را از گزند دشمن- دروغ و خشکسالیبه دور نگهدارد
ایدون باد

از همگی معذرت میخام که دفعه اول نتونستم و از دوستایی که کمک کردن بسیار ممنون.
اگر هم تکراری هست معذرت.
با تشکر شاد باشید.
زنده باد پارسی و پارسی زبان.
یاعلی

سپاس دوست گرامی.فراوان بهره بردم.
 

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
آن چه از تاریخ ادیان الهی و برخی روایات اسلامی به دست میآید: زرتشت پیامبری از پیامبران الهی است، اگر چه محل و تاریخ تولد وی روشن نمی باشد. این ابهام تا حدی است كه عدهای ظهور اورا در قرن یازدهم قبل از میلاد و برخی در قرن ششم یا هفتم ذكر كردهاند و در مورد محل تولد او نیز، برخی محققان او را آذربایجانی و عدهای او را اهل خوارزم و بلخ میدانند.
(مولون)زادگان او را سیستان و (تاین بى)ظهور زرتشت را در حوزه بین النهرین و بالأخره بعضی او را اهل شهر ری میدانند.(1)
اما با همه اختلاف عجیبی كه در تاریخ و محل ظهور و تولد او وجود دارد، چند نكته را از لحاظ تاریخی، میتوان قطعی تلقی نمود:
1- زرتشت پیامبری از انبیای الهی و از سرزمین ایران باستان بوده است.
2- او دارای كتاب آسمانی بوده و كتابش از بین رفت، با تكیه بر خاطرات و اذهان و به اصطلاح آن چه كه درسینه اشخاص بود، مطالبی جمع آوری شد و به نام كتاب مقدس تكثیر گشت.
3- زرتشت به دست قوم خویش كشته شد.
جهت شفاف تر شدن مطلب در چند روایت زیر دقت نمایید.
در برخی روایات میخوانیم: مشركان مكه از پیامبر(ص)تقاضا كردند از آنها جزیه بگیرد و اجازه بت پرستی به آنها بدهد. پیامبر(ص)فرمود: من جز از اهل كتاب جزیه نمی گیرم. آنها در پاسخ گفتند: شما چگونه چنین میگویی در حالی كه از مجوس منطقه هجر، جزیه گرفتهای ؟ پیامبر(ص)فرمود: مجوس پیامبر و كتاب آسمانی داشتند، پیامبرشان را به قتل رساندند و كتاب او را آتش زدند.
اصبغ بن نباته میگوید: وقتی علی(ع) بر فراز منبر فرمود: از من سؤال كنید، پیش از آن كه مرا نیابید. اشعث بن قیس (منافق معروف ) برخاست و گفت: ای امیرمؤمنان ! چگونه از مجوس جزیه گرفته میشود، در حالی كه كتاب آسمانی بر آنها نازل نشده و پیامبری نداشتهاند؟ علی (ع)فرمود: خداوند كتابی بر آنها نازل كرد و پیامبری مبعوث نمود.
بر اساس روایتی از امام زین العابدین (ع)پیامبر اكرم (ص)فرمود: با مجوسیها طبق سنت اهل كتاب رفتار نمایید.(2)
مرحوم علامه طباطبایی میفرماید: «مراد از مجوس قوم معروفى هستند كه به زرتشت گرویدهاند. این لفظ درقرآن یك بار به كار رفته است، در قرآن (3) مجوس در صف و در ردیف اهل كتاب، یعنى یهود و نصارا و در برابر مشركان قرار گرفتهاند. بنابراین از این آیة شریفه نیز استفاده میشود زرتشتی ها، پیروان پیامبر الهی بودند، امّا همانند سایر ادیان، دین آنها منسوخ و كتاب آسمانی آنها تحریف شد.(4)
آنچه امروز به نام «اوستا» و از زرتشت در دست پیروان او وجود دارد، تنها بخشی از آن کتاب است که مورد تحریف قرار گرفته، از جاهای پراکنده به دست آمده است و اعتبار آن قطعی نیست.
پینوشتها:
1.عبدالله مبلغی آبادانی، تاریخ ادیان و مذاهب جهان، ج 1 ص 334ـ 336.
2.ناصر مكارم شیرازی و جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، ج 14 ص 45ـ 46.
3.حج (22) آیه 17.
4.المیزان، ترجمه فارسی، ج 14 ص 532ـ 537 با تلخیص.
این اطلاعات تو منو کشته آبجی
 

malo0osak

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آشنایی با دین زرتشت !
اهورامزدا کیست ؟


اهورامزدا يعني چي ، اهورامزدا كيست ،آيا اهرورامزدا اسم خداست ، نقش اهورامزدا در دين زرتشت ،اهورامزدا خداي زرتشت ،

میدانم که بیشتر بازدیدکنندگان عزیز که با واژه اهورامزدا برخورد میکنند معنی انرا نمیدانند پس در اینجا به بررسی این واژه میپردازیم. واژه اهورامزدا اوستایی و یکی از نامهای خداوند است. این واژه از دو بخش تشکیل شده است. اهورا به معنی هستی بخش و دارنده هستی است مزدا خود از دو واژه مز به معنی بزرگ و دا به معنی دانا و دانش است پس واژه مزدا نیز به معنی دانش بزرگ است و وظیفه هر انسانی است که این دانش بزرگ را در یابد و به ان برسد. در نتیجه واژه اهورامزدا به معنی دانای بزرگ هستی بخش است.

اين كلمه در متن‌هاي پهلوي به اُهرمَزد و هُرمُزد و در فارسي اورمَزد، هُرمزد و هُرمُز مبدل شده است. تا قبل از زمانِ هخامنشيان نمي‌توان در موردِ يزدان‌شناسي و باورهاي دينيِ ايرانيان جز در اساطير باستاني ايران و هندِ باستان آگاهي يافت. هم‌زادهاي اساطيري [كهن] بي‌شماري كه از دورانِ مشتركِ هندوايراني در ادبِ وِدايي و ميراثِ فرهنگيِ هند و داستان‌هاي پيشدادي، كياني و ميراثِ فرهنگي ايرانِ باستان برجا مانده‌اند، از جايگاهِ ويژه‌اي برخوردارند. اين هر دو قوم در دوره‌ي هندوايراني به اَسوره (اَهورَه) و دَئِوَ (ديو)هاي بي‌شماري معتقد بوده‌اند.

اهورامزداي زرتشت را در سرودهايش «‌‌‌‌گات‌ها»‌كه در واقع اصلِ اوستا است، بهتر مي‌توان شناخت. اَهورامزداي زرتشت، داناترين سرور و بالاترين و برترين گوهري است كه شايسته‌ي نيايش است. اين گزينش در شرايط و زماني انجام گرفته كه پيرامونِ زرتشت را ايزادانِ هندوايراني بي‌شماري فراگرفته و در باورِ مردمان بوده‌اند. پس زرتشت با هوشياري و تدبير، اهورامزدا را بزرگ‌ترين خوانده است و اين به مفهومِ آن است كه او بزرگ‌ترين خدايي است كه وجود دارد و در تصور مي‌گنجد. با اين تدبير، بي‌آن‌كه ايزدانِ موجود را انكار كند،‌ در مراحلِ بعدي آن‌ها را به شكلِ فرشتگانِ اهورامزدا انگاشته كه به صورتِ صفاتِ اهورامزدا عمل مي‌كنند. با اين سليقه و تدبير، ايزدانِ باستاني به فرشتگاني مستقل كه از اهورامزدا بيرون جوشيده‌اند، بدل شده و هر يك به صورتِ‌منظري از اهورا عمل مي‌كنند. به عبارت ديگر، اَمشاسپندان، اعضاي يك پيكراند كه در آفرينش، زيك گوهرند.»

در سراسرِ گات‌ها، اهورامزدا براي زرتشت، تنها خداي توانا و آفريننده‌ي دانا است. در بالاترين نقطه‌ي آسمان قرار دارد. زاده نشده و كسي به او نمي‌ماند. وَراي او و بدونِ او، هيچ چيز وجود ندارد. او برترين هستي است و هستيِ همه از اوست. او برترين است. نه برتر از خود دارد و نه هم‌پايه. نه كسي منكرِ برتري او و نه مدعي جايگاه اوست.

در سنگ‌نبشته‌هاي هخامنشيان نيز اهورامزدا همان خداي يكتايي است كه راستي را دوست دارد و از دروغ بي‌زار است. از تاكيدهاي فراوان در گات‌ها و سنگ‌نبشته‌ها به پرهيز از دروغ، مي‌توان نتيجه گرفت كه تضادِ راستي و دروغ، در هر دو به يك اندازه متبلور است و بينشِ نبرد با دروغ و تكيه بر راستي، آبشخوري واحد دارد.

نماز در دین زرتشت - نمازهای پنجگانه


نماز در دین زرتشت،نماز در دین زرتشت چگونه است،زرتشتیان چگونه نماز میخوانند،زرتشتیان چند بار در روز نماز میخوانند،متن نماز زرتشتیان،ترجمه متن نماز زرتشتیان،نماز زرتشتیان به چه زبانی است،





در فرهنگ زرتشتیان جشن به معنای ستایش و نیایش خداوند است . نمـاز رسمی ترین راه ارتباط فرد با اهورامزدا و یکی از راههای سپاسگذاری از بخششهای بی کران خداوندی است که در آئین زرتـشتـی عاشقانـه همواره مورد توجه بوده و هر زرتشتـی در اوج پاکی اندیشه روزانـه پنـج بار به نیایش اهورا مزدا می پردازد و ضمن سپـاس و ستـایش اهورا مزدا بر آفریده های نیک خداوندی نیز درود می فرستدو ضمن قدرشناسی خود را به خدا نزدیکتر می گرداند تا از بخشش نیک اندیشی برخوردار گردد و بر نیکی های جهان هستی بیفزاید .
1 – نیایش ( نماز ) روزانه که در پنج گاه ( زمان ) در شبانه روز انجام می شود .

نام پنج گاه نیایش ( نماز روزانه ) و زمان هر کدام بدین گونه است :

1- گاه هاون : از برآمدن آفتاب تا نیمروز

2- گاه رپیتون : از نیمروز تا سه ساعت از نیم روز گذشته

3- گاه ازیرن : سه ساعت از نیمروز گذشته تا رفتن آفتاب

4- گاه ائیوسروترم : از آغاز تاریکی شب تا پیش از سپیده دم

5- گاه اوشهن : از سپیده دم تا برآمدن آفتاب

لازم به توضیح است که نماز پنج گانه در دیانت زرشتی ۳۷۴۶ سال دینی زرتشتی قدمت دارد و از هیچ دین دیگری گرفته نشده است.

نماز و نیایش در آیین زرتشتی به سه طریق خوانده میشود :

خوانـدن با صدای بلنـد

خواندن به صورت زمزمه یا واج

خواندن با منشن یا اندیشه بدون اینکه زمزمه ای شنیده شود

ستایشهایی که به زبان اوستا است باید با آواز بلند و قسمتهای پازند را باید به زمزمه خواند . ستایش با منشن فقط به هنگام نام بردن در تندرستی یا مواقع دیگری که خواندن نیایش واجب نیست صورت میگیرد . نمازها و نیایـشها را میتوان به صورت ایستاده و یا نشسته خواند ، اما توصیه شده خواندن سروش باج و کشتی به صورت ایستاده انجام شود .

نماز گروهی

خواندن نماز و نیایش به شکل گروهی یا همازور شدن در ستایش بر سه گونه میباشد :

موبـد قسمتی از اوستا را خوانده و دیگران آن را تکرار میکنند .

گروهی یک قسمت از اوستا و یا نیایش را با هم با صدای بلند می خوانند .

ضمن خواندن اوستا توسط چند موبد دیگران بی صدا با حالت واج گوش داده و آن را زمزمه میکنند .

نیایش های گروهی معمولا به هنگام حضور دسته جمعی بهدینان در زیارتگاهها و همچنین آتشکده و مراسم گهنبار و . . . انجام میشود .

متن کامل نمازهای زرتشتیان

هر نماز با این زمزمه آغاز می شود.



باور دارم به دین مزدا پرستی که آورده زرتشت است.پیرو آموزشهای اهورایی هستم که از دیو (دروغ) و دو گانه پرستی به دور است.من یکتا پرست زرتشتی ام و تنهااهورا مزدا را در خور ستایش می بینم.





نماز گاه هاون (Havan): (از برآمدن خورشید تا نیمروز)



من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم فرشته پاسبان بامداد پاک و سازنده را (هاون)

من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم آن سرور دهکده(ویس) را که پاک و دادگستر و سازنده است.

من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را می ستایم .



نماز گاه رپتون(Rapatvan) : (از نیمروز تا پسین)



من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم فرشته پاسبان نیمروز را (رپتون)

من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم آن سرور شهر (زنتو) را که پاک و دادگستر و سازنده است.

من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را می ستایم .



نماز گاه ازیرن(Oziran) : (پسین تا فرورفتن خورشید)



من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم فرشته پاسبان پسین پاک را (ازیرن)

من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم آن سرور کشور (دخیو) را که پاک و دادگستر و سازنده است.

من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را می ستایم .



نماز گاه سروثرم (Srusram): (فرورفتن خورشید تا نیمه شب)

من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم فرشته پاسبان شب (ایوی سروثرم) پاک را.

من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم همه ی رهروان راه اشویی زرتشت را و سرور اشوان را.

من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را می ستایم .



نماز گاه اشهن (Oshhan) : (از نیمه شب تا برآمدن آفتاب)



من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم فرشته پاسبان پگاه (اوشهی ناای) پاک را.

من می ستایم و ارج می گذارم و خشنود می کنم آن سرور خانه (نمانا) که پاک و دادگستر و سازنده است.

من همآره و در همه حال اهورا مزدا، پروردگار یکتا را می ستایم.





پس از خواندن نماز گاه بایسته، زرتشتیان نماز سروش باج ، نیرنگ کشتی ، ستایش خدا ، تندرستی و برساد را می خوانند.به جز سروش باج بیشتر اوستاهای نام برده شده پازند است و پس از ساسانیان نوشته شده است.

گوشه ای از سروش باج که هر زرتشتی بایسته است که آن را به خوبی بداند همان نیایشهای اشم وهو و یتا اهو هستند. که در پیش در پاره های پیشتر به آنها نگاهی انداختیم.



پاره ای از نماز ستایش خدا که پس از نماز هر گاه باید خوانده شود:



ای اهورا مزدا به یاری من آی من پرستنده اهورامزدا هستم . من پرستنده خرد نیک و پیرو زرتشت هستم . من خود را پیرو راستی و پشتیبان استوار در این دین می دانم و پیمان می گذارم که همه توان خود را در راه اندیشه نیک و گفتار نیک و کردار نیک به کار برم. من به دین والای مزدا پرستی که دور کننده جنگ ، ناهماهنگی ، دشمنی و استوار کننده هماهنگی و آشتی و دوستی است باور دارم.

همانگونه که خداوند راستی و دادگستر است ، رهبر دنیایی نیز باید به خاطر راستی و داگستری اش برگزیده شود.

هنگامیکه پیروان دروغ مرا با خشم و نفرت تهدید می کنند ، تنها تو ای اهورا مزدا و نیروی اهورایی که تو با اندیشه و منش نیک به من داده ای و کردار نیک که باراستی و داد که قانون همیشگی توست، مرا نجات می دهد.

ای اهورا مزدا مرا یاری کن.

آن تیزرو ، توان بدنی و روانی را که در آفرینش تو برای پیروزی بر بدی ها ارزانی می دارد ، تندرستی و شادمانی زندگی را به ما ارمغان می آورد ، در زمان بی کران ، و در زمانی که برابر با قانون دگرگون ناپذیر تو پایدار می ماند به من ارزانی دار......

روزه در دین زرتشتی - زرتشتیان چگونه روزه میگیرند


در مورد روزه در آيين زرتشت نيز بايد گفته شود که روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر اينکه باعث سستی بدن و عدم فعاليت مفيد و کار روزانه می شود ناپسند می باشد. چون اين موارد در آيين زرتشت نکوهيده شده و بی کاری و تن پروری بشدت نهی شده است و. در ونديداد، فرگرد سوم فقره 33 نوشته شده: ‹‹ … آن كس كه سير غذا مي خورد، توانايي مي يابد كه نيايش بكند، كشاورزي كند و فرزندان به وجود آورد. جاندار از خوردن زنده مي ماند و از نخوردن مي ميرد.›› امابرای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات روزهای دوم و دوازدهم و چهاردهم و بيست و يکم هر ماه زرتشتيان از خوردن گوشت پرهيز می کنند اين چهار روز متعلق به چهار امشاسپند وهمن ؛ماه و گوش و رام که از ميان چهارپايان هستند می باشد. رییس انجمن موبدان تهران(دکتر خورشیدیان)، از این رو، گفت: در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می شود و روزه ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است. وی اظهار داشت: در عین حال در آیین زرتشت در 4 روز مخصوص در هر ماه هر نوع کشتار و قربانی کردن حیوانات و استفاده کردن از گوشت ممنوع است. دکتر خورشیدیان در تشریح معنای روزه باطن گفت: ما زرتشتیان باید در سه بخش معنوی “شنوایی”، “اندیشه” و “حساس” همیشه روزه داشته باشیم یه آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشویم و بخ “اندیشه و حساس و شنوایی” مان همیشه سرشاز از نیکی باشد. رییس انجمن موبدان تهران افزود: همچنین در اوستا بر روزه بزرگتری تاکید شده است و آن حفظ هفت عضو بدن، مشتمل بر دو چشم، دو دست، دو پا و زبان در تمام طول زندگی از هرگونه آلودگی است و این هفت عضو همیشه باید پاک نگه داشته شوند که از این عمل نیز تحت عنوان روزه یاد می شود.

فرشتگان در دین زرتشت - امشاسپندان


امشاسپندان ( فرشتگان یا ایزدان )





اَمِشَه سْپِنْتَه يا جاودانان مقدس و بي مرگ صفاتي هفت گانه اي هستند كه خدا آفرينش را بر آنها استوار كرده است .

اين صفات در حقيقت آيينهاى خدايى براي آفريدن ، پروريدن ، گستردن ، پيشبردن ودگرگون ساختن هر چه در آفرينش است ، مي باشد .

با گذشت زمان اين جاودانان مقدس و بي مرگ هر يك به فرشتگاني بزرگ و مقدس كه داراي روحي جداگانه هستند تبديل گشتند و اين مقدسان بي مرگ هر يك داراي وظايف مخصوصي مي باشند

نخستين ، سْپِنْتامَئِيْنْيو يا سپنتامينو به معناي خردافزاينده يا روح مقدس و نيك مي باشد كه پرتو آفرینندگي خداي دانا است و از همين آيين است كه آفرينش و هر چه در آن است ، پديد آمده و مي آيد و روي به افزايش و گسترش و پيشروي دارد.





دومين ، وُهومَنَه يا وُهومَن يا بهمن به معناي منش و انديشه نيك مي باشد اين انديشه سرچشمه همه گفتارها و كردارهاي نيك است اين انديشه نيك است كه انسان را آگاه مي سازد و رازهاي جهان را آشكار مي نمايد از منش نيك است كه انسان خداي خود را درست دريافته و آنچان كه بايد و شايد مي شناسد و به او مهر مي روزد. اين امشاسپند سرپرست و حامي گله و ستوران و نگهدار و حراست كننده همه ى موجودات زنده به ويژه مردمان مي باشد و اين بهمن امشاسپند بود كه اشو زرتشت را به همپرسي اهورامزدا مي برد .





سومين ، اَشَه وَهيشْتَه يا اردى بهشت به معناي بهترين پارسائى يا بهترين پرهيزگاري يا بهترين قانون مي باشد اشه قانون خدايي است و نظم زمين وآسمان از ان است راستي آن شاهراهي است كه همه خواه ناخواه بر آن گام زنان به سوي رسايي و كمال و جاوداني و ابديت مي روند . راستي اصل آفرينش استو مردمان بايد اين اصل را دريابند و آن را گرامي و استوار نگاه دارند و در راه آن از يكديگر سبقت جويند. اين امشاسپند نگهبان و حامي آتش و دشمن سرسخت اهریمن و ديوان مي باشد .





چهارمين ، خْشَتْرَه وَئيرْيَه يا شهريور به معناي بهترين شهرياري يا شهرياري خدايى مي باشد و آن وضعي از جهان است كه مردم از روي انديشه نيك وخرد روشن خود برگزينند و با گفتار و كردار نيك دست به دست هم داه و دل به دل هم بسته و آن را به وجود آورند در عالم مينوى نشان قدرت ، سلطنت و شوكت خداوند و در جهان گيتايى حمايت كننده و نگهبان سنگ ها و فلزات مي باشد .





پنجمين ، سْپِنْتَه آرمَئتى يا سپندارمذ يا اسفند به معناي آرامش دروني يا آرامش افزاينده يا آرامش مقدس مي باشد اين امشاسپند روي زمين آشتي و آبادي وشادي را مي افزايد و براي پيشرفت جهان بسى شايسته و بايسته است اين امشاسپند مظهر فروتني و تسليم كامل در برابر خواسته ها و اميال اهورايى است و در جهان گيتايى سرپست و نگهبان و ايزد زمين مي باشد .





ششمين ، هَئُورْوَتات يا خرداد به معناى كمال و رسايى مي باشد در شهرياري برگزيده ، در آرامش و آسايش ، در درست انديشى و درست كارى تندرستى و تواناي افزايش پيدا مي كند . تن وروان پيش مي روند و در خود كمي و كاستي را كه در مي يابند درو مي كنند و بهتر و برتر مي شوند و خود و جهان خود را به سوي رسايي و كمال مي برند اين امشاسپند مظهر كمال و و رسايي خدا است و در جهان گيتايى نگهبان و پريستار آب مي باشد .





هفتمين ، اَمِرِتات يا امرداد به معناي بى مرگي و جاودانگي مي باشد. از كمال و رسايى حاصل شده جاودانگي و بي مرگي و ابديت بدست مي آيد و كمال بايد جاويدان باشد و گرنه كمال خوانده نمي شود پس رسايى و جاودانگي از آن پرتوهاي خدايى است كه ما را به خواست خود مي رساند و اين كمال جاودانه است كه ما را به وصال خدا مي رساند و در جهان گيتايى اين امشاسپند نگهبان و پرستار گياهان مي باشد .

همچنین یک روز از هر ماه و یکی از ماههای سال به نام آنها نامیده می‌شود.

۱- بهمن (وهمن) : روز دوم - ماه یازدهم

۲- اردیبهشت : روز سوم - ماه دوم

۳- شهریور : روز چهارم - ماه ششم

۴- سپنته آرمیئتی (سپندارمز=اسفند) : روز پنجم - ماه دوازدهم

۵- خرداد : روز ششم - ماه سوم

۶- امرداد : روز هفتم - ماه پنجم

شیطان در دین زرتشتی - اهریمن


شیطان ( اهریمن )

اهریمن بدنهاد است.اهریمن پلیدی است و برای از بین بردن نیکی تلاش می کند ولی چون دون و پست مایه است و اهورامزدا آگاه بر هر چیز است پس سرانجام در پایان کار اهریمن نابود شده و اورمزد بر او چیره می‌شود و کار جهان یکسره به نیکی خواهد گرایید.در این میان انسان وامشاسپندان (فرشته) و موجودات نیک ( مزدا آفریده) که همگی آفریده ی اهورامزدا هستند در مبارزه با دئوه ها ( دیو ها) که موجودات و پدیده هایی اهریمنی هستند در تلاشی کیهانی برای پیروزی نیکی بر بدی هستند . اهریمن را درپارسی اهرِمن هم می‌گویند. اهریمن همان شیطان در باورهای اسلامی است . در دین زرتشت باور بر این است که در طبیعت دو نیروی متضاد خیر (سپنتا مینو- اثر روشنی) و شر (انگره مینو - اثر تاریکی) وجود دارد که همواره در حال نبرد با یکدیگرند.
کنترل
 

masisabz

عضو جدید
کاربر ممتاز
چو ایران نباشد تن من مباد _بدین بوم و بر زنده یک تن مباد


ماهمه باهم هستیم، چه زابلی چه آذری چه مازنی چه اهوازی چه کرد وچه.... :wallbash:
 

Similar threads

بالا