یكی از واجب های مالى، خمس است كه از نظر شیعه به چند چیز تعلق مى گیرد كه مهم ترین آن، منافع كسب و تجارت است و خداوند خمس را براى ذریّه ى رسول خدا(صلى الله علیه وآله)قرار داده تا رفع احتیاج و نیاز آنان شود و در حقیقت یك نوع احترام براى پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله) اسلام است. خمس دو قسمت مى شود; نصف آن براى سادات مستحق و قسمت دیگر آن سهم امام(علیه السلام) است كه باید با نظر مجتهد مرجع تقلید، صرف امور خیریه و اداره ى حوزه هاى علمیه گردد و در حقیقت به مصارفى برسد كه تا اندازه اى (بر حسب ظاهر) رضاى امام زمان ارواحنا فداه احراز گردیده باشد.
[FONT=andale mono,times] قال الله تعالى:
(وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْء فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساكِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَیْء قَدِیرٌ);[/FONT][FONT=andale mono,times] آگاه باشید آنچه خداوند به شما غنیمت و روزى دهد، پس به درستى كه یك پنجم آن براى خدا و رسول و بستگان او و براى یتیمان و مستمندان و درماندگان در سفر است، اگر شما به خداى تعالى و آنچه بر بنده اش فرستاده ایمان آورده اید... .
به خوبى از آیه استفاده مى شود كه هركس خمس ندهد، ایمان ندارد. [/FONT]
[FONT=andale mono,times]
پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:
حقّت شفاعتى لمن اعان ذریّتى بیده و لسانه و ماله [FONT=andale mono,times]شفاعت من حقّ كسى است كه به دست، زبان و یا مالش، ذریّه ى مرا كمك و اعانت نموده باشد. [/FONT]
[/FONT][FONT=andale mono,times]
تا توانى به جهان خدمت محتاجان كن قدمى یا قلمى یا درمى یا بدنى
هم چنین مى فرماید:
من اصطنع الى احد من اهل بیتى یداً كافیته یوم القیمة; هر كس به یكى از ذریّه و اهل من خوبى كند و كمكى رساند، روز قیامت تلافى خواهم نمود.
خمس دهنده نباید این كار را بزرگ بشمارد و بر سادات منّت گذارد، باید بداند كه او بنده ى خداست و خدا او را واسطه قرار داده كه مقدارى از مال و ثروتى را كه به او مرحمت نموده، به ذرّیه ى رسول خدا برساند و در مقابل آن، در دنیا ثروت بیش تر و در آخرت، ثواب و پاداش فراوان بگیرد.
به تجربه ثابت شده است كسانى كه خمس مى دهند، هر سال مال و ثروت آنها افزایش مى یابد و به عكس، كسانى كه خمس نمى دهند، مال از ایشان گرفته مى شود; هم چنین كسانى كه مستطیع اند و به حج مشرّف مى شوند ثروت آنها افزایش مى یابد، ولى اگر به حج نروند مال از آنها گرفته مى شود و فقط آه و افسوس بر آنان باقى مى ماند.
[/FONT]
سوره ى انفال، آیه ى 41.
جامع السعادات، ج 2، ص 107.
[FONT=andale mono,times]مَا لَكُمْ لَا تَنَاصَرُونَ [/FONT]