اطلاعات عمومی در مورد صنایع غذایی

الهام پاییزی

عضو جدید
بستنی وانیلی
اگر بستنی وانیلی دوست دارید، فردی شاد و پرهیجان هستید که از روی انگیزه آنی و بدون فکر قبلی عمل می کنید. در زندگی خطرات زیادی را می پذیرید و اهداف بزرگی در سر دارید. انتظار شما از خودتان بسیار زیاد است و از ارتباط با اقوام نزدیک خود لذت می برید. به طور کلی شخصی خونگرم، پرتلاش، آرمانگرا، بااحساس و درمواردی درونگرا هستید
بستنی شکلاتی
اگر بستنی شکلاتی را می پسندید، فردی سرزنده و بانشاط، خلاق، خوش لباس، برون گرا و فریبنده هستید. زندگی شما سرشار از شور و هیجان است و به سادگی روی دیگران تاثیر می گذارید. به طور کلی طرفداران این بستنی از اینکه در مرکز توجه دیگران باشند، لذت می برند و گرفتار شدن در روال عادی زندگی برایشان کسالت آور است
بستنی گردویی
اگر به بستنی گردویی علاقه مندید، شخصی منظم، بادقت و کمال گرا هستید که به جزئیات بسیار اهمیت می دهید. در مسائل مالی محافظه کارید و اطرافیانتان شما را فردی باوجدان و وظیفه شناس می پندارند. علاوه بر این، پر جنب و جوش و پرتکاپوئید و در ورزش ها اغلب در پست مهاجم ظاهر می شوید تا گوی سبقت را از دیگران بربایید
بستنی موزی
اگر طعم موزی را دوست دارید، شخص راحتی هستید که مسائل را ساده در نظر می گیرید. سخاوتمندید و در فعالیت هایتان متعادل عمل می کنید. صداقت در شخصیت شما دیده می شود و در عین حال دلسوز و مهربانید
بستنی توت فرنگی
اگر بستنی توت فرنگی را انتخاب می کنید، فردی خجالتی هستید. با اینحال احساسات نیرومندی دارید. شکاک، مستبد، خودرای، و درون گرایید که به نکات جزئی و ظریف بسیار توجه می کنید. در قبال بسیاری از مسائل به راحتی خودتان را مقصر می دانید و درمواردی بداخلاق و بدبین می شوید. ازجمله ابعاد دیگر شخصیت شما این است که اعتماد به نفس کمی دارید
توافق و سازگاری
بررسی این محققان نکته ی جالب توجه دیگری را نیز مطرح می کند، اینکه سازگاری افراد با یکدیگر نسبت به انتخاب طعم بستنی دلخواهشان چگونه است
وانیلی:
فردی که طعم وانیلی را می پسندد به احتمال زیاد با شخصی که او نیز همین طعم را انتخاب می کند، بهترین شکل سازگاری را دارد
شکلاتی:
شخصی که طعم شکلاتی را انتخاب می کند، با کسی که بستنی گردویی را دوست دارد، بیشترین توافق را نشان می دهد
گردویی:
چنین افرادی با دوستداران بستنی شکلاتی و گردویی هماهنگی خوبی دارند.
موزی:
اشخاصی که طعم موز را می پسندند، قدرت سازگاری با هر نوع ذائقه و سلیقه را دارند و می توان گفت که خود را به خوبی با سایرین هماهنگ می کنند
توت فرنگی:
دوستداران بستنی توت فرنگی با شکلات دوستان بهتر کنار می آیند تا با سایرین .
 

الهام پاییزی

عضو جدید
بستنی در ایران
تهیه بستنی در ایران متداول نبود و در قرن نوزدهم از اروپا به ایران انتقال یافت و متداول شد. در حقیقت از سفر سوم ناصرالدین‌شاه به اروپا، پلومبیر نام محلی ییلاقی در فرانسه است که بستنی خوشمزه‌ای در آنجا تهیه می‌شد و نام پلومبیر یعنی نوعی بستنی که با مخلفاتی همراه است از این شهر منشاء گرفته است.
می‌گویند در سال آخر سلطنت ناصرالدین شاه ساختن بستنی در ایران متداول شد و معروف‌ترین بستنی‌ فروش بعدی تهران یعنی ممدریش بستنی خامه‌دار مخصوصی تهیه می‌کرد که در تهران مردم استقبال زیادی از آن کردند.
این بستنی با ثعلب تهیه می‌شد. یخ و نمک را در بشکه‌ای ریخته داخل بشکه را شیر می‌ریختند و با وسایل مخصوص و تمهیدات زیاد و تکان دادن و چرخاندن ظرف از آن بستنی تهیه می‌کردند. بستنی‌فروشی‌های دوره‌گرد به زودی در تهران پیدا شدند که بستنی را در همان محفظه‌ها می‌گرداندند و با نان مخصوص عرضه می‌کردند.
● بستنی فروشی در دوره قاجار
میرزا رضا کرمانی قاتل ناصرالدین‌شاه در روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۲۷۵/۱۶ ذی‌قعده ۱۳۱۳ ه.ق/ در تهران بود و از دکان ممد ریش بستنی خرید و خورد. روز بعد هنگام ظهر ناصرالدین‌شاه را داخل حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) ترور کرد.
می‌گویند مامورین نظمیه که سرگرم تحقیق و تفحص درباره ریشه‌های ترور بودند وقتی دانستند یک روز قبل میرزا رضا از ممد ریش بستنی خریده و خورده است به سراغ او رفتند و او را به نظمیه برده زیر اشکلک انداخته و شکنجه‌اش کردند و مرتبا می‌پرسیدند:< پدر سوخته در بستنی چه ریخته بودی که میرزا رضای شال‌فروش فقیر کرمانی را آن‌قدر جرات بخشیده بود که شاه مملکت را بکشد. زودباش بگو و حقیقت را بیان کن.
بیچاره ممد ریش که ترکه انار زیادی کف پایش زده و ضمنا او را به اشکلک بسته بودند هرچه قسم می‌خورد که به پیر، به پیغمبر من دخالت و مشارکتی در طرح ترور اعلی حضرت نداشته‌ام از او نمی‌پذیرفتند. او گریه‌کنان گفت: <من روزی ۱۰۰۰ بستنی می‌فروشم. اگر قرار است هرکس بستنی بخورد آدم بکشد پس چرا تهران پر از تروریست و آدمکش نمی‌شود!؟>
● مظفرالدین شاه
بستنی ممد ریش شهرت زیادی در تهران به دست آورد. بستنی‌فروشی او در جنوب شهر بود و در بهار و تابستان غلغله‌ای در دکان دو نبش او که سه نبش و چهارنبش هم شد بر پا می‌شد او تا حدود سال‌های ۱۳۳۵-۱۳۳۴ زنده بود. بستنی خامه‌ای پر از گلاب و خامه و هل و بسیار مایه‌دار و کش‌آمدنی، کاملا سفید مانند برف لای دو نان مخصوص معروف به حصیری که روزانه چند هزار دانه از آن به فروش می‌رفت.
سال‌ها بستنی به همان سادگی و رنگ شیری عرضه می‌شد تا اینکه در حدود سال ۱۳۲۹ بستنی ماشینی کالیفرنیا به بازار آمد و ذایقه‌ها بدان عادت کرد. بعدها بستنی زعفرانی زرد‌رنگ نیز شهرت یافت .
دیگر بستی فروش مشهوری که شهرتش حتی به شهرهایی مانند لوس آنجلس و پاریس هم رسیده است اکبر مشدی است.
نام واقعی این شخص اکبر مشهدی ملایری بود. وی در ابتدا شکر و چای را شمال می برد و از آنجا هیزم به تهران می آورد.هنگامی که وی ۲۰ ساله بود که با ممد ریش آشنا شد و از طریق آشنایان وی توانست به آشپزخانه دربار مظفرالدین شاه راه پیدا کند و تا آخر دوره قاجاریه در دربار بستنی سرو می کرد.
بعد از انقراض سلسله قاجاریه ،رضا شاه تمامی پرسنل و خدمه دربار ازجمله اکبر مشهدی ملایری را از دربار اخراج کرد . اکبر مشهدی ملایری بعد از این واقعه با پولی که در مدت خدمت در دربار جمع کرده بود توانست مغازه بستنی فروشی خود را در درحوالی میدان راه آهن با نام بستنی فروشی اکبر مشدی افتتاح کند.
وی معتقد بود که بستنی های ایرانی باید کاملا با بستنی های خارجی فرق داشته باشد و ایرانی ها ترجیح می دهند تا در بستنی هایشان خامه ، گلاب و زعفران بیشتر از نگهدارنده ها ی دیگر باشد.
آن زمان هنوز یخچال ساخته نشده بود و وی مجبور بود برای تهیه یخ از یخچال های طبیعی راه های طولانی تا کوه های شمال شهر را طی کند . گاه تا عمق ۶۰ متری در دل یخچال های طبیعی پایین برود.تا ذره ای یخ بدست بیاورد.
به زودی شهرت وی بقدری زیاد شد که رجال مملکتی و سفرای خارجی مقیم تهران نیز به مشتریان پرو پا قرص اکبر مشدی تبدیل شدند. نقل است که فخرالدوله مادر دکتر امینی (نخست وزیر وقت) از اکبر مشدی خواسته بود تا با هزینه وی به فرانسه سفر کند و برای مهمانان وی بستنی سرو کند.
اکبر مشدی در ۹۲ سالگی بر اثر عارضه کلیوی فوت کرد . خبر فوت وی حتی در روزنامه های عراق و پاکستان هم انعکاس یافته بود. یکی از دیپلمات های پاکستانی مقاله ای را برای بزرگداشت اکبر مشدی در روزنامه نوشت.
با گذشت سال ها و افزایش شهر نشینی و بالار فتن مشتریان بستنی ، بستنی به تدریج به صورت لیوان کاغذی عرضه شد اما بستنی‌فروشان سنتی از این کار خودداری کردند (و می‌کنند.) بستنی بلوت که انواع رنگ‌ها را در بستنی توت و شاه‌توت و قهوه و کاکائو و پرتقال و لیمو و آناناس و موز و غیره عرضه می‌داشت زمانی بازار بسیار پررونقی داشت.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
طعم بستنی خوب، كاملاً به سلیقه شما بستگی دارد، ولی آنچه متخصصان تغذیه و كارشناسان كارخانه‌های بستنی ‌سازی می ‌گویند چیز دیگری است. بد نیست با این معیارها نیز آشنا شوید:
قوام مناسب:

اجزای بستنی باید كاملاً با یكدیگر مخلوط شده باشند و مخلوط نهایی قوامی صاف و یكنواخت داشته باشد. به نسبت سنگین ‌بوده و تا اندازه‌ای قابل جویدن باشد، تمام اجزای تشكیل ‌دهنده آن به نسبت معین (نه بیش از حد) به خوبی با هم مخلوط شده باشند.
طعم خوب:

یك بستنی خوب باید طعم مناسبی نیز داشته باشد و مواد شیرین‌ كننده به نسبت مناسب در آن به كار رفته باشد. بستنی كه خیلی شیرین یا بی ‌طعم باشد، بستنی مطلوبی به شمار نمی ‌رود.
درجه حرارت مناسب (نه خیلی سرد، نه خیلی گرم):

درجه حرارت بستنی هنگامی ‌كه آن را در دهان می ‌گذارید، از نظر تشخیص طعم آن اهمیت زیادی دارد. اگر بستنی خیلی سرد باشد، پایانه‌های حس سرما را بیش از حد تحریك كرده و ذائقه به وسیله سرما بی ‌حس می ‌شود و قضاوت درباره طعم بستنی را برایتان دشوار خواهد كرد.
در صورتی كه بستنی بر اثر بالا بودن درجه حرارت ذوب هم شود، خواص خود را از دست خواهد داد.
مواد اولیه مرغوب:

هر بستنی كه مواد اولیه سازنده آن از جنس مرغوب، سالم و بهداشتی باشد، می ‌تواند بستنی خوبی باشد. این مواد اولیه نباید به مدت طولانی و به روش نادرست در انبار نگهداری شده باشند. مصرف شیر یا خامه ترش شده با كیفیت پایین و كره نگهداری شده در شرایط نامناسب می ‌تواند از كیفیت بستنی بكاهد. برخی از كارخانه‌های بستنی ‌سازی از شیرخشك‌های نامرغوب یا مانده استفاده می ‌كنند كه می ‌تواند از كیفیت محصول نهایی بكاهد.
انبارداری صحیح:

پس از تهیه بستنی، ممكن است توده‌های زیادی از بستنی در سردخانه انبار شوند تا در زمان مناسب به بازار ارائه شوند. اگر بستنی‌ها زمان طولانی در سردخانه بمانند، سفت‌ می ‌شوند و طعم‌های نامطلوب سردخانه را به خود می‌ گیرند، بنابراین محصول نهایی ممكن است كیفیت مطلوبی نداشته باشد.
ارزش غذایی بستنی

شاید شما هم دیده باشید كه روی پاكت بستنی‌ها، میزان كالری آن، مواد تشكیل‌ دهنده و... را در جدولی درج می‌ كنند. اگر حسابی دنبال رژیم لاغری هستید، نباید بستنی را در برنامه غذایی‌ تان قرار دهید، ولی اگر وسوسه شدید و دور از چشم دیگران یك عدد بستنی نوش ‌جان كردید، حداقل به سراغ بستنی‌های ساده‌تر كه در آنها خبری از پسته و بادام و تكه‌های خامه نیست بروید. متخصصان می‌ گویند: ارزش غذایی بستنی‌ها به ارزش غذایی مواد اولیه كه در ساخت آن استفاده شده است، بستگی دارد. چربی بستنی دو تا سه برابر چربی شیر و پروتئین آن كمی بیشتر از شیر است. تخم‌ مرغ، میوه و شكر تركیبات دیگر بستنی هستند كه ارزش غذایی آن را افزایش می‌ دهند كه ممكن است از این نظر چندان به ذائقه طرفداران رژیم، خوشایند نباشد.
بستنی یكی از عالی ‌ترین منابع انرژی است كه دو تا سه برابر شیر چربی دارد و بیش از نصف مواد جامد آن شكر (ساكاروز و لاكتوز) است. بنابراین باید هنگام خوردن آن حساب كالری‌ها را بكنید، ولی اگر رژیم افزایش وزن دارید، خوردن این خوراكی انرژی ‌زا را به شما پیشنهاد می‌ كنیم.

چون در تهیه بستنی از شیر استفاده شده است، بنابراین شما ویتامین A ، ویتامین B1 (تیامین)، B2(ریبوفلاوین)، B3(نیاسین) و ویتامین E را در بستنی خواهید یافت. اگر هم در تولید بستنی میوه‌ای از میوه‌های تازه استفاده شده باشد، ویتامین C نیز در بستنی شما پیدا خواهد شد. كلسیم و فسفر كه در شیر بستنی موجود است، برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
گوشت شترمرغ و خواص آن


گوشت شترمرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است.
نکته جالب توجه در مورد گوشت شترمرغ این است که کالری، کلسترول و چربی آن حتی از گوشت مرغ و بوقلمون هم پایین تر است (در جدول زیر این مقایسه انجام شده است).
به همین دلیل گوشت شترمرغ برای بیماران قلبی – عروقی ، افراد دچار چربی خون بالا و کسانی که دچار چاقی هستند، غذای بسیار مناسبی می باشد.
همچنین اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گوشت شترمرغ 30 درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می دهد که یکی از مزیت های این گوشت محسوب می شود.
این مزایا به همراه میزان بالای اسید چرب امگا-3 در گوشت شترمرغ باعث شده که این گوشت انتخاب بسیار خوبی برای بیماران قلبی– عروقی و سالمندان باشد تا با اطمینان بیشتری بتوانند نیازهای پروتئینی خود را برطرف سازند.

استفاده از اسید چرب امگا-3 تأثیرات مفیدی در کاهش بیماری های قلبی عروقی داشته و برای رشد و نمو مؤثر است. به نظر می رسد که این اسید چرب در مقایسه با اسید چرب غیراشباع امگا-6 تأثیرات مفیدی در جلوگیری از لخته شدن دارد. اکثرجیره های غذایی افراد از لحاظ اسیدهای چرب امگا-3 کمبود دارند.
از طرف دیگر میزان کم سدیم در گوشت شترمرغ، استفاده از آن را برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، ممکن می سازد.


گوشت شترمرغ از نظر پروتئین و آهن نیز از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و لذا برای افراد کم خون و زنان باردار انتخاب مناسبی خواهد بود.
به علاوه گوشت شترمرغ میزان بالایی از عناصری مانند روی و منیزیم را داراست.

علاوه بر موارد بالا، گوشت شتر مرغ به میزان بسیار چشمگیری ترد بوده و از قابلیت هضم استثنائی برخوردار است، طوری که 90 درصد آن قابل هضم بوده و از این حیث پس از گوشت ماهی در رتبه دوم قرار دارد. در صورتی که گوشت مرغ و گاو 87 درصد قابلیت هضم دارند.


در جدول زیر میزان انرژی، پروتئین، چربی، کلسترول و کلسیم موجود در 85 گرم از گوشت شترمرغ، مرغ، بوقلمون، گاو و گوسفند با هم مقایسه شده است.

نوع گوشت
کلسیم
(میلی گرم)

کلسترول
(میلی گرم)


چربی
(گرم)

پروتئین
(گرم)
انرژی
(کالری)​
شترمرغ
5
58
2
22
97​
مرغ
13
73
3
27
140​
بوقلمون
16
59
3
25
135​
گاو
9
77
15
21
240​
گوسفند
8
78
13
22
205​
 

الهام پاییزی

عضو جدید
میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده (بلدرچین) از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی 10- 5 درصد بیش تر است.


گوشت و تخم بلدرچین به لحاظ ارزش غذایی و درمانی، بسیار مورد توجه است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده (بلدرچین) از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی 10- 5 درصد بیش تر است. وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین های مختلف در گوشت این پرنده، باعث شده است که گوشت آن برای درمان بعضی از بیماری ها، مانند آسم، تشنج، فشارخون، ضعف اعصاب و ناراحتی های روانی و بی خوابی مفید باشد.
گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین ، فسفر، مس، تیامین ، ریبوفلاوین ، ویتامین B6 ، روی ، آهن و سلنیوم است.


تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد. یک تخم بلدرچین هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد، ولی نسبت به آن دارای 5 برابر فسفر، 5/7 برابر آهن، 6 برابر ویتامین B1(تیامین) و 15 برابر ویتامین B2 (ریبوفلاوین) می باشد.


نکاتی در مورد خرید بلدرچین و نحوه نگهداری آن



گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت 2 روز، و گوشت پخت? آن حداکثر 3 روز قابل نگهداری است.



برای خرید گوشت بلدرچین اول از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید. گوشت تاز? بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر گونه بقایای پر باشد. و بهتر است دراولین فرصت ممکن پس از خرید، آماد? مصرف شود. گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت 2 روز، و گوشت پخت? آن حداکثر 3 روز قابل نگهداری است. بدین منظور آن را در بسته ای پلاستیکی یا فویل پیچیده و در سردترین قسمت یخچال نگه داری کنید.
اگر قصد پختن بلدرچین را تا 2 روز پس از خرید ندارید، آن را منجمد کنید. به این منظور بهتر است آن را با همان بسته بندی هنگام خرید در فویل پیچیده و یا این که در کیسه فریزر گذاشته و هوای داخل آن را کاملاً خارج کنید. گوشت منجمد بلدرچین، در فریزر به مدت 3 ماه قابل نگه داری است.


روش رفع انجماد گوشت منجمد بلدرچین

هیچگاه بلدرچین منجمد را در درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذارید. بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود؛ هم چنین می توانید با غوطه ور کردن آن در آب سرد، رفع انجماد کنید. بدین منظور پرنده را با همان بسته بندی منجمد شده و یا با قرار دادن در بسته ای مقاوم نسبت به آب، داخل آب سرد قرار دهید و هر 30 دقیقه یکبارآب را عوض کنید. بلدرچین ظرف مدت یک ساعت یا کمتر رفع انجماد می شود.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
خواص گوشت بوقلمون


گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبیعی چربی کمی دارد که معادل 1 گرم چربی در هر 30 گرم گوشت است، لذا کسانی که دارای رژیم غذایی کم‏ چربی هستند، می‏توانند از آن استفاده کنند.
150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تامین می کند. همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامین‏های B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسید آمینه تریپتوفان است.
بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می‏‏دهد، آرامش و سرحالی ایجاد می‏کند، از سرطان جلوگیری می‏کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش می‏دهد، سیستم ایمنی را تقویت می‏کند.
گوشت سفید و بدون پوست بوقلمون، یک ماده غذایی با پروتئین بالا و چربی کم است. کسانی که باید غذاهای کم چرب بخورند، می‏توانند از قسمت سفید گوشت بوقلمون استفاده کنند.
حال هر یک از اثرات مفید گوشت بوقلمون بر سلامتی بدن را به طور جداگانه برایتان توضیح می دهیم.
- کاهش کلسترول بد خون:

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.
- جلوگیری از سرطان:

اسید آمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول‏های T لازم است. سلول‏های T یک نوع از سلول‏های سیستم ایمنی بدن هستند که سلول‏های سرطانی را از بین می‏برند. در فقدان تریپتوفان، سلول T فعال می‏میرند.
- ایجاد آرامش و سرحالی:

ناقلین عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام "سروتونین" از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود. لذا مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود.
در یک بررسی، به 15 خانمی که سابقه ی ابتلا به افسردگی داشتند، دو نوع ترکیب اسید آمینه‏‏ای دادند. یک نوع ترکیب دارای اسید آمینه تریپتوفان بود و دیگری آن را نداشت. بعد از مصرف ترکیب بدون تریپتوفان، 10تا از این خانم‏ها دچار علائم افسردگی موقتی، ولی قابل توجه شدند. ولی بعد از مصرف ترکیب حاوی اسید آمینه تریپتوفان هیچ نوع تغییری در روحیه و حالت روانی این خانم‏ها مشاهده نشد.
- تقویت سیستم ایمنی بدن

مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‏دهد اسیدآمینه تریپتوفان، نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. یک مطالعه روی موش‏ها نشان داد که متابولیت‏های تریپتوفان (مولکول‏های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر داروهایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده می‏شوند. بیماری ام اس یک نوع بیماری‏ مربوط به سیستم ایمنی بدن است.
- افزایش هورمون تستوسترون


پروتئین موجود در گوشت بوقلمونی که به طور طبیعی (بدون استفاده از مواد شیمیایی و هورمونی) پرورش داده شده است، میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان، در حد مطلوب نگه می‏دارد. ولی هورمون‏هایی که در پرورش بوقلمون‏های صنعتی استفاده می‏شوند، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزایش و هورمون تستوترون را کاهش می دهند.
کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسّن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و کاهش فعالیت هورمون تستوسترون می‏شود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسی و توده عضلانی و گلبول‏های قرمز خون می‏شود و منجر به پوکی استخوان می‏گردد.
- بهبود کم‏خوابی

اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‏خوابی مزمن می‏شود.
* هشدارها:

1- گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند.
2- گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است. لذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید آن را بخورند.
3- بوقلمون‏هایی که به طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیکی در بدن خود ندارند.
4- تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنین گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد. لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا کنید. همچنین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت روشن‏تر آن استفاده کنند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
گوشت بوقلمون گوشت معجزه گر!

گوشت بوقلمون گوشت معجزه گر!

خواص گوشت بوقلمون


گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبیعی چربی کمی دارد که معادل 1 گرم چربی در هر 30 گرم گوشت است، لذا کسانی که دارای رژیم غذایی کم‏ چربی هستند، می‏توانند از آن استفاده کنند.
150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تامین می کند. همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامین‏های B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسید آمینه تریپتوفان است.
بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می‏‏دهد، آرامش و سرحالی ایجاد می‏کند، از سرطان جلوگیری می‏کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش می‏دهد، سیستم ایمنی را تقویت می‏کند.
گوشت سفید و بدون پوست بوقلمون، یک ماده غذایی با پروتئین بالا و چربی کم است. کسانی که باید غذاهای کم چرب بخورند، می‏توانند از قسمت سفید گوشت بوقلمون استفاده کنند.
حال هر یک از اثرات مفید گوشت بوقلمون بر سلامتی بدن را به طور جداگانه برایتان توضیح می دهیم.
- کاهش کلسترول بد خون:

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.
- جلوگیری از سرطان:

اسید آمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول‏های T لازم است. سلول‏های T یک نوع از سلول‏های سیستم ایمنی بدن هستند که سلول‏های سرطانی را از بین می‏برند. در فقدان تریپتوفان، سلول T فعال می‏میرند.
- ایجاد آرامش و سرحالی:

ناقلین عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام "سروتونین" از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود. لذا مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود.
در یک بررسی، به 15 خانمی که سابقه ی ابتلا به افسردگی داشتند، دو نوع ترکیب اسید آمینه‏‏ای دادند. یک نوع ترکیب دارای اسید آمینه تریپتوفان بود و دیگری آن را نداشت. بعد از مصرف ترکیب بدون تریپتوفان، 10تا از این خانم‏ها دچار علائم افسردگی موقتی، ولی قابل توجه شدند. ولی بعد از مصرف ترکیب حاوی اسید آمینه تریپتوفان هیچ نوع تغییری در روحیه و حالت روانی این خانم‏ها مشاهده نشد.
- تقویت سیستم ایمنی بدن

مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‏دهد اسیدآمینه تریپتوفان، نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. یک مطالعه روی موش‏ها نشان داد که متابولیت‏های تریپتوفان (مولکول‏های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر داروهایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده می‏شوند. بیماری ام اس یک نوع بیماری‏ مربوط به سیستم ایمنی بدن است.
- افزایش هورمون تستوسترون


پروتئین موجود در گوشت بوقلمونی که به طور طبیعی (بدون استفاده از مواد شیمیایی و هورمونی) پرورش داده شده است، میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان، در حد مطلوب نگه می‏دارد. ولی هورمون‏هایی که در پرورش بوقلمون‏های صنعتی استفاده می‏شوند، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزایش و هورمون تستوترون را کاهش می دهند.
کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسّن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و کاهش فعالیت هورمون تستوسترون می‏شود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسی و توده عضلانی و گلبول‏های قرمز خون می‏شود و منجر به پوکی استخوان می‏گردد.
- بهبود کم‏خوابی

اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‏خوابی مزمن می‏شود.
* هشدارها:

1- گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند.
2- گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است. لذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید آن را بخورند.
3- بوقلمون‏هایی که به طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیکی در بدن خود ندارند.
4- تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنین گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد. لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا کنید. همچنین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت روشن‏تر آن استفاده کنند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
چند نكته جالب در باره آدامس:
1- سالانه در حدود 500 هزار تن آدامس در سراسر جهان جويده می شود.
2-90 درصد كل آدامس های جهان توسط شركت آمريكايی wrigley توليد می شود.
3- كشور تركيه بالاترين تعداد شركت های توليد كننده آدامس در جهان را به خود اختصاص داده است، با 60 شركت توليد كننده آدامس.
4- ركورد بزرگترين آدامس باد شده به قطر 58 سانتی متر متعلق به خانمی از اهل كاليفرنيا می باشد.
5- بلعيدن آدامس مشكل خاصی برای انسان ايجاد نمی كند، چرا كه مانند ذرت بو داده از سيستم گوارش بطور دست نخورده عبور كرده و خارج می شود.
6- به جای ماندن آدامس جويده شده در صحنه جرم می تواند به شناسايی مجرم كمك كند. (با بررسی اثر دندان ها بر روی آدامس)
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مواد تشكيل دهنده آدامس:
1- پايه و اساس آدامس (30%): بخشی از آدامس است كه هنگام جويدن حل نمی شود. صمغ های طبيعی (chicle-mastic-spruce-balata)، لاتكس ها(leche-jelutong-nispero)، پلاستيك ها (پلی اتيلن، پلی وينيل استات، استئاريك اسيد)، پارافين جامد و يا موم زنبور عسل.
2- شيرين كننده ها (59%): شكر و دكستروز در آدامس های معمولی و در آدامس های بدون قند سوربيتول (sorbitol)، زايليتول (xylitol)، ايزومالت (isomalt)، مالتيدول (maltidol) مصرف می شود كه هم شيرين كننده هستند و هم حجم دهنده.
3- شيرين كننده های قوی (0.5%): نظير آسپارتام (aspartame) و پتاسيم اسسولفام (acesulfame -k) كه از قدرت شيرين كنندگی بسيار بالايی برخورد بوده و به عنوان طعم دهنده و افزايش ماندگاری طعم كلی به آدامس افزوده می شوند.
4- نرم كننده ها (2%): گليسيرين، لسيتين، سوربيتول مايع، شيره ماليتول كه به آدامس بافت و نرمی می بخشند.
5- شيره ذرت (10%): به عنوان نگهدارنده و جاذب رطوبت و برای حفظ تازگی به آدامس افزوده می شود.
6- طعم دهنده ها (4%): نعناع (mint)(peppermint-spearmint-menthol)، دارچين (cinnamon)، اكاليپتوس (eucalyptus)، شيرين بيان (liquorice)، انواع ميوه ها (ليمو، توت فرنگي، آنانس، سيب، مركبات، هندوانه، انبه، زنجبيل) و طعم كولا.
7- اجزاء فعال (5%): اين اجزاء به عنوان سفيد كننده و تميز كننده دندان ها، خوش بو كننده دهان و تنفس، و بهبود سلامتی دندان ها به آدامس افزوده می گردند. كارباميد (carbamide) به عنوان خنثی كننده اسيدهای پلاك دندان ها و جلوگيری از پوسيدگی آنها، جوش شيرين(baking soda) و كربنات كلسيم (calcium carbonate) به عنوان سفيد كننده، استات روی (zinc acetate) و چای سبز (green tea) به عنوان خوشبو كننده تنفس و رفع بوهای بد دهان به آدامس اضافه می گردند. ويتامين ها، كلسيم، فلورايد و روی از ديگر مواد فعالی می باشند كه ممكن است به آدامس افزوده گردد.
8- رنگ های غذايی و خوراكی
 

الهام پاییزی

عضو جدید
آدامس های ويژه:
1- آدامس نيكوتين دار (nicotin gum): حاوی نيكوتين بوده و علايم محروميت از نيكوتين و هوس كشيدن سيگار، در افرادی كه مايل به ترك سيگار می باشند را كاهش می دهد.
2- آدامس بادكنكی (bubblegum): از رنگ صورتی و از صمغ بيشتری برخودار بوده و خاصيت ارتجاعی بيشتری دارند. حجمشان نيز نسبت به آدامس های معمولی بيشتر می باشد.
3- آدامس های حاوی ويتامين ها كه مخصوص كودكان تهيه می گردد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
تأثیر آدامس بر دندان ها

عموم مردم براین باورند که جویدن آدامس براى سلامتى دندان ها مضر است. با این وجود برخى از دندانپزشکان به مردم توصیه مى کنند بعد از غذا، آدامس هاى بدون قند بجوند.
زیرا جویدن آدامس باعث تولید بزاق مى شود و بزاق عامل بیرون انداختن باکترى هاى درون دهان مى باشد. همچنین بزاق داراى کربنات هیدروژن مى باشد که باعث خنثى کردن باکترى هاى دندانى یا همان پلاک ها مى گردد. براى همین است که بعضى از خمیردندان ها داراى کربنات هیدروژن مى باشند.

چند نکته جالب توجه:

1. اگر آدامس تان را قورت دادید، نگران نباشید، زیرا تمامى ترکیبات آدامس طى مراحلى در دهان، معده، روده کوچک و روده بزرگ هضم مى شوند و در آخر از بدن دفع مى گردند، یعنى آدامس در معده تان باقى نمى ماند.


2. بهتر است بعد از هر وعده غذاى حاضریب و یا کلاً تمامى وعده هاى غذایى تان آدامس بجوید، ده دقیقه جویدن آدامس، بعد از صرف وعده هاى غذایى، به هضم بهتر آن کمک مى کند.
3. ترشح بزاق، معده را تحریک و آماده پذیرش غذا مى کند. پس اگر کسى در حال اجراى رژیم لاغرى است، باید بداند که جویدن آدامس موجب بروز احساس گرسنگى و میل بیشتر به خوردن غذا مى شود. از همین رو باید از جویدن آدامس پرهیز کند.
4. افرادى که رژیم لاغرى دارند، همچنین کسانى که دچار مشکل فک دهان، دندان قروچه، سایش دندان ها و درد فک هستند، باید از خوردن آدامس خوددارى کنند.
5. براى انتخاب آدامسى که مى جوید سه نکته را مدنظر قرار دهید: «جنس آدامس، اندازه آدامس، نوع قند آدامس.»
آدامسى که مى جوید باید نرم، کم حجم و بدون قند (SUGARFREE) باشد تا ضرر کمترى براى فک دهان و دندان هاى شما داشته باشد.
6. از آنجا که مواد قندى باعث پوسیدگى دندان ها مى شوند، دندانپزشکان مصرف آدامس هاى بدون قند (SUGARFREE) را به شما توصیه مى کنند. این نوع آدامس ها در اصل بدون قند نیستند، بلکه نوع قند بکار رفته در آنها در دهان غیر قابل متابولیسم است و از این رو نقشى در پوسیدگى دندان ها ندارند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
فوايد جويدن آدامس برای سلامتی:
حتما از آدامس های بدون قند(sugar free) استفاده كنيد.
1- كمك به تمركز و بهبود حافظه: عمل جويدن باعث تحريك هيپوتالاموس مغز و ترشح هورمونی می گردد كه انسان را گوش به زنگ، هوشيار و متمركز نگه می دارد.
2- كاهش گرفتگی گوش ها ناشی از تغييرات فشار هوا حين پرواز با هواپيما.
3- افزايش بزاق دهان تا 10 برابر: بزاق دهان حاوی يون های كربنات هيدرون است كه نوعی قليای ضعيف محسوب شده و موجب خنثی شدن اسيدهای پلاك در دهان می گردد. همچنين بزاق حاوی مواد معدني نظير كلسيم، فسفات و فلورايد است (مواد تشكيل دهنده مينای دندان) كه در ترميم زود هنگام پوسيدگی ها و افزايش استحكام مينای دندان ها موثر می باشد. آنزيم آميلاز موجود در بزاق نيز هضم كربوهيدرات ها را سرعت می بخشد. بنابراين افزايش ترشح بزاق موجب محافظت از دندان ها در برابر پوسيدگی (تا 40 درصد)، تسهيل عمل هضم كربوهيدرات ها و جلوگيری از خشكی دهان می گردد. افزايش بزاق با خنثی سازی اسيد معده، سوزش سردل را نيز كاهش می دهد.
4- رفع بوی بد دهان و خوشبو كردن تنفس
5- پاكسازی سطوح دندان ها از مواد غذايی
6- كاهش استرس و تنش
7- آدامس های حاوی شيرين كننده الكل زايليتول (xylitol) از پوسيدگی دندان ها جلوگيری می كنند.
8- آدامس های حاوی كافئين برای هوشيار نگه داشتن ذهن و بيدار ماندن موثر می باشند.
9- كمك به هضم غذا با تحريك معده
10- سفيد شدن دندان ها توسط آدامس های حاوي مواد سفيد كننده
11- آدامس نعناعی ضد نفخ می باشد.
12- آدامس از سوی ديگر با تحريك معده و تسريع عمل هضم باعث افزايش حس گرسنگی می شود. (افرادی كه قصد كاهش وزن دارند نبايد آدامس بجوند.)
13- جويدن آدامس ضربان قلب را اندكی افزايش می دهد (5 ضربان در دقيقه) كه باعث افزايش جريان خون به مغز و ديگر اعضاء بدن می گردد.
نكته: جويدم آدامس در هر ساعت 12 كيلوكالری انرژی می سوزاند.
نكته: جويدن طولانی مدت و با شدت آدامس می تواند به مفصل گيجگاهی فكی آسيب رسانده و يا پركردگی های دندان ها را از جای خود خارج سازد.
نكته: افرادی كه از درد مفصل گيجگاهی فكی رنج می برند نبايستی آدامس بجوند.
نكته: برای پر كردن موقت درزها و شكاف ها و يا محكم كردن موقت شيشه لق پنجره ها نيز می توان از آدامس استفاده كرد.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مارک های معروف آدامس:
شركت های:orbit-extra-freedent-eclipse-excel-bubble tape-hubba bubba-airwaves-doublemint -juicy fruit-big- trident-stride-bubblicious- happydent-vivdent-air heads-air actioin-frisk-daygum
 

الهام پاییزی

عضو جدید
این میوه ها و سبزیجات به شما کمک می کنند در گرمای هوا خنک بمانید هرچه روزهای تابستان طولانی تر و گرمتر می شوند، خنک ماندن در این هوا سخت تر و سخت تر می شود. برای خنک ماندن فقط نوشیدنی های یخی و خنک و کولر کافی نیست، غذاهایی که مصرف می کنید هم می توانند در این زمینه به کمکتان بیایند.
خوشبختانه در هیچ زمان دیگری ار سال به اندازه تابستان نمی توان از خوردن لذت برد. از گیلاس و آلبالو گرفته تا هلو و شلیل، انواع و اقسام میوه های خوشمزه در این فصل پرطراوت موجود است. نکته جالب توجه این است که خیلی از این میوه ها و سبزیجات به پایین آوردن دمای بدن هم کمک میکنند.
در این مقاله سه میوه و سبزیجات بسیار مفید برای بالا بردن انرژی و خنک نگه داشتن بدنتان معرفی می کنیم.
میوه های خنک کننده:
میوه ها محتوی آب بالاتری دارند و سرشار از موادمغذی و آنتی اکسیدان ها هستند که بهترین راه برای خنک ماندن در تابستان است. این میوه ها شامل انگور، سیب، گلابی، هلو، گیلاس، آلبالو، شلیل و مرکباتی مثل پرتقال می شود. می توانید به روش های مختلف در رژیم غذایی خود از میوه ها استفاده کنید. می توانید آنها را در سالاد بریزید، با شیر و ماست مخلوط کنید یا به صورت خام بعنوان میان وعده استفاده کنید.
هندوانه
هیچ چیز بهتر از هنوانه گرمای طاقت فرسای زمستان را کمتر نمی کند. پس زمانش رسیده که این میوه تابستانی را وراد رژیم غذایی روزانه تان کنید. هنوانه از ۹۰ درصد آب تشکیل شده است که به حفظ آب بدنتان در گرما کمک میکند. علاوه بر آب، حامی مقدار زیادی ویتامین A و C نیز میباشد، فاقد چربی است و سرشار از لیکوپن، آنتی اکسیدانی است که از بروز سرطان و بیماری های قلبی-عروقی جلوگیری میکند.
امتحان کنید: تکه های هندوانه را همراه با پنیر فتا، کمی روغن زیتون و سرکه بالزامیک و مقداری گرد ریحان مخلوط کنید و سالادی ویژه برای تابستان بسازید.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
طالبی و خربزه
این میوه ها هم مثل هندوانه حاوی مقدار انبوهی آب هستند که به حفظ آب بدن در دمای بالای هوای کمک میکند. طالبی و خربزه هر دو میوه هایی کم کالری و با پتاسیم بالا هستند. بااینکه منبع خوبی از موادمغذی به شمار نمی روند، اما میزان کم پروتئین و چربی و کربوهیدراتشان، آنها را برای کاهش وزن، دیابت، فشارخون، و اختلالات قلبی-عروقی ایدآل می کند. این میوه ها همچنین ادرار آور هم هستند که باعث می شود مواد سمی نامطلوب از بدن دفع شوند.
امتحان کنید: می توانید از طالبی و خربزه برای درست کردن یک سوپ تابستانی استفاده کنید. این میوه ها را همراه با برگ های نعناع برای بالا بردن اثر خنک کنندگی مخلوط کنید.
مرکبات
مرکبات شامل پرتقال، گریپ فروت، و لیمو جزء خنک کننده ترین میوه ها هستند. این میوه ها، درکنار طعم بسیار خوشمزه ای که دارند، شما را سالمتر و جوانتر نگه می دارند. مصرف مرکبات به خاطر محتوی بالای فیتونوترینت هایی که بعنوان آنتی اکسیدانهایی مثل فلاوانون، آنتوسیانین، پولی فنول و ویتامین C رد بدن عمل می کنند، برای سلامت پوست نیز بسیار مفید هستند. این میوه ها همچنین برای هضم و گوارش غذاها نیز مفیدند و به تجزیه غذهای پرچرب کمک میکنند.
امتحان کنید: هر روز صبح را با یک لیوان آب لیمو تازه شروع کنید. این نوشیدنی که کمی اسیدی است، به پاک کردن سیستم بدنتان و بالا بردن سطح انرژیتان کمک میکند.
سبزیجات خنک کننده:
تعداد زیادی از سبزیجات هستند که به پایین آوردن دمای بدن در گرما کمک میکنند. بهترین نمونه های آن خیار، تربچه، کاهو و سبزی هایی مثل اسفناچ و آروگولا و گیاهانی مثل نعناع می باشد. همه اینها حاوی مثدار قابل توجهی آب هستند و می توانند خون را رقیق کرده و به بدن برای آزاد کردن گرما کمک کنند. این سبزیجات را می توانید به اشکال مختلف در برنامه غذاییتان استفاده کنید. از آنها در سالاد و غذاهای تایلندی استفاده کنید.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
خیار
خیار با محتوی آب بسیار بالایی که دارد، همراه با طعم تازه ای که دارد یکی از بهترین سبزیجات در تابستان به شمار می رود. دیرزمانی است که خیار را با ویژگی های پزشکی بیشمار آن می شناسند. این سبزیجات، خاصیت ادرار آور دارد که به بیرون کردن سموم و مواد زائد از بدن کمک می کند وطراوت و تازگی پوست و بافت ها را حفظ می کند. خیار بسیار کم کالری است و کمترین میزان قند، کربوهیدرات و چربی را در خود دارد. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B، فسفر، کلسیم، روی و سایر موادمعدنی است.
امتحان کنید: از خیار خرد شده می توانید در ساندویجهای خود استفاده کنید یا همراه با ماست، لیمو و نعناع، آب دوغ خیار درست کنید.
تربچه
این سبزی معمولاً محبوبیت چندانی ندارد. با رنگ زیبای قرمز متمایل به بنفش و داخل سفید رنگ و خوشمزه خود، آنقدرها که باید مورد استقبال قرار نمی گیرند. این سبزی محتوی آب بسیار بالایی دارد و منبع بسیار خوبی از ویتامین C می باشد که خواص آنتی اکسیدانه و ضدالتهابی دارد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم است که به پایین آوردن سنگ کلیه و سکته کمک می کند. سولفور، آهن و ید هم در خود دارد.
امتحان کنید: یکی از بهترین راه ها برای استفاده از تربچه، ایجاد برش های بسیار نازک و استفاده از آن در سالاد سبزیجات و سالاد پاستا است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
نعناع
هم نعناع و هم قرص نعناع خواص خنک کنندگی بسیار بالایی دارند و رایحه تند آن می تواند تنبلی که در فصل گرما در همه ما ایجاد می شود را از بین می بردو برای مدتی طولانی گیاهشناسان از این گیاه برای ساخت چای های گیاهی، پماد، وس ایر محصولات برای تسکین ذهن و جسم، استفاده می کردند. علاوه بر اینها، نعناع به گوارش و التهاب نیز کمک میکند که در فصل تابستان کمک بسیار خوبی است.
امتحان کنید: تی بگ چای سبز را در آب جوش انداخته و بگذارید خنک شود، بعد به آن شکر، لیمو و کمی نعناع و اضافه کنید و ایس تی بسیار عالی خواهید داشت.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
نکات ساده دیگر برای کمک به خنک ماندن در تابستان:
خام خواری کنید
وقتی دمای هوا بالا می رود دیگر کی دوست دارد وقت خود را در آشپرخانه بگذراند؟ خوشبختانه میوه ها و سبزیجات تازه بهترین موادغذایی برای تابستان هستند که وقت زیادی هم برای آماده کردن آنها گرفته نمی شود. اگر مجبورید آشپزی کنید، سعی کنید از آشپزی های سریع و سبک مثل بخارپز کردن و امثال آن استفاده کنید.
ادویه دار کنید
تصادفی نیست که مردم نواحی گرم کره زمین بیشتر غذاهای تند می خورند. یک مقدار متوسط از ادویه های تند مثل زنجبیل تازه، فلفل قرمز و سیاه ممکن است که اول دمای بدنتان را بالا ببرند اما در واقع به خنک کردن شما کمک می کنند. بد نیست که کنار ماهی کبابی و خوراک مرغتان از کمی فلفل قرمز استفاده کنید و در غذاهای دیگر از زنجبیل، روغن کنجد، سویا، سرکه استفاده کنید.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
مایعاتتان را به دقت انتخاب کنید

حفظ آب بدن اهمیت بسیار زیادی در ماه های گرم تابستان دارد. خیلی از علائم گرمای بیش از حد (سرگیجه، خستگی، عدم تمرکز) مربوط به کم آب شدن بدن است. اما نوع مایعاتی که می نوشید هم اهمیت دارند.

نوشیدنی هایی مثل نوشابه و نوشابه های ورزشی (که با شکر و نمک مخلوط است) کم آبی بدنتان را بدتر هم می کند و غذاها و نوشیدنی های بیش از حد سرد و خنک (مثل بستنی) هم در گوارشتان، عرق کردن بدن و مکانیزم خنک کنندگی طبیعی بدن اختلال ایجاد می کند. پس بااینکه خوردن بستنی در تابستان خیلی وسوسه انگیز است اما بهتر است که جای آن یک تکه هندوانه نوش جان کنید.
اگر رژیم غذاییتان را به دقت انتخاب کنید مطمئن باشید که گرمای تابستان چندان اذیتتان نخواهد کرد. تنها کاری که باید بکنید این است که کرم ضد آفتابتان را بزنید و از این روزهای شاد تابستانی لذت ببرید.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
باید مراقب غذاهای سرخ‌شده، سالاد سیب‌زمینی، بستنی‌ها، هات‌داگ و نوشیدنی‌ها بود چون آنها می‌توانند موجب به خطر افتادن سلامت شما و اعضای خانواده‌تان شوند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
file:///C:/Users/aramis/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-1.pngابستان نزدیک می‌شود، کباب‌پزی پشت خانه و بسیاری از غذاهای سرخ‌شده، سالاد سیب‌زمینی، بستنی‌ها، هات‌داگ و نوشیدنی‌ها مواد غذایی هستند که در تابستان طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند. اما اگر مراقب نباشید این غذاها می‌توانند موجب به خطر افتادن سلامت شما و اعضای خانواده‌تان شوند. اگر چه افراد در تابستان بسیار فعال‌تر هستند اما این میزان تحرک برای سوزاندن کالری اضافی دریافتی که آنها مصرف می‌کنند، کافی نخواهد بود.

گوشت پرچرب روی کباب‌پز

خبر بد اینکه، کباب‌پز می‌تواند دور مچ شما را بزرگ‌تر کند. یک کباب در حدود ۱۵۰۰ کالری و ۱۲۴ گرم چربی دارد یک چیزبرگر با وزن متوسط در حدود ۷۵۰ کالری و ۴۵ گرم چربی دارد و اینها از چرب‌ترین بخش‌های گوشت حیوانات است و خبر خوب اینکه شما می‌توانید قسمت لخم گوشت مرغ و گوسفند و گوساله و بدون پوست و سینه مرغ را برای کباب کردن انتخاب کنید بدون اینکه دچار
چاقی و اضافه وزن شوید.
هات‌داگ
 

الهام پاییزی

عضو جدید
هات‌داگ
هات‌داگ‌ها و سوسیس‌ها از غذاهای دوست‌داشتنی خانواده‌ها مخصوصا کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. اما ممکن است برخی از افراد زمانی که به بازی می‌پردازند از آنها استفاده کنند. این فقط برای کالری آنها نیست شما ممکن است انواع کم‌چرب آنها را انتخاب کنید اما هات‌داگ‌ها و سوسیس‌ها سرشار از سدیم یا همان نمک هستند. یک هات‌داگ دارای ۲۸۰ کالری، ۱۵ گرم چربی و ۱۲۵۰ میلی‌گرم سدیم است در حالی که یک تکه کالباس ۳۳۰ کالری، ۲۴ گرم چربی و ۱۵۹۰ میلی‌گرم سدیم است.
سس مایونز
نصف فنجان کوچک سالاد سیب‌زمینی معمولا دارای ۱۸۰ کالری و ۱۲ گرم چربی است. همان میزان Coleslaw در حدود ۱۵۰ کالری و ۸ گرم چربی دارد. برای کاهش دریافت کالری سعی کنید سالاد را با سس کم‌چرب تهیه کنید یا اینکه سس مایونز را با ماست کم‌چرب مخلوط کنید. همچنین می‌توانید از سرکه یا روغن زیتون برای تهیه سس استفاده کنید. برای پیشگیری از چاقی هم می‌توانید در سالاد خود از فیبر و خشکبار بیشتری استفاده کنید.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
نوشیدنی‌های شیرین
آب‌میوه‌های شیرین و آیس‌پک‌ها دارای کالری زیادی هستند. تابستان به دلیل گرمی هوا بسیاری از ما به خوردن نوشیدنی‌های خنک روی می‌آوریم و بسیاری از این نوشیدنی‌ها می‌توانند ما را چاق کنند. بستنی‌ها، کیک‌بستنی‌ها، بستنی‌های شکلاتی و آب‌میوه‌ بستنی از جمله خوراکی‌هایی است که دارای کالری فراوانی است. برای رفع تشنگی می‌توانید از آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی و بستنی‌های کم‌چرب استفاده کنید. اگر معجون می‌خورید نوعی را انتخاب کنید که دارای گردو و پسته بیشتر بوده و چربی به کار رفته در آن کمتر باشد.این نکته را به خاطر بسپارید که در تابستان آب‌رسانی به بدن بسیار مهم است. بنابراین نوشیدن آب را فراموش نکنید.
سالاد
سالاد می‌تواند حتی یک شام کامل در تابستان باشد. مخصوصا گر همراه با غلات باشد. اگر روی سالاد از مواد پرکالری استفاده کنید این می‌تواند خیلی سریع موجب چاقی شما شود.دسرهای پرکالری، جوجه سرخ شده، ذرت بو داده، پنیرها موجب چاقی شما می‌شوند به جای آنها از مرغ کبابی، گوشت لخم کبابی و تخم‌مرغ و میوه و سبزی و دسرهای سبک استفاده کنید.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
کشمش، کلسترول خون را کاهش می دهد
مصرف کشمش برای تقویت طبیعی انرژی بدن بسیار موثر است. فیبر موجود در کشمش به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده ها کمک می کند هم چنین پتاسیم موجود در کشمش باعث کاهش فشار خون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می شود و نیز به دلیل داشتن سلنیوم، مصرف آن برای پوست توصیه شده است. به علاوه در کشمش مقادیر کمی از ویتامین A و B یافت می شود.
از آن جایی که این ماده غنی از کالری است برای کسانی که مبتلا به افسردگی، دلشوره، تشویش و مشکلات عصبی هستند بسیار مناسب است.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
اسرار مهم ۳ خوراکی




۱) بعداز ظاهر شدن اولین نشانه های ابتلا به آنفولانزا سیر بخورید،زیرا سیر آنتی بیوتیکی است بر ضد میکروبها وویروسها. ۲) لیمو،گریپ فروت وپرتقال را باپوست آب بگیریید.زیرامصرف این میوه ها به این شکل میزان ابتلا به سرطان پوست را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد. ۳) حداقل درطی روز سه عدد خرما بخورید، خرما دارای ویتامینهای گروه ((ب)) است .این گروه از ویتامینها اعصاب بینایی را تقویت می کنند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
فواید مصرف غذاهای تند
خوردن فلفل قرمز و خردل باعث کاهش وزن شده و افزایش نوشیدن مایعات بعد از این گونه غذاها نیز مانع چاقی می شود.
بررسی ها نشان داده که مصرف فلفل و ادویه جات تند تاثیرات مفیدی برسلامت پوست و بهبود کیفیت خواب دارد.
خوردن غذاهای سبک فلفل دار پیش از خواب، علاوه بر راحت خوابیدن، سلامتی پوست و سوخت وساز بهتر بدن را نیز به همراه دارد و موجب جلوگیری از افزایش وزن می شود.
به گفته محققان، درعین حال اخیراً بررسی هایی نیز انجام شده که حاکی از نقش ضدمیکروبی فلفل و غذاهای تند است که البته تحت بررسی های بیشتر است.
درضمن از آنجایی که ادویه جات برای دردهای التهابی مفاصل مفیدند و فلفل نیز از گروه ادویه جات است، احتمالا مصرف آن برای کاهش این گونه دردها نیز موثر می باشد.
اما باید توجه داشت افرادی که دارای مشکلات و اختلالات دستگاه گوارش معده هستند حتما باید تحت نظر پزشک از مواد غذایی گوناگون از جمله فلفل استفاده نمایند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
زنان جوان برای پیش گیری از سرطان سینه حبوبات بخورند خوردن حبوبات همراه با نان، می تواند از بروز سرطان سینه در زنان جوان جلوگیری کند. زنان بیشتر پروتئین مصرف می کنند و مواد غذایی فیبردار در برنامه غذایی آن ها جایگاه مهمی ندارد.
زنان جوان برای پیش گیری از سرطان سینه باید در برنامه غذایی خود و به ویژه در وعده صبحانه، از مواد غذایی فیبردار، حبوبات و سبزی ها استفاده کنند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
کنجد ، فشارخون را کاهش می دهد





کنجد دارای پروتئین، لسیتین و ویتامین های B ،D ،E و F است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید ، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده است.
روغن کنجد یکی از روغن های اشباع نشده و مفید برای بدن است و در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود و دلیل آن این است که این روغن نه تنها کلسترول بدن را بالا نمی برد بلکه آن را کاهش می دهد.
برای رفع قولنج ، کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد ، مغز بادام پوست کنده را به آن اضافه کرده آنها را پودر کنید و هر روز یک قاشق سوپخوری از آن بخورید.
کنجد همچنین گرفتگی صدا را از بین می برد و نرم کننده معده و روده است.
کره کنجد غذای خوبی برای رشد بچه هاست. نرم کننده معده و روده هاست و فشارخون را کاهش می دهد. کنجد ضدرماتیسم است و برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است. دم کرده برگ کنجد اسهال خونی را برطرف می کند.
روغن کنجد برای رفع تنگی نفس و سرفه خشک و زخم ریه مفید است. از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.
گفتنی است کنجد با همه خواصی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص باید آن را با عسل یا سرکه بخورند.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
شیر کم چرب کلسیم بیشتری دارد












خوردن شیرهای کم چرب به دلیل آن که از کلسیم بیشتری برخوردارند، برای رشد قد کودکان مناسب تر است. نیلوفر تیموری کارشناس تغذیه و عضو مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در رشد قدی و وزنی کودکان ۲۰ درصد محیط (آلودگی، مسمومیت و مواد نگه دارنده)، ۳۰ درصد ژنتیک و ۴۰ تا ۵۰ درصد؛ تغذیه موثر است. بر این اساس تغذیه به ویژه شیر کم چرب در رشد قد کودکان بسیار مؤثر است. تیموری ادامه داد، از نظر میزان کلسیم نمی توان برای شیر جایگزینی (مانند کشک، ماست) انتخاب کرد، زیرا جذب کلسیم شیر از دیگر لبنیات بیشتر است اما برخی افراد به دلیل این که نسبت به خوردن شیر حساسیت نشان می دهند، مصرف ماست و کشک را انتخاب می کنند.
برای درمان حساسیت حاصل از شیر، مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک اطفال و همچنین تغییر در نوع استفاده از شیر و مصرف سبزیجات برای ساخته شدن آنزیمهای هضم شیر موثر است. عضو مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: این افراد بهتر است خوردن شیر و لبنیات را همراه با میوه هایی مثل موز، سیب و هویج مصرف کنند. همچنین در مراحل اولیه مصرف شیر به صورت تدریجی و به میزان کم مصرف شود.
 

الهام پاییزی

عضو جدید
آلوده ترین میوه ها و سبزی ها








میوه ها و سبزی های تازه پای ثابت رژیم غذایی سالم هستند اما آیا به موضوع باقی ماندن سموم و آفت کش ها روی این محصولات توجه کرده اید؟ سموم و آفت کش هایی که در مزرعه برای از بین بردن آفت ها، حشرات، کرم ها و قارچ ها استفاده می شود با شستن میوه ها و سبزی ها زیر شیر آشپزخانه از بین نمی رود...
این سموم با مصرف میوه ها و سبزی ها وارد بدن ما می شود و در طولانی مدت می تواند مشکلاتی برایمان ایجاد کند و سلامت ما را به خطر بیندازد.
با محدود کردن استفاده از محصولات آلوده به سموم می توان تماس با آفت کش ها را تا ۸۰ درصد کاهش داد. بهترین راه کاهش مصرف آفت کش ها استفاده از محصولات ارگانیک است. محصولات ارگانیک که با برچسب خاصی در بازار قابل شناسایی هستند، قیمت بالاتری دارند اما به دلیل اینکه در کاشت و تهیه آنها از سموم و آفت کش استفاده نمی شود سالم و ایمن هستند و طرفداران زیادی دارند. کاشت و پرورش سبزی ها و میوه های ارگانیک بدون استفاده از سم و آفت کش و به روش سالم و طبیعی کار آسانی نیست و در همه مراحل نیاز به دقت و نظارت کامل دارد. بررسی ها نشان داده است حتی میوه ها و سبزی هایی که در باغچه های خانگی کاشته می شوند حاوی باقیمانده سموم هستند.
جدیدترین فهرست میوه ها و سبزی های آلوده را در ادامه بخوانید.
۱) کرفس: کرفس پوست محافظ ندارد و آفت کش ها در آن باقی می مانند. نتایج آزمایش ها نشان داده است که ۶۴ نوع مختلف آفت کش در این سبزی وجود دارد. بهتر است از کرفس هایی که به روش ارگانیک تهیه شده است، استفاده کنید. در صورت دسترسی نداشتن به انواع ارگانیک، کلم بروکلی، پیازچه و پیاز جایگزین های مناسبی هستند.
۲) هلو: این میوه هم پوست نازکی دارد و بنابراین آفت کش های زیادی در آن باقی می ماند. محققان در بررسی های خود ۶۲ نوع مختلف آفت کش را در این میوه شناسایی کرده اند. بهتر است سراغ هلوهای ارگانیک بروید و در صورت دسترسی نداشتن به محصولات ارگانیک از هندوانه، نارنگی، پرتقال و گریپ فروت استفاده کنید.
۳) توت فرنگی: توت فرنگی هم در فهرست میوه های آلوده قرار دارد. احتمال آلودگی توت فرنگی به سموم و آفت کش ها وقتی فصل آن نیست بیشتر است. طبق نتایج بررسی ها ۵۹ نوع آفت کش روی توت فرنگی مشاهده و شناسایی شده است. اگر به نوع ارگانیک این میوه دسترسی ندارید، کیوی و آناناس جایگزین های بهتری هستند.
۴) سیب: سیب هم مانند هلو برای از بین بردن حشرات، آفت ها و قارچ ها سم پاشی می شود. بررسی ها نشان داده است ۴۲ نوع مختلف آفت کش روی سیب باقی می ماند که با شستن و پوست کندن به طور کامل از بین نمی روند. بنابراین بهتر است نوع ارگانیک آن را تهیه کنید. در ضمن پوست کندن میوه و سبزی ارزش غذایی آن را کم می کند. اگر به نوع ارگانیک این میوه دسترسی ندارید، هندوانه، موز و نارنگی جایگزین های ایمنی هستند.
۵) زغال اخته: این میوه در سال ۲۰۱۰ به فهرست آلوده ترین میوه ها و سبزی ها اضافه شده است و محققان در بررسی های خود ۵۲ نوع آفت کش روی آن شناسایی کرده اند.
۶) شلیل: این میوه با ۳۳ نوع مختلف آفت کش در گروه میوه های آلوده قرار می گیرد. برای تهیه این میوه هم بهتر است سراغ انواع ارگانیک بروید و اگر به محصولات ارگانیک دسترسی ندارید هندوانه و انبه جایگزین های مناسبی هستند.
۷) فلفل دلمه ای: پوست نازک فلفل ها مانع مناسبی در برابر آفت کش ها نیست ضمن اینکه به آنها مقدار زیادی حشره کش زده می شود. بنابراین طبیعی است که مقدار زیادی آفت کش روی آنها باقی بماند. محققان ۴۹ نوع آفت کش در این محصول شناسایی کرده اند. نخود فرنگی، بروکلی و گل کلم جایگزین های مناسبی هستند.
۸) اسفناج: این سبزی هم برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به فهرست آلوده ترین میوه ها و سبزی ها اضافه شده است که با ۴۸ نوع مختلف آفت کش روی آن آلوده ترین سبزی برگ سبز به شمار می آید.
۹) کلم: با وجود اینکه کلم برگ سبزی مقاومی در برابر آفت ها و بیماری ها به حساب می آید اما در بررسی ها تعداد زیادی آفت کش در آن مشاهده شده است. اگر به نوع ارگانیک این سبزی دسترسی ندارید از گل کلم و بروکلی استفاده کنید.
۱۰) گیلاس: حتی انواع محلی گیلاس هم ایمن نیستند. نتایج تحقیقات جدید نشان داده است مقدار زیادی آفت کش در این میوه وجود دارد. طبق نتایج آزمایش های انجام شده ۴۲ نوع آفت کش در این میوه مشاهده شده است. در صورت دسترسی نداشتن به گیلاس ارگانیک تمشک جایگزین مناسبی است.
۱۱) سیب زمینی: شاید باور نکنید اما این سبزی محبوب هم با ۳۷ نوع مختلف آفت کش در فهرست آلوده ها قرار دارد. توصیه می شود در صورت دسترسی نداشتن به نوع ارگانیک آن، از بادمجان و گل کلم استفاده کنید.
۱۲) انگور: تاکستان ها در طول زمان رشد انگور چند نوبت سم پاشی می شوند و به خاطر پوست نازک این میوه سموم باقیمانده روی آن با شستن و پوست کندن از بین نمی رود. محققان ۳۴ نوع مختلف آفت کش در این میوه شناسایی کرده اند. در صورت دسترسی نداشتن به انگور ارگانیک، کیوی و تمشک جایگزین های مناسبی هستند.
▪ نکته: اگر نگران هستید که فهرست این میوه ها و سبزی ها هنگام خرید یادتان برود پیشنهاد می کنیم این قانون کلی را به یاد داشته باشید که هرچه پوست میوه و سبزی نازک تر باشد احتمال وجود سم در آن بیشتر است. به عنوان نمونه سیب و موز را مقایسه کنید. ۴۲ نوع مختلف آفت کش روی سیب وجود دارد که با شستن و پوست کندن به طور کامل از بین نمی روند اما با پوست کندن موز آفت کش ها به احتمال زیاد از بین می روند.

 
بالا