مسابقه: کی این گیاه دارویی رو میشناسه ...؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
مي بخشيد من يك هفته اي نبودم
برنده اين سوال آقا رضا هستند البته گلابتون جون و محمد رضا جان هم پاسخ درست دادند
يه دنيا ممنون از همگي دوستاي گلم
لطفا بفرماييد
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوال:

سوال:

کی این گیاه دارویی رو میشناسه؟



 

سایه سار

عضو جدید
زَنجـِبیل یا زنجفیل یا شنگویر یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است.
زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش با نام علمی Zingiber officinale بدست می‌آید. اگرچه معمولا" از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که "ریزوم" نام دارد.

امروزه این گیاه در بیشتر مناطق استوایی کشت می‌شود. متخصصان طب هندی آیورودا از آن به عنوان داروی جهانی نام می‌برند؛ این امر نه تنها به خاطر خواص ضد قارچی، ضد باکتری آن است، بلکه به خاطر اثر تسکین بخش آن بر روی دستگاه گوارش هم هست، که اینها باعث شده هندیان بیش از 2000 سال زنجبیل را مصرف کرده‌اند ویکی از بهترین شفا بخش‌های طبیعی برای درمان بیماری‌های مسافرت، حالت تهوع و سرگیجه در غرب مطرح کرده و برخلاف بعضی داروهای مرسوم این بیماری‌ها هیچ عوارض جانبی منفی ندارد.
ادویه‌ای آرامبخش


ریزوم خوراکی زنجبیل


مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند باعث جلوگیری از تهوع ناشی از عمل جراحی و شیمی درمانی شود، مطالعات بالینی در لندن انجام شد نشان داد مصرف یک گرم پودر زنجبیل در جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی به اندازه داروهای آرام‌بخش مرسوم موثر است. خاصیت گرم کنندگی و فعال کنندگی زنجبیل آن را به عنوان شفابخش خانگی معرفی کرده.
اگر به کشیدگی عضله دچار شده اید، گلودرد دارید و یا از بیماری مسافرت در رنج هستید برای خود یک تونیک زنجبیل درست کنید و میل نمائید تا به قدرت شفا بخش فوق العاده آن پی ببرید. زنجبیل فواید فراوانی برای سلامتی دارد. مطلب ما درباره ساقه گرد پیچ خورده‌ای است که گاهی برای غذا سرخ کردنی از آن استفاده می‌شود.
زنجبیل را می‌توان به آب گرم اضافه کرد و در مواقع سرمازدگی پاها را در آن قرار داد. در مواقع دندان درد می‌توان آن را جوید و هنگام گلو درد از غرغره آن استفاده کرد. همچنین برای درمان سرماخوردگی آن را به آب گرم، لیمو و عسل افزود .اگر علاقه‌ای به استفاده از این محلولها ندارید می‌توانید آن را پس از خرد کردن برای تسکین سردرد به ناحیه پیشانی بمالید ؛ روغن زنجبیل را می‌توان با روغنهای دیگر رقیق کرده و برای تسکین دردهای ناشی از کشیدگی ماهیچه آسیب دیده روی آن ماساژ داد تا گردش خون را بهبود بخشیده و باعث تسکین درد شود."
دلیل معجزه‌گر بودن زنجبیل اجزای تشکیل دهنده اصلی زنجبیل شامل نشاسته، اسانسها مانند زینجیبرن (zingiberen) که به زنجبیل بوی خاص مید هد، و رزین است. به نظر می‌رسد بیشتر ارزش درمانی زنجبیل به واسطه ترکیبات ادویهای آن یعنی جینجرول‌ها (Gingerols) است که طعم تند و سوزاننده آن ناشی از آنهاست، اگرچه هنوز طرز عمل آن مشخص نیست.
کاربردهای دیگر زنجبیل:

  • زنجبیل تازه را برای سرماخوردگی و آنفولانزا بکارببرید.
  • زنجبیل خشک شده را جهت درمان سرگیجه و تهوع مصرف کنید.
  • قرص آن را برای درمان آرتریت و مشکلات گردش خون مورد استفاده قراردهید.
توجه داشته باشید که مصرف زنجبیل در افراد دچار زخم معده و یا زخم دوازدهه و یا هم‌زمان با مصرف داروهای ضد انعقاد - که می‌تواند برای رقیق شدن خون شوند - اکیداً منع شده است.همچنین در مورد استفاده از گیاهان دارویی، بویژه اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید یا باردار هستید با پزشک خود مشورت کنید.
همانطور که گفتیم زنجفیل جزو گیاهان دارویی با اهمیت بوده و دارای خواص متعددی از جمله ضد تهوع و مقوی قلب و ضد لخته شدن خون، ضد باکتری، آنتی اکسیدان و ضد سرفه، ضد سموم کبدی، ضد التهاب، ادرارآور، محرک و کاهش اسپاسم و محرک سیستم ایمنی، ضد نفخ و افزایش ترشحات روده‌ای معدی، پایین آورنده کلسترول خون و محرک هضم غذا است. در واقع استفاده‌های متنوعی از زنجفیل در جهان معمول گشته که کاربردهای جدید از قبیل پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ، کم اشتهایی، بی اشتهایی روانی و حتی مشکلات روماتیسم و در صنعت مواد غذایی همچنین به عنوان چاشنی می‌توان برشمرد. در چین از ریشه و ساقه زنجفیل به عنوان آفت کش برای دفع شته و هاگ‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌شود. با توجه به میزان متغیر اسانس زنجفیل که ارزش دارویی زنجبیل وابسته به آن است انواعی که بالاتر از ۵/۱ درصد اسانس داشته باشد ارزش دارویی دارند، بنابر این در صورتی که زنجفیل کهنه باشد و یا به صورت پودر به مدت طولانی مصرف شود کم کم رایحه آن کم شده و ارزش دارویی آن کاهش می‌یابد. http://essentialoils-and-aromatherapy.com/aromatherapy/ginger/ginger.htm
 

سایه سار

عضو جدید
وا ولی ریزومش خیلی شبیه زنجبیل بود............ خب از یه خونواده ان!!!!!!!!!!!!

زَردچوبه یا زَرچوبه (Curcuma longa) نوعی گیاه و ادویه‌ای است که از آن گیاه تهیه می‌شود. زردچوبه از رده زنجبیل‌وارها (Zingiberidae)، راسته زنجبیل‌ها (Zingiberales)، تیره زنجبیلیان (Zingiberaceae)، جنس زردچوبه‌های‌ها (Curcuma) است.

زردچوبه گیاهی است از خانواده زنجبیل به ارتفاع حدود یک متر و نیم که دارای ساقه متورمی است. گلهای زردچوبه به صورت سنبله و به رنگ سبز مایل به زرد می‌باشد. زردچوبه در هندوستان و چین و نقاط حاره زمین می‌روید. از کنار برگهای غلاف در قاعده ساقه ، شاخه‌های کوچک و استوانه‌ای شکل ضخیمی خارج می‌شود که به صورت مورب در زمین فرو رفته و هر یک ایجاد ریشه می‌کنند و مرتبا پایه‌های جدیدی بوجود می‌آورند.
قسمت مورد استفاده این گیاه ساقه زیرزمینی آن است که پس از خارج کردن از زمین تمیز کرده و ریشه‌های آ نرا جدا می‌کنند و در آب جوش قرار می‌دهند و پس از تمیزکردن به مدت چند روز آن را خشک می‌کنند. زردچوبه رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه‌ای درد بوی آن معطر و طعم آن تلخ است.
مواد ضد باکتری زردچوبه موجب می‌شود، از آن به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده شود.
زردچوبه به دلیل خصوصیات آنتی آکسیدانی قوی خود یکی از مؤثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی شدن سلول‌های بدن است. این گیاه همچنین موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی می‌گردد.
 
آخرین ویرایش:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
وا ولی ریزومش خیلی شبیه زنجبیل بود............ خب از یه خونواده ان!!!!!!!!!!!!

زَردچوبه یا زَرچوبه (Curcuma longa) نوعی گیاه و ادویه‌ای است که از آن گیاه تهیه می‌شود. زردچوبه از رده زنجبیل‌وارها (Zingiberidae)، راسته زنجبیل‌ها (Zingiberales)، تیره زنجبیلیان (Zingiberaceae)، جنس زردچوبه‌های‌ها (Curcuma) است.
...زردچوبه به دلیل خصوصیات آنتی آکسیدانی قوی خود یکی از مؤثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی شدن سلول‌های بدن است. این گیاه همچنین موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی می‌گردد.

آآآي باريكلااااا...اينبار زدي به هدف ...

درسته رضا جان؟؟؟

بله، کاملا درسته ... تشویق بفرمایید
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
بله، کاملا درسته ... تشویق بفرمایید
http://www.iran-eng.../images/smilies/funny/w11.gif


http://www.iran-eng.../images/smilies/funny/w17.gif
http://www.iran-eng.../images/smilies/funny/w17.gif


تشويققققققققققق فرموديم...http://www.iran-eng.../images/smilies/funny/w16.gif

سايه سار جون بدو سوال بعدي...منتظريم.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اين گياه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

؟؟؟؟؟؟؟؟؟ می دونم خیلی راحته و همه میدونین!!!!!!!!

هیچم راحت نبود! من که نمیدونستم...

رضا جان مثل اينكه فقط خودم و خودت هستيم..
من بگم يا شما ميگي؟

اصلا خودت بگو...
من که تقلب کردم! ولی چون شما اصرار میکنی چشم...



خار مقدس
Cnicus
جنس خار مقدس متعلق به تیره کاسنی (آفتابگردان، مرکبان و یا مینا) می باشد.این جنس گونه های با تیپ رشدی یک ساله و اندامهای هوایی کرکداررا شامل می شود. انشعابات ساقه به حالت خوابیده و به شکل روزت است. برگها آرایش متناوب دارند. گل آذین از نوع طبق است و طبق ها با آرایش خو شه ای روی ساقه قرار گرفته اند. براکته های تخم مرغی گرد روی گل آذین به چشم می خورد . نهنج مسطح و دارای خارهای بلند و متراکمی است.گلها به رنگ متمایل به به زرد بوده و گلچه های کناری نازا می باشند. گلچه های میانی دارای گلبرگهای 5 قسمتی است و گلبرگها لوله ای هستند. فندقه استوانه ای شکل، بدون کرک و دارای شیارهای متعددی می باشد. این جنس در ایران یک گونه علفی یک ساله دارد.


خار مقدس . C.benedictus L
خار مقدس یکی از گونه های متعلق به جنس Cnicus است که دارای ریشه کم حجم و ارتفاع ساقه متوسط 35 سانتی متر است. برگها به رنگ شبز روشن، بزرگ، غشایی و شکننده است. حاشیه برگها اره ای و دارای دندانه های عمیق و خاردار است و سطح تحتانی آنها کرکدار به نظر میرسد.برگهای تحتانی ساقه معمولا" دارای دمبرگ و به شکل نیزه ای کشیده و برگهای فوقانی ساقه در آغوش و تخم مرغی کشیده می باشند.
اندامهای هوایی به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام کنی سین در حالت تازه بو و طعم نا مطلوب می دهند. گلها بزرگ و گلبرگها به رنگ زرد است و در فاصله بین ماههای اردیبهشت و تیر ظاهر می شوند. گلهای واقع در ردیفهای خارجی طبق عقیم می باشند.
طبق خاردار و به قطر 3/5-2 سانتی متر است. تراکم برگها در قسمت بالایی ساقه بیشتر است و کاپیتول را احاطه نموده اند. میوه از نو ع فندقه، استوانه ای شکل و به طول حداکثر یک سانتی متر است و در قسمت انتهایی آن تاژکهایی در دو ردیف قرار دارد. این تاژکها به انتشار بذر توسط باد کمک می کنند.
این گیاه پراکندگی وسیعی داشته و رستنگاه آن در تبریز، ماکو، ارومیه، سلماس،مازندران، گلستان، رشته کوههای البرز، اطراف تهران،دماوند، هشتگرد، کرج، قزوین، کرمانشاه، قصر شیرین، همدان، لرستان، خوزستان، شیراز، بوشهر، جهرم، کرمان و خراسان گزارش شده است.


حالا درست گفتم یا نه؟ آبروریزی نشه یه وقت!!
 

سایه سار

عضو جدید
توضیحات از بوته کنجد


Sesame is a herbaceous, annual and tropical plant which reaches heights of 1-2 meters.​
کنجد گیاه گیاهی ، سالانه و گرمسیری می رسد که در ارتفاع 1-2 متر می باشد.
In the earth it has a tap root, only slightly developed, from which an erect stem emerges, tall, ramified and covered with puff.​
در زمین آن را تا به ریشه ضربه بزنید ، تنها اندکی توسعه ، که از آن ساقه راست ظهور ، قد بلند ، منشعب و پوشیده شده با پف.
The leaves have varied shapes, they are either oval or lanceolate and fluffy on both sides.​
برگها دارای اشکال متنوع ، آنها یا تخم مرغی شکل و نوک تیز یا پر مانند در هر دو طرف.
The flowers are either violet or white, and at their end, one can find pods of 3 cm containing many seeds.​
گل ها یا ماوراء بنفش و یا سفید و در پایان آنها ، می توان از غلاف در 3 سانتیمتر که حاوی دانه های بسیاری پیدا کنید.
These are small and have a length of 3.5 mm.​
این کوچک هستند و به طول 3.5 میلیمتر است.
Their color varies from yellowish-white to red, brown or black.​
رنگ آنها متفاوت بوده و از سفید مایل به زرد به قرمز ، قهوه ای یا سیاه است.
The dried seeds have a nut-like taste which is intensified when pan-fried.​
دانه های خشک شده را مهره مانند طعم است که تشدید هنگامی که پان (نوعی رامی سرخ شده در روغن.
When decorticated, they have a beige or milky white color.​
هنگامی که decorticated ، آنها را رنگ بژ یا سفید شیری.
If not decorticated, the black sesame seeds are less used and have a more concentrated fragrance than the white ones.​
اگر decorticated نیست ، دانه کنجد سیاه و سفید هستند ، کمتر استفاده می شود و دارای عطر بیشتر متمرکز از داروهای ضد افسردگی سفید.


Properties and benefits of Sesame​
خواص و فواید کنجد


Sesame seeds contain fat substances, antioxidants, sesamol, proteinic substances, arginine and cellulose, mineral substances and calcium.​
دانه های کنجد حاوی مواد چرب ، آنتی اکسیدان ها ، sesamol ، مواد proteinic ، آرژینین و سلولز ، مواد معدنی و کلسیم استفاده کنید.
This way, the sesame seeds have a very high nutritive and energetic value.​
به این ترتیب ، دانه های کنجد را بسیار بالا مغذی و پرانرژی مقدار است.


Treatments​
درمان


The herb has remarkable therapeutic properties.​
شاخ و برگ گیاهان قابل توجه به خواص درمانی شود.
Sesame seeds have a high energetic value and stimulate virility.​
دانه کنجد دارای ارزش بالای انرژی تحریک و نیرومندی.
The seeds can therefore be used in alimentation, strewed on pretzels or bread.​
بنابراین دانه ها می تواند در تغذیه مورد استفاده قرار گیرد ، در strewed چوب شور یا نان است.
From white sesame seeds, through cold pressing, an oil can be obtained which has a high therapeutic value and aphrodisiac effects, being used in massages.​
کنجد از دانه های سفید ، از طریق سرد فشار ، روغن می تواند به دست آمده است که ، ارزش بالای درمانی و اثرات aphrodisiac ، که در اینترنت استفاده می شود.

Sesame is recommended in treating insomnia or as a protean infusion in various nutrition affections.​
کنجد در درمان بی خوابی و یا بصورت انفوزیون شکل پذیر در affections تغذیه های مختلف پیشنهاد می شود.
Being rich in arginine, sesame seeds deters the development of tumors, help detoxify the liver and kidneys and improving the immune system.​
در حال غنی از آرژینین ، دانه کنجد deters توسعه تومورها ، کمک برای رفع کردن کبد و کلیه ها و بهبود سیستم ایمنی بدن.
They also help increase fertility.​
آنها همچنین افزایش باروری کمک کند.

The plant has antirheumatic and anticancerous properties.​
کارخانه دارای antirheumatic و anticancerous خواص.
Having antifungic and bactericide effects, the oil is used in treating gingival affections: gum bolls and gingivitis.​
پس از antifungic و اثرات باکتری کش ، روغن در درمان لثه affections : bolls لثه و التهاب لثه استفاده می شود.
In preventing paradontosis 2-3 drops of sesame oil are applied in the evening on the gums, after washing the teeth.​
در جلوگیری از paradontosis 2-3 قطره از روغن کنجد در شب در لثه ها اعمال می شوند ، بعد از شستن دندان ها.
The gums are massaged gently and the treatment is repeated every evening, for a period of minimum 3 months.​
لثه هستند به آرامی ماساژ و درمان مکرر هر شب ، به مدت حداقل 3 ماه می باشد.

Sesame oil has laxative effects. The refined sesame oil is used in cosmetics for making soap.​
روغن کنجد اثرات ملین. روغن کنجد تصفیه شده در لوازم آرایشی است برای ساختن صابون استفاده می شود.
The sesame leaves, rich in mucilaginous substances, are used in combinations with other plants for treating dysentery and cholera.​
برگ کنجد ، غنی از مواد mucilaginous ، در ترکیب با گیاهان دیگر برای درمان وبا و اسهال خونی استفاده می شود.
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص کنجد

خواص کنجد (sesame)
کنجد

دانه های ریز، پهن و بیضی شکل کنجد، طعم مطبوع و خوشایندی به بیشتر غذاهای آسیایی می بخشد و از اجزای اصلی تاهینی(Tahini) و شیرینی خوشمزه ی خاورمیانه یعنی حلوا(Halva) می باشد. تاهینی، خمیری تهیه شده از دانه های آسیاب شده ی کنجد است.

کنجد در طول سال قابل دسترسی است و بسته به انواع آن در رنگ های مختلف به ویژه سفید، زرد، سیاه و قرمز یافت می شود.

کنجد از قدیمی ترین چاشنی های شناخته شده ای است که قدمت آن به 1600 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد. روغن کنجد به سختی تند می شود. نام علمی کنجد"Sesamun indicum" است.

کنجد منبع غذایی بسیار با ارزشی است. علاوه بر این که منبع خیلی خوبی از منگنز و مس است. از نظر کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین B1 ، روی و فیبرهای غذایی نیز منبع ارزشمندی به شمار می رود.
فیبرهای غذایی موجود در کنجد اثرات بسیار مفیدی دارند که شامل موارد زیر است:

- کاهش کلسترول خون در انسان

- حفاظت سلول های کبدی در مقابل آسیب های اکسیداتیو

- پیشگیری از فشارخون بالا در تحقیقاتی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است.

- افزایش ذخیره ی ویتامین E در حیوانات
املاح معدنی مفید موجود در کنجد

کنجد منبع بسیار خوبی از مس، کلسیم، منیزیم و روی است. تنها یک چهارم لیوان از آن، قابلیت تامین 4/70 درصد مس، 6/31 درصد منیزیم و 1/35 درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه را دارد.
شیرینی کنجدی

مس: کاهش دردهای آرتریت روماتوئید

مس به دلیل حضور در بسیاری از سیستم های آنزیمی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ، نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری های آرتریت روماتوئید دارد.

علاوه بر آن در فعالیت نوعی آنزیم موثر است که برای اتصال کلاژن و الاستین مورد نیاز است. کلاژن و الاستین در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

منیزیم: سلامت عروق خونی و دستگاه تنفسی

همچنان که ذکر شد کنجد منبع خوبی از منیزیم است. اثرات مفید منیزیم به شرح زیر است:

- کاهش اسپاسم راه های هوایی در بیماری آسم

- کاهش فشار خون بالا (فشار خون بالا از عوامل موثر حمله های قلبی ، سکته ها و بیماری های قلبی در افراد دیابتی است.)

- پیشگیری از اسپاسم نوعی عروق خونی که در پیدایش حملات میگرن نقش دارند.

- ایجاد خواب طبیعی در زنانی که از عوارض یائسگی رنج می برند.

کلسیم: پیشگیری از سرطان روده، پوکی استخوان و میگرن

کلسیم از املاح معدنی مهم موجود در کنجد است. در مطالعاتی که اخیراً انجام شده است نقش موثر کلسیم در موارد زیر به اثبات رسیده است:

- حفاظت از سلول های روده در مقابل مواد شیمیایی سرطان زا

- پیشگیری از کاهش توده ی استخوانی که در یائسگی یا بیماری های خاصی مانند آرتریت روماتوئید مشاهده می شود.

- پیشگیری از سردردهای میگرنی

روی: حفظ سلامت استخوان ها

به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از "روی" را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند.
نان کنجدی

گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

تقریبا 30 درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر 8 مرد بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.

در مطالعه ای که بر روی 396 مرد در گسترده ی سنی 45 تا 99 سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.
فیتواسترول ها: کاهش کلسترول خون

فیتواسترول های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد، پاسخ ایمنی تقویت می شود و خطر بروز سرطان های خاص کاهش می یابد.

امروزه به دلیل خواص مهم فیتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه های سویا، ذرت و گیاهان دیگر می کنند و به عنوان افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده به کار می برند.
تاهینی

در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر 100 گرم از کنجد 400 تا 413 میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

میزان فیتواسترول در پسته و دانه های آفتابگردان از 270 تا 289 میلی گرم متغیر است و میزان آن در تخمه های کدو تنبل عبارت است از 265 میلی گرم در هر 100 گرم.
نتیجه گیری

به منظور برخورداری از ارزش های غذایی نهفته در کنجد، لازم است از این ماده ی غذایی به عنوان جزئی مهم از چاشنی ها و طعم دهنده ها در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید.
 

سایه سار

عضو جدید
pistacia atlantica پسته وحشی
نام علمی آن Pistacia atlantica بوده و در زبان محلی به آن ( داره بن ) گفته می‏شود . بنه درختی مقاوم است که از اهمیت زیادی برخوردار بوده و فایده های بسیار زیادی دارد . بنه درختی دیرزیست است و در شرایط مناسب تا 300 سال و یا حتی بیشتر عمر می کند . از میوه این درخت که به آن ( قَزوان ) گفته می‏شود برای خوشبو کردن دوغ و روغن حیوانی و همچنین در درست کردن ترشی استفاده می کنند . درخت بنه منبع تولید شیره سقز است . سقز که در گویش کردی منطقه بانه به آن ( بنِشت ) گفته میشود صمغی به رنگ سبز خیلی روشن ، غلیظ و بسیار چسبنده است که استفاده دارویی فراوان داشته و به عنوان یک ملین قوی در درمان یبوست و درمان ناراحتی های گوارشی استفاده میشود .
درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

http://www.iran-eng.../images/smilies/funny/w16.gif بله جواب صحيح هليله هست...


هلیله
نام علمی: Terminalia chebula
نام انگلیسی: black myrobalan, chebulic myrobalan
نام خانواده: (تیره بادام هندی)Combretaceae
گیاه شناسی:
هلیله، درختی بزرگ ،برگ ریز (خزان کننده) است که تا ازتفاع 25 متر رشد نموده و دارای برگهای دوکی بزرگ می باشد که در قسمت زیرین مودار هستند. گلهای کوچک و زرد این گیاه بصورت خوشه ای در قاعده برگ قرار داشته و بوی نا مطبوعی دارند. میوه هاکه بصورت دانه های دوکی و بزرگ می باشند . در هنگام رسیدن به رنگ قهوه ای متمایل به زرد هستند . گونه های مختلفی از جنس Terminalia در قسمتهای مختلف جهان دارای مصرف دارویی هستند . از گونه های مهم این گیاه که در طب سنتی هند اهمیت خاصی دارد می توان به گونه T.arjuna اشاره نمود که پوست آن به عنوانداروی سنتی تقویت کننده قلب می باشد. گونه دیگر مهم T.bellirica در هند و اندونزی است که میوه آن مصرف دارویی داشته و در طب سنتی آسیا عمدتا بعنوان تقویت کننده حاوی مواد تلخ و ضد عفونی کننده برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارشی و تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.​
منشا: هند تا چین و مالزی( T.chebula )

قسمت های مورد استفاده:
میوه های رسیده و خشک و بندرت پوست

گروه درمانی:
قابض، ملین، بهبود گوارش و ضد عفونی کننده.

موارد استفاده و خواص:
میوه هلیله بعنوان داروی عمومی سنتی عمدتا برای درمان ناراحتی های گوارشی و التهابهای غشاهای مخاطی بکار می رود. میوه ها بعنوان اجزای موجود در مخلوط دارویی مورد استفاده در طب سنتی هند بنام triphala( به معنی سه میوه) می باشد وجود دارد. این مخلوط حاوی میوه حلیله، Phyllarthus emblica و T.bellirica است و تقویت کننده عمومی می باشد. میوه های خشک این گیاه یکی از منابع مهم تانن برای صنایع چرم سازی می باشد.

شکل و مقدار مصرف:
دز مجاز روزانه حدود 3 تا 9 گرم است که اغلب در جوشانده و همراه با دیگر گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد موثره:
این گیاه حاوی مقادیر زیادی گالوتانن ها ( شامل ترچبولین، ترفلاوینA ، کوریلاژین، پوتیکالاژین و اسد چبولینیک) و ساپونین های تریترپن می باشد.

اثرات درمانی:
اثرات مفید این گیاه در درمان ناراحتی های معدی روده ای مربوط به اثرات قابض بودن و میکروب کشی بر روی قلب و کاهش کلسترول می باشد.​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ببخشید... دیر آمدم. پاسخ همگی درست بود. ممنون از حضورتون
سایه جان سوال بفرمایید. اگه دوست داشتی در مورد غان هم توضیح بدی از نظر من اشکالی نداره!
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا