معابر سطح شهر من

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان گلم میخوام تو این تاپیک عکسایی از معابر مشکل دار سطح شهر خودمو بذارم
و بخوام ازتون که بیاین تو بحث شرکت کنید ودرمورد دلیل ایجاد این مشکل، راه حل ومراحل رفع نقص و کلاً نکات مربوط به آسفالت گفتگو کنیم :)
فکر نکنید شهرمن خلاصه میشه تو این معابر مشکل دارا
اینا یه سری از معابر شهره که میشه گفت البته همش داغون شده.
 

hamid221

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان گلم میخوام تو این تاپیک عکسایی از معابر مشکل دار سطح شهر خودمو بذارم
و بخوام ازتون که بیاین تو بحث شرکت کنید ودرمورد دلیل ایجاد این مشکل، راه حل ومراحل رفع نقص و کلاً نکات مربوط به آسفالت گفتگو کنیم :)
فکر نکنید شهرمن خلاصه میشه تو این معابر مشکل دارا
اینا یه سری از معابر شهره که میشه گفت البته همش داغون شده.
پس عکساش کو؟؟؟؟:eek:
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بچه ها نمیدونم اینترنت سراسری گیر داده یا مال من به هیچ وجه آپلود نمیکنه:wallbash: عکسارو در اولین فرصت میذارمشون;)
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز

سلام همين عكس رو ببينيد اون بلوار وسط خيابون كه تو كشور ما مرسومه ميتونه باعث خرابي اسفالت بشه چه جوري؟با ابياري انها اب ميتونه به اساس وزير اساس نفوذ كنه وديگه بقيه شم همه ميدونن.........
 

hamid221

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
اغلب خرابی این اسفالتها ناشی از فرسودگی و زیر سازی نادرست بود البته این نظر منه
یکی دیگه از عومل خرابی میتونه نامرغوب بودن مصالح بکار رفته باشه که نقش مهمی هم داره
مرسی:gol:
 

masoumeh_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه زحمتی بکشید حجم عکسای رو کم کنید . با adsl شهید شدم ، دایل که هیچی!!
ممنون
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب دليل كه زياد داره مثلا:

يكيش طرح اختلاط نادرست بتن اسفالتي

عدم استفاده از قير مناسب با توجه به شرايط اب و هوايي و اقليمي

ارزش ماسه اي پايين

وجود مقادير بالاي خاك

نفوذ اب از طريق بلوار وسط بزرگراه ها و تخريب اساس و زير اساس

عدم محاسبه درست و بار گذاري بيش از حد مسير

دانه بندي نامناسب مصالح سنگي
 

masoumeh_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب دليل كه زياد داره مثلا:

يكيش طرح اختلاط نادرست بتن اسفالتي

عدم استفاده از قير مناسب با توجه به شرايط اب و هوايي و اقليمي

ارزش ماسه اي پايين

وجود مقادير بالاي خاك

نفوذ اب از طريق بلوار وسط بزرگراه ها و تخريب اساس و زير اساس

عدم محاسبه درست و بار گذاري بيش از حد مسير

دانه بندي نامناسب مصالح سنگي

دلیل کلیشم چون اینجا ایرانه ، این کارا پیش پا افتادس !!
وقت بذارن خیابون اسفالت کنن!!!؟؟؟
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام همين عكس رو ببينيد اون بلوار وسط خيابون كه تو كشور ما مرسومه ميتونه باعث خرابي اسفالت بشه چه جوري؟با ابياري انها اب ميتونه به اساس وزير اساس نفوذ كنه وديگه بقيه شم همه ميدونن.........
خوب این بلوارو نمیشه حذفش کرد و آبیاریشونم که نمیشه نکرد پس راه چاره چیه یعنی میشه روش خاصی برای آبیاری پیدا کرد؟
سلام
اغلب خرابی این اسفالتها ناشی از فرسودگی و زیر سازی نادرست بود البته این نظر منه
یکی دیگه از عومل خرابی میتونه نامرغوب بودن مصالح بکار رفته باشه که نقش مهمی هم داره
مرسی:gol:
فرسودگی رو موافقم راه حل؟
یه زحمتی بکشید حجم عکسای رو کم کنید . با adsl شهید شدم ، دایل که هیچی!!
ممنون
ادیت شد:w14:
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلیل کلیشم چون اینجا ایرانه ، این کارا پیش پا افتادس !!
وقت بذارن خیابون اسفالت کنن!!!؟؟؟

مرسي ولي قراره علمي حرف بزنيم معصومه خانم.

راستي يادم رفته بود بگم اجراي نامناسب از بزرگترين دلايل اين جور تركهاست مثلا اگه نتونن ضخامت اسفالت رو به اندازه اي كه هست يا طرح اختلاط رو همون جوري كه مد نظر طراح بوده اجرا كنن اين اتفاقات ميفته
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب این بلوارو نمیشه حذفش کرد و آبیاریشونم که نمیشه نکرد پس راه چاره چیه یعنی میشه روش خاصی برای آبیاری پیدا کرد؟

خوب ببينيد تو اجراي اون بلوار بايد كاري ميكردن كه اب بندي لازم ايجاد بشه و اب نتونه نفوذ كنه بايد اين مساوئل موقع اجرا لحاظ بشه شما فرض كنيد همون درخت اگه ريشه هاي قوي داشته باشه چي؟؟

به نظرم اگه كاري هم انجام بدن بعدش يه جور مرهم خواهد بود نه دارو.
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب دليل كه زياد داره مثلا:

يكيش طرح اختلاط نادرست بتن اسفالتي

عدم استفاده از قير مناسب با توجه به شرايط اب و هوايي و اقليمي

ارزش ماسه اي پايين

وجود مقادير بالاي خاك

نفوذ اب از طريق بلوار وسط بزرگراه ها و تخريب اساس و زير اساس

عدم محاسبه درست و بار گذاري بيش از حد مسير

دانه بندي نامناسب مصالح سنگي
دوست من اطلاعاتتون کامله
میشه با ریز جزئیات توضیح بدی نه بیان خیلی رسمی با بیان ساده

فرض کن شما مهندس شهرداری هستی و میخوای دلیل اصلی رو شناسایی و برای مرمت و بازسازیش راهکار ارائه بدی

اینم میشه یه تجربه کاری
اگه سوالی درمورد خاصی بود درخدمتم
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دلیل کلیشم چون اینجا ایرانه ، این کارا پیش پا افتادس !!
وقت بذارن خیابون اسفالت کنن!!!؟؟؟
درسته که اینجا ایران ولی باید از یه جایی شروع کرد رشته تون کامپیوتره ولی خوشحال میشیم از اطلاعتتون استفاده کنیم
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب ببينيد تو اجراي اون بلوار بايد كاري ميكردن كه اب بندي لازم ايجاد بشه و اب نتونه نفوذ كنه بايد اين مساوئل موقع اجرا لحاظ بشه شما فرض كنيد همون درخت اگه ريشه هاي قوي داشته باشه چي؟؟

به نظرم اگه كاري هم انجام بدن بعدش يه جور مرهم خواهد بود نه دارو.
با این حساب نمیشه برای این مشکل کار عمده ای انجام داد یعنی حتی تو مرحله بازسازی هم امکان پذیر نیست؟
یه نکته بحث صرفه اقتصادی رو هم درنظر بگیرید!
لازم به ذکره که درختای موجود درخت کاج هست و با عمر بیش از شاید 30سال
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست من اطلاعاتتون کامله
میشه با ریز جزئیات توضیح بدی نه بیان خیلی رسمی با بیان ساده

فرض کن شما مهندس شهرداری هستی و میخوای دلیل اصلی رو شناسایی و برای مرمت و بازسازیش راهکار ارائه بدی

اینم میشه یه تجربه کاری
اگه سوالی درمورد خاصی بود درخدمتم

شما لطف داريد

مثلا فرض كنيد اين يه راه فرعي بوده وطراح با فرض امدوشد طرح اوليه كه از امار وترابري دراورده شده به يه عددي رسيده وبارگذاري رو انجام داده و متناسب اون با روش انستيتو يا روش اشتو وبا جداول ودياگرام هاي طراحي براي هر يك از لايه ها ضخامتي رو بدست اورده حالا بر اثر يه اتفاقاتي مثلا ايجاد يه كارخونه يا تغيير مسيرها وپلان مسيرهاي شهري اون مسير تبديل شده به يك مسير اصلي با nبرابر يارگذاري خوب نتيجه چيزي جز اين نخواهد بود يعني طراحي براي ده سال پيش بوده با بارگذاري هاي اون روز ولي الان نيازها تغيير كرده ترددها بيشتر شده ساعات بارگذاري بيشتر شده خوب نتيجه معلومه
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
ميرسيم به اجرا اصلا فرضا طراحي مشكلي نداشته و طراح بتن اسفالتي مد نظرشو اعلام كرده حالا نوبت به اجرا ميرسه خوب مصالح با چيزي كه طراح فرض كرده يكي نيست كنترل گارگاهي خوب نيست و در نهايت چيزي كه طراح ميخواسته با چيزي كه اجرا شده تفاوت هايي داره پس جواب هم فرق خواهد داشت.

ممكنه مصالح اون مقاومت فيزيكي مناسب رو نداشته باشن ممكنه تو ازمايش لس انجلس بيش از حد خرد بشن اينجاست كه كنترل كيفيت كارگاه اهميت پيدا ميكنه
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز

همين تصوير رو ببينيد كه نقش نگه داري رو روشن ميكنه مطمئنا اين ترك از ابتدا اينقدر نبوده ولي بر اثر نگهداري ضعيف و بارگذاري پس از ترك و نفوذ رطوبت به داخل اسفالت ترك رشد كرده وتبديل به چاله شده
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شما لطف داريد

مثلا فرض كنيد اين يه راه فرعي بوده وطراح با فرض امدوشد طرح اوليه كه از امار وترابري دراورده شده به يه عددي رسيده وبارگذاري رو انجام داده و متناسب اون با روش انستيتو يا روش اشتو وبا جداول ودياگرام هاي طراحي براي هر يك از لايه ها ضخامتي رو بدست اورده حالا بر اثر يه اتفاقاتي مثلا ايجاد يه كارخونه يا تغيير مسيرها وپلان مسيرهاي شهري اون مسير تبديل شده به يك مسير اصلي با nبرابر يارگذاري خوب نتيجه چيزي جز اين نخواهد بود يعني طراحي براي ده سال پيش بوده با بارگذاري هاي اون روز ولي الان نيازها تغيير كرده ترددها بيشتر شده ساعات بارگذاري بيشتر شده خوب نتيجه معلومه
این نکته جالب بود این خیابونا که میبینی خیابون اصلی شهره و توی شاید بیشتراز30سال قبل ساخته شده و اون زمان ترافیک و این مسائل تا این حد امروزی نبود شاید یکی از دلایل مال همینه درسته؟
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهندس محسن ممنونم از توضیحاتتون من متاسفنه تشکرا تموم شده
اگه ممکنه درمورد این آزمایشات یه مقدار بیشتر توضیح بدین ممنونم میشم درمورد تعیین ضخامت
با روش انستيتو يا روش اشتو وبا جداول ودياگرام هاي طراحي هم همینطور
 
آخرین ویرایش:

hoomanghaderie

عضو جدید
سوال

سوال

شکست نرم (گسیختگی نرم) در تیرهای بتن آرمه چه وقت اتفاق می افتد ؟ وآیا شکست نرم ملاک طراحی است یا شکست ترد ؟ به چه علت ؟ (اینم 3 نمره خوبه :D )
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ميرسيم به اجرا اصلا فرضا طراحي مشكلي نداشته و طراح بتن اسفالتي مد نظرشو اعلام كرده حالا نوبت به اجرا ميرسه خوب مصالح با چيزي كه طراح فرض كرده يكي نيست كنترل گارگاهي خوب نيست و در نهايت چيزي كه طراح ميخواسته با چيزي كه اجرا شده تفاوت هايي داره پس جواب هم فرق خواهد داشت.

ممكنه مصالح اون مقاومت فيزيكي مناسب رو نداشته باشن ممكنه تو ازمايش لس انجلس بيش از حد خرد بشن اينجاست كه كنترل كيفيت كارگاه اهميت پيدا ميكنه
اصلا اگه بشه مراحل ساخت آسفالت رو خیلی دقیق و باریزجزئیات گام به گام پیش بریم خیلی عالی میشه این آزمایشات و هم در ضمنش توضیح میدیم
بعداز اون میریم سراغ بحث ترمیم وبازسازی وبعدازاون نگهداری از آسفالت اینجوری مسائل قاطی نمیشه و از یه نظمی برخوردار میشه:)
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
این نکته جالب بود این خیابونا که میبینی خیابون اصلی شهره و توی شاید بیشتراز30سال قبل ساخته شده و اون زمان ترافیک و این مسائل تا این حد امروزی نبود شاید یکی از دلایل مال همینه درسته؟

دقيقا چون طراحي بر اساس نياز هاي يه منطقه و امد وشد منطقه انجام ميگيره البته از طريق محاسبات ترابري ممكنه نيازهاي مثلا 10 سال رو پيش بيني و تو طراحي لحاظ كنن پس اگه بار بيش از حد توان راه باشه خرابي ها هم حادث ميشن البته ناگفته نمونه راه هم يه عمر مفيدي داره كه با نشانه خدمت بررسي ميشه ( در روش اشو) كه ارزيابي با مقياسي از صفر تا پنج خواهد بود صفر براي راه غير قابل استفاده و پنج براي راه با وضعيت روسازي عالي.
نشانه خدمت در ابتداي بهره برداري بيشترين مقداره وبا گذشت زمان و عبور خودروها كم ميشه و بهحدود 1.5 رسيد راه بايد تعمير بشه.
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندس محسن ممنونم از توضیحاتتون من متاسفنه تشکرا تموم شده
اگه ممکنه درمورد این آزمایشات یه مقدار بیشتر توضیح بدین ممنونم میشم درمورد تعیین ضخامتبا روش انستيتو يا روش اشتو وبا جداول ودياگرام هاي طراحي هم همینطور

خواهش ميكنم.

روش هاي طراحي ابتدا بارگذاري رو بر مبناي يك وسيله نقليه 8.2 تني بدست ميارن.

بر اساس امار و مدل هاي پيش بيني سفر بين مناطق عددي رو به طراح ميده وطراح با توجه به تنوع وسله نقليه و با مبنا گذاشتن محور 8.2 تني و با استفاده از ضرايب تبديل ساير وسايل نقليه به 8.2 شروع به طراحي ميكنه .

براي طراحي لازمه كه cbr لايه بستر رو داشته باشيم واز اونجا ضريب مقاومت خاك sرو حساب كنيم وبا استفاده از نموگرام اشتو عدد ضخامت تصحيح نشده روسازي رو حساب ميكنيم بعد با توجه به شرايط اب وهوا ( طول فصل سرما) عدد تصحيح ميشه و ضخامت كل روسازي تعيين ميشه.

بعد ديگه بايد ضخامت لايه ها رو تفكيك محاسبه كنيم كه با توجه به اينكه ايا اساس تثبيت شده هست يا نه يا اينكه با قير تثبيت شده يا با سيمان وطراحي و استقامت مارشال اسفالت مورد استفاده و با نموگرام هاي اشتو و با توجه به اصلي يا فرعي بودن راه ضخامت هاي لايه ها بدست مياد.
 
بالا