مسابقه: کی این گیاه دارویی رو میشناسه ...؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
يه چيزي تو همين مايه ها....يا اينكه شيره اصلي اين ريشه رو كشيدن و تفاله اش رو گذاشته باشن...ميشه...نميشه؟؟ هان؟؟؟:w01:
میش یا بزشو نمیدونم ولی هرچی بگی از این چینیا بر میاد...
اصلا این جینسینگ چی هست؟ به چه دردی میخوره؟ تو اون فیلم کره ایه میگفت درمان اعتیاد!
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام
خوبييييييييييييي گلابتون جونمممممممممممممم؟
معذرت مي خوام
اصلا حواسم نبود ببخشيد

:gol::gol::gol::gol::gol::gol:;)
شیرین اگه میخوای از خشم روزگار در امان بمونی تو هر پست اسپم نشانت، تراوشات عملی هم از خودت بروز بده... :)
خب کجای بحث بودیم؟... آها، خواص جینسینگ. من اینو کشف کردم:


هزاران سال است که گیاهان برای کسب انرژی ، دور کردن ارواح خبیثه و تقویت ارگان های خاصی از بدن به کار رفته اند ، امروزه نیروبخش های رایج در شرق چون جینسینگ و دانگ گویی (Dang gui) از نیروبخش های غربی چون رزماری و مریم گلی رایج تر و محبوب تر هستند. گیاهان نیروبخش می توانند به روش های متفاوتی طبقه بندی شوند. به عنوان افزایش دهنده انرژی یا کی (Qi) تغذیه کننده خون یا مایعات بدنی ، تنظیم بین اخلاط در پزشکی ایورودایی و منبع انرژی تولید مثل و زاد و ولد می باشد.

یکی از گیاهان نیروبخش و مقوی که مشهوریت زیادی در جهان دارد جینسینگ می باشد که بهتر است آن را گیاه جوانی یا نوشدارو بنامیم. در کتب سنتی و به عربی ریشه گیاه را «جنسه» و «جنسا» می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatie ginsengو Chinsese ginseng گفته می شود. گیاهی است از خانوادۀ عشقه Araliaceae می باشد که نام علمی آن Panax ginseng می باشد.

این گیاه Panax ginseng که بیش از 5000 سال است در چین به کار می رود. برای پزشکان عرب قرن نهم میلادی شناخته شده بود. مارکوپولو در مورد این گیاه شگفت کمیاب نوشته است : «هنگامی که هیئتی از سوی پادشاه سیام بالوئی چهاردهم دیدار کرد گیاه جینسینگ را به او معرفی کردند. از آن پس ثروتمندان اروپایی برای رفع خستگی و ناتوانی از جینسینگ استفاده می کردند. همچنین این گیاه در قرن هجدهم ، در آمریکا هم شهرت یافت ، مخصوصاً وقتی کشف شد که گیاه پاناکس کینکفولیوس (Panax quonquefolius) در آن قاره بومی است.

مشخصات :

گیاهی است چند ساله ، برگ های آن مرکب دارای 7-5 برگچه که به طور گروهی با دمبرگ های خود از یک نقطه خارج و تشکیل یک برگ مرکب را می دهند. هر برگچه ، بیضی با کنارۀ دندانه دار منظم ، نوک تیز و با گلبرگ های مشخص می باشد. ریشه گیاه که در قسمت مستعمل آن می باشد دراز، ضخیم یک شاخه یا منشعب و دو شاخه ، طول آن یک متر و بیشتر و قطر آن در ناحیه یقه گیاه تا 10 سانتی متر می رسد. پوست خارجی ریشه گیاه به رنگ زرد ، طعم آن کمی شیرین ، شبیه مغز ریشه شیرین بیان است. البته در بعضی گونه ها اندکی تلخ می باشد. این گیاه در کوهستان های چین و منچوری می روید و از داروهای شفابخش معروف چینی است که هم اکنون در تمام داروخانه های چین و اغلب داروفروشی های اروپا و آمریکا عرضه می شود.

ترکیبات شیمیایی :

از نظر ترکیبات شیمیایی برای اینکه به اسرار خواص شفابخش این ریشه پی برده شود ، مطالعات وسیعی صورت گرفته است و آنچه که تا به حال گزارش شده است این است که این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون ، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین ، مواد صابونی ، یک اساس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D ، ترکیبات استیلنی ، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد.

این دارو تونیک ، محرک ، بازساز و مقوی است. مرکز سیستم اعصاب و تنفس را تحریک می کند و این اثر دارو مربوط به وجود دو گلوکوزید به نام های پانوکسید آ و پانوکسید ب آن جدا شده اند. از ریشه گیاه 2-1 درصد کولین برحسب وزن و بتاسیتوسترول به دست می آید. از این دارو برای تهیۀ داروهای جوانی که در ترکیبات داروهای به کار می رود استفاده می شود.

از گزارش دیگری آمده است که در سال 1974 ریشه این گیاه و سایر اعضای اندام گیاه برای یافتن اسرار شگفت انگیز شفابخش آن تحت بررسی دانشمندان قرار دارد و تاکنون چندین ماده عامل فیزیولوژیک از آن جدا شده است، از آن جمله عمده ترین آن عبارتند از پانکسین که مقاومت عضلات را در برابر بی نظمی ها و ناراحتی ها افزایش می دهد و پانکس اسید که متابولیسم و سیستم عروقی را اصلاح می کند و پاناکولین یا پانکس ویلون که روی سیستم غدد مترشحه داخلی یا آندوکرین اثر می گذارد و پاناسن که مرکز اعصاب را تحریک می کند و در آخر جینسینگ برای بیماری قند اثر مثبت دارد.

خواص و کاربرد:

ریشه جینسینگ شاید معروفترین داروهای چینی باشد که از دوران کهن تاریخ تا حال همواره آثار شفابخش آن مورد توجه حکمای طب سنتی قرار داشته است و دارد. از نظر خواص به طور کلی ، نیروبخش ، مقوی ، محرک ، بادشکن و نرم کننده می باشد. بررسی های زیادی روی این ریشه به عمل آمده که به اسرار شفابخش آن در موارد معالجه قطعی بی نظمی های عصبی ، کم خونی ، ضعف ، کمبود تعرق و بی نظمی تنفس ، فراموشی و نسیان ، تشنگی مداوم ، بی میلی جنسی ، خستگی شدید ، سوء هاضمه ، دردهای ناحیه قلب و تهوع و ... پی برده شود. خوردن آن به صورت جوشانده یا عصاره یا به صورت اسانس و یا مستقیماً از جرم گرد ریشه به صورت خام صورت می گیرد. خوراک آن نیرو و توانایی ایجاد می کند تا در دوران نقاهت پس از بیماری ، بی نظمی های غده های بدن و ضعف اعصاب از بین رود و کار طبیعی و شفادهنده آنها اعاده گردد. متابولیسم قندها و هیدراتهای کربن در بدن را منظم می کند و موجب می شود که مصرف اکسیژن به طور مداوم و عادی انجام گیرد و برای آرام کردن اشخاصی که ناراحتی های روانی دارند ، بسیار نافع است و یک نوع مسکن موثر برای مغز می باشد. چند نوع از Panax در بازار دنیا عرضه می شود که از نظر خواص و مرغوبیت در ردیف های متفاوتی قرار می گیرند.

انواع جینسینگ :

1- جینسینگ کره ای یا چینی(Pnax ginseng) :

در برخی مناطق کوهستانی هند و چین کاشته می شود و از نظر ریشه غده ای آن مورد توجه می باشد. در چین و ژاپن از جوشانده یا دم کرده غدۀ زیرزمینی خشک آن برای نرم کردن سینه و به عنوان مقوی معده و تب بر استفاده می شود. در هندوچین جوشانده ساقه ضخیم زیرزمینی به عنوان تقویت و تجدید قوا در دوره نقاهت بیماران و زنان پس از وضع حمل داده می شود. این دارو به عنوان نوشدارو در آن مناطق برای انواع بیماری ها تجویز می شود و اختصاص به یک بیماری خاص ندارد. جینسینگ چینی یا کره ای یکی از نادرترین و گرانترین گیاهان می باشد. یک تونیک تجدید کننده انرژی ، مخصوصاً در طحال و ریه . پژوهش های جدید ، وجود ترکیبات استروئیدی شبیه هورمون های جنسی انسان را در آن نشان داده است. این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش خستگی هم می شود. نحوه مصرف به صورت جوشانده و تنتور می باشد که در جوشانده به عنوان تونیک عمومی 3 تا 10 گرم آن را در 500 میلی لیتر آب می جوشانیم و در حالت تنتور که در درمان اسهال ناشی از ضعف دستگاه گوارش مصرف می شود و همچنین در درمان آسم و سرفه مزمن نیز استفاده می شود.

می توان از کپسول حاوی 500 میلی گرم تا 4 گرم از پودر ریشه نیز به عنوان تقویت کننده استفاده نمود.

اگرچه پاناکس جینسینگ عموماً بی خطر است اما عوارض جانبی هم دارد. در دوران بارداری یا در صورت بالا بودن فشارخون از مصرف مقدار زیاد یا به مدت طولانی باید پرهیز کرد. همچنین از مصرف سایر محرک ها مانند چای ، قهوه و نوشابه های کولادار همراه با پاناکس جینسینگ باید خودداری نمود.

2- پاناکس نوتو جینسینگ (Panax noto ginsing) :

که دارای ساقه زیرزمینی ضخیم است و برای تقویت و جلوگیری از خونریزی ، بندآوری خونریزی خارجی یا داخلی، تف کردن با اخلاط خونی ، خونریزی از بینی ، عادات ماهیانه بیش از حد متعارف و وجود خون در ادرار و مدفوع به کار می رود. عده ای از دانشمندان خواص آن را شبیه خواص گیاه .Cynura pinnatifida Dc می دانند و از نظر قابض بودن و بندآوردن خونریزی و جوش دادن زخمها مانند آن گیاه تلقی می شود. استوارت معتقد است که برای جوش دادن زخمهای پوست بسیار مؤثر است. دانشمند دیگری به نام چیو اصولاً این دو گیاه را تحت یک نام چینی آنها ذکر کرده است ولی به هر حال در عین حال که شبیه هستند ولی دو گیاه مختلف می باشند و مؤثرترین آنها جنسه می باشد که نوشدارو به معنای واقعی می باشد و در موقع خرید باید دقت کرد که ریشه گیاه اصیل خریداری گردد. این جینسینگ که جینسینگ کاذب هم نامیده می شود به عنوان ضد درد و برای قطع خونریزی ( داخلی و خارجی ) به کار می رود. همچنین به داروهای مربوط به بیماری های عروقی و قلبی و آنژین صدری اضافه می شود. در دوران جنگ ویتنام سربازان ویت کنگ از این گیاه برای افزایش سرعت بهبودی زخم های گلوله استفاده می کردند. قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن می باشد که بصورت پودر می باشد که در کپسول ها و یا قرص های 2-1 گرمی برای درمان زخم و خونریزی ها و یا درد به کار می رود و برای درد ناشی از زخم معده آن را با پوست درخت نارون مخلوط می کنند. در دوران بارداری از پاناکس نوتو جینسینگ نباید استفاده کرد ، زیرا ممکن است روی جنین اثر بدی داشته باشد.

3- پاناکس کینکفولیوس(Panax quinquefolius) :

در عده ای از مدارک علمی نیز این گونه که اصولاً بومی آمریکای شمالی می باشد و سابقاً از آنجا به چین برده و کاشته می شده نام برده می شود که در حال حاضر تقریباً در بازار معروفیتی ندارد. این جینسینگ آمریکایی هم یک تونیک می باشد که در چین برای تب و خستگی ناشی از بیماری های مزمن لاغر کننده ، مانند سل بکار میرود و همچنین در درمان سرفه های ناشی از ضعف ریه هم مفید است. قسمت مورد استفاده این گیاه نیز ریشه می باشد که به دو صورت تنتور و پودر می باشد که در تنتور به عنوان تونیک یا همراه گیاهانی مثل زنجبیل شامی و پوست درخت توت برای سرفه مزمن و ضعف ریه استفاده می شود. پودر ریشه پاناکس کینکفولیوس در کمبود انرژی به صورت قرص یا کپسول در دوزهای 2-1 گرمی استفاده می شود.

4- جینسینگ سیبری (Eleutherococcus Senticosus) :

بخش مورد استفاده این گیاه ریشه می باشد (مانند بقیه گونه های جینسینگ) و بعنوان داروی ضد اسپاسم و ضد روماتوئید است و توان انسان را در برابر استرس افزایش می دهد و هیجان زایی آن کمتر از جینسینگ چینی و کره ای می باشد و برای کسانی که به دنبال تحریک کننده قوی تری هستند روش مصرف آن به صورت تنتور یا کپسول حاوی 500 میلی گرم پودر ریشه می باشد ، البته بصورت قرص های دارویی نیز کاربرد دارد.

نظری به تحقیقات جدید علمی در مورد خواص درمانی جینسینگ :

درباره جینسینگ تحقیقات علمی گسترده ای در جهان به عمل آمده است. تنها دانشمندان روسی بیش از 400 طرح تحقیقاتی در مورد آثار شفابخش جینسینگ سیبری انجام داده اند. نتایج تمام تحقیقات نشان داده است اشخاصی که از دم کرده جینسینگ استفاده می کنند معمولاَ سالمتر و شادابترند و در برخورد با ناملایمات زندگی استقامت بیشتری از خود نشان می دهند ، انرژی بیشتری برای کار دارند و تمرکز حواس آنها خیلی بهتر و بیشتر است.

دکتر فرانسورت(Dr.Norman Franworth) که یکی از دانشمندان معروف گیاهان دارویی است تجربیات روسها را در مورد جینسینگ کاملاً تأیید می نماید. نظریه دکتر فرانسورت در مورد خواص جینسینگ این است که جینسینگ یک آداپتوژن است. آداپتوژن یک اصطلاح فنی و پزشکی می باشد که آن را اولین بار پزشک معروف روسی به نام برخمان (Dr.I.I.Berkhman) ، از آکادمی علمی شوروی ، تعریف کرده است و این لقب را برای توضیح خواص شفابخش جین سنگ به کار برده است.

یک آداپتوژن ماده ای است بی ضرر که نقش تعدیل کننده در بدن را دارد ، یعنی ورود آداپتوژن به بدن موجب می شود هرچیزی که در بدن در حالت عدم تعادل یا غیر نرمال است عادی و نرمال شود. مثلاً اگر فشارخون خیلی زیاد است تا حد عادی آن را کاهش می دهد و اگر فشارخون پایین افتاده و کم است ؛ آن را تا حد عادی و طبیعی ، متناسب با فیزیولوژیی بدن افزایش می دهد. به این ترتیب وجود آداپتوژن در یک ماده غذایی و ورود آن به بدن آثار فیزیولوژیکی گسترده ای شبیه ضداکسیدکننده ها دارد. البته در جینسینگ مواد ضداکسیدکننده نیز وجود دارد که خاصیت مفید آداپتوژن جینسینگ را تشدید و تحریک می کند.

تحقیقات علمی جدید دیگری نشان می دهد که فرایند تعدیل کردن نه فقط در جینسینگ بلکه در اغلب مواد خوراکی نیز وجود دارد. مثلاً محققان وزارت کشاورزی آمریکا اخیراً کشف کرده اند که عنصر کروم که به مقدار خیلی کم برای بدن لازم است از عوامل آداپتوژن می باشد و آثار دو بعدی دارد و در دو جهت مخالف برای تعدیل اختلالات و عدم تعادل های فیزیولوژیکی بدن اثر می گذارد. مثلاً قند خون را تعدیل می کند ، یعنی اگر زاید برحد نرمال باشد تا حد نرمال کاهش می دهد و اگر کمتر از حد نرمال شده است آن را تا حد نرمال و طبیعی بدن افزایش می دهد. به نظر می رسد این خاصیت برقراری تعادل بیوشیمی در بدن که اصل Yin-Yang معروف چینی ها را به خاطر می آورد در اغلب گیاهان شفابخش و مواد خوراکی طبیعی یافت می شود.

از نظرمقدار و مدت مصرف ، عده ای از دانشمندان توصیه می کنند که روزانه 2/1-1 قاشق مربا خوری از گرد ریشه جینسینگ 6 ساله در مدت یک ماه خورده شود و سپس دو ماه بعد از آن خورده نشود ، ولی عده ای نیز معتقدند که تا مدت ها هر روز از پودر جینسینگ می توان خورد. جینسینگ را بصورت جوشانده نیز می توان خورد. برای این کار 2/1 قاشق مربا خوری گرد جینسینگ را در یک پیمانه آب جوش (220 گرم ) ریخته و بگذارند 10 دقیقه ریزریز بجوشد و 2 پیمانه در روز از این جوشانده بخورند.


مقدار خوراک از گونه P.ginseng :

این دارو بصورت عصاره آبی در شیشه های کوچک یا در کپسول عرضه می شود.

1- شیشه ها به ظرفیت 50 سانتی متر مکعب است که در آن 40 گرم از جرم ریشه گیاه وجود دارد. از این عصاره سه بار در روز و در هر بار 20-10 قطره باید خورد.

2- کپسول ، در هر کپسول 700 میلی گرم جرم ریشه گیاه وجود دارد که از این کپسول ها روزی یک بار و دو کپسول باید خورده شود.

3- آمپول ، در هر آمپول 2-1 گرم از جرم ریشه گیاه موجود است و ظرفیت هر آمپول از نظر مایع و جرم ریشه گیاه 10 سانتی متر مکعب می باشد و آمپول ها در بسته بندی هایی که در هر بسته 10 آمپول می باشد ، عرضه می شود که حاوی 12000 میلی گرم جرم ریشه گیاه جینسینگ است ، از این آمپول ها روزی باید یک عدد خورد (این آمپول ها برای تزریق نیست و فقط باید خورده شود).

به طور کلی مقدار خوراک از جرم ریشه گیاه در حدود 5/1-1 گرم در روز می باشد که علاوه بر موارد فوق می توان به صورت جوشانده نیز تهیه کرد و خورد.

به طور کلی می توان گفت که جینسینگ گیاهی است گرم ، خنک ، تمام گونه های آن شیرین و تا حدی اشتهاآور است و باعث ترشح شیره گوارشی می شود و به عنوان تقویت کننده ، محرک ، کاهنده قند خون و کلسترول خون ، تقویت کننده و محرک دستگاه ایمنی بدن به کار برده می شود. این گیاه داروی خوبی برای ریه ها می باشد و مشکلات و بیماری های مزمن ریه را به سرعت بهبود می بخشد.

قرن هاست که چینی ها سالمند از جینسینگ به عنوان داروی تقویتی استفاده می کنند. سابقه استفاده چینی ها از این گیاه به 5000 سال پیش می رسد. گرچه غربی ها جینسینگ را در زمان مارکوپولو شناختند ، اما استفاده وسیع آن را از قرن هیجدهم شروع کردند. امروزه از جینسینگ به عنوان بخش اصلی بسیاری از داروهای ترکیبی گیاهی استفاده می کنند.
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
سلام
خوبييييييييييييي گلابتون جونمممممممممممممم؟
معذرت مي خوام
اصلا حواسم نبود ببخشيد


:gol::gol::gol::gol::gol::gol:;)
اي جااااااااان قربونت برم عزيزم...
خواهش ميكنم نازنينم...اشكالي نداره...

میش یا بزشو نمیدونم ولی هرچی بگی از این چینیا بر میاد...
اصلا این جینسینگ چی هست؟ به چه دردی میخوره؟ تو اون فیلم کره ایه میگفت درمان اعتیاد!

آره رضا جان...واسه همين گفتم...از اين چينيا هرچي بگي ميطراود...:w15:

خب ميبينم كه اطلاعاتت رو هم تكميل كردي عزيز.....اما تا جايي كه من ميدونم عمده مصرفش در دفع ناتواني جنسي هست....يه جورايي هم اسمش رو خودش هست..
:gol::redface:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از گیاهان نیروزا و مقوی که شهرت زیادی در جهان دارد “جینسینگ” می باشد که بهتر است آن را “گیاه جوانی” یا “نوش دارو” بنامیم.
در کتاب های سنتی و به عربی ریشه گیاه را “جنسه” و “جنسا” می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatic ginsengو chinese ginseng گفته می شود.
گیاهی است از خانواده عَشقه Araliaceae که نام علمی آن Panax ginseng می باشد.
ترکیبات شیمیایی

این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین، مواد صابونی، یک اسانس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D، ترکیبات استیلنی، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد. علاوه بر این جینسنگ سرشار از ویتامین‌های A ، B6 و فلز روی است…
خواص و کاربرد

جین سینگ گیاهی نیرو بخش بوده و در حفظ سلامتی بدن و هماهنگی فعالیت های حیاتی آن نقش به سزایی دارد. لازم به ذکر است که خواص این گیاه در ریشه آن وجود دارد.
سایر خواص جینسینگ عبارتند از:
* افزایش توان ذهنی
* افزایش قدرت جسمانی
بهبود فعالیت حافظه
* افزایش شادابی و نشاط
* افزایش قدرت تحمل و پایداری
* از بین بردن استرس
* مقابله با پیری و عوارض آن
* تقویت سیستم ایمنی بدن
* تنظیم سوخت و ساز (متابولیسم) بدن
* جلوگیری از سردرد
* بهبود بی خوابی و بد خوابی
* کاهش عوارض یائسگی
* برطرف ساختن یا بهبود مشکلات جنسی
* رفع خستگی، ضعف و بی حالی
* افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی
* تنظیم فشار خون (کاهش دهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزایش دهنده فشار خون در صورت پایین بودن آن)
* تنظیم سطح قند خون بدن
* مقابله با افسردگی
* تقویت ‌کننده قوای عمومی بدن و به ‌ویژه تقویت ‌کننده توانایی جنسی مردان
* کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان
خواص فوق به دلیل وجود ترکیباتی خاص به نام جینسینوساید( ginsenoside ) در ریشه این گیاه است. هر چه ریشه این گیاه پیرتر شود، تجمع جینسینوسایدها نیز افزایش می یابد. لذا می توان گفت با افزایش تدریجی سن گیاه خواص درمانی و دارویی ریشه آن نیز افزایش می یابد.
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
یكی از عوارض بسیار شایع درمانی در عصر حاضر، احساس ضعف جسمی و عدم تمركز كامل ذهنی می‌باشد كه بیشتر در سنین كودكی و سالخوردگی عارض شده و موجب نگرانی افراد و خانواده‌ها می‌گردد. گیاه جین سینگ یكی از فرآورده‌های بسیار موثر و مشهور مشرق زمین و طب چینی می‌باشد كه از دیر باز مورد استفاده‌ی درمانی بوده و در حال حاضر یكی از پرمصرف‌ترین داروهای گیاهی در سطح جهان محسوب می‌گردد. نام جین سینگ ( Ginsing) از یك لغت یونانی به معنی درمان كننده‌ی تمام بیماری‌ها ( Panakos) گرفته شده است كه موجب ازدیاد مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها و رفع ضعف در دوره‌ی نقاهت بیماری‌شده و به سلامت بدن كمك می‌نمایدو افزایش طول عمر را موجب می‌گردد.
این دارو دارای اثر آنتی‌اكسیدان بسیار قوی بوده و فعالیت‌های بدن را در حالت تعادل نگه می‌دارد. مواد موثره‌ی جین سینگ كه از نظر بیولوژی فعالند، كمپلكسی از ساپونین‌های تری‌ترپنی به نام جین سینوزید‌ها می‌باشند. در حال حاضر، حداقل ۱۳ نوع جین سینوزید از جین سینگ جدا و تعیین هویت شده است. البته جین سینوزیدها، عملا از نظر نوع قند با هم متفاوت هستند. سایر مواد متشكله حین سینگ عبارتند از: پاناسن، بتا سیتوسترول، مشتقات پولی استیلن و پان گزینول ( Panxinol) ، پلی ساكاریدهای با وزن مولكولی كم، ویتامین‌های سری B، مواد قندی و فلاونوئیدهای مختلف.
ازسال ۱۹۵۰ تا به حال تحقیقات زیادی در تمام جهان برروی جین سینگ انجام گرفته است و نشان داده‌اند كه جین سینگ دارای آثار متعدد فارماكولوژیكی از جمله دارای اثر ضد خستگی می‌باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند كه بسیاری از اثرات ضد خستگی جین سینگ مربوط به اثر محرك آن روی سیستم اعصاب مركزی است. جین سینگ مانند كافئین و آمفتامین، انرژی‌زا نیست و اثر آن روی كلیه‌ی اجزای بدن ظاهر شده و مربوط به عضو خاصی نمی‌باشد.
یك مطالعه‌ی جدید در دانشگاه Yale پیشنهاد نموده است كه اثر اتساعی جین سینگ روی عروق مربوط به سنتز اكسید نیتریك است. ضمنا متابولیت‌های حاصل از خستگی مانند اسید لاكتیك و اسیدهای چرب را كاهش داده و این نشان دهنده‌ی اثر بیوشیمیایی آن در بدن است. جین سینگ اكسید شدن اسیدهای چرب را در حین فعالیت جسمانی طولانی، تشدید نموده و بدین وسیله ذخایر گلیكوژن عضلات را افزایش می‌دهد. افزون بر این نشان داده شده است كه حین سینگ فعالیت حركتی را نیز افزایش می‌دهد. همچنین روی محور هیپوتالاموس- هیپوفیز و غددفوق كلیوی اثر می‌گذارد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام مهندس جونم
خب من منتظرم ببينم جوابم درسته بعد مطلب بنويسم
باشه
چشم حتما;)
جواب درسته، وقتی سایه تایید کنه دیگه ردخور نداره.
خیلی ممنون که اهمیت دادی! راستی اون نقل قول منو یه کم سبکترش کن :surprised:

در مورد اصلی و تقلبی بودنش فکر نمیکنم ما بتونیم تشخیص بدیم مگر اینکه بخریم بخوریم امتحان کنیم ببینیم اثر میکنه یا نه! (منم نابغه بودم خودم نمیدونستما!)
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
جواب درسته، وقتی سایه تایید کنه دیگه ردخور نداره.
خیلی ممنون که اهمیت دادی! راستی اون نقل قول منو یه کم سبکترش کن :surprised:

در مورد اصلی و تقلبی بودنش فکر نمیکنم ما بتونیم تشخیص بدیم مگر اینکه بخریم بخوریم امتحان کنیم ببینیم اثر میکنه یا نه! (منم نابغه بودم خودم نمیدونستما!)

شرمنده ميكني رضا جان....نه بابا فقط طراح سوال ميتونه صحت و سقمش رو تاييد كنه..:redface::gol:

رضا جان...رضاي خودم خريدش و خوردش ...چيز خاصي كه دستگيرش نشد...اونم جهت رفع خستگي و تقويت خريده بود...البته به اسم من خريده بود اما من نخوردمش خودش مجبور شد بخوردش....هههههه...حالا نميدونم با يه شيشه شايد تاثير نداشته باشه...هان؟؟؟:d
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
اشتباهه
این گیاه اسم تخصصی نداره>؟

ازبین بین این همه گونه فقط جینسینگه؟


:surprised:
:surprised::surprised:








Common name: Ginseng
Botanical name: panax Quinquefolium
Family:Araliaceae

پاناکس کینکفولیوس(Panax quinquefolius) :

در عده ای از مدارک علمی نیز این گونه که اصولاً بومی آمریکای شمالی می باشد و سابقاً از آنجا به چین برده و کاشته می شده نام برده می شود که در حال حاضر تقریباً در بازار معروفیتی ندارد. این جینسینگ آمریکایی هم یک تونیک می باشد که در چین برای تب و خستگی ناشی از بیماری های مزمن لاغر کننده ، مانند سل بکار میرود و همچنین در درمان سرفه های ناشی از ضعف ریه هم مفید است. قسمت مورد استفاده این گیاه نیز ریشه می باشد که به دو صورت تنتور و پودر می باشد که در تنتور به عنوان تونیک یا همراه گیاهانی مثل زنجبیل شامی و پوست درخت توت برای سرفه مزمن و ضعف ریه استفاده می شود. پودر ریشه پاناکس کینکفولیوس در کمبود انرژی به صورت قرص یا کپسول در دوزهای 2-1 گرمی استفاده می شود.



سلام خوبي محمدجان ؟
حالا چي درستهههههههههههه؟:que::que:

 
آخرین ویرایش:

jovhar

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنده زورکی این دوره
شیییییییییییییییرین اعلام شد.

با قند بخورید تا خوشمزه بشه بیمزه
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
میوه هاش خیلی شبیه عروسک پشت پرده هست!
 

soutedelan

عضو جدید
عروسک پشت پرده ، کاری به میوه هاش نداشته باش رضا جان
این تابلو عروسک اونور پردس:biggrin:
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شناسنامه

Physalis- Alkekengi L
Winter – cherry - Alkakengy :نام انگلیسی
عروسک پشت پرده:نام فارسی
کاکنج - کرزالقدس:نام عربی

شرح گیاه

گیاهی است علفی و به ارتفاع 20 تا 60 سانتی متر که به حالت خودرو در زمینهای آهکی مزارع و بوستانها می روید دارای ساقه راست و زاویه دار به رنگ مایل به قرمز و برگهائی متناوب بادمبرگ دراز، بیضوی ، نوک تیز نامنظم و به رنگ سبز تیره دارد. گلهای آن که در فاصله ماههای خرداد، شهریور ظاهر می شود. معمولاً دارای وضع منفرد بر روی ساقه است و در راس دمگلی کوتاه و خمیده ظاهر می گردد. مادگی گلهای آن شامل تخمدانی ، بیضوی بی کرک و دو خانه می باشد و پس از رسیدن به میوه ای به صورت سته، به رنگ قرمز به بزرگی یک گیلاس و محصور در پرده ای قرمز رنگ تبدیل می گردد. این پرده که از بهم پیوستن و رشد کاسه گل بوجود می آید ظاهر زیبا به گیاه می بخشد. در داخل میوه این گیاه نیز دانه های متعدد کوچک، مسطح به رنگ مایل به سفید جای دارد.

زمان گلدهی

فاصله ماههای خرداد تا شهریور

تکثیر گیاه

پرورش عروسک پشت پرده بدین طریق است که دانه گیاه را ابتدا در قشری از خاک مرطوب و مناسب می کارند و پس از آنکه گیاه جوان حاصل شد آنرا به محل اصلی انتقال می دهند زمین های دارای آهک نسبتاً کافی برای پرورش آن مناسبند.

دامنه انتشار

اطراف تهران ، قصر قجر ، تجریش ، نواحی مرکزی ایران ، اصفهان ، آذربایجان : جنگلهای حسن بگلو ، کرمانشاه ، بین ریجاب و شاله ، لرستان، بروجرد ، کرمان : راور ، نواحی شمالی ایران ، گیلان : رودبار ، کوشک لاهیجان ، هشتپر، بین هشتپر و آستارا ، گرگان، نماز گاه ، نظام آباد، مازندران : بین کیج ودشت نظیر در 800 تا 1300 متری ، نوشهر
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عروسك پشت پرده در درمان ناراحتي هاي پوستي مانند جوش و كرك مفيد است.
این گیاه با نام علمي Physalis alkekengi گياهي است يكساله و يا چندساله، زيبا و به بلندي كمتر از نيم متر كه گل هاي آن سفيد و كوچك هستند.
كاسه گل پس از گرده افشاني و لقاح مي رويد، درشت، متورم و رنگين مي شود و به رنگ نارنجي تند با رگبرگهاي برجسته درمي آيد. درون آن ميوه گياه به شكل سته نارنجي تشكيل مي شود. در پاييز معمولا پارانشيم كاسه گل تحت تاثير فعاليتهاي باكتري هاي سلولز خوار تجزيه مي شود، در نتيجه فقط شبكه رگبرگهاي كاسه به شكل تور سفيد رنگ ظريف و نازكي باقي مي ماند و ميوه درون آن نمايان مي شود به همين دليل است كه اين گياه را عروسك پشت پرده مي نامند.
اين گونه از عروسك پشت پرده فقط در جنگل هاي شمال مي رويد و برگ و ميوه آن خاصيت دارويي دارد.
اين گياه طبعي سرد و خشك دارد و داراي اثراتي نظير تب بر، ضدانگل، و تصفيه كننده خون است.
براي رهايي از كرم كدو و انگلهاي معده و روده مي توان از 25 گرم ميوه عروسك پشت پرده استفاده كرد.
ميوه اين گياه شبيه گيلاس است و ويتامين C آن بيشتر از ليمو است.
عروسك پشت پرده در درمان بيماري هاي برونشيت، تنگي نفس، رماتيسم، هپاتيت و زخم مجاري ادرار موثر است.
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
Phyto
کاربر ممتاز گیاهپزشکی
http://www.www.iran-eng.ir/customavatars/avatar211883_28.gif

تاريخ عضويت: 2009/12
محل سكونت: زیر گنبد کبود
پست ها: 4,238
رشته: مهندسی کشاورزی
تشكر ها: 4,477
تشكر شده: 4,494

امتیاز: 4585


برنده اين دوره شد البته با اجازه گلابتون جونم و محمد جان
بفرماييد سوال بعدي رو طرح كنيد لطفا
متشكرم

:w27::w27::w12:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
عروسک پشت پرده ريزومهاي خزنده طويل و ساقه بلند به ارتفاع 80-40 سانتي متر و اندامهاي هوايي تقريبا" صاف و بدون کرک دارد. برگها متناوب، عريض و تخم مرغي شکل با نوک تيز با گرد و حاشيه دندانه دار است.
دمبرگ دراز و طول برگها 12-5 و عرض آنها حداکثر يک سانتي متر است. گلها به صورت منفرد در روي ساقه قرار گرفته و از خرداد ماه به بعد ظاهر مي شوند. دمگل خميده و طول آن سه تا چهار سانتي متر است. از گلهاي آن زنبورها عسل خوبي توليد مي کنند. کاسبرگها به رنگ نارنجي و يا قرمز و سه گوش بوده و در مرحله گرده افشاني طويل مي شوند.گلبرگها کوچک و به رنگ کرمي است. ميوه کروي شکل، به رنگ قرمز نارنجي و حدود يک تا دو سانتي متر قطر دارد و داراي بذرهاي زياد و سفيد رنگ است. تکثير اين گياه از طريق جنسي (توسط بذر) و غير جنسي (توسط ريزوم) انجام مي گيرد.
در فصل پائيز در نتيجه تجزيه بافت کاسبرگي توسط باکتريها، شبکه رگبرگي کاسه گل به شکل نور سفيد رنگ نازکي باقي ميماند که ميوه درون آن نمايان مي شود. به همين دليل عرسک پشت پرده نام گرفته است.
عروسک پشت پرده گياهي است زينتي که به صورت وحشي در زمينهاي آهکي و مخروبه، مناطق جنگلي و مرطوب شمال کشور و مزارع پنبه ديده مي شود. از ميوه تلخ آن ترکيبي تلخ به نام فيزالين (physaline ) ستخراج شده است که در داروسازي در سنتز داروهاي گياهي رفع کننده سنگ کليه و مثانه مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين اثري مشابه ويتامين هاي C , A دارد.




 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام انگلیسی:physalis Commun
تیره: سیب زمینی
دوران گل دهی: اردیبهشت تا مرداد زمان برداشت:میوه ها: شهریور تا آبان

گیاهی علفی، پایا، با ریزومی خزنده و ساقه ای گوشه دار و راست است. برگ ها دم دارند و در گروه های دوتایی قرار گرفته اند. در قسمت فوقانی ساقه از بغل برگ ها گل سفیدی می روید. کاسه گل آنها به شکل پوسته ای با شبکه رگبرگی رشد می کند و پس از گل دادن به صورت کیسه ای در می آید و میوه گرد آن را احاطه می کند. رنگ آن پرتقالی یا نارنجی و میوه آن به رنگ پرتقالی یا قرمز و سته است. این گیاه را اغلب در باغات می کارند که در آنجا نیز به آسانی به نقاط دیگر گسترش می یابد.

برای مصارف دارویی میوه ی رسیده آن را از داخل کیسه خشک شده آن بیرون می آورند و روی شبکه های توری در سایه پهن و خشک می کنند یا در خشک کن با حداکثر 40 درجه سانتیگراد حرارت این کار را انجام می دهند. آن ها بدبو هستند و طعم تلخی دارند. این میوه ها محتوی نوعی ماده اصلی تلخ به نام فیزالین (Physaline)، آلکالوئیدها، مواد رنگی آلی و مقدار زیادی ویتامین C هستند.این مواد دفع اسید اوریک را تسریع می کنند و بنابراین در ناراحتی های کلیوی و مجاری ادرار، نقرس و روماتیسم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از میوه ها های رسیده این گیاه دم کرده ای به مقدار 15 تا 30 گرم در نیم لیتر آب تهیه می کنند و دو لیوان در روز می آشامند. به خاطر وجود مقدار زیادی ویتامین C در این میوه ها دم کرده آن را دربهار و در دوران نقاهت نیز مصرف می کنند. همچنین در سالاد می توان از میوه های تازه و بدون غلاف آن که کمی تلخ است استفاده کرد که بسیار سالاد خوشمزه می شود.

این گیاه به عنوان گیاهی تزئینی خصوصاً در زمستان یعنی هنگامی که غلاف آن خشک شده و رنگ و فرم خود را حفظ نموده است، بسیار مورد توجه است


 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسطوخودوس هست درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟

در بیشتر نقاط دنیا به حالت خودرو می‌روید مخصوصا در جنوب فرانسه ، مناطق مدیترانه و در تورنتو به مقدر زیاد وجود دارد و بسته به شرایط محیط و خاک به انواع مختلف ظاهر می‌شود. اسطوخودوس گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگهای متقابل ، باریک ، دراز سبز رنگ و پوشیده از کرکهای سفید پنبه‌ای.

گلهای آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله می‌باشد. قسمت مورد استفاده این گیاه ، گلها و سرشاخه‌های گلدار آن است. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد. طعم آن تلخ است و به علت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می‌شود. اسانس اسطوخودوس که از تقطیر گل و سرشاخه‌های گلدار این گیاه بدست می‌آید مایعی است زرد رنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی مطبوعی است.:gol:
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال: معرفی بفرمایید...


ترکیبات شیمیایی
اسانس اسطوخودوس دارای حدود 40 درصد استات لینالیل است همچنین در آن ترکیباتی نظیر اسید بوتیریک ، اسید پروپیونیک و اسید والریک ، لینالول آزاد و ژرامبول وجود دارد.
خواص دارویی
برای رفع خستگی و آرامش چند قطره روغن اسطوخودوس را در وان آب گرم ریخته و برای مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.
گرفتگیها را باز می‌کند.
مقوی معده است.
ادرار آور می‌باشد.
معرق است و تب را پایین می‌آورد.
صفرا‌بر بوده و کبد را بکار می‌اندازد و بیماریهای کبدی را برطرف می‌کند.
ضد تشنج است.
برای تقویت عمومی بدن خوب است.
کرمهای معده و روده را از بین می‌برد.
بیماریهای سینه و سرفه را برطرف می‌کند.


در معالجه زکام موثر است.
از آن می‌توان به عنوان مسهل و تمیز کننده استفاده کرد.
برای رفع بیماریهای مجاری ادرار مفید است.
برای برطرف کردن رعشه و سرگیجه حدود 5 گرم از پودر آن را با عسل مخلوط کرده و هر شب بخورید.
برای رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید.
برای رفع بی‌خوابی یک قطره از روغن اسطوخودوس را روی یک تکه پنبه بچکانید و آن را داخل بالش خود قرار دهید خواب مطبوعی برای شما می‌آورد.
برای برطرف کردن غم و اندوه هر روز دم کرده اسطوخودوس بنوشید.
اگر دست و پای شما خواب می‌‌رود از این گیاه استفاده کنید.
برای پیشگیری از آب آوردن بدن دم کرده اسطوخودوس بنوشید.

زردی را برطرف می‌کند.
برای رفع حالت تهوع و سرگیجه مفید است.
سردرد و سردردهای یکطرفه را درمان می‌کند.
برای معالجه ضعف اعصاب مفید است.
طپش قلب را از بین می‌برد.
آسم را برطرف می‌کند.


برای رفع ترشحات زنانه می‌توانید از این گیاه استفاده کنید.
برای برطرف کرده سوء هاضمه یک قطره اسانس اسطوخودوس را در یک لیوان آب نیم گرم ریخته و یا یک فنجان از دم کرده آن را بنوشید.

اسطوخودوس درمان کنده رماتیسم ، آرتروز و نقرس است. برای این منظور کمپرس آنرا بر روی عضو مورد نظر بگذارید و یا اینکه 2 قطره روغن آنرا با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید.
زخمهای کهنه را با مالیدن اسانس اسطوخودوس که در الکل حل کرده‌اید برطرف کنید.
برای درمان بیماریهای ریوی 2 تا 3 قطره روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذا خوری روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و سینه و پشت بیمار را ماساژ دهید.
مالیدن پماد اسطوخودوس زخمها را ضد عفونی کرده و التیام می‌بخشد.
برای برطرف کردن بوهای نامتناسب در منزل چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد عطر مطبوعی را در هوا پخش می‌کند.
برای رفع بی‌خوابی یک قاشق چایخوری پودر اسطوخودوس را با یک قاشق چایخوری پودر سنبل‌الطیب مخلوط کرده و در یک لیوان آبجوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. این دم کرده را یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب میل کنید تا بی‌خوابی شما برطرف شود.





طرز استفاده
دم کرده اسطوخودوس: حدود 5 گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. مقدار مصرف این دم کرده 4 - 3 فنجان در روز است.

کمپرس اسطوخودوس: 30 گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه دم کنید.

اسانس و روغن اسطوخودوس را می‌توانید از فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه‌ها تهیه کنید برای مصرف یک قطره از آنرا با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و برای ماساژ استفاده کنید. و یا یک قطره آن را روی یک حبه قند و یا یک قاشق عسل مخلوط کرده بخورید.
مضرات
اسطوخودوس گیاهی است بی‌ضرر که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. فقط برای اشخاص صفراوی مزاج خوب نیست و باعث آشفتگی می‌شود. اینگونه اشخاص باید آن را با سکنجبین یا کتیرا بخورند.

 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام های دیگر: خرام، خیر دشتی، شاهسپرم رومی، آنس الارواح، لاوند، ممسک الارواح، ضُرم، زغلیل، رزالذهب، خیری، خرام، خرامي، آلاله، آلاله تلخ، گل‌لاوند، شاه اسپرم روی.
فارسی: اسطوقدوس فرانسه: lavande انگلیسی: lavender لاتین:
lavande staechas
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پنج انگشت( Vitex agnus castus ( Chaste tree
خانواده:

Verbenaceae
مشخصات:
درختی است با برگهای پنجه مانند و گلهای بنفش که بعد از فصل گرده افشانی میوه ای قهوه ای پررنگ می دهد .
پراکندگی:
در بستر رودها و مناطق پست ودره ها دیده می شود.
بخشهای مورد استفاده:
میوه
ترکیبات شیمیایی:
لیمونن Limonene سینیول Cineole از Essential oils
کاستیکان Castican اورینتین Orientin ایزووایتکسین Iso vitexin از Flavonoids
اگنوزید Agnuside ایوکوبین Eucubin از Iridoidglycosides
خواص:
با تاثیرگذاری بر محور مرکزی ترشح هورمون در بدن یعنی هیپوتالاموس-هیپوفیز با افزایش LH و کاهش FSH تاثیرات خود را اعمال میکند .
تنظیم پریود: با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان می گردد . لذا اختلالات پریود را کاهش می دهد.
تنظیم ترشح پرولاکتین: در افزایش ترشح پرولاکتین با اتصال مستقیم بر روی گیرنده های دوپامینی منجر به کاهش ترشح پرولاکتین می شود.از اختلالات پستان حین پریود جلوگیری کرده باعث افزایش ترشح شیر از پستان شده ومنجر به افزایش سایز پستان می شود.
کاهش علایم یایسگی: با بهبود ترشحات هورمونی از میزان عوارض حین یایسگی کم می کند و علی الخصوص از گرگرفتگی می کاهد.
مهار فیبروم رحم: از رشد فیبروم در جدار رحم جلوگیری می کند.
موارد مصرف:
پیشگیری
قاعدگی دردناک: با تنظیم هورمونهای زنانه از بروز پریود دردناک پیشگیری می کند.{(خوراکی) کمکی}
اختلالات پریود: بواسطه تعدیل نسبت پروژسترون به استروژن از بوز اختلالات پریود جلوگیری می کند.{ (خوراکی) کمکی}
درمان
نارسایی تخمدان(Corpus Luteum insufficiency): در مواردی که تخمدان قادر به تخمک گذاری نمی باشد با اصلاح نسبت پروژسترون به استروژن باعث افزایش عملکرد تخمدان و بهبود تخمک گذاری می شود. {(خوراکی) کمکی}
پریود دردناک: با مکانیسم فوق از درد پستانها ورم ودرد بدن در حین پریود می کاهد. {(خوراکی) معادل}
اختلالات پریود: باعث درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود/ افزایش یا کاهش میزان خونریزی / واختلال زمان بروز پریود می شود. {(خوراکی) کمکی}
افزایش ترشح پرولاکتین: مخصوصا" اگر توام با اختلال پریود باشد موثر است.{( خوراکی) کمکی}
اندومتریوز: در موارد خفیف اندومتریوز اثرات مثبت ان گزارش شده است. {(خوراکی) کمکی}
- گرگرفتگی و عوارض یایسگی: باعث کاهش علایم یایسگی بخصوص گرگرفتگی می شود. {(خوراکی) معادل و کمکی }
موارد منع مصرف و احتیاط:
در کسانیکه سابقه حساسیت پوستی دارند احتمال بروز ضایعات پوستی بیشتر است.
در مواردی که بعد از زایمان مصرف شود زمان شروع اولین پریود را جلو می اندازد.
مصرف در دوران بارداری:
بعلت اثرات قاعده اوری ان ممنوع می باشد.
مصرف در دوران شیردهی:
با رعایت احتیاط مجاز است.
توجه:
درمان با ویتاگنوس بسیار طولانی مدت می باشد برای مثال برای درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود حدود 5/1 سال زمان لازم است ولیکن علایم بهبودی در عرض یک یا دو سیکل قاعدگی بروز می کند.


تهیه و ترجمه: دکتر محمد رضا رضوانی ـ گروه سلامت سیمرغ
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
راستش اینو تو حیاطمون داشتیم

زمانی هم که مهران بودم لب رودخونه چنگوله فراوون داشت

اسمش فلفل سیاه میگفتیم پاییز یه شاخه از خونه یگی از بستگان اوردیم کاشتیم تو زمین دو سال بعدش گل داد و میوه

طعم تند و شبیه فلفل سیاه داره دونه هاشم مثل فلفل سیاه گرده اما کمی چوبی هست


گیاه پنج انگشت


این گیاه را فلفل بیابانی نیز می نامند و در بسیاری از مناطق ایران می روید. درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که به علت گل های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی کاشته می شود. بدین علت به آن پنج انگشت گویند که برگ های آن پنجه ای و پنج تایی است. گل های آن برنگ آبی و شبیه سنبله ای دراز است که سپس تبدیل به گل می شود.
میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. افرادی که دچار بواسیر یا شقاق باشند می توانند از اثرات درمانی آن سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف شود.
میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی برای رحم دارد.
قاعدگی را تنظیم می کند و برگ این گیاه ورم های رحمی را بهبود می بخشد و عفونت را پاک می سازد. فواید آن به قدری زیاد است که از این گیاه در قرص های گیاهی مورداستفاده برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی استفاده می شود.برگ این گیاه اثر کاهنده ای بر شهوت دارد و در قدیم و پارسایان در فصل بهار این گیاه را زیر خود فرش می کردند تا شهوت بر آنها غلبه نکند.
ضماد میوه و برگ آن ادرار را افزایش می دهد و مقدار زیاد آن برای
کلیه مضر است.این گیاه در درمان سر درد هم مفید است.
پنج انگشت، گیاه بسیار مؤثری برای درمان اختلالات قاعدگی است

از گیاه پنچ انگشت، دارویی به نام ویتاگنوس ( VITAGNUS ) تهیه کرده اند که حاوی‌ 90 ـ 80 میلی‌ گرم‌ عصاره‌ خشك‌ این گیاه‌ می‌باشد.
این دارو جهت‌ رفع ‌اختلالات‌ قاعدگی‌ و
یائسگی ‌ به‌ كار می‌رود.مكانیسم‌ اثر دقیق‌ این‌ فرآورده‌ به‌ اثبات‌ نرسیده‌ است‌ ، ولی‌ به‌ نظرمی‌رسد گیاه‌ پنج‌ انگشت‌ با اثر بر محور هیپوتالاموس‌ ـ هیپوفیز اثر خود را اعمال‌ می‌كند. این‌ گیاه‌ باعث‌ كاهش‌ آزاد شدن FSH* و افزایش‌ آزاد شدن‌ LH** و پرولاكتین ‌از هیپوفیز می‌گردد. هورمون های FSH و LH در تولید استروژن ( هورمون جنسی زنانه ) از تخمدان ها و دوره تخمک گذاری در خانم ها موثرند.
مطالعات‌ نشان‌ داده‌ است‌ كه‌ گیاه‌ پنج‌انگشت‌ حاوی‌ تركیبات‌ استروژنیک ‌نمی‌باشد و مستقیماً بر روی‌ تخمدان ها تاثیر نمی‌گذارد.
با توجه‌ به‌ اثرات‌ هورمونی این دارو، مصرف‌ آن‌ در دوران‌
بارداری ‌ ممنوع است .در اكثر مطالعات‌ انجام‌ شده‌ با مصرف‌ این‌ دارو عوارض‌ جانبی‌ مشاهده‌ نگردیده‌ است‌، ولی‌ به‌ طور‌ نادر گزارشاتی‌ مبنی‌ بر بروز
واكنش های‌ آلرژیک ‌، سردرد و افزایش‌ خونریزی‌ دردوران‌ قاعدگی‌ وجود دارد.این‌ دارو ممكن‌ است‌ با داروهای‌ ضد بارداری‌ خوراكی‌ وهورمونی‌ تداخل‌ نماید.
برای مصرف این دارو ، روزانه‌ 40 قطره‌ از آن را در كمی‌ آب‌ یا آبمیوه‌ بریزید و نیم‌ ساعت‌ قبل‌ از صبحانه‌ ( با معده‌ خالی ) مصرف ‌کنید.
البته یادآوری می کنم که دارو را حتماً حتماً باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.
پی نوشت :
* FOLLICLE STIMULATING HORMONE : این هورمون از غده هیپوفیز ترشح می شود و در خانم ها سیکل قاعدگی و تولید تخمک ها را در تخمدان ها کنترل می کند.** LUTEIN HORMONE : این هورمون از غده هیپوفیز ترشح می شود و باعث ترشح استروژن از تخمدان ها می شود. این هومون در نیمه دوم قاعدگی باعث ترشح پروژسترون و هورمون های مردانه از جسم لوتئینی می شود.
عاتکه موسوی – کارشناس تغذیه تبیان

 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
باعرض سلام
نام این گیاه اسطو خودوس معمولی یاعطر سنبل می باشد. باتشکر.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا