محاسبات اوليه يه ساختمون فرضي

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جناب مسعود سلام:
شما که در مورد طراحی بر اساس سطح عملکرد توضیح دادین ایکاش یکمم در مورد روشهای محاسبه تغییر مکان هدف و سطح عمکرد سازه(استفاده بی وقفه،ایمنی جانی، استانه فرو ریزش) توضیح مختصری میدادین.
در ضمن اگه ما از روش LRFD در طراحی سازه های فولادی استفاده کنیم ایا ترکیب بار سازه های فولادی با ACI یکی میشه ؟1.4D ،1.2D+1.6L،...


در مورد ترکیبات فولادی همه نیروها با ضریب 1 هستند .. البته بغیر از اون ضرایب خاص مثل 30% نیروی متعامد و ... . توی بتنی هستش که هر جا یک سازی میزنند :)
در مورد تغییر مکان هم من دوباره همین سوال و دارم ، که برای کنترل تغییر مکان یک سازه بتنی باید چه ترکیبات باری و در نظر گرفت ؟ همه 1 باشه ؟
 

masoud2535

کاربر فعال
با سلام
جناب مسعود سلام:
شما که در مورد طراحی بر اساس سطح عملکرد توضیح دادین ایکاش یکمم در مورد روشهای محاسبه تغییر مکان هدف و سطح عمکرد سازه(استفاده بی وقفه،ایمنی جانی، استانه فرو ریزش) توضیح مختصری میدادین.

فرشيد جان در يک فروم تخصصي ديگر، در ارتباط با بهسازي لرزه‌اي صحبتهاي بسياري شده است، حقيقت امر نوشتن مطالب تکراري برايم کمي سخت است، اگر محبت کنيد مطالب ارائه شده در آن فروم را مطالعه نمائيد و چنانچه مطلبي را متوجه نشديد در اينجا يا در همان فروم مطرح نمائيد تا من يا بقيه دوستان جواب دهند. آدرس سايت: www.IranCivilCenter.com بخش زلزله - تاپيک نقد و بررسي کتاب بهسازي لرزه‌اي سازه‌ها

در ضمن اگه ما از روش LRFD در طراحی سازه های فولادی استفاده کنیم ایا ترکیب بار سازه های فولادی با ACI یکی میشه ؟1.4D ،1.2D+1.6L،...
روش LRFD بر اساس کدام آئين‌نامه؟ UBC؟ AISC؟ کدام نگارش؟
در حال حاضر ويرايش جديد مبحث 10 در حال تدوين است که روش LRFD هم در آن گنجانده شده است

خوب من واقعاً ممنونم ، اما استادی داشتیم که ید طولایی در زمینه زلزله داشتند ( دکترای زلزله ) ، و سن و سال معقول و به روزی هم داشتند ، همیشه علاقه شدیدی به ACI-93 داشتند ، و ضرایب 1.2 مرده + 1.6 زنده و برای زلزله ضریب 1.4 و پیشنهاد میداد ... و ترکیباتی که از اینها به دست میاد .. حالا نظر شما در مورد اون ترکیب چیه ؟ تا بحث جدی نشده و ... یکمی من سوالام رفع و رجوع شده که دیگه فکر نکنم شمارو بتونم پیدا کنم
براي ACI-93 که اصلاً قبول ندارم! حالا اگر بحث ACI-2005 بود تا حدي ميشد توجيهي براي ضريب 1.4 زلزله پيدا کرد ولي براي نگارشهاي پائين‌تر از ACI-99 به هيچ عنوان ترکيب‌بارهائي که معرفي نموده‌ايد قابل قبول نمي‌باشند! (من نمي‌پذيرم ولي ممکن است برخي از اساتيد اين شيوه را قبول داشته باشند!)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام


براي ACI-93 که اصلاً قبول ندارم! حالا اگر بحث ACI-2005 بود تا حدي ميشد توجيهي براي ضريب 1.4 زلزله پيدا کرد ولي براي نگارشهاي پائين‌تر از ACI-99 به هيچ عنوان ترکيب‌بارهائي که معرفي نموده‌ايد قابل قبول نمي‌باشند! (من نمي‌پذيرم ولي ممکن است برخي از اساتيد اين شيوه را قبول داشته باشند!)

خوب ، میشه خیلی مختصر بفرمایید این تفاوت های آیین نامه ای مناسبتر میشند یا نه ، بدتر میشند ؟ و اینکه ضریب 1.4 به نظر من ضریب امنیت و اطمینان بیشتری به ما میده ، به نظر شما زیاده ؟ با توجه به اینکه شما 1.2 رو فرمودید ؟
 

masoud2535

کاربر فعال
سلام خدمت دوستان و همکاران گرامي

وحيد خان گل ما هم مثل اينکه داره نقشه‌ها رو آماده مي‌کنه براي يک پروژه جانانه فولادي :biggrin:
(با وحيد بايد به روش خودش صحبت کرد - لفظ قلم خوشش نمياد :D)

1- تيرريزي در سازه‌هاي فولادي بهتر است در يک جهت انجام شود (شاهتيرها به بال ستون متصل گردند)
2- در ستونگذاري سعي شود فاصله آکس تا ْکس ستونها کمتر از 7.5 متر باشد.
3- براي يک پارکينگ بر تا بر ستونها 2.5 متر، براي دو پارکينگ بر تا بر ستونها 4.5 متر، براي 3 پارکينگ 7 متر

موفق باشيد.
 

masoud2535

کاربر فعال
با سلام خدمت دوستان
اقا مسعود خودت نقشه بيار من نميتونم فعلا برسونم سرم از اين لحاظ جدي شلوغه ماله من دير اماده ميشه
اطاعت ميشه آقا وحيد :biggrin:

مشخصات پروژه:
1- مسکوني 6 طبقه
2- اسکلت فولادي
3- سيستم سازه‌اي متناسب با معماري
4- سهم نماسازي رعايت شده است
5- نوع فولاد مصرفي در اسکلت St.37
6- فولاد مصرفي در فونداسيون گريد AIII
7- مقاومت بتن فونداسيون 250 کيلوگرم بر سانتيمتر مربع
8- کفسازي طبقات 10 سانتيمتر
9- کفسازي پارکينگ 30 سانتيمتر
10- زمين نوع II مطابق طبقه بندي 2800
11- مقاومت مجاز خاک 1.75 کيلوگرم بر سانتيمتر مربع
12- ضريب بستر خاک 2.10 کيلوگرم بر سانتيمتر مکعب
13- محل احداث پروژه شهر تهران
14- سبکسازي در انتخاب مصالح مد نظر قرار گيرد
15- نماي ساختمان سيماني مي‌باشد


هدف:
1- مدل سازي
2- آناليز سازه تحت بارگذاري استاتيکي زلزله مطابق استاندارد 2800
3- آناليز ديناميکي طيفي مطابق طيف استاندارد 2800
4- طراحي سازه بر اساس بارگذاري جانبي استاتيکي معادل
5- طراحي سازه بر اساس بارگذاري ديناميکي طيفي
6- طراحي فونداسيون تحت و حالت بارگذاري جانبي استاتيکي و ديناميکي طيفي
7- مقايسه نتايج طراحي
8- ترسيم نقشه هاي اجرائي

مباحث پيشرفته:
1- آناليز ديناميکي طيفي
2- آناليز استاتيکي غير خطي
3- اندرکنش خاک و سازه

تصوير نقشه:



فايل ضميمه:
http://persiandrive.net/610768

دوستان لطفاً طراحي پروژه را آغاز فرمايند. :)

با تشکر
 
آخرین ویرایش:

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب براي اينكه همه ديد كلي داشته باشن مشخصات مصالح فولادي
وزن واحد حجم 7850 كيلو گرم بر متر مكعب
مدول ارتجاعي 2.1ضربدر 10 به توان 6:Dمدول ارتجاعي شيب نمودار تنش كرنش ميباشد مراجعه شود به مقاومت
ضريب پواسون 0.3 اينو نميدونم چيه يكي توضيح بده ممنون ميشم
تنش تسليم 2400 تنشي كه تا اين تنش ماده رفتار خطي داره بعد از اين رفتار متناوب پيدا ميكنه درسته؟
تنش گسيختگي 4000 كيلو گرم بر سانتي متر مربع ميزان تنش حداكثري كه بعد از اون ماده ميتركه:D
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه كسي مشخصات مصالح بني رو نگه اونم ميگا:D
ميخواين يه راهي براي محاسبه وزن كلي سازه بگم؟؟؟:D
w= مساحت كل طبقات ضربدر 1 تن
البته اين يه نگاه خيلي خميني خوبي ميده دقيق نيست ولي ضريب خطاش خيلي كمه حالا ميريم جلو بهتون ميگم به چه دردي ميخورهمثلا وزن اين سازه طبق اين روش چقدره؟؟؟:D
 

behsazeh

عضو جدید
ضريب پواسون 0.3 اينو نميدونم چيه يكي توضيح بده ممنون ميشم
تنش تسليم 2400 تنشي كه تا اين تنش ماده رفتار خطي داره بعد از اين رفتار متناوب پيدا ميكنه درسته؟

وحید جان اگه تو مقاومت مصالح یادت باشه، دیدیم که به ازای هر بارگذاری محوری علاوه بر کرنش محوری کمی کرنش جانبی هم داریم.یعنی اگه ماده تحت کشش باشه ضخامتش یکمی کم میشه و اگه تحت فشار باشه ضخامتش یکمی زیاد میشه(تصورشم راحته:)) حالا نسبت این کرنش جانبی به کرنش محوریو میگن نسبت یا ضریب پواسن که البته چون همیشه یکی از این دوتا کرنش منفیه ازش قدر مطلق میگیرن تا نسبت پواسن مثبت باشه.;)

برای فولاد کاملا درسته که رفتارش تا تسلیم خطیه و بعد از تسلیم به علت کرنش های پس ماندی که توش ایجاد میشه رفتارش غیر خطی میشه:)
 

masoud2535

کاربر فعال
سلام
با توجه به اينكه اقا مسعود تيپ خاك رو 2 فرمودند تنش مجاز براي اين نوع خاك 1.5 كيلو گرم بر سانتي متر مربع
ضريب بستر اين نوع خاك هم 1.8 كيلو گرم بر سانتي متر مربع

وحيد جان چرا مشخصات پروژه را تغيير ميدهيد؟! :surprised:
از کجا مي‌دانيد که براي زمين نوع II مقاومت خاک 1.5kg/cm2 است؟
آزمايشات ژئوتکنيک هم حتي به اين صلابتي که شما مي‌فرمائيد نمي‌توانند اظهار نظر کنند! :biggrin:
اگر مي‌خواهيد مشخصات پروژه را تغيير دهيد حرفي نيست، ولي مهم اين است که مطالب پراکنده و گمراه کننده ارائه نشود! :confused:

با تشکر
 

behsazeh

عضو جدید
خب قدم اول بارگذاری زنده و مرده ست.
برای پیدا کردن بار مرده باید بار سقف ها و همچنین بار دیوارها محاسبه بشه.
برای محاسبه هر متر مربع بار سقف باید دیتایل برش سقفو داشته باشیم.همونطور که آقا مسعود گفتن 10cm کف سازی داریم(شامل بتن سبک،ملات ماسه و سیمان و موزاییک یا کاشی) حدود 25cm سقف سازه ای داریم(تیرچه بلوک،کامپوزیت،دال...) و 2cm زیر اون هم گچوخاک و سفیدکاری داریم که وزن همه اینا روی هم میشه بار سقف.
برای محاسبه بار دیوارها هم مجموع وزن دیوارهای هر طبقه رو تقسیم بر مساحت طبقه می کنیم.البته گفتنیه که برای دیوارهای با وزن بیشتر از 150kg بارش بصورت متمرکز هم اثر داده میشه و برای دیوارهای باوزن بیشتر از 275kg فقط بار متمرکز در نطر می گیریم.
مجموع این بارهای متمرکز و گسترده در دیوار و سقف،بار مرده هر طبقه رو مشخص میکنه!:)
 

masoud2535

کاربر فعال
آقا مسعود نگفتید سقف از چه نوعیه؟تیرچه بلوک یا کامپوزیت؟

سلام دوست عزيز
در اين پروژه بهتر است نوع سقف تيرچه بلوک در نظر گرفته شود، سقف کامپوزيت پيچيدگيهائي دارد که براي شروع کار مناسب نمي‌باشد.

البته دوستان مي‌توانند آلترناتيوهاي مختلفي را براي پوشش سقف در نظر بگيرند و مدل سازي و طراحي را بر اساس آن انجام دهند، شايد اينگونه بهتر باشد که مقايسه‌اي هم بين سيستمهاي مختلف به عمل آيد.

با سپاس فراوان.
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام


وحيد جان چرا مشخصات پروژه را تغيير ميدهيد؟! :surprised:
از کجا مي‌دانيد که براي زمين نوع II مقاومت خاک 1.5kg/cm2 است؟
آزمايشات ژئوتکنيک هم حتي به اين صلابتي که شما مي‌فرمائيد نمي‌توانند اظهار نظر کنند! :biggrin:
اگر مي‌خواهيد مشخصات پروژه را تغيير دهيد حرفي نيست، ولي مهم اين است که مطالب پراکنده و گمراه کننده ارائه نشود! :confused:

با تشکر
:whistle::whistle:
من يه جايي ديدم كه خاك تيپ 2 مقاومتش 1.5 شايد مربوط به اون محل باشه اره؟؟؟؟
 

masoud2535

کاربر فعال
حالا كه قرار از تيرچه بلوك استفاده كنيم ميشه بگيد از كجا ميشه جهت تير ريزي رو معلوم كرد
وحيد جان قبلاً هم عرض کردم که بهتر است در سازه‌هاي فولادي جهت تير ريزي در يک امتداد واحد (X يا Y) براي تمامي پنلها انتخاب شود، در اينصورت تمامي تيرهاي يک امتداد که تيرچه‌ها بر آن تکيه کرده اند، شاهتير محسوب شده و تيرهاي امتداد ديگر تير فرعي خواهند بود، لذا بعد قوي تمامي ستونها در يک جهت تنظيم شده (در امتداد شاهتريها) و اتصال تمامي شاهتيرها به بال ستون (در صورت استفاده از پروفيل براي ستونها) انجام خواهد گرفت که وضعيت بسيار مطلوبي است :)

با تشکر و سپاس
 

masoud2535

کاربر فعال
خوب اين جهت ربطي به حضور مهاربند نداره؟؟؟؟
كي شطرنجي اجرا ميكنن؟؟:d

به نظر من ربطي به جهت مهاربندي نداره، بخصوص اگر اتصالات مفصلي باشند.:)
تير ريزي شطرنجي موقعي کاربرد دارد که بخواهيم از ستونها ساخته شده از ورق بصورت Box استفاده نمائيم، در اينصورت اتصال شاهتيرها از هر بعد ستون امکان پذير بوده و مشکل اجرائي نخواهد داشت.

با تشکر :gol:
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب من طبق قولم كه قرار بود اخر هفته بيام در مورد جه تير ريزي بگم اومدم
من ميگم اگه كسي مشكلي داره بگه اينجام:D
برخلاف نظر اقا مسعود كه فرمودن به مهار بند ربطي نداره يه مثال ميزنم
اگه ما يه ساختمون فولادي داشته باشيم كه در جهت x از مهار بند استفاده بشه و در جهت y از قاب خمشي تير هايي كه مهاربند به انها متصل ميباشد فقط نيروي ثقلي رو تحمل ميكنه و نيروي جانبي ناشي از زلزله يا هر چيزي كه نيروي جانبي ايجاد كنه به مهاربند منتقل ميشه ولي توي قاب خمشي با اتصالات صلبي كه داره هم نيروي ثقلي هم نيروي جانبي هر دو به تير وارد ميشه از اين ميشه اين نتيجه رو گرفت اگر تيرچه ها روي تيري باشه كه مهاربند داره فشار كمتري مياد ولي اگه بلعكس باشه روي قاب خمشي ما يه نيروي مضاعفي قرار داديم كه مشكل آفرين ميباشد البته اين راه پيشنهاديه
در مورد شطرنجي اگه ستون كاملا متقارن باشه و در دو طرف از يه نوع ابزار مقاوت ساز مثلا مهاربند يا قاب خمشي استفاده شده باشه در اين حالت شطرنجي استفاده ميشه
 

masoud2535

کاربر فعال
سلام خدمت دوستان
يه سوال دارم اگه ستون ما به صورت نا متقارن باشه تير ريزي به چه صورتيه؟؟؟
مي‌توان از ستون با مقطع قوطي استفاده کرد

اختلاف رازي كه يه محاسب بايد در نظر بگيره با نقشه معماري چقدر ميباشد؟؟
حداقل اختلاف تراري که براي طبقات معمولاً مد نظر قرار مي‌گيرد، با کد معماري، برابر 10 سانتيمتر مي‌باشد، براي تراز اول (پارکينگ يا زيرزمين) نيز جهت ايجاد کفسازي مناسب براي تامين شيب لازم براي دفع فاضلاب و آب باران، حدوداً بين 30 الي 50 سانتيمتر (بسته به ابعاد پلان براي تامين شيب 1.5% براي لوله فاضلاب) مي‌باشد. البته کرسي چيني زير ديوارها هم براي جلوگيري از نفوذ رطوبت خاک به داخل ساختمان نيز مي‌تواند تعيين کننده باشد.

با سپاس فراوان.
 

Mehran_kh_d

عضو جدید
طراحی پروفیل با شماره پائین تر

طراحی پروفیل با شماره پائین تر

جهت بهره گیری از يک پروفيل با شماره پايين تر در يک تير مشخص نیاز به بکارگيری ورق های تقویتی در هر دو بال می باشد. هدف از استفاده از چنين ورق هایی بالا بردن مدول مقطع تير و در نتيجه افزایش مقاومت خمشی تیر با شماره پایین تر می باشد. از این روش در ساختمانهای فولادی جهت تیپ بندی تیرهای یک طبقه استفاده می شود.
شایان به ذکر است که یک پروفیل با شماره پایین تر که همراه ورق تقویتی می باشد ، از نظر مالی نیز نسبت به پروفیل بدون ورق تقویتی با صرفه تر است.
جهت محاسبه مساحت مقطع عرضی هر یک از ورق ها داریم :
APL=( wreq-wb )/ hb
Wreq : مدول مقطع مورد نیاز
Wb : مدول مقطع تیر با شماره پایین تر
hb : ارتفاع تیر با شماره پایین تر
ضخامت ورق نبایستی از ضخامت بال (tf ) بیشتر باشد.
در ضمن نیاز نیست که این ورقها در سرتاسر بال تیر گسترده شوند. بلکه صرفا در محل لنگر ماکزیمم نیاز به بهره گیری از ورق تقویتی می باشد. به عنوان مثال در تیر دو سر مفصل که لنگر ماکزیمم در وسط قرار دارد ، L/2 از فرمول زیر در سمت راست وسط تیر و L/2 مابقی در سمت چپ وسط تیر قرار می گیرد.
L =(( wreq-wb)/ wreq)1/2 + 3 bf
bf: عرض بال پروفیل با شماره پایین تر


منبع: ولاگ مهندسی زلزله
 
  • Like
واکنش ها: vpa

meisam_mgh

عضو جدید
نکات تحلیل و طراحی سازه ها در نرم افزار etabs

نکات تحلیل و طراحی سازه ها در نرم افزار etabs

نکات تحلیل و طراحی سازه ها در نرم افزار etabs
- برای جلوگیری از ایجاد لنگر پیچشی، اتصال تیر به تیر از نوع مفصلی تعریف میگردد.در این حالت برای جلوگیری از ناپایداری پیچشی میبایست پیچش در یکی از دو طرف آزاد گردد.ضمن اینکه به علت مفصلی بودن، لنگر انتهایی نیز میبایست صفر گردد. تیر های کنسول و تیرهای فرعی که از یک یا دو طرف مفصلی تعریف میگردند میبایست از نوع شکل پذیری معمولی برای آنها تعریف گردد.
اتصالات تیر های کنسول به ستون ها گیردار میباشد.در صورت مفصلی بودن این تیرها حالت ناپایداری موضعی در سازه ایجاد میشود که میبایست برای تیرهای کنسول علامت No Releases فعال گردد.
بار زنده کف بالکن ها طبق بند 6-3-2-5 باید حداقل 300 کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته شود و طبق بند 6-3-5-1 برای درنظر گرفتن اثر بارهای ضربه ای ، بار زنده درکف بالکن ها میبایست در ضریب 1.33 ضرب گردد.
معمولا در کنسول ها برای تحمل نیروی قائم و جلوگیری از ناپایداری کنسول تحت بارهای قائم از دستک های کششی استفاده میشود که طراحی آنها همانند بادبند های قطری میباشد. و توصیه میشود در تراز انتهایی برای نگهداری بهتر ، این دستک های بادیندی بصورت ضربدری اجرا گردد.اتصال این دستک ها میبایست به نقاط انتهای صورت گیرد واز اتصال این دستک ها به نقاط مابین ابتدا و انتهای ستون خودداری شود.
اعمال نیروی قائم زلزله:
طبق بند 13-3-12-2 آیین نامه 2800 نیروی قائم وارد بر بالکن ها و پیش آمدگیها میبایست از رابطه 2*0.7AIWp بدست آید و این بار میبایست در هر دو جهت روبه بالا و رو به پایین بدون منظور نمودن اثر کاهنده بارهای ثقلی در نظر گرفته شود.یعنی وقتی بار ثقلی در ترکیب بار داریم دراینصورت ترکیب بار ( بار ثقلی +سمت بالای نیروی قائم -EQz) در هیچ حالتی بدلیل کاهنده بودن نمیبایست با هم آورده شود. لازم به ذکر است مولفه بار قائم تاثیر چندانی در نتایج تحلیل و طراحی نخواهد گذاشت.
ملاحضات معماری در طراحی سازه ها :
نقشه های معماری تهیه شده در فاز 1 بر اساس ابعاد ستون 20*20 و نیز ضخامت سقف 30 سانت فرض میشود لذا پس از طراحی سازه ارتفاع طبقات وطول دهانه ها مقداری تغییر خواهند کرد بصورتیکه فضای خالص بین طبقات مطابق نقشه های معماری ثابت بمانند.
در طبقات مسکونی اختلاف ارتفاع تیر ها و سقف ها را میتوان با پوکه پر نمود یا اینکه از سقف کاذب از جنس رابیتس با وزن مخصوص تقریبی بین 40 تا 50 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع استفاده نمود.در پارکینگ میتوان این اضافه ارتفاع را به شکل آویز و در طبقات مسکونی در بالای سقف به شکل گرده ماهی اجرا نمود.
شیب رمپ پارکینگ معمولا 15% میباشد و چنانچه رمپ در زیرزمین واقع شود، با خاکریزی اجرا شده و نیازی به طراحی سقف برای رامپ نیست.
سربار معادل بار پارتیشن:
طبق بند 6-2-2-2 مبحث 6 چنانچه وزن واحد سطح تیغه های پارتیشن از 275 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع کمتر باشد میبایست این وزن در سطح چشمه ای که تیغه در آن میباشد ضرب گردد و بصورت سطحی این بار بر همان سقف وارد آید. همچنین طبق مبحث 6 چنانچه این وزن از 195 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع میبایست اثر موضعی دیوار ها در طراحی تیرچه ها منظور گردد.
بار زنده کاهش یافته:
کاهش بار زنده برای راه پله،بام و پارکینگ و سایر نقاط پر ازدهام اعمال نمی گردد.برای تیرها نیز چنانچه بار زنده کف از 400 کیلوگرم بر متر مربع بیشتر باشد از کاهش بار زنده پرهیز میشود.
برای کاهش بار زنده تیرها و ستون ها در منوی Option>Preferences>Live Load Reduction گزینه User Defined Curves با تعریف حداقل دو منحنی با نسبت DL/LL برابر 0.001 و 1000 طبق رابطه 6-3-1 مبحث 6 مختص تیرها تعریف گردد و سپس برای ستون ها با کنترل اعداد بند 6-3-8-3 نتایج کنترل گردد. اما توصیه میشود از کاهش بار زنده برای تیرها به جهت کم بودن مقادیر صرفنظر شود و برای ستون ها از عبارت Usr Defined By Stories استفاده شود و مقادیر کاهش بار طبق درصدهای ارائه شده در بند 6-3-8-3 اعمال گردد.

- درصورت استفاده از تیرچه جفت به جای تیرچه تک وزن واحد سطح کف بطور تقریبی حدود 70 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع افزایش خواهد یافت.
-وزن اسکلت بتنی بسیار بزرگتر از اسکلت فولادی سازه هم طبقه آن خواهد بود لذا توجه شود عملا امکان آپلیفت و بلند شدگی برای سازه بتنی کمتر بوقوع میپیوندد و برای سازه بتنی ضریب اطمینان برای لنگر واژگونی بیشتراست.​
 

meisam_mgh

عضو جدید
نکات تحلیل و طراحی سازه ها در نرم افزار etabs

نکات تحلیل و طراحی سازه ها در نرم افزار etabs

نکات تحلیل و طراحی سازه ها در نرم افزار etabs
- برای جلوگیری از ایجاد لنگر پیچشی، اتصال تیر به تیر از نوع مفصلی تعریف میگردد.در این حالت برای جلوگیری از ناپایداری پیچشی میبایست پیچش در یکی از دو طرف آزاد گردد.ضمن اینکه به علت مفصلی بودن، لنگر انتهایی نیز میبایست صفر گردد. تیر های کنسول و تیرهای فرعی که از یک یا دو طرف مفصلی تعریف میگردند میبایست از نوع شکل پذیری معمولی برای آنها تعریف گردد.
اتصالات تیر های کنسول به ستون ها گیردار میباشد.در صورت مفصلی بودن این تیرها حالت ناپایداری موضعی در سازه ایجاد میشود که میبایست برای تیرهای کنسول علامت No Releases فعال گردد.
بار زنده کف بالکن ها طبق بند 6-3-2-5 باید حداقل 300 کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته شود و طبق بند 6-3-5-1 برای درنظر گرفتن اثر بارهای ضربه ای ، بار زنده درکف بالکن ها میبایست در ضریب 1.33 ضرب گردد.
معمولا در کنسول ها برای تحمل نیروی قائم و جلوگیری از ناپایداری کنسول تحت بارهای قائم از دستک های کششی استفاده میشود که طراحی آنها همانند بادبند های قطری میباشد. و توصیه میشود در تراز انتهایی برای نگهداری بهتر ، این دستک های بادیندی بصورت ضربدری اجرا گردد.اتصال این دستک ها میبایست به نقاط انتهای صورت گیرد واز اتصال این دستک ها به نقاط مابین ابتدا و انتهای ستون خودداری شود.
اعمال نیروی قائم زلزله:
طبق بند 13-3-12-2 آیین نامه 2800 نیروی قائم وارد بر بالکن ها و پیش آمدگیها میبایست از رابطه 2*0.7AIWp بدست آید و این بار میبایست در هر دو جهت روبه بالا و رو به پایین بدون منظور نمودن اثر کاهنده بارهای ثقلی در نظر گرفته شود.یعنی وقتی بار ثقلی در ترکیب بار داریم دراینصورت ترکیب بار ( بار ثقلی +سمت بالای نیروی قائم -EQz) در هیچ حالتی بدلیل کاهنده بودن نمیبایست با هم آورده شود. لازم به ذکر است مولفه بار قائم تاثیر چندانی در نتایج تحلیل و طراحی نخواهد گذاشت.
ملاحضات معماری در طراحی سازه ها :
نقشه های معماری تهیه شده در فاز 1 بر اساس ابعاد ستون 20*20 و نیز ضخامت سقف 30 سانت فرض میشود لذا پس از طراحی سازه ارتفاع طبقات وطول دهانه ها مقداری تغییر خواهند کرد بصورتیکه فضای خالص بین طبقات مطابق نقشه های معماری ثابت بمانند.
در طبقات مسکونی اختلاف ارتفاع تیر ها و سقف ها را میتوان با پوکه پر نمود یا اینکه از سقف کاذب از جنس رابیتس با وزن مخصوص تقریبی بین 40 تا 50 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع استفاده نمود.در پارکینگ میتوان این اضافه ارتفاع را به شکل آویز و در طبقات مسکونی در بالای سقف به شکل گرده ماهی اجرا نمود.
شیب رمپ پارکینگ معمولا 15% میباشد و چنانچه رمپ در زیرزمین واقع شود، با خاکریزی اجرا شده و نیازی به طراحی سقف برای رامپ نیست.
سربار معادل بار پارتیشن:
طبق بند 6-2-2-2 مبحث 6 چنانچه وزن واحد سطح تیغه های پارتیشن از 275 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع کمتر باشد میبایست این وزن در سطح چشمه ای که تیغه در آن میباشد ضرب گردد و بصورت سطحی این بار بر همان سقف وارد آید. همچنین طبق مبحث 6 چنانچه این وزن از 195 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع میبایست اثر موضعی دیوار ها در طراحی تیرچه ها منظور گردد.
بار زنده کاهش یافته:
کاهش بار زنده برای راه پله،بام و پارکینگ و سایر نقاط پر ازدهام اعمال نمی گردد.برای تیرها نیز چنانچه بار زنده کف از 400 کیلوگرم بر متر مربع بیشتر باشد از کاهش بار زنده پرهیز میشود.
برای کاهش بار زنده تیرها و ستون ها در منوی Option>Preferences>Live Load Reduction گزینه User Defined Curves با تعریف حداقل دو منحنی با نسبت DL/LL برابر 0.001 و 1000 طبق رابطه 6-3-1 مبحث 6 مختص تیرها تعریف گردد و سپس برای ستون ها با کنترل اعداد بند 6-3-8-3 نتایج کنترل گردد. اما توصیه میشود از کاهش بار زنده برای تیرها به جهت کم بودن مقادیر صرفنظر شود و برای ستون ها از عبارت Usr Defined By Stories استفاده شود و مقادیر کاهش بار طبق درصدهای ارائه شده در بند 6-3-8-3 اعمال گردد.

-
درصورت استفاده از تیرچه جفت به جای تیرچه تک وزن واحد سطح کف بطور تقریبی حدود 70 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع افزایش خواهد یافت.
-
وزن اسکلت بتنی بسیار بزرگتر از اسکلت فولادی سازه هم طبقه آن خواهد بود لذا توجه شود عملا امکان آپلیفت و بلند شدگی برای سازه بتنی کمتر بوقوع میپیوندد و برای سازه بتنی ضریب اطمینان برای لنگر واژگونی بیشتراست
 

meisam_mgh

عضو جدید
نكاتي از تحليل و طراحي ديوار برشي

نكاتي از تحليل و طراحي ديوار برشي

نكاتي از تحليل و طراحي ديوار برشي
برای معرفی مصالح دیوار برشی میبایست دقت شود که یک مصالح جدید بامیلگردهای فولادی طولی و عرضی AIIتعریف شود. دیوار برشی متشکل از مجموعه ای ازپوسته دیوار و ستون Pier به عنوان المان لبه ای میباشد که این ستون ها عملا رفتارستونی نداشته و در واقع به عنوان بخشی از دیوار عمل میکنند.
مطابق آیین نامهاگر تنش فشاری دیوار تحت اثر بارهای نهایی بیشتر از 0.2 fc شود باید المان لبه ایتامین شود.جزء لبه ای ناحیه ای است که باید در آن خاموت گذاری ویژه انجام شود.اینناحیه می تواند در دیوار های با ضخامت ثابت نیز وجود داشته باشد و نیاز به بزرگکردن لبه های دیوار به شکل ستون نباشد.المان های ستون مانند کناری برای جایگذاریراحت تر میلگردها و تقویت دیوار بکار میروند. در المان لبه ای باید ضوابط ویژهخاموت گذاری را همانند ستون ها رعایت نمود.
مطابق آیین نامه نباید ضخامت دیواراز 15 سانت و عرض المان مرزی از 30 سانت کمتر باشد.
برای اینکه Etabs این ستونها و المان های پوسته ای را بصورت مجموعه ای واحد در نظر بگیرد میبایست به هر دویکنام اختصاص داده شود:

نامگذاری ستون های کناری Assign>Frame>Pier Label…


نامگذاری پوسته Assign>Shell Area>Pier Label…

-معمولا میلگردهای خمشی و محوری دیوار در این المان های مرزیمتمرکز شده و در طول دیوار از میلگرد حداقل استفاده خواهد شد.عملکرد اصلی جاندیوار(پوسته)تحمل برش است.
- مقطع دیوار برشی معمولا از نوع صرفاغشاییMembrane(با رفتار درون صفحه ی)معرفی میشود.(توضیحات تخصصی در بحث تفاوت Shell , Membrane آورده شده است)دیوار برشی تنها بارهای درون صفحه خود را تحمل نموده ولنگر خارج از صفحه را تحمل نمی نماید. به عبارت دیگر دیوار در راستای طول خودعملکرد دارد و در راستای ضخامت عملکردی ندارد. با فرض این رفتار،هیچ لنگری درامتداد خارج از صفحه ای دیوار ایجاد نمی شود، مشابه اینکه در راستای طولی دیوارمفصل شده باشد.
- در تعریف المان دیوار برشی در ناحیه membrane و Bending دوضخامت نشاندهنده مشخصات غشایی(کششی و فشاری) و مشخصات خمشی میباشد که هردو از روییک ضخامت بدست می آیند.برای ورق های موجدار یا صفحات تقویت شده ممکن است ایندوضخامت متفاوت باشند.
-درصورت عدم تقسیم بندی دیوار برشی،ارتباط دیوار با پی تنهادر دو نقطه انتهایی برقرار می شود که منجر به انتقال کوپل نیروی بزرگ به پی میشودکه منجر به خطا میشود.برای ارتباط گسترده دیوار با پی و بالا بردن دقت محاسبات بایددیوار ها در راستای طولی آنها تقسیم بندی شوند.برای این منظور از منوی Edit>Mesh Areas تعداد تقسیم بندی را به نحوی در راستای طولی و عرضی انجام دهید تا طولتقسیمات طولی انجام شده حداکثر 0.5 متر شود.هرچه شبکه بندی ریز تر باشد دقت محاسباتبالاتر خواهد رفت.برای دیوار های برشی که مقطع آنها ازنوع غشایی Membrane باشدتقسیم بندی در راستای طولی کافیست اما برای دیوار های برشی با مقطع پوسته ایShell باید تقسیم بندی در راستای قائم نیز صورت گیرد.
- چون Etabs در صورت عدم وجود تیر توزیع بار را به درستی انجامنمیدهد ،ضروریست تیرهای درون دیوار برشی برای انتقال بار سقف به دیوار برشی مدلشوند (البته در اجرا چنین تیری اجرا نمی گردد و صرفا در مدل آورده میشود
اندازهاین تیرها برای سادگی مشابه تیرهای هم امتداد آنها فرض میگردد.دقت شود با توجه بهشبکه بندی دیوار برشی در راستای طولی و تقسیم شدن تیر در این موقعیت ها عملا تیر دردیوار مدفون شده و سختی قابل توجه ای ایجاد نمیکند.
تیر های مدفون شده و نیزستون های المان مرزی دیوار برشی جزء دیوار هستند و طراحی آنها بر مبنای ضوابط ستونهای بتنی لازم نیست.بنابراین در طراحی اسکلت بتنی به میزان آرماتورها ونسبت تنشآنها توجهی نکنید.
در محاسبات با منوی Assign>Frame >Frame Property Modifiers ضریب Mass . Weight را برای این تیر های 0 و ضریب کاهش لنگر لختی حولمحور 3 را 0.35 وارد کنید.
ضرایب ترک خوردگی در دیوار برشی:
همانطورکه در 2800 و مبحث 9 آمده ترک خوردگی لنگر لختی برای دیوار ترک خورده همانند تیر ها 0.35 . برای دیوار ترک نخورده همانند ستون ها 0.7 منظور میگردد.معیار ترک خوردگیدیوار رسیدن به تنش کششی 0.2 fc میباشد.
بطور خلاصه هر اندازه رفتار دیوار بهتیر نزدیک باشد(که این اندازه برای دیوار های با ارتفاع زیاد که رفتاری خمشی دارنداتفاق می افتد)ترک خوردگی دیوار حتمی بوده و هماند تیر ها باید0.35 برای آن منظورشود اما چنانچه دیوار ها همالنند ستون ها دارای رفتار غالبا فشاری باشد(دیوارهای کمارتفاع همانند دیوار حائل)ضریب ترک خوردگی لنگر لختی آن 0.7 منظور میگردد.
ترکخوردگی دیوار باید به ستون های اطراف آن و المان های پوسته ای اعمال شود زیرا لنگرلختی دیوار حاصل جمع لنگر لختی ستون های انتهایی و المان های پوسته ای است.از آنجاکه سختی دیوار در راستای طولی f22 میباشد و این سختی در راستای دیوار تامین کنندهسختی خمشی آن(مساحت و لنگر لختی دیوار) است بنابراین در دیوار ها ضریب ترک خوردگیباید به سختی غشایی f22 و در ستون های کناری به مساحت(Cross Section Area) و لنگرلختی Moment of interia 2 , 3 axis اعمال نمود.
لازم به ذکر است علت اعمال ضریبترک خوردگی حول محور 3 این است که در راستای3 ستون ، قاب خمشی وجود دارد و همانندقاب خمشی میبایست ضریب ترک خوردگی آن همواره حول محور 3 =0.7 منظورگردد.
بنابراین بصورت خلاصه میبایست تنظیمات زیر برای ستون و پوسته دیوار برشیمنظور گردد:

اعمال ضرایب ترک خوردگی ستون کناری Assign>Frame>Frame Property…


اعمال ضرایب ترک خوردگی پوسته Assign>Shell Area>Shell Stiffness Modifiers…

-در جهتی که قاب خمشی همراه با دیوار برشی قرار گرفته به دلیلسختی قابل توجه دیوار برشی تمامی بار زلزله در آن جهت به دیوار برشی وارد می آید واین مطلب را از خروجی آرماتور برشی برای دیوار ها پس از طراحی میتوان ملاحظه نمودکه برای ستون در سمت قاب دارای دیوار برشی عدد صفر منظور میگردد.
سه روش برای طراحی دیوار برشی وجود دارد:
1-روشSimplified T , C روش تبدیل لنگر و نیرویمحوری دیوار به دو ستون که به روش المان مرزی معروف است و بصورت دستی نیز قابلانجام است.در این روش میبایست حداکثر درصد فولادی کششی و فشاری المان های مرزی برایطراحی اجزای لبه ای برابر 0.03 همانند ستون های معمولی تعریف گردند.این روش با توجهبه عدم در نظر گرفتن میانه دیوار برای تحمل لنگر وارده در طبقات در جهت اطمیناناست.(جان تنها برش را تحمل مینماید)
2- روش Uniform Reinforcing که روش میلگردگذاری سکنواخت است و دورتادو دیوار از یک میلگرد یکنواخت استفاده میشود و بیشتربرای دیوارهای مستطیلی که در دو لبه خود دارای ستون نیستند مناسب است.
3- General Reinforcing که در این روش با استفاده از Section Designer مقطع دیوارساخته شده و به دیوار ها اختصاص داده میشود و سس طراحی یا کنترل برای هر نوع دیواریانجام میپذیرد.
حداکثر و حداقل درصد میلگرد قائم دیوار مطابق آیین نامه آبا بهترتیب 0.04 (با رعایت محل وصله=0.02 ) و 0.0025 میباشد.
 

meisam_mgh

عضو جدید
نکاتی از طراحی فونداسیون

نکاتی از طراحی فونداسیون

نکاتی از طراحی فونداسیون

برای انتقال عکس العمل ها ازEtabs به Safe میبایست با تعریف حالت بار Envelope و جمع تمام ترکیبات بار موجود با ضریب 1، پس ازانجام عملیات طراحی سازه با اعمال گزینه Export Floor Loads and loads from above نتایج که شامل عکس العمل قائم و لنگرهای دو طرف (در صورت گیردار بودن تکیه گاه ها)به Safe منتقل نمود.لازم به ذکر است نتایج عکس العمل افقی برش در تکیه گاه به Safe انتقال نمیابد و میبایست با تمهیداتی این بار برای کنترل دستی فشارتماسی شالوده و خاک محاسبه گردد .مراحل تحلیل و طراحی پی شامل سه مرحله زیر میشود:
1-
کنترل تنش زیر خاک:
فونداسیون با بارهایی که از Etabs به آن منتقل میشود برای تنش زیر خاک تحت ترکیبات بار بهره برداری میبایست کنترل گردد یعنی : Dead+Live

0.75(D+L+-Ex) , 0.75(D+L+-Ey)

چنانچه فونداسیون برای تحمل تنش زیر خاک جوابگو نبود میتوان با افزایش ضخامت پی و عرض نوار و یا در پی های گسترده با بکاربردن شمع های فشاری در محل ستون ها مشکل را برطرف نمود.
لازم به ذکر است در Safe میتوان اثر شمع فشاری کم عمق را با افزودن فنرو تعریف سختی برای آن در محل ستون ها، مدل نمود. (البته طراحی و کنترل برش پانچ برای این شمع ها باید بصورت دستی انجام گیرد)
2-
طراحی پی :
در این حالت ترکیبات بار پی بر طبق یکی از آیین نامه های ACI یا CSA وارد میشود. مقدار آرماتور سراسری در پی های نواری طبق بند 9-17-8-1 مبحث 9 برای میلگردهای آجدار S300 برابر 0.002 , برای میلگردهای S400 برابر 0.0018سطح مقطع پی وطبق بند 9-17-5 نسبت آرماتورهای کششی در بالا و پایین مقطع برابر 0.0025 سطح مقطع درنظر گرفته شود.
3-
کنترل برش یکطرفه و دو طرفه(پانچ) :
برای کنترل برش یکطرفه در قسمت خروجی نتایج آنالیز :Safe File>Print Outputمیبایست مقادیرIntegrated strip Moments and Shears را انتخاب و با انتخاب گزینهEnvelope Only ،تمام مقادیر حداکثر و حداقل(پوش) حاصل از برش یکطرفه را دریافت و با مقدار حداکثر آیین نامه ای مقایسه نمود.(در ارتباط با برش پانچ در جای دیگر مفصل صحبت شده است.)
معمولا بتن پی به دلیل حجم زیاد آن کم عیارتر از بتن اسکلت سازه میباشد.
هرچه پی در عمق بیشتری در خاک اجراء شود مشخصات لایه های خاک بهتر شده و مقاومت خاک افزایش میابد.
ضریب عکس العمل خاک بستر معمولا در حدود 1.2 برابر مقاومت مجاز خاک میباشد.
در سازه های بتنی برای در نظر گرفتن اثر ضخامت و سختی ایجاد شده در محل ستون؛عناصر سطحی ستون با ضخامت 5 برابر ضخامت پی و وزن واحد صفر تعیین میشود.اما در سازه فلزی بدلیل کوچک بودن بعد ستون ها،عدم مدلسازی عناصر سطحی خطای بزرگی ایجاد نمیکند.
دال پی نواری و گسترده از نوع Mat تعریف میشود . برای درنظر گرفتن اثر تغییرشکل های برشی گزینه Thick Plate فعال میگردد.
دال عناصر سطحی از نوع Col تعریف گردد و عبارت No Design برای عدم طراحی محل عناصر سطحی ستون فعال گردد تا Safe میلگردهای لبه ستونها را طراحی کند.
قبل از انجام طراحی باید نوارهای طراحی برای دو سمت ترسیم گردد.لازم به ذکر است برای طراحی نوارهای مایل که Safe امکان طراحی آن برایش میسر نیست دو نوار افقی و قائم که در واقع یکیست از منتهی الیه سمت راست نوار به منتهی الیه سمت چپ نوار در بالا رسم گردد و نتایج به صورت جزر مجموع مربهات مربوط به ایندو نوار برای نوار مایل منظور گردد..البته در Safe 12 امکان طراحی پی در نوارهای مورب نیز بوجود آمده است.
برنامه Safe از یک تحلیل غیر خطی برای حذف کشش خاک در ترکیبات بار استفاده میکند.با کاهش حداکثر بعد شبکه بندی دقت تحلیل بیشتر میشود. توصیه میشود این مقداربین 25 تا50 سانتی متر تعریف گردد:
 

meisam_mgh

عضو جدید
نکاتی از کنترل برش پانچ کف ستون سازه فلزی در Safe

نکاتی از کنترل برش پانچ کف ستون سازه فلزی در Safe

نکاتی از کنترل برش پانچ کف ستون سازه فلزی در Safe


Safe برای هر ستون تمامی حالت های بحرانی(گوشه ای ، داخلی و لبه ای)را کنترل میکند و امکان دارد نوع برش منگنه ای بحرانی با وضعیت قرار گیری ستون سازگار نباشد که این امکان بحرانی شدن برای ستون های گوشه ای و لبه ای بیشتر وجود دارد چراکه برای ستون های میانی در همه حالت Safe وضعیت میانی را بحرانی تشخیص میدهد.
برای موقعیت کف ستون های ستون های کناری و گوشه ای دو حالت ممکن است رخ دهد:
1-
اطراف ساختمان باز بوده و محدودیتی از لحاظ همسایه مجاور وجود نداشته باشد:
در این حالت در ستون های کناری امکان برون زدگی پی وجود دارد و عملا ستون همچون ستون میانه میباشد. اما Safe همانطور که گفته شد نوع برش منگنه ای بحرانی ستون های کناری را ممکن است در بحرانی ترین حالت همچنان بصورت گوشه ای و لبه ای تشخیص دهد درحالیکه اینطور نیست.
برای اطلاع از این موضوع به خروجی Design>Show Design Table>Pumching Shear مراجعه کنید. و در ستون انتهایی Loc موقعیت ستونی که Safe برای آن بحرانی ترین حالت را منظور و کنترل برش پانچ را انجام داده را مشاهده کنید.
توجه: اگر در ستون Ratio نسبتن تنش کلیه ستون ها از 1 کمتر باشد دیگر نیازی به کنترل دستی ستون های میانی ،گوشه و لبه نمی باشد(چراکه این مقدار در حالت بحرانی اتفاق افتاده و طبیعیست با تغییر موقیت گوشه یا لبه به میانی مقوار نسبت تنش از مقدار آورده کمتر خواهد بود)
2-
اما اگر اطراف ساختمان بسته بوده و از لحاظ همسایه مجاور محدودیت وجود داشته باشد:
در این حالت اختلافی مابین محیط برش پانچ محاسباتب درSafe با محیط واقعی ناشی از خروج از مرکزیت ستون ها بوجود می آید.نرم افزار همواره مرکز کف ستون را برای هرنوع ستون بطور کلی در مرکز صفحه زیر ستون تشخیص میدهد که این برای ستون های گوشه و لبه ، کار محاسبات Safe را دچار مشکل میسازد که در نتیجه آن محیط برش پانچ محاسباتی در Safe بزرگتر از محیط واقعی آن در نظر گرفته میشود که بر خلاف جهت اطمینان میباشد و منجر میشود برش دو طرفه محاسباتی درSafe کمتر از حالت واقعی تعیین شود .
برای حل این مشکل میبایست ابعاد صفحه کف ستون(تعریفی به عنوان صفحه اعمال بار برای گره های ستون ها در پی) را کمی بزرگتر از میزان ابعاد اصلی آن در نظر گرفت که این مقدار از روابطی بدست می آید اما برای توضیح عملی این قسمت را با مثالی همراه میکنم:
چنانچه فرض شود برای ستون های یک سازه در محل پی مساحت اعمال بار 40 در 40 سانتی متری تعریف شده باشد و ستون های کناری سازه شرایط حالت دوم ذکر شده را دارا باشند در اینصورت برای مطابق سازی نتایج Safe با مقدار واقعی کافیست ستون های کناری سمت راست و چپ سازه ابعادشان 50 در 40 (50 در جهت طولی) و ستون های سمت بالاو پایین 40 در 50 (40 در راستای عرضی) اصلاح شود.با انجام این تغییرات متوجه میشوید مرکز هندسی کف ستون به سمت مرکز ستون کناری تمایل میابد و نتایج Safe در کنترل نتایج برش پانچ قابل بررسی میباشد.
لزوم تعریف اندازه مساحت برش منگنه ای :
برنامه Safe برش منگنه ای را در صورت معرفی اندازه مساحت برش منگنه ای محاسبه میکند. در سازه بتنی اندازه ستون های طبقه اول به عنوان ابعاد کنترل برش منگنه ای در نظر گرفته میشود. اما در سازه های فولادی میبایست اندازه کف ستون را بطور دستی وارد کنیم. که برای این منظور با انتخاب کلیه گره های دال پی از منوی Assign>Point Load کافیست فقط برای یک حالت بار مثلا Dead اندازه Size of Load را وارد کنیم و گزینه Add to existing Loads را بزنیم.Safe برای همه نوع بار دیگر این سایز کف ستون را تخصیص میدهد. در انتها لازم به ذکر است برای کنترل برش پانچ در سازه های فلزی بهتر است کنترل بطور دستی طبق روابط آیین نامه ای انجام گیرد.
کنترل برش پانچ برای سازه های بتنی:
-
برای ستون های بتنی نیز ممکن هست ، برای ستون های میانی Safe پس از آنالیز مربوط به کنترل برش پانچ ، ستون کناری داخلی را لبه ای یا گوشه ای معرفی کند(که علت آنهم همانطور که گفته شد Safe برای بحرانی ترین حالت طول محیط پانچ را درنظر مرگیرد که ممکن است داخلی را کناری تشخیص دهد البته اگر حتی در این حالت بحرانی نسبت تنش از 1 کمتر شد میتوان مطمئن بود که در حالت داخلی نسبت تنش از این مقدار کمتر خواهد شد) و برای تغییر در مشخصات و انطباق نتایج با حالت درونی همانند توضیحات بالا عمل شود
 

meisam_mgh

عضو جدید
نکاتی از طراحی تیر های کامپوزیت در Etabs

نکاتی از طراحی تیر های کامپوزیت در Etabs

نکاتی از طراحی تیر های کامپوزیت در Etabs

برای طراحی سقف هایی که بدون شمع بندی اجرا میشوند باید دو مرحله طراحی انجام داد.یک مرحله در زمان ساخت که بتن هنوز تر است و عملکرد مرکب بین بتن و تیرچه های فولادی وجود ندارد.در این حالت تیر فولادی باید بتواند وزن خود،بتن تر و قالب بندی را تحمل نماید. این مقدار را به عنوان بار مرده Dead اختصاص میدهیم. بار اسکلت سازه هم به عنوان بار Dead تعریف میگردد.
اما پس از گرفتن بتن و عملکردمرکب بین بتن و تیرچه های فولادی ،تیر مرکب باید بتواند با عملکرد مرکب کل وزن بار مرده و زنده را تحمل کند.که بارهای پس از گرفتن بتن را (بار مرده سطحی و تیغه ها) بار Supper Dead اختصاص میدهیم. مطابق آیین نامه در طراحی تیرهای مرکب در زمان ساخت 20% بار زنده نیز میبایست در نظر گرفته شود که Etabs برای بارهای حین ساخت 0.2 بار زنده را به بار مرده حین ساخت اضافه میکند.
قبل از انجام طراحی باید تنظیمات مربوطه در منویِDesign>Composite Beam Design>view Overwrites انجام گیرد. چنانچه طراحی بدون شمع بندی انجام گیرد داریم:
در برگه bracing که برای تعیین فاصله تکیه گاه های جانبی در حالت پس از ساخت است برای Unbraced L22 مقدار کوچک 0.01 به معنای مهار کامل جانبی وارد نمایید.
در برگه Bracing C که برای تعیین فاصله تکیه گاه های جانبی در حالت حین ساخت است برای این مقدار عدد 0.2 وارد شود یعنی در زمان ساخت تیر در فواصل 0.2 دهانه تیر تواسط قالب مدفون مهار شده است.
-
در Etabs تیر های I شکل یا ناودانی که دو انتهای آنها مفصلی باشد چنانچه درون سقف با مقطع Deck قرار گیرند بطور پیش فرض مرکب طراحی میشوند که در طراحی سازه یا سقف مرکب میبایست ابتدا این تیر ها را از حالت پیش فرض خارج کرده و پردازنده طراحی فولادی را برای آنها انتخاب کنیم. برای این منظور پس از انتخاب کلیه تیر های اصلی سازه دستور Design>Overwrite Frame Design Procedure را اجرا کرده و در جبه ظاهر شده گزینه Steel Frame Design را انتخاب کنید تا نرم افزار تمام تیر ها را بصورت اعضای فولادی طراحی کند .
-
برنامه تنها مقاطع I و ناودانی شکلی را بصورت مرکب طراحی میکند که برای آنها ارتفاع ، ضخامت و دیگر مشخصات وارد شده باشد و به هیچ وجه مقاطع عمومی یا مقاطعی که در Section Builder ساخته میشوند را طراحی نمیکند
طراحی تیرهای کامپوزیت بر مبنای بند 10-1-2-7-2 مبحث 10 میباشد. همچنین برشگیر ها که از گلمیخ یا ناودانی 6 یا 8 میباشد میبایست طبق بند 10-1-2-7-4 طراحی گردد و مقادیر نیروی برشی مجازq برای برشگیر ها طبق جدول 10-1-2-1 تعیین گردد.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طراحی ساختمان 1 طبقه فلزی

طراحی ساختمان 1 طبقه فلزی

دوستان با توجه به نقشه زیر ، بسم الله ، محل سازه مراغه ، خاک نوع 3 .

البته روی محل ستونگذاری الزامی نیست .. یعنی اگر دوستان جای بهتری سراغ دارند ، خبر بدند ستونارو اونجا بذاریم :)

 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دقّم دادید :)

دقّم دادید :)

از اونجایی که دق دادید من رو ، باشه ، اضافه میکنم ! زیر زمین ( روی پی ) پارکینگ ، ورودی پارکینگ هم از رمپ بیرون ساختمان ! ( یعنی هیچ ربطی به دیواره ها و اینا ندره )
ببینم مشکل دوستان چقدر فرق میکنه ! من فکر میکردم بجای اینهمه ایراد بنی اسرائیلی الان بارگذاری ثقلی میدیدم :)
 

omrani64

عضو جدید
السسلام
خوب حالا اینو چیکا کنیم مهندس؟ دقق چیه؟
واقعا نقشه توپ و پرفکتی گذاشتین توضیح نمی خواد ک...
 

amin_architect22

عضو جدید
دوستان با توجه به نقشه زیر ، بسم الله ، محل سازه مراغه ، خاک نوع 3 .

البته روی محل ستونگذاری الزامی نیست .. یعنی اگر دوستان جای بهتری سراغ دارند ، خبر بدند ستونارو اونجا بذاریم :)

سلام به همه بچه های عمران..
یه چیزی میگم اگه اشتباهه بهم بگین.
مگه جعبه پله چهار طرفش ستون نمیخوره؟
 
بالا