زندگی به سبک مهندسی صنایع

Kaizen

عضو جدید
اینجا محلی است برای ارائه مطالب کاربردی در زمینه استفاده و به کارگیری اصول ، تکنیکها و روشهای مهندسی صنایع در زندگی.
امیدوارم همراهی و همیاری دوستان باعث پربار شدن این تاپیک بشود.:gol:
پس ... یا علی ...
 

Kaizen

عضو جدید
ISO 9001 و مدیریت کیفیت در خانواده - بخش اول

ISO 9001 و مدیریت کیفیت در خانواده - بخش اول

1- مقدمه
هنگام خريد كالاي مورد نياز خود بويژه مواد غذايي، بهداشتي و ... سعي مي‌كنيم به علامت استاندارد آن توجه داشته باشيم و كالاي استاندارد خريداري نماييم. چند سالي است كه كالاها بيشتر از حالت طبيعي خارج شده و حالت مصنوعي به خود گرفته است. از اين رو توجه به استانداردها به منظور اطمينان از سلامت و كيفيت آنها از اهميت بيشتري برخوردار است. تمام اين استاندارد‌ها در جهت رفاه بشر تدوين يافته‌اند. اما سؤال در اينجاست كه چرا با پيشرفت روز افزون بشري و امكانات پيشرفته مانند اتومبيل، وسايل برقي و الكترونيكي و... به نظر مي‌رسد بسياري از افراد چندان از وضعيت پيشرفته و به عبارتي ديگر پيچيده راضي نيستند؟ يكي از عوامل مؤثر بر زندگي رضايت بخش، نحوه مديريت آن است. اين مقاله نظام مديريت كيفيت در خانواده را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

واقعيت آن است كه امكانات و منابعي كه در زمان قديم در اختيار انسان قرار داشت ساده و محدود بود.

به اين دليل مديريت بر آن منابع نيز كار چندان دشواري نبود ولي امروزه كثرت منابع و امكانات با وجود سهولت بخشيدن به زندگي موجب دردسر و نارضايتي انسان مي‌باشد. تاكنون بيشتر علماي مذهبي، پزشكان و روانشناسان راهكارهايي را براي زندگي بهتر ارائه مي‌دادند، اما شايد كمتر كسي به نقش «نظام مديريت كيفيت» در زندگي توجه كرده است كه اينك به آن خواهيم پرداخت.

2- استانداردهاي مديريتي
قبل از جنگ جهاني دوم كليه واحدهاي توليدي و خدماتي سعي داشتند محصولات با كيفيت بالا به دست مشتري برسد. اما پس از آن به علت افزايش توليد، تنوع محصولات و رقابت زياد، نياز به استفاده از نظام تضمين كيفيت احساس گرديد كه علاوه بر كنترل محصول بر فرآيندهاي توليدي آن هم نظارت گردد. اين موضوع باعث كاهش ضايعات و اتلاف انرژي و منابع و در نتيجه موجب كاهش هزينه‌ها گرديد.

در همين راستا به منظور جلب رضايت مشتريان براي هر كالايي استانداردي ويژه‌ آن محصول تدوين گرديد به طوري‌كه كليه توليد‌كنندگان موظف به رعايت الزامات آن استاندارد گرديدند. اما اين استانداردها ويژه محصول بودند و به نحوه مديريت آن توجهي نداشت تا اين كه در سال 1994 سازمان بين‌المللي استاندارد ISO ، استاندارد ISO 9001 را تدوين نمود كه كليه سازمان‌ها اعم از كارخانجات توليدي يا مراكز خدماتي مانند خودروسازان، توليد‌كنندگان مواد غذايي، بيمارستان‌ها، مدارس،‌ سوپر ماركت‌ها و حتي نانوايي و بقالي هم بتوانند اين استاندارد را در سازمان خود پياده‌سازي و اجرا سپس گواهينامه بين‌المللي دريافت نمايند. به اين مؤسسات، شركت‌ها، مراكز و ... كه خواهان پياده‌سازي اين استاندارد هستند سازمان اطلاق مي‌شود.

سؤالي كه در اينجا پيش مي‌آيد آن است كه آيا خانواده هم مي‌تواند گواهينامه ايزو دريافت نمايد و به عنوان يك سازمان هر چند سازماني كوچك محسوب گردد؟ آيا بسياري افرادي كه در محل كار خود اين استاندارد را پياده‌سازي و اجرا نموده‌اند در خانواده خود و حتي در جامعه‌ اجرا مي‌نمايند؟ آيا رعايت استاندارد در محل كار مهمتر است يا خانواده و سؤال آخر چگونه مي‌توان استاندارد مديريت كيفيت را در خانواده پياده‌سازي نمود؟

3- ISO 9001 چه مي‌گويد؟
اين استاندارد كه در سال 1994 تدوين گرديد در سال 2000، مورد ويرايش قرار گرفت و اكنون در ايران حدود 4000 شركت توليدي و خدماتي موفق به اخذ گواهينامه آن گرديده‌اند. اين تعداد در كشورهاي اروپايي به مراتب بيشتر است به طوري كه بسياري از سازمان‌هاي كوچك را نيز فرا گرفته است. حتي به عنوان مثال در ايتاليا خانواده‌اي موفق به اخذ گواهينامه ISO 9001:2000 گرديده است!

اين استاندارد مشتمل بر 5 بند اصلي زير است:

نظام مديريت كيفيت
مسئوليت مديريت
مديريت منابع
تحقق محصول / خدمات
اندازه‌گيري، تجزيه و تحليل و بهبود
هر سازماني كه بخواهد اين استاندارد را پياده‌سازي نمايد ملزم به رعايت الزامات فوق است. بندهاي استاندارد به گونه‌اي است كه بيشتر بر مستندات و سوابق تأكيد دارد و اساس آن رضايت مشتري است. اكنون فرض نماييد خانواده شما سازماني است كه تصميم به پياده‌سازي استاندارد نظام مديريت كيفيت دارد. در اينجا به تشريح برخي فعاليت‌هاي اساسي كه بايد در خانواده بدين منظور صورت گيرد مي‌پردازيم.

4- تعيين مدير ارشد و مشتري
مشتري كيست؟ مشتري كسي است كه از شما محصول يا خدماتي را تهيه مي‌نمايد. در خانواده همه افراد خانواده، مهمانان و در جامعه همسايگان، همكاران و مردمي كه با آنان سروكار داريم، همگي مشتري ما هستند. هر مشتري انتظاراتي از ما دارد و بايد تلاش خود را در جهت برآورده نمودن اين انتظارات به منظور افزايش رضايت مشتري معطوف نماييم. ضرب‌المثلي چيني در اين باره مي‌گويد: مشتري پادشاه است.

هر كس در خانواده مسئوليت‌هايي برعهده دارد. اين مسئوليت‌ها و اختيارات بايد تعيين و مكتوب گردد كه مي‌تواند شامل خريدهاي خانه، تربيت فرزندان و ... باشد. بسياري از مشكلاتي كه بوجود مي‌آيد ناشي از عدم شفاف سازي اين مسئوليت‌ها و اختيارات است كه باعث ايجاد اختلاف بين اعضاي خانواده مي‌گردد.

مدير ارشد در سازمان بايد تعيين گردد، كه مي‌تواند پدر يا مادر باشد. وي بايد خط‌مشي و اهداف كيفي خانواده را تعيين نمايد. بدين معني كه اهدافي را در جهت دستيابي به رضايت مشتري يا اعضاي خانواده به صورت كوتاه مدت 1 ساله و بلند‌مدت 3-5 ساله تعيين مي‌نمايد.

اين اهداف بايد قابل اندازه‌گيري باشد. ميزان رضايت از خانواده، ميزان موفقيت تحصيل فرزندان يا ميزان موقعيت شغلي و درآمد خانواده مي‌تواند جزء اهداف كيفي محسوب گردد. براي دستيابي به اين اهداف بايد برنامه‌اي تهيه گردد و ميزان دستيابي به آنها مورد پايش يا نظارت قرار گيرد. در اين برنامه بايد مسئوليت‌هاي فرد، فعاليت‌هايي كه بايد انجام شود و امكاناتي كه مورد نياز است مشخص گردد. اگر بعد از مدتي براساس برنامه پيشرفت حاصل نشد، مي‌توان اهداف كيفي تعيين شده و برنامه‌اي را مورد بازنگري قرار داد. تمام خانواده‌هاي موفق براي خود اهدافي را تعيين مي‌نمايند و در جهت دستيابي به آن تلاش مي‌كنند.

اگر فرض شود كه تمام اعضاي خانواده مشتري هم هستند، در جهت دستيابي به رضايت مشتري ابتدا بايد به انتظارات و نيازمندي‌هاي مشتري تعيين گردد. اين انتظارات را مي‌توان به 2 گروه تقسيم‌بندي نمود:

نيازمندي‌هاي تلويحي: منظور مواردي هستند كه توسط مشتري بيان نمي‌شود ولي انجام آنها بديهي است. مانند احترام متقابل، رعايت حال بيماران و ... نيازهاي تلويحي را مي‌توان به عبارتي ديگر در سخن پيامبر اكرم (ص) كه مي‌فرمايد: عادل‌ترين مردم كسي است كه آنچه را بر خود نمي‌پسندد براي ديگران نيز نمي‌پسندد، جست‌وجو نمود.
نيازمندي‌هاي تصريحي: از اعضاي خانواده بپرسيد كه هر كدام چه انتظاراتي از شما دارند و دوست دارند چگونه با آنها رفتار شود و چه امكاناتي در اختيار آنها قرار گيرد. سپس انتظارات آنها را مورد بررسي قرار داده و مواردي كه مي‌توانيد انجام دهيد و انتظاراتي را كه قادر به انجام آنها نيستند را با ذكر دليل اعلام نماييد.

5- تأمين منابع مورد نياز
هر فعاليتي نياز به منابع خاصي دارد. منابع بر دو دسته‌اند:

منابع انساني
زير ساخت و امكانات
در خانواده علاوه بر آن كه همه اعضاي خانواده مي‌توانند مشتري همديگر باشند، جزء منابع انساني هم تلقي مي‌گردند. افرادي كه در خانواده مسئوليت و فعاليتي به آنان واگذار مي‌شود بايد داراي صلاحيت باشند. صلاحيت افراد به چهار عامل تحصيلات، تجربه، آموزش و مهارت بستگي دارد. همان طور كه قبلاً‌ بيان شد هر خانواده اهدافي را براي خود برمي‌گزيند و براي دستيابي به آن اهداف هر كس مسئوليتي را به عهده مي‌گيرد. افراد مسئول اگر از صلاحيت كافي برخوردار نباشند قادر به انجام آن كار نبوده و در دستيابي به اهداف خانواده خلل وارد مي‌نمايند.

به مرور زمان با افزايش تحصيلات و تجربه فرزندان و همچنين آموزش آنها صلاحيت آنها نيز ارتقا مي‌يابد. بخشي از مهارت‌هاي ذاتي و بخشي از آن اكتسابي است. بخش ذاتي آن به استعداد و بخش اكتسابي آن به پشتكار و آموزش فرد بستگي دارد. شناسايي استعدادهاي هر فرد بويژه در دوران نوجواني كمك زيادي به افزايش مهارت وي مي‌نمايد.

تهيه امكانات مالي از ديگر وظايف مديران ارشد خانواده يعني پدر و مادر است. اگر خانواده اعضايي با صلاحيت بالا در اختيار داشته باشد اما حداقل منابع مالي لازم را در اختيار آنها قرار ندهد و برعكس اگر منابع مالي زيادي در اختيار افرادي با صلاحيت پايين بگذارد نمي‌توان انتظار دستيابي به هدف مورد نظر را داشت. استفاده بهينه از اموال انسان تأثير بسزايي بر دستيابي به موفقيت در زندگي و اهداف خانواده دارد. سعدي در اين زمينه مي‌گويد: «مال از بهر آسايش عمر است نه عمر از بهر گرد كردن مال» و يكي از علماي ديگر مي‌گويد: «بهتر است ثروتمند زندگي كنيم تا اين كه ثروتمند بميريم.»

ادامه دارد ...
 

Kaizen

عضو جدید
ISO 9001 و مدیریت کیفیت در خانواده - بخش دوم و پایانی

ISO 9001 و مدیریت کیفیت در خانواده - بخش دوم و پایانی

6- تمركز بر فرايندها
فرايند مجموعه‌ فعاليت‌هايي است كه ورودي را به خروجي تبديل مي‌نمايد. هر سازماني از فرايندهاي خاصي اعم از اصلي، مديريتي و پشتيباني برخوردار است. يكي از وظايف مديريت خانواده آن است كه اين فرايندها را شناسايي نمايد و اركان زير را براي هر فرايند تعيين نمايد.

ورودي و خروجي
منابع مورد نياز
كنترل‌هاي لازم
شاخص‌هاي اثر بخشي و كارآيي
تحصيل فرزندان، خريد لوازم و مواد مصرفي خانه، تربيت فرزندان، آشپزي و... از جمله فرايندهايي هستند كه معمولاً هر خانواده‌اي آن را دارا مي‌باشد. به عنوان مثال فرايند آشپزي را فرض نمائيد كه ورودي آن مي‌تواند شامل برنج، گوشت، حبوبات و غيره و خروجي آن غذاي طبخ شده آماده مصرف باشد. منابع مورد نياز همان‌طور كه قبلاً هم بيان شد بر 2 نوع است:

منابع انساني كه مهم‌ترين آن آشپز است كه مي‌تواند مادر خانواده يا شخص ديگري باشد.
امكانات مورد نياز شامل اجاق گاز، ظروف،‌ وسايل پخت و پز و... كه هر دو آنها بايد كفايت لازم را داشته باشند.
يكي از نكات مهمي كه در مورد هر فرايندي بايد توجه خاصي به آن داشت، پارامترهاي كنترلي است. به عنوان مثال در همين فرايند آشپزي وزن مواد مصرفي، درجه حرارت و مدت زمان پخت از پارامترهاي كنترلي مهمي هستند كه همواره بايد كنترل شوند تا در نهايت بتوان خروجي خوبي از فرايند كه همان غذاي پخته شده است،‌ برداشت نمود.

براي آن كه بررسي كنيم آيا فرايند به خوبي كار مي‌كند يا خير بايد آن را هر چند مدت يك بار پايش يا نظارت نمود. مدت زمان آماده شدن غذا، رضايت اعضاي خانواده از غذاي پخته شده و بهاي تمام شده غذا از شاخص‌هايي هستند كه مي‌توان روند آنها را مثلاً به‌طور ماهيانه اندازه‌گيري و پايش نمود.

در مورد فرايند تحصيل فرزندان نيز همين‌گونه است به طوري كه همواره مي‌توان آن را از طريق كنترل نمرات تحصيلي در طول دوران تحصيل و امتحانات شفاهي و در نهايت موفقيت در مقطع بعدي تحصيلي مورد پايش قرار داد.

7- خريد
هر سازماني براي توليد محصول يا ارايه خدمات، مجبور به خريد مواد اوليه يا خدمات از ساير سازمان‌ها يا به اصلاح ايزو تأمين كنندگان مي‌باشد. اين تأمين‌كنندگان بايد ابتدا ارزيابي شوند سپس هر كالاي خريداري شده بايد كنترل شده سپس تأييد گردد.

در يك خانواده چه كالا يا خدماتي خريداري مي‌شود؟ نان، گوشت، ميوه، لباس و... كه جزء كالا محسوب مي‌شوند يا تعميركار لوازم خانگي و معلم خصوصي فرزندان و... كه از نوع خدمات مي‌باشند. قبل از خريد ابتدا معيارهايي كه براي شما اهميت دارند را بنويسيد مثلاً كيفيت كالا يا خدمات، قيمت، زمان تحويل آن، مسافت، اعتبار و شهرت و... سپس هر تأمين كننده را براساس پارامترهاي تعيين شده امتياز بدهيد و طبيعي است كه كالاهاي مصرفي خود را از مراكزي كه امتياز بيشتري مي‌آورند تهيه نمائيد.

ميزان اهميت اين پارامترها به خانواده بستگي دارد، به طوري كه ممكن است قيمت براي خانواده‌اي از اهميت بيشتري برخوردار باشد در حالي كه براي ديگري اعتبار و شهرت. بنابر اين ممكن است امتياز يك مغازه سوپر ماركت يا توليدكننده لبنيات نزد خانواده‌هاي مختلف، متفاوت باشد.

اكثر محصولات غذايي مشمول استاندارد اجباري موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران بوده و استاندارد هستند ولي بسياري كالاها وجود دارند كه از اهميت بالايي برخوردار هستند ولي مشمول استاندارد خاصي هم نيستند. يكي از آنها نان مي‌باشد كه متأسفانه در كشور ما توجه چنداني به آن نمي‌شود و از كيفيت مطلوبي برخوردار نيست.

8- اقدامات پيشگيرانه به جاي اصلاحي
آيا تاكنون كالايي را خريداري نموده‌ايد كه داراي نقص يا عيبي بوده و سازمان توليد كننده آن هم داراي گواهينامه ايزو 9001 باشد؟ سازماني كه نظام مديريت كيفيت ايزو 9001 را اجرا نموده است، ممكن است محصول معيوب توليد نمايد و حتي آن را به دست مشتري دهد.

اما آن سازمان بايد روشي براي تعيين علل ريشه‌اي ايجاد آن و جلوگيري از تكرار آن داشته باشد تا ديگر اتفاق نيفتد و منجر به رضايت مشتري شود. اين كالا يا خدمات معيوب را در ايزو اصطلاحاً «عدم انطباق» گويند. اين موضوع در مورد خانواده مصداق دارد به طوري كه ممكن است هر كدام از اعضاي خانواده فعاليتي را انجام دهند يا خدماتي را كه حاصل خروجي فرايند كاري آنها است ارايه نمايند كه موجب نارضايتي خود يا ساير اعضاي خانواده گردد. در اين صورت بايد آن فعاليت را تحليل نموده و راهكاري ارايه شود كه ديگر تكرار نگردد و آن عدم انطباق رفع گردد.

به اين كار اقدام اصلاحي گويند. اما نكته مهم‌تر آن است كه كاري انجام دهيم كه عدم انطباق به وجود نيايد، به عبارت ديگر به صورت بالقوه باقي بماند و بالفعل نگردد. اين كار را اقدام پيشگيرانه گويند. متأسفانه اكثر اقدامات ما اصلاحي مي‌باشد تا پيشگيرانه كه موجب ضرر و زيان فراوان مي‌گردد.

اكثر هزينه‌هايي كه خانواده، جامعه و دولت صرف مي‌نمايد صرف اقدامات اصلاحي مي‌شود و به اقدامات پيشگيرانه كمتر بها داده مي‌شود. بيشتر مشكلاتي كه در خانواده‌ها پيش مي‌آيد ناشي از عدم اجراي اقدامات پيشگيرانه است به طوري كه اگر مشكلي قبل از اجراي آن بررسي و مورد تحليل قرار گيرد هرگز رخ نخواهد داد.

9- شرايط محيط خانواده
محيط خانواده بايد تميز، مرتب و عاري از تنش و آشفتگي باشد. يكي از الزامات ISO 9001 تامين محيط كار متناسب با فعاليت‌هاي مربوط به فرايند است. اين شرايط مثلاً در مورد فرايند تحصيل مي‌تواند شامل پاكيزگي و مرتب بودن وسايل داخل خانه، عدم وجود سروصدا و مزاحمت‌هاي ديگر باشد. از مهم‌ترين شرايط محيطي خانواده مي‌توان شادماني و آرامش در محيط خانواده را نام برد. شكسپير در اين زمينه مي‌گويد: «شادماني در خانه‌اي است كه مهر و محبت در آن مسكن دارد».

اگر بخواهيم استاندارد ايزو را در يك كلمه بيان كنيم ايزو چيزي نيست جز «نظم». در محيط خانواده بايد نظم و ترتيب حاكم باشد به طوري كه محل همه وسايل خانه مشخص باشد، تمام اسناد، مدارك، كتاب و... به‌طور منظم بايگاني شده باشند و هنگام استفاده از آنها بتوان به راحتي آنها را پيدا كرد. تمام وسايل اضافي كه در خانه وجود دارد را به داخل انباري بفرستيد يا به فروش رسانيد. محل قرارگيري كليه وسايل داخل خانه را تعيين نمائيد و به منظور حفظ اين نظم و ترتيب به صورت دوره‌اي نظافت نمائيد بدين معني كه مشخص كنيد محيط خانه شامل كف اتاق‌ها و آشپزخانه و شيشه و...

هر چند مدت يك بار و توسط چه كسي بايد نظافت شود و مهم‌تر از همه آن كه به كليه اعضاي خانواده آموزش دهيد تا موجب فرهنگ‌سازي شود. به منظور اطمينان از حفظ نظم و ترتيب در خانه مي‌توانيد به صورت سرزده بررسي نمائيد كه آيا كليه مدارك و اسناد به راحتي قابل دسترس هستند؟ آيا كليه لوازم و مواد مصرفي را مي‌توان سريع پيدا كرد و آيا اين مدارك يا لوازم داراي برچسب شناسايي هستند؟

10- نتيجه
آنچه بيان شد تشريح برخي الزامات استاندارد ISO 9001:2000 و كاربرد آن در خانواده است. بسياري افراد هستند كه در محيط كاري و شغلي خود موفق هستند اما در محيط خانوادگي خود خير! بنابر اين يكي از حلقه‌هاي گمشده موفقيت خانواده، نظام مديريت كيفيت در خانواده است كه بدين منظور راهكارهاي زير توصيه مي‌شود:

خانواده خود را به عنوان يك سازمان تلقي نمائيد كه اعضاي خانواده مشتريان شما هستند.
نيازهاي مشتريان خود كه همان اعضاي خانواده هستند را درك نمائيد.
با كمك اعضاي خانواده اهدافي را براي خانواده و اعضاي آن برگزينيد و برنامه‌اي مكتوب كه شامل فعاليت، مسئوليت هر فرد و زمان اجراي آن باشد تهيه نمائيد. اين اهداف به صورت كوتاه مدت و بلند مدت باشد.
در جهت تأمين منابع مالي لازم تلاش نمائيد.
بر اجراي فرايندهاي كاري توجه نمائيد و مرتباً آنها را مورد پايش قرار دهيد.
بر اقدامات پيشگيرانه به جاي اقدامات اصلاحي تمركز نماييد.


نویسنده : علی جلالی
منبع : روزنامه همشهري،‌ شنبه 22 مهر 1385، سال چهارهم، شماره 4109، صفحه 13
 

Kaizen

عضو جدید
هدف چه جوریش خوبه ؟

هدف چه جوریش خوبه ؟

4 ویژگی هدف هایی که در دراز مدت بیشتر جواب می دهند

قبل از هر چیزی تاکید می کنم که توصیه روان شناسان این نیست که شیفت + دیلیت بگیرید و همه آرزوهای شخصی و رویاهای بلندمدتان را برای همیشه بریزید از ذهنتان بیرون ؛ اتفاقا آنها معتقدند که اگر شما این ویژگی های چهارگانه را رعابت کنید ، احتمال بیشتری دارد که به هدف های بزرگی که در ذهنتان می پرورانید برسید . حال این چهار ویژگی چیست ؟

1-هدف کوچک زیباست

وقتی که ما یک هدف بزرگ و بلندمدت 20 ساله برای خودمان تعریف می کنیم . هر چقدر هم که صبور باشیم ، زندگی کم کم برایمان کسالت بار می شود . اما اگر همین هدف بزرگ را لقمه لقمه کنیم و تبدیلش کنیم به هدف های هفتگی و یا حتی روزانه ، از روز مرگی بی معنایمان نجات پیدا می کنیم . هدف های کوچکی مثل خواندن یک فصل از کتاب درسی دانشگاه در این هفته ، باعث می شود هدف نیمه بزرگ نمره مناسب راحت تر بدست بیاید . پس فعلا به تراول های بزرگ را بذار گوشه ذهنت و به اسکناس های کوچکی که به زودی می رسند دلخوش کن .

می دونید مثل چیه ، کسی می دونه ساختار شکست کار (WBS) چیه ، هر کی می دونه برای بقیه توضیح بده

2-هدف مبهم بلاتکلیف تان میکند ؟

هی نگویید " می خواهم در زندگی ام موفق شوم " ؛ معلوم کنید که در چه جنبه ای ، کجا ، کی و با چه امکاناتی ؟ خلاصه اینکه هدفتان را مشخصو عینی و قابل اندازه گیری کنید . به قول علما به هدفتان یک تعریف عملیاتی بدهید . مثلا به جای "موفق شدن در تحصیل " می توانید بگویید " هدفم اینست که معدلم این ترم الف شود " . اصلا این کتاب های بازاری که کلا برای موفقیت مبهمشان چند روش مبهم دارند را بریزید دور و به هدفهایتان رنگ و بوی مشخص بودن بدهید .

مهمترین ویژگی های یک برنامه عملیاتی ، داشتن زمان بندی و مشخص بودن محصول است . یعنی در پایان برنامه به کجا می خواهیم برسیم ، چه چیزی را کسب کنیم و چه زمانی باید برنامه ما به پایان برسد .

3-هدف منعطف ، آرامتان می کند ؟

خیلی از مواقع در زندگی ،لا اقل به صورت مشروط ، به ما حق انتخاب بیش از یک هدف را میدهند . مثلا در انتخاب رشته دانشگاهی یا انتخاب واحد ؛ نمی گویم همه ولی بیشتر کسانی که فقط و فقط به یک رشته یا یک هدف فکر می کنند ، از شکست بیشتر می ترسند و اضطراب و استرس بیشتری را تحمل می کنند . گاهی ما در رسیدن به یک هدف ، ممکن است با هدف های متفاوتی اما نزدیک به هدف های قبلی مان آشنا شویم و به آنها علاقمند شویم . انعطاف پذیری در انتخاب هدف ، هم ذهنمان را خلاق تر می کند و بازتر نگه می دارد و هم باعث میشود در موقعیت هایی مثل انتخاب رشته یا واحد ، پل های دیگر را پیش رو خراب نکنیم و همیشه راهی برای ادامه دادان داشته باشیم .

پس می بینید که این جمله خوش آب و رنگ آنتونی رابینز که " هدف را باید روی سیمان نوشت و نه روی ماسه " از یه لحاظ هایی چندان هم درست نیست .

4-هدف باید به شما حال بدهد !

اصلا اگر قرار باشد که شما با هدف های ریز و درشت زندگی حال نکنید ، هیچ کدام از این توصیه ها به درد سبزی پیچ شدن هم نمی خورند . خیلی مسخره است که هدف یک دکترای فیزیک ، حل یک مسئله کتاب فیزیک دبیرستان باشد . هدف ها باید آنقدر مهیج باشند که رسیدن به آنها نیاز به تلاش و حتی کمی ریسک داشته باشد ؛ نه ، آنقدر غیر واقعی و شور و نه آنقدر دم دستی و بی نمک .

منبع : وبلاگ راهکار مهندسی صنایع
 

Kaizen

عضو جدید
یانگوم ، هانیکو و اوشین

یانگوم ، هانیکو و اوشین

فکر می کنید چرا کشورهایی مثل ژاپن و کره به ماجراهای زن بدبختی که موفق میشود ، علاقه نشان می دهند ؟

یانگوم ، هانیکو و اوشین ؛ فکر می کنید وجه تشابه اصلی این سه شخصیت چیست ؟



از زن بودنشان که بگذریم می رسیم به این که هر سه نفر از بچگی با وجود مشکلات فراوان مثل فقر ، با سختکوشی همه موانع را پشت سر گذاشتند و پیشرفت کردند ؟ فکر می کنید این ویژگی مشابه ، تصادفی است ؟ اگر ماجرای ساخت کارتون فوتبالیست ها و تاثیر ان بر فوتبال ژاپن بدانید ، این دفعه هم شک می کنید که نکند این چشم بادامی ها از ساخت این سریال ها با این ویژگی مشترک هم هدفی داشته اند . اگر به اینها ، اوضاع ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم و هدف گیری این کشور برای پیشرفت را اضافه کنید و بدانید که در کشوری سنتی مانند ژاپن زن ها بیشتر در داخل خانه کار می کردند ، کم کم دستتان می آید که انگار برای آنها پیشرفت اقتصادی ، روی این سریال ها هم حساب ویژه ای باز کرده اند . این قضیه حساب و کتاب کاملا علمی دارد . باور نمی کنید ؟

روان شناسان معاصر غیر از نیازهایی که بیشتر از نوع زیست شناختی هستند – تشنگی ، گرسنگی ، ...- انگیزه های دیگری هم در بنی یشر پیدا کرده اند که بیشتر به زندگی اجتماعی وی مربوط میشود .از میان این دسته انگیزه های تازه تعریف شده نیاز به پیشرفت (NEED FOR ACHIEVEMENT) به خاطر کاربردهای عملیش بیشتراز بقیه سروصدا کرده است . آنها نیاز به پیشرفت را اینگونه تعریف کرده اند :

میل انسان به انجام دادن کارها ، رسیدن به سطوح بالای موفقیت ،و تلاش برای مهارت یافتن بیشتر و بیشتر .

قصه از کجا شروع شد ؟

اوایل قرن بیستم یکی از خلاق ترین ادم های تاریخ روانشناسی جهان به نام "هنری مورای" آمد یکسری نیازهای جدید را تعریف کرد و چپاند کنار نیازهای سنتی . نیاز به پیشرفت بعدن شد خوره ذهن یکی از مریدان وی به نام مک کله لند . او عمرش را گذاشت روی تحقیق در مورد این نیاز و به این نتیجه رسید که می توان نیاز به پیشرفت را در آدم ها زیاد کرد . وی از آن طرف دنیا آمد یک کم این طرف تر از سرزمین یانگوم – یعنی کشور هفتاد و دو ملت – لحاف و تشکش را پهن کرد . او در یکی از روستاهای هند ، به تاجران آموزش داد که پیشرفت طلب تر باشند . نتیجه جالب بود ؛ تاجران این روستا به نسبت تمام روستاهای مجاور ، کارگران بیشتری گرفتند و شغل های جدیدتری راه انداختند. فوت کوزه گری مک کله لند این بود که به تاجران هندی نمی گفت آنها دوباره می توانند جاده ابریشم را قرق کنند . او هدف هایی را به آنها پیشنهاد کرد که نه ریسکش آن قدر پایین بود که حوصله شان سر برود و نه آنقدر بالا که رویایی به نظر برسد . ضمن اینکه آنها را ترغیب می کرد که در برابر سختی های این ریسک پذیری مقاوم باشند .

با پایان خوش این فیلم هندی ، آدم های فرصت طلب ، از جمله مدیران کارخانه ها ، روان شناسان صنعتی و در نهایت مسئولان رسانه های ملی بودند . آنها که دیدند میشود با کمی خلاقیت و وقت گذاشتن ، تخم انگیزه پیشرفت را توی ذهن کارمندان ، کارگران و کلا مردم یک کشور کاشت ، شروع کردن به انجام عملیاتی که اسمش را پخش ویروس ان ای (NA) یا همان میل به پیشرفت گذاشته بودند .

روانشناسان صنعتی و مدیران سیستم هایی را طراحی نمودند که کارگران بتوانند در آن با کار بیشتر از لحاظ مقام یا درآمد ارتقا پیدا کنند . آنها هر ماه یک کارمند نمونه انتخاب می کردند تا موفقیتی احتمالی را جلوی چشم کارمندانشان بگذارند که نه چندان به دست آوردنش سخت بود و نه چندان ساده ؛ ولی باعث می شد همه بهتر کارکنند .

درسطح کلان ، کارگاه های سوسول بازی انگیزه پیشرفت کار را پیش نمی برد . باید از یک جای دیگر این کار پیش می رفت . یک جایی فراگیرتر و پرمخاطب تر و چه جایی بهتر از تلویزیون ؟

اوشین ، هانیکو و یانگوم همگی از عوامل پخش این ویروس دوست داشتنی هستند . همه آنها ادم هایی به شدت فقیرند که به شدت پیشرفت می کنند . هر سه نفر دارای یک هدف بلند مدت هستند : رسیدن به رفاه در اوشین و رسیدن به یک مقام درخور در یانگوم . اما هدف بلند مدت را گذاشته اند آن گوشه ذهنشان و در خلوتشان با آن حال می کنند و خودشان در واقعیت چسبیده اند به هدف های کوتاه مدت . هدف هایی که خوراک سریال های هزار قسمتی هستند . هر قسمت یک هدف !

این سریال ها در ضمن در لفافه توصیه های اخلاقی نوعی از هدف گذاری را تبلیغ می کنند که در دراز مدت بیشتر جواب میدهد . آنها هدف های " خود گرایانه" رقیبان قهرمان را نکوهش می کنند . یعنی کارهایی که با هدف خودی نشان دادن انجام می شود . ضمن اینکه از " هدف های کارگریز " –یعنی انجام دادن کار به شکل دو دره و سمبل کردن – هم در این سریال ها پرده برداشته میشود . آنها یک نوع از انتخاب هدف را تبلیغ می کنند : از انجام خوب تکلیف و یاد گرفتن مهارت لذت ببر . فرایندی که رویه ای اخلاقی دارد اما در زیرش همان نیاز به پیشرفت نهفته است .

یک سوال : چرا گستره تبلیغ این نیاز در کشورهای شرقی تابلوتر است ؟

از اهداف سیاسی و نیاز این کشورها به کارکردن بیشتر نیروی انسانی که بگذریم ، تحقیقات روان شناختی نشان داده که اصلا شرقی ها جوری تربیت می شوند که نیاز به پیشرفت بیشتری در خود حس می کنند .

هارولد استیونس و همکارانش در 5 مطالعه متوالی در دهه آخر قرن بیستم ، انگیزه پیشرفت کشورهای شرقی از جمله تایوان ، ژاپن و چین را با همین انگیزه در آمریکایی ها مقایسه کردند . نتیجه جالب بود :

از کلاس اول تا یازدهم چشم بادامی ها از آمریکایی ها جلوتربودند و هر چه کلاس بالا تر می رفت ، فاصله بیشتر می شد . استیونس و گروهش نشتند و ریز شدند توی خرده خرده رفتارهای دانش آموزان ، والدین و معلمان شرقی . از وقت بیشتری که کلا شرقی ها برای درس کنار گذاشته بودند بگذریم ، شاید مهم ترین دلیل ، رفتار والدین بود . اگر بچه های آمریکایی نمره پایین می گرفتند ، پدر و مادرهای آمریکایی می گذاشتند پای خنگی ذاتی بچه اما والدین ژاپنی آن را نتیجه کم کاری بچه می دانستند و پیشرفت خواه تر بودند . انگار ولع به پیشرفتی که در سریال های شرقی تبلیغ می شود ، یک جورهایی نمود این ضرب المثل هم هست :

" مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد "

برگرفته از : همشهری جوان - شماره 140 - نوشته سعید بی نیاز
 

Kaizen

عضو جدید
هشت تمرین برای "ما" شدن - قسمت اول

هشت تمرین برای "ما" شدن - قسمت اول

اگر نمي‌دانيد براي نوشتن يک بيانية مأموريت و چشم‌انداز فردي بايد از کجا شروع کنيد، اين تمرين‌ها به کارتان مي‌آيند و بهتر است اين تمرين‌ها را به همان ترتيبي که آمده‌اند،‌ انجام بدهيد. به هر حال،‌ اين‌ها ابزارهاي ساده‌اي هستند که قرار است به شما در اين فرايند کمک کنند. پس خودتان را محدود نکنيد و هر طور که مي‌خواهيد و فکر مي‌کنيد براي شما مفيد است، از آن‌ها استفاده کنيد. هدف تمرين‌ها اين است که شما از منظرهاي مختلف به چيزهايي که براي شما مهم‌اند و به معاني‌ آن‌ها بينديشيد.

تمرين اول: ويژگي‌هاي شخصيتي
ما ۲۰ ويژگي شخصيتي را به ترتيب الفبا در جدول 1 نوشته‌ايم. شما آن‌ها را به ترتيبي که براي خودتان اهميت دارد، رتبه‌بندي کنيد. کنار هر ويژگي‌ که برايتان بيشترين اهميت را دارد، عدد يک بنويسيد و کنار مهم‌ترين بعد از آن، عدد ۲ و . . . مي‌توانيد خودتان هم ويژگي‌هايي را که به نظرتان مهم است و جاافتاده‌اند، به اين فهرست اضافه کنيد.



تمرين دوم: ارزش‌ها
در جدول 2، بيست ارزشي که ما به ترتيب حروف الفبا آورده‌ايم، به ترتيبي که براي شما مهم است رتبه‌بندي کنيد. اگر ارزشي از قلم افتاده است، خودتان اضافه کنيد.



تمرين سوم: چه چيزي مهم است؟
حالا با نگاه کردن به جدول‌هاي قبلي، به ترتيب اهميت، هشت ارزش و هشت ويژگي شخصيتي مهم‌تان را فهرست کنيد. اين‌ها ارزش‌هاي محوري و ويژگي‌هايي هستند که شما در هر موقعيتي که قرار بگيريد، آن‌ها را ناديده نخواهيد گرفت و از آن‌ها عدول نخواهيد کرد.

تمرين چهارم: نقش‌هاي «من» در زندگي
تمام نقش‌هايي را که در زندگي بازي مي‌کنيد، مشخص کنيد (مثلا فرزند، شاگرد، کارمند، همسر، عضو مؤسسه خيريه و...)؛ سپس هدفي را که در آن نقش به دنبالش هستيد، شرح دهيد. چرا اين کار را انجام مي‌دهيد؟ چه اهميتي براي شما دارد؟ چه کسي به شما نياز دارد؟ چه کسي سود مي‌برد؟


 

Kaizen

عضو جدید
هشت تمرین برای "ما" شدن - قسمت دوم و پایانی

هشت تمرین برای "ما" شدن - قسمت دوم و پایانی

تمرين پنجم: تعامل با ديگران
سازگاري ما با جهان تا حدود زيادي به معناي سازگاري و تعامل با مردم است. راه‌هايي که با موفقيت با ديگران تعامل مي‌کنيد، بنويسد. مثلا: نصيحت‌ کردن، ياد دادن، تشويق‌ کردن، کمک کردن، فروختن، سرگرم کردن، رهبري، تأمين کردن، خدمت کردن، دوست داشتن و...

تمرين ششم: اگر من يک جايزه ببرم
فکر کنيد اگر برندة يک جايزه بشويد، احتمالا اين جايزه براي چه چيزي خواهد بود؟ دوست داريد کسي که آن را به شما مي‌دهد، درباره‌تان چه بگويد؟ فکر کنيد چه چيزي باعث مي‌شود پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ، همسر، فرزند يا خواهر و برادرهايتان به شما افتخار کنند؟

تمرين هفتم: در زندگي چه مي‌خواهم؟
مي‌خواهيد ۱۰ يا ۲۰ سال بعد از مرگ‌تان در مورد شما چه بگويند؟ دوست داريد در زندگي چه چيزي به دست بياوريد؟ دوست داريد چه کاري در زندگي‌ انجام بدهيد؟ دوست داريد در زندگي چه چيزي داشته باشيد؟

تمرين هشتم: يک جهان کامل
جهان کامل خود را به تصوير بکشيد. چه شکلي است؟ مردم در آن به چه کاري مشغول‌اند؟ چه مي‌گويند؟ توصيفي از اين جهان کامل بنويسيد. مثلا:
جهان کامل من، جايي است که مردمش مقصد خود را مي‌دانند و از زندگي لذت مي‌برند.
جهان کامل من، جهاني پر از صلح و آرامش است که مردمش به هم کمک مي‌کنند، با هم مهربان‌اند و همه در آن محترم‌اند.
جهان کامل من، جهاني است که در آن من به پروردگارم نزديک‌ام‌ و با خانواده، دوستان، و محيط اطرافم رابطة‌ نزديکي دارم.

حرف آخر: بيانية مأموريت فردي
واژه‌ها و مفاهيمي را از ميان فهرست ارزش‌ها، ويژگي‌هاي محوري، چيزهايي که در زندگي مي‌خواهيد و توصيفتان از جهان کامل، ترکيب کنيد و بيانية‌ مأموريت فردي‌ خودتان را بنويسيد. مثلا:
مقصود من از زندگي اين است که انرژي‌ و مهارت‌هاي ارتباطي‌ام را صرف اين کنم که ديگران را برانگيزانم و آموزش دهم تا مقصدشان را از زندگي بشناسند و از زندگي‌شان لذت ببرند.

منبع : همشهری آنلاین

 

tamizi

عضو جدید
سلام
خیلی جالب ولی زیاد بود
یه انتقاد که بد نیست بهش توجه کنی اینه که توی این تاپیک فقط خودت داری مطلب مینویسی و کسی کمکت نمیکنه شاید یکی از دلایلش اینه که زیاد طرفدار نداری....
امیدوارم از حرفام ناراحت نشده باشی


یاعلی
 

tamizi

عضو جدید
ببخشید منظورم تاپیکی بود که داری توی اون فعالیت میکنی . نه خودت

موفق باشی
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
توجه

توجه

سلام
خیلی جالب ولی زیاد بود
یه انتقاد که بد نیست بهش توجه کنی اینه که توی این تاپیک فقط خودت داری مطلب مینویسی و کسی کمکت نمیکنه شاید یکی از دلایلش اینه که زیاد طرفدار نداری....
امیدوارم از حرفام ناراحت نشده باشی


یاعلی

ببخشید منظورم تاپیکی بود که داری توی اون فعالیت میکنی . نه خودت

موفق باشی

سلام جناب tamizi

1. من از طرفدارای اين مطالب و مهندس Kaizen هستم. اين مطالب واقعا مفيد و کاربردی هستن.

2. اينکه ايشون دارن به تنهايی تاپيک رو جلو می برن ، کاری هست که تک تک ما بايد انجام بديم. هيچ لزومی نداره که ديگران بی جهت مطلبی بنويسن. اگه جای بحث بود و يا کسی قصد داشت که مطالب رو نقد کنه و يا تکميل کنه ، پست جديد ميده.

3. شما بهتره که از مطالب استفاده کنی و اگه براتون مفيد نيست ، به کسی يا مطلبی بی احترامی نکنی. يادتون نره که اينجا يه تالار مهندسی هست و نه مشاعره که ما بخواييم حرفا به دل بشينه. اين مطالب نوشته ميشه و ممکنه 20 سال ديگه يه مهندس جوون بياد و از حرفای آقای kaizen استفاده کنه.

4. حرفای اين چنينی رو لطفا با پيام خصوصی با هم رد و بدل کنين و از ارسال پست های بی ربط به موضوع و هدف تاپيک خودداری کنين. در صورت مشاهده ، پست ها حذف و نويسنده اونا اخطار دريافت خواهد کرد.

با احترام
 

Kaizen

عضو جدید
5s در خانه

5s در خانه

چطور خانه ای تمیز و مرتب داشته باشیم ؟
 

پیوست ها

  • 5S in Home.pdf
    625.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

amirhakimi

عضو جدید
سلام
خیلی جالب ولی زیاد بود
یه انتقاد که بد نیست بهش توجه کنی اینه که توی این تاپیک فقط خودت داری مطلب مینویسی و کسی کمکت نمیکنه شاید یکی از دلایلش اینه که زیاد طرفدار نداری....
امیدوارم از حرفام ناراحت نشده باشی


یاعلی

سلام دوست گرامی
اصلا با این فرمایشتون موافق نیستم، فقط اینو میتونم بگم که بسیاری از دوستان مثل من عاشق این تاپیک شدن، لازم نیست حتما بیان چیزی تایپ کنن که این علاقه رو نشون بدن تشکرها این کار رو انجام میده. من خودم شخصا در زمان تشکیل این تاپیک نبودم ولی الان که دارم میبینم مطالب فوق العادس. شاید شرکت نکردن دلیلش این باشه که (مثل من) مطلبی نداشته باشن.

چطور خانه ای تمیز و مرتب داشته باشیم ؟

کایزن جان تبریک !
نگاهت خیلی زیباست و من تحسینش میکنم. از بابت مطالب قشنگت خیلی ممنون.
Great job, keep it up !!!
 

Kaizen

عضو جدید
مهندسی صنايع و رهاوردهای سال نو ؛ شباهتها و همسانيها

مهندسی صنايع و رهاوردهای سال نو ؛ شباهتها و همسانيها

مراسم آغازين سال نو در فرهنگ كهن ايران زمين ، قدمتي بس ديرين دارد ؛ برخلاف تصور عده‌اي كه گمان مي‌دارند نوروز را آرياييها به ايران آورده‌اند ، برخي ديگر بر اين عقيده‌اند كه پيشينه نوروز باستاني به پنج‌هزار سال پيش باز مي‌گردد تا جاييكه حتي سومريها نيز چنين مراسمي را برپا مي‌داشته‌اند و آرياييها پس از ورود به ايران ، نوروز را از ساكنين فلات ايران پذيرفته‌اند . روايت هر چه باشد ، القصه آنچه مشهود است ديرينه گران‌سنگ اين آيين پارسي مي‌باشد كه در پس قرون و اعصار ، گذشته و گذشته ، تا ميراثي گشته براي ما ، ايرانيان امروز ؛ ليكن هدف از بيان آنچه گفته شد ، مرور تاريخ نيست ؛ بل در اين مجال ، از منظري ديگر - و اي بسا براي نخستين بار - نگاهي به رخداد نو گشتن سال ايراني و دستاوردهاي آن خواهيم انداخت و اين دريچه ، همان زاويه ديد ويژه‌ايست كه تنها از آن ماست : مهندسين صنايع
بر نگارنده پوشيده است كه خواننده اين سطور ، تا بدين لحظه ، به چه ميزاني به آميختگي و همساني مهندسي صنايع با لحظه‌لحظه‌هاي زندگي روزمره خويش انديشيده ‌است ؛ و آنچه اينك ، تاكيد بر آن است شباهتهاي رسم ديرينيست نوروزنام و آيين نوگشت سال ايراني با رشته‌اي نه چندان ديرين با نام مهندسي صنايع ؛ چنانچه تاكنون در اين پيرامون تامل نكرده‌ايد ، توصيه بر آن است كه پيش از سير نگاهتان بر سطور آتي ، انديشه خود را وادار به تكاپو كنيد و اين همسانيها را در ضمير درون خويش بجوييد كه ذات مهندسي صنايع با كوشش ، كوشش و باز هم كوشش در يافتن تازه‌ها نهفته است كه نگارنده هميشه بر اين باور بوده كه مهندسين صنايع آنچه را بايد به فراست دريابند كه سايرين از درك آن - به همان روشني و وضوح - عاجزند
و اما در بيان دستاوردهاي سال نو و همخوانيهاي آن با مفاهيم مهندسي صنايع از يك رسم ديرين و در عين حال ، عاميانه ، آغاز مي‌نمايم : خانه‌تكاني . حال از خود بپرسيد كه كدام يك از تكنيكهاي مهندسي صنايع را شبيه به اين آيين كهن ايرانيان مي‌دانيد ؟ چنانچه به پاسخ رسيده‌ايد به شما تبريك مي‌گويم كه بي‌شك ذهن پويايي داريد و اگر تلاش ذهنيتان فرجام نبخشيده ، توصيه من به شما آن است كه بكوشيد بيشتر و بيشتر از 5s بدانيد ! بلي ، اين همان تكنيك ژاپنيست كه ما آن را فرهنگ خانه‌داري در محيط كار ترجمان كرده‌ايم و افسوس كه نتوانسته‌ايم پيش از همقطارانمان در خاور دور ، از رسوم كهن خود براي خلق مضامين نوين مهندسي ايده گيريم . يادمان باشد كه به هنگام خانه‌تكانيهامان در خانه و يا در محيط كار ، اصول مهندسي فاكتورهاي انساني را ناديده نگيريم و به نزديكان خويش نيز بياموزيم
شايد شما در روزهاي نزديك به سال جديد ، جمله‌هايي با مضمون اينچنيني را بيشتر شنيده باشيد كه : " مي‌خوام از سال ديگه ، يه آدم ديگه‌ باشم !‌ " روانشناسان بر اين عقيده‌اند كه مناسبتهاي زماني بهترين محرك براي ايجاد تغيير در انسانهاييست كه عزم دگرگوني دروني دارند ؛ بي‌ترديد بسياري از آناني كه قصد دارند سال جديد را انسان ديگري باشند ، از مهندسي مجدد - بر خلاف من و شما - چيزي نمي‌دانند اما آنان ، نادانسته ، يك فرايند مهندسي مجدد را در اعماق وجودشان طلب مي‌كنند
جدا از طوفانهاي دگرگون‌كننده دروني كه به مثابه مهندسي مجددند ، همگي ما ، با آغاز سال نو به سالي كه گذشت مي‌انديشيم ، كرده‌ها و ناكرده‌هاي خويش را از نظر مي‌گذرانيم و نقاط قوت و ضعف خويش را مورد بررسي قرار مي‌دهيم ؛ در انتها ، همگي ما ، يك فرايند ارزيابي عملكرد را سپري كرده‌ايم ؛ چه نيكو خواهد بود اگر ارزيابي عملكرد گذشته‌هايمان ، بر آينده ما ، تاثيري مثبت نهاده باشد
بر سفره هفت سين كه نشسته باشيد ، بزرگترها را ديده‌ايد كه دعاي تحويل سال را زمزمه مي‌كنند و از خداوند ، براي خود و خويشان ، آرزوي تحولي مثبت را در تمامي عرصه‌هاي زندگي طلب مي‌نمايند ؛ اين عزيزان ، در سطر سطر نجواهاشان ، به دنبال رخدادي دمادم هستند كه اصل و اساس تلاشهاي مهندسين صنايع بر آن استوار بوده ، هست و خواهد بود : بهبود مستمر ! بهبود ، مايه اميد و جانمايه پيشرفت روزافزون هر تشكل انسانيست ، خاصه اگر آن تشكل ، يك سازمان و يا واحد صنعتي باشد
نوروز خبر از آمدن بهار مي‌دهد و ارمغان بهار زايايي و شكوفاييست ؛ زايش انديشه‌هاي بكر و ناب را با تفكري ناب ، از بهار بياموزيم كه در قرن ما - قرن رقابتهاي تنگاتنگ صنعتي - آن سازماني ماندگار خواهد ماند كه محصول نهاييش نه يك كالا يا خدمتي خاص ، كه ايده‌هاي نوين عناصر بالادستي و پايين‌دستيش باشد
در اين مجال ، در كنار يكديگر ، مروري نموديم مختصر اما مفيد بر آنچه كه نامش را همسانيها و همخوانيهاي مهندسي صنايع و رهاوردهاي نوروز و سال نو ، نهاده بوديم ؛ بي‌شك بسيارند اين چنين شباهتهايي كه هماره شكار تفكر ناب انسانهاي تيزبين تاريخ حيات بشري بوده‌اند و بر ماست تا براي اعتلاي آنچه مرز پر گهر خويش نامش نهاده‌ايم ، از ذره ذره‌هاي پيرامون خود براي توليد علم و آفرينش ايده‌هاي نو بهره گيريم كه حيات ما و سربلندي و استقلال سرزمين ديرپاي ما در گرو پويايي و خلاقيت انديشه‌هاي ماست

نویسنده : مهندس مصطفی هاشم زاده
برداشت از : www.iie.ir
 

Kaizen

عضو جدید
بهره وری در خانواده

بهره وری در خانواده

1ـ مشخص كردن راه به سوي خوشبختي:
- هدف هاي بلند، متوسط و كودتاه مدت خود را مشخص كن
- از بلند پروازي در تعيين هدف‌هاي بلندمدت نگران نباش
- واقعيات هاي زندگي را در نظر بگير
- براي رسيدن به هدفهايت، برنامه‌ريزي كن
- به برنامه‌هايت عمل كن
2ـ انتخاب راههايي براي تخليه روحي و رواني:
- سكوت عارفانه
- بيرون رفتن از محيط تنش
- معاشرت با دوستان همدل
- ارتباط هاي ساده و دوست داشتني
3ـ رعايت نظم و ترتيب در زندگي (شخصي، خانوادگي، كاري و اجتماعي):
- برنامه‌ريزي و رعايت وقت و حضور به موقع
- دور كردن وسايل و افكار اضافي
- مرتب كردن فكر و وسايل باقيمانده
4ـ انجام كارهاي خوب و معاشرت با دوستان خوب:
- معاشرت بيشتر با دوستان خوب و كمتر با بقيه
- شركت علاقمندانه در كارهاي مفيد، خير و مطلوب
5ـ آرامش دادن به ذهن:
- ايمان داشته باش
- ذكر خدا و عبادت و دعا، موجب آرامش قلب‌هاست
- انجام كارهاي مفيد اجتماعي
- در وضعيت اضطراب، ترس و اندوه، واكنش بيش از حد از خود نشان مده
- براي لذت بردن از زندگي عاشقانه از چاشني هاي روحي استفاده كن
6ـ انتخاب لذت هاي كوچك و ساده:
- انتخاب لباس ساده و روشن
- تهيه وسايل زندگي لازم، مفيد و بي زرق و برق
- ميهماني هاي كوتاه، ساده و كم هزينه
- مصرف خوراكي و نوشيدني هاي سالم و مفيد
7ـ ايجاد و گسترش عشق در زندگي:
- كارهايي را بيشتر انجام بده كه دوست داري
- از كارهايي كه از آنها بدت مي‌آيد، دوري كن
- عشق لازمه زندگي آرام است، كارهايت را با عشق انجام بده

8ـ تغذيه مناسب:
- وعده هاي غذا را جدي بگير
- شيوه مناسبي براي غذا خوردن انتخاب كن
- با معده ات دوست باش
- از سبزيجات بيشتر استفاده كن
- از غذا و نوشابه هاي سالم استفاده كن
9ـ ورزش ـ تفريح و گردش:
- از حركات ورزشي و نرمشهاي آرامش بخش استفاده كن
- هر كاري را با تفريح و لذت انجام بده
- براي گردش، زيارت، دين طبيعت و شهرها و ديدني ها وقت بگذار
10ـ نه گفتن به موقع و بجا:
- تا مي‌تواني براي كمك به ديگران «آري» بگو
- نه گفتن به موقع نيز براي آرامش در زندگي بسيار مهمتر است بخصوص نه گفتن به ديگران، به خود و به هوسها و عادت هاي غلط خود، هنگام ضرورت
- از بزرگترين مشكلات نوجوانان عدم توانايي در «نه گفتن» است
11ـ دارا بودن رفتار و ظاهر مناسب و آراسته:
- رفتارهاي مناسب و همه پسند را انتخاب كن
- از سخنان خوب و مورد پسند استفاده كن
- آراستگي ظاهري، نشاني از شخصيت است
- در رانندگي متانت و آرامش داشته باش
- الگوهاي خوب را انتخاب كن، تا الگوي خوبي براي ديگران باشي
12ـ دارا بودن «روح بزرگ»:
- هر كسي اگر بخواهد مي تواند داراي روح بزرگ باشد
- از ويژگيهاي روح بزرگ:
الف: بخشش، گذشت و ايثار
ب : توجه به منافع ديگران در كنار منافع خود
ج : اخلاقي برخورد كردن
د : حق طلبي و عدالت گستري


نویسنده : دکتر قاسم انصاری رنانی

 

Similar threads

بالا