دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس در ردیف یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفتند

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علمي کد خبر: 92051206155
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱



رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دانشگاه تهران در علم مواد و دانشگاه تربیت مدرس در شیمی در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفتند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر جعفر مهراد با اعلام این خبر گفت: نهاد دیده‌بان علم یا Sciencewatch سامانه‌ای در ISI است که دانشمندان، موسسات (دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی)، کشورها و نشریات علمی را از نظر اهمیت و آستانه استناد رصد می‌کند.

وی افزود: داده‌های این سامانه خود از پایگاه طلایه داران علم یا ESI استخراج می‌شود و عمل رتبه بندی را بر روی مؤلفه‌های یاد شده انجام می‌دهد.

مهراد ادامه داد: در ISI رشته‌های موضوعی به 22 رده کلی تقسیم بندی شده است و دانشمندان و موسسات مرتبط با این رشته‌ها وقتی انتخاب می شوند که جزو یک درصد بالا و کشورها و نشریات علمی نیز جزو 50 درصد بالای کل استنادها باشند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: برای تعیین رتبه بندی مؤلفه‌ها، از کل داده‌های استنادی در طول 10 سال موجود در ISI استفاده می‌شود. پایگاه ESI هر دو ماه یکبار روزآمد می‌شود.

مهراد با بیان این که بازه زمانی مورد نظر ژانویه 2001 تا 31 اوت 2011 را در بر می‌گیرد، گفت: در این بین، تعدادی از کشورها و موسسات به طور چشمگیری در مسیر توسعه علمی قرار گرفته‌اند و تحقیقات آن‌ها به دلیل اثر بخش بودن مورد استفاده جامعه علمی جهانی قرار می‌گیرد که از آن‌ها به عنوان ستاره‌های نوظهور یاد می‌شود.

وی افزود: ایران در مه 2011 در رشته بیولوژی مولکولی و ژنتیک و بر اساس داده‌های استنادی در بازه زمانی اعلام شده به عنوان ستاره نوظهور معرفی شد و از حد آستانه استنادی تعریف شده با افتخار عبور کرد.

مهراد خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دوباره در ژوئیه همان سال در رشته محیط زیست و اکولوژی به عنوان ستاره نوظهور معرفی شد و دو ماه بعد یعنی در ماه سپتامبر 2011 نیز ایران به عنوان ستاره نوظهور در رشته محیط زیست و اکولوژی که از حد آستانه استنادی مورد نظر عبور کرده، معرفی شده است.

به گفته رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در سپتامبر 2011 میلادی پژوهشگران رشته میکروبیولوژی کشور سبب شدند تا ایران به عنوان یک ستاره نوظهور علمی دوباره افتخاری جهانی کسب کند.

مهراد با تاکید بر این که رتبه بندی موسسات بر اساس آستانه استناد تعریف شده شامل یک درصد بالای کل استنادهای 10 ساله انجام می‌گیرد، گفت: در سال 2011 و ژانویه این افتخار نصیب دانشگاه تهران در رشته علم مواد شده است.

سرپرست ISC ادامه داد: 9 ماه بعد یعنی در سپتامبر، دو دانشگاه ممتاز کشور دانشگاه تربیت مدرس در شیمی و دانشگاه تهران در علم مواد موفق به کسب حد آستانه استنادی (یک درصد بالا) شدند.

مهراد اظهار کرد: حضور با شکوه دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران در کنار دانشگاه‌های تراز اول جهان مانند استنفورد در رشته کشاورزی، دانشگاه متروپولتین توکیو در رشته بیولوژی و بیو شیمی، دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ در رشته اقتصاد و بازرگانی، دانشگاه ژیائوتونگ شانگهای (چین) در رشته ریاضیات، بیمارستان زنان بریگهام (هاروارد) در رشته داروسازی و چندین دانشگاه و موسسه معتبر دیگر را باید ارج گذاشت و از تلاش‌ها و مجاهدتهای علمی دانشمندان و پژوهشگران این رشته تقدیر کرد.

مهراد با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری به دانشجویان مبنی بر این که کار علمی در دانشگاه‌ها و کشور باید به صورت جهادی انجام شود، گفت: آمار تولید علم کشور و تلاش علمی در عرصه فناوری‌های نوین از جمله پزشکی و رشته‌های وابسته در چند سال گذشته نشان می‌دهد که ایران از شایستگی‌ها و قابلیتهای علمی زیادی برخوردار است و رسیدن به جایگاه 15 تولید علم در سال جاری، مهر تایید دیگری در جهت افزایش بیش از پیش اعتبار علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور است.

وی ادامه داد: باید از داشته‌های خود و از اعتبار دانشگاه‌ها که مرزهای علمی را در می‌نوردند، حراست کرده و نوع نگاه به این حرکت علمی را که گاهی از سوی بعضی از افراد مورد انتقاد قرار می‌گیرد به نگاه مثبت تبدیل کنیم.

مهراد با بیان این که ارائه نقدهای ناسالم توسعه شایستگی‌های علمی را محدود می‌کند، گفت: دستاوردهای جدید علمی تجلی همت مضاعف استادان، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور است که مرهون سیاستهای مؤثر آموزش عالی کشور در سطح کلان است.

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در پایان تصریح کرد: اکنون که مجموع تلاش‌های علمی 30 سال اخیر تحویل دولت یازدهم می‌شود، حفظ این خودباوری و تقویت روحیه همکاری بیشتر، انتظاری است که وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به وجه نیکو برآورده کرده و مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران را طبق اسناد بالادستی قوام و دوام بیشتر بخشند.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا