djbagoor
عضو جدید
رواج دوباره اتهامات در خصوص فروش لپ تاپ های مرجوعی (Refurbished) در بازار ایران این بار دامان سونی را گرفت.
سونی متهم شدبازگشت لپ تاپ هاي مرجوعي به بازار ايران
به گزارش عصر ارتباط، گرمای تابستانی بازار IT در حالی به تدریج بازار میانه بهار را از رخوت بیدار میکند که داغترین بخش این بازار ،یعنی لپتاپ، همچنان درگیر بحث قدیمی فروش لپتاپهای مرجوعی به جای لپتاپهای دست اول در بازار ایران است و این بار شدیدتر از دفعات پیش انگشت اتهام به سوی سونی اشاره رفته است؛ اتهامی که کنارهگیری چند واردکننده قدیمی لپتاپ به سبب پائینبودن غیرعادی قیمت این محصول در بازار ایران آن را تشدید کرده است.نظرات کارشناسی اولیه در خصوص دلایل تمرکز این اتهام روی لپتاپهای سونی را در دو گروه عمده دلایل تجاری و فنی میتوان طبقهبندی کرد. دلایل تجاری به صورت خلاصه عبارتند از: برند قدرتمند سونی، فروش گسترده لپتاپهای این شرکت و حاشیه سود بالای لپتاپهای این غول ژاپنی در ایران که با برخی نقاط ابهام فنی همچون نبود امکان شناسایی لپتاپهای مرجوعی در سایت رسمی سونی همراه است. هرچند تمامی منابع متهمکننده فروشندگان سونی در این خصوص خواهان محفوظ ماندن نام خود هستند، ولی بیشک دلیل آخر یعنی عدم امکان دریافت اطلاعات دستگاههای سونی به صورت آنلاین را میتوان مهمترین دلیل بروز این اتهام در خصوص لپتاپهای سونی به حساب آورد، به ویژه که تقریبا تمامی رقبای سونی در بازار ایران همچون توشیبا، دل و حتی اچپی این امکان را روی وبسایت رسمی خود دارا هستند و این در کنار اقبال عمومی به لپتاپهای سونی، از لپتاپها یک هدف مناسب برای سوءاستفادهگران ساخته است.نظرات عمومی بازار درباره نحوه شناسایی لپتاپهای مرجوعی سونی هم تا کنون از حد جعبه فراتر نرفته است. برای مثال در حالی که لپتاپهای سری خاورمیانه سونی دارای جعبه مشکی با نام چاپ شده Vaio در قطر جعبه هستند و لپتاپهای سری آمریکایی سونی هم دارای یک پوشش خاکیرنگ بیرونی با یک جعبه داخلی مشکی- که آن هم نام چاپ شده Vaio را دارد- هستند، لپتاپهای مرجوعی فقط در یک جعبه خاکیرنگ بدون نام و برچسب بستهبندی شدهاند و به این ترتیب جعبه لپتاپهای مرجوعی به تنها شیوه عملی شناسایی آنها تبدیل شدهاست؛ شیوهای که به گفته برخی از فروشندگان لپتاپ به سبب فروش جعبههای جعلشده یا حتی دوباره استفاده شده لپتاپهای سونی به بهایی معادل فقط 5 هزار تومان در ایران آن نیز مورد وثوق نیست. مراجعه به سایت رسمی سونی هم پس از کند و کاو فراوان نشاندهنده آن است که تشخیص آنلاین لپتاپهای مرجوعی این شرکت فقط در هنگام ثبت سفارش آن هم فقط برای بخشی از لپتاپهای مرجوعی ممکن است؛ به این ترتیب که شماره سریال لپتاپهای مرجوعی از نوع RFC ( مرجوع شده از دست مشتری) پیش از این در سایت سونی ثبت شده است، هر چند این شیوه نیز به سبب آن که باید به قسمت ثبت سفارش سایت مراجعه کنید و ضمنا شماره سریال لپتاپهای RFB (مرجوع شده از کارخانه) را شامل نمیشود به هیچ وجه امکان تمایز میان لپتاپهای دست اول و مرجوعی را برای کاربر ایرانی فراهم نمیآورد.جالب آنکه حتی این استدلال هم وجود دارد که از آنجا که تقریبا تمامی فروشندگان لپتاپ در ایران به حکم تحریم ناچارند در هر صورت خدمات پس از فروش را راسا خودشان و بدون هیچ حمایتی از سوی کمپانیهای مادر انجام دهند، بنابراین دیگر فشار مضاعفی که فروش لپتاپهای مرجوعی به جای لپتاپهای اصلی بر گارانتی مورد تعهد آنها وارد میکند نیز مانع منطقی آنها برای خودداری از فریب خریداران نیست. ضمن آنکه فروش بسیاری از این لپتاپها تحت عناوینی چون گارانتی تجاری یا بینالمللی هم فروشندگان را از دغدغه تعهدات گارانتی برای لپتاپ مرجوعی رها خواهد کرد.
سکوت رسمی
تردیدی نیست که تحریم بودن ایران در بخش رایانههای همراه از سوی ایالات متحده در ایجاد این ابهام، که نبود دفتر نمایندگی برای غولهای لپتاپ فروش جهان نیز آن را تشدید کرده است، بسیار موثر است. ایران رهجو تنها نماینده رسمی لپتاپهای سونی در ایران نیز ترجیح میدهد در برابر این اتهام سکوت کند. ظاهرا از آنجا که با توجه به نظارت دقیق دفتر سونی روی این شرکت قدیمی ،که آشکارا از حمایت قانونی و فنی شریک ژاپنیاش برخوردار است، ایران رهجو دغدغهای از بابت متهمشدن به فروش لپتاپهای مرجوعی ندارد. سکوت معنیدار خانواده فیضی دربرابر اتهامی که بیشتر متوجه باقی رقبای سونیفروش آنها است را میتوان در راستای سیاست همیشگی جنجالگریزی آنها تفسیر کرد.البته در مقابل علیرضا پورنقشبند -مدیرعامل نقش- که این روزها به موازات مجموعه فروشگاهیش در حال تقویت شمایل شرکتی خود در قالب فعالیتهای صنفی است دفاع قابل توجهی درباره این اتهام از خود و سایر سونیفروشان میکند و میگوید: اساسا حجم جهانی لپتاپهای مرجوعی که در دسترس شرکتهای خاورمیانهای قرارمیگیرد آنقدر نیست که شما بتوانید بر اساس آن یک تجارت را پایهریزی کنید. چنین بحثی سالهاست که جز در حد کالاهای مسافری آن هم به صورت محدود در بازار لپتاپ ایران مطرح نبوده و آن زمانی هم که بوده برای برند سونی نبوده است. اینکه شما جعبه سونی را در ایران یا هرجای دیگر تولید کنید و لپتاپهای مرجوعی را بگذارید داخل آن و بفروشید و بازهم سود داشته باشید از آن حرفهای غیرمنطقی است که فقط کسانی میتوانند مروجش باشند که میخواهند وانمود کنند بازار لپتاپ تا ابد به داشتن یک لولو خرخره بالای سر خودش عادت دارد.
دفاع سونی
مدیر عامل نقش بر خلاف انتظار پائین بودن قیمت برخی مدلهای لپتاپ در بازار ایران نسبت به بازار امارات که دروازه سنتی ورود این محصولات به ایران است را منکر نمیشود و ضمن تائید آن میگوید: چنین وقایعی اگر نگرشی واقعگرایانه و مدرن به بحث رقابت در بازار آزاد و نوسانات قیمت در آن داشته باشیم بدون آنکه به کسی انگ و اتهام بزنیم قابل توضیح است. خیلی از این آقایانی که از خود سونی میخرند و به قول خودشان با قیمت خوب هم میخرند به این حقیقت نگاه نمیکنند که خیلی از لپتاپهایی که در بازار ایران به فروش میرسد از بازار آمریکا خریده شده است.او با اشاره به مختصات خاص بازار ایالات متحده و احتمالات موجود در آن، میگوید: بازار ایالات متحده یک بازار 300، 400 میلیون نفری است که شبکه توزیع غولآسایی دارد و در آن همه جور اتفاقی میافتد که اگر شما شامه تیزی داشته باشید میتوانید از آنها بهره ببرید. مثلا خود ما یکبار مدل اختصاصی که سونی برای سایت آمازون تولید کرده بود را وارد کردیم که فقط چون بلو-ری نداشت از سوی آمازون رد شده بود و با قیمت خیلی پائین در بازار آمریکا به فروش میرفت. همان موقع استاندارد اول به ما گفت این جنس تقلبی است که بعد از کلی دوندگی و ارائه مدارک قضیهاش حل شد. حتی پس از همه این قضایا هم قیمت آن لپتاپ در امارات 1050 دلار بود درحالیکه ما با قیمتی معادل 840 دلار آن دستگاه را میفروختیم که طبیعتا پرفروش هم شد. اصولا حتی بستهبندی لپتاپهای سونی در آمریکا هم یک بستهبندی بسیار اقتصادیتر از مشابهات اروپایی یا خاورمیانهایشان است. احسان بیات دیگر چهره نوخاسته صنفی فروشگاهها که اتفاقا او هم به عنوان مدیرعامل امرتات الگوی فروشگاههای متحد برای لپتاپ را دنبال کرده است هم تاکید میکند اتفاقا سیاست جهانی سونی اینگونه نیست که خیلی به دنبال فروش لپتاپهای مرجوعی خود باشد و میگوید: هرچند در این بازار طبیعتا همه هم درستکار نیستند و بعضا کار نادرستی هم میشود ولی این خطاها با استفاده از لپتاپهای مرجوعی نیست. او مدعی میشود لپتاپهای مرجوعی سونی در بایوسشان کلمه Refurbished ذکر میشود بنابراین نیازی به چککردن آنلاین هم نیست و میگوید: پائین بودن قیمت به نسبت قیمتهای منطقهای سونی با توجه به جزیرهای که تحریمهای ایالات متحده از بازار لپتاپ ایران درست کرده به راحتی قابل درک است چون این تقریبا تنها مزیت تحریمبودن ایران در این زمینه است. به گفته وی سونی نیز مانند همه کمپانیهای بزرگ دارای قیمتهای منطقهای است و بر خلاف شرکتهایی مانند اچپی که قیمت خاورمیانهای آنها کمتر از آمریکاست، این جریان در مورد نظام قیمتگذاری سونی برعکس است و در این زمینه آمریکا بسیار ارزانتر از خاورمیانه است. او با اشاره به شرایط خاص نظام توزیع سونی در آمریکا که از تنها 4 توزیعکننده اصلی و شبکه بسیار بزرگی از خردهفروشان تشکیل شده، میگوید: درست مشابه اتفاقی که برای ایسر در خاورمیانه افتاده برای سونی نیز در بازار آمریکا افتاده است یعنی عملا نظام خردهفروشی مدیریت قیمت را بر عهده دارد که همین موجب میشود قیمتها بسیار پائینتر باشد. تحریمهای ایران هم این امکان را به آن میدهد که در مقابل تمام مزیتهایی که از دست میدهد از نظام قیمتگذاری منطقهای سونی که برای مدلهای خاورمیانه با تفاوتهایی گرانتر است تبعیت نکند.هرچند هنوز هیچ یک از نظرات منتقدان یا متحدان سونی در این زمینه بر کرسی اثبات ننشسته اما برخی شنیدهها حاکی از آن است که سکوت مقامات سونی در قبال این روند احتمالا به زودی به اقدامی ملموس منجر خواهدشد؛ اقدامی که شاید با کنترل مبادی بیرون از بازار ایران در نهایت لپتاپهای مرجوعی سونی را از لیست محبوب سواستفادهگران یا دست کم متهمکنندگان خارج خواهد کرد.
سونی متهم شدبازگشت لپ تاپ هاي مرجوعي به بازار ايران
به گزارش عصر ارتباط، گرمای تابستانی بازار IT در حالی به تدریج بازار میانه بهار را از رخوت بیدار میکند که داغترین بخش این بازار ،یعنی لپتاپ، همچنان درگیر بحث قدیمی فروش لپتاپهای مرجوعی به جای لپتاپهای دست اول در بازار ایران است و این بار شدیدتر از دفعات پیش انگشت اتهام به سوی سونی اشاره رفته است؛ اتهامی که کنارهگیری چند واردکننده قدیمی لپتاپ به سبب پائینبودن غیرعادی قیمت این محصول در بازار ایران آن را تشدید کرده است.نظرات کارشناسی اولیه در خصوص دلایل تمرکز این اتهام روی لپتاپهای سونی را در دو گروه عمده دلایل تجاری و فنی میتوان طبقهبندی کرد. دلایل تجاری به صورت خلاصه عبارتند از: برند قدرتمند سونی، فروش گسترده لپتاپهای این شرکت و حاشیه سود بالای لپتاپهای این غول ژاپنی در ایران که با برخی نقاط ابهام فنی همچون نبود امکان شناسایی لپتاپهای مرجوعی در سایت رسمی سونی همراه است. هرچند تمامی منابع متهمکننده فروشندگان سونی در این خصوص خواهان محفوظ ماندن نام خود هستند، ولی بیشک دلیل آخر یعنی عدم امکان دریافت اطلاعات دستگاههای سونی به صورت آنلاین را میتوان مهمترین دلیل بروز این اتهام در خصوص لپتاپهای سونی به حساب آورد، به ویژه که تقریبا تمامی رقبای سونی در بازار ایران همچون توشیبا، دل و حتی اچپی این امکان را روی وبسایت رسمی خود دارا هستند و این در کنار اقبال عمومی به لپتاپهای سونی، از لپتاپها یک هدف مناسب برای سوءاستفادهگران ساخته است.نظرات عمومی بازار درباره نحوه شناسایی لپتاپهای مرجوعی سونی هم تا کنون از حد جعبه فراتر نرفته است. برای مثال در حالی که لپتاپهای سری خاورمیانه سونی دارای جعبه مشکی با نام چاپ شده Vaio در قطر جعبه هستند و لپتاپهای سری آمریکایی سونی هم دارای یک پوشش خاکیرنگ بیرونی با یک جعبه داخلی مشکی- که آن هم نام چاپ شده Vaio را دارد- هستند، لپتاپهای مرجوعی فقط در یک جعبه خاکیرنگ بدون نام و برچسب بستهبندی شدهاند و به این ترتیب جعبه لپتاپهای مرجوعی به تنها شیوه عملی شناسایی آنها تبدیل شدهاست؛ شیوهای که به گفته برخی از فروشندگان لپتاپ به سبب فروش جعبههای جعلشده یا حتی دوباره استفاده شده لپتاپهای سونی به بهایی معادل فقط 5 هزار تومان در ایران آن نیز مورد وثوق نیست. مراجعه به سایت رسمی سونی هم پس از کند و کاو فراوان نشاندهنده آن است که تشخیص آنلاین لپتاپهای مرجوعی این شرکت فقط در هنگام ثبت سفارش آن هم فقط برای بخشی از لپتاپهای مرجوعی ممکن است؛ به این ترتیب که شماره سریال لپتاپهای مرجوعی از نوع RFC ( مرجوع شده از دست مشتری) پیش از این در سایت سونی ثبت شده است، هر چند این شیوه نیز به سبب آن که باید به قسمت ثبت سفارش سایت مراجعه کنید و ضمنا شماره سریال لپتاپهای RFB (مرجوع شده از کارخانه) را شامل نمیشود به هیچ وجه امکان تمایز میان لپتاپهای دست اول و مرجوعی را برای کاربر ایرانی فراهم نمیآورد.جالب آنکه حتی این استدلال هم وجود دارد که از آنجا که تقریبا تمامی فروشندگان لپتاپ در ایران به حکم تحریم ناچارند در هر صورت خدمات پس از فروش را راسا خودشان و بدون هیچ حمایتی از سوی کمپانیهای مادر انجام دهند، بنابراین دیگر فشار مضاعفی که فروش لپتاپهای مرجوعی به جای لپتاپهای اصلی بر گارانتی مورد تعهد آنها وارد میکند نیز مانع منطقی آنها برای خودداری از فریب خریداران نیست. ضمن آنکه فروش بسیاری از این لپتاپها تحت عناوینی چون گارانتی تجاری یا بینالمللی هم فروشندگان را از دغدغه تعهدات گارانتی برای لپتاپ مرجوعی رها خواهد کرد.
سکوت رسمی
تردیدی نیست که تحریم بودن ایران در بخش رایانههای همراه از سوی ایالات متحده در ایجاد این ابهام، که نبود دفتر نمایندگی برای غولهای لپتاپ فروش جهان نیز آن را تشدید کرده است، بسیار موثر است. ایران رهجو تنها نماینده رسمی لپتاپهای سونی در ایران نیز ترجیح میدهد در برابر این اتهام سکوت کند. ظاهرا از آنجا که با توجه به نظارت دقیق دفتر سونی روی این شرکت قدیمی ،که آشکارا از حمایت قانونی و فنی شریک ژاپنیاش برخوردار است، ایران رهجو دغدغهای از بابت متهمشدن به فروش لپتاپهای مرجوعی ندارد. سکوت معنیدار خانواده فیضی دربرابر اتهامی که بیشتر متوجه باقی رقبای سونیفروش آنها است را میتوان در راستای سیاست همیشگی جنجالگریزی آنها تفسیر کرد.البته در مقابل علیرضا پورنقشبند -مدیرعامل نقش- که این روزها به موازات مجموعه فروشگاهیش در حال تقویت شمایل شرکتی خود در قالب فعالیتهای صنفی است دفاع قابل توجهی درباره این اتهام از خود و سایر سونیفروشان میکند و میگوید: اساسا حجم جهانی لپتاپهای مرجوعی که در دسترس شرکتهای خاورمیانهای قرارمیگیرد آنقدر نیست که شما بتوانید بر اساس آن یک تجارت را پایهریزی کنید. چنین بحثی سالهاست که جز در حد کالاهای مسافری آن هم به صورت محدود در بازار لپتاپ ایران مطرح نبوده و آن زمانی هم که بوده برای برند سونی نبوده است. اینکه شما جعبه سونی را در ایران یا هرجای دیگر تولید کنید و لپتاپهای مرجوعی را بگذارید داخل آن و بفروشید و بازهم سود داشته باشید از آن حرفهای غیرمنطقی است که فقط کسانی میتوانند مروجش باشند که میخواهند وانمود کنند بازار لپتاپ تا ابد به داشتن یک لولو خرخره بالای سر خودش عادت دارد.
دفاع سونی
مدیر عامل نقش بر خلاف انتظار پائین بودن قیمت برخی مدلهای لپتاپ در بازار ایران نسبت به بازار امارات که دروازه سنتی ورود این محصولات به ایران است را منکر نمیشود و ضمن تائید آن میگوید: چنین وقایعی اگر نگرشی واقعگرایانه و مدرن به بحث رقابت در بازار آزاد و نوسانات قیمت در آن داشته باشیم بدون آنکه به کسی انگ و اتهام بزنیم قابل توضیح است. خیلی از این آقایانی که از خود سونی میخرند و به قول خودشان با قیمت خوب هم میخرند به این حقیقت نگاه نمیکنند که خیلی از لپتاپهایی که در بازار ایران به فروش میرسد از بازار آمریکا خریده شده است.او با اشاره به مختصات خاص بازار ایالات متحده و احتمالات موجود در آن، میگوید: بازار ایالات متحده یک بازار 300، 400 میلیون نفری است که شبکه توزیع غولآسایی دارد و در آن همه جور اتفاقی میافتد که اگر شما شامه تیزی داشته باشید میتوانید از آنها بهره ببرید. مثلا خود ما یکبار مدل اختصاصی که سونی برای سایت آمازون تولید کرده بود را وارد کردیم که فقط چون بلو-ری نداشت از سوی آمازون رد شده بود و با قیمت خیلی پائین در بازار آمریکا به فروش میرفت. همان موقع استاندارد اول به ما گفت این جنس تقلبی است که بعد از کلی دوندگی و ارائه مدارک قضیهاش حل شد. حتی پس از همه این قضایا هم قیمت آن لپتاپ در امارات 1050 دلار بود درحالیکه ما با قیمتی معادل 840 دلار آن دستگاه را میفروختیم که طبیعتا پرفروش هم شد. اصولا حتی بستهبندی لپتاپهای سونی در آمریکا هم یک بستهبندی بسیار اقتصادیتر از مشابهات اروپایی یا خاورمیانهایشان است. احسان بیات دیگر چهره نوخاسته صنفی فروشگاهها که اتفاقا او هم به عنوان مدیرعامل امرتات الگوی فروشگاههای متحد برای لپتاپ را دنبال کرده است هم تاکید میکند اتفاقا سیاست جهانی سونی اینگونه نیست که خیلی به دنبال فروش لپتاپهای مرجوعی خود باشد و میگوید: هرچند در این بازار طبیعتا همه هم درستکار نیستند و بعضا کار نادرستی هم میشود ولی این خطاها با استفاده از لپتاپهای مرجوعی نیست. او مدعی میشود لپتاپهای مرجوعی سونی در بایوسشان کلمه Refurbished ذکر میشود بنابراین نیازی به چککردن آنلاین هم نیست و میگوید: پائین بودن قیمت به نسبت قیمتهای منطقهای سونی با توجه به جزیرهای که تحریمهای ایالات متحده از بازار لپتاپ ایران درست کرده به راحتی قابل درک است چون این تقریبا تنها مزیت تحریمبودن ایران در این زمینه است. به گفته وی سونی نیز مانند همه کمپانیهای بزرگ دارای قیمتهای منطقهای است و بر خلاف شرکتهایی مانند اچپی که قیمت خاورمیانهای آنها کمتر از آمریکاست، این جریان در مورد نظام قیمتگذاری سونی برعکس است و در این زمینه آمریکا بسیار ارزانتر از خاورمیانه است. او با اشاره به شرایط خاص نظام توزیع سونی در آمریکا که از تنها 4 توزیعکننده اصلی و شبکه بسیار بزرگی از خردهفروشان تشکیل شده، میگوید: درست مشابه اتفاقی که برای ایسر در خاورمیانه افتاده برای سونی نیز در بازار آمریکا افتاده است یعنی عملا نظام خردهفروشی مدیریت قیمت را بر عهده دارد که همین موجب میشود قیمتها بسیار پائینتر باشد. تحریمهای ایران هم این امکان را به آن میدهد که در مقابل تمام مزیتهایی که از دست میدهد از نظام قیمتگذاری منطقهای سونی که برای مدلهای خاورمیانه با تفاوتهایی گرانتر است تبعیت نکند.هرچند هنوز هیچ یک از نظرات منتقدان یا متحدان سونی در این زمینه بر کرسی اثبات ننشسته اما برخی شنیدهها حاکی از آن است که سکوت مقامات سونی در قبال این روند احتمالا به زودی به اقدامی ملموس منجر خواهدشد؛ اقدامی که شاید با کنترل مبادی بیرون از بازار ایران در نهایت لپتاپهای مرجوعی سونی را از لیست محبوب سواستفادهگران یا دست کم متهمکنندگان خارج خواهد کرد.