EFQM

KARA_DENIZ

عضو جدید
تعالي سازماني، از جمله مفاهيمي است كه همواره سيستم‌هاي كاري و سازماني به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاريخ به گونه‌اي آن را بيان نموده‌اند. تعالي سازماني را مي‌توان رشد و ارتقاي سطح يك سازمان در تمامي ابعاد مختلف آن دانست. مدل تعالی EFQM در سال 1992 به منظور ترويج مديريت کيفيت جامع در اروپا ايجاد شد. مدل EFQM بر اساس جايزه كيفيت اروپا (EQA) شكل گرفته و هدف آن ايجاد انگيزه‌هاي لازم براي سازمان‌ها و افراد به منظور بهبود كسب و كار و دستيابي به نتايج قابل توجه در تمامي ابعاد و فعاليت‌هاي سازماني مي‌باشد.
مدل EFQM از يك ويژگي متعادل و متوازن برخودار است. در اين مدل تأثير عوامل توانمندساز‌ها (Enablers) و نتايج‌ (Results) به يك اندازه پررنگ و حائز اهميت مي‌باشد. در بسياري از ارزيابي‌هاي سنتي در كشور ما نقش عوامل توانمندساز بسيار ناچيز و قابل چشم‌پوشي است. با تكيه بر شاخص‌ها و استانداردهاي موجود در سازمان مدل EFQM زمينه‌ ارزيابي يكپارچه در تمام ابعاد سازمان جهت سنجش جامع عملكرد سازمان، تعريف پروژه هاي بهبود و تعیین مسیر تعالی سازمان را فراهم مي‌سازد. دريافت جايزه ملي بهره وری و جایزه ملی کیفیت در ايران بر اساس مدل EFQM بوده و نتايج حاصل از آن سازمان را موفق به دريافت جايزه ملي بهره وری مي‌كند
 

Similar threads

بالا