احسان..
عضو جدید
«Crysis 3 | شکار و شکارچی»
توضیح اینکه Crysis 3 به چه چیزی تبدیلشده واقعا دشوار است. باید با کمی حرارت، تنوع Crysis1 را ذوبکرده، سپس Crysis2 را با آزادی عمل بیشتر به آن اضافه کرد. برای چاشنی کار هم مقداری نوآوری داخل دیگ بریزید اما مراقب باشید دستتان نسوزد چون محتوای دیگ که بسیار داغ است، Crysis3 خواهد بود. Crytek بار دیگر معجزه جدید خودش را رونماییکرده و بدون شک این بازی یکی از بهترین عناوین شوتر اولشخص سال 2013 خواهدبود.
اولین چیزی که در تریلرهای بازی بهچشم میآید محیط جدید بازی است. سازنده در موارد بسیاری به ریشههای بازی برگشته و سعی دارد محیطی بازتر با دامنه تاکتیکهای بزرگتر گیمر را بهچالشبکشد. شهر نیویورک اینبار به یک خرابه جنگلی تبدیلشدهاست. از داخل ساختمانهای بلند، درختان بلند سربرآورده اند و روی سقفهای به زمین نشسته سبزه درآمده است. دریاچهها پر از لجن هستند و نیزارهای بزرگی در کنارـشان روییده و هرجا که تکهای از دیوار یا ستون ساختمان فروریخته وجود دارد، طبیعت هم در آنجا خودنمایی میکند.
در نسخه اول محیط جنگلهای استوایی بازی بینظیر بود. درختان قطور، درختچهها با برگهای پهن، چمن زارها و شن و ماسه کنار دریا گرچه تکراری به نظر میرسیدند، اما با دقت و ظرافت بسیار زیادی طراحی شدهبودند و از نظر گرافیکی، سازنده سنگ تمام گذاشته بود. در نسخه دوم هم همین روال ادامه داشت. با اینکه محیط بازی به کل تغییر کرد و گیمر را به شهر نیویورک کوچ داد، هنوز در طراحی بینظیر بود. در نسخه دوم سازندگان با موفقیت رنگهای سبز و آبی و قهوهای شاد نسخه اول را به قرمز و خاکستری و سیاه تیره و البته جنگل را به یک شهر با آسمان خراشهای بلند تغییر دادند.
نسخه سوم بازی محیطی ترکیبی خواهد داشت. اگر جنگلهای استوایی را در خاک یک شهر جنگ زده تصور کنید، میتوانید با محیط Crysis3 آشنا شوید. جو و محیط این بازی حسهای مختلفی را به گیمر القا خواهد کرد. رنگ های استفاده شده شامل سبز تیره، خردلی تیره و خاکستری تیره هستند که همگی یک حس را القا می کنند : ترس. در نسخه دوم NanoSuite به گیمر این قابلیت را میداد که با قدرتهای ویژهاش دشمنان را شکار کند اما در این نسخه همان گیمری که یک شکارچی ماهر بود، توسط دشمن شکار خواهد شد. سازنده هم دقیقا دنبال همین حس است. محیط هم با این مسئله سازگاری دارد و به نظر میرسد که سبک و جو مخفی کاری در تمام بازیها رخنه کرده است.
گرافیک بازی از هرنظر بینظیر است و حتی قبل یا بعد از عرضه رقیبی نخواهد داشت. خبر خوشحال کننده این است که بازی با ساپورت کامل DirectX11 خواهد بود و به گفته کارگردان بخش انتشار بازی، آقای Carl Jones ، تغییرات بسیار شگرفی در موتور Cry Engine بوجود آمده تا بازی از هر نظر عالی باشد. او در صحبتهای خود ادعا کرده که سازندگان در همین نسل چیزهایی که نمایش خواهند داد که متعلق به نسل بعدی کنسولهاست و جالب اینجاست که حداقل سیستم مورد نیاز این بازی برابر با نسخه قبلی خواهد بود اما برای بهترین گرافیک باید کامپیوتری بسیار قوی داشت. نسخه قبلی بازی برای کنسولهای X360 و PS3 پورت شده بود که با اعتراض تعداد کمی از منتقدین روبرو شد. آقای Jones ضمن رد انتقادات وارده به نسخه قبلی تایید کرد که نسخههای کنسولی این بازی پورت شده نخواهند بود و تیمی مستقل روی ساخت آن کار میکند.
در زمینه نورپردازی و سایهها، بازی پیشرفت قابل توجهی داشته است. سازندگان با اضافه کردن سایهگذاری ذرات بصورت RealTime و Filmic Tone Mapping واقعا سنگ تمام گذاشتهاند. طراحی محیط و چهرها بینظیر است. افکتها همگی عالی به نظر میرسند. حتی دریای DX11 واقعا زیباتر از هر بازی است که تا به حال ساختهشده. بازتاب نور هم بهصورت RealTime درآمده و تخریب بعضی ذرات مثل چوب یا شیشه بسیار طبیعیتر شده است. همه اینها گوشهای از عظمت گرافیکی Crysis3 است و مطمئنا سازنده سورپرایزهای دیگری هم خواهد داشت.
در مورد گیمپلی بازی حرفهای زیادی برای گفتن وجود دارد اما چیزی که از آن مطمئن هستیم، این است که سازنده قصد مخلوط کردن دو بازی قبلی خود را دارد. پس غیر از اطلاعاتی که تا به حال منتشر شده، می توان حدسهایی در مورد گیمپلی بازی زد. سازنده ادعا میکند که خطی بودن نسخه قبلی برطرف شده و گیمر آزادیهای نسخه اول را دوباره تجربه خواهد کرد. آزادی عمل تنها با یک محیط بسیار بزرگ تحقق نمی یابد؛ بلکه باید ابزار مختلف هم در اختیار گیمر باشد. او باید بتواند مسیر خودش را انتخاب کند و دشمنان را به روش خودش از پا دربیاورد. در نسخه دوم ابزار NanoSuite به شیوه هوشمندانهای بهینه شده بود و استفاده از آن ها خیلی راحت تر بود. اما تاوان این آسانی ، استفاده مکرر از آنها و در نتیجه محدود شدن گیمر بود. در این نسخه گیمر میتواند بدون هیچ یک از قدرت های ویژه NanoSuite راه خود را پیشبگیرد. تنها چیزی که لازم دارد چشم تیزبین و سرعت عمل کافی است. Crysis3 هم طرفداران تیراندازی و سروصدا و هم طرفداران مخفی کاری را جذب خود می کند. نقطه اوج گیم پلی هم استفاده از قابلیتهای NanoSuite برای مخفی کاری است. غیر از این اسلحههای جدید هم در انتظار گیمر هستند. مطمئنا کمان کامپوندی که در تمامی تصاویر منتشر شده از این بازی را در دستان Prophet مشاهده کردهاید. این کمان تنها یک وسیله برای حمله از فاصلههای دور نیست بلکه می توان از آن بعنوان یک وسیله تخریبی استفاده کرد. برای این کمان 4 نوع تیر در نظر گرفته شده : تیر الکتریکی، تیر انفجاری، تیر ایربرست و تیر معمولی. هر کدام استفاده خاص خود را خواهند داشت و گیمر میتواند طبق صلاح دید خود از آن ها استفاده کند. غیر از این اسلحه های جالب دیگری هم در تریلرها دیده شده که البته مقداری بزرگ به نظر میرسند!
مراحل مختلف طوری طراحی شده است که گیمر را به دیدن محلهای اختفا سوق میدهد. در ابتدا از جو محیطی و خصوصیات آن گفته شد. ترکیب ساختمان های خراب شده و جنگل، مکانهایی را بوجود میآورد که پر از اختلاف ارتفاع و سایه هستند. گیمر میتواند به بلندترین نقطه ممکن برود یا این که در همان پایین داخل سایهها جابهجا شود. از جمعبندی نکات به این نتیجه میرسیم که سازنده در مسیر درستی قرار گرفته و با بوجود آوردن المانهای ریشهای این سری، میدان جنگ را از هر نظر بهتر کرده است. مثل یک جنگ واقعی که سرباز میتواند هرطور که می خواهد رفتار کند، در Crysis3 هم گیمر می تواند میدان جنگ مورد نظرش را انتخاب کرده و به روش خودش بجنگد.
بازی Crysis در بخش مولتی پلیر حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ مخصوصا با استفاده از قابلیتهای NanoSuite . اما در این نسخه یک بخش جدید به نام Hunter Mode اضافه شده که با توجه به تریلرها بسیار جالب به نظر میرسد. دقیقا همان حس شکار و شکارچی بودن به این بخش منتقل شده است. طبق اطلاعات منتشر شده این بخش واقعا لذت بخش خواهد بود. بازی با 8 تا 16 نفر بازیکن شروع خواهد شد. دو تیم Hunter و CELL بازی را شروع خواهند کرد. اعضای تیم Hunter دو نفر با NanoSuiteهای قوی و کمان کامپوند خواهند بود. بقیه نفرات، اعضای تیم CELL خواهند بود که سربازان معمولی هستند. هربار که یک Hunter بتواند یکی از اعضای CELL را بکشد، آن عضو هم یک Hunter خواهد شد و به شکارچیان کمک خواهد کرد. اگر تمام نفرات کشته شوند تیم شکارچیان پیروز خواهد شد. تیم CELL برای پیروز شدن باید 2 دقیقه مقاومت کند و اگر تنها یک نفر هم بتواند در این مدت زنده بماند برنده خواهد شد. استراتژی پشت این بخش جدید، همکاری تیمی و در کنار هم ایستادن است. هر کس که از گروه جدا شود، شکار خواهد شد.
کل بخش مولتی پلیر شامل 8 مد در 12 نقشه مختلف خواهد بود که 7 مد قبلی در نسخه قبلی هم وجود داشتند.
داستان بازی 24 سال بعد از حمله Ceph در نسخه دوم اتفاق می افتد. کمپانی CELL با شعار پاکسازی و بهبود شهر تمامی شهروندان نیویورک را از شهر خارج کرده تا به اهداف شوم خود دست یابد. شهر به 7 منطقه تقسیم شده که به هفت عجایب این شهر شهرت پیدا کرده است. در هر کدام ساختمانهای گنبدی شکلی ساخته شده است که در آن ها از تکنولوژی پیشرفته موجودات فضایی استفاده می شود تا کمپانی CELL بتواند از آنها به نفع خود استفاده کرده و بر تمامی دنیا چیره شود.
تا اینجا که معلوم شده داستان بازی در مورد نجات جهان است و این واقعا نگران کننده است چرا که پلاتهای این گونه واقعا کلیشهای و مسخره هستند. البته به سازنده هم بستگی دارد که همین پلات کلیشهای را چگونه بیان کند و چقدر هیجان به آن تزریق کند تا گیمرها و منتقدان آن را بپسندند. اما نکته مثبت در مورد داستان بازی اتمسفر سنگین و ترسی است در آن وجود دارد. وقتی که گیمر بداند هر لحظه ممکن است به او حمله شود و در جوی سنگین قرار بگیرد، سازنده می تواند هرداستانی که بخواهد را به خوردش بدهد. در کل شاید بزرگترین نقطه ضعف این بازی داستان آن باشد که کمی نگرانی ایجاد میکند اما جالب به نظر میرسد. داستان در دو نسخه قبلی قابل قبول بود اما به هیچوجه یک شاهکار نبود و در این نسخه هم همین روال ادامه خواهد داشت. به احتمال بسیار زیاد، سازنده عوامل جذابیتی زیادی در داستان جای خواهد داد تا با جو بازی خوانایی داشته باشد اما باید تا انتشار بازی و نظر قطعی در مورد داستان صبر کرد.
در هر صورت Crytek استاد ساخت شوترهای اول شخص است و این مسئله تا به حال بارها بر همگان ثابت شده است. بازی Crysis3 بدون شک یک Open-World کامل نیست اما قدمی بلند به سوی آن است. قدمی که چشم بسیاری را به خود خیره کرده و مورد انتظار همه است. برگشت به ریشهها، تکنولوژیهای بصری جدید، مولتی پلیر هیجانانگیز، محیطهای متفاوت و البته کمان کامپوند، همگی عالی به نظر میرسند. با این که ایده ساخت این بازی از مخلوط ایدههای دو نسخه قبلی بوجود آمده است، بازهم عالی به نظر میرسد. Crysis3 فرصتی برای FPSبازان است که برای یکبار قبل از تیر زدن فکر کنند. بازی در اوایل اسفند برای کامپیوترهای شخصی و دو کنسول X360 و PS3 عرضه خواهد شد. با این که هنوز در اواسط سال میلادی هستیم و آخر سال شمسی، این بازی بتواند هم جوایز خارجی و هم تاس طلایی بازینما را به خود اختصاص دهد. مخصوصا برای جوایز سال 2013 میلادی تا به حال هیچ رقیبی نداشته و بعید به نظر میرسد که داشته باشد.

اولین چیزی که در تریلرهای بازی بهچشم میآید محیط جدید بازی است. سازنده در موارد بسیاری به ریشههای بازی برگشته و سعی دارد محیطی بازتر با دامنه تاکتیکهای بزرگتر گیمر را بهچالشبکشد. شهر نیویورک اینبار به یک خرابه جنگلی تبدیلشدهاست. از داخل ساختمانهای بلند، درختان بلند سربرآورده اند و روی سقفهای به زمین نشسته سبزه درآمده است. دریاچهها پر از لجن هستند و نیزارهای بزرگی در کنارـشان روییده و هرجا که تکهای از دیوار یا ستون ساختمان فروریخته وجود دارد، طبیعت هم در آنجا خودنمایی میکند.
در نسخه اول محیط جنگلهای استوایی بازی بینظیر بود. درختان قطور، درختچهها با برگهای پهن، چمن زارها و شن و ماسه کنار دریا گرچه تکراری به نظر میرسیدند، اما با دقت و ظرافت بسیار زیادی طراحی شدهبودند و از نظر گرافیکی، سازنده سنگ تمام گذاشته بود. در نسخه دوم هم همین روال ادامه داشت. با اینکه محیط بازی به کل تغییر کرد و گیمر را به شهر نیویورک کوچ داد، هنوز در طراحی بینظیر بود. در نسخه دوم سازندگان با موفقیت رنگهای سبز و آبی و قهوهای شاد نسخه اول را به قرمز و خاکستری و سیاه تیره و البته جنگل را به یک شهر با آسمان خراشهای بلند تغییر دادند.

گرافیک بازی از هرنظر بینظیر است و حتی قبل یا بعد از عرضه رقیبی نخواهد داشت. خبر خوشحال کننده این است که بازی با ساپورت کامل DirectX11 خواهد بود و به گفته کارگردان بخش انتشار بازی، آقای Carl Jones ، تغییرات بسیار شگرفی در موتور Cry Engine بوجود آمده تا بازی از هر نظر عالی باشد. او در صحبتهای خود ادعا کرده که سازندگان در همین نسل چیزهایی که نمایش خواهند داد که متعلق به نسل بعدی کنسولهاست و جالب اینجاست که حداقل سیستم مورد نیاز این بازی برابر با نسخه قبلی خواهد بود اما برای بهترین گرافیک باید کامپیوتری بسیار قوی داشت. نسخه قبلی بازی برای کنسولهای X360 و PS3 پورت شده بود که با اعتراض تعداد کمی از منتقدین روبرو شد. آقای Jones ضمن رد انتقادات وارده به نسخه قبلی تایید کرد که نسخههای کنسولی این بازی پورت شده نخواهند بود و تیمی مستقل روی ساخت آن کار میکند.
در زمینه نورپردازی و سایهها، بازی پیشرفت قابل توجهی داشته است. سازندگان با اضافه کردن سایهگذاری ذرات بصورت RealTime و Filmic Tone Mapping واقعا سنگ تمام گذاشتهاند. طراحی محیط و چهرها بینظیر است. افکتها همگی عالی به نظر میرسند. حتی دریای DX11 واقعا زیباتر از هر بازی است که تا به حال ساختهشده. بازتاب نور هم بهصورت RealTime درآمده و تخریب بعضی ذرات مثل چوب یا شیشه بسیار طبیعیتر شده است. همه اینها گوشهای از عظمت گرافیکی Crysis3 است و مطمئنا سازنده سورپرایزهای دیگری هم خواهد داشت.

مراحل مختلف طوری طراحی شده است که گیمر را به دیدن محلهای اختفا سوق میدهد. در ابتدا از جو محیطی و خصوصیات آن گفته شد. ترکیب ساختمان های خراب شده و جنگل، مکانهایی را بوجود میآورد که پر از اختلاف ارتفاع و سایه هستند. گیمر میتواند به بلندترین نقطه ممکن برود یا این که در همان پایین داخل سایهها جابهجا شود. از جمعبندی نکات به این نتیجه میرسیم که سازنده در مسیر درستی قرار گرفته و با بوجود آوردن المانهای ریشهای این سری، میدان جنگ را از هر نظر بهتر کرده است. مثل یک جنگ واقعی که سرباز میتواند هرطور که می خواهد رفتار کند، در Crysis3 هم گیمر می تواند میدان جنگ مورد نظرش را انتخاب کرده و به روش خودش بجنگد.
بازی Crysis در بخش مولتی پلیر حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ مخصوصا با استفاده از قابلیتهای NanoSuite . اما در این نسخه یک بخش جدید به نام Hunter Mode اضافه شده که با توجه به تریلرها بسیار جالب به نظر میرسد. دقیقا همان حس شکار و شکارچی بودن به این بخش منتقل شده است. طبق اطلاعات منتشر شده این بخش واقعا لذت بخش خواهد بود. بازی با 8 تا 16 نفر بازیکن شروع خواهد شد. دو تیم Hunter و CELL بازی را شروع خواهند کرد. اعضای تیم Hunter دو نفر با NanoSuiteهای قوی و کمان کامپوند خواهند بود. بقیه نفرات، اعضای تیم CELL خواهند بود که سربازان معمولی هستند. هربار که یک Hunter بتواند یکی از اعضای CELL را بکشد، آن عضو هم یک Hunter خواهد شد و به شکارچیان کمک خواهد کرد. اگر تمام نفرات کشته شوند تیم شکارچیان پیروز خواهد شد. تیم CELL برای پیروز شدن باید 2 دقیقه مقاومت کند و اگر تنها یک نفر هم بتواند در این مدت زنده بماند برنده خواهد شد. استراتژی پشت این بخش جدید، همکاری تیمی و در کنار هم ایستادن است. هر کس که از گروه جدا شود، شکار خواهد شد.
کل بخش مولتی پلیر شامل 8 مد در 12 نقشه مختلف خواهد بود که 7 مد قبلی در نسخه قبلی هم وجود داشتند.

تا اینجا که معلوم شده داستان بازی در مورد نجات جهان است و این واقعا نگران کننده است چرا که پلاتهای این گونه واقعا کلیشهای و مسخره هستند. البته به سازنده هم بستگی دارد که همین پلات کلیشهای را چگونه بیان کند و چقدر هیجان به آن تزریق کند تا گیمرها و منتقدان آن را بپسندند. اما نکته مثبت در مورد داستان بازی اتمسفر سنگین و ترسی است در آن وجود دارد. وقتی که گیمر بداند هر لحظه ممکن است به او حمله شود و در جوی سنگین قرار بگیرد، سازنده می تواند هرداستانی که بخواهد را به خوردش بدهد. در کل شاید بزرگترین نقطه ضعف این بازی داستان آن باشد که کمی نگرانی ایجاد میکند اما جالب به نظر میرسد. داستان در دو نسخه قبلی قابل قبول بود اما به هیچوجه یک شاهکار نبود و در این نسخه هم همین روال ادامه خواهد داشت. به احتمال بسیار زیاد، سازنده عوامل جذابیتی زیادی در داستان جای خواهد داد تا با جو بازی خوانایی داشته باشد اما باید تا انتشار بازی و نظر قطعی در مورد داستان صبر کرد.
در هر صورت Crytek استاد ساخت شوترهای اول شخص است و این مسئله تا به حال بارها بر همگان ثابت شده است. بازی Crysis3 بدون شک یک Open-World کامل نیست اما قدمی بلند به سوی آن است. قدمی که چشم بسیاری را به خود خیره کرده و مورد انتظار همه است. برگشت به ریشهها، تکنولوژیهای بصری جدید، مولتی پلیر هیجانانگیز، محیطهای متفاوت و البته کمان کامپوند، همگی عالی به نظر میرسند. با این که ایده ساخت این بازی از مخلوط ایدههای دو نسخه قبلی بوجود آمده است، بازهم عالی به نظر میرسد. Crysis3 فرصتی برای FPSبازان است که برای یکبار قبل از تیر زدن فکر کنند. بازی در اوایل اسفند برای کامپیوترهای شخصی و دو کنسول X360 و PS3 عرضه خواهد شد. با این که هنوز در اواسط سال میلادی هستیم و آخر سال شمسی، این بازی بتواند هم جوایز خارجی و هم تاس طلایی بازینما را به خود اختصاص دهد. مخصوصا برای جوایز سال 2013 میلادی تا به حال هیچ رقیبی نداشته و بعید به نظر میرسد که داشته باشد.