◄...چگونه اعتماد به نفس را در خود تقويت کنيم؟...►

Baran*

مدیر بازنشسته
چگونه اعتماد به نفس را در خود تقويت کنيم ؟


اصل اول - گذشته را بپذيريد و آينده را دگرگون کنيد
شما بايد بدانيد که گذشته را نمي توان تغيير داد اما اينده هنوز افريده نشده است . اينده چيزي نيست جز انديشه هاي شما و کوشش براي افريدن انها . منظور ما اين است که در بند گذشته نباشيد نه اينکه از تجربيات ، خطاها و شکستهاي گذشته درس نگيريد .پس بايد عاقلانه به گذشته نگاه کرد و انديشه و وقت خود را صرف چيزي کنيم که توان افريدن و دگرگون ساختن ان را داريم .

اصل دوم – درباره اهدافتان با خود گفتگو کنيد .
اهداف را به صورت جملاتي مشخص در اوريد و به خود بگوييد ان هم به صورت جملات مثبت . اهداف بايد واقعي و معقول باشند نه بلند پروازانه که دسترسي به انها ممکن نباشد و نه پيش پا افتاده که ارزش کوشيدن را نداشته باشند . اهداف معقولي براي هرساعت ، روز ، هفته و ماه وضع کنيد . موفقيت در اهداف کوتاه شما را براي دست يافتن به اهداف بلند مدت تشويق مي کند و انگيزه تلاش را در شما بيدار مي سازد . همواره اهداف را ياداور شويد تا بخشي از ضمير ناخوداگاه شما گردد.



اصل سوم – تصميم گرفتن را تمرين کنيد .
روانشناسان نشان داده اند که کودکاني که در سالهاي اوليه زندگي خود تشويق شده اند تا براي خود تصميم بگيرند از ديگر کودکاني که اين موقعييت را نداشته اند در اعتماد به نفس رتبه بالاتري کسب کرده اند .تمرين تصميم گيري به شما کمک مي کند تا نسبت به قدرت قضاوت خود اطمينان بيشتري به دست اوريد و درنتيجه اعتماد به نفس کامل تري کسب نماييد . مهم تصميم گيري است . يادتان باشد که قضاوت درست نتيجه تجربه است و تجربه خود نتيجه چندين قضاوت نادرست . بنابراين از هرفرصتي براي تصميم گيري استفاده کنيد واين نيرو را در خود پرورش دهيد .تصميم گيري مستلزم خطر پذيري و احساس مسئوليت است


اصل چهارم – نتايجي را که مي خواهيد مجسم کنيد .
تصوير روشني را از انچه مي خواهيد به دست اوريد ، داشته باشيد اين کار باعث مي شود تا انرژي خود را بر ان هدف متمرکز کنيد . اين برخورد تصويري باهمه ارمان ها و اهداف براي شما مفيد است و ياري تان مي دهد تا کم کم زمينه هاي دست يابي به انها را فراهم سازيد .
اگر مي خواهيد از شر خصلتي رها شويد خود را در حالتي تصور کنيد که از ان خصلت هيچ اثري در شما نيست . همين تصوير و تکرار ان و انجام دادن تمرينهاي اصلاحي به شما کمک مي کند تا از ان خصلت نا خوشايند رها شويد . اين کار خيال پردازي ، بي خاصيت نيست بلکه واقعيت روانشناختي پذيرفته شده اي است که به بسياري کسان ياري رسانده است .



اصل پنجم – در برخي زمينه ها متخصص شويد .
آگاهي عمومي لازمه زندگي فردي و اجتماعي است اما کافي نيست . براي پيشرفت در زندگي فردي و حرفه اي شما بايد در زمينه هايي متخصص و منحصر به فرد باشيد . همين نکته که شما چيزي مي دانيد وديگران نمي دانند به شما اعتماد به نفس مي دهد . بايد اموزش مداوم را به عنوان يک اصل در زندگي خويش بپذيريد .

موفق باشید...
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon_gol.gif
 

Similar threads

بالا