حج در نگرشی کلّی، سیر وجودی انسان است به سوی خدا؛ او که ابدیّت مطلق است و لا یتناهی، و حج در یک جمله: «حرکت مطلق است به سوی کمال مطلق»
حج، عملی است عبادیـ سیاسی که هر جزئی از اجزای آن، دارای اسراری است; اسراری که در آیات و روایات به آنها اشاره شده و یا محقّقان بر آنها دست یافته اند!
هر عملی از اعمال (مناسک) حج، اشاره ای دارد به رازی تاریخی و یا رمز و نمادی است از واقعهای دور در تاریخ کهن پیامبران; به ویژه میتوان گفت که سراسر اعمال و اذکار حج، ایما و اشاره
به سرگذشت شیخ انبیا(علیه السلام) و خاندان اوست.
قرنهاست که حاجیان، میان دو کوهِ صفا و مروه، در سعی اند به یاد هاجر; و در منا قربانی میکنند به یاد اسماعیل و خدای یکتا را لبیک میگویند در اجابت از دعوت
قهرمان توحید (ابراهیم(علیه السلام));
از شیطان ابراز نفرت میکنند، به پیروی از ابراهیم، ابراهیمی که مورد ابتلا و آزمایش خداوند قرار گرفت: واِذِ ابتَلی ابراهیمَ ربّهُ بِکَلِمات فأتمَّهُنَّ.
هر عملی از اعمال (مناسک) حج، اشاره ای دارد به رازی تاریخی و یا رمز و نمادی است از واقعهای دور در تاریخ کهن پیامبران; به ویژه میتوان گفت که سراسر اعمال و اذکار حج، ایما و اشاره
به سرگذشت شیخ انبیا(علیه السلام) و خاندان اوست.
قرنهاست که حاجیان، میان دو کوهِ صفا و مروه، در سعی اند به یاد هاجر; و در منا قربانی میکنند به یاد اسماعیل و خدای یکتا را لبیک میگویند در اجابت از دعوت
قهرمان توحید (ابراهیم(علیه السلام));
از شیطان ابراز نفرت میکنند، به پیروی از ابراهیم، ابراهیمی که مورد ابتلا و آزمایش خداوند قرار گرفت: واِذِ ابتَلی ابراهیمَ ربّهُ بِکَلِمات فأتمَّهُنَّ.