گياه آلوئه ورا داراي اثرات ضد پيري پوست است

وحید بلوچی

عضو جدید
آلوئه ورا با تحريک سلول‌هاي فيبروبلاست پوستي موجب سنتز کلاژن و الاستين و افزايش خاصيت ارتجاعي پوست مي‌شود.

دکتر آمنه عامري در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، با اشاره به اين که در حال حاضر عصاره‌ي گياه آلوئه ورا به دليل داشتن خاصيت جوان کنندگي، التيام بخشي و نرم کنندگي در فرآورده‌هاي آرايشي بهداشتي به طور گسترده مورد استفاده قرار مي‌گيرد، گفت: اين گياه داراي اثرات مرطوب کنندگي و ضد پيري است که موکو پلي ساکاريدهاي موجود در آن به حفظ رطوبت پوست کمک مي‌کنند. آلوئه ورا با تحريک فيبروبلاست‌ها موجب سنتز الياف کلاژن و الاستين مي‌شود که اين الياف سبب مي‌شود پوست خاصيت الاستيک (ارتجاعي) داشته و کمتر چروک بخورد. همچنين وجود اسيدهاي آمينه در اين گياه سلول‌هاي سخت را نرم مي‌کند و عنصر روي موجود در آن به عنوان يک ماده قابض براي سخت كردن منافذ موجود در پوست عمل مي‌کند. اثر مرطوب کننده‌ي گياه در درمان خشکي پوست مورد استفاده قرار مي‌گيرد و باعث کاهش خشکي و قرمزي پوست مي‌شود.

دکتر عامري در خصوص عوارض جانبي که با مصرف موضعي آلوئه ورا ممکن است ايجاد شود، گفت: اين عوارض ممکن است به صورت قرمزي، سوزش، گزگز و درماتيت در افراد حساس بروز كند که اين واکنش‌هاي آلرژيک ناشي از آنتراکينون‌ها نظير آلويين و باربالويين مي‌باشد که بهتر است ابتدا روي يک منطقه کوچک از پوست امتحان شود تا شخص مطمئن شود به آن حساسيت ندارد.

وي خاطرنشان کرد: مصرف پوستي آلوئه ورا ممکن است تداخلاتي با داروهاي ديگر داشته باشد که سبب افزايش جذب کرم‌هاي استروئيدي مانند هيدروکورتيزون شود.
 
بالا