گوگل و فیس بوک در کنار ویکی لیکس

آبجی

عضو جدید
کاربر ممتاز
پس از انتشار خبر درخواست آمریکا از توئیتر برای ارائه اطلاعات کاربران علاقمند به ویکی لیکس، این سایت افشاگر از گوگل و فیس بوک خواست تا هر درخواستی را که تا کنون واشنگتن از آنها در این رابطه داشته را منتشر کنند.
بر اساس این گزارش، ویکی لیکس از "گوگل" بزرگترین موتور جستجوگر جهان و شبکه اجتماعی اینترنتی "فیس بوک" خواسته تا اقدام به انتشار مطالبی کنند که در آنها آمریکا خواستار دریافت گزارشهای مربوط به کاربران آنها شده است.
این درخواست پس از آن مطرح شد که روز گذشته اعلام شد آمریکا توئیتر را تحت فشار گذاشته تا اطلاعات شخصی آن دسته از کاربران خود را که جزو علاقمندان سایت ویکی لیکس هستند منتشر کند.
در صورت موافقت گوگل و فیس بوک با این درخواست ویکی لیکس باید منتظر رسوائی های بیشتر آمریکا در عرصه جهانی باشیم.
البته پیش از این کشمکش هایی میان گوگل و آمریکا رخ داده بود و در سالهای گذشته بزرگترین موتور جستجوگر جهان در اسناد دادگاهی که در پاسخ به تقاضای رسمی آمریکا برای داده های جستجو شده تنظیم کرده بود عدم پذیرش این تقاضا را مطرح کرد.
گوگل خاطرنشان کرده بود که درخواست دولت آمریکا در واقع نقض حریم خصوصی کاربران گوگل و آشکارشدن رازهای تجاری برای رقبای این شرکت است.
بر اساس اعلام رسمی گوگل، ارائه اطلاعات به آمریکا غیرعملی است و این شرکت نمی تواند خواسته های دولت آمریکا را برآورده کند.
اما در مورد فیس بوک داستان به گونه دیگری است. این شبکه اجتماعی ایتنرنتی که تعداد کاربران آن به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر رسیده حاوی اطلاعات گرانبهایی برای آمریکا است که در صورت دسترسی واشنگتن به این اطلاعات مشکلات زیادی برای مردم جهان بوجود می آید.
در همین رابطه نهادهای اطلاعاتی آمریکا به ویژه شورای امنیت ملی این کشور در هشداری اعلام کرده بودند که گروه های تروریستی از جمله القاعده از شبکه فیس بوک برای عضوگیری و آموزش نیروهای خود استفاده می کنند.
نهادهای اطلاعاتی و امنیت ملی آمریکا هشدار داده اند که شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک به دلیل افزایش تعداد کاربران خود تبدیل به مکانی مناسب برای فعالیت تروریست ها شده اند.
بر اساس این گزارش، فیس بوک هم اکنون ۵۰۰ میلیون عضو دارد و از همین رو گروه های تروریستی بویژه القاعده در حال استفاده از آن برای آموزش نیروهای خود برای ساخت بمب و کار گذاشتن آن در محل های مورد نظر هستند.
 
بالا