گرایش آمریکای شمالی به استفاده از موتور های دیزلی

koruosh

عضو جدید
مقدمه:



فن آوری به سرعت در حال رشد است و در این میان روش های ساخت خودرو به شدت دستخوش تغییرات شده است.
که این امر علل فراوان دارد از جمله موضوع سوخت و انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت و قوانین زیست محیطی که هر روز سخت گیرانه تر میشوند و توسعه ای که در ساخت دیزل های جدید بدست آمده است همه و همه باعث شده است که رویکرد ساخت خودرو های سواری به سمت خودرو های دیزلی گرایش پیدا کند این امر از دهه 80 در اروپا شروع شد و بتدریج با تکمیل و بهتر شدن موتور های دیزل به آمریکا هم سرایت کرد....

موتور های دیزلی به علت گشتاور زیادی که تولید میکنند وسایل بسیار مناسبی برای استفاده در ماشین های سنگین و از جمله کامیون ها هستند. هر چند در زمان های قدیم شرکت های خودرو سازی مانند بنز مدل های خودروی دیزلی را ساخته بود ( که بنز 190 آن هنوز هم در ایران موجود است ) اما اینگونه خورو ها بدلیل ایجاد سر و صدا و دود زا بودن نیز بخاطر اینکه سرعت و شتاب لازم را ایجاد نمی کردند چندان مورد استقبال قرار نگرفتند.
اما هم اکنون با توسعه فن آوری این امکان فراهم شده است که اشکالات یاد شده بر طرف شود و از مزایای دیزل استفاده بیشتری شود هم اکنون بخش عمده ای از خودرو هایی که در بازار اروپا به فروش میرود دیزلی هستند.
و جای بسی تاسف است که فن آوری ای که بیش از ده دهه پیش در اروپا و آمریکا شروع شده است هنوز حتی امواج آن هم به ایران نرسیده است. و ما هنوز با یک فاصله چندین دهه ای به مونتاژ خودرو های از رده خارج اروپائی یا کره ای مشغول هستیم و این در حالی است که هم اکنون حدود نیمی از بنزین مصرفی را باید وارد کنیم.
و این تفاوت باید به قیمت گزاف از خارج وارد شودو اگر ساخت خودرو های داخلی از هم اکنون به سمت دیزل تغییر پیدا کند میتوان این مشکل را به طور کلی بر طرف کرد.
ضمن اینکه ما گزینه های دیگری هم داریم از جمله استفاده از خودرو هایی که با سوختCNG کار کنند و یا فن آوری ساخت خودرو های ترکیبی (هیبریدی) که با توجه به آفتاب فراوانی که در ایران است استفاده از پانل های خورشیدی فتو سل میتواند بسیار سودمند باشد.
لازمه این کار دستیابی به فن آری مدرن است که باید به طریق ممکن کسب شود و برای همیشه با این کارهایی که صرفا جنبه مونتاژ یا مهندسی معکوس دارد و اتفاقا همه آنها هم از رده خارج و قدیمی است خدا حافظی کنیم.
هر چند ما در رده کشور های صنعتی قرار نداریم اما این دلیل نمیشود که مردم را از استفاده کردن از بهترین فن آوری روز دنیا محروم کنیم.
ما یا باید این فن آوری را کسب کنیم و یا درها را بطور کامل باز کنیم تا مردم از بهترین خودرو های روز دنیا استفاده کنند .راه سومی وجود ندارد!
 
بالا