کنترل پروژه (project control) فرآیندی است که باید به صورت مستقل از مدیریت پروژه (project management) انجام شود. این فعالیت شامل تایید و کنترل فعالیتهای پروژه برای تقویت عملکرد تعریف شده و اهداف رسمی میباشد.
تعریف کنترل پروژه میتواند به این صورت انجام شود: یک فعالیت مدیریتی که برای رسیدن به نتیجه مورد نظر از پیشبرنامهریزی شده است و یا یک اقدام اصلاحی که توسط فرآیند نظارت انجام میگیرد. کنترل پروژه به طور عمده با معیارهای پروژه از قبیل مقدار، زمان، هزینه و منابع دیگر مربوط میشود. همچنین درآمد پروژه و جریان پول نقد میتوانند بخشی از معیارهای پروژه تحت کنترل باشند. بنابراین یک فرآیند کنترل پروژه موثر میتواند با استفاده از زیر شاخههای مختلف خود اعمال شود:
1. برنامهریزی (planning)، زمانبندی (scheduling) و گزارش پروژه
2. آنالیز و مدیریت ارزش کسب شده (earned value)
3. مهندسی و برآورد هزینه
4. مدیریت و کنترل تغییر
5. مطالبه (claim) ریسک و تاخیر

به عبارت ساده، کنترل پروژه شامل افراد، فرآیندها و ابزار مورد استفاده برای مسایل مربوط به برنامهریزی، مدیریت و کاهش هزینه و زمان و ریسکهایی است که ممکن است بر یک پروژه تاثیر بگذارند. کنترل پروژه معادل فرآیند مدیریت پروژه قالببندی شده است که برای تسهیل زیر فرآیندهای مدیریت ایمنی، کیفیت، سازمانی، رفتاری و ارتباطات ایجاد شده است.
تعریف کنترل پروژه میتواند به این صورت انجام شود: یک فعالیت مدیریتی که برای رسیدن به نتیجه مورد نظر از پیشبرنامهریزی شده است و یا یک اقدام اصلاحی که توسط فرآیند نظارت انجام میگیرد. کنترل پروژه به طور عمده با معیارهای پروژه از قبیل مقدار، زمان، هزینه و منابع دیگر مربوط میشود. همچنین درآمد پروژه و جریان پول نقد میتوانند بخشی از معیارهای پروژه تحت کنترل باشند. بنابراین یک فرآیند کنترل پروژه موثر میتواند با استفاده از زیر شاخههای مختلف خود اعمال شود:
1. برنامهریزی (planning)، زمانبندی (scheduling) و گزارش پروژه
- مدیریت اسکوپ (scope management)
- اقلام قابل تحویل پروژه (project deliverables)
- ساختارهای شکست کار (work breakdown) و شکست هزینه (cost breakdown)
- مدیریت زمانبندی
- پیشبینی زمانبندی
- اقدام اصلاحی
- اندازهگیری و گزارش پیشرفت
- آنالیز و محاسبه بهرهوری (productivity)
2. آنالیز و مدیریت ارزش کسب شده (earned value)
3. مهندسی و برآورد هزینه
- برآورد
- مدیریت هزینه
- کنترل هزینه
- پیشبینی هزینه
4. مدیریت و کنترل تغییر
- کنترل تغییر جهت
- آنالیز روند
5. مطالبه (claim) ریسک و تاخیر
- ارزیابی و مدیریت ریسک؛
- کمی سازی مطالبات تاخیر
- آنالیز زمانبندی قانونی

به عبارت ساده، کنترل پروژه شامل افراد، فرآیندها و ابزار مورد استفاده برای مسایل مربوط به برنامهریزی، مدیریت و کاهش هزینه و زمان و ریسکهایی است که ممکن است بر یک پروژه تاثیر بگذارند. کنترل پروژه معادل فرآیند مدیریت پروژه قالببندی شده است که برای تسهیل زیر فرآیندهای مدیریت ایمنی، کیفیت، سازمانی، رفتاری و ارتباطات ایجاد شده است.