کف پای صاف (Flat Foot) ، علایم و روش های درمان

drsoleymanha

عضو جدید
کف پای صاف (Flat Foot) :

کف پای صاف از بیماری های شایع ارتوپدی است. در این بیماری قوس طولی پا کاهش یافته و در موارد شدید از بین رفته ٬ کناره داخلی کف پا برجسته شده و با زمین تماس پیدا میکند. کف پای صاف به طور کلی به دو نوع انعطاف پذیر (flexible) و نوع غیر قابل انعطاف (rigid) تقسیم می شود. کف پای صاف انعطاف پذیر بسیار شایع تر می باشد.

تمامی نوزادان با کف پای صاف به دنیا می آیند. که این حالت به علت شل بودن تاندون ها و لیگامان های کف پا، ضعیف بودن عضلات کف پا و همچنین وجود چربی در زیر پوست کف پا می باشد. اما به تدریج پس از به راه افتادن کودک و با تقویت عضلات کف پا و از بین رفتن بافت چربی قوس کف پا تا سن ۵ الی ۶ سالگی تشکیل می شود. اما در برخی کودکان ممکن است این قوس ایجاد نشده و منجر به کف پای صاف شود.


کف پای صاف

کف پای صاف انعطاف پذیر (Flexible flat Foot):

در کف پای صاف انعطاف پذیر زمانی که بیمار کف پایش را از زمین بلند می کند قوس طولی تشکیل می شود اما ایستادن روی پاها سبب می شود قوس طولی از بین برود و قسمت داخلی کف پا برآمده شود.


در نوع انعطاف پذیر هنگام روی پنجه ایستادن قوس کف پا تشکیل می شود.



شایع ترین نوع کف پای صاف انعطاف پذیر نوع مادرزادی می باشد که سابقه خانوادگی در این افراد مثبت است. اغلب آن ها بی علامت هستند و تنها به علت ظاهر پا توسط والدین به درمانگاه آورده می شوند. تعداد اندکی از کودکان که بیماریشان شدید است، چاق هستند و تاندون آشیل آنها کوتاه است، پس از بالا رفتن سن و رسیدن به سنین نوجوانی به دنبال راه رفتن یا ورزش طولانی دچار درد کف پا و پشت ساق می شوند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

drsoleymanha

عضو جدید
کف پای صاف (Flat Foot) ، علایم و روش های درمان (بخش 2 )

کف پای صاف (Flat Foot) ، علایم و روش های درمان (بخش 2 )



کف پای صاف (Flat Foot) – بخش ۲


کف پای صاف به وضعیتی گفته میشود که در آن قوسی که در کف پا و بین پاشنه و پنجه وجود دارد کم شده و یا کاملا از بین برود. صافی کف پا در اکثر موارد نرم و قابل انعطاف است. در این موارد وقتی فرد سرپا می ایستد کف پا صاف بوده و وقتی پا را از زمین برمیدارد قوس کف پا ایجاد میشود.
کف پای صاف غیر قابل انعطاف (Rigid Flat Foot):

گاهی اوقات صافی کف پا غیر قابل انعطاف بوده که به آن صافی کف پای غیر قابل انعطاف (Rigid Flat Foot) هم میگویند. این بیماری در یک درصد افراد جامعه وجود دارد و معمولا در سنین نوجوانی بروز میکند. بیماری در نیمی از موارد دو طرفه است.در این بیماران قوس کف پا چه در وضعیت ایستاده چه در وضعیتی که پا را از زمین برمی دارد دیده نمی شود.مهمترین بیماری هایی که منجر به کف پای صاف غیر قابل انعطاف می شوند چسبیده بودن استخوان های مچ پا (tarsal coalition) و استخوان تالوس عمودی (vertical talus) می باشند.
بیماری های دیگر عبارتند از:


  • روماتیسم کودکان (JIA)
  • شکستگی استئوکندرال مفاصل زیر مچ
  • بیماری های عصبی-عضلانی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Coraline

مدیر تالار پزشکی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
اصطلاحی به عنوان ادامه مطلب در فروم نداریم
دو تاپیک هم موضوع ادغام شد
لینک ها پاک شد
 
بالا