کسی درمورد نحوی ساخت مدارات چاپی اطلاعاتی داره؟؟؟

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست من

شما می خواهین در مورد خود طراحی PCB چیزی بدونین یا نحوه انتقال PCB بر روی برد مسی؟
 

Benefic.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست من

من با این برنامه تابه حال کار نکردم واطلاعاتی ندارم ولی برنامه های Protel و OrCAD از بهترین ها هستند.

البته خوب کی سری نرم افزار هستش که کار با اونها راحت زیاد مورد استفاده قرار می گیرند و شاید ا برنامه هم جزء اونا باشه.
 

robo85

عضو جدید
راهنمایی تهیه مدارچاپی

راهنمایی تهیه مدارچاپی

سلام،نرم افزارهای مختلفی برای تهیه مدارچاپی وجوددارند،مثل circuit maker،orcad،protel

که پروتل ازهمش بهتره (البته به نظرمن)باپروتل مدارخیلی تمیزتروقشنگتردرمیاد،شما اول باید

کاربا پروتل رویادبگیرید بقیش هم کارعملیه ،البته روش سنتی هم هست که خیلی سادست

ولی مدارتون خوب ازآب درنمیادودردسرش هم زیاده ولی بهتون یاد میدم:

وسایل موردنیاز: 1.ماژیک مخصوص تهیه فیبر مدارچاپی 2.فیبر ساده 3.مته ودریل مخصوص 4.نقشه مدارموردنظر 5.اسید مخصوص(اسمش یادم نیس) 6.آب ویک ظرف برای تهیه محلول

ابتدا نقشتون رو روی فیبربامداد پیاده می کنید،بعد قسمتهایی که مربوط به اتصالات مدار هست رو روش ماژیک میکشید ضمنا محل قرار گرفتن قطعات را با دوایری مشخص میکنید.

بعد محلول اسیدیتون رو طبق دستورآماده میکنیدوفیبر را داخل اون میندازید،به مدت15دقیقه
فیبرراتکان دهید(اسیدسمی است مراقب باشید )به این ترتیب قسمتهایی که اتصال نداشتندازبین میروند واتصالات مدارباقی میمانند فیبررادراورده و محل سوراخهارابادریل ومته
مناسب(نازک)سوراخ کنید.فیبرشما آمادست.البته قابل ذکراست که این روش منسوخ شده
وبهتراست شماهمون پروتل رویادبگیرید.تهیه وساخت مدارهای آموزشی هم خودش میتونه
ایجادشغل بکنه.کارجالبیه.

درپروتل شما نقشه وقطعات روبه نرم افزارمعرفی میکنی وبازدن چنددکمه اون خودش به طور
اتومات قطعه هارودربهترین محل قرار میده و شما اونو روی فیبرمیندازید ودرتاریکخونه ظاهرش
میکنید.مثل ظاهرکردن عکس.البته کارباcircuit makerساده تره ولی امکاناتش کمتره.



راستی یه سری هم به تالاررباتیکی ها بزنید خوشحال میشیم
ماحرفهای زیادی واسه گفتن داریم!
 
آخرین ویرایش:

phalagh

مدیر بازنشسته
من يه مقاله در مورد pc board دارم.كه به صورت مرحله به مرحله و در هر مرحله چند روش رو توضيح داده.اگه بتونيد تا شنبه صبركنيد براتون مي زارمش.
 

afshinaryayi

عضو جدید
سلام
چند روش هست که می شه چاپ مدار چاپی رو با اونا انجام داد:
1- ماژیک (بد نیست ولی تمیز در نمیاد)
2- لتراست (نسبتاً تمیزه از آب در میاد)
3- لمینت (کارهای فوق العاده تمیز و ظریف در میاد - البت برای کارهای تیراژ پایین است)
4- سیلک اسکرین (تمیز و ظریف است نه به اندازه لمینت - البته برای کارهای تیراژ بالا است)

حالا اگر خاستی بگو تا در باره ی هرکدوم که مد نظرت هست، اطلاعات کاملشرو بهت بگم.
 

omid_kzm

عضو جدید
درباره مدار چاپی یا PCB

درباره مدار چاپی یا PCB

برنامه protel DXB می تواند تا 32 لایه برد را طراحی کند که در ایران حداکثر تا 4 لایه توانایی ساختن برد را دارند.مراحل ساخت برد به این صورت است که ابتدا از مدار PCB طراحی شده که فیلم تهیه می کنند و این فیلم را بر روی برد خام که یک لایه مس کامل دارد می گذارند و بعد آن را داخل یک دستگاه قرار می دهد تا نور خاصی به آن بتابد سپس برد را درون اسید قرار می دهند قسمتهایی که نور به آنها نتابیده است از بین می رود و برد مدار چاپی را با یک لایه از ماده ای سبز رنگ می پوشانند تا در مقابل نویز و حرارت و لحیم کاری مقاوم شود. در ایران حداکثر 4 لایه می سازند top layer ( لایه روی برد ) , bottom layer ( لایه زیر برد ) , Vcc ( لایه منبع تغذیه ) , GND (لایه زمین مدار ) .
 

htpd

عضو جدید
سلام.من تو شهرستانم و یه بار اومدم تهران و مقداری لمینت و پودر ظهور سفیدرنگ خریدم . بعدش طرح یه برد رو رو تلق شفاف ترنسپرنت چاپیدم و بعد لمینتو کشیدم رو فیبرخام و طرح چاپ شده رو روش و بعدشم نوردهی و انداختن تو پودر ظهور. طرح در اومد اما موقع ظهور همه لمینت پاک شد . اگه تجربه ایدر این زمینه دارین کمکم کنین.
 

saeid keyghobadi

عضو جدید
با سلام خدمت شما دوست عزیز بیزحمت شما اسم نوع لمینیت که خریدین بگین؟
و همین طور بگین که چه رنگی هست تا من راهنماییتون کنم
 

invincible

عضو جدید
طریقه ساخت فیبر مدار چاپی بوسیله پرینتر لیزری

طریقه ساخت فیبر مدار چاپی بوسیله پرینتر لیزری

طریقه ساخت فیبر مدار چاپی بوسیله پرینتر لیزری


برای انجام این کار به وسایل زیر نیاز دارید:

*پرینتر لیزری
*کاغذ گلاسه ی مناسب
*فیبر مسی مدار چاپی
*اتو

برخلاف پرینترهای جوهر افشان که در آن به جای تونر از جوهر مایع استفاده می شود در پرینترهای لیزری تونر هنگام عمل چاب از کارتریچ خارج می شود و به صورت پودر بر روی صفحه ی کاغذ منتقل می شود.
برای آنکه تصویر یا متنی را به وسیله ی یرینترهای لیزری چاب کنیم تونر که شامل یلاستیک است بر اثر حرارت ذوب می شود و بر روی کاغذ باقی می ماند. به دلیل سخت بودن فیبر های مسی نمی توانیم به صورت مستقیم از پرینتر برای ایجاد خط ها و سایر علائم بر روی فیبر مدار چاپی استفاده کنیم , بنابراین باید به صورت غیر مستقیم تونر را از پرینتر بر روی فیبر مسی انتقال دهیم.

یک راه ساده آن است که ابتدا بر روی کاغذی که تونر به نرمی بر روی آن می نشیند مدار را با دقت 400 dpi یرینت بگیریم و بعد با دادن حرارت به آن به وسیله ی اتو تونر را برای بار دوم مذاب کنیم و بر روی فیبر مسی انتقال دهیم.
این عمل دقیقا شبیه به انتقال تصاویر بر روی T-Shirt با اتو می باشد.
نوع کاغذ استفاده شده بسیار مهم است و حتما باید از نوع گلاسه باشد تا تونر را به خود جذب نکند و با اعمال حرارت به راحتی از سطح کاغذ جدا شود و بر روی فیبر مسی منتقل شود.
سطح فیبر مسی قبل از انتقال تصویر مدار باید به وسیله ی آب گرم و مایع ظرفشویی و پودر لباسشویی کاملا پاکیزه شود و در انتها آن را خشک کنید. پس از تمیزکردن فیبر مسی توجه کنید که بر روی آن دست نزنید. برای تمیز کردن فیبر مسی همچنین میتوانید از سیم ظرفشویی استفاده کنید.
هنگامی که سطح فیبر کاملا تمیز و براق شد وقت آن است که کاغذ گلاسه ای را که مدار بر روی آن با دقت 400 dpi یرینت گرفته شده را به صورت وارون بر روی فیبر مسی قرار دهیم و ادامه ی کاغذ را در پشت فیبر مسی توسط نوار چسب ثابت کنیم تا کاغذ بر روی فیبر حرکت نکند.
حال اتو را با درجه حرارت نسبتا بالا بر روی آن تا اندازه ای می کشیم که رنگ کاغذ کمی تیره شود و کاغذ حالت چسبیده به فیبر را پیدا کند دقت کنید که اتو باید به صورت یکنواخت به تمامی نواحی گرما برساند این عمل را به صورت پیوسته انجام دهید. توجه داشته باشید که با چندین بار آزمایش و تمرین میتوانید به بهترین زمان بندی دست پیدا کنید اما زمان مورد نیاز کمتر از 5 دقیقه در شرایط عادی می باشد.
فیبر مسی در این زمان دارای حرارت بسیار زیادی است پس هنگام جا به جا کردن آن مراقب باشید.
حال فیبر مسی را با همان صورت برای مدتی کمتر از 10 دقیقه در آب داغ قرار دهید و آن را از آب بیرون آورید و قطعه های کاغذ را از روی آن جدا کنید.همانطور که می بینید مدار به صورت کاملا دقیق بر روی فیبر مسی منتقل شده است.
قدم بعدی از بین بردن قسمت های مسی اضافی از فیبر مدار چابی است.

برای از بین بردن قسمت های مسی اضافی که بدون پوشش عایق هستند از نوعی اسید به نام پرکلروردوفر که در بازار به نام اسید مدار چاپی معروف است استفاده می شود. پرکلروردوفر در بازار به صورت بلور و یا به صورت پودر یافت می شود.
روش کار با این نوع اسید به این صورت است که تا اندازه ای به آب گرم از این اسید اضافه می کنیم که محلول به صورت چای پر رنگ در آید در این حالت محلول اسید آماده ی استفاده است. در هنگام کار با این نوع اسید باید توجه داشته باشید که تنها از ظروف غیر فلزی نظیر ظروف پلاستیکی و شیشه ای باید استفاده شود.
همچنین توجه داشته باشید که این اسید سمی می باشد و هنگام استفاده از آن باید کاملا مراقب لباس و بدن خود باشید.
توصیه میکنم عمل اسیدکاری را در فضای آزاد انجام دهید.پس از ساختن محلول اسید فیبر مدار چاپی را وارد محلول می کنیم و آهسته آن را تکان میدهیم بعد از مدتی شاهد از بین رفتن قسمت های مسی اضافی از کناره می شویم.
این عمل را تا از بین رفتن تمامی قسمتهای اضافی انجام می دهیم.
پس از از بین رفتن قسمت های اضافی فیبر مسی را از با آب سرد شستشو می دهیم و به وسیله ی سیم ظرفشوئی تونرهای به جا مانده روی فیبر را از بین می بریم .
تنها بخش باقیمانده بخش سوراخکاری است که با دریل انجام می دهیم .

حال فیبر مدار چاپی ما آماده است و میتوانیم قطعات را بر روی آن لحیم کنیم. ;)
 

behzad_Aliabad

عضو جدید
salam :que:man yechizae midonam rajebe tarahish bayad begam ke ebteda madar morde nazaro tarhi mikonim bad unghadar madaro say mikonim az lahaze tarahi kochktar konim badesh madare tarhi shodaro ba komake kaghaze letraset hamon horof bargadone khodemono migam roye safe mesimon peyade sazi mikonim ahan yadam raft aval be ye medad tarhemono ro safhe mesi peyade mikonim bad rosho ba letraset barchasb mizanim badam to mahlole asid yekam bala pain mikonim ta haejash joz ghesmati ke baletraset kar kardim ke hamon madare khodemone baghi bemone va .....​
 

sasa.electronic

عضو جدید
کاربر ممتاز
:)کسی درمورد نحوی ساخت مدارات چاپی اطلاعاتی داره
سلام خوبید مهندس احتمالا شما ساده ترین روش و یا کوتاه ترین روش رو مخواید بدونید روش بسیار ساده اما قدیمی و تا حدودی طرد شده استفاده از ماژیک اسید و فیبر بود به این ترتیب که شکل مدار رو به صورت معکوس روی فیبر طراحی می کردند و با ماژیک ضد اسید خطوط مدار رو کاملا مشخص می کشدند و بسته به مقدار جریان عبوری از مسیر ضخامت اون رومشخص می کردند بعد محلول اسید و آب داغ رو که آماده کردید فیبر طراحی شده رو به مدتی که کاملا مسیر خطوط مدارکه به صورت مسی برجسته شده مشخص شد داخل محلول می ندازید
بقیه روش ها هم به علت کمی وقت (الان کلاسم شروع میشه)بمونه واسه بعد.
 

ehsanstr

عضو جدید
سلام

چه نوع اطلاعاتی

در مورد طراحی ، ساختن ، اسید ، و ...........

بگو تابگم

اما بدون برای ساخت مدارات چاپی نیاز به تجربس و هزار تا راه داره...
 

M.U.G.K

عضو جدید
ساخت مدار چاپی

ساخت مدار چاپی

یه مقاله در مورد ساخت مدار چاپی با استفاده از روش لامینت دارم که در اختیار شما قرار می دم :
 

پیوست ها

  • Laminate.pdf
    668.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

pontiac132

عضو جدید
سلام دوست عزیز من در رابطه با pcb یه فیلم آموزشی دارم اگه خواستی بگو تا لینکشو بزارم فقط اینکه باید مدارتو با پرتوس یا پروتل یا برنامه های دیگه طراحی کنی و روی کاغذ گلاسه با پرینتر لیزری چاپ کنی و بقیشو در فیلم توضیح داده ! اگر که خودت بخوای بسازی اگرم نه که طرحتو میدی بیرون برات میزنن ;)
 
بالا