کروز کنترل و ماشین های آمریکایی

metamoeen

عضو جدید
يكي از مهمترين مجموعه‌هايي كه خودروهاي امريكايي بايد مجهز به آن باشند، كروزكنترل است. بدون كروزكنترل مسافرت‌هاي طولاني بسيار خسته‌كننده است. راننده‌اي كه بايد با سرعتي ثابت اين مسافت را طي كند و مجبور است كه پاي خود را از روي پدال گاز برندارد، ممكن است دچار عارضه و بيماري مفاصل شود. اگر اين كار دائماً و پي‌درپي تكرار شود، امكان آسيب‌هاي جسمي افزايش مي‌يابد و بمرور زمان، بر خستگي و شدت درد راننده افزوده مي‌شود. در امريكا، سيستم كروزكنترل خودروها به‌مراتب بيشتر از كشورهاي اروپايي مورداستفاده قرار مي‌گيرد زيرا در اين كشور، جاده‌ها بسيار طولاني و عموماً مستقيم هستند و تعداد مسافرت‌هاي طولاني و شخصي نيز بيشتر است.
با افزايش ترافيك، استفاده از كروزكنترل كاهش مي‌يابد، اما همين امر باعث شد تا كروز كنترل‌هاي قديمي، جاي خود را به سيستمي پيشرفته و بهبوديافته دهند. خودروهاي مجهز به كروز كنترل‌هاي جديد، اين توانايي را به راننده مي‌دهند كه خودرو را در هر مسافت دلخواه با هر سرعت ثابت، تنظيم كرده و به حركت ادامه دهد.

كروزكنترل چيست؟
سيستم كروزكنترل از مجموعه قطعات و تجهيزاتي تشكيل شده است كه از توانايي ثابت نگه داشتن سرعت خودروي شما برخوردارند. مثلاً، همان‌طور كه در شكل 1 مي‌بينيد، راننده مي‌تواند با فشار دادن يك كليد در سرعت‌هاي ثابت به اندازه يك مايل در ساعت، سرعت خود را افزايش يا كاهش دهد. در برخي مدل‌هاي كروز كنترل، با فشردن اين كليد، سرعت به اندازه 5 كيلومتر در ساعت، كاهش يا افزايش مي‌يابد. علاوه‌بر كليدهاي كنترلي كه وظيفه ايمن‌سازي اين سيستم را برعهده دارند، استفاده از پدال ترمز براي قطع ارتباط نيز ميسر است به‌طوري كه با فشردن پدال ترمز، سيستم قطع شده و سرعت كاهش داده مي‌شود. در صورتي‌كه سرعت به زير 40 كيلومتر در ساعت برسد، سيستم به‌صورت خودكار قطع شده و به حالت عادي باز مي‌گردد.
سيستم نشان داده شده در شكل 1 داراي 5 كليد ON, OFF, SET/ACCEL, RESUME, COAST كه آنها را توضيح خواهيم داد. كليد ششم نيز در واقع پدال ترمز است. البته اگر خودروي شما دنده‌اي باشد، سيستم پدال كلاچ نيز به‌عنوان كليد كنترلي عمل كرده و كروزكنترل را از حالت ثابت، خارج مي‌كند.

در عمل، از كليدهاي ON, OFF زياد استفاده نمي‌شود. با يك بار فشردن كليد ON، سيستم در حالت كروزكنترل قرار مي‌گيرد و راننده مي‌تواند سرعت و شتاب خود را با استفاده از كليدهاي ديگر، تنظيم كند. با فشردن كليد OFF سيستم حتي اگر در حالت كروزكنترل باشد، كاملاً قطع مي‌شود.
- در برخي كروز كنترل‌ها، كليدهاي ON, OFF وجود ندارد. بجاي آن، هنگامي‌كه راننده پدال ترمز را فشار مي‌دهد، سيستم قطع شده و هنگامي‌كه كليد SET را فشار مي‌دهد، سيستم مجدداً وصل مي‌شود.
- كليدهاي SET/ACCEL براي نگه داشتن سرعت يا شتاب ثابت، استفاده مي‌شوند. اگر كليد SET را در سرعت 45 مايل در ساعت فشار دهيد، خودروي شما بدون نياز به فشردن پدال گاز، با سرعت 45 مايل در ساعت به حركت خود ادامه مي‌دهد. با نگه داشتن خودرو در سيستم كروزكنترل روشن و فشردن يك بار كليد SET/ACCEL، سرعت خودرو به مقدار 1 مايل برساعت افزايش خواهد يافت.
- اگر پدال ترمز را فشار دهيد، سيستم كروزكنترل قطع مي‌شود. با فشردن كليد RESUME سيستم كروزكنترل مجدداً وصل شده و سرعت خودرو را به حالت از قبل تنظيم شده بر مي‌گرداند.
- نگه داشتن كليد COAST باعث مي‌شود كه سرعت خودرو كاهش يابد، درست مثل اينكه راننده پاي خود را از روي پدال گاز بردارد البته با اين تفاوت كه با فشردن كليد COAST، سرعت خودرو به‌تدريج و با نرخ 1 كيلومتر در ساعت، كاهش مي‌يابد.
- علاوه‌بر كليدهاي بالا، مي‌توان در هر لحظه دلخواه، با فشردن پدال ترمز و يا كلاچ، سيستم كروزكنترل را قطع كرد. اين يكي از موارد ايمني اين سيستم به‌شمار مي‌آيد.

كاهش و افزايش سرعت توسط سيستم كروز كنترل
در واقع، راننده با تنظيم دريچه هواي نصب شده بر روي موتور خودرو، سرعت خودرو را كنترل مي‌كند، اما اين كار در جاده‌ها، به‌دليل نياز به‌سرعت ثابت، به سيستم كروزكنترل سپرده مي‌شود.
اين سيستم، از طريق شير تنظيم هواي نصب شده بر روي موتور كه وظيفه تزريق هوا به داخل موتور را برعهده دارد، سرعت و شتاب موتور را افزايش مي‌دهد. در شكل 2، دو كابل شير تنظيم هواي نصب شده بر روي يك محور، ديده مي‌شوند. يكي از اين كابل‌ها، با فشردن پدال گاز، كار تنظيم (افزايش و كاهش) سرعت را انجام مي‌دهد و ديگري به سيستم كروزكنترل متصل است. هنگامي كه راننده، سيستم كروزكنترل را فعال مي‌كند، پيستون (كابل گير) اين سيستم حركت كرده و به كابل اتصال روي محور، وصل مي‌شود. كابل گاز، دريچه هوا را در برگرفته و ثابت نگه مي‌دارد و تنظيم شتاب با اين اتصال، قدرت موتور به سيستم كروزكنترل واگذار مي‌شود. در واقع، همان‌طور كه راننده با فشردن پدال گاز، باعث كشيده شدن كابل گاز و افزايش سرعت خودرو مي‌شود، سيستم كروزكنترل با اتصال به دريچه هوا، باعث كشيده شدن كابل گاز و افزايش سرعت مي‌شود.
بروز اين حالت در خودروهايي ممكن است كه سرعت خودرو توسط كابل گاز تنظيم مي‌شود. روش كار در حال‌حاضر كه از كنترل‌هاي الكتريكي براي ورود هوا به محفظه استفاده مي‌شود، به‌گونه‌اي ديگر است. روش كار، مشابه سيستم بوستر ترمز است كه به‌وسيله وكيوم، قدرت لازم براي سيستم ترمز را فراهم مي‌كند.

اين سيستم، سيستم كنترلي بسيار مناسبي است زيرا تنظيمات كروزكنترل براساس تنظيم دريچه هوا و بدون خطا انجام مي‌شوند. خطا هنگامي به‌وجود مي‌آيد كه بين سرعت تنظيم شده و سرعت واقعي خودرو، اختلافي به‌وجود آيد. اگر سرعت را روي 60 مايل در ساعت تنظيم كرده باشد، اما خودرو با سرعت 50 مايل در ساعت طي مسير مي‌كند، درچه هوا به‌طور خودكار باز مي‌شود. اگر سرعت 55 مايل در ساعت باشد، دريچه هوا تقريباً به اندازه نصف حالت قبلي، باز مي‌شود. در نتيجه، خودرو آرام‌تر (آهسته‌تر) به حالت سرعت تنظيم شده قبلي باز مي‌گردد (افزايش سرعت به آرامي صورت مي‌گيرد). بنابراين، اگر در سراشيبي تندي قرار بگيريد، خودرو توانايي لازم براي افزايش سرعت را نخواهد داشت. بيشتر سيستم‌هاي كروز كنترل، براساس برنامه كنترلي مناسب، صحيح و مطلوبي پايه‌ريزي شده‌اند كه اختصاراً به آن PID مي‌گويند. رانندگان، نيازي به داشتن چگونگي محاسبات ندارند، تنها بايد 2 مورد ذيل را ياد بگيرند و به‌خاطر بسپارند:
- سرعت و فاصله صحيح را رعايت كنيد
- اندازه حركت نشان داده شده توسط كيلومترسنج، با اندازه حركت واقعي متفاوت است
سيستم PID كنترل، از 3 فاكتور ايمني، تناسب و فرمان‌پذيري، تشكيل يافته كه هر يك به‌تنهايي و يا به‌صورت هماهنگ، وظيفه تنظيمات صحيح موقعيت دريچه هوا را برعهده دارند. فاكتور ايمني، براساس زمان خطاي سرعت خودرو پايه‌گذاري شده و تفاوت بين سرعت خودرو و مسافت پيموده شده را با سرعت واقعي و مسافت واقعي، در يك دوره زماني محاسبه مي‌كند.
اين فاكتور، به خودرو كمك مي‌كند تا در سراشيبي‌ها و مسيرهاي نيازمند به ثبات يا تنظيم سرعت به‌صورت خودكار دريچه هوا را باز و بسته كند.
هنگامي‌كه خودرو در سراشيبي يا سربالايي قرار مي‌گيرد، سرعت آن كاهش يا افزايش مي‌يابد. در اين حالت، PID فعال شده و وظيفه تنظيم سرعت را برعهده مي‌گيرد. راننده ممكن است به آهستگي به حركت خود ادامه دهد، اما كنترل سيستم متناسب با دريچه هوا نباشد. پس از زماني نسبتاً كوتاه، دريچه هوا مجدداً توسط فاكتور ايمني باز و بازتر شده و سيستم به حالت اوليه باز مي‌گردد زيرا نگه داشتن سرعت پايين‌تر از سرعت واقعي در مسافت‌هاي طولاني، باعث بروز خطا در سيستم مي‌شود.
آخرين فاكتور اين مجموعه، فرمان‌پذيري است. به ياد داشته باشيد كه افزايش سرعت از سيستم كروزكنترل، وضعيتي فرمان‌پذير است. اين فاكتور كمك مي‌كند تا سيستم كروزكنترل در هر سراشيبي سريعاً واكنش نشان داده و سرعت را كنترل و يا سيستم را قطع يا وصل مي‌كند. اگر سرعت خودرو كاهش يابد، قبل از اينكه سرعت به‌حدي برسد كه سيستم كاملاً قطع شود، اين سيستم با افزايش و بازتر كردن دريچه هوا باعث مي‌شود تا سرعت به حالت اوليه خود بازگردد (هر چه سرعت خودرو بيشتر كاهش يابد، دريچه هوا بيشتر باز مي‌شود) بنابراين دائماً به سرعت خودرو افزوده مي‌شود تا به سرعت از قبل تنظيم شده برسد.
سيستم تنظيم اتوماتيك در كروزكنترل‌ها، توسط دو شركت تكوين شده است كه هر دو در زمينه ارتقاي ايمني خودرو در مسافت‌هاي طولاني توسط كروزكنترل، فعاليت مي‌كنند. اين تكنولوژي جديد، كروزكنترل‌هاي بهبود يافته‌اند كه با استفاده از رادار، هدايت خودرو را در مسيرهاي تعيين‌شده، تنظيم و تصحيح مي‌كنند.
در كروزكنترل‌هاي جديد، اگر از سرعت خودرو كاسته شود و يا مواردي نظير ترافيك و غيره پيش آيند، سيگنالي از موتور يا سيستم ترمز به سيستم كروزكنترل اتوماتيك ارسال شده و سيستم قطع مي‌شود. هنگامي‌كه مورد به‌وجود آمده، برطرف و يا مثلاً جاده خلوت شد، سيستم به‌طور اتوماتيك به سرعت تنظيم شده قبلي باز مي‌گردد. محدوده سرعت و مسافت تحت‌كنترل براي سيستم كروزكنترل اتوماتيك از نوع سيستم TRW از مسافت‌هاي 492 پا (150 متر) و سرعت از 6/18 مايل (30 كيلومتر) تا 111 مايل (180 كيلومتر) در ساعت است.
سيستم دلفي نيز مسافت 492 پا و حدود 20 مايل (32 كيلومتر) در ساعت را مي‌تواند كنترل كند.
در نمودار 1 ورودي‌ها عموماً به شكل مندرج، تعريف مي‌شوند:




كليدهاي ON/OFF: اگر كليد ON باشد، يعني سيستم كروزكنترل فعال است و سرعت خودرو در سرعتي ثابت نگه داشته شده است.
كليد موتور ON/OFF: اگر كليد ON باشد، يعني موتور خودرو در حالت روشن قرار دارد و تنها كروزكنترل روي موتور فعال است.
كليد فرمان: فرمان حركت به چرخ‌ها توسط اين كليد داده مي‌شود.
شتاب‌دهنده: با فشار دادن اين كليد، مي‌توانيد سرعت خودرو را افزايش دهيد.
قطع اتصال: وقتي كليد ON را فشار مي‌دهيد، سيستم كروزكنترل به‌صورت موقت قطع شده و سيستم كنترل دستي مي‌شود تا زماني كه مجدداً همين كليد را فشار دهيد.
افزايش/ كاهش سرعت: افزايش يا كاهش سرعت، تنها در صورتي امكان‌پذير است كه سيستم كروزكنترل فعال (متصل) باشد.
كليد بازگشت (RESUME): استفاده از اين كليد و برگشت به حالت سرعت از قبل تنظيم شده، فقط هنگامي مقدور است كه سيستم كروزكنترل در حالت فعال (متصل) باشد.
زمان: سيستم در كمتر از يك ميلي ثانيه برگشت پيدا مي‌كند (به حالت تنظيم شده وصل و يا از اين حالت، خارج مي‌شود).
از اين سيستم، فقط يك خروجي دريافت مي‌شود كه عبارت است از:
دريچه هوا: تنظيم ديجيتالي شير دريچه هوا


اتصالات مكانيكي
دريچه كنترل هوا يا بنزين
نصب اتصال دريچه هوا، مي‌تواند به آساني يا دشواري صورت پذيرد. اين امر باعث نمي‌شود تا از نصب كروزكنترل دلسرد يا نگران شويد. براحتي مي‌توان با اتصال مستقيم يك سيم به دريچه هوا، سرعت خودروي خود را كم و زياد كرد. سرعت ثابت، اغلب بدون مشكل و راحت است. در اين خصوص تنها به تهيه يك دريچه هواي سالم نياز است. با كمي مهارت، مي‌توان پدال گاز را ثابت نگه داشت. اما براي نصب سيستم به راهنماي خودرو درخصوص نصب كروز كنترل، نياز است. در اين راهنما، ليست قطعات موردنياز ارائه شده است. در اين راهنما، حتي اگر مايل به نصب سيستم نباشيد، ليست قطعات و چگونگي نصب آنها موجود است. اگر خودروي شما جديد است و ليست ندارد، با فروشنده تماس بگيريد.

وكيوم
برخي خودروها كه از سوخت گازوئيل استفاده مي‌كنند، از سيستمي بسيار مناسب براي نصب راحت كروزكنترل برخوردارند. اين موتورها مي‌توانند در حدود 20 اينچ وكيوم توليد كنند كه بسيار بيشتر از وكيوم موردنياز براي افزايش دور موتور است. بعضي از خودروها، به وكيوم كمي براي افزايش دور موتور نياز دارند. اگر وكيوم كافي براي به‌كارگيري كروزكنترل در اختيار نيست، نگاهي به باك خودروي خود بيندازيد. اگر مصرف خودرو بسيار زياد است، نياز به نصب شير وكيوم داريد. اين شير از فروشگاه‌ها و توزيع‌كنندگان عمده، قابل تهيه است.

كليدهاي كنترلي و فرمان
فرمان كار
كليدهاي فرمان و مدول در قسمت انتهاي كروزكنترل نصب شده‌اند. در اينجا 10 كليد وجود دارد كه عموماً بر روي كليد چرخان قرار دارند. نوع چرخشي آن كه با چرخاندن يك مقطع، حركت خودرو به اندازه 1 مايل تغيير حالت مي‌دهد. اين كار توسط سيم VSS انجام مي‌شود.
نوع كنترلي كليدها، نسبت به سرعت و چگونگي رفتار خودرو حساسيت دارد. راننده در صورت نياز به تغيير، بايد اتصال را قطع كرده، تغيير موردنظر را اعمال و سيستم را مجدداً اتصال دهد.

بازويي كليدهاي كنترلي
براي استفاده از كليدهاي كنترلي، توصيه مي‌شود با كارشناسان حرفه‌اي مشورت كنيد. براي اغلب خودروها يك بازويي كنترلي خاص تهيه شده، اما نوع OEM اين سوئيچ‌ها كاربردي‌تر هستند. در اين مورد، تنها به ارتباط بين چراغ‌هاي جلو آمپر، سيستم احتراق و غيره نياز است.
براي گرفتن برق موردنياز، اغلب از دسته‌سيم اصلي استفاده مي‌شود. براي گرفتن برق مي‌توان از يك سيم ظريف لحيم شده روي سيم‌هاي ديگر استفاده كرد. اتصال اين سيم نازك، كاري ساده و سريع است. با اين روش مي‌توان از دسته سيم اصلي، برق گرفت و مورداستفاده قرار داد. البته روش‌هاي ديگري براي برق موردنياز، وجود دارند.

اساس كروز كنترل
سيستم‌هاي كروزكنترل از سال‌ها پيش وجود داشته‌اند. آنها در كنترل سرعت خودروها تأثير بسيار زيادي دارند و در هنگامي‌كه دچار خرابي و نقص مي‌شوند، محل خرابي را با استفاده از نرم‌افزارهاي موجود، نمايش مي‌دهند.
سيستم‌هاي كروز كنترل، زيرمجموعه‌هايي الكترونيكي و مكانيكي دارند كه با هم كار مي‌كنند. مي‌دانيم كه كنترل سرعت خودرو، شامل دو مجموعه پدال گاز و ترمز است. سرعت خودرو، توسط راننده تنظيم مي‌شود. راننده با مشاهده سرعت خودرو بر روي كيلومتر سنج و فشار دادن پدال گاز يا ترمز، سرعت را به حالت دلخواه و مطلوب خود مي‌رساند. سيستم كروزكنترل، تابعي از توضيحات ارائه شده است. اين سيستم نيز پدال گاز را كنترل مي‌كند و تمامي حالات درون موتور و قطعات خودرو را زير نظر دارد.
حسگر سرعت خودروها، روي پلوس (حركت دهنده چرخ‌ها) نصب مي‌شود و توسط پالس‌هايي الكترونيكي كه به جلو آمپر ارسال مي‌كند، سرعت را نشان مي‌دهد. در اين حسگرها كه معمولاً از يك سيم‌پيچ و يك آهنربا تشكيل شده‌اند، با افزايش سرعت خودرو، فركانس ارسال پالس‌ها نيز افزايش مي‌يابد (مشابه سرعت‌سنج خودرو). در خودروهاي مجهز به سيستم كروزكنترل، فركانس‌هاي ارسالي توسط اين سيستم ارزيابي شده و سرعت خودرو براساس نتايج ارزيابي ثابت نگه داشته مي‌شود به‌گونه‌اي كه تصور مي‌شود سرعت خودرو تغيير نكرده است.


منبع
www.howstuffworks.com


 

Similar threads

بالا