چیلر های جذبی و تراکمی

roya juni

عضو جدید
چیلر جذبی(نحوه کارکرد,ارائه برخی پارامترها و...)
چيلرها از جمله تجهيزات بسيار مهم در سرمايش هستند که به طور کلي مي توان آنها را به دو دسته چيلرهاي تراکمي و چيلرهاي جذبي تقسيم کرد. به طور کلي چيلرهاي تراکمي از انرژي الکتريکي و چيلرهاي جذبي از انرژي حرارتي به عنوان منبع اصلي براي ايجاد سرمايش استفاده مي کنند.
فناوري تبريد جذبي روشي عالي براي تهويه مطبوع مرکزي در تأسيساتي است که ظرفيت ديگ اضافي داشته و مي توانند بخار يا آب داغ مورد نياز براي راه اندازي چيلر را تأمين نمايند. چيلر هاي جذبي ظرفيت بين 25 تا 1200 تن برودتي را براحتي تأمين مي کنند. البته قابل ذکر است که برخي از توليد کنندگان ژاپني موفق شده اند چيلرهاي جذبي با ظرفيت معادل5000 تن نيز توليد کنند. در سيستمهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي شود. گرماي مورد نياز براي کارکرد اين چيلرها به طور مستقيم از گاز طبيعي يا گازوئيل تأمين مي گردد. منابع غير مستقيم گرما در چيلرهاي جذبي عبارتند از آب داغ بخار پر فشار و کم فشار. بر اين اساس توليد کنندگان مختلف در جهان سه نوع اصلي چيلر جذبي ارائه مي نمايند که عبارتند از : شعله مستقيم ، بخار و آب داغ.

در يک تقسيم بندي عمومي مي توان چيلرهاي جذبي را در دو دسته چيلرهاي جذبي آب و آمونياک و چيلرهاي جذبي ليتيوم برومايد و آب طبقه بندي نمود . در واقع در هر سيکل تبريد جذبي يک سيال جاذب و يک سيال مبرد وجود دارد که تقسيم بندي فوق بر اين مبنا انجام شده است. در سيستم آب و آمونياک ، سيال مبرد آمونياک وسيال جاذب آب است. در سيستم ليتيوم برومايد و آب ، سيال مبرد آب و سيال جاذب ، محلول ليتيوم برومايد است.

اما بر حسب اجزاي سيستم هم مي توان تقسيم بندي هاي ديگري ارائه کرد مثلاً مي توان سيکل هاي تبريد جذبي را به سيکل هاي تبريد يک اثره ، دو اثره و سه اثره طبقه بندي کرد. امروزه سيکل هاي تبريد جذبي تک اثره و دو اثره در مقياس بسيار وسيع و در اشکال متنوع ساخته مي شوند و سيکل هاي سه اثره همچنان در دست مطالعه مي باشند.



1. اصطلاحات فني رايج در چيلر جذبي
ژنراتور

ژنراتور معمولاً در محفظه بالايي چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه تغليظ محلول ليتيوم برومايد رقيق و جدا سازي آب مبرد را بر عهده دارد.

جذب کننده

جذب کننده معمولاً در پوسته پاييني چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه جذب بخار مبرد توليد شده در محفظه اواپراتور را بر عهده دارد.

اواپراتور

اواپراتور معمولاً در پوسته پايين چيلرهاي جذبي قرار مي گيرد. مايع مبرد در اواپراتور به لحاظ فشار پايين محفظه (خلأ نسبي) تبخير شده و باعث کاهش درجه حرارت آب سرد تهويه درون لوله هاي اواپراتور مي گردد.

کندانسور

کندانسور معمولاً در پوسته هاي بالايي چيلرهاي جذبي واقع شده است و وظيفه تقطير مبرد تبخير شده توسط ژنراتور را بر عهده دارد. بخار مبرد در برخورد با لوله هاي حاصل از آب برج ، تقطير شده و به تشتک اواپراتور سرريز مي شود.

محلول جاذب

اين محلول در سيکل هاي پروژه حاضر محلول ليتيوم برومايد و آب است.

مايع مبرد

مايع مبرد در چيلرهاي جذبي پروژه حاضر آب خالص (آب مقطر) مي باشد که به جهت فشار پايين محفظه اواپراتور در اثر تبخير خاصيت خنک کنندگي خواهد داشت.

کريستاليزه شدن

محلول ليتيوم برومايد در غلظت معمولي به صورت مايع است ، ولي چنانچه تغليظ اوليه بيش از حد ادامه يابد حجم بلورهاي ريزي که در آن تشکيل مي شوند ، بزرگتر شده و ممکن است باعث مسدود شدن کامل مسير عبور محلول شود. به اين پديده کريستاليزه شدن گويند.

ضريب عملکرد

پارامتر ضريب عملکرد در دستگاههاي برودتي از جمله چيلرهاي جذبي شاخصي از بازدهي دستگاه مي باشد. مقادير بالاتر اين پرامتر نشان دهنده مصرف بهينه انرژي حرارتي مي باشد.




۲. خواص محلول ليتيوم برومايد و آب

ليتيوم برومايد يک نمک جامد کريستالي است که هر گاه غلظت آن در آب به حدود 30 تا 40 درصد برسد به حالت محلول در مي آيد. با توجه به اهميت اين ماده در چيلرهاي جذبي مراکز تحقيقاتي دنيا جداول و منحني هاي مختلفي براي خواص آن ارائه نموده اند. در هندبوک هاي ASHRAE پنج منحني براي اين ماده درج شده است که عناوين آنها عبارت است از:


الف- منحني فشار- دما- غلظت (P-T-X)


ب- منحني آنتالپي - غلظت - دما (h-X-T)


ج- منحني هاي وزن مخصوص - غلظت ، ويسکوزيته - دما ، گرماي ويژه - غلظت


در ارتباط با منحني هاي فوق الذکر توجه به نکات زير ضروري است :


الف- در منحني P-T-X محدوده دما از 40 تا 350 درجه فارنهايت در نظر گرفته شده است. غلظت ليتيوم برومايد نيز در محدوده 40 تا 70 درصد است. زير منحني 70% غلظت محدوده کريستاليزاسيون مي باشد. محدوده کاري چيلرهاي جذبي غلظت هاي حدود 55 تا 70 درصد است. براي محاسبه خواص اين منحني ها فرمول هايي ارائه شده است که در برنامه هاي رايانه اي از اين فرمول ها استفاده مي گردد. لذا محدوديت هاي اعمال شده فوق بايد در شبيه سازي سيکل هاي تبريد مد نظر باشند.


ب- گرماي ويژه محلول در محدوده غلظت هاي 55 تا 65 درصد بين 05/2 تا 8/1 بر حسب/(kg.K) kJ است. د- منحني هاي(h-X-T) ديگري نيز توسط مراکز تحقيقاتي ارائه شده است. که به دليل متفاوت بودن مباني کار ، ممکن است از نظر ظاهري با منحني هاي ارائه شده در هندبوک ASHRAE فرق داشته باشند.


3. مقايسه چيلرهاي جذبي و تراکمي


چيلرهاي جذبي از بعضي لحاظ شبيه چيلرهاي تراکمي عمل مي کنند که مهمترين اين شباهتها عبارتند از: الف - در اواپراتور از گرماي آب تهويه ساختمان براي تبخير يک مبرد فرار در فشار پايين استفاده مي گردد.


ب - گاز مبرد فشار پايين از اواپراتور گرفته شده و گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده مي شود.


ج - گاز مبرد در کندانسور تقطير مي گردد.


د - مبرد در يک سيکل همواره در گردش است.


تفاوتهاي اصلي چيلرهاي جذبي وتراکمي عبارتند از :


الف - چيلرهاي تراکمي براي گردش مبرد از کمپرسور استفاده مي کنند در حالي که چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و به جاي آن از انرژي گرمايي منابع مختلف استفاده کرده و غلظت محلول جاذب را تغيير مي دهند ، همچنان که غلظت تغيير مي کند ، فشار نيز در اجزاي مختلف چيلر تغيير مي کند. اين اختلاف فشار باعث گردش مبرد در سيستم مي گردد.


ب - ژنراتور و جذب کننده در چيلرهاي جذبي جانشين کمپرسور در چيلرهاي تراکمي شده است.


ج - در چيلرهاي جذبي از يک جاذب استفاده مي شود که عموماً آب يا نمک ليتيوم برومايد است.


د - مبرد در چيلرهاي تراکمي يکي از انواع کلروفلئوروکربن ها يا هالوکلروفلئوروکربن ها است در حالي که در چيلرهاي جذبي مبرد معمولاً آب يا آمونياک است.


ه - چيلرهاي تراکمي انرژي مورد نياز خود را از انرژي الکتريکي تأمين مي کنند در حالي که انرژي ورودي به چيلرهاي جذبي از آب گرم يا بخار وارد شده به ژنراتور تأمين مي شود. گرما ممکن است از کوره هواي گرم يا ديگ آمده باشد. در بعضي اوقات از گرماي ساير فرايندها نيز استفاده مي شود مانند بخار کم فشار يا آب داغ صنايع ، گرماي باز گرفته شده از دود خروجي توربين هاي گازي و يا بخار کم فشار از خروجي توربين هاي بخار.


مهمترين مزاياي چيلرهاي جذبي نسبت به چيلرهاي تراکمي عبارتند از:


الف - صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي :

همانطور که گفته شد چيلرهاي جذبي از گاز طبيعي ، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي کنند و مصرف برق آنها بسيار ناچيز است. به ميزان مصرف برق ، مقايسه و تحليل هاي کمي در فصول بعدي اشاره خواهد شد.


ب - صرفه جويي در هزينه خدمات برق :

هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اينکه برق کمتري مصرف مي کند ، هزينه خدمات را نيز کاهش مي دهد. در اکثر ساختمان ها نصب چيلرهاي جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي شود.


ج - صرفه جويي در هزينه تجهيزات برق اضطراري :

در ساختمانهايي مانند مراکز درماني و يا سالن هاي کامپيوتر که وجود سيستمهاي برق اضطراري براي پشتيباني تجهيزات خنک کننده ضروري است ، استفاده از چيلر هاي جذبي موجب صرفه جويي قابل توجهي در هزينه اين تجهيزات خواهد شد.


د - صرفه جويي در هزينه اوليه مورد نياز براي ديگ ها :

برخي از چيلرهاي جذبي را مي توان در زمستان ها به عنوان هيتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم براي سيستم هاي گرمايشي را با دماهاي تا حد 203 تأمين نمود. در صورت استفاده از اين چيلرها نه تنها هزينه خريد ديگ کاهش مي يابد بلکه صرفه جويي قابل ملاحظه اي در فضا نيز بدست خواهد آمد.


ه - بهبود راندمان ديگ ها در تابستان :

مجموعه هايي مانند بيمارستان ها که در تمام طول سال براي سيستمهاي استريل کننده ، اتوکلاوها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي کنند. نصب چيلرهاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهي خواهد يافت.


و - بازگشت سرمايه گذاري اوليه :

چيلرهاي جذبي به دليل نياز کمتر به برق در مقايسه با چيلرهاي تراکمي ، هزينه هاي کارکردي را کاهش مي دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم ، مي توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلرهاي جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت.

ز - کاسته شدن صدا و ارتعاشات :

ارتعاش و صداي ناشي از کارکرد چيلرهاي جذبي به مراتب کمتر از چيلرهاي تراکمي است. منبع اصلي توليد کننده صدا و ارتعاش در چيلرهاي تراکمي، کمپرسور است. چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهاي کوچکي هستند که براي به گردش درآوردن مبرد و محلول ليتيم برمايد کاربرد دارند. ميزان صدا و ارتعاش اين پمپهاي کوچک قابل صرف نظرکردن است.


ح - حذف مخاطرات زيست محيطي ناشي از مبردهاي مضر:

چيلرهاي جذبي بر خلاف چيلرهاي تراکمي از هيچ گونه ماده CFC يا HCFC که موجب تخريب لايه ازن مي شوند ، استفاده نمي کنند. لذا براي محيط زيست خطري ايجاد نمي نمايند. چيلرهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي کنند. يک چيلر جديد در هر شرايطي ،يک سرمايه گذاري بيست و چند ساله است. تغييرات دائمي قوانين و مقررات استفاده از مبردها موجب مي شود تا استفاده از مبردي طبيعي مانند آب در چيلرهاي جذبي گزينه اي بسيار قابل توجه به شمار آيد.

ط- کاستن از ميزان توليد گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها :

ميزان توليد گازهاي گلخانه اي (مانند دي اکسيد کربن) که تأثير قابل توجهي در گرم شدن کره زمين دارند و آلاينده ها (مانند اکسيدهاي گوگرد ، اکسيدهاي نيتروژن و ذرات معلق) توسط چيلرهاي جذبي در مقايسه با چيلرهاي تراکمي بسيار کمتر است
 

roya juni

عضو جدید
درباره چیلرهای جذبی و تراکمی

درباره چیلرهای جذبی و تراکمی

اینا چیزاییه که درباره چیلر داشتم.
امیدوارم خوشتون بیاد;)
معرفی چیلر تراکمی


چیلر های تراکمی دارای سه بخش اصلی کمپرسور (متراکم کننده)، کندانسور(تقطیر کننده) و اواپراتور(تبخیر کننده) هستند.
در چیلر های تراکمی ماده مبرد در اثر عمل پمپ گونه کمپرسور متراکم می شود و پس از افزایش فشار و دما به سمت کندانسور جریان می یابد. گاز داغ ضمن تبادل حرارت با آب ارسالی از سوی برج خنک کن یا هوای خنک در کندانسور تقطیر شده و بصورت مایع داغ ، کندانسور را به سمت شیر انبساطی در ورودی اواپراتور ترک می کند. عبور مایع مبرد از شیر انبساطی توام با افت فشار است; از این رو مایع، آمادگی لازم برای تبخیر را در داخل اواپراتور کسب می کند و پس از ورود به فضای اواپراتور با جذب حرارت از لوله های آب سیستم( آب تغذیه کننده وسائل تبادل حرارت همچون فن کوئل) تبخیر می شود و بصورت گاز از طریق لوله مکش به کمپرسور باز می گردد و چرخه سرمایش بار دیگر از سر گرفته می شود. رایج ترین روش طبقه بندی جیلر های تراکمی بر اساس کمپرسور و کندانسور صورت می گیرد.

**کمپرسور یا متراکم کننده در انواع مختلف نقش پمپاژ و تراکم ماده مبرد را در یک چرخه سرمایشی به عهده دارد. گوناگونی کمپرسور می تواند وجه تمایزی در انواع جیلر های تراکمی باشد. کمپرسور های رفت و آمدی، دوار، گریز از مرکز، حلزونی و اسکرال از انواع مختلف کمپرسور هستند که در سیستم های تراکمی سرمایشی کاربرد دارند.

**کندانسور گاز مبرد را بعد از بعد از تراکم تبدیل به مایع می کند. کندانسورها برای مایع نمودن ماده مبرد باید به نحوی خنک شوند. عامل خنک کن می تواند جریان هوا یا آب باشد. کندانسور ها بر اساس نحوه خنک شدن و تقطیر گاز داغ در سه گروه کندانسور های آبی، هوایی و تبخیری طبقه بندی می شوند.

**کندانسور هوایی با دارا بودن یک یا چند باد زن و عبور هوا از روی کویل حاوی گاز داغ موجب تقطیر مبرد می شود. کندانسور های هوایی برای مناطقی که رطوبت نسبی هوا بالاست کاربرد بیشتری دارد.

**چیلر مجهز به کمپرسور های اسکرال Scroll:
یکی از انواع کمپرسور که امروزه در دنیا شدیداً مورد توجه قرار گرفته، کمپرسور های Scroll می باشند.
این کمپرسور ها از دو حلزون که یکی ثابت و دیگری متحرک است تشکیل شده است. حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می کند. این نوع کمپرسور ها دارای مزایای فراوانی می باشند که باعث جایگزین شدن آنها بجای کمپرسور های رفت و برگشتی شده است که برخی از مهمترین این مزایا بشرح زیر است:
1-طول عمر بالا و نگهداری آسان:
این نوع کمپرسور ها پایین ترین نرخ خرابی (Failure Rate) را در بین سایر انواع کمپرسور ها دارند و نگهداری آنها بسیار ساده است. این مهم بدلیل وجود خصوصیات زیر بدست آمده است:
الف- تعداد قطعات متحرک کمتر نسبت به سایر انواع.
ب- مقاومت در مقابل بازگشت مایع به کمپرسور (که یکی از بزرگترین علت های خرابی در کمپرسور های رفت و برگشتی است)بدلیل عدم وجود (Valve plate) و همچنین روش متراکم کردن گاز در این نوع کمپرسور ها.
ج- گشتاور استارت پایین; زیرا این نوع کمپرسور ها بدلیل روش خاص متراکم کردن گاز عملا بدون بار راه اندازی می شوند.
د- سیستم های حفاظتی الکترونیکی داخلی برای موتور.
و- سیستم حفاظتی داخلی در مقابل دمای بیش از حد ورودی.

2-کارکرد آرام، بدون صدا و لرزش:
کمپرسورهای Scroll کم صداترین کمپروسور ها در محدوده کار خود می باشند بطوریکه صدای تولید شده توسط آن ها در مقایسه با کمپرسور های بسته رفت و برگشتی 60db کمتر است، همچنین بدلیل ماهیت چرخشی کار، این کمپرسور ها در مقایسه با حرکت رفت و برگشتی در کمپرسورها تقریبا بدون لرزش هستند.

3-COP بالاتر:
COP این کمپرسور ها نسبت به انواع دیگر به مقدار قابل ملاحظه ای بیشتر است، بطوریکه در برخی موارد در مقایسه با کمپرسور های رفت و برگشتی COP آن ها تا حدود 20 درصد بالاتر است، این به معنی مصرف برق کمتر و نیاز به کندانسور کوچکتر در تناژ مساویست.

**چیلر هوایی ماجولار (Modular Air-cooled Chiller)
علاوه بر تمام موارد ذکر شده، در اینگونه چیلر ها نحوه عملکر بصورت قدم به قدم است; به این معنی که اگر میزان مصرف کمتر باشد، کمپرسور تماماً زیر بار نرفته و مرحله به مرحله با افزایش مصرف، تمام ظرفیت کمپرسور زیر بار خواهد رفت، که اساسی ترین مزیت این کار صرفه جویی در میزان مصرف برق می باشد.
در اینگونه چیلرها نیازی به برج خنک نیست و کندانسور هوایی جایگزین برج خنک کنده گشته است که این موضوع در مناطق مرطوب از آنجا که برج خنک کننده به خوبی جواب نمی دهد بسیار حائز اهمیت می باشد
 

em.khalili.ramin

عضو جدید
چبلرهاي با كمپرسور پيستوني ( Reciprocating Compressor )

چبلرهاي با كمپرسور پيستوني ( Reciprocating Compressor )


امروزه در صنعت تبريد بيشتر از كمپرسورهاي پيستوني استفاده مي شود . در اين نوع كمپرسور ها نيز از حركت رفت و آمدي پيستون سيال را متراكم مي نمائيم .
اين نوع كمپرسور اغلب در سيستم تبريد مورد استفاده قرار مي گيرد و ممكن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم اسب خواهد بود و مي توان از يك سيلندر ويا چند سيلندر تشكيل شده باشد . سرعت دوراني محور كمپرسور ممكن است از 2 تا 6 (
r . s -1 ) تغيير نمايد . در كمپرسور ها ممكن است موتور و كمپرسور از هم جدا بوده كه كمپرسور هاي باز ناميده مي شوند . ( Hermiticaly Compressor ) خواهيم داشت كه بيشتر در يخچالهاي منزل كه موتور كوچكي دارند از اين نوع كمپرسورها استفاده مي شود .
كمپرسورهاي باز با قدرت هاي بالا غالباً افقي بوده و ممكن است دو عمله نيز باشند . در حالي كه كمپرسورهاي بسته معمولاً عمودي و يك مرحله مي باشند .
تقسيم بندي كمپرسورهاي پيستوني :
الف ) از نظر قدرت برودتي به شرح زير تقسيم بندي مي شوند :
1 ـ ريز ـ تا5/ 3
kw/h ( 300 كيلو كالري در ساعت)
2 ـ كوچك ـ از5 / 3 تا 23
kw/h ( 3 تا 20 هزار كيلو كالري در ساعت )
3 ـ متوسط ـ از 23 تا 105
kw/h ( 20 تا 90 هزار كيلو كالري در ساعت )
4 ـ بزرگ ـ بيش از 105
kw/h ( بيش از 90 هزار كيلو كالري در ساعت)
ب ) از نظر مراحل تراكم به كمپرسورهاي يك مرحله اي وكمپرسورهاي دو يا سه مرحله اي .
ج) از نظر تعداد حفره كارگر به حركت ساده به طوري كه مبرد فقط در يك طرف پيستون متراكم مي شود و حركت دوبل كه مبرد به نوبت در هر دو طرف پيستون متراكم مي شود .
د ) از نظر سيلندر به تك سيلندر و چند سيلندر .
و ) از نظر قرار گرفتن محور سيلندرها به افقي و قائم و زاويه (
V شكل و مايل)
ر ) از نظر ساختمان سيلندر و كارتر به تركيبي و انفرادي .
م ) از نظر مكانيزم ميل لنگ و شاتون به بدون واسطه ( معمولي ) و با واسطه .
اجزاء كمپرسور پيستوني تناوبي :
كارتر ـ در كمپرسورهاي قائم و
V شكل كارتر يك قسمت اساسي براي اتصال قسمتهاي مختلف است و ضمناً نيروي ايجاد شده را تحمل مي كند لذا بايد سخت و مقاوم باشد .
كارتر هاي بسته تحت فشار مكش بوده و مكانيزم ميل لنگ و شاتون و روغن كاري در آن قرار مي گيرد و براي كنترل سطح روغن شيشه روغن نما و براي دسترسي به مكانيزم ميل لنگ و شاتون و پمپ روغن درپوشهاي حفره اي و جنبي وجود دارد . در كمپرسورهاي كوچك معمولاً يك درپوش حفره اي وجود دارد , به فلانژ بالائي كارتر سيلندر متصل مي گــردد . در كمپرسور هاي متوسط بزرگ كارتر و سيلندر با هم ريخته مي شوند .
اين امر باعث كم شدن تعداد برجستگي ها و هرمتيك بودن كمپرسور و درست قرار گرفتن محور سيلندر ها نسبت به محور درز ( سوراخ ) زير ياطاقان ميل لنگ مي شود .
كارتر كمپرسور معمولاً از چدن ريخته شده بوده و در كمپرسور هاي كوچك از آلياژ آلومينيوم مي باشد.
سيلندرها :
در كمپرسورهاي عمود ( قائم ) و
V شكل بدون واسطه بصورت مجموعه دو سيلندر يا بصورت مجموع سيلندرها مي سازند . در سيستم كارتر بوش داخلي پرس مي شود كه باعث كم شدن خورندگي و ساده شدن تعميرات مي گردد و در صورت سائيده شدن قابل تعويض هستند . مجموعه سيلندرها داراي كانال مكش و رانش مشترك مي باشند . تحولات در داخل سيلندر عبارت است از مكش و تراكم رانش مبرد است و بدنه سيلندر نيروهاي فشار گاز و فشردگي رينگها و نيروي نرمال مكانيزم ميل لنگ و شاتون را تحمل مي كند .
پيستون:
در كمپرسورهاي عمودي و
V و VV شكل بدون واسطه پيستون هاي تخت عبــوري بكــار مي رود . ولي در كمپرسورهاي غير مستقيم الجريان ساده تر و غير عبوري مي باشد . در پيستون هاي عبوري كه فرم كشيده تري دارند و سوپاپ مكش روي آن قرار دارد كانالي وجود دارد كه از طريق اين كانال بخار مبرد از لوله مكش به سوپاپ مكش هدايت شده . در كمپرسورهاي اتصال مستقيم با اتصال پيستون به شاتون به وسيله اشپيل هاي شناور پيستوني (3 گژنپين ) انجام مي گيرد .
پيستون بدون رينگ معمولاً از چدن يا فولاد با كربنيك پائين ساخته مي شود . پيستون كمپرسورهاي افقي از چدن يا فولاد با تسمه هاي بابيتي در قسمت پائين مي باشد . مهره و پيستون از جنس فولاد است . در پيستون هاي تخت لوله اي سوراخ هاي زير گژنپين بايد در يك راستا و عمود بر محور پيستون باشد . ( براي اينكه در جمع كردن پيستون با شاتون پيستون نسبت به محور سيلندر كج نباشد . در پيستون هاي ديسكي سوراخ زير ميله بايد در يك راستاي سطح خارجي پيستون وسطح نگهدارنده لوله عمود بر محور پيستون باشد. شيارهاي رينگ ها بايد موازي هم بوده و سطوح خارجي آنها عمود بر پيستون باشد . مفصل اتصال پيستون و شاتون ( دسته پيستون ) كاملاً شناور و آزاد است و مي تواند در داخل بوش شاتون و بوشهاي بدنه پيستون آزادانه بچرخد .
رينگ هاي پيستون :
براي جلوگيري از نفوذ گاز متراكم شده به كارتر از رينگ هاي فشار( كمپرسي) و همچنين جلوگيري از خروج روغن از آن از رينگ هاي روغن استفاده مي شود كه در شيارهاي مخصوص روي پيستون سوار مي شوند . رينگ ها بايد حتي الامكان كيپ شيار و در عين حال مانع حركت آزاد پيستون در سيلندر نشوند . تعداد رينگهاي آب بندي بستگي به دور كمپرسور دارد .
واسطه ( كريسكف):
واسطه براي اتصال رابط و شاتون بكار مي رود و يك حركت متناوب مستقـــيم الخط را طي مي كند .
شاتون :
شاتون براي اتصال ميل لنگ به پيستون يا به واسطه بكار مي رود و جنس آن فولاد و بعضي اوقات چدن تشكيل شده از ميله با دو سر كه يكي از آنها اتصال ثابت دارد و ديگري مجزا يا جدا شونده است .
ميل لنگ :
اين قسمت كمپرسور يكي از مهم ترين اجزاء مي باشد و بايد خيلي سخت و محكم و در سطح اتصال آن نبايد در شرايط مختلف خورندگي ايجاد شود . ميل لنگ يك محور چرخنده است كه در حركت دوراني الكتروموتور را توسط شاتون به حركت متناوبي پيستون در داخل سيلندر تبديل مي كند .
چرخ طيّار :
چرخ طيار را روي ميل لنگ بر خار نشانده و با مهره محكم مي كنند . در زماني كه براي انتقال انرژي از الكتروموتور به ميل لنگ از تسمه استفاده مي شود .
كاسه نمد :
براي محكم نمودن ميل لنگ و آب بندي خروجي آن از بدنه كارتر در كمپرسورهاي اتصال مستقيم از كاسه نمد استفاده مي شود . درست كاركردن كاسه نمد باعث آب بندي بودن كمپرسور و در نتيجه كار صحيح كمپرسور مي شود .
كاسه نمدها را مي توان به دو گروه تقسيم كرد:
كاسه نمد كمپرسورهاي اتصال مستقيم با حلقه هاي اصطكاك , آب بندي بين حلقه ها در اثر ارتجاع فنر يا سيليفون يا ديافراگم و همچنين به كمك وان روغني كه ايجاد سيفون هيدروليكي مي نمايد مي باشد . به گروه اول مي توان كاسه نمد سيليفوني و فنري را نسبت داد .
كاسه نمد كمپرسورهاي اتصال غيرمستقيم داراي خانه هاي زياد با حلقه هاي برجسته فلزي يا مسطح با قشر فلوئور است . كاسه نمد سيليفوني با گشتاور ( كوپل) اصطحكاك برتري .
فولاد تا سالهاي اخير در كمپرسورهاي كوچك فريوني با ميل لنگ به قطر تا 40 ميلي متر مورد استفاده قرار مي گرفت. كاسه نمد فنري ـ كار كمتر در تهيه ، معتبر در كار ، مونتاژ ساده و كار ساده تر مزاياي كاسه نمدهاي فنري با سيفون روغني است .
بهترين نوع كاسه نمد فنري با كوپل يا چفت هاي حلقه اي مي باشد كه يكي از گرافيت مخصوص و ديگري از فولاد سخت مي شوند .
سوپاپ هاي مكش و رانش كمپرسور :
در كمپرسورهاي مبرد اين نوع سوپاپ ها خودكار است و بر اثر اختلاف فشار در دو طرفه صفحه سوپاپ بازشده و در اثر ارتجاع فنر صفحه بسته مي شود . مورد استفاده بيشتر را نوع نواري ( صفحه هاي باريك ) ارتجاعي بدون فنر دو طرفه دارد كه يك آب بندي قابل اطمينان را بوجود آورده و مقطع عبور زيادي را ايجاد مي نمايند . صفحات اين نوع سوپاپ ها از صفحات باريك فولادي كه خاصيت ارتجاعي دارند و به ضخامت2/ 0 تا 1 ميــلي متر هستــند تهيــه مي شوند و فرم صفحات مختلف است . اجزاء اساسي هر سوپاپ عبارتند از صفحه سوپاپ , پايه ( نشيمنگاه) كه صفحه روي آن مي نشيند و مقطع عبور و بست را تشكيل مي دهند و محدود كننده صفحات روي پايه . در بعضي از سوپاپ ها صفحه سوپاپ به وسيله فنر به پايه فشرده مي شود . و در كمپرسورهاي فريوني غير مستقيم الجريان سوپاپ هاي مكش و رانش در قسمت فوقاني سيلندر ( تخته سوپاپ ) واقع هستند .
سوپاپ محافظ :
برا ي حفاظت كمپرسور از سانحه در مواقع ازدياد سريع فشار رانش از سوپاپ محافظ استفاده مي شود . ازدياد سريع فشار رانش ممكن است بخاطر نبودن آب در كندانسور يا بسته بودن شير رانش در زمان روشن كردن كمپرسور بوجود بيايد .
در زمان كار كمپرسور سوپاپ محافظ بايد بسته باشد و وقتي فشار از حد مجاز در سيلندر تجاوز كرد آن باز شده و قسمت رانش را با قسمت مكش كمپرسور مرتبط مي كند . فشار باز شدن سوپاپ محافظ بستگي به اختلاف فشار محاسبه اي (
Pk - Po ) دارد كه معمولاً براي آمونياك و فريون 22 حدود2 / 1 مگا پاسكال يا 12 كيلو گرم بر سانتي متر مربع و براي فريون 12 حدود8/ 0 مگا پاسكال مي باشد كه باز شـدن ســـوپاپ محافــظ در اختلاف فــشار6/ 1 ( آمونياك و فريون 22 ) و يك مگا پاسكال براي فريون 12 تنظيم مي شود .
باي پاس (ميان بر) :
دو نوع ميان بر وجود دارد :
براي كم كردن قدرت مصرفي در استارت كمپرسورهاي متوسط و بزرگ از ميان بر استارت استفاده مي شود و قسمت رانش را به قسمت مكش متصل مي كند و در نتيجه در زمان استارت نيروي وارد بر پيستون حذف مي شود يعني كمپرسور در خلاص كار مي كند و قدرت فقط براي حركت كمپرسور و جبران نيروي انرسي و مقاومت مصرف مي گردد .
ميان بر گاز ممكن است دستي يا اتوماتيك باشد كه در اين صورت براي باز شدن از يك شير برقي (سلونوئيد) استفاده مي شود و بسته شدن از طريق ضربان رله زماني وقتي الكتروموتور دور كافي را بدست مي آورد صورت مي پذيرد .
در ميان بر دستي زمان استارت كمپرسور شيرهاي رانش و مكش هر دو بسته هستند در حالي كه در ميان بر اتوماتيك هر دو باز بوده و در لوله برگشت يك سوپاپ برگــشت بكار مي رود. در كمپرسورهاي كوچك و متوسط تا قدرت 20 كيلو وات معمولاً از ميان بر استارت استفاده نمي شود و الكتروموتور آنها با گشتاور استارت بيشتري انتخاب مي گردد . در كمپرسور هاي بزرگ براي تغيير بازده برودتي از ميان بر تنظيم استفاده مي شود و بطور دستي يا اتوماتيك قسمت سيلندر به قسمت مكش متصل مي گردد و بدين ترتيب بازده برودتي حدود 40 الي 60 درصد كاهش مي يابد .
سيستم روغن كاري :
روغن كاري گرم شدن و خورندگي قسمت هاي متحرك كمپرسور را كم كرده و انرژي مصرفي براي مقاومت را تقليل مي دهد . همچنين باعث آب بندي بيشتر كاسه نمد , رينگ ها و سوپاپ ها مي گردد . در كمپرسور هاي مبرد از روغن هاي مخصوص طبيعي و مصنوعي استفاده مي گردد و براي مبردهاي مختلف روغن هاي متفاوتي بكار مي رود .( با عددي كه نشان دهنده غلظت روغن است) روغن كاري كمپرسورها به دو طريق فشاري يك پمپ كوچك روغن را تحت فشار به ياطاقانها ثابت متحرك مي رساند . پمپ هاي مورد استفاده چرخ دنده اي يا پروانه اي و يا پيستوني مي باشند كه يك سوپاپ آزاد كننده فشار در مسير پمپ سوار مي شود تا از تمركز فشار زياد بر روي پمپ جلوگيري بعمل آورد . نيروي لازم براي كار پمپ از گردش ميل لنگ تأمين مي گردد كه در پمپ هاي پيستوني شناور انتهاي ميل لنگ يك بادامك يا برجستگي خارج از مركز خواهد داشت و در پمپ چرخ دنده اي سر ميل لنگ نيز چرخ دنده اي براي چرخش پمپ دارد و در پمپ هاي پروانه اي انتهاي ميل لنگ داراي يك وسيله گرداننده پره اي مي باشد .
در قسمت مكش پمپ يك ***** قرار مي گيرد . توري در ارتفاع 10 تا 15 ميلي متر از كف كارتر قرار گرفته و تعداد خانه هاي ( شبكه هاي توري) ***** بين 150 تا 300 عدد در يك سانتي متر مربع مي باشد . در قسمت رانش پمپ روغن كمپرسورهاي متوسط و بزرگ يك ***** صفحه اي شكافدار توري ريز قرار مي گيرد كه با كمك آنها وقتي محور بطور دستي مي گردد متناوباً تميز مي شود . فاصله بين صفحات03/ 0 تا1/ 0 ميلي متر است . فشار روغن از طريق سوپاپ مخصوص كنترل مي شود و در صورت افزايش فشار باز شده و روغن از قسمت رانش پمپ به كارتر مي ريزد . معمولاً فشار روغن بين6/ 0 تا 2 اتمسفر بيش از فشار در كارتر است و هر چقدر فشار روغن زياد باشد مقدار روغن خروجي از كمپرسور نيز زيادتر مي گردد . وقتي از ياطاقانهاي لغزنده استفاده مي شود معمولاً تمام روغن از پمپ به ياطاقان فرستاده شده و از طريق كانال هاي مخصوص در ميل لنگ به ياطاقان شاتون و همچنين كاســه نمد مي رود . وقتي ميل لنگ با ياطاقان نوساني استفاده مي شود , روغن به كاسه نمد داده شده و از شيار ميل لنگ به قسمت هاي ديگر روانه مي گردد . كمپرسور ها معمولاً داراي كليد اطمينان روغن هستند كه به فشار روغن كار مي كند و هر زمان كه فشار روغن به دليل خرابي سيستم افت كند موتور را از كار مي اندازد و كمپرسور خاموش مي شود . در سيستم روغن كاري به طريق پاشش كارتر تا نيمه هاي ياطاقان اصلي پر از روغن مي شود و زماني كه ميل لنگ مي چرخد ته شاتون ( قسمت خميده ) وارد روغن شده و با گردش ميل لنگ روغن را به قسمت انتهاي سيلندر و پيستون مي پاشد . گاهي قسمت انتهاي شاتون در اتصال به ميل لنگ داراي محفظه اي است كه در ورود به روغن پر شده و وارد ياطاقان مي شود . سيستم روغن كاري پاششي معمولاً در كمپرسور هاي كوچك مورد استفاده قرار مي گيرد .
در بعضي از كمپرسور ها براي سيستم روغن كاري خنك كننده آبي يا هوائي بصورت كوئل در نظر مي گيرند . در كمپرسور هاي معمولي مخزن روغن همان كارتر كمپرسور است ولي در كمپرسورهاي واسطه اي مخزن روغن مخصوصي در نظر گرفته ميشود.
در كمپرسور هرمتيك از روغن كاري فشاري استفاده مي شود .
سيستم خنك كنندة كمپرسور :
كمپرسورها به دو علت اساسي خنك مي شوند كه يكي اصطكاك بين قطعات متحرك و ديگري افزايش درجه حرارت ناشي از تراكم بخار است . خنك كردن كمپرسور به منظور جلوگيري از كاهش كارآيي كمپرسور و همچنين نگهداري كيفيت روغن و روغن كاري است .
روغني كه براي روغن كاري به گردش در مي آيد وسيله خوبي براي جـــذب و دفع گرمــا مي باشد و به همين جهت در بعضي از كمپرسورها خنك كننده مخصوص بــراي روغن بكار مي رود و در بعضي از كمپرسورها سطح خارجي را پره دار مي سازند تا سطح تبادل حرارتي آنرا با هوا زياد كنند و در بعضي انواع نيز از يك موتور و پنكه جهت عبور هوا بر روي كمپرسور و خنك كردن آن استفاده مي شود .
در سيستم هائي كه تقطير مبرد به وسيله آب خنك كننده برج است , كمپرسور نيز با آب خنك مي شود . براي گردش آب لوله با محفظه اي در قسمت مجاور بالاي سيلندر در نظر گرفته مي شود كه به كيسه خنك كننده معروف است . كمپرسور هاي هرمتيك ( بسته ) كه موتور و كمپرسور در يك پوسته قرار دارند بيشتر در معرض داغي قرار دارند و معمولاً با عبور دادن بخار قسمت مكش كمپرسور با اطراف موتور گرماي آنرا مي گيرند .
 

em.khalili.ramin

عضو جدید
اساس کار خنک کننده های جذبی (چیلر های ابزرپشن )

اساس کار خنک کننده های جذبی (چیلر های ابزرپشن )


اگر داخل بالن شیشه ای مقداری آب مقطر بریزیم سپس با درپوش و اتصالات مناسب بوسیله پمپ خلاء و یا واکیوم نمائیم ومانومتری دقیق ( جیوه ای ) میزان خلاء را نشان دهد. با توجه به دمای محیط مشاهده خواهیم کرد در درجه ای از فشار ( وکیوم نسبی ) آب داخل بالن شروع به جوشیدن می کند. ( بدون اینکه چراغ یا هیتری جهت گرم کردن ظرف بکار گرفته باشیم ) و نهایتا بعد از چند لحظه جداره ظرف کاملا سرد خواهد شد.
اساس کار چیلرهای جذبی را می توان با آزمایش فوق شرح داد.
اکنون بر اساس این آزمایش می توان به چند اصل فیزیکی و نهایتا تولید برودت پی برد. در وهله اول باید توضیح دهیم چگونه آب بدون اینکه توسط شعله یا هیتری گرم شود شروع به جوشیدن نموده است؟ پدیده جوش یا به اصطلاح علمی تغییر فاز از حالت مایع به بخار به رابطه دو عامل دما و فشار مایع و همچنین ساختار ملوکولی آن بستگی دارد.
به عنوان مثال: آب یا
H2O در شرایط فشار یک اتمسفر در 100 درجه سانتیگراد به جوش خواهد آمد حال اگر عامل فشار تغییر یابد و در ظرفی در بسته فشار آب را به 2 اتمسفر برسانیم در 120 درجه بجوش می آید ( مانند آنچه در دیگهای زود پز اتفاق می افتد ) عکس این عمل نیز صادق است یعنی اگر داخل این ظرف را به وسیله پمپ واکیوم، خلاء نمائیم یعنی از شرایط طبیعی که فشار یک اتمسفر است به سمت کاهش فشار حرکت کنیم مثلا در نیم اتمسفر، آب در 81 درجه سانتیگراد به جوش خواهد آمد. و اگر خلاء را بیشتر کنیم تا 6 mmHg ( حدود یک صدم فشار جو ) آب با دمای حدود 6 درجه سانتیگراد به جوش خواهد آمد. این خاصیت در مایعات مختلف فرق می کند، مثلا مایع آمونیاک یا الکل یا مایع فریونهای مختلف هر کدام در فشار معیین تغییر فاز خواهند داد و تبخیر خواهند شد. مانند آنچه در یخچالهای خانگی اتفاق می افتد، بنابراین از نقش دو عامل فشارو دمای مایع در تبخیر آگاه شدیم.
اکنون توضیح خواهیم داد که چرا در اثر تبخیر، کاهش دما اتفاق می افتد . چرا جداره ظرف سرد می شود، بر اساس آنچه که شرح داده شد وقتی دمای آب در شرایط طبیعی به 100 درجه سانتیگراد می رسد آب تبخیر می شود، اگر حین تبخیر یا بخار شدن عامل گرمایش ( چراغ یا هیتر ) را خاموش کنیم عمل جوش یا تبخیر متوقف می شود، بنابراین درمی یابیم که عمل تبخیر نیاز به دریافت انرژی دارد ( اصطلاحا تبخیر یک فرآیند گرماگیر است )، و این فرآیند می تواند در فشار بالاتر از فشار جو باشد ( مانند دیگهای زود پز ) یا پایین تر از فشار جو مانند آنچه در بالن مورد آزمایش یا چیلر جذبی عمل می شود. اما باید دانست که جسمی که از دمای 273 - درجه سانتیگراد گرمتر باشد می تواند برای جسم سردتر خود مولد گرما باشد. مثلا آب 10 درجه سانتیگراد که از طریق لوله های آب چیلد وارد چیلر جذبی می شود می تواند تامین کننده گرمای نهان تبخیر جهت آب مقطری که داخل چیلر جذبی به علت پایین بودن فشار در حال تبخیر شدن است باشد و در اثر این گرمادهی دمای خود آب چیلد کاهش می یابد و مثلا به 6 درجه سانتیگراد تغییر خواهد نمود مانند آنچه در چیلر جذبی آب و لیتیوم بروماید اتفاق می افتد و این آن چیزی است که ما به آن نیاز داریم و از آن جهت خنک نمودن هوا در هواسازها و فن کوئلها یا پروسه های صنعتی استفاده می نمائیم.
مثال فوق کاملا اساس وپایه کارچیلرهای جذبی آب ولیتیوم بروماید می باشد.
در قسمت اواپراتور چیلرهای جذبی که آب سرد جهت مصارف برودتی استفاده می شود خلاء یا فشار واقعی حدود 4 الی 6 میلیمتر جیوه است و آب فقط تحت این فشاربعنوان مبرد تبخیر می شود. و گرمای نهان تبخیر را از آب جاری درلوله های اواپراتوردریافت می کند.ودرنتیجه آنرا سرد می نماید
اما بخارحاصل توسط لیتیوم بروماید درقسمت جاذب یاابزربرجذب می گردد
و مانع از افزایش فشار داخل اواپراتور می گردد. این محلول ( LiBr ) که بخار آب را جذب و خود رقیق گشته به قسمت ژنراتور هدایت می شود و در آنجا توسط بخار یا آب داغ که داخل لوله های ژنراتور در جریان است غلیظ می گردد. برای جذب مجدد بخار راهی قسمت ابزربر می شود و بخار جدا شده کندانس شده و به قسمت اواپراتور باز می گردد.
بالن توضیح داده شده در مثال فوق مانند بخش اواپراتور در چیلرهای جذبی عمل می کند.
عملکرد اجزای اصلی
1- اواپراتور:
در این محل مبرد ( آب مقطر ) بر روی سطوح لوله های اواپراتور از طریق نازلهایی پاشیده شده و تبخیر می گردد، و ابتدا با توجه به اینکه عمل تبخیر یک فرآیند گرماگیر است گرمای آب چیلد که در داخل لوله های اواپراتور جریان دارد را جذب می کند . در شرایط استاندارد ( پایدار ) فشار در مخزن پایین ( آب سیستم تهویه مطبوع ) که شامل اواپراتور و ابزربر می باشد حدود 6 mmHgabs می باشد و مبرد در دمای حدود 3 درجه سانتیگراد تبخیر می گردد. در این فرآیند که انرژی معادل با 89/2484 کیلو ژول بر کیلوگرم نیاز دارد آب چیلد با دمای 12 درجه سانتیگراد وارد اواپراتور شده و تا دمای 7 درجه سانتیگراد خنک می شود.
2- ابزربر:
محلول واسطه (غلظت متوسط لیتیوم بروماید ) بر روی سطح لوله های ابزربر از طریق نازلهای ویژه ای پاشیده می شود و بخار مبرد آب مقطر را که در اواپراتور ایجاد گردیده، به طور دائم جذب می نماید . در این صورت ایجاد بخار و افزایش آن باعث افزایش فشار و شکستن وکیوم نخواهد شد. بدین ترتیب محلول غلظت متوسط لیتیوم بروماید ورودی به ابزربر رقیق تر شده و در ته مخزن پائینی جمع می گردد وتوسط آب سرد برج که در داخل لوله های ابزربر جریان دارد به خارج از چیلر منتقل می گردد.
3- ژنراتور:
در ابزربر یا جاذب محلول رقیق شده توسط پمپ محلول پس از گذشتن از مبدل حرارتی به ژنراتور منتقل می گردد. این محلول بر روی سطوح لوله های ژنراتور جریان یافته و گرم می شود ( انرژی حرارتی از طریق بخار و یا آب داغ تامین می گردد ) در نتیجه بخشی از مبرد تبخیر گردیده و از محلول رقیق جدا می گردد و غلظت محلول رقیق افزایش یافته و به محلول غلیظ تبدیل می گردد، حجم بخار تولید شده در ژنراتور بسته به میزان بار سرمایی مورد نیاز کنترل می گردد.
4- کندانسور:
بخار مبرد تولید شده در ژنراتور از روی سطوح لوله های کندانسور ( لوله هایی که آب برج خنک کن پس از عبور از لوله های ابزربر وارد آنها می شود ) عبور کرده و تقطیر می گردد و گرمای ناشی از عمل تقطیر که معادل 82/2392 کیلو ژول بر کیلو گرم می باشد را به آب داخل لوله های کندانسور می دهد و آب مقطر ایجاد شده در داخل سینی واقع در زیر کندانسور جمع آوری و به اواپراتور باز می گردد
 

em.khalili.ramin

عضو جدید
تعمیرات و نگهداری چیلرها

تعمیرات و نگهداری چیلرها

:)سلام دوستان خواهشا هرکی درباره تعمیرات و نگهداری چیلرها مطلبی یا نموداری داره اینجا بذاره تا بقیه استفاده کنن .
من خودم تو تاسیسات کارخونه صبا باتری کار میکنم . ما یه فرم هایی برای نگهداری چیلرها مون داریم که نمونشو روزهای بعد میزارم اگر شماهم مطلبی دارین برای نمایش بزارین ممنون میشم.
با تشکر
 

em.khalili.ramin

عضو جدید
« نگهداري چيلر »

« نگهداري چيلر »

مسئوليت :
مهندس نگهدار ، مسئول كيفيت كار و نگهداري دستگاه ها و تجهيزات سيستم
تهويه مطبوع است تا با كمترين هزينه،آسايش مورد نظر تامين شود .بايد برنامه خاصي براي
كار سيستم تهيه شود تا با حداقل ساعات كار دستگاه ها، شرايط آسايش در ساختمان
برقرار گردد.
كاركرد مقتصدانه’ سيستم سرمايش منوط به درك و بهره گيري از اين چيزهاست:
( Storage Factor) و ضريب ذخيره ( Diversity Factor) - تاثير ضريب اختلاف
- تثبيت مقدار هواي خارج ورودي به ساختمان در حداقل ممكن؛
- كنترل صحيح دماي آب كندانسور؛
- عملكرد سيستم چند چيلري بنحوي كه هريك از چيلرها حداكثر بازدهي را داشته
باشند؛
نيازهاي اساسي:
نيازهاي اساسي در تعمير و نگهداري سيستم عبارتند از:
١- نظافت و تميزي
٢- كيپ و غيرقابل نفوذ بودن
٣- روانكاري به موقع
٤- وجود وسايل ايمني
نظافت و تميزي:
نظافت و تميزي بايد شامل كل سيستم تهويه مطبوع اعم از داخل دستگاه ها و محل
نصب آنها باشد .تميزي سيستم نشانه اي از توان مديريتي مسئولين راهبري و نگهداري
سيستم است .وجود كثافت و رسوب در دستگاه ها روي ميزان انتقال حرارت، جريان
سيالات و روغن تاثير منفي گذاشته و موجب ناكارايي و خرابي زود هنگام اجزاء
سيستم مي شود.
كيپ و غيرقابل نفوذ بودن:
كيپ و غيرقابل نفوذ بودن چيلر به جهت اجتناب از اتلاف روغن و مب رد و جلوگيري
از ورود آب، هوا و ساير مواد غيرقابل تقطير به دستگاه،واجد اهميت است .هوا و آب
مي توانند مشخصات شيميايي مبر د را تغيير داده و از اين طريق موجبات خوردگي
اجزاء دستگاه و كاهش بازده سيكل تبريد را فراهم كند.
روانكاري به موقع:
موتورها ، دمپرها و غيره بايد منظما روانكاري شده و سيستم روغنكاري چيلر نيز بايد
همواره در وضعيت خوب نگهداشته شود .قصور در اين كار سبب تخريب نابهنگام
ياتاقانها شده و مي تواند خسارات عمده اي را به سيستم وارد كند.
وجود وسايل ايمني:
تمامي وسايل ايمني بايد همواره سالم وفعال نگهداشته شوند. اين وسايل از بروز
اشكالات كوچكي كه مي توانند سبب خسارات بزرگ شوند جلوگيري مي كنند.
و بدين لحاظ هرگز نبايد آنها را از سيستم در حال كار جدا كرد.
نگهداري پيشگيرانه:
سرويس و نگهداري پيشگيرانه،مخارج عملياتي سيستم و مدت زمان انجام تعميرات را
بشدت كاهش مي دهد .بايد توجه داشت كه هزينه تعمير دستگاه و تعويض قطعات گاه
ممكن است بسيار زياد باشد. نگهداري پيشگيرانه موجب افزايش طول عمر دستگاه نيز
خواهد شد
جهت اجراي موثر اين برنامه لازم است معلوم گردد كه چه كارهائي بايد انجام گيرد،
اطمينان حاصل شود كه اين كارها حتما انجام گرفته اند ، تاثير اجراي اين برنامه در
مدت زمان هاي معين مورد ارزيابي قرار گرفته و تغييرات مقتضي جهت بهبود كار
و جدول تناوب كاركرد « برگه بازرسي » اعمال گردند.بايد براي هر دستگاه و تجهيزات
با توجه به دستورالعملهاي كارخانه سازنده دستگاه تهيه شود.
گزارش انجام بررسي هاي لازم و تعويض قطعات بايد توسط مهندس يا تكنيسين
نگهدار سيستم در برگه هاي مخصوص درج شود.
برخي شركتهاي سازنده چيلر برنامه كامل نگهداري پيشگيرانه را در يك كتابچه
راهنما در اختيار خريدار دستگاه قرار مي دهند و معمولا مسئوليت اين كار را نيز
متخصصين همان شركت عهده دار مي شوند.
( Operating Logs) جداول كار دستگاه
لازم است كه مسئول راهبري سيستم، اين جدول را در كنار چيلر داشته باشد .اطلاعات
مندرج در اين جداول شامل دماها و فشارها، سطوح روغن و مبرد، آمپراژ و وضعيت
كنترل موتور است .اين اطلاعات در ارزيابي نحوه كار دستگاه و نيز رفع عيوب آن
مفيدند.
براي مثال در يك چيلر سانتريفيوژ اختلاف دماي تقطير و دماي آب خروجي از
كندانسور در شرايط بار معين، به شناخت بازده كار دستگاه و تاثير منفي عواملي مثل
رسوب گرفتن لوله هاي كندانسور در بازده دستگاه،كمك مي كند.
آزمايش نشت:
در اين آزمايش بايد خلاء چيلر با گاز نيتروژن شكسته شده و داخل آن با استفاده از
و نيتروژن تحت فشار قرار گيرد .دراين مورد هرگز نبايد از هوا R- تركيب مبرد 12
استفاده كرد .بررسي وجود يا عدم نشت نيز بايد توسط يك دستگاه نشت ياب الكترونيك
بسيار دقيق انجام گيرد .در اين مورد ممكن است كارخانه سازنده روش خاصي را توصيه
كند،كه حتما بايد مراعات گردد.
قطعات يدكي:
بايد فهرستي از قطعاتي كه بيشترين موارد تعويض را دارند تهيه شده و با توجه به دوره
زماني تعويض آنها به تعداد كافي خريداري و انبار شوند .البته بهتر است با كارخانه سازنده
مشورت شود.
شيرهاي سرويس:
ديافراگم شيرهاي سرويس دستگاه بايد هر دو يا سه سال تعويض شود.
پمپها:
پمپها براي گر دش دادن محلولهاي مبرد و ليتيوم برومايد در داخل چيلر به كار مي روند .
مدلهاي اوليه چيلر جذبي داراي پمپهاي نوع باز بود ند و براي جلوگيري از نشت گازهاي
غيرقابل تقطير ،آب و ليتيو مبرومايد ، از كاسه نمدهاي مكانيكي استفاده مي شد . اين كاسه
نمدها بايد هر دو سال يكبار عوض شوند.
مدلهاي اخير چيلر جذبي داراي موتور پمپهاي نوع بسته مي باشند .ياتاقان ها، موتورها و
ساير اجزاء داخلي بايد تقريبا هر ٤ تا ٧ سال يكبار، برحسب شرايط كار، بازرسي شوند.
 

em.khalili.ramin

عضو جدید
من که نگفتم دنبال پروژه می گردم .این تایپیکم برای تبادل اطلاعات بین دوستان ایجاد شده.به هر حال ممنونم ،اگر مطلبی داشتین و خواستین دوستانم بدونن تو اینجا بزارین
 

em.khalili.ramin

عضو جدید
سرویس و نگهداری کویلها

سرویس و نگهداری کویلها


کویلهای سرمایی و گرمایی از لوله ساده یا پره دار ساخته می شوند و در دو مورد کویلها محتاج نگهداری بوده و باید بدون منفذ و تمیز باشد.
در صورتی که برای سرمایش مستقیم درون کویلهای مبرد جریان داشته باشد، باید تمام اتصالات و لوله ها و خم ها از نظر نداشتن نشت در هر فصل مورد بازرسی قرار گیرد .کویلهایی که در آنها آب جریان دارد لازم است به طور منظم هر چند وقت مورد بازبینی قرار گیرد که نشتی نداشته باشند.

باید از یخ زدن آب درون کویل در فصل سرد جلوگیری کرد. عمل حفاظتی مثبتی که در مورد کویلهای آب در معرض جریان هوا می توان انجام داد تخلیه کامل آب از داخل کویلها یا استفاده از محلول ضد یخ است. وابستگی به پیش گرمایش برای افزایش دمای جریان هوا به بالاتر از نقطه انجماد اطمینان بخش نیست. عوامل زیادی موجب دشواری تخلیه آب درون کویلها می شود کویلها با قطرهای قطور بازدهی بالایی ندارند و لوله ها با قطرهای کوچک نیز در صورتی که تراز باشند تخلیه کامل نمی شوند. کویلها را نمی توان طوری طراحی کرد که تمامی لوله هایشان به سمت نقطه معین شیب داشته باشند.

آب را با دمیدن هوای کافی می توان از داخل کویل خارج کرد ۱۵۰Cfm در فشار ۰.۵ اتمسفر آب را به نحو رضایت بخشی از ۳ کویل به طول ۱۰ فوت تخلیه می کند. البته در صورتی که قطر دهانه اتصال دمنده هوا به همان اندازه لوله رساننده آب به کویلها بوده و دمش هوا حداقل نیم ساعت ادامه داشته باشد.

ضد یخ مناسب که طبق دستورالعمل کارخانه سازنده به آب اضافه می شود را می توان پس از تخلیه کویل در ظرف مخصوصی با رعایت اصول ایمنی برای کویل دیگر یا فصل سرد دیگر ذخیره کرد این کار را می توان تا وقتی که ضد یخ بیش از حد رقیق نشده باشد ادامه داد. معمولا برای این مورد از اتیلن گلایکول به عنوان ضد یخ استفاده می کنند.

روشهای تمیز کردن کویلها برحسب شرایط و نیاز متفاوتند. سطح کویلهایی که در معرض جریان هوا قرار دارند اغلب باید با استفاده از جاروی برقی از سمت ورودی کویلها تمیز شوند. برنامه تمیز کاری آن ممکن است توسط هر یک از ساکنین ساختمان تنظیم شود مثلا هفته ای ۱ مرتبه.

در بعضی موارد کویلهای چند ردیفه را نمی توان با برس زدن یا مکش یا دهش هوا تمیز کرد و باید از تمیز کننده های شیمیایی استفاده کرد.

در خیلی جاها سطوح کویلهایی که آب روی آنها بخار می شود با لایه هایی از مواد شیمیایی موجود درآب پوشیده می شود. کندن این رسوبات بسیار دشوار است و فقط با بیرون کویل و استفاده از یک ماده شیمیایی مناسب امکان پذیر است .نیز جداره داخلی کویلهایی که در معرض مبرد قرار دارد مگر در شرایط خاص نیازی به تمیز کردن ندارد.
 

saber asgari

عضو جدید
مزایای چیلر جذبی نسبت به تراکمی

مزایای چیلر جذبی نسبت به تراکمی

الف - صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي :
چيلرهاي جذبي از گاز طبيعي ، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي کنند و مصرف برق آنها بسيار ناچيز است.

ب - صرفه جويي در هزينه خدمات برق :
هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اينکه برق کمتري مصرف مي کند ، هزينه خدمات را نيز کاهش مي دهد. در اکثر ساختمان ها نصب چيلرهاي جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي شود.


ج - صرفه جويي در هزينه تجهيزات برق اضطراري :
در ساختمانهايي مانند مراکز درماني و يا سالن هاي کامپيوتر که وجود سيستمهاي برق اضطراري براي پشتيباني تجهيزات خنک کننده ضروري است ، استفاده از چيلر هاي جذبي موجب صرفه جويي قابل توجهي در هزينه اين تجهيزات خواهد شد.


د - صرفه جويي در هزينه اوليه مورد نياز براي ديگ ها :
برخي از چيلرهاي جذبي را مي توان در زمستان ها به عنوان هيتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم براي سيستم هاي گرمايشي را با دماهاي تا حد 203 تأمين نمود. در صورت استفاده از اين چيلرها نه تنها هزينه خريد ديگ کاهش مي يابد بلکه صرفه جويي قابل ملاحظه اي در فضا نيز بدست خواهد آمد.


ه - بهبود راندمان ديگ ها در تابستان :
مجموعه هايي مانند بيمارستان ها که در تمام طول سال براي سيستمهاي استريل کننده ، اتوکلاوها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي کنند. نصب چيلرهاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهي خواهد يافت.


و - بازگشت سرمايه گذاري اوليه :
چيلرهاي جذبي به دليل نياز کمتر به برق در مقايسه با چيلرهاي تراکمي ، هزينه هاي کارکردي را کاهش مي دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم ، مي توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلرهاي جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت.

ز - کاسته شدن صدا و ارتعاشات :
ارتعاش و صداي ناشي از کارکرد چيلرهاي جذبي به مراتب کمتر از چيلرهاي تراکمي است. منبع اصلي توليد کننده صدا و ارتعاش در چيلرهاي تراکمي، کمپرسور است. چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهاي کوچکي هستند که براي به گردش درآوردن مبرد و محلول ليتيم برمايد کاربرد دارند. ميزان صدا و ارتعاش اين پمپهاي کوچک قابل صرف نظرکردن است.


ح - حذف مخاطرات زيست محيطي ناشي از مبردهاي مضر:
چيلرهاي جذبي بر خلاف چيلرهاي تراکمي از هيچ گونه ماده CFC يا HCFC که موجب تخريب لايه ازن مي شوند ، استفاده نمي کنند. لذا براي محيط زيست خطري ايجاد نمي نمايند. چيلرهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي کنند. يک چيلر جديد در هر شرايطي ،يک سرمايه گذاري بيست و چند ساله است. تغييرات دائمي قوانين و مقررات استفاده از مبردها موجب مي شود تا استفاده از مبردي طبيعي مانند آب در چيلرهاي جذبي گزينه اي بسيار قابل توجه به شمار آيد.

ط- کاستن از ميزان توليد گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها :
ميزان توليد گازهاي گلخانه اي (مانند دي اکسيد کربن) که تأثير قابل توجهي در گرم شدن کره زمين دارند و آلاينده ها (مانند اکسيدهاي گوگرد ، اکسيدهاي نيتروژن و ذرات معلق) توسط چيلرهاي جذبي در مقايسه با چيلرهاي تراکمي بسيار کمتر است.
 

masoodvahidi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اداکتور در چیلر جذبی

اداکتور در چیلر جذبی

از دوستانی که اطلاعاتی در مورد اداکتور در چیلر جذبی دارند در خواست می شود اطلاعات خود را اینجا بگذارند
 

farzam1361

عضو جدید
Liquid Jet Liquid Pumps (Eductor)

Liquid Jet Liquid Pumps (Eductor)

Liquid Jet Liquid Pumps (Eductor)

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

اين اجکتور برای جابجایی وانتقال انواع مایعات به وسیله یک مايع تحت فشار همچنین ایجاد نسبت جرمی مناسب از دو سیال مورد استفاده قرار می گیرد.​

مزايا​

· عدم نیاز به هواگیری جهت راه اندازی​

· ساده ،کارآمد و قابل اطمينان​

· امكان ساخت از انواع مواد بر حسب نیاز​

· عمر كاري نامحدود در صورت استفاده از جنس مناسب​

· عدم وجود قطعات متحرك و نگهداري​

· نصب و راه‌اندازي ساده و سريع​

· كاركرد بي سر و صدا​

· هزينة اولیه مناسب​


قابليت نصب در انواع حالت‌ها​




v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
مزايا​

· عدم نیاز به هواگیری جهت راه اندازی​

· ساده ،کارآمد و قابل اطمينان​

· امكان ساخت از انواع مواد بر حسب نیاز​

· عمر كاري نامحدود در صورت استفاده از جنس مناسب​

· عدم وجود قطعات متحرك و نگهداري​

· نصب و راه‌اندازي ساده و سريع​

· كاركرد بي سر و صدا​

· هزينة اولیه مناسب​

· قابليت نصب در انواع حالت‌ها​

كاربردها​

· انتقال و اختلاط سيالات و سوسپانسيون‌ها در صنايع شيميايي و دارويي​

· پمپ كردن انواع مایعات و تخلیه انواع چاله ها و مخازن​

· انتقال آب آلوده، فاضلاب و لجن در صنايع ساختماني و ساير صنايع​

· اختلاط نسبت‌هاي معين محلول‌هاي شيميايي و رقيق كردن اسيدها و بازها تا غلظت مشخص​

· انتقال و اختلاط اسيدها و قلياها در سايت‌هاي تصفية آب و فاضلاب​

· اسيد زني و یا باز زني روغن‌ها​

· افزايش عامل‌هاي ضد شوك و رنگ به گازوييل​

نكات نصب​

· قطر لوله‌هاي رابط مي‌بايست حداقل به اندازة قطر اتصالات پمپ باشد.​

· از آنجا كه فشار بعد از پمپ‌ها بالاست، پيشنهاد مي‌شود بعد از آنها يك شير يك‌طرفه و يك شير اختناق نصب شود تا از بازگشت مايع به داخل پمپ پيشگيري شود.​

· سرويس پمپ با بستن شير اختناق بعد از پمپ انجام مي‌شود: مايع محرك به داخل لولة مكش هدايت شده رسوبات را پاك مي‌كند.​

· استفاده از يك خم در مسير تخليه از بازگشت جريان پيشگيري مي‌كند.​



· در صورت انتقال لجن و فاضلاب ‌بايد به محيط مكش آب اضافه شود تا به اندازة كافي روان بوده قابليت انتقال توسط پمپ را داشته باشد.​



· لولة اتصال پمپ به مخزن لجن بايد كاملاً مستقيم باشد تا در صورت انسداد، نظافت آن با برداشتن درپوش به راحتي انجام شود.​




Demineralization unit in water treatment plant: liquid jet liquid pumps convey HCl and NaOH in proportion



<!--[if !supportLists]-->







شكل زير هم كاربرد و محل ادكتور را نشان مي دهد
همانطور كه از شكل مشخص است ادكتور يك اژكتور با سيال كاري مايع (محلول پرفشار) است كه سمپل مكش آن در چيلر قرار گرفته و وظيفه تعديل چيلر را انجام مي دهد​


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=11868&stc=1&d=1248934927​
 

پیوست ها

  • AbsorptionCycle.jpg
    AbsorptionCycle.jpg
    52.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

masoodvahidi

عضو جدید
کاربر ممتاز
استابلایزر در چیلر جذبی

استابلایزر در چیلر جذبی

از دوستان کسی در مورد استابلایزر در چیلر جذبی چیزی می دونه؟
 

mohammad-s

عضو جدید
با سلام
Stabilizer در معنای لغوی به معنی تثبیت کننده است ولی در مکانیک بیشتر به عنوان متعادل کننده بکار برده میشه.
Stabilizer یا به کلام صحیح تر Stabilizer Control Valve در چیلر های جذبی دو وظیفه را بر عهده دارند .
1- جلوگیری از کریستالیزه شدن جاذب
2- خالص کردن مبرد ناخالص

همانگونه که شما نیز می دانید کریستالیزه شدن در چیلر های جذبی به دودلیل عمده اتفاق می افتد
- بالا رفتن غلظت محلول لیتیوم برماید
- پایین آمدن درجه حرارت محلول
یک روش بسیار ساده جهت کنترل غلظت محلول لیتیوم برماید وجود دارد و آن کنترل سطح آب در سیستم می باشد زیرا آب دز سیستم های جذبی به عنوان مبرد استفاده میگردد و حجم مبرد و جاذب در سیستم بدلیل بسته بودن سیستم تقریبأ ثابت است و اگر سطح آب از میزان معینی بالاتر برود به این معنی است که غلظت لیتیوم برماید در حال افزایش است که در این حالت شیر Stabilizer باز شده و آب را به سمت محلول لیتیوم برماید منتقل می نماید و غلظت محلول را کاهش می دهد .
در چیلر های جذبی پیشرفته کنترل سطح بعضأ در 4 مرحله انجام میگردد.
ضمنأ همواره راندمان سیستم به درجه خلوص مایع مبرد بستگی مستقیم دارد که با عمل Stablize کردن چیلر آب ناخالص به ژنراتور دستگاه منتقل شده و در آنجا مجددأ خالص میگردد.
 

Mohandes Razavi

عضو جدید
آقا سلام

ببخشید من می خواستم بپرسم که توی اداکتور فاصله دهانه لوله ورودی با دهانه خروجی شیوره چقدر است ?
برای بیان منظورم از شکل پایین استفاده کردم (فاصله x در شکل ) البته ببخشید که خیلی ابتداییه....Untitled.jpg
 

Mohandes Razavi

عضو جدید
آقا سلام

ببخشید من می خواستم بپرسم که توی اداکتور فاصله دهانه لوله ورودی با دهانه خروجی شیوره چقدر است ?
برای بیان منظورم از شکل پایین استفاده کردم (فاصله x در شکل ) البته ببخشید که خیلی ابتداییه....مشاهده پیوست 150755
سلام
من از مدیران سایت می خواستم که این ارسالم رو پاک کنن چون که دیگه مشکلم برطرف شد ونیازی بهش ندارم...
 

mahdip

عضو جدید
اینا چیزاییه که درباره چیلر داشتم.
امیدوارم خوشتون بیاد;)
معرفی چیلر تراکمی


چیلر های تراکمی دارای سه بخش اصلی کمپرسور (متراکم کننده)، کندانسور(تقطیر کننده) و اواپراتور(تبخیر کننده) هستند.
در چیلر های تراکمی ماده مبرد در اثر عمل پمپ گونه کمپرسور متراکم می شود و پس از افزایش فشار و دما به سمت کندانسور جریان می یابد. گاز داغ ضمن تبادل حرارت با آب ارسالی از سوی برج خنک کن یا هوای خنک در کندانسور تقطیر شده و بصورت مایع داغ ، کندانسور را به سمت شیر انبساطی در ورودی اواپراتور ترک می کند. عبور مایع مبرد از شیر انبساطی توام با افت فشار است; از این رو مایع، آمادگی لازم برای تبخیر را در داخل اواپراتور کسب می کند و پس از ورود به فضای اواپراتور با جذب حرارت از لوله های آب سیستم( آب تغذیه کننده وسائل تبادل حرارت همچون فن کوئل) تبخیر می شود و بصورت گاز از طریق لوله مکش به کمپرسور باز می گردد و چرخه سرمایش بار دیگر از سر گرفته می شود. رایج ترین روش طبقه بندی جیلر های تراکمی بر اساس کمپرسور و کندانسور صورت می گیرد.

**کمپرسور یا متراکم کننده در انواع مختلف نقش پمپاژ و تراکم ماده مبرد را در یک چرخه سرمایشی به عهده دارد. گوناگونی کمپرسور می تواند وجه تمایزی در انواع جیلر های تراکمی باشد. کمپرسور های رفت و آمدی، دوار، گریز از مرکز، حلزونی و اسکرال از انواع مختلف کمپرسور هستند که در سیستم های تراکمی سرمایشی کاربرد دارند.

**کندانسور گاز مبرد را بعد از بعد از تراکم تبدیل به مایع می کند. کندانسورها برای مایع نمودن ماده مبرد باید به نحوی خنک شوند. عامل خنک کن می تواند جریان هوا یا آب باشد. کندانسور ها بر اساس نحوه خنک شدن و تقطیر گاز داغ در سه گروه کندانسور های آبی، هوایی و تبخیری طبقه بندی می شوند.

**کندانسور هوایی با دارا بودن یک یا چند باد زن و عبور هوا از روی کویل حاوی گاز داغ موجب تقطیر مبرد می شود. کندانسور های هوایی برای مناطقی که رطوبت نسبی هوا بالاست کاربرد بیشتری دارد.

**چیلر مجهز به کمپرسور های اسکرال Scroll:
یکی از انواع کمپرسور که امروزه در دنیا شدیداً مورد توجه قرار گرفته، کمپرسور های Scroll می باشند.
این کمپرسور ها از دو حلزون که یکی ثابت و دیگری متحرک است تشکیل شده است. حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می کند. این نوع کمپرسور ها دارای مزایای فراوانی می باشند که باعث جایگزین شدن آنها بجای کمپرسور های رفت و برگشتی شده است که برخی از مهمترین این مزایا بشرح زیر است:
1-طول عمر بالا و نگهداری آسان:
این نوع کمپرسور ها پایین ترین نرخ خرابی (Failure Rate) را در بین سایر انواع کمپرسور ها دارند و نگهداری آنها بسیار ساده است. این مهم بدلیل وجود خصوصیات زیر بدست آمده است:
الف- تعداد قطعات متحرک کمتر نسبت به سایر انواع.
ب- مقاومت در مقابل بازگشت مایع به کمپرسور (که یکی از بزرگترین علت های خرابی در کمپرسور های رفت و برگشتی است)بدلیل عدم وجود (Valve plate) و همچنین روش متراکم کردن گاز در این نوع کمپرسور ها.
ج- گشتاور استارت پایین; زیرا این نوع کمپرسور ها بدلیل روش خاص متراکم کردن گاز عملا بدون بار راه اندازی می شوند.
د- سیستم های حفاظتی الکترونیکی داخلی برای موتور.
و- سیستم حفاظتی داخلی در مقابل دمای بیش از حد ورودی.

2-کارکرد آرام، بدون صدا و لرزش:
کمپرسورهای Scroll کم صداترین کمپروسور ها در محدوده کار خود می باشند بطوریکه صدای تولید شده توسط آن ها در مقایسه با کمپرسور های بسته رفت و برگشتی 60db کمتر است، همچنین بدلیل ماهیت چرخشی کار، این کمپرسور ها در مقایسه با حرکت رفت و برگشتی در کمپرسورها تقریبا بدون لرزش هستند.

3-COP بالاتر:
COP این کمپرسور ها نسبت به انواع دیگر به مقدار قابل ملاحظه ای بیشتر است، بطوریکه در برخی موارد در مقایسه با کمپرسور های رفت و برگشتی COP آن ها تا حدود 20 درصد بالاتر است، این به معنی مصرف برق کمتر و نیاز به کندانسور کوچکتر در تناژ مساویست.

**چیلر هوایی ماجولار (Modular Air-cooled Chiller)
علاوه بر تمام موارد ذکر شده، در اینگونه چیلر ها نحوه عملکر بصورت قدم به قدم است; به این معنی که اگر میزان مصرف کمتر باشد، کمپرسور تماماً زیر بار نرفته و مرحله به مرحله با افزایش مصرف، تمام ظرفیت کمپرسور زیر بار خواهد رفت، که اساسی ترین مزیت این کار صرفه جویی در میزان مصرف برق می باشد.
در اینگونه چیلرها نیازی به برج خنک نیست و کندانسور هوایی جایگزین برج خنک کنده گشته است که این موضوع در مناطق مرطوب از آنجا که برج خنک کننده به خوبی جواب نمی دهد بسیار حائز اهمیت می باشد

سلام همكار محترم:مطالب خوبي بوداما
سيكل تبريد از 4 عنصر اصلي و اساسي تشكيل شده است (كمپرسور-كندانسور-شير انبساط-اواپراتور)
همچنين علت استفاده از كمپرسور هاي متفاوت، ظرفيت متغير آنهاست به اين صورت كه كمپرسورهاي اسكرال در سايزهاي بزرگ توليد نميشوند اما اسكرو اين قابليت را دارد كه در تناژ بالا توليد ميشودو در سايزهاي خيلي بزرگتر از سانتريفيوژ استفاده ميشود(البته در كشور ما رسم بر اين است كه چيلر بالاتر از تناژ200 يا 250 تن را از نوع جذبي استفاده كنند مشروط براين كه دماي مرطوب محيط (wb) پائين باشد) لازم به ذكر است كه كمپرسورهاي رفت وبرگشتي تعمير و نگهداري آساني دارند اما بسيار ضربه پذير در مقابل وارد شده مايع مبرد به داخل كمپرسور هستند(مايع زدن سر كمپرسور)
اما در كمپرسورهاي رفت و برگشتي هم ميتوان از تغيير ظرفيت استفاده كرد به اين صورت كه سر سيلندر به همراه unloader برقي يا مكانيكي جايگزين سرسيلندر معمولي ميشودو و به تناسب نياز از 25 درصد تا 100 كمپرسور را زير بار ميبرد
بهترين مارك كمپرسور موجود در بازار ايران:
رفت وبرگشتي : كرير-كوپلند-كوپلند ديسكاز
اسكرو: بيتزرbitzer
اسكرال: كوپلند- دانفوس و ..
اما كمپرسور هنبل (hanbell اگه درست نوشته باشم) چندان تعريفي نداره-
موفق باشيد
 

mahdip

عضو جدید
نوشته اصلي بوسيله
roya juni
مهمترين مزاياي چيلرهاي جذبي نسبت به چيلرهاي تراکمي عبارتند از:
الف - صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي :
همانطور که گفته شد چيلرهاي جذبي از گاز طبيعي ، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي کنند و مصرف برق آنها بسيار ناچيز است. به ميزان مصرف برق ، مقايسه و تحليل هاي کمي در فصول بعدي اشاره خواهد شد.
ب - صرفه جويي در هزينه خدمات برق :
هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اينکه برق کمتري مصرف مي کند ، هزينه خدمات را نيز کاهش مي دهد. در اکثر ساختمان ها نصب چيلرهاي جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي شود.
ج - صرفه جويي در هزينه تجهيزات برق اضطراري :
در ساختمانهايي مانند مراکز درماني و يا سالن هاي کامپيوتر که وجود سيستمهاي برق اضطراري براي پشتيباني تجهيزات خنک کننده ضروري است ، استفاده از چيلر هاي جذبي موجب صرفه جويي قابل توجهي در هزينه اين تجهيزات خواهد شد.
د - صرفه جويي در هزينه اوليه مورد نياز براي ديگ ها :
برخي از چيلرهاي جذبي را مي توان در زمستان ها به عنوان هيتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم براي سيستم هاي گرمايشي را با دماهاي تا حد 203 تأمين نمود. در صورت استفاده از اين چيلرها نه تنها هزينه خريد ديگ کاهش مي يابد بلکه صرفه جويي قابل ملاحظه اي در فضا نيز بدست خواهد آمد.
ه - بهبود راندمان ديگ ها در تابستان :
مجموعه هايي مانند بيمارستان ها که در تمام طول سال براي سيستمهاي استريل کننده ، اتوکلاوها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي کنند. نصب چيلرهاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهي خواهد يافت.
و - بازگشت سرمايه گذاري اوليه :
چيلرهاي جذبي به دليل نياز کمتر به برق در مقايسه با چيلرهاي تراکمي ، هزينه هاي کارکردي را کاهش مي دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم ، مي توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلرهاي جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت.
ز - کاسته شدن صدا و ارتعاشات :
ارتعاش و صداي ناشي از کارکرد چيلرهاي جذبي به مراتب کمتر از چيلرهاي تراکمي است. منبع اصلي توليد کننده صدا و ارتعاش در چيلرهاي تراکمي، کمپرسور است. چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهاي کوچکي هستند که براي به گردش درآوردن مبرد و محلول ليتيم برمايد کاربرد دارند. ميزان صدا و ارتعاش اين پمپهاي کوچک قابل صرف نظرکردن است.
ح - حذف مخاطرات زيست محيطي ناشي از مبردهاي مضر:
چيلرهاي جذبي بر خلاف چيلرهاي تراکمي از هيچ گونه ماده CFC يا HCFC که موجب تخريب لايه ازن مي شوند ، استفاده نمي کنند. لذا براي محيط زيست خطري ايجاد نمي نمايند. چيلرهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي کنند. يک چيلر جديد در هر شرايطي ،يک سرمايه گذاري بيست و چند ساله است. تغييرات دائمي قوانين و مقررات استفاده از مبردها موجب مي شود تا استفاده از مبردي طبيعي مانند آب در چيلرهاي جذبي گزينه اي بسيار قابل توجه به شمار آيد.
ط- کاستن از ميزان توليد گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها :
ميزان توليد گازهاي گلخانه اي (مانند دي اکسيد کربن) که تأثير قابل توجهي در گرم شدن کره زمين دارند و آلاينده ها (مانند اکسيدهاي گوگرد ، اکسيدهاي نيتروژن و ذرات معلق) توسط چيلرهاي جذبي در مقايسه با چيلرهاي تراکمي بسيار کمتر است[/QUOTE]

با سلام
دوستان عنايت داشته باشند كه بسياري از اين موارد در همه جا صدق نميكند-به عنوان مثال در مناطق جنوبي و بعضي شهر هاي شمالي به علت دماي مرطوب بالا شما اجازه استفاده از چيلر جذبي و چيلر تراكمي آب را نداريد همچنين عدد cop كه ملاك عملكرد چيلر ميباشد در چيلر هاي جذبي در حدود 1 ميباشد حال آنكه در بعضي مدل هاي چيلر هاي تراكمي تا 5 و بيشتر هم ميرسد-همچنين با مراجعه به سايت وزارت نيرو و مقايسه قيمت حامل هاي انرژي متوجه اين موضوع ميشويد كه با افزايش قيمت گاز در ايران و حذف يارانه ها ،در دو چيلر با تناژ مساوي يكي جذبي و ديگري تراكمي ،قيمت گاز مصرفي به مراتب بيشتر از برق مصرفي است مضافا اينكه در برج خنك كن چيلر هاي جذبي نسبت به چيلر تراكمي هوائي مبلغ مصرف آب را هم داريم-البته ذكر اين نكته ضروريست كه چون مصرف برق بيش از 150kw نياز به پست برق دارد (البته در تهران) در مجتمع هاي كوچك بهتر است براي فرار از اين موضوع راه حلي انديشيده شود.آلودگي ناشي از سوخت هاي فسيلي در چيلر هاي جذبي هم در شهر هاي بزرگ چون تهران بسيار خطرزاست اما نيروگا ههاي توليد برق عمدتا در خارج شهر ها احداث ميشوند.
موفق باشيد
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مقایسه چیلرهای 1000تنی در شرایط مساوی

مقایسه چیلرهای 1000تنی در شرایط مساوی

چیلر هامصرف برقمصرف آب
چیلر جذبی
180KW
184m[SUP]3[/SUP]/day
چیلر تراکمی
898KW
90m[SUP]3[/SUP]/day
جیلر هوا خنک
1236KW
ـــــــــ


مقدار ساعت کار کرد چیلر در روز را 14 ساعت در نظر بگیریم :


180 × ( 14 × 31 × 4 ) = 312480 kw/hr
898 × ( 14 × 31 × 4 ) = 1558928 kw/hr

1236 × ( 14 × 31 × 4 ) = 2145696 kw/hr
 

moatamed

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
کاربر ممتاز
چیلر هامصرف برقمصرف آب
چیلر جذبی
180KW
184m[SUP]3[/SUP]/day
چیلر تراکمی
898KW
90m[SUP]3[/SUP]/day
جیلر هوا خنک
1236KW
ـــــــــ


مقدار ساعت کار کرد چیلر در روز را 14 ساعت در نظر بگیریم :


180 × ( 14 × 31 × 4 ) = 312480 kw/hr
898 × ( 14 × 31 × 4 ) = 1558928 kw/hr

1236 × ( 14 × 31 × 4 ) = 2145696 kw/hr
سلام دوست عزیز
البته من جزو مدافعین چیلر جذبی نیستم ولی فک کنم اطلاعات شما اشتباه باشه چون هیچ چیلر جذبی نیست که 180 کیلو وات مصرف برق داشته باشه حتی با برج خنک کننده هم این مقدار نمیشه؟؟؟
 

platinum64

عضو جدید
سلام

میشه تصویر واقعی از یه چیلر تراکمی و یک چیلر جذبی بذارید و تو هرکدوم از تصاویو قطعاتشو مشخص کنید.
 

mahdip

عضو جدید
سلام

میشه تصویر واقعی از یه چیلر تراکمی و یک چیلر جذبی بذارید و تو هرکدوم از تصاویو قطعاتشو مشخص کنید.

سلام دوست عزيز
اگر به سايت شركت هاي سازنده داخلي سر بزني شايد مطالب خوبي دستگيرت بشه از جمله شركت هاي :سراول ،ساران، تهويه اروند،ساري پويا و زهش (جذبي)
شركت هاي خارجي هم :يورك،كرير ،هيتاچي،دان هامبوش و ...
 

Similar threads

بالا