نوروزنیا
عضو جدید
[FONT="]چگونگی کاهش اصطکاک :[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]یاتاقان های ساده به طرز گسترده ای استفاده می شوند و از سطوح برای تماس سایشی استفاده می کنند. علی الخصوص با وجود روانکاری، آنها معمولا عمر و اصکاک کاملا قابل قبولی می دهند. از سوی دیگر، یاتاقانهای با اصطکاک کم معمولاً به خاطر راندمانشان، کاهش فرسایش و استفاده گسترده درسرعت های بالا را تسهیل میکنند ،دارای اهمیتند.اصولا یک یاتاقان می تواند اصطکاک را با امتیاز شکلش، با موادش و یا با معرفی و داشتن یک سیال بین سطوح و یا جداکردن سطوح با یک میدان الکترومغناطیسی، کاهش دهد.[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]با کمک شکل :[/FONT][FONT="] معمولا مزایایش را با استفاده از غلطک ها و یا کره ها و یا با شکل دادن یاتاقان های خمشی حاصل می کند .[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]با کمک مواد: [/FONT][FONT="]با بهره گیری از طبیعت موادی که یاتاقان ها را تشکیل می دهند . (یک مثال می تواند استفاده از پلاستیک باشد که اصطکاک سطحی کمی دارد.)[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]به کمک یک سیال:[/FONT][FONT="] با بهره بردن از ویسکوزیته کم یک لایه سیال مانند یک روانساز و یا یک واسطه فشرده شده که از برخورد دو سطح جلوگیری کند؛ یا با کاهش نیروی عمودی بین آنها.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]به کمک میدان ها:[/FONT][FONT="] با استفاده از میدان های الکترومغناطیسی، مانند میدان مغناطیسی، تا از برخورد سطوح جامد جلوگیری کند.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]حتی می توان از ترکیبی از اینها در یک یاتاقان بهره برد. مثال این قسمت برای زمانی است که یک اتاقک از پلاستیک ساخته شده باشد و بین توپها , غلطک ها که با شکلشان اصطکاک را کم می کنند، فاصله ایجاد کند و تکمیلشان کند .[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]انواع حرکت ها :[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]حرکت های معمولی که یاتاقان ها اجازه آن را میدهند عبارتند از :[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]1) چرخش محوری به عنوان مثال چرخش میله محور .[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] 2) حرکت خطی مانند کشو .[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] 3) حرکت کروی مانند لولای کاسه ساچمه ای .[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] 4) حرکت مفصلی مانند درها . [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]سرعت ها : [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]انواع مختلف یاتاقانها، محدودیتهای سرعت عملکردی متفاوتی دارند.سرعت به طور نمونه به عنوان حداکثر سرعت سطحی نسبی تعریف می شودکه واحدش اغلب [/FONT][FONT="]ft/s[/FONT][FONT="] یا [/FONT][FONT="]m/s[/FONT][FONT="]می باشد . یاتاقان های چرخشی به عنوان نمونه ، عملکرد را به صورت [/FONT][FONT="]DN[/FONT][FONT="] توصیف می کنندکه [/FONT][FONT="]D[/FONT][FONT="] قطر (اغلب به [/FONT][FONT="]mm[/FONT][FONT="]) یاتاقان و [/FONT][FONT="]N[/FONT][FONT="] سرعت چرخش با واحد دور بر دقیقه است . عموماً سرعت عملکرد یاتاقان ها در بازه قابل توجهی باهم تداخل دارد . به عنوان نمونه یاتاقان های ساده در سرعت های پائین کارآئی دارند . یاتاقان های غلتشی سریعتر هستند؛ به دنبال آن یاتاقان های لغزشی و سرانجام یاتاقان های مغناطیسی قرار دارند که نهایتاً توسط نیروی مرکزگرا و با غلبه بر مقاومت مواد، محدود می شوند. [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]لقی و الاستیسیته : [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]بعضی کاربردها نیروهای یاتاقان ها را در جهات متنوعی به کار می برد و تنها لقی یا شیب محدودی را به عنوان نیروی متغیر اعمالی می پذیرد. یکی از منابع حرکت در یاتاقان ها، فواصل یا لقی هاست. برای مثال یک شفت 10میلیمتری در یک سوراخ 12 میلیمتری، 2 میلیمتری لقی دارد. منبع دوم حرکت، الاستیسیته در خود یاتاقان هاست. برای مثال ساچمه ها در یاتاقان های ساچمه ای (بلبرینگ ها) مانند یک لاستیک سفت می ماند و تحت بار، از دایره به یک شکل جزئی مسطح تبدیل می شود . کاسه بلبرینگ نیز الاستیک است و یک فرورفتگی را در محلی که ساچمه ها بر روی آن فشار می آورند ایجاد می کند.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]اصول عملکرد :[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]حداقل شش اصل کاری معمول وجود دارد :[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]1)یاتاقان های لغزشی که معمولا بوش ها، یاتاقان های سرمحور، یاتاقان بوش ها، یاتاقان های خان دار، یا یاتاقان های ساده نامیده می شوند .[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]2)یاتاقان های غلطشی مانند یاتاقان های ساچمه ای (بلبرینگ ها) و یاتاقان های غلطکی (رولربرینگ ها) .[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]3) یاتاقان های مرصع که نیروها در آن بوسیله پیچیدن جزئی خارج از مرکز محور، تحمل می شود .[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]4) یاتاقان های لغزشی که در آن نیروها توسط یک سیال و یا گاز تحمل می شوند .[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]5) یاتاقان های مغناطیسی که در آن نیرو با کمک یک میدان مغناطیسی تحمل می شود .[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]6) یاتاقان های خمشی که در آن حرکت با المان نیروئی که خم می شود، تأمین می شود .[/FONT][FONT="][/FONT]